Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    I denne saken så har Spesialenheten tatt ut tiltale mot politimannen, det skjer ikke ofte så noe er det her som de ikke liker. Er forøvrig enig i at folk som planlegger et lovbrudd bør ta en risikovurdering/SJA før de setter i gang, det vil alltid være konsekvenser av slike avgjørelser.
     
    Sist redigert:

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.947
    Antall liker
    19.800
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Konsekvenser, ja. Men ikke å bli skutt av en idiot som veiver med pistol-lykten, og derfor avfyrer et vådeskudd. Noe så lite proffesjonelt har jeg knapt hørt om tidligere
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Er norsk politi godt nok trent i å håndtere våpen, kan man kanskje spørre seg. Uhell av denne type skal vel bare ikke skje. Det er bra at han "bare" ble truffet i kneet.
    Om jeg synes synd på fyren? Nei.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Bare å gønne de ned, svina. Dyktig lei av banditter på alle kanter.
    Det er lett å skjønne frustrasjonen din. Oslo har på mange måter blitt en møkkaby. Skapt av naive fjotter, våre politikere. Min kone er fra Colombia, og hun er overrasket over hvor naive vi er i Norge.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Grunnen til at Spesialenheten tok ut tiltale er enkel. Dette var en AD ( Accidental Discharge ) fair and square. På norsk kalles det "vådeskudd",
    men det høres jo ikke halvparten så tøfft ut!

    Definisjon på en AD:

    Unintentional firearm discharges can result from improper firearm handling, (check)
    lack of knowledge regarding firearm safety features,
    (check)
    poor judgment or carelessness, (check)
    and defective or malfunctioning firearms
    . (no)
    Certain firearms are prone to discharge if dropped, based on their design or manufacture. (N/A)

    3 av 5 er da slett ikke så ille!??! :LOL:

    Hadde han bare sagt at han bevisst siktet på typens kne så ville han blitt utropt til helt! Så han er jo helt klart dum på toppen av alt annet!

    Ved et bevisst skudd mot kneet i en slik situasjon (Med så lite skytetrening som politiet har ville han nok aldri ha truffet, men det er en helt annen sak! )
    ville dette være en naturlig følge av at den "påtruffne" var en kjeltring og case closed. Men når det nå var et uhell er faktisk Staten ved Politiet erstattningsansvarlig!
    Og det er nok mye dette som ligger bak tiltalen. Jeg er ikke ekspert på erstattningsrett, men ser ikke bort fra at "noen" ser for seg at beløpet som kjeltringen vil bli tilkjent kan bli mindre om det er politimannens personlig feil og ikke systemet. Vi har vel jurister på forumet som kan bekrefte eller avkrefte dette?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Jo flere politifolk som går med ladde våpen jo mer går sannyneligheten for ett eller annet uhell mot 1. I det hele er en risikovurdering som tilser at det er nødvendig med bevæpning av hele politistyrken noe merkelig siden man kanskje kan oppnå ett-eller-annet men nesten garantert får ulykker med vådeskudd eller overeskalering i en eller annen aksjon.
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    1.944
    Antall liker
    2.193
    Det har jo vært nevnt her inne av flere at i Sveits fungerer "alt" så mye bedre enn her i Norge. Skoler, helsevesen og seff skattenivå. Media er ikke stort bedre, løper snøblinde i flokk. Uten å gidde å sjekke fakta. Mikrofonstativ for de stakkars skatteflyktningene !

    Her er en artikkel fra en som faktisk bor i "paradiset."

    "Mens skattenivået for de rikeste i Sveits er lavere enn i Norge, straffes lavinntektsgrupper hardt. Sveits mangler minstelønn på nasjonalt nivå. Det kan føre til sosial dumping og lavere reallønninger sammenlignet med Norg

    Det er lett å la seg rive med av gladsang fra en hvit, mannlig milliardær. Men lytt til medianborgeren – og særlig til kvinner – og melodien skifter raskt fra dur til moll."

    1711556286901.png




    Sveits – et glansbilde for de privilegerte? – Ytring (nrk.no)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Sveits mangler minstelønn på nasjonalt nivå.
    Norge også. Ikke en del av systemet her heller.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Det har jo vært nevnt her inne av flere at i Sveits fungerer "alt" så mye bedre enn her i Norge. Skoler, helsevesen og seff skattenivå. Media er ikke stort bedre, løper snøblinde i flokk. Uten å gidde å sjekke fakta. Mikrofonstativ for de stakkars skatteflyktningene !

    Her er en artikkel fra en som faktisk bor i "paradiset."

    "Mens skattenivået for de rikeste i Sveits er lavere enn i Norge, straffes lavinntektsgrupper hardt. Sveits mangler minstelønn på nasjonalt nivå. Det kan føre til sosial dumping og lavere reallønninger sammenlignet med Norg

    Det er lett å la seg rive med av gladsang fra en hvit, mannlig milliardær. Men lytt til medianborgeren – og særlig til kvinner – og melodien skifter raskt fra dur til moll."

    Vis vedlegget 1009840




    Sveits – et glansbilde for de privilegerte? – Ytring (nrk.no)
    At det problematiseres å være hvit blir for dumt. At mødre tar seg av barn anser jeg som et gode for samfunnet. Kanskje barna vokser opp med andre interesser og verdier enn tik tok, influenser tullball eller å pule på direktesendt TV?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    3.715
    Torget vurderinger
    96
    Imens, i Norge.

     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    I en rekke innlegg i den seinere tid har sentralistene raljert over hvor tåpelig det er med små kommuner, og særlig i nord hvor feks Moskenes kommune vurderer å slå seg selv konkurs.... nå ser det jo mer ut som det faktisk kan være noe med finansieringen av kommunene som er feil - noe som selvsagt er et rikspolitisk ansvar... Når 157 av landets 357 (?) mer eller mondre er på falittens rand burde det ringe noen bjeller.... les nå hele artiklen før dere liner opp sentralistargumentene

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    I en rekke innlegg i den seinere tid har sentralistene raljert over hvor tåpelig det er med små kommuner, og særlig i nord hvor feks Moskenes kommune vurderer å slå seg selv konkurs.... nå ser det jo mer ut som det faktisk kan være noe med finansieringen av kommunene som er feil - noe som selvsagt er et rikspolitisk ansvar... Når 157 av landets 357 (?) mer eller mondre er på falittens rand burde det ringe noen bjeller.... les nå hele artiklen før dere liner opp sentralistargumentene

    Det er jo betegnende at de ønsker mer kommunal skatt på folk som ikke har stemmerett i kommunen, altså fritidseiendommer. De har (som Oslo) også bunnfradrag for primærbolig om enn mye mindre enn Oslo. Det er ganske åpenbart hvorfor eiendomsskatteloven ikke åpner for å pålegge folk uten stemmerett masse eiendomsskatt uten at det rammmer lokalbefolkningen også.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.952
    Antall liker
    11.355
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå var det egentlig ikke Kragerø og deres problemer som var mitt hovedfokus, men når man nærmer seg det faktum at man er på vei til at halvparten av landets kommuner ermidt i sklia på tur nedover, er det kanskje på tide å se på fakta og konsekvenser, og ikke minst løsninger....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Nå var det egentlig ikke Kragerø og deres problemer som var mitt hovedfokus, men når man nærmer seg det faktum at man er på vei til at halvparten av landets kommuner ermidt i sklia på tur nedover, er det kanskje på tide å se på fakta og konsekvenser, og ikke minst løsninger....
    Hele artikkelen handler jo om Kragerøs problemer.

    Jeg antar svaret ditt er større statelige overføringer til kommuner i Norge og kanskje spesielt til kommuner i utkant-Norge. Hvem tenker du skal betale for det? Eller tenker du at kommuner burde pålegges færre oppgaver, eller gi mindre tjenester til befolkningen om du vil.
    Nesten 2/3 av kommuner i Norge klarer også å drive innenfor rammene sine.

    Eneste dama i saken din hadde å di var «mer skatt på folk som ikke har stemmerett» noe som ikke er veldig oppsiktsvekkende fra en politiker fra Rødt.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Nå var det egentlig ikke Kragerø og deres problemer som var mitt hovedfokus, men når man nærmer seg det faktum at man er på vei til at halvparten av landets kommuner ermidt i sklia på tur nedover, er det kanskje på tide å se på fakta og konsekvenser, og ikke minst løsninger....
    Er det sånn? I den linkede artikkelen står da vittelig
    Av Norges 357 kommunen er 17 registrert på lista - 12 av dem i Nord-Norge.
    17 av 357 er da litt mindre enn halvparten. Eller, fra en annen link jeg la ut:
    1711578399798.png
    På det verste var 118 kommuner under statlig administrasjon. Og ja, jeg synes det er tåpelig med små kommuner, mange av dem i Nord-Norge og alle av dem med rødgrønt styre, som ikke greier å holde styr på egen økonomi. De andre 340 kommunene får til det selv, uten behov for ROBEK-tiltak.

    Tallet 157 ser ut til å være antallet kommuner som endte med minusresultat i fjor. Det er ikke noe mål at kommuner skal gå med overskudd. De skal dekke sine kostnader og gå i null over tid. Rent statistisk bør man vel regne med at ca halvparten av kommunene har et minusresultat og den andre halvparten et plussresultat i et tilfeldig valgt år. At bare 44 % hadde et minusresultat tyder vel mest på at gjennomsnittskommunen sikter på å gå med et lite overskudd heller enn nullresultat i normalår.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Hele artikkelen handler jo om Kragerøs problemer.

    Jeg antar svaret ditt er større statelige overføringer til kommuner i Norge og kanskje spesielt til kommuner i utkant-Norge. Hvem tenker du skal betale for det? Eller tenker du at kommuner burde pålegges færre oppgaver, eller gi mindre tjenester til befolkningen om du vil.
    Nesten 2/3 av kommuner i Norge klarer også å drive innenfor rammene sine.

    Eneste dama i saken din hadde å di var «mer skatt på folk som ikke har stemmerett» noe som ikke er veldig oppsiktsvekkende fra en politiker fra Rødt.
    Når en stor del av kommunens boliger bebos av folk som ikke skatter til kommunen blir det trøbbel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Når en stor del av kommunens boliger bebos av folk som ikke skatter til kommunen blir det trøbbel.
    Jeg kommer selv fra et sted hvor rundt 1/5 av kommunens innbyggere ikke formelt bor der (studenter) så problemstillingen er ikke helt fremmed. I tråd med dama fra Rødt skulle man da ha en ekstra skatt på studenter som ikke kan stemme ved kommunevalget. Flyktige beboere belaster primærhelsetjenesten noe men det er ikke akkurat som om de generelt skal ha sykehjemsplass, barnehageplass eller andre store strukturelle utgifter for kommunen.

    Vi disponerer hytte i Trysil kommune og også i Gjøvik kommune. Vi har belastet kommunale tjenester der med eksakt null øre i Trysil og kanskje litt i Gjøvik en gang siden ene jentungen skar seg og måtte til lege. Det er neppe der skoen trykker for Kragerø heller så lenge tilreisende gir næringsgrunnlag for alt mulig det ellers ikke ville vært rom for.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Jeg kommer selv fra et sted hvor rundt 1/5 av kommunens innbyggere ikke formelt bor der (studenter) så problemstillingen er ikke helt fremmed. I tråd med dama fra Rødt skulle man da ha en ekstra skatt på studenter som ikke kan stemme ved kommunevalget.
    Haha, du tror studenter vil bidra med skatteinntekter?
    Men kjør på, ekstra skatt på studenter er sikkert en vinner sak for et hvert parti
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Haha, du tror studenter vil bidra med skatteinntekter?
    Men kjør på, ekstra skatt på studenter er sikkert en vinner sak for et hvert parti
    nei selvsagt ikke, men prinsipielt er problemstillingen det samme - at en kommune har mange som er der, men ikke skattemessig bor der, som man ikke kan pålegge en særskatt som ikke rammer fastboende.

    Jeg bodde i Trondheim noen år mens jeg studerte - til liks med de fleste av mine studiekompiser så besøkte vi aldri vår fastlenge siden menn melleom 18 og 25 stort sett aldri går til lege. I følge hearsay er det en av de mest lukrative fastlegepraksisene det er mulig å ha siden man kan ha en endeløs liste av pasienter man aldri ser noe til men mottar tilskudd for. Jeg skadet meg en gang i Oslo noen år etter at jeg flyttet dit og oppdaget til min overraskelse at jeg ikke kunne gå til en lege siden jeg ikke hadde noen jeg visste om i alle fall og ikke hadde tenkt særlig over saken så da ble det det kommunale legevakten (hvor jeg aldri kom forbi undersøkende sykepleier, for øvrig og det var helt sikkert en korrekt vurdering fra vedkommende). Noe etterpå fikk jeg min første fastlege jeg faktisk visste hvem var.
     
    Sist redigert:

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    nei selvsagt ikke, men prinsipielt er problemstillingen det samme - at en kommune har mange som er der, men ikke skattemessig bor der, som man ikke kan pålegge en særskatt som ikke rammer fastboende.
    Selvfølgelig kan en kommune som fx Hvaler ilegge en høyere skatt på fritidseiendommer enn boligeindommer
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Selvfølgelig kan en kommune som fx Hvaler ilegge en høyere skatt på fritidseiendommer enn boligeindommer
    Nei, det kan de ikke. Det er mulighet for å frita fritidsboliger men forståelig nok benytter omtrent ingen den muligheten.

    Kommuner kan velge om de vil unnta næringseiendom, kraft og petroleumsinstallasjoner men de kan ikke vedta en særskilt sats for fritidseiendommer. Her er mulighetene en kommune har for eiendomsskatt
    • Fast eiendom i hele kommunen,
    • Fast eiendom i hele kommunen unntatt næringseiendom, kraftanlegg, kraftnett, vindkraftverk og petroleumsanlegg
    • Bare på fast eiendom i områder utbygd på byvis
    • Både på fast eiendom i områder utbygd på byvis og på næringseiendom, kraftanlegg, kraftnett, vindkraftverk og petroleumsanlegg
    • Både på fast eiendom i områder utbygd på byvis og på kraftanlegg, kraftnett, vindkraftverk og petroleumsanlegg
    • Bare på næringseiendom, kraftanlegg, kraftnett, vindkraftverk og petroleumsanlegg
    • Bare på kraftanlegg, kraftnett, vindkraftverk og petroleumsanlegg
    De kan altså velge å begrense skattegrunnlaget til eiendom "utbygd på byvis" men de kan ikke velge å skattelegge kun eiendom som ikke er utbygd på byvis, altså hytter. Dette er helt logisk siden enhver politiker gjerne ville ønske å ha eiendomsskatt for alle som ikke kan stemme i kommunen men ikke for de som kan stemme og dette har lovgiver skjønt. Så om de først vil ha eiendomsskatt så skal det også ramme lokalbefeolkningen.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Men Weld, hvis det nå faktisk er slik at kommuner "går konkurs" så burde man vel se både alvorlig og saklig på det problemet. Regnet i antall innbyggere burde tydeligvis hele Øst Finnmark slås sammen i en kommune. Vi er vel litt i overkant av 30.000 eller så som bor her. Og det er da grunnlag for en levedyktig kommune. Målt i folketall vel og merke! I areal er vi fordelt på 18 738 kvadratkilometer. Dvs hver finnmarking har ca 0,6 kvadratkilometer å boltre seg på. Eller sagt på en annen måte, Danmark er 42.958 kvadratkilometer. Regner vi i "runde" tall ser vi at 5,8 millioner dansker bebor det dobbete aral av oss 30,000 Øst-Finnmarkinger. Og hadde
    vi vært like "trangbodde" som danskene ville vi ha vært sånn ca 2,9 millioner gærne finnmarkinger her i Øst-Norge! Og DA kunne vi ha drevet både en og tre solide kommuner! Men slik det er nå så er folket bosatt slik at det er lite om noenting å hente på å slå sammen kommuner. Du får ikke "solide og robuste" fagmiljøer når deltagerne i disse miljøene må kjøre 3-4-5 timer for å treffe en kollega! Og alle synes jo være enige ( det er faktisk pussig, at noen i denne debatten er enige overhodet! ) om at det er jævlig dyrt å drifte små kommuner. Og når det dessverre ikke alltid er slik ( dagens underdrivelse ) at det er de skarpeste hodene som velges inn i kommunestyrene blir ikke nødvendigvis driften helt optimal. Så hva mener du man bør gjøre? Sette opp en 3-5 gigablokker i Groruddalen og flytte alle
    finnmarkinger ca. 75.000 mennesker inn idsse blokkene? Du vil jo garantert få problemer med deler av innvandrermiljøene som bor der fra før. Gjengene risikerer å bli tynt hvis de prøver noe tull. Finnmarkinger står ikke der med lua i hånden og finner seg i tøv! Oslos befolkning vil få et solid kultursjokk! Men om vi nå tenker oss en slik løsning, der vi avfolker Finnmark da det ikke er praktisk mulig å lage effektive kommuner, så vil vi etter folkeretten miste den delen av landet til Russland eller Finland. Og med det mister vi også store havarealer og enorme inntekter som skapes her oppe. Så hvor lønnsomt det vil være kan sikkert diskuteres.
    Så kanskje det beste er å se på finansieringen av kommmunene. Eller??
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Men Weld, hvis det nå faktisk er slik at kommuner "går konkurs" så burde man vel se både alvorlig og saklig på det problemet. Regnet i antall innbyggere burde tydeligvis hele Øst Finnmark slås sammen i en kommune. Vi er vel litt i overkant av 30.000 eller så som bor her. Og det er da grunnlag for en levedyktig kommune. Målt i folketall vel og merke! I areal er vi fordelt på 18 738 kvadratkilometer. Dvs hver finnmarking har ca 0,6 kvadratkilometer å boltre seg på. Eller sagt på en annen måte, Danmark er 42.958 kvadratkilometer. Regner vi i "runde" tall ser vi at 5,8 millioner dansker bebor det dobbete aral av oss 30,000 Øst-Finnmarkinger. Og hadde
    vi vært like "trangbodde" som danskene ville vi ha vært sånn ca 2,9 millioner gærne finnmarkinger her i Øst-Norge! Og DA kunne vi ha drevet både en og tre solide kommuner! Men slik det er nå så er folket bosatt slik at det er lite om noenting å hente på å slå sammen kommuner. Du får ikke "solide og robuste" fagmiljøer når deltagerne i disse miljøene må kjøre 3-4-5 timer for å treffe en kollega! Og alle synes jo være enige ( det er faktisk pussig, at noen i denne debatten er enige overhodet! ) om at det er jævlig dyrt å drifte små kommuner. Og når det dessverre ikke alltid er slik ( dagens underdrivelse ) at det er de skarpeste hodene som velges inn i kommunestyrene blir ikke nødvendigvis driften helt optimal. Så hva mener du man bør gjøre? Sette opp en 3-5 gigablokker i Groruddalen og flytte alle
    finnmarkinger ca. 75.000 mennesker inn idsse blokkene? Du vil jo garantert få problemer med deler av innvandrermiljøene som bor der fra før. Gjengene risikerer å bli tynt hvis de prøver noe tull. Finnmarkinger står ikke der med lua i hånden og finner seg i tøv! Oslos befolkning vil få et solid kultursjokk! Men om vi nå tenker oss en slik løsning, der vi avfolker Finnmark da det ikke er praktisk mulig å lage effektive kommuner, så vil vi etter folkeretten miste den delen av landet til Russland eller Finland. Og med det mister vi også store havarealer og enorme inntekter som skapes her oppe. Så hvor lønnsomt det vil være kan sikkert diskuteres.
    Så kanskje det beste er å se på finansieringen av kommmunene. Eller??
    Eventuelt får man kalle en spade for en spade og si at hva man kan kreve faktisk avhenger av hvor man bor. Basert på ett enkelt datapunkt, altså en anekdote, så tok det, den ene gangen jeg har ringt etter ambulanse for et akutt (datter med allergisjokk) tilfelle ca 15 minutter før de dukket opp. En annen gang hastet det ikke så veldig (gravid samboer som hadde vondt et sted) så da tok det kanskje en halvtime. Nå er vel responstiden til ambulanse ingen rett som er nedfelt noe sted, men det illustrerer i det minste poenget.

    Jeg bor i Oslo - jeg tipper gjennommsnittelig reponstid i Finmark er "noe" lengre med mindre man tilfeldigvis bor i et sentrum hvor det finnes et sykehus.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Selvfølgelig kan en kommune som fx Hvaler ilegge en høyere skatt på fritidseiendommer enn boligeindommer
    Du må huske på at det sentrale til ytre venste egentlig vil er å pålegge særskatter på folk de ikke liker. De har imidlertid det problemet med at lovigivningen ikke åpner for skattlegging basert på om man tåler trynet på noen eller ikke og det er stort sett derfor ingen, til tross for betydelig tankevirksomhet, ikke har kommet opp med noe konsept som gjør at man kan frita fine småbedrifter eller lokalt viktig virksomhet fra formueskatt mens man rammer formuende personer man ikke liker. Dette er hva enkelte politikere faktisk ønsker om de kunne bestemme fritt men de får det ikke til - heldigvis.

    Jeg her helt sikker på at dersom Vestre kunne bestemme fritt så ville han ha fritak for formueskatt for alle som driver med ett eller annet grønt, primært batterier siden har har en svært dårlig skjult ambisjion å bli denne generasjons Jens Evensen (noe han aldri vil bli, men det er en annen sak). Dama fra Rødt i Kragerø føyer seg fint inn i dette mønsteret - hun identifiserer noen hun ikke liker (velstående personer som eier hytte i kommunen) og vil gjerne pålegge de masse skatt men hun har ikke baller til å gjøre seg upopulær i lokalbefolkningen som faktisk har stemmrett i kommunen. Hun sier mer eller mindre rett ut at hun vil ha muligheten til å ilegge særskilt eiendomsskatt på fritidsboliger i kommunen uten at det rammer fastboende.

    Jeg kan omtrent garantere at politisk ledelse har gitt opptil flere marsjordrer for å prøve å finne på en måte å ilegge skatt på bestemte grupper men frita andre men at det hele strader i FinDep eller andre steder hvor noen har den minste evne til å tenke prinsipielt. I en ideell verden ville det sikkert vært formueskatt på alle som stemmer til høyre for sentrum men fritak for de som velger Den Rette Vei men det skjønner de nok at ikke går an.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.154
    Antall liker
    7.794
    Sted
    Oslo
    Du må huske på at det sentrale til ytre venste egentlig vil er å pålegge særskatter på folk de ikke liker. De har imidlertid det problemet med at lovigivningen ikke åpner for skattlegging basert på om man tåler trynet på noen eller ikke og det er stort sett derfor ingen, til tross for betydelig tankevirksomhet, ikke har kommet opp med noe konsept som gjør at man kan frita fine småbedrifter eller lokalt viktig virksomhet fra formueskatt mens man rammer formuende personer man ikke liker. Dette er hva enkelte politikere faktisk ønsker om de kunne bestemme fritt men de får det ikke til - heldigvis.

    Jeg her helt sikker på at dersom Vestre kunne bestemme fritt så ville han ha fritak for formueskatt for alle som driver med ett eller annet grønt, primært batterier siden har har en svært dårlig skjult ambisjion å bli denne generasjons Jens Evensen (noe han aldri vil bli, men det er en annen sak). Dama fra Rødt i Kragerø føyer seg fint inn i dette mønsteret - hun identifiserer noen hun ikke liker (velstående personer som eier hytte i kommunen) og vil gjerne pålegge de masse skatt men hun har ikke baller til å gjøre seg upopulær i lokalbefolkningen som faktisk har stemmrett i kommunen. Hun sier mer eller mindre rett ut at hun vil ha muligheten til å ilegge særskilt eiendomsskatt på fritidsboliger i kommunen uten at det rammer fastboende.

    Jeg kan omtrent garantere at politisk ledelse har gitt opptil flere marsjordrer for å prøve å finne på en måte å ilegge skatt på bestemte grupper men frita andre men at det hele strader i FinDep eller andre steder hvor noen har den minste evne til å tenke prinsipielt. I en ideell verden ville det sikkert vært formueskatt på alle som stemmer til høyre for sentrum men fritak for de som velger Den Rette Vei men det skjønner de nok at ikke går an.
    Gjør som Willy Amundsen, slutt å taste i fylla
    Nå rører du fælt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Gjør som Willy Amundsen, slutt å taste i fylla
    Nå rører du fælt.
    Nei, det er mer eller mindre direkte uttalt at det er ønskelig å unndra bestemte typer formue fra formueskatt. Man ønsker egentlig å ramme ren finanskapital men ekskludere folk som har formuen investert i bedrifter men det er selvsagt ikke mulig å finne en måte å skille de to på siden begge deler reelt er aksjeformue. SP har programfestet at de ønsker å "redusere formueskatten for driftsmidler" som om det var noen særskilt aktivaklasse som er fundamentalt annerledes enn f.eks aksjer. Hva er "driftsmidler" utover en floskel i partiprogrammet til SP som får det til å høres mer spiselig ut? ("Arbeidende kapital" i Høyres lingo er for øvrig noe av det samme - det er en ren retorisk finte som ikke betyr noesomhelst utover at de ikke vil kalle det "aksjeformue")

    i APs partiprogram så står det at skatt på formue i Norge egentlig er lav i internasjonal sammenheng. Kan alle som faktisk tror på det rekke opp hånden? Det ville i så fall bety at norges mest skarpsnodde skatteadvokater og lignende ikke skjønner norsk skattelovgiving men heller burde lytte til APs landsmøte som vedtar partiprogrammet for der skal man virkelig finne sannheten i hvordan det hele henger sammen.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    i APs partiprogram så står det at skatt på formue i Norge egentlig er lav i internasjonal sammenheng.
    Utan at eg skal forsvara Ap, så er det sikkert sant på ein eller annan måte, sjølv om realitetane ligg i kva ein skattar av, og kva og korleis skatten på ulike former for inntekt er (det er jo mogleg å sjå skatt på kapitalinntekt som ein flytande formueskatt, berre med ganske finurlege reglar for unnatak, og «eigedomsskatt» som ein kommunal formueskatt).
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.481
    Antall liker
    3.602
    Sted
    Sunnmøre
    Eventuelt får man kalle en spade for en spade og si at hva man kan kreve faktisk avhenger av hvor man bor.
    Det er unekteleg litt kvalmande med folk som argumenterer med at alle bør bu på bygda fordi der får du einebustad til same pris som eit kott i Oslo og naturen rett utfor døra, men samtidig meiner at alle ekstrakostnader ved å bu slik, skal kompenserast.

    På hi sida, så er det jo ingen som vil at alle skal flytta til Oslo, heller.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Utan at eg skal forsvara Ap, så er det sikkert sant på ein eller annan måte, sjølv om realitetane ligg i kva ein skattar av, og kva og korleis skatten på ulike former for inntekt er (det er jo mogleg å sjå skatt på kapitalinntekt som ein flytande formueskatt, berre med ganske finurlege reglar for unnatak, og «eigedomsskatt» som ein kommunal formueskatt).
    Joda, det er sant på den måten at eiendom, som vi er inne på, er svært gunstig behandlet i Norge sammenlignet med mange andre land. Så om man f.eks eier en bolig, gjerne med en del gjeld på, har noen penger i banken og har vært så galen at man også har kjøpt noen aksjer eller fond så blir beskatningen av denne ligningsformuen fort null eller sted rundt null mens den ville være en god del over null i et land som har valgt å bruke eiendom som et skatteobjekt og vektingen av eindom tryller bort den reelle forumen. Eventuell kommunal eiendomsskatt kommer i tillegg om man bor i en kommune som har det. Men det er jo ikke akkurat det som er poenget i debatten rundt dette her i landet - den handler jo stort sett om beskatningen av større aksjeformuer,, eller da "arbeidende kapital" som Høyre kaller det samt hva som skjer når man skal eller må realisere noe av denne for å betale formueskatten.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.522
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Om et norsk kommunestyre vil differensiere eiendomsskatten har de et par muligheter. De kan faktisk ha ulike satser for tettbygd strøk, bøgda, og næringseiendom. De kan også differensiere mellom ubebygd grunn og grunn det står hus på. Helårs- og fritidsbolig behandles likt i loven, men kommunestyret kan velge å unnta fritidseiendommer (ikke motsatt). Landbrukseiendom er uansett unntatt fra kommunal eiendomsskatt, altså et unntak for en bestemt type privateid næringseiendom. De andre unntakene gjelder statlige eiendommer, jernbane, kirker, osv.

    Satsene for fritids- og boligeiendom er 1-4 promille av 70 % av markedsverdien. Til sammenligning: I USA er det ganske vanlig med eiendomsskatt på to prosent av markedsverdien pr år. I Sverige er satsen 0,75 % opp til et max-beløp, nå kr 9287 pr år.

    Det er selvsagt mulig å endre loven og gi lokale kommunestyrer større rett til å beskatte folk som ikke har stemmerett i den kommunen, men jeg tipper det er en grunn til at loven helt klart ikke gir et kommunestyre lov til å gjøre nettopp det. Fast eiendom blir likevel kraftig underbeskattet sammenlignet med andre formuesobjekter i Norge. Resultatet ser vi bl a i disse hyttebyene som plutselig dukker opp på snaufjellet. Jeg mistenker at det ville bremset litt opp hvis det var en nasjonal eiendomsskatt på f eks en prosent av markedsverdien pr år og en arveskatt på f eks 50 %.
     
    Sist redigert:

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Skjer hvert eneste år, Politiet/UP går ut i nyhetene og forteller hvor og når de skal ha kontroll på Onsdagen i påskeutfarten, likevel så er det flere som synes de har for mye penger og en lapp de ikke trenger. Ganske fascinerende. De har dårlig tid disse 80 åringene på vei til hytta.



    Skjermbilde 2024-03-28 kl. 10.05.49.png
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.661
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er en forbanna drittplass å ha kontroll. Østover så har det en tendens til å stange fryktelig bak vogntog, bobiler, campingvogner etc. i trafikken for så å endelig få et ekstra kjørefelt oppover i tunnellen der de har kontroll.
    Det unnskylder ingen å kjøre over 130 selvsagt men tas man i f.eks. 96 (og det kunne like gjerne vært 90 sone) i det rette forbikjøringsfeltet der er straffen 2 prikker og 8200NOK i forelegg.
    Snakket med flere vanlige polititjenestemenn som har totalt mistet sans og respekt for UP og hvordan de opererer. Viktig og målet er bra så kan man endel ganger diskutere framgangsmåten.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    gjelder å vise god dømmekraft, dessverre er up de verste regelrytterne man kan møte på.
    eneste gleden man har er å være like firkantet tilbake
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.281
    Antall liker
    2.525
    Torget vurderinger
    1
    Det er en forbanna drittplass å ha kontroll. Østover så har det en tendens til å stange fryktelig bak vogntog, bobiler, campingvogner etc. i trafikken for så å endelig få et ekstra kjørefelt oppover i tunnellen der de har kontroll.
    Det unnskylder ingen å kjøre over 130 selvsagt men tas man i f.eks. 96 (og det kunne like gjerne vært 90 sone) i det rette forbikjøringsfeltet der er straffen 2 prikker og 8200NOK i forelegg.
    Snakket med flere vanlige polititjenestemenn som har totalt mistet sans og respekt for UP og hvordan de opererer. Viktig og målet er bra så kan man endel ganger diskutere framgangsmåten.

    Man kommer da ikke forbi noen i 96, når man endelig kommer til ett forbikjøringsfelt stiger farten gjerne med 20 til 30km for de som ligger og sinker vil jo ikke miste førsteplassen sin i køen
     

    Jim I Hendriksen

    Krisestab konsulent
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    6.283
    Antall liker
    9.134
    Jo jo, men poenget var at det er onsdag før skjærtorsdag, UP går ut i media og sier hvor og når de skal ha kontroll men likevel så gir folk gass...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn