Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Hva anser du som en vanlig bil (?)
    Hvis vi går utifra en elbil, hvor drivstoffet er omlag 0, så er det stort sett forsikring som gjelder. De fleste bilene kommer nå med 5 års garanti, så det burde dekke det meste utenom normal slitasje.
    Hvis vi sier 80' i avskrivning, dvs 400' på 5 år og restverdien da er 1/2 parten av nypris, så betyr vel det en nybilpris på rundt 800' (?)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.892
    Antall liker
    10.420
    Byttet ut en av bilene mine nå, kjøpt for 210.000 i 2011, var da et drøyt år gammel. Etter ca. 180000 km. og 13 år ble den nå solgt for 10.000.- Service/vedlikehold ca. 50.000 på de årene. Forsikring 75.000. Fort vekk kr.2.- pr km. dette. Pluss drivstoff.
    Skal man snobbe opp og kjøpe "millionbil" og bytte når en av naboene bytter blir det dyrere.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Hva anser du som en vanlig bil (?)
    Hvis vi går utifra en elbil, hvor drivstoffet er omlag 0, så er det stort sett forsikring som gjelder. De fleste bilene kommer nå med 5 års garanti, så det burde dekke det meste utenom normal slitasje.
    Hvis vi sier 80' i avskrivning, dvs 400' på 5 år og restverdien da er 1/2 parten av nypris, så betyr vel det en nybilpris på rundt 800' (?)
    Kapitalkost, dekk, bompenger, forsikring, parkering etc. bil er dyrt og mye dyrere enn hva man skulle tro. Så
    Opphengt folk er i prisen på drivstoff er en grei indikator på at dette ikke er spesielt godt forstått. Hva bensin koster for literen er stort sett piss i havet.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.117
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Kapitalkost, dekk, bompenger, forsikring, parkering etc. bil er dyrt og mye dyrere enn hva man skulle tro. Så
    Opphengt folk er i prisen på drivstoff er en grei indikator på at dette ikke er spesielt godt forstått. Hva bensin koster for literen er stort sett piss i havet.
    Tror vi trygt kan konkludere med at sveiseren ikke forstår forskjellen på faste kostnader og variable kostnader.
    Grensekostnad er et begrep han ikkje forholder seg til.
    Bare nevner en tråd om dårlig kvalitet på norsk grunnskole, der bla matematikk kunnskaper blir diskutert.
    Både samfunnsøkonomi og privatøkonomi er tydeligvis forsømte fag i norsk skolevesen
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Glemte service, betaler rundt 3' i året på Kona'n...
    Det spiller da ingen rollle. Basert på trådens logikk koster det 300 kroner å kjøre 250 km så 1 krone og 20
    Øre / km. Et vanlig bilhold på 12000 km / år skulle ds koste I underkant av 15000 kroner i året.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Tror vi trygt kan konkludere med at sveiseren ikke forstår forskjellen på faste kostnader og variable kostnader.
    Grensekostnad er et begrep han ikkje forholder seg til.
    Bare nevner en tråd om dårlig kvalitet på norsk grunnskole, der bla matematikk kunnskaper blir diskutert.
    Både samfunnsøkonomi og privatøkonomi er tydeligvis forsømte fag i norsk skolevesen
    Jeg påpekte vel tidlig at du i det ene tilfellet kun regner på
    Marginalkost, eller grensekost som du kaller det. Eneste tilfelle der tog er konkurransedyktig er gratis eller Mest sannsynlig om du får betalt for å ta toget . Det er uansett kjekt å ha bilen og kanskje sparer man en buss- eller taxitur. Så med din logikk er tog konkurransedykrig Om vy betaler deg for å reise med de.

    Men for all del, tro gjerne at du virkelig har skjønt dette.

    Hvorfor skille noen være så teite å reise kollektivt når egen bil alltid er rimeligere?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kapitalkost, dekk, bompenger, forsikring, parkering etc. bil er dyrt og mye dyrere enn hva man skulle tro. Så
    Opphengt folk er i prisen på drivstoff er en grei indikator på at dette ikke er spesielt godt forstått. Hva bensin koster for literen er stort sett piss i havet.
    Den gangen jeg kjørte fossilbil pleide vi å regne at reell driftskostnad var ca tre ganger bensin prisen, en tommelfingerregel for bruk når man kjørte et eller annet for en eller annen. Den tommelfingerregelen funker nok ikke helt for elbil med gratis superlading.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kapitalkost, dekk, bompenger, forsikring, parkering etc. bil er dyrt og mye dyrere enn hva man skulle tro. Så
    Opphengt folk er i prisen på drivstoff er en grei indikator på at dette ikke er spesielt godt forstått. Hva bensin koster for literen er stort sett piss i havet.
    Jeg tror at en vanlig bil i Gnore i dag er en modell 3 / modell Y type bil. Sjekket kalkulatoren til Tesla nå, og en passe awd utgave av 3 / Y vil havne på 450-500'.
    Sjekket så finn, og den billigste awd Y, bortsett fra ihjælkjørte, var -21 modeller og da til 375'. Dvs. 40' i avskrivninger pr år.
    Selvom en regner inn 10' i forsikring, litt til service, dekk og strøm, så tror jeg det fortsatt er et stykke igjen til 100'.
    Hvis jeg regner litt på kmprisen på min Kona, så blir det drøye 1,- pr km i avskrivning, litt til strøm, service, dekk og forsikring. Uten å finregne på det, så tipper jeg det totalt kan bli 1,50 eller så pr. Km.
    Larvik -Oslo er 270 km t/r, dvs 405,-
    Selv om en sier 2,- pr km, så blir det ikke mer enn 540,-
    + Bompenger, er vel rundt 80,- totalt en vei (?)
    Så i området 560 til 700- t/r (?)
    Er vel fortsatt et stykke igjen til det Vy tar for den reisen, selv med rabatter (?)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Den gangen jeg kjørte fossilbil pleide vi å regne at reell driftskostnad var ca tre ganger bensin prisen, en tommelfingerregel for bruk når man kjørte et eller annet for en eller annen. Den tommelfingerregelen funker nok ikke helt for elbil med gratis superlading.
    Min teslamobil har vel koster meg ca 100K i året på snart 10 år eller nominelt mer enn prisen på hele bilen. Av det utgjør drivstoff kanskje 2k i hjemmelading (har gratis hurtiglading) om det var 5k eller 10k ville ikke endrer spesielt mye. Har kjørt 125kkm så 7-8 kroner /kl. Gratis superlsding er jo gøy men ikke akkurat hvor slaget står
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.609
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Eg trur eg ser poenget ditt, weld, men eg trur det er eit slags ønskje om at folk skal køyra kollektivt også om dei har vore så dumme å kjøpa ein bil eller to.

    I mange tilfelle er prisane på buss, eller i Oslo: buss/trikk/bane, slik at det faktisk ikkje er så langt unna: delvis pga at kollektivt er subsidiert og bil tilsvarande avgiftsbelagt.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.117
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Min teslamobil har vel koster meg ca 100K i året på snart 10 år eller nominelt mer enn prisen på hele bilen. Av det utgjør drivstoff kanskje 2k i hjemmelading (har gratis hurtiglading) om det var 5k eller 10k ville ikke endrer spesielt mye. Har kjørt 125kkm så 7-8 kroner /kl. Gratis superlsding er jo gøy men ikke akkurat hvor slaget står
    Du nevnte i et innlegg at det ikke var det offentliges oppgave å subsidiere togdrift.
    Som Teslatusler i 10 år regner jeg du er mer enn fornøyd med å ha blitt subsidiert i alle henseender?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Eg trur eg ser poenget ditt, weld, men eg trur det er eit slags ønskje om at folk skal køyra kollektivt også om dei har vore så dumme å kjøpa ein bil eller to.

    I mange tilfelle er prisane på buss, eller i Oslo: buss/trikk/bane, slik at det faktisk ikkje er så langt unna: delvis pga at kollektivt er subsidiert og bil tilsvarande avgiftsbelagt.
    Det er uansett veldig kreativ matematikk om man tror det koster 300 kroner å kjøre 250km i egen bil. Om man faktisk tror det og vil st kollektiv skal være jo lurransedyktig så
    Et et sted rundt gratis offentlig transport eneste mulige utfall siden egen bil er nesten gratis.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Du nevnte i et innlegg at det ikke var det offentliges oppgave å subsidiere togdrift.
    Som Teslatusler i 10 år regner jeg du er mer enn fornøyd med å ha blitt subsidiert i alle henseender?
    Du har gått tom for argumenter skjønner jeg. Jeg antar at du ser den dype stupiditeten i ditt eget innlegg som startet det hele men jeg regner ikke med du vil innrømme det.

    Ang subsidier på elbil så bør det ikke sjokkere noen at folk reagerer på åpenbare incentiver. Det er ønsket og villet politikk i nasjonen.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.117
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Det er uansett veldig kreativ matematikk om man tror det koster 300 kroner å kjøre 250km i egen bil. Om man faktisk tror det og vil st kollektiv skal være jo lurransedyktig så
    Et et sted rundt gratis offentlig transport eneste mulige utfall siden egen bil er nesten gratis.
    Du har jo mere hakk i plata enn den gamle gule til Beach Boys.
    Når du først har en bil med de kostnadene det medfører, er du uenig eller enig i at en xtra tur på 250km stort sett kun koster drivstofforbruk?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Du har jo mere hakk i plata enn den gamle gule til Beach Boys.
    Når du først har en bil med de kostnadene det medfører, er du uenig eller enig i at en xtra tur på 250km stort sett kun koster drivstofforbruk?
    Selvsagt ikke. Å regne ut ca drivstoffkost er jo ikke spesielt komplisert.jeg er dog svært fascinert over at du forventer st tog skal koste noe i nærheten av det samme. Hvordan ser du for deg at resten av togdriften skulle finansieres om dere kunne reisefor en femtilapp pr person, eller konkurransedyktig om du vil.

    Strøm, som tog går på er billig om dagen. Så kanskje gratis er passe pris?

    Selv om tog var gratis ville du tatt bilen om du tror der koster 300 kroner. Det er en billig opsjon i tilfelle man skal et sted eller endrer planer.

    Så lenge du tror turen koster deg 300 kroner vil du aldri ta toget uansett hva det koster, om noe. Bilen vinner alltid.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Du har jo mere hakk i plata enn den gamle gule til Beach Boys.
    Når du først har en bil med de kostnadene det medfører, er du uenig eller enig i at en xtra tur på 250km stort sett kun koster drivstofforbruk?
    Njaaa, nei, en må vel ta med direkte forbruk som service, dekk, forsikring, bompenger, strøm osv.
    Avskrivning er en interessant sak. Hvis en bare kjørte denne ene turen i løpet av året, så ville avskrivning pr km blitt noget høy.
    Mens for meg som fort kjører 30-35' i året, så blir den tilsvarende mindre.
    YMMV osv
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.117
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Selvsagt ikke. Å regne ut ca drivstoffkost er jo ikke spesielt
    Komplisert.jeg er dog svært fascinert over st fu forventer st tog skal koste noe i nærheten. Hvordan ser du for deg st resten sv togdriften skulle finansieres om dere kunne reise dor en femtilapp pr person?
    Ser av ortografien at du kanskje burde begrense postinga di nå i kveld.
    Og både å henge meg ut for stupiditet og å tillegge meg ting jeg aldri har skrevet, vi får bare sette det på at det er sent på kveld og at du kanskje ikke er helt tilregnelig akkurat nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Ser av ortografien at du kanskje burde begrense postinga din nå i kveld.
    Og både å henge meg ut for stupiditet og å tillegge meg ting jeg aldri har skrevet, vi får bare sette det på at det er sent på kveld og du kanskje ikke er helt tilregnelig akkurat nå.
    Du sliter nå, det skjønner du selv regner jeg med. Jeg tipper du ca aldri har tenkt over hva bil faktisk koster deg siden du tror det koster 300 kroner å kjøre 250 km. Dersom dette var korrekt så burde kollektivtransporten bare gå ut i skogen for å dø siden bil er rasende billig og kun idioter reiser kollektivt.

    Jeg kan, med din logikk kjøre gratis til Gibraltar.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.117
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Du sliter nå, det skjønner du selv regner jeg med.

    Jeg kan, med din logikk kjøre gratis til Gibraltar.
    Har du en bil du må ha/trenger i det daglige, og bor 100km fra Gibraltar, så ja da koster turen dit kun drivstoff omtrent.
    But look at me, who am I talking to.
    Mot stupiditet (forøvrig ditt uttrykk) kjemper selv guder forgjeves.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.609
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Et et sted rundt gratis offentlig transport eneste mulige utfall siden egen bil er nesten gratis.
    Det er vel nesten det offentleg transport er med månadskort i Oslo. 12 år sidan eg kjøpte slikt sist, men prisen var iallfall latterleg låg for veldig billig og god kollektivtransport.

    Stavanger tok det vel enno lenger i eit par år.

    Eg er ikkje sikker på at det er optimalt, heller. Kollektivtransport bør vera billig (fordi biltrafikk er så plagsamt å ta hand om), men helst ikkje så billig at du køyrer rundt på folk som kunne gått i staden.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    300,- på 250 km klarer ikke jeg med Kona'n.
    Det dobbelte ser ut til å kunne være mulig...
    Escorten ville muligens ha klart det. Ulempen med den var at den kun var registrert for 2...
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    9.117
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    300,- på 250 km klarer ikke jeg med Kona'n.
    Det dobbelte ser ut til å kunne være mulig...
    Escorten ville muligens ha klart det. Ulempen med den var at den kun var registrert for 2...
    Min 2CV , dengang jeg hadde bil, lå på under 0.4 på mila.angrer like mye på at jeg solgte den som mine QUAD ESL57
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Det er vel nesten det offentleg transport er med månadskort i Oslo. 12 år sidan eg kjøpte slikt sist, men prisen var iallfall latterleg låg for veldig billig og god kollektivtransport.

    Stavanger tok det vel enno lenger i eit par år.

    Eg er ikkje sikker på at det er optimalt, heller. Kollektivtransport bør vera billig (fordi biltrafikk er så plagsamt å ta hand om), men helst ikkje så billig at du køyrer rundt på folk som kunne gått i staden.
    Årskortet i Oslo tilsvarer ca 4 enkeltbilletter i uken.rimlig sikker på at resonnementet ikke er økonomisk for de langt fleste. Folk er generelt late.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.723
    Antall liker
    2.944
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel nesten det offentleg transport er med månadskort i Oslo. 12 år sidan eg kjøpte slikt sist, men prisen var iallfall latterleg låg for veldig billig og god kollektivtransport.

    Stavanger tok det vel enno lenger i eit par år.

    Eg er ikkje sikker på at det er optimalt, heller. Kollektivtransport bør vera billig (fordi biltrafikk er så plagsamt å ta hand om), men helst ikkje så billig at du køyrer rundt på folk som kunne gått i staden.
    Sjekket for moro skyld månedskort Tønsberg - Oslo, det var 3449,-
    Det er 200 km t/r og bruker jeg tallene for Kona'n, så blir det omlag 300,- + bompenger pr dag.
    Dvs 11-12 turer eller 3 dager pr uke er omlag break even med månedskort.
    Da ville det for meg med hjemmekontor man og fre blitt litt hipp som happ - bortsett fra rushtrafikken inn/ut av Oslo. Kjenner jeg er glad for at jeg slipper å reise til Oslo...
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.661
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Det er vel nesten det offentleg transport er med månadskort i Oslo. 12 år sidan eg kjøpte slikt sist, men prisen var iallfall latterleg låg for veldig billig og god kollektivtransport.

    Stavanger tok det vel enno lenger i eit par år.

    Eg er ikkje sikker på at det er optimalt, heller. Kollektivtransport bør vera billig (fordi biltrafikk er så plagsamt å ta hand om), men helst ikkje så billig at du køyrer rundt på folk som kunne gått i staden.
    Ja, usikkert hvor ideen om at kollektivtransport er bedriftsøkonomisk lønnsomt kommer fra. Staten kjøper den ulønnsomme tjenesten tog for 5 milliarder i året.

     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.661
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tyskerne har visst slått fra seg tanken om at togrutene skal være lønnsomme, nesten som om de har en slags miljø- og
    klimapolitikk som driver den slags. Tyskerne har også vurdert, men så langt nedstemt av bl.a. De Grønne om jeg husker rett,
    et forslag om forbud mot innenlands flyreiser. De valgte heller å satse mer på tog.


    Apropos subsidiering, ifølge Finansdepartementet er den samlede skatte- og avgiftsfordeler for elbiler beregnet til ca. 43
    milliarder kroner i 2023
    . Noe av det kunne jo vært brukt for å subsidiere tog, dersom det hadde vært villet politikk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.373
    Antall liker
    39.389
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Årskortet i Oslo tilsvarer ca 4 enkeltbilletter i uken.rimlig sikker på at resonnementet ikke er økonomisk for de langt fleste. Folk er generelt late.
    Jeg kan si mye stygt om Vy generelt og Østfoldbanen spesielt, men rabattordningen deres i appen er ganske smart. Man starter måneden på full pris og akkumulerer rabatt for hver reise. Man ender uansett ikke opp med å betale mer enn månedskortet for en gitt måned. Hendig for oss som jobber mest fra hjemmekontoret.

     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.954
    Antall liker
    4.154
    Torget vurderinger
    96
    Stakkars mann. Jeg pendlet selv med NSB. Jeg har trukket et glemselens slør over det. I hvor mange tiår har vi hørt de samme unnskyldningene?
    Takk og pris for at sjefen lar oss få parkere bilen rett utenfor.

     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.377
    Antall liker
    109.897
    Torget vurderinger
    23
    Jeg kan si mye stygt om Vy generelt og Østfoldbanen spesielt, men rabattordningen deres i appen er ganske smart. Man starter måneden på full pris og akkumulerer rabatt for hver reise. Man ender uansett ikke opp med å betale mer enn månedskortet for en gitt måned. Hendig for oss som jobber mest fra hjemmekontoret.


    Ja - den ordningen fungerer utmerket. Ruter har det samme her i Oslo - inntil 40% rabatt på enkeltreiser er mulig.

    Med enkeltreiserabatt og honnør kommer jeg meg fra Høybråten her i Oslo til. f.eks. Jessheim for kr. 67,40 med buss/tog
    - og tilsvarende til Ås koster 54,40. Eller helt til Moss for tilsammen 114,40

    Har tatt slike turer et antall ganger, og bank i bordet, aldri opplevd trøbbel eller forsinkelser!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Tyskerne har visst slått fra seg tanken om at togrutene skal være lønnsomme, nesten som om de har en slags miljø- og
    klimapolitikk som driver den slags. Tyskerne har også vurdert, men så langt nedstemt av bl.a. De Grønne om jeg husker rett,
    et forslag om forbud mot innenlands flyreiser. De valgte heller å satse mer på tog.
    Man kunne i prinsippet sett for seg offentlig transport som et slags offentlig gode finansiert over statsbudsjettet eller noe. Tror faktisk de har noe slikt i Luxembourg, altså gratis offentlig transport. Fritt etter hukommelsen så innførte de det fordi billettprisene dekket så lite av den faktiske kostnaden uansett at det egentlig ikke var noen vits i å ta betalt for det. Bilbruken gikk ikke ned da det ble gratis å reise kollektivt, for øvrig - noe som ikke overrasket transportforskere særlig mye.

    Dersom man kjørte togprisene i Norge ned til et sted rundt latterlig lave slik at det for eksempel på en gitt strekning var billigere eller kostet ca det samme som drivstoff og bompenger til egen bil så forsvinner ikke kostnaden ved det. Og man må uansett anta at veldig mange fortsatt ville foretrekke å kjøre selv for ca lik marginalkost. Alt annet like er det fint å ha egen bil for fleks, kanskje går toget eller bussen kun 98% av strekningen og man må ordne de siste 2% med en dyr taxi eller lignende osvosv. Der tog vinner hands down er for langpendlere som kan føre reisetiden som jobbtid, for folk som bare skal fra A til B må man nesten ha en grunnelggende fascinasjon for skinnegående transport for å velge det, eventuelt være tørst. Man kan drekka på toget, det er ikke å anbefale i egen bil.

    Jeg reiser sjelden med tog, og på alle mine togturer i Norgge de siste årene så har toget ikke tatt meg til min egentlige destinasjon (med unntak av tog til og fra Gardermoen skal sies). Jeg har stort sett reist til fjellet og kollektivt funker fint når jeg skal starte og stoppe på vidt ulike steder, ellers er egen bil mye enklere og hva det reelt koster med det ene eller andre er ganske langt nede på listen over kriterier. Sist jeg tok toget var det så forsinket at jeg ikke rakk korresponderende buss videre og endte opp med en taxiregning på 2200 kroner hvorav en annen passasjer i samme ærend men som skulle noe kortere dekte en tusenlapp av totalen.

    Grunnen til at måneds- eller årsabo på kollektiv i Oslo fremstår som rimelig er at man bruker det ofte, type ~400 ganger i året for de som reiser kollektivt frem og tilbake til jobben og også fordi at den marginale kostnaden ved å kjøre selv er rimelig høy grunnet bompenger og tidsbruken i rushtiden og gå til/fra parkering man har klart å ordne seg gjerne ikke gir noen tidsfordel kontra kollektivt. 7-8000 i året for årskort er da ikke mer enn 20 kroner / turen kun for å komme seg til og fra jobb. Sone 1 er stor så man kan reise til dels langt på rimeligste billett og tillegg for en ekstra sone nå og da er også rimelig. Men like forbannet er det altså et helvetes kaos inn og ut av Oslo hver eneste dag med folk som sitter i egen bil og stamper i køen. Grunnene til at folk faktisk gjøre dette varierer sikkert fra person til person.

    Selv i tjukkeste Oslo er også mønsteret at offentlig transport er veldig full i rushtiden og nesten tom ellers.
     
    Sist redigert:

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.354
    Antall liker
    2.733
    En kjempegod artikkel om Me - Me - Me , eller narsissismens stormløp i Norge !

    "Vi trur at oppmerksomheit er det same som suksess, og strebar derfor desperat å vere noko meir – ha meir, gjere meir, få meir.
    Derfor må vi sjå meir av det ordinære. Gje oss mindre «Ex on the beach» og meir «Norge Rundt».

    Vi treng folk i strikkejakke og utvaska olabukse som syner fram eit halvrotete hus. Som verken kan synge særleg fint, eller har andre nemneverdige talent. Som berre er."

    1727024894421.png


    Best i alt – Ytring (nrk.no)
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    11.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bor nært første stopp utenfor "Sone1". Litt over 1km fra stopp i sone 1 til første stopp sone 2.. Prisøkning nesten 80%. Er man familie på 5 (som vi er) så begynner den prisøkningen i bli ganske voldsom. Hadde vi alle vært avhengig av tog til hovedstaden og måtte f.eks. ha årskort ville det blitt 45k. Sone1 ville blitt 27k. Det blir stor forskjell for 1 stopp.
    Kunne tenke meg et system der en betaler for den strekningen man reiser. Dvs. mye mer granulert. Sikkert ikke enkelt å få til.
    Var i Nederland i desember og der scannet kortet inn på trikk og ut av trikk. Betalte kun for strekningen man brukte. Helt supert.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.672
    Antall liker
    14.286
    Bor nært første stopp utenfor "Sone1". Litt over 1km fra stopp i sone 1 til første stopp sone 2.. Prisøkning nesten 80%. Er man familie på 5 (som vi er) så begynner den prisøkningen i bli ganske voldsom. Hadde vi alle vært avhengig av tog til hovedstaden og måtte f.eks. ha årskort ville det blitt 45k. Sone1 ville blitt 27k. Det blir stor forskjell for 1 stopp.
    Kunne tenke meg et system der en betaler for den strekningen man reiser. Dvs. mye mer granulert. Sikkert ikke enkelt å få til.
    Var i Nederland i desember og der scannet kortet inn på trikk og ut av trikk. Betalte kun for strekningen man brukte. Helt supert.
    Nå som i praksis alle billetter er i en eller annen app så kan man jo lage et system som man vil. Konseptet med at man bare reiser og så får man billigste billettypen gitt faktisk reising har de hatt i London i over 10 år. Jeg var i Paris nå nylig og der trengte man ikke en gang scanne noe, billettappen på mobilen kommuniserte med slusene via Bluetooth så det var bare å gå rett igjennom. Muligetene er omfattende nå. Det som, i alle fall før, kuket det til i Oslo og omegn er at det er en del ulike aktører og kommuner med en gang man reiser litt ut i periferien og det krangles da om fordelingen av kostnader og inntekter.

    Dere har 18k i lønn etter skatt, eller kanskje 30k før skatt for å gå 1km hver vei daglig. Det burde ikke være så mye å tenke på vel? Å gå 1km tar 9-10 minutter om man går fort.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.646
    Antall liker
    11.764
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Litt over 1km er togstrekning, noe lenger å gå (eller kjøre).
    Prøv å si det til små "moderne" gutter... Det tar ikke 10minutter for å si det sånn. Så må vi regne med mye og mange forsinkelser, innstillinger, sinne, irritasjon og faenskap også. Å verdisette det er ikke helt enkel øvelse.
    BTW: for 2 dager siden fikk vi innvilget ledsagerbevis for han ene så dersom vi reiser sammen kan en av oss voksne reise "gratis".
    Er nok rimeligere å kjøpe sone 1 kort og "sjanse" på å bli tatt kun noen få ganger. Sannsynligheten er nok ikke så stor på det ene stoppet. Vil nok spare seg i lengden.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn