Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • 4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Den nevnte professor har bakgrunn fra KrF, og har ved flere anledninger skilt seg ut ift. sine likemenn. Han har bl.a. vært en av
    få av sorten som har uttrykt støtte for Frp sin økonomiske politikk.

    Fritt fra hukommelsen, så forbehold om feil. :)
     

    pedal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Innlegg
    5.495
    Antall liker
    3.332
    Torget vurderinger
    1
    Den nevnte professor har bakgrunn fra KrF, og har ved flere anledninger skilt seg ut ift. sine likemenn. Han har bl.a. vært en av
    få av sorten som har uttrykt støtte for Frp sin økonomiske politikk.

    Fritt fra hukommelsen, så forbehold om feil. :)
    -Som klippet ut av Trolle-ABC: I mangel av saklige argumenter, går man på person.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Bergen
    De som er interessert i om Mork har noe faglig å komme med, uavhengig om han støtter/har støttet noen politiske parti, kan gjerne Google og feks se på hans CV, i kort eller lang form..
    Dersom noen av trådposterne mener at CV hans diskvalifiserer Mork fra å mene noe om faget han tar opp i artikkelen så kan vi gjerne diskutere det videre.
    For egen del, jeg har ikke med min MSc og 40 års arbeidsliv en sjanse å sette fast argumentene til Mork, ei heller vil jeg meg selv så vondt å mest sannsynlig bli satt godt på plass av ham,,, gitt at ikke CV er en fake

    Men politikk er ikke alltid rett fakta, det blir vel mer og mer føleri og da er kanskje alt lov..

    Vedrørende svekkelse av NOK vs Euro
    2 Jan 2013; 7,32 (da min interesse for Euro startet)
    3 apr 2024; 11,66
    All time High 20 mars 2020; 12,12
    Dvs en betydelig konsistent svekkelse over tid (59%). Litt opp og ned, men konsistent svekkelse
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    15.822
    Torget vurderinger
    2
    Arbeiderpartiets kollaps er egentlig en trist affære, men var uunngåelig etter at partiledelsen bestemte seg for at arbeidere var de ferdige med.


    En bekjent kommenterte tørt her om dagen: "Mine politiske sympatier er, som dere vet, på venstresiden, og det betyr at Ap er blitt helt uaktuelt for meg."

    Vi knegget i whiskyglassene våre. Men burde kanskje felt en tåre, det er litt av en politisk kraft man har ødelagt, gjennom forvandlingen til et meningsløst Administrasjonsparti. Det er ikke hva velgerne vil ha.

    Skjermbilde 2024-04-04 kl. 07.28.24.png
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.519
    Antall liker
    6.932
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Arbeiderpartiet har gått ut i spagaten, etter å skal prøve å gjøre sine kumpaner hos Senterpartiet til lags, mens SV og Rødt eter velgere på venstresiden etter svært lettvinte selvmål av AP. Buksa rakner i skrittet om SP og velgerne på venstresiden skal gjøres til lags samtidig.

    Et LO som er blitt mørkerødt som også skal gjøres til lags hjelper ikke - de fleste som jobber i det private næringslivet er var for retorikk som påvirker egne arbeidsplasser.

    Støres vent-og-se-filosofi er kanskje en styrke i diplomatiet, men i møte med velgerne får en lite gehør.

    Johan-Kr
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    det er litt av en politisk kraft man har ødelagt, gjennom forvandlingen til et meningsløst Administrasjonsparti.
    Torstein Tvedt Solberg, seier noko slikt som dette tre-fire gonger i intervjuet:
    Det er ingen enkeltperson eller enkeltsak alene som kan forklare dette ... Det er sammensatt, og mitt poeng at vi må ta den store langsiktige jobben med å gjenreise partiet gjennom en grundig bygge- og ryddejobb
    Dei same metaforane høyrer vi frå om lag alle andre Ap-politikarar som uttalar seg om katastrofen: Gjenreisa, byggja og rydda. Ideologi, politikk og politikarar er tabu-ord. Metaforane representerer ein draum om at Ap er dei som igjen skal representera "makta" i Noreg, men der spørsmålet om kva problem dei skal bruka makta til å løysa, og korleis, er totalt fråværande.

    Det mest sannsynlege er at dei eigentleg ønskjer seg tilbake til Jens Stoltensbergs (eller, for dei litt eldre, Gro Harlem Brundtlands) Arbeiderparti: Eit trygt administrasjonsparti med solid oppslutning som er på parti med slik som det (altså, totaliteten av det norske samfunnet) er.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.037
    Antall liker
    6.280
    Arbeiderpartiet har gått ut i spagaten, etter å skal prøve å gjøre sine kumpaner hos Senterpartiet til lags, mens SV og Rødt eter velgere på venstresiden etter svært lettvinte selvmål av AP. Buksa rakner i skrittet om SP og velgerne på venstresiden skal gjøres til lags samtidig.

    Et LO som er blitt mørkerødt som også skal gjøres til lags hjelper ikke - de fleste som jobber i det private næringslivet er var for retorikk som påvirker egne arbeidsplasser.

    Støres vent-og-se-filosofi er kanskje en styrke i diplomatiet, men i møte med velgerne får en lite gehør.

    Johan-Kr
    Kanskje LO også burde gjøre noe med egne lederlønninger for økt troverdighet?
     

    cox

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.08.2003
    Innlegg
    1.095
    Antall liker
    285
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    De som er interessert i om Mork har noe faglig å komme med, uavhengig om han støtter/har støttet noen politiske parti, kan gjerne Google og feks se på hans CV, i kort eller lang form..
    Dersom noen av trådposterne mener at CV hans diskvalifiserer Mork fra å mene noe om faget han tar opp i artikkelen så kan vi gjerne diskutere det videre.
    For egen del, jeg har ikke med min MSc og 40 års arbeidsliv en sjanse å sette fast argumentene til Mork, ei heller vil jeg meg selv så vondt å mest sannsynlig bli satt godt på plass av ham,,, gitt at ikke CV er en fake

    Men politikk er ikke alltid rett fakta, det blir vel mer og mer føleri og da er kanskje alt lov..

    Vedrørende svekkelse av NOK vs Euro
    2 Jan 2013; 7,32 (da min interesse for Euro startet)
    3 apr 2024; 11,66
    All time High 20 mars 2020; 12,12
    Dvs en betydelig konsistent svekkelse over tid (59%). Litt opp og ned, men konsistent svekkelse
    Mork er en anerkjent mann blant makroøkonomer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.777
    Antall liker
    13.266
    Mork er en anerkjent mann blant makroøkonomer.
    Det er mange som er anerkjente men det endrer stort sett ikke på at det ikke er noen som er i stand til å i særlig grad forklare hvorfor krona er så svak som den er. Av ymse forklaringer jeg har hørt det siste året er politikere, rentedifferanse, oljeinvesteringer, oljepris, gasspris, risk-off, risk-on, at amerikanske techaksjer er hot, at norske privatpersoner sparer i utenlandske aksjer, pensjonssparing, norges banks kronesalg, strukturelle faktorer i norsk eksportindustri, at Norge er et lite land i en stor verden, strømmer i valutamarkedet (som er som å si at vann er vått) og sikkert noen jeg har glemt i farten.

    I det hele er den manglende evnen til å forklare dette det mest fascinerende med det hele.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Som forøvrig stemmer godt med Kahnemans forskning om eksperter i slike fag. Det er mange gode forklaringsmodeller i etterkant av hendelser, men ingen har vist evne til å bruke kunnskap på å forutse økonomiske eller politiske hendelser.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.534
    Antall liker
    3.654
    Sted
    Sunnmøre
    Som forøvrig stemmer godt med Kahnemans forskning om eksperter i slike fag. Det er mange gode forklaringsmodeller i etterkant av hendelser, men ingen har vist evne til å bruke kunnskap på å forutse økonomiske eller politiske hendelser.
    Det hadde sjølvsagt vore artig om ein kunne testa hypotesar med kontrollerte eksperiment i samfunnsfaga (som økonomi, pedagogikk, statsvitskap, sosiologi), altså halda fast alle variablar utanom ein, og så samanlikna med kontrollgruppa. Openberre etiske utfordringar, sjølvsagt, men artig.

    I så måte er det jo artig som weld påpeiker:
    Av ymse forklaringer jeg har hørt det siste året er politikere, rentedifferanse, oljeinvesteringer, oljepris, gasspris, risk-off, risk-on, at amerikanske techaksjer er hot, at norske privatpersoner sparer i utenlandske aksjer, pensjonssparing, norges banks kronesalg, strukturelle faktorer i norsk eksportindustri, at Norge er et lite land i en stor verden, strømmer i valutamarkedet (som er som å si at vann er vått) og sikkert noen jeg har glemt i farten.
    ... dei klarer ikkje forklara det i etterkant, heller.

    Då svigermor, som liker å reisa til utlandet, spurde meg i påska kvifor krona var så svak, måtte eg berre dra litt på skuldrene, nemna eit par av desse og seia at det er det vel ingen som har ei fullgod forklaring på, sjølv ikkje ekspertane på TV. Same då ho spurde om det kom til å vera slik frametter - då var svaret mitt at så vidt hadde fått med meg var det lite sannsynleg at dollaren kom til å koma ned mot 6 kroner att med det første (eller euroen mot 8 kroner).

    Det interessante med alle forklaringane er at (dei fleste) tilsynelatande høyrest fornuftige ut, men feilar både i å forklara kvifor akkurat no, og kvifor akkurat norske kroner.

    I mitt fag (historie) er det slikt eg spør studentane om når dei har vore flinke og lista opp alle strukturelle , eller bakomliggjande, forklaringar på ei eller anna hending: Ja, men kvifor akkurat der og då?
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Kanskje det likevel er hold i påstanden om at en ekspert er en person som kan stadig mer om stadig mindre, slik at han til slutt kan omtrent absolutt alt om ingenting ???
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    "Svensk-irakeren er et uttalt angrepsmål for islamister, og analysen fra norske sikkerhetsmyndigheter skal ha vært at selv et kort opphold her til lands kunne lede til at mulige terrorister feilaktig forbinder Norge med Momika. Et slikt scenario kan over natten endre trusselnivået her til lands".

    Da får man heller ofre ytringsfrihet og religionskritikk. Må jo passe på at våre nye "yppersteprester".
     
    • Trist
    Reaksjoner: I_L

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.493
    Antall liker
    9.827
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Nå har vi lest innlegg etter innlegg om hvordan regjeringens skattepolitikk jager norske investorer til utlendighet i Sveits, og at utenlandske investorer
    har langt gunstigere betingelser i Norge da de ikke må betale norsk formuesskatt. Nå peker Mork på at den samme regjeringen skremmer utenlandske investorer fra å investere her (noe som ifølge ham så svekker kronekursen) så det må vel nesten regnes som gode nyheter det da. Da er det kanskje håp for norske investorer allikevel.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Svensk-irakeren er et uttalt angrepsmål for islamister, og analysen fra norske sikkerhetsmyndigheter skal ha vært at selv et kort opphold her til lands kunne lede til at mulige terrorister feilaktig forbinder Norge med Momika. Et slikt scenario kan over natten endre trusselnivået her til lands".

    Da får man heller ofre ytringsfrihet og religionskritikk. Må jo passe på at våre nye "yppersteprester".
    Man behøver heller ikke outsource landets utenrikspolitikk til agenter for gru og fsb. Denne fyren greide å forsinke svensk NATO-medlemsskap med flere måneder ved sine vel timede provokasjoner. Behøver ingen scene for å gjøre alvor av utpressingstruslene sine i Norge. Svenskene får håndtere problemet sitt selv. Så langt har de nærmest bøyd seg baklengs for å tekkes fyren, uansett økonomisk og politisk kostnad for dem selv.
    Momika var klar over at Dublin-forordningen kunne bli brukt til å sende ham tilbake til Sverige, og truet indirekte med nye koranbrenninger hvis det ble utfallet av asylsøknaden i Norge.

    – Om de gjør det så blir jeg igjen en belastning som krever kameraovervåkning, politibeskyttelse og annet. Om de gjør det så kommer jeg kanskje til å utøve mine rettigheter til ytringsfrihet på nytt, sa han på avreisedagen.

    Momika kom til Sverige våren 2018 og fikk midlertidig opphold tre år senere. Samme år, i 2021, ble han dømt før trusler.

    I oktober 2023 besluttet svenske utlendingsmyndigheter at oppholdstillatelsen ikke skulle forlenges fordi Momika hadde gitt uriktige opplysninger i søknadsprosessen. Flere medier hadde da satt søkelyset på Momikas fortid i væpnede irakiske militser og uklarheter rundt hans roller der.

    Koranbrenningene har utløst et massivt trusselbilde mot Momika og sikkerhetsopplegget rundt ham alene har kostet svenske myndigheter millionbeløp.
    Internering og retur virker som rett medisin.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Det var arumentasjonen om å ikke provosere islamister jeg reagerte på. Jeg ser ingen grunn til å " outsource" landets Innenrikspolitikk til disse.
    Spørmålet blir jo til syvende og sist: Hva er det vi prøver å forsvare og bevare? Når vi endelig har fått satt kristendom på sin rette plass, skal vi da kryppe for en ny totalitær religion?. Kanskje på tide å stille seg selv spørsmålene:
    1. Hvilket samfunn vil jeg at mine barn skal vokse opp i (religiøst eller sekulert)?.
    2. Er det noe som helst jeg er villig til å leve, kjempe og dø for?
    3. Hva kan det lansiktige resultatet bli av å stikke hodet i sanden.

    All reilgion skal og bør kritiseres til de finner sin rettmessige, marginale plass i samfunnet.
    Berøringsangst vil ikke funke i det lange løp, imo.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Er ikke selve definisjonen på flyktning at man flykter fra noen som skal drepe deg og trenger beskyttelse?
    Har jo forstått i den senere tid at vi egentlig bare vil ha hvite flyktninger som er kristne, men da får vi uttale det offentlig og slutte å være så feige.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.692
    Antall liker
    15.822
    Torget vurderinger
    2
    Den norske kronen er vel omtrent like velansett i noen sammenhenger som Rhodesiske pund var i sin tid. Vi bør våkne opp for hva verden syns om landet.
    Torstein Tvedt Solberg, seier noko slikt som dette tre-fire gonger i intervjuet:


    Dei same metaforane høyrer vi frå om lag alle andre Ap-politikarar som uttalar seg om katastrofen: Gjenreisa, byggja og rydda. Ideologi, politikk og politikarar er tabu-ord. Metaforane representerer ein draum om at Ap er dei som igjen skal representera "makta" i Noreg, men der spørsmålet om kva problem dei skal bruka makta til å løysa, og korleis, er totalt fråværande.

    Det mest sannsynlege er at dei eigentleg ønskjer seg tilbake til Jens Stoltensbergs (eller, for dei litt eldre, Gro Harlem Brundtlands) Arbeiderparti: Eit trygt administrasjonsparti med solid oppslutning som er på parti med slik som det (altså, totaliteten av det norske samfunnet) er.
    Ja, var derfor jeg linket til artikkelen. Partiet driver uten eksistensgrunnlag og med et merkelig forhold til sine historiske kjerneverdier. Det skaper mye forvirring, og med Støre ved roret blir det mest rør, eller?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det var arumentasjonen om å ikke provosere islamister jeg reagerte på. Jeg ser ingen grunn til å " outsource" landets Innenrikspolitikk til disse.
    Spørmålet blir jo til syvende og sist: Hva er det vi prøver å forsvare og bevare? Når vi endelig har fått satt kristendom på sin rette plass, skal vi da kryppe for en ny totalitær religion?. Kanskje på tide å stille seg selv spørsmålene:
    1. Hvilket samfunn vil jeg at mine barn skal vokse opp i (religiøst eller sekulert)?.
    2. Er det noe som helst jeg er villig til å leve, kjempe og dø for?
    3. Hva kan det lansiktige resultatet bli av å stikke hodet i sanden.

    All reilgion skal og bør kritiseres til de finner sin rettmessige, marginale plass i samfunnet.
    Berøringsangst vil ikke funke i det lange løp, imo.
    Ser det, men jeg synes ikke det er en relevant problemstilling her. Problemet er en provokatør og svindler som vel fortjent har fått et utvisningsvedtak på seg i Sverige. Deretter forsøker han å true til seg uberettiget opphold i Norge i stedet. Ytringsfriheten han påberoper seg er noe han forsøker å misbruke som et våpen og en trussel. Rett i kasjotten, og deretter heraus. Hva han forsøker å true med har ikke så mye å si der. Ikke vanskelig i det hele tatt.

    Til dine spørsmål:
    1. Sekulært. Sammensausing av religion og politikk er styggedom.
    2. Ja.
    3. KrF-regjering, KRL-faget, Trump 2024, mullaher på fri eksos, assorterte folk som forsøker å tvinge sine bronse- og middelalderregler på oss andre, etc. Se pkt. 1.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor er du så imot ytringsfriheten og koranbrenning?
    Koranen er vel trygt i flere eksemplarer enn bibelen så det er nok å ta av hvis du redd for at verdifulle tekster ble borte som følge av brenningen
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Koranbrenning har ingen annen hensikt enn provokasjon - for provokasjonens egen skyld.... akkurat på samme måte som om noen skulle finne på å brenne bibler... mao - reinhekla idiotfakter, - nettopp fordi man vet at grupper av islamister vil gå i fistel, blir det et mål i seg selv... da blir det eneste spørsmålet Hvorfor??
    Jeg er fortsatt medlem av den Lutherske kirke -aka statskirken.. om noen ønsker å brenne bibler - så la dem nå det.. idioti, det også...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor er du så imot ytringsfriheten og koranbrenning?
    Koranen er vel trygt i flere eksemplarer enn bibelen så det er nok å ta av hvis du redd for at verdifulle tekster ble borte som følge av brenningen
    Jeg er i mot å la en gru/fsb-provokatør få misbruke rettighetene i et liberalt demokrati som våpen mot oss selv. Dette tilfellet har veldig lite med ytringsfrihet å gjøre, men veldig mye med å statuere et eksempel. Man kan ikke true seg til opphold i Norge.

    Vi avslo også en påstått wagner-avhopper, sitter vel også fengslet inntil videre.
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Så det KLM drev på da de harselerte med kristendommen/kirken var bare provokasjon - for provokasjonens egen skyld?.
    Det samme må vel da kunne sier om Monty Phyton, som vi faktisk presterte å forby?
    Er det dit vi vil tilbake til?

    p.s. Det var et svar på innlegg 25.942
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.983
    Antall liker
    11.393
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Selvsagt var det provokasjon - for de som lot seg provosere.. og de var det mange av.... mens det store flertallet av oss andre lo oss mesta skakke...
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Selvsagt var det provokasjon - for de som lot seg provosere.. og de var det mange av.... men det store flertallet av oss andre lo oss mesta skakke...
    Det aller morsomste var da «Life of Brian» ble av-forbudt mot å vise en tekst i starten om at dette selvsagt ikke hadde noen ting med religiøse figurer å gjøre.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg er i mot å la en gru/fsb-provokatør få misbruke rettighetene i et liberalt demokrati som våpen mot oss selv. Dette tilfellet har veldig lite med ytringsfrihet å gjøre, men veldig mye med å statuere et eksempel. Man kan ikke true seg til opphold i Norge.

    Vi avslo også en påstått wagner-avhopper, sitter vel også fengslet inntil videre.
    Hvem skal få asyl da og hva hvis en "nordmann" brenner koranen skal han kastes ut da?
    Altså, ikke misforstå, fyren er garantert en tulling, men hvis vi ikke skal beskytte de som trenger det, hvorfor har vi i det hele tatt muligheter for asyl?
    Og begrunnelsen som var brukt var jo syltynn:
    Irakeren er et uttalt angrepsmål for islamister, og analysen fra norske sikkerhetsmyndigheter skal ha vært at selv et kort opphold vil kunne lede til at mulige terrorister feilaktig forbinder Norge med Momika, skriver Filter Nyheter.

    Hvis vi er så redde for islamske terrorister bør vi slutte å holde med Usa/Israel, de er de som fremprovoserer all dritten
     

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Men vi må for all
    Selvsagt var det provokasjon - for de som lot seg provosere.. og de var det mange av.... men det store flertallet av oss andre lo oss mesta skakke...
    Men vi må for all del ikke provosere islamistene, for det er fali det. Kanskje vi kjempe for det vi har, det er forseint når vi har mistet det.
    Gi djevelen lillefingeren osv.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Koranbrenning har ingen annen hensikt enn provokasjon - for provokasjonens egen skyld.... akkurat på samme måte som om noen skulle finne på å brenne bibler... mao - reinhekla idiotfakter, - nettopp fordi man vet at grupper av islamister vil gå i fistel, blir det et mål i seg selv... da blir det eneste spørsmålet Hvorfor??
    Jeg er fortsatt medlem av den Lutherske kirke -aka statskirken.. om noen ønsker å brenne bibler - så la dem nå det.. idioti, det også...
    Er også medlem av kirka, går i gudstjeneste på julaften og drikker altervin
    Men har ingen problemer med å brenne bibelen, det har jeg også gjort
    Dersom noen lar seg provosere til vold sier meg at vi burde brenne mer
    brenne helt til det er tomt

    Det er ingenting feil med å brenne flagg, bibler, koraner, lovtekster, pengesedler eller andre ting så lenge det er din eiendom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvem skal få asyl da og hva hvis en "nordmann" brenner koranen skal han kastes ut da?
    Altså, ikke misforstå, fyren er garantert en tulling, men hvis vi ikke skal beskytte de som trenger det, hvorfor har vi i det hele tatt muligheter for asyl?
    Og begrunnelsen som var brukt var jo syltynn:
    Irakeren er et uttalt angrepsmål for islamister, og analysen fra norske sikkerhetsmyndigheter skal ha vært at selv et kort opphold vil kunne lede til at mulige terrorister feilaktig forbinder Norge med Momika, skriver Filter Nyheter.

    Hvis vi er så redde for islamske terrorister bør vi slutte å holde med Usa/Israel, de er de som fremprovoserer all dritten
    Jeg har ikke lest begrunnelsen, så jeg vet ikke om den ene linjen du trekker frem er representativ eller ikke. Har du en link til den?

    Uansett har det ikke noe å si, fyren kom hit fra et trygt land og har ikke rett på asyl i Norge. Han er svenske myndigheters problem. De har avslått asylsøknaden hans fordi han løy. Om de mener at det likevel vil være livsfarlig for ham å bli sendt hjem til Irak får de finne en «mullah Krekar-løsning» for ham, eller bare holde ham varetektsfengslet inntil videre (som med denne medvedev).

    Når begynte du å mene at vi skulle ha fritt frem for å slippe inn grunnløse asylsøkere, forresten?
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Og når noen fra et muslimskland brenner koranen så bør vi heller heie på de enn å fordømme.
    Det er vel kanskje den beste måten de kan vise avsky mot sin egen religion som vi også "skal hate" og gir bedre effekt enn om en hvit nordmann gjør det
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.258
    Antall liker
    5.233
    Hvis rettighetene i et liberalt demokrati lar seg overstyre hver gang noen roper ”FSB-provokatør“ eller av andre grunner finner det politisk opportunt, så er de strengt tatt ikke verdt mer enn papiret de er skrevet på.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.751
    Antall liker
    1.977
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke lest hele begrunnelsen, så jeg vet ikke om den ene linjen du trekker frem er representativ eller ikke.

    Uansett har det ikke noe å si, fyren kom hit fra et trygt land og har ikke rett på asyl i Norge. Han er svenske myndigheters problem. De har avslått asylsøknaden hans fordi han løy. Om de mener at det likevel vil være livsfarlig for ham å bli sendt hjem til Irak får de finne en «mullah Krekar-løsning» for ham, eller bare holde ham varetektsfengslet inntil videre (som med denne medvedev).
    skyt ham, ikke vent til hamas kommer
    eller var det
    skyt ham ikke, vent til hamas kommer

    Jeg ser poenget med at han er "trygg" i sverige og således bør pelle seg tilbake dit.
    Det gjelder forsåvidt alle utlendinger som ønsker å tilbringe påsken i Norge
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvis rettighetene i et liberalt demokrati lar seg overstyre hver gang noen roper ”FSB-provokatør“ eller av andre grunner finner det politisk opportunt, så er de strengt tatt ikke verdt mer enn papiret de er skrevet på.
    Sant, men i dette tilfellet er dette fortsatt en fyr som forsøker å true til seg opphold i Norge uten å ha rett til det. Han er svenske myndigheters problem, og de får finne ut hva de gjør med ham.

    Jeg vet ikke om det var gru, fab eller svr som organiserte stuntene hans i Sverige, men det er nokså opplagt hvilken rolle han spilte med å regissere en vel publisert provokasjon hver gang det så ut til å være fremgang i NATO-diskusjonen med Erdogan. Jeg mener fortsatt det var grenseløst naivt av svenskene å la denne fyren få holde på som han gjorde. I de fleste andre land ville han blitt stoppet lenge før. Han har ingen ting å klage over.
     
    Sist redigert:

    Panama Red

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.08.2009
    Innlegg
    3.238
    Antall liker
    3.775
    Sted
    Landås
    Torget vurderinger
    1
    Hvis rettighetene i et liberalt demokrati lar seg overstyre hver gang noen roper ”FSB-provokatør“ eller av andre grunner finner det politisk opportunt, så er de strengt tatt ikke verdt mer enn papiret de er skrevet på.
    Det går fint så lenge man holder seg med dobble standarder
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.585
    Antall liker
    35.508
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Neida, i Sverige også.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    2.319
    Antall liker
    1.745
    Sted
    Bergen
    lønnsoppgjøret
    https://www.nordnorskdebatt.no/en-pervers-lonnskultur/o/5-124-302354

    sånn går nu dagan
    har ikke temaet vært drøftet tidligere år mon tro?
    lykken er å bli sjef i et tilnærmet statlig monopol selskap (give and take) som leverer noe alle må ha og er regulert så og si pr lov og forskrift slik at overskuddet bestemmes av en knapp man kan vri på for å få et spesifikt ønsket (økonomisk) resultat
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn