Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Når ting går såpass galt som dette er det bra at det finnes advokater som denne. Nesten så jeg får tilbake troen på advokatstanden. Det er noen her som behøver blotes til Tsjatsi-Olmai*.

* Čáhcealmmái

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Det eskalerer i innlandet. Ordfører i Lom, Kristian Frisvold, er ikke spesielt glad i fylkesordfører Thomas Breen om dagen.

I forbindelse med den svært betente skolesaken i Innlandet åpnet Frisvold møtet på brutalt vis.

«For min del er det erklært full krig. Det betyr at vi behøver ikke være saklige lenger. Det betyr at vi kan gå etter person. Det betyr at alt er lov. Det er min konklusjon på slik oppførsel.» sa Frisvold etter å ha fortalt en historie han mener setter premissene for saken:

For ifølge Frisvold skal Breen ha laget papirfly av en argumentsliste han fikk av Dovre-ordfører Magne Vorkinn (Senterpartiet) for en tid tilbake.

...

«Jeg vil jobbe etter det fremover. Jeg har kontaktet journalister for å be dem grave rundt fylkestingsmedlemmer fra Arbeiderpartiet, Høyre og MDG. Vi skal ha opp all mulig dritt. Får jeg dokumentasjon, så bruker jeg det og kjører med det.» fortsatte Frisvold på møtet og konkluderte:

«Sånn er ståa. Det er krig. Så har dere noe som jeg kan bruke, så setter jeg pris på å få det. For det er helt tydelig at saklig argumentasjon ikke når frem.»

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Skulenedlegging er fæle greier. Eg har vore borti ein del slike den tida eg var yrkesaktiv, og då var det harde bod. Og det var omfattande, talet på grunnskular gjekk frå ca 5000 før det nye inntektsystemet i 1986, til no når det berre er rundt 2600 skular att. Det har no vorte slik at buss-sitjing i somme høve får meir tid enn norskfaget. Sylvi kunne prøvd å rydde litt i dette i staden for å avvikle sidemålsundervisninga.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Skulenedlegging er fæle greier. Eg har vore borti ein del slike den tida eg var yrkesaktiv, og då var det harde bod. Og det var omfattande, talet på grunnskular gjekk frå ca 5000 før det nye inntektsystemet i 1986, til no når det berre er rundt 2600 skular att. Det har no vorte slik at buss-sitjing i somme høve får meir tid enn norskfaget. Sylvi kunne prøvd å rydde litt i dette i staden for å avvikle sidemålsundervisninga.
    Og du trur at Sylvi er viljug til å rydde her😄

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Det blir neppe flust med unge i etableringsfasen eller par med småbarn som flytter til et sted uten i det minste skole frem til 10. klasse heller. Videregående er en del enklere selv om det ikke er stas å sitte en time på buss hver vei daglig da heller, men kan i det minste få unna leksene på vei hjem. Dette er en av risikoene med å bosette seg på et lite sted og den risikoen minker neppe, det er som nevnt tidligere bare å se på demografien.

Vi bor i Oslo og litt avhengig av hva som skjer kan ene jentungen fort ende opp med en effektiv reisetid på rundt 50 minutter (inkludert ca 10 min gåing) hver vei hjemmenfra til videregående. Det gjør riktig nok ting en god del enklere at det er basert på offentlig transport som går hvert 10. minutt eller så. Det finnes også videregående skoler som ligger betydelig nærmere vår bolig selvsagt, men det er jo litt med hva og hvor man vil gå også.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    ^ Eldste vår flytta på hybel då ho skulle byrja på vgs; vi var samde med henne om at tre-fire timar reise kvar dag til saman var i meste laget. Her var det snakk om ei linje som ikkje var tilgjengeleg lokalt.

Kjipt fyrste året, veldig triveleg i år etter at ho flytta i lag med nokre veninner. Litt dyrt, samanlikna med om ho hadde budd heime.

Eg trur det er veldig individuelt om 16-åringar får til å bu på hybel, og det er sannsynlegvis mest av alt avhengig av om det er kultur for det i bygda. Altså, om alle veit at dei skal på hybel etter ungdomsskulen, er det noko litt anna enn om dei har sett føre seg tre år på den lokale skulen.

Men eg lurer litt på kor mykje det eigentleg er å spara på å leggja ned det som høyrest ut som det er ei avdeling (altså, administrativt under Otta vgs). Det kan ikkje vera det heilt store?

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    ^ Eldste vår flytta på hybel då ho skulle byrja på vgs; vi var samde med henne om at tre-fire timar reise kvar dag til saman var i meste laget. Her var det snakk om ei linje som ikkje var tilgjengeleg lokalt.

Kjipt fyrste året, veldig triveleg i år etter at ho flytta i lag med nokre veninner. Litt dyrt, samanlikna med om ho hadde budd heime.

Eg trur det er veldig individuelt om 16-åringar får til å bu på hybel, og det er sannsynlegvis mest av alt avhengig av om det er kultur for det i bygda. Altså, om alle veit at dei skal på hybel etter ungdomsskulen, er det noko litt anna enn om dei har sett føre seg tre år på den lokale skulen.

Men eg lurer litt på kor mykje det eigentleg er å spara på å leggja ned det som høyrest ut som det er ei avdeling (altså, administrativt under Otta vgs). Det kan ikkje vera det heilt store?
    Men vår kjære "Eg lige Kari" har nå foreslått å kutte ett år av grunnskolen og la 14/15 åringer begynne på videregående.
    Kjekt for de da, å bo på hybel?

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Men vår kjære "Eg lige Kari" har nå foreslått å kutte ett år av grunnskolen og la 14/15 åringer begynne på videregående.
    Kjekt for de da, å bo på hybel?
    Det er betre å sende 7åringane til 1.klasse, og la 6åringane vere i barnehagen eitt år til, slik det var før 1997.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Greia i Innlandet er vel at det er veldig lavt belegg på mange skoler, altså det er masser av plasser som står ubrukte. Da ender man fort opp med noe ren netto minus litt for skyssen på fylkesnivå om deti det hele er en offentlig oppgave med skyss til videregående nivå på steder der det ikke finnes lokal VGS.

I grunnskolen tipper jeg det er mer komplisert siden å stenge barne-/ungdomsskole må være noe nær å erklære at bygda sakte men sikkert vil avgå med døden og da blir fremskrivingen av kommunale budsjetter fort ganske grim om det blir et sted der stadig flere skal ha pleie og det ikke fylles på nedenfra. Men så langt klarer politikere sjelden å tenke og de pålagte oppgavene til kommunens innbyggere forsvinner ikke. Det er jo derfor det kuttes i ymse forebyggende arbeide rundomkring, de fleste skjønner nok at det neppe er spesielt lønnsomt på sikt, men når det skal kuttes så ryker jo ting som ikke er lovestede retter/plikter først - gjerne vedtatt av rikspolitikere som skal velges uten at det følger med finansiering for det. Jeg mener vel at man etter hvert må avvikle ideen om at nivå på alt mulig skal være det samme over alt, men det er jo en krevende øvelse.

Men som nevnt tidligere så synes jeg det er litt merkelig at det okkes og oiest såpass mye, at folketall går nedover og demografien ser rimelig svart ut mange steder må de som bor der fremfor alt skylde på seg selv for. Om den yngre generasjon ikke vil bli boende og, til liks med resten av befolkningen, ser ut til å ha mistet lysten til å formere seg så går det jo som det går over tid selv om det tar lang tid.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.053
    Sted
    Oslo
    Det er betre å sende 7åringane til 1.klasse, og la 6åringane vere i barnehagen eitt år til, slik det var før 1997.
    Oslo kjørte frivillig skolestart for 6 åringer, vi valgte å la dattera vår gå i barnehage, hun vokste enormt emosjonelt og på andre måter på å være den store og tok veldig godt vare på de mindre. Skolestart for 6åringer er for meg bare å spare midler på barnehage budsjettene.

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.282
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    rart man ikke kan tenke digital skole eller noe skiftordning? Klarte det jo fint for et par år siden

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    rart man ikke kan tenke digital skole eller noe skiftordning? Klarte det jo fint for et par år siden
    Dgital skule kan vere mykje rart. Norsk skule har hatt alt anna enn suksess med digitaliseringa, og statsråden må no sule opp flokane vi har etter skule-synsarane sine sprell frå 90-talet .

Audiophile-Arve

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    8.352
    Sted
    Torget vurderinger
    0
    Eitt døme: Dei skulane som vert att, får auka pengebehov fordi elevtalet aukar. Her heime måtte ein bygge på skulen klasserom som kosta 70 millionar (inkludert nytt ventiasjonsanlegg) .I staden for å bygge nytt badebasseng, til dømes (Vi er ei kystkommune som driv svært marginal symjeopplæring).
    Eit anna døme; Aktiviteten rundt skulane forsvinn. Dessutan må ungane køyrast/hentast på sentralskulen om dei skal vere med på aktivitetar som idrett og elevkveldar.
    Sentralisering er er berre i svært spesiellt tilfelle lønsamt. Stort sett handlar det mest om pengeflytting. Stort sett går pengane til ting ein ser frå rådhuset...
    Prisutviklinga på bustadar er også uheldig. Det vert fleire som må skaffe seg bustad i sentrum. Der er bustadane til dels vesentleg dyrare enn dei distrikta som vert fråflytta pga nedlegging. Så salsprisen vert langt lågare enn kjøpeprisen. Dessutan vert det ofte mindre areal og dårlegare kvalitet når du kjem til byen (om du ikkje er styrtrik og kan kjøpe deg ein villa. Eg ser at eigedomen min hadde kosta 7- 8 gonger det han i dag kan omsetjast for om han kunne flyttast til hovudstaden.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På den andre siden: Det er fortsatt 23 kommuner med mindre enn 1000 innbyggere. De har samme lovpålagte oppgaver ovenfor innbyggerne som de store. En liste her:

Lykke til med å rekruttere kompetente fagfolk til å levere alle de oppgavene når kostnadene skal fordeles på ca 500 personer. Smådriftsfordel - tror ikke det, nei. Hvorfor skal de som tok kostnaden med å flytte for å skaffe seg jobb og aktivitetstilbud til barna betale en gang til for samme tjenester til de som i stedet valgte å bli boende i gratis hus?

Sist redigert:

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Veit at skulesjefen i Bremanger hadde laga eit rekneark som kalkulerte innsparingane. Stort sett var desse marginale, og av og til negative. Mister ei bygd skulen, kan det reknast som nedlegging av bygda.
    Det er nok helt rett. Idet skolen går forsvinner det knutepunktet som ofte all byggeaktivitet er sentrert rundt. Legg til nærbutikken og posten og bildet er komplett. Kun kirkegården blir igjen og vokser inntil et punkt der selv den blir overtatt av naturen.
    Kor e hammarn Edvard du treng han vel no kom ikke ut av intet..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    Litt OT, men kan fort bli veldig aktuelt..
    Ad Kina restaurant og butikk, er i Spania og her ser det ut til at det er en kinabutikk i enhver «avkrok». De selger billigst øl som trekker til seg kunder som da kjøper mye annet som medfører at den lokale kjøpmannen legger ned som medfører kinabutikk monopol .. En ny måte for Kina å fredelig ekspandere world wide. Får håpe de ikke kopierer russerne med spesialoperasjoner for å redde det kinesiske språket..

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Greia i Innlandet er vel at det er veldig lavt belegg på mange skoler, altså det er masser av plasser som står ubrukte. Da ender man fort opp med noe ren netto minus litt for skyssen på fylkesnivå om deti det hele er en offentlig oppgave med skyss til videregående nivå på steder der det ikke finnes lokal VGS.
    I så fall skjønar eg at det kjenst surt for Lom og Dombås. Sidan dei er plassert heilt i periferien i fylket, vil dei nesten alltid vera dei som ryk først. Det er lettare å senda elevar "inn" mot sentrum enn det er å senda dei "ut" mot utkanten. Eg underviste på ein periferiskule som av og til fekk elevar som ikkje kom inn på sentrumsskulane. Desse hadde vanlegvis eit andletsuttrykk som om dei var forviste til Ulan Bator.

Viss vi ser på den totale kostnaden (altså ut over dei fylkeskommunale budsjetta) vil eg tippa at det er ein meirkostnad på ca. 100'000/året for ein elev på hybel, fordelt med ca. 2/3 på stat (bortebuarstipend frå Lånekassa) og 1/3 på foreldre/elev.

No er ikkje reisetida frå Fossbergom til vgs på Otta den heilt store, og elevar frå Vågå går sikkert like gjerne på Otta (like langt frå Fossbergom som til Otta frå Vågåmo).

Men som nevnt tidligere så synes jeg det er litt merkelig at det okkes og oiest såpass mye, at folketall går nedover og demografien ser rimelig svart ut mange steder må de som bor der fremfor alt skylde på seg selv for. Om den yngre generasjon ikke vil bli boende og, til liks med resten av befolkningen, ser ut til å ha mistet lysten til å formere seg så går det jo som det går over tid selv om det tar lang tid.
    Det som sikkert er litt trist for Lom, er at dei framstår som eit ganske levande sentrum (med turisme som hovudnæring), og ønskjer å vera eit regionalt knutepunkt. Då er det trist om vgs-avdelinga forsvinn, ungdomen flytter ut og det jamt over vert mindre liv. Eg skjønar at dei er lei seg, og særleg dersom avdelinga var tilpassa det lokale behovet og det kanskje ikkje var umiddelbar grunn til å leggja ned.

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.178
    Torget vurderinger
    2
    Her er småbygdenes største utfordring - bemanning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Det som sikkert er litt trist for Lom, er at dei framstår som eit ganske levande sentrum (med turisme som hovudnæring), og ønskjer å vera eit regionalt knutepunkt. Då er det trist om vgs-avdelinga forsvinn, ungdomen flytter ut og det jamt over vert mindre liv. Eg skjønar at dei er lei seg, og særleg dersom avdelinga var tilpassa det lokale behovet og det kanskje ikkje var umiddelbar grunn til å leggja ned.
    I sommer da jeg skulle på Hardangervidda ble jeg utsatt for Vy og endte opp med en lengre Taxitur fra Geilo til Dyranut (2400 kroner eller hva det var...). Fyren som kjørte var innflytter fra Bææærrrrgen og hans ene år for at sønnen skulle satse på alpint var blitt til 19 år nå. Kona ukependlet til Bergen for å jobbe. Han påpekte at det finnes temmelig få attraktive jobber i Geilo selv om det skjer ganske mye og er bra liv, spesielt om vinteren. Det er selvsagt mye turisme der, som er ganske sesongbasert, men fremfor alt er det dårlig betalte jobber, noe som medfører at det historisk har vært mye utlendinger som kommer dit for å ta disse jobbene. Det er altså noe krevende å få folk til å flytte dit for å bosette seg permanent. Eller sagt på en annen måte - det er mange som vil ha hytte der, men ikke bo der permanent.

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.256
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Lundteigen mangler ikke stridslyst.

Avgjørelser tatt på fylkesnivå skal altså påvirke regjeringssamarbeidet.

Arnstad har gått ut mot dette nå ser jeg på nrk.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.786
    Torget vurderinger
    1
    Tipper dette går som ved fornuftige, men upopulære endringer i feks helsevesenet. Regjeringen overstyrer da de ser at dette vil skape alt for mye støy.

Sist redigert:

hogen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2003
    Antall liker
    2.581
    Torget vurderinger
    2

Det blir trolig ikke rentekutt før mars neste år, skrev sjeføkonom Elisabeth Holvik

Før hun la til et ekstra ord: «Tidligst».

Holvik er ikke nådig overfor regjeringen:

OECD advarte i juni om at Norge står i fare for å få «hollandsk syke», noe Perspektivmeldingen i august bekrefte kan skje om noen år, om ikke den økonomiske politikken endres. Statsbudsjettet gjør ingenting for å rette opp inntrykket av at vi er på vei i feil retning som attraktivt land å investere i. På siste ranking av global innovasjon falt Norge fra 19. til 21. plass, helt sist i Norden

Sparebank 1s oppsummering av statsbudsjettet
    Budsjettet kort oppsummert sett fra investorer:

• ·Budsjettunderskuddet før en henter oljepenger: 23% av budsjettet
    • · Offentlig sektor over 62% av økonomien
    • · Skattenivået for norske private eiere høyest i OECD
    • · Exitskatt på urealiserte verdier innføres, flere grundere vil flytte
    • · Dobbelt så høy andel på trygd og sykepenger som våre naboland
    • · Fortsatt høy innvandring fra land som har vist seg vanskelig å få i arbeid
    • · Rekordhøye statlige næringssubsidier
    • · Marginalt økt antall studieplasser innen viktig kompetanse som IKT
    • · Høyere lønnsvekst og svakere produktivitetsvekst enn andre land
    Dermed sendte hun et ekko fra økonomene som mente at statsbudsjettet bidro til høyere rente i Norge.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    På naboøya har de bygget ny skole til 80 millioner. Den åpnet for tre måneder siden. Nå snakker kommunen om å legge den ned....

• Angry
    Reaksjoner: SAL

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.154
    Torget vurderinger
    96
    Distriktene og lokale skoler, butikker og alt annet som hører med er noe ganske unikt og gjør Norge rikere. Ikke i kroner og øre, men i et slags mangfold av landskap og mennesker. Vi kan ikke bare ha "berikelsen" i Oslo heller. Ignorante politikere, faen ta dem. Jeg er helt med Lom ordføreren.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Tipper dette går som ved fornuftige, men upopulære endringer i helsevesenet. Regjeringen overstyrer da de ser at dette vil skape alt for mye støy.
    Det vert frykteleg interessant korleis regjeringa skal overstyra fylkeskommunen når det gjeld skulestruktur på vgs.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.286
    Distriktene og lokale skoler, butikker og alt annet som hører med er noe ganske unikt og gjør Norge rikere. Ikke i kroner og øre, men i et slags mangfold av landskap og mennesker. Vi kan ikke bare ha "berikelsen" i Oslo heller. Ignorante politikere, faen ta dem. Jeg er helt med Lom ordføreren.
    Butikkene blir vel etter hvert lagt ned fordi folk ikke handler der men heller i det lokale sentrum hvor det er noe større utvalg når man først skal handle noe. Forsåvidt ikke bare et distriktsfenomen, i Oslo er det åpenbart mer poppis å snakke om spesialforretnignene som finnes enn hva det er å handle der. Det balubaet som nå skjer i Innlandet kommer til å dukke opp mange steder i årene fremover rundtomkring. Det er stort sett ren demografisk fremskriving og trenden der er rimelig klar.

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.417
    Sted
    Bergen
    • Liker
    Reaksjoner: MML

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.792
    Sted
    Sunnmøre
    Det gjøres enkelt med penger
    Jo. Men det som er litt spesielt med saka i Innlandet er at dette ikkje eit akutt sparetiltak for å få budsjettet til å gå opp. Innlandet gjekk, etter det eg kan sjå, i pluss i 2023.

Det er heller eit forsøk på å spara inn på drift på lang sikt ved å gjera strukurelle grep (sentralisering), altså permanent fjerna ein del små vgs.

Sjølv om Vedum skulle strø meir pengar på fylkeskommunane, er det ikkje sikkert at dei likevel vil gå tilbake til det dei oppfattar som ein ineffektiv struktur.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.154
    Torget vurderinger
    96
    Butikkene blir vel etter hvert lagt ned fordi folk ikke handler der men heller i det lokale sentrum hvor det er noe større utvalg når man først skal handle noe. Forsåvidt ikke bare et distriktsfenomen, i Oslo er det åpenbart mer poppis å snakke om spesialforretnignene som finnes enn hva det er å handle der. Det balubaet som nå skjer i Innlandet kommer til å dukke opp mange steder i årene fremover rundtomkring. Det er stort sett ren demografisk fremskriving og trenden der er rimelig klar.
    Jo, men la i det minste distriktene dø med verdighet i stedet for nakkeskudd som dette.
    Det er dessuten skoler som dras med som i hvertfall har livets rett. Dette er råttent spill fra sentraliseringskåte politikere.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.382
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jo, men hva er argumentet for at folk som selv bor i tettbygde strøk med høye levekostnader i tillegg skal betale for at noen andre skal ha god plass rundt seg? Ser verdien, absolutt, men hvem har mest glede av den, og hvem forventes å betale for den?

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Jo, men hva er argumentet for at folk som selv bor i tettbygde strøk med høye levekostnader i tillegg skal betale for at noen andre skal ha god plass rundt seg? Ser verdien, absolutt, men hvem har mest glede av den, og hvem forventes å betale for den?
    Men for pokker vi betaler da for jernbanen (som vi ikke har) + annen kollektivtrafikk vi ikke har på "bygda", nasjonal teateret, Operaen etc, i tillegg til 50 000 statlige arbeidsplasser som kunne ha vært lokalisert hvor som helst.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.716
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg har før sagt gir det ikke mening å snakke om bygda/distriktene som om det skulle være noe ensartet der ingen egentlig vil bo. Selvfølgelig finnes det steder, gjerne langs veien, der det ikke er liv laga. Her jeg jeg bor finnes det imidlertid flere livskraftige bygder hvor det flytter til barnefamilier, og hvor det til og med bygges nye hus. Men disse stedene har skole og gjerne butikk.

• Liker
    Reaksjoner: SAL
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn