Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg ser et nytt oppslag nå på at tekstlikhet er 43%. Da tror jeg at jeg ombestemmer meg. Hvis hun med dette trodde at alt var ok, så må hun være stokk dum.

    Arrogant, og hun var hellig overbevist om at hun ville slippe unna. Heldigvis har Støre tydeligvis bestemt seg for å steppe up som leder, i alle fall hva gjelder denne saken. Deler av dagens politikerstand lever opp til det orwellske utsagnet om at alle er like, men noen er likere enn andre. Det gjelder i aller høyeste grad fru Solberg også.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Kjetil Rollnes idag. Aner ikke hvordan man linker til Facebook , så jeg må kopiere alt inn
    «Ikke bare en jukser. Men også en løgner. Og tillegg en skrythals.
    Har aldri sett på maken. Hvordan denne dama fortsatt ha tillit som politiker? Eller: Hvordan kan man ha tillit til et parti – og en partileder - som ser fram til å jobbe videre med henne i ledelsen?
    I det hun må gå av som helseminister på grunn av forsettlig juks, presterer altså Kjerkol å skryte av sin egen masteroppgave, skryte av sin egen «kraft» som helseminister, og fortelle oss at faren(!) ville vært stolt av henne – selv i dag.
    Og hva verre er – hun antyder av Nord Universitet beslutning er feil, og at nemda har foretatt en tvilsom snuoperasjon:
    «Vi har ikke hatt til hensikt å plagiere andres arbeider (...) Min medstudent og jeg har levert en oppgave etter beste evne (....) Det vondt å ikke bli trodd, men vi må akseptere av nemda er av en annen oppfatning. Vi har levert en oppgave som har en unik problemstilling, det er basert på egne data, vår egen dataanalyse, og det er egne funn og konklusjoner, og nemda bestrider ikke det.»
    Hallo, vi har ikke fått vite hva Nemda skriver. Men det er jo uansett ikke dette saken handler om. Den handler om at oppgaven er bredfull av bevisst plagiat, noe som er ulovlig, og ikke blir "nullet" ut av det som måtte finnes av eget og originalt stoff i oppgaven. Og så dette:
    «Media har beskrevet disse tekstlikhetene i oppgaven. Dem ble også fanga opp av den opprinnelige sensuren i 2021...»
    Nei. Sensorene fanget opp NOE. Men var vel ikke i nærheten av å oppdage at det fantes minst 125 – hundreogtjuefem - tilfeller av direkte plagiat i oppgaven, slik media har avdekket i år, etter grundig kildearbeid.
    Kjerkol gir inntrykk av universitetet ikke har fått ny informasjon om jukset hennes, men bare omgjort sensuren. Og hun antyder at sensuren ikke burde blitt omgjort.
    Denne politikeren har null selvinnsikt og null ydmykhet. Men hun er ifølge Støre en «sterk politiker», som skal fortsette å være «synlig og tydelig i norsk politikk i lang tid framover».
    Det høres ut som en trussel. Støre kan selvsagt ikke avsette Kjerkol verken som stortingsrepresentant, som leder av Trondheim Ap, eller som sentralstyremedlem i partiet. Men han burde skjønne at falskheten og arrogansen som hun utviser, framstår som et personlighetstrekk.
    Og selvsagt mer enn det: For mange vil Kjerkol-saken framstå som et paradeeksempel på hva som er råttent ved den politiske eliten: Troen på at man kan tillate seg det man straffer vanlige folk for. Troen på at man fortatt kan holde haken høyt hevet, selv når man er tatt med buksene nede (eller skjørtet oppe).
    Jeg behøver ikke å si at dette er ekstra ukledelig for et parti som har stolte tradisjoner for å jobbe for «likhet og solidaritet». Ap skal dessverre videre ned.»
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.807
    Torget vurderinger
    2
    Kommer nok også til å trekke seg som leder av fylkeslaget.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.490
    Antall liker
    9.826
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Troen på at man kan tillate seg det man straffer vanlige folk for. Troen på at man fortatt kan holde haken høyt hevet, selv når man er tatt med buksene nede (eller skjørtet oppe).

    Bingo.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.552
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    96
    Arrogant, og hun var hellig overbevist om at hun ville slippe unna. Heldigvis har Støre tydeligvis bestemt seg for å steppe up som leder, i alle fall hva gjelder denne saken. Deler av dagens politikerstand lever opp til det orwellske utsagnet om at alle er like, men noen er likere enn andre. Det gjelder i aller høyeste grad fru Solberg også.
    Jeg skal ikke legge meg opp i hva du tror om Finnes-saken, men kona (Solberg) er altså ikke hverken tiltalt, mistenkt eller dømt for noe som helst. Du ser forskjellen eller? Folk må selvsagt tro nøyaktig hva de vil, men det er og blir en irrelevant sak i forhold til Kjerkol og Borch.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Jeg skal ikke legge meg opp i hva du tror om Finnes-saken, men kona (Solberg) er altså ikke hverken tiltalt, mistenkt eller dømt for noe som helst. Du ser forskjellen eller? Folk må selvsagt tro nøyaktig hva de vil, men det er og blir en irrelevant sak i forhold til Kjerkol og Borch.
    Det er ganske likt, tanken om at en selv er hevet over konsekvenser. For Solberg var det hennes ansvar, som statsminister, å sørge for å holde Finnes i ørene. Ikke hans, heller ikke ektefellen Erna Solberg. Det var hennes rolle som statsminister som hadde ansvaret. Og der feilet statsminister Solberg stort. Ektefellen Solberg er uten skyld i hva Finnes bedrev, statsminister Solberg hadde det hele og fulle ansvaret.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.552
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    96
    Det er ganske likt, tanken om at en selv er hevet over konsekvenser. For Solberg var det hennes ansvar, som statsminister, å sørge for å holde Finnes i ørene. Ikke hans, heller ikke ektefellen Erna Solberg. Det var hennes rolle som statsminister som hadde ansvaret. Og der feilet statsminister Solberg stort. Ektefellen Solberg er uten skyld i hva Finnes bedrev, statsminister Solberg hadde det hele og fulle ansvaret.
    Kjernen er om man tror henne på at hun ikke visste hva han holdt på med. Det får bli opp til den enkelte å mene noe om. Det er også ganske stor forskjell på å være dømt/felt for noe kontra det motsatte. Og ansvar er noe annet enn skyld.
    Man kan ha ansvar og samtidig være uten skyld, generelt sett.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Da vi "alle" skulle synes synd på Solberg, var det ektefellen Solberg vi ble presentert for. I aviser, på tv, med påsminket tåre; alt var ektefellen, ikke statsministeren. Ektefellen Solberg er totalt irrelevant for saken, siden den vi må forholde oss til er statsministeren Solberg. Som altså ikke var seg sitt ansvar bevisst. En svært god jobb av Høyres spinndoktorer, som vanlig er.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.552
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    96
    Solberg er glatt og smart, ikke tvil om det. Men hun fremstår solid og ryddig for folk, derfor har hun så solid støtte. Det hele er ganske besynderlig.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Solberg er glatt og smart, ikke tvil om det. Men hun fremstår solid og ryddig for folk, derfor har hun så solid støtte. Det hele er ganske besynderlig.
    Det er nettopp der det ligger, det å skille mellom privatmennesket og rollen. Hennes rolle var statsminister, ikke ektefelle. Som statsminister var hennes mangel på kontroll utilgivelig, mens ektefellen Solberg kan en godt synes synd på. Støre gjorde det jo selvsagt uhyre enkelt for Høyre, siden en mer tafatt statsminister enn ham har vi i alle fall ikke hatt i min levetid.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Jeg ser et nytt oppslag nå på at tekstlikhet er 43%. Da tror jeg at jeg ombestemmer meg. Hvis hun med dette trodde at alt var ok, så må hun være stokk dum.
    Dette er først og fremst et gigantisk mindreverdighetskompleks. Dame i 40-årene tar en master i et tullefag fra et tulleuniversitet for hva da? Det har Ingen innvirkning på hennes karriere innenfor politikken og er fullstendig irrelevant utenfor politikken når man er midt i livet. Tidsfordriv var det neppe siden hun åpenbart ikke hatt hatt tid til å gjøre det selv. Det er plumpt, svulstig og fullt av terminologi som ikke imponerer andre enn sensor og andre som driver med dette fjaset. Enhver annen ser forhåpentligvis hvor hult dette faktisk er.

    Hvorfor og hvordan hun har fått denne smått absurde ideen om at hun må ta en mastergrad må foglarna veta.

    Beste utfall er om det etter hvert siger inn hvor mye fjas som drives med på «universitetene» både med og uten hermetegn.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Kjelhols oppgave fikk vist A nå viser det seg at nesten halvparten er kopier fra andre uten henvisning.


    «I den knusende rapporten heter det at da Kjerkol leverte inn masteroppgaven høsten 2021, ble det i en rutinemessig plagiatkontroll avdekket et tekstsammenfall på 19 prosent.

    Men «totaliteten av plagiatgrad» ble ikke vurdert som alarmerende.

    Da mediene i januar fant en rekke tekstlikheter uten at dette var kreditert, ble det gjennomført en ny plagiatkontroll, heter det videre:


    – Denne gangen viste plagiatrapporten et tekstsammenfall på til sammen 43 prosent med ulike kilder fordelt over 461 tekstblokker, heter det i rapporten.

    Da Kjerkol ble innkalt til et avklaringsmøte, uttalte hun at «det ville vært høyrisiko for henne å fuske og at hun aldri ville gjort det», står det i rapporten.»

    «A « studenter med Tullekarakteren A fra Tulleuniversitet er ikke helt det samme som 1.0 fra Ordentlige universitet fra gamledager..
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.567
    Antall liker
    35.495
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg ser et nytt oppslag nå på at tekstlikhet er 43%. Da tror jeg at jeg ombestemmer meg. Hvis hun med dette trodde at alt var ok, så må hun være stokk dum.

    Dessuten må den advokaten henne være en smule overbetalt, når hun tok 7500 kr timen for å påstå at universitetet ikke kunne omgjøre sensuren tre år etterpå. Avgjørelsen viser til lov om universiteter og høgskoler:
    § 4-7.Annullering av eksamen eller prøve
    (1) Styret selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 5-1, kan annullere eksamen eller prøve eller godkjenning av kurs hvis kandidaten
    a.ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden har skaffet seg adgang til å gå opp til vedkommende eksamen eller prøve, eller til å delta i vedkommende kurs, eller
    b.forsettlig har forsøkt å fuske eller forsettlig eller grovt uaktsomt har fusket i forbindelse med gjennomføring av, eller forut for endelig sensur av, vedkommende eksamen eller prøve, eller under gjennomføring av vedkommende kurs.
    (2) Styret selv eller institusjonens nemnd for studentsaker, jf. § 5-1, kan annullere godkjenning av utdanning hvis kandidaten har oppnådd dette ved hjelp av falskt vitnemål eller annen form for uredelig opptreden.
    (3) Vedtak om annullering etter første og annet ledd kan påklages til departementet eller særskilt klageorgan oppnevnt av dette, jf. § 5-1 sjuende ledd.
    (4) Adgangen til annullering foreldes ikke.
    (5) Etter avgjørelse om annullering pliktes eventuelt vitnemål eller karakterutskrift tilbakelevert institusjonen. Blir ikke vitnemålet eller karakterutskriften tilbakelevert institusjonen i rett tid, kan denne kreve namsmannens hjelp til tilbakelevering i samsvar med reglene i tvangsfullbyrdelseslovens kap. 13.
    (6) Hvis vitnemålet kan danne grunnlag for autorisasjon for yrkesutøving, skal institusjonen gi melding om annulleringen til vedkommende myndighet.
    Det er mye i Kjerkols håndtering av denne saken som kommer i kategorien «Nice try, kid», og som gjør at hun umulig kunne fortsette som statsråd. Man kan ikke ha en statsråd som juger så grovt og prøver å bløffe seg ut av saker.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.206
    Antall liker
    7.863
    Sted
    Oslo
    Dessuten må den advokaten henne være en smule overbetalt, når hun tok 7500 kr timen for å påstå at universitetet ikke kunne omgjøre sensuren tre år etterpå. Avgjørelsen viser til lov om universiteter og høgskoler:


    Det er mye i Kjerkols håndtering av denne saken som kommer i kategorien «Nice try, kid», og som gjør at hun umulig kunne fortsette som statsråd. Man kan ikke ha en statsråd som juger så grovt og prøver å bløffe seg ut av saker.
    Jeg er ikke jurist, og når det gjelder en del lover har jeg trøbbel med å forstå lovteksten.
    Men denne var jo forbilledlig klar.
    Selv uten en annulert master forstår jeg enhver paragraf
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Dessuten må den advokaten henne være en smule overbetalt, når hun tok 7500 kr timen for å påstå at universitetet ikke kunne omgjøre sensuren tre år etterpå. Avgjørelsen viser til lov om universiteter og høgskoler:


    Det er mye i Kjerkols håndtering av denne saken som kommer i kategorien «Nice try, kid», og som gjør at hun umulig kunne fortsette som statsråd. Man kan ikke ha en statsråd som juger så grovt og prøver å bløffe seg ut av saker.
    Men tenk hvilken gave til livet utenfor politikken som nå kanskje om et par år får noen som kan manage the shit out of kunnskapsorganisasjoner, primært innenfor hjemmehelsetjenesten.

    Jeg ser frem til neste forskningsprosjekt innenfor feltet som finner ut at man, ved bruk av Microsoft Teams eller lignende, samt den innebygde opptaktsfunksjonen kan samhandle uten å møtes og også f.eks se på presentasjoner uten å se de der og da. Eller asynkron sammhandling innenfor økosystemet som det sikkert heter innenfor denne akademiske høyborgen, belagt med en 8-10 referanser for å si noe alle vet fra før.

    Det er utrolig hva forskning kan frembringe i disse tider.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.567
    Antall liker
    35.495
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er ikke jurist, og når det gjelder en del lover har jeg trøbbel med å forstå lovteksten.
    Men denne var jo forbilledlig klar.
    Selv uten en annulert master forstår jeg enhver paragraf
    Nemdas gjennomgang var også forbilledlig klar. VG-linken Polka la ut viser hele kjennelsen. Krystallklar, uten unnskyldninger og bagatellisering. Det virker nesten som om de ble direkte forbannet over argumentene fra Kjerkol og advokaten hennes.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.573
    Antall liker
    7.110
    Man kan ikke annet enn å måpe over den eiendommelige stupiditet som har blitt utvist over så mange plan, på så mange nivå og i så lang tid mot det uunngåelige utfall, som i denne saken.

    Sylvia takker og neier sikkert for nok et stødig bidrag til teflonvelgere for å glemme hvilke justisministre lovogorden-partiet FrP oppsatte oss med i sine velmaktsdager, da Erna utkommanderte den ene løse kanon etter den annen på det rullende norske dekk.

    Og det hele over en totalt unødvendig master som ikke en gang var hennes egen alene, og ikke akkurat på noen Ivy League anstalt.
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.552
    Antall liker
    3.743
    Torget vurderinger
    96
    Med skråblikk; politikere havner i gapestokken for å jukse med ubetydelige masteroppgaver, kjøre et stykke ulovlig med snøscooter, slenge med leppa om innvandrere eller å ikke spørre mannen om hvilke aksjer han kjøper.

    Mens en Scrooge type som Olav Thon blir hyllet som det mest fantastiske menneske i landet, mens han i en mannsalder sikkert har tråkket på mange for å komme dit han er i dag.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.082
    Antall liker
    2.541
    Må jo være kjipt for denne medstudenten også som endatil er rektor i Hommelvik 😎
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.289
    Antall liker
    9.530
    Torget vurderinger
    2
    Må jo være kjipt for denne medstudenten også som endatil er rektor i Hommelvik 😎
    At man i det hele tatt kan være 2 om en Masteroppgave er n forunderlig ordning. At man lager slike gruppearbeid som vurderingsgrunnlag for master forteller litt hvor stupid systemet er blitt..
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.644
    Sted
    Sunnmøre
    At man i det hele tatt kan være 2 om en Masteroppgave er n forunderlig ordning.
    Einig. Det er sikkert ein god idé å samarbeida om prosjekt og kanskje datainnsamling, men at oppgåva skal vera «gruppearbeid» er veldig rart. Altså, det er mogleg å stå ansvarleg for at medstudent har skrive noko feil, dumt eller dårleg formulert, men ikkje for at hen har limt inn tekst der.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.563
    Antall liker
    102.995
    Torget vurderinger
    23
    Hva er det med alle disse trønderne...? 🤬🤬
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.526
    Antall liker
    3.644
    Sted
    Sunnmøre
    Det er noe vakkert over det å observere fallet til en slik arroganse.
    Ein av dei meir ærlege statsrådsavgangane: ho greip ikkje ein gong den sjansen ho sikkert har fått til å be om få gå av, noko ho kunne gjort med akkurat same argumentasjon som Støre brukte for å kasta henne.
     

    lars_erik

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    34.963
    Antall liker
    19.820
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Ein av dei meir ærlege statsrådsavgangane: ho greip ikkje ein gong den sjansen ho sikkert har fått til å be om få gå av, noko ho kunne gjort med akkurat same argumentasjon som Støre brukte for å kasta henne.
    "Jeg fikk en halv time til å skrive avskjedstalen, på Statsministerens kontor". Hun var der i over to timer, hvilket høyst sannsynlig vil si at minst 1,5 timer brukte hun på å argumentere. Det er nydelig.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.776
    Antall liker
    13.264
    Dette er galskap - store mengder stæsj som ingen strengt tatt trenger, kjøpes kun for at det er så billig.

    På tide med en revisjon av verdenspostkonvensjonen kanskje.

    Jeg trodde den var revidert jeg... handler innimellom på Aliexpress om det er noe jeg skal ha som ikke haster (prisene er 1/2 til 1/3 av Biltema) men det koster oftest litt i frakt. I gamle dager var det jo gratis frakt på omtrent alt.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.632
    Antall liker
    938
    Jeg tok en kikk på alt mitt Milwaukiee utstyr i går og jeg har mye. Alt er laget i PRC, China, umulig å komme unne dette
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.567
    Antall liker
    35.495
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det har blitt irriterende vanskelig å kjøpe DIY-dingser i løsvekt som privatkunde. De som pleide å selge kabel i metervare selger nå bare hele ruller, og veldig mange selger bare til firmakunder. Da blir det fort Ebay, og der er det veldig mye Kina. Ikke helt enkelt å boykotte det landet og samtidig ha elektronikkhobby. 😖
     
    • Liker
    Reaksjoner: oen

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.881
    Antall liker
    4.321
    mastergrad..
    jeg styrer konsekvent unna mastergrad når jeg ansetter, erfaring, personlighet, motivasjon og intelligens er det som teller.
    når noen smeller en mastergrad i bordet så tenker jeg, åja du er så dum at du bruker 500.000 på et papir, i tillegg taper du fem år med inntekt og personsparing, samt praktisk erfaring
    når du i tillegg jukser på mastergraden forteller det meg at du er dum som et brødhue
    Mastergrad er ikke all verden idag, men hvis du styrer unna alle kandidater med mastergrad så sier det mest om deg selv. Da har du selvsagt ikke en mastergrad.

    Det er forøvrig ganske typisk at folk er redde for å ansette noen som er flinkere enn seg selv…
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.979
    Antall liker
    11.386
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    " Det har blitt irriterende vanskelig å kjøpe DIY-dingser i løsvekt som privatkunde. De som pleide å selge kabel i metervare selger nå bare hele ruller, og veldig mange selger bare til firmakunder. Da blir det fort Ebay, og der er det veldig mye Kina. Ikke helt enkelt å boykotte det landet og samtidig ha elektronikkhobby. "

    Amen!! Jeg har faktisk brukt Elfa siden 70-tallet.. ( ikke spør hvordan) men nå er det slutt med kabel fra Elfa, etter at de ble kjøpt opp av RS...
    Foreløpig funker det meste på komponentnivå, så lenge det varer....
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.516
    Antall liker
    6.921
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvis en bare skal ha hifi-kabel, type signal, høyttaler, strøm, så er nettsjappene til musikkbransjen greie å bruke. Klotz funker bra.

    Johan-Kr
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.567
    Antall liker
    35.495
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Behovet nå er nok litt mer odde enn det, men enig. Sist jeg kjøpte en digitalkabel (AES3id med BNC-kontakter) var det i en fotobutikk.

    Nå skal jeg lage «navlestrenger» til effektforsterkere med separate strømforsyninger, power+aux, så ideelt skulle jeg hatt et par meter skjermet kabel med 3x1.5 + 3x0.5 mm2 og tilsvarende kontakter, strømkapasitet ca 3x10 + 3x1 A. Sånt finnes, kombinert strøm og signal, f eks 3+PE+4, men som amatørmessig selvplukk er det litt magert. Elfa fører bare noen få varianter i hver serie. Det hjelper ikke så mye om man kan få kjøpt en noenlunde passende kabelkontakt, men ikke den matchende panelkontakten. Olivengrønne milspec-kontakter blir også litt harry, kanskje.

    1713078006234.png
    1713078259348.png

    Så det blir nok Ebay, dessverre, for å finne noe som kommer i nærheten.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.151
    Antall liker
    9.480
    Mastergrad er ikke all verden idag, men hvis du styrer unna alle kandidater med mastergrad så sier det mest om deg selv. Da har du selvsagt ikke en mastergrad.

    Det er forøvrig ganske typisk at folk er redde for å ansette noen som er flinkere enn seg selv…
    Jeg hørte en gang noen bruke begrepet "pygme-ledelse" Sjefen ansetter en nestleder som ikke kan overgå lederen kunnskapsmessig. Lederen slutter, nestleder overtar og ansetter ny nestleder som ikke kan overgå leder....
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.690
    Antall liker
    15.807
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hørte en gang noen bruke begrepet "pygme-ledelse" Sjefen ansetter en nestleder som ikke kan overgå lederen kunnskapsmessig. Lederen slutter, nestleder overtar og ansetter ny nestleder som ikke kan overgå leder....
    Før man vet ordet av det har man en blind konge som leder styrker i strid, som Kong John den blinde av Böhmen, under Hundreårskrigen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn