Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.485
    Sted
    Bergen
    Men frykt ikke, lik strømpris nærmer seg, hvilket prisområde synes man skal være dannende for den nye prisen, lengst nord (snittpris idag 11,68 øre; skyldes kanskje influks av pris fra Sverige) eller lengst syd (snittpris 79,95 øre; skyldes kanskje influks fra Tyskland)

Flaskehalen nord-syd i Norge med overføringskapasitet kommer på plass - det tar bare litt tid. Det er de siste årene stykkevis bygd nytt nett med prioriteringer ift industri slik som elektrifisering av sokkelen. Hadde Freyr virkelig blitt realisert kan det ha blitt et nytt stykke med skikkelig nett bygd ut midt i Nordland.

LKABs forsinkete "grønnmose" industriprosess i Kiruna/Gällivarre er bevisst nå, av LKAB selv, lagt ut senere i tid hvilket kan bety at mer og lengre overskuddskraft fra Sverige flyter inn i nord med tidvis billigere strøm, som om litt vil bli
    spist opp av Melkøya med påfølgende dyrere pris i Finnmark

Alle søringer er kjempefornøyd, det viktigste er dog at alle har det like ille.

Man kan snu på det, det finnes bedrifter som flytter dit strømmen er billigst så det er fritt frem for alle å gjøre sine økonomiske analyser og ikke bare kreve at andre skal avgi (her vann/vassdrag/øde natur, osv) for at byene andre steder en der strømmen produseres skal fortsette å vokse (slik at sykepleierene ikke har råd til å bo i byene, men pendle inn for å ta vare på byenes syke innbyggere).
    Google i Grenland er et slikt industriprosjekt der man ikke lokalt har nok strøm til å forsyne skyindustrien. Hvem skal betale for prispresset i det området, finnmarkingene feks eller de som har valg å bosette seg der Google av en eller annen grunn fant på å plassere sitt skytjeneste senter? De som bor i det området har selv valgt sine politikerne som tillater at et industriprosjekt spiser opp all tilgjengelig kraft i det område + noen til, altså et selvpåført ønske om kraftig prisøkning på strøm.
    Langtidsavtale om levering av kraft er inngått bla med strømprodusenter enda lenger vest, der folka ved fjorden kan sitte og se på Grenland strømproduksjon ved evig blinkende master i fjellheimen døgnet rundt, år i gjennom.. Det kaller jeg rettferdighet

Det er godt mulig at Giske fikser det. På samme måte som t2.0, han gir folk håp og dermed stemmer. Så får tida vise om han leverer...

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nå er vel de fleste finmarkinger og deres politikere imot Melkøyaprosjektet, men det hjelper så lite så lenge sentralstyret bestående av nesten kun østlendinger med Støre i spissen sier noe annnet...

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Strømmarkedet er merkelig, en mengde selgere som prøver å kapre kunder med de merkeligste knep. Er ikke glad i offentlige monopoler og styring. (Stemte jo på FrP dengang de stod for en liberal politikk, akk ja, det er jo 40 år siden :eek: ) Men det er noen områder som staten burde styre effektivt. Strømmarkedet er en av disse.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.642
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nå er vel de fleste finmarkinger og deres politikere imot Melkøyaprosjektet, men det hjelper så lite så lenge sentralstyret bestående av nesten kun østlendinger med Støre i spissen sier noe annnet...
    Det er også utrolig mange østlendinger som er i mot symbolpolitikk som bare skaper høyere priser og et kraftunderskudd i hele landet.
    Det er ikke nødvendig å gjøre dette til en kamp mellom nord og sør eller by mot bygd. Dustepolitikk er upopulært overalt.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Du beskriver jo egentlig en form for beslutningsvegring. At Giske blir noe bedre har jeg liten tro på.
    Nei, helt reelle beslutninger og prioriteringer, f eks at konsekvensutredninger for artsmangfold prioriteres høyere enn kraftsosialistisk utbygging. Politisk handlekraft kan også være å stoppe en omstridt kraftutbygging eller en planlagt ny overføringslinje. Eksempel:

Som sagt, politikkens vesen er å treffe avveininger mellom motstridende hensyn. At noen ikke får det som de vil behøver ikke skyldes manglende politisk styring og beslutningsvilje, kanskje like gjerne det motsatte. At visse politikere kanskje ikke er like villige til å si at «dette har vi bestemt og det står vi for» når konsekvensene melder seg er noe annet. Å etterlyse «politisk styring» blir da et rop om at den «sterke mann» skal komme og ordne opp, enkelt og lettvint, og alltid til fordel for den klagende. Tror man.

Sårbarhet for demagogi er en innebygget fare i et demokrati. @Hardingfele postet en link til det underliggende paper’et for noen dager siden i en annen sammenheng, men her er en oppsummering:
    And therein lies the core of his argument: Democracy is hard work and requires a lot from those who participate in it. It requires people to respect those with different views from theirs and people who don’t look like them. It asks citizens to be able to sift through large amounts of information and process the good from the bad, the true from the false. It requires thoughtfulness, discipline and logic.

Unfortunately, evolution did not favor the exercise of these qualities in the context of a modern mass democracy. Citing reams of psychological research, findings that by now have become more or less familiar, Rosenberg makes his case that human beings don’t think straight. Biases of various kinds skew our brains at the most fundamental level. For example, racism is easily triggered unconsciously in whites by a picture of a black man wearing a hoodie. We discount evidence when it doesn’t square up with our goals while we embrace information that confirms our biases. Sometimes hearing we’re wrong makes us double down. And so on and so forth.

Our brains, says Rosenberg, are proving fatal to modern democracy. Humans just aren’t built for it.

People have been saying for two millennia that democracy is unworkable, going back to Plato. The Founding Fathers were sufficiently worried that they left only one half of one branch of the federal government in the hands of the people. And yet for two centuries democracy in America more or less proceeded apace without blowing itself up.
    Giske er bare enda en demagog i en lang rekke demagoger, denne gangen innpakket i enslags venstrepopulisme, i motsetning til Vedums nasjonalpopulisme eller Listhaugs høyrepopulisme. Røvere på samme marked, alle tre.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er også utrolig mange østlendinger som er i mot symbolpolitikk som bare skaper høyere priser og et kraftunderskudd i hele landet.
    Det er ikke nødvendig å gjøre dette til en kamp mellom nord og sør eller by mot bygd. Dustepolitikk er upopulært overalt.
    Enig, - og det er heller ikke det jeg mener, men så lenge partiledelsen(e) holder på sitt, så hjelper det jo ikke hva hverken innbyggere eller andre politikere sier..

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.485
    Sted
    Bergen
    Kan ikke være mer enig.
    Men det er blitt slik over tid. Når noen mener at de må gi for mye til storsamfunnet uten å få tilsvarende tilbake skjerpes kantene..
    Jeg tror frislippet av landmøller satte i gang mer «politisk» uvilje, by mot land, fattig mot rik (=ofte Oslo mot noe annet), nord mot syd, øst mot vest, elite mot Ola Nordmann, en noen kunne ha drømt om.
    Det at noen planlegger og tillater storstilt utbygging av kraftkrevende industri uten å sjekke at kraftressursene er der (slik at noen andre langt borte må gi mer) bidrar til at strømkonflikten vil leve lenge.
    Folks oppfattede ubalanse, rett eller ei, vil leve helt til noen våger å ta tak. Jeg tror ikke det vil skje med det første fordi den ubalansen tjener politiske gevinster i valgtider; konflikter ved å sette ting opp mot hverandre

edit
    Kanskje slik som her
    På den annen side, vestlendingen e lokal mester i å belite seg

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tror frislippet av landmøller satte i gang mer «politisk» uvilje, by mot land, fattig mot rik (=ofte Oslo mot noe annet), nord mot syd, øst mot vest, elite mot Ola Nordmann, en noen kunne ha drømt om.
    Kan det muligens tenkes at “noen” så seg tjent med å fyre opp under akkurat den konflikten akkurat da?

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.485
    Sted
    Bergen
    Helt sikkert, som jeg skrev i siste avsnitt (før edit). Den vanlige mann mot overmakta/eliten slår alltid an.
    Og akkurat i dette tilfellet har nok kanskje den vanlige mannen «retten» på sin side;
    - utlendinger tjener på at den vanlige borger avgir landområder med støy og lysplager
    - manglende reguleringer ift endelig utbygging
    - rene trusselmetoder mot eiendomseiere
    Poenget her er at dette kunne gått meget bedre dersom politikerne/eliten/tilrivingsfantastatene hadde hatt hode mer med seg og ikke latt seg blende av kroneflyten.
    Resultatet vet vi, så og si full stopp på all videre utbygging selv om det kanskje kunne vært lurt..

lars_erik

Rubinmedlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Antall liker
    20.767
    Sted
    Hades
    Torget vurderinger
    0
    Å overlate prisfastsettelse til markedet, er ikke "politisk styring". Det er knefall for markedskreftene. Definisjonen på 'politikk' er "fordeling". Det er helt innlysende at kraftpris skal være lik, uavhengig av hvor du bor i landet. Det er også innlysende at den skal være lav og forutsigbar, siden det er en absolutt nødvenghet med strøm. Å sørge for det, vil være "politisk styring".

tjua

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Antall liker
    2.485
    Sted
    Bergen
    ^steikke godt skrevet og gjenkjennbart, de som er i en slik situasjon vil antagelig stemme mer rødt en Ap

4-string

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Antall liker
    12.405
    Sted
    Interiore Simplicitate
    • Trist
    Reaksjoner: SAL

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.822
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Fra artikkelen: 'Altså mindre innvandring, streng justis, økonomisk proteksjonisme og konservative verdier.'

Er ikke dette FrP sin politikk da ? Er det det han mener ?
    Ja, det er det han skriver. Arbeiderklassen forlater Arbeiderpartiet fordi de ser seg bedre tjent med Fremskrittspartiets politikk, som de eksemplene du nevner. Det handler ikke om å stemme mot egne interesser, som enkelte vil ha det til, men f eks at de bor i strøk som er plaget med kriminalitet og vil få slutt på det. Da er ikke nødvendigvis passkontor i indre huttaheiti i stedet for patruljer i pressområdene noen vinnersak.

Elmer

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Antall liker
    2.740
    SSB har sett på kriminalitet ift nasjonal bakgrunn hos innvandrere. Også alder og hvor de er bosatt i Norge.

"SSB har også sett på menn mellom 15 og 24 år. Her skiller personer fra Irak og Somalia seg ut med negativt fortegn.
    I denne gruppen foreligger det henholdsvis 1196,9 og 1148,5 årlige siktelser per 1000. Altså et snitt på mer enn én siktelse per person.
    Avgrenser man til kun Oslo, foreligger det over to siktelser per unge somaliske mann. 2119,8 siktelser per 1000."

1733767374984.png

Innvandring, Kriminalitet | Unge somaliske menn i Oslo: Mer enn to siktelser i snitt per person

Calmati

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.08.2016
    Antall liker
    647
    Sted
    Bærum
    Virker ikke som hverken Disqutabel eller Hønndjevelen har lest artikkelen som er lenka i # 31.816 . Den sier f.eks intet om nye landsmenns forhold til klesdrakt.
    Du skal ikke se bort fra at de kan føle seg truffet av artikkelen og helst vil lede samtalen over på noe annet ;)😄

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    Om det er galt, riktig, komisk, bekymringsfullt eller hva det nå er: så godt som ingen i media snakker om hvorfor så mange sier de vil stemme på Frp. Og jeg tror faktisk at AP selv ikke forstår hvorfor det går ad undas. Det hele er absurd. Men jeg kan godt si det: uten den feilslåtte og alt for slepphendte innvandringen med dertil voksende problemer som ikke lengre kan feies under teppet, ja da ville AP vært minst dobbelt så store, og Frp halvert. Minst.
    Nå vil nok mye forandrer seg til valget, Frp får neppe 27%. Men om det er det som skal til for at resten av politikerne våkner, så er det bra.

Sist redigert:

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    SSB har sett på kriminalitet ift nasjonal bakgrunn hos innvandrere. Også alder og hvor de er bosatt i Norge.

"SSB har også sett på menn mellom 15 og 24 år. Her skiller personer fra Irak og Somalia seg ut med negativt fortegn.
    I denne gruppen foreligger det henholdsvis 1196,9 og 1148,5 årlige siktelser per 1000. Altså et snitt på mer enn én siktelse per person.
    Avgrenser man til kun Oslo, foreligger det over to siktelser per unge somaliske mann. 2119,8 siktelser per 1000."

Vis vedlegget 1080820

Innvandring, Kriminalitet | Unge somaliske menn i Oslo: Mer enn to siktelser i snitt per person
    Det er veldig stygge tall. Dette kan ikke fortsette.

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.181
    Sted
    Oslo
    Om det er galt, riktig, komisk, bekymringsfullt eller hva det nå er: så godt som ingen i media snakker om hvorfor så mange sier de vil stemme på Frp. Og jeg tror faktisk at AP selv ikke forstår hvorfor det går ad undas. Det hele er absurd. Men jeg kan godt si det: uten den feilslåtte og alt for slepphendte innvandringen med dertil voksende problemer som ikke lengre kan feies under teppet, ja da ville AP vært minst dobbelt så store.
    Nå kan det godt hende at mye forandrer seg til valget, Frp får neppe 27%. Men om det er det som skal til for at resten av politikerne våkner, så er det bra.

Jeg har i hele mitt liv vært godt plassert til venstre for AP , og har hele mitt liv ment at venstresidens oppgjør med kristendommen må vi også ta mot andre autoritære religioner. Kvinnefrigjøring skal være for alle uansett etnisitet.Innvandrere i Norge skal tilpasse seg Norge ikke omvendt. Kriminalitet rammer stort sett de lavere klasser så å være tough on crime burde være en venstreside sak.
    Venstresidas berøringsangst mot problemer med fremmed kulturelle har vært helt på trynet.
    Har jobbet sammen med mange innvandrere som egentlig er helt enig, kanskje ikke når det gjelder kvinner.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.686
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Nei, AP skjønner overhodet ikke selv hvorfor alt går galt... Mantraet har jo i 3 år vært at velgerne ikke forstår APs politikk, - ikke at APs ledelse helt tydelig ikke forstår velgerne. Sentrale politikere har i flere år utvist en nedlatenhet overfor velgerne som faktisk er nokså utrolig, - og det gjelder egentlig de fleste partier. Når en overveldende majoritet av politikere i samstemt kor klager over at de ikke blir forstått, implisitt at det selvsagt er velgerne som er litt for dumme, så blir resultatet som det blir... Kan bli et svært spennende valg til neste år... for jeg regner ikke med at særlig mange av dagens politikere tar rev i seilene...

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.181
    Sted
    Oslo
    Kan bli spennende med 4 år med Sylvi, og Erna som junior partner.
    Frykter ikke den konstellasjonen like mye som Trump, men spennende kan det bli.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.189
    Torget vurderinger
    96
    Jeg har ikke all verdens tro på Listhaug som statsminister altså, det må jeg si. Det gikk ikke kjempebra som statsråd😄. Hun er den type politiker som er best i opposisjon. Akkurat nå så blåser alt hennes vei. Den vinden holder seg neppe konstant i 9 måneder, men vi får se.

Jeg frykter stort sett ingen regjering i Norge, til det har jeg altfor enkle forhold som kan påvirkes.
    Men en ren MDG regjering ville nok betydd ny jobb, de hadde vel ikke brukt lang tid på å stikke kjepper i hjulene for at jeg kan kjøre bil og parkere rett utenfor jobben i Oslo.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.618
    Virker ikke som hverken Disqutabel eller Hønndjevelen har lest artikkelen som er lenka i # 31.816 . Den sier f.eks intet om nye landsmenns forhold til klesdrakt.
    Undertegnede har lest den, er ærlig talt litt i tvil om hva jeg skal si om en såpass unyansert suppe. Han tegner opp to grupperinger som knapt finnes, og beskriver det som om dette er hele Norge, hhv. arbeiderklassen (fattige, undertrykte, arbeidsledige, voldelige, rusmisrukende) og prateklassen (selvopptatte, selvforherligende, snobbete, arrogante, rike, olivenoljemisbrukende) og antar kanskje at han skal bli tatt på alvor.
    Jo, han beskriver selvsagt to eksisterende fenomener, hvor marginale de enn er. Og han beskriver noe av årsaken til at folk forlater AP. AP har fjernet seg fra folket, så da er det ikke så himla merkelig at folket fjerner seg fra AP, heller. Selv skal jeg definitivt ikke stemme AP ved neste Stortingsvalg, men selv om jeg hører til prateklassen, så kommer jeg neppe til å stemme på noen som har som eneste mål å gi meg lavere skatt.

Sist redigert:

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.618
    Det er veldig stygge tall. Dette kan ikke fortsette.
    Nei, det er triste tall. Viktig å få med seg en del nyanser allikevel; det er verstingene som skaper tallene, dvs, det er ikke slik at alle unge menn fra Somalia gjør noe galt hele tiden, men noen få av dem har 100 siktelser.
    Sånn ellers er det typisk FrP å si at Jeppe drikker, men ikke spørre hvorfor. FrP er konstant ute etter syndebukker, de skaper splittelse fremfor kunnskap. "Hvem?" er et veldig ufullstendig og lite interessant spørsmål som lærer oss fint lite, mens "Hvorfor?" (mitt favorittord!) er av betydelig større interesse.
    For først når vi vet en del om hvorfor, kan vi gjøre noe med problemet. Ved å stoppe ved hvem-spørsmålet, skaper vi bare flere problemer.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.987
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er triste tall. Viktig å få med seg en del nyanser allikevel; det er verstingene som skaper tallene, dvs, det er ikke slik at alle unge menn fra Somalia gjør noe galt hele tiden, men noen få av dem har 100 siktelser.
    Sånn ellers er det typisk FrP å si at Jeppe drikker, men ikke spørre hvorfor. FrP er konstant ute etter syndebukker, de skaper splittelse fremfor kunnskap. "Hvem?" er et veldig ufullstendig og lite interessant spørsmål som lærer oss fint lite, mens "Hvorfor?" (mitt favorittord!) er av betydelig større interesse.
    For først når vi vet en del om hvorfor, kan vi gjøre noe med problemet. Ved å stoppe ved hvem-spørsmålet, skaper vi bare flere problemer.

Ja, hvorfor er nok det du står og undrer deg over når det brenner på kjøkkenet, når du en gang måtte bli ferdig med undringen er det bare en brannruin igjen. Din tilnærming har blitt fremsnakket i mange år, jeg foreslår handling og konsekvenser.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.592
    "Hvem?" er et veldig ufullstendig og lite interessant spørsmål som lærer oss fint lite, mens "Hvorfor?" (mitt favorittord!) er av betydelig større interesse.
    For først når vi vet en del om hvorfor, kan vi gjøre noe med problemet.
    Ok. Så når regner du med at vi får svaret?

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.377
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har i hele mitt liv vært godt plassert til venstre for AP , og har hele mitt liv ment at venstresidens oppgjør med kristendommen må vi også ta mot andre autoritære religioner. Kvinnefrigjøring skal være for alle uansett etnisitet.Innvandrere i Norge skal tilpasse seg Norge ikke omvendt. Kriminalitet rammer stort sett de lavere klasser så å være tough on crime burde være en venstreside sak.
    Venstresidas berøringsangst mot problemer med fremmed kulturelle har vært helt på trynet.
    Har jobbet sammen med mange innvandrere som egentlig er helt enig, kanskje ikke når det gjelder kvinner.
    Fikk kritikk her inne noen år tilbake da jeg skrev at de som kommer bør få en orientering om Norges lover og hva som forventes, typ: Der patriarker fra områder med kvinneundertrykking fikk høre at i Norge er menn og kvinner likestilt ved lov, det er kvinner i regjeringen og i domstoler og kvinners rettigheter vernes i slik utstrekning at dine døtre vil få store og rike muligheter til å utvikle seg som frie personer, frigjort fra dine forsøk på å kontrollere dem. I Norge vil Politiet arrestere deg og ikke dine døtre, i motsetning til i ditt hjemland.

Og enig, kulturrelativismen paralyserte venstresiden og åpnet for dagens betydelige reorientering blant velgerne. Eller - sagt på en annen måte - det kan være at idealisme og menneskenatur er så adskilte at man bør åpne for mer realisme.

Den utviklingen foregår nå, i alle demokratier (eksisterende og tidligere).

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.618
    Ja, hvorfor er nok det du står og undrer deg over når det brenner på kjøkkenet, når du en gang måtte bli ferdig med undringen er det bare en brannruin igjen. Din tilnærming har blitt fremsnakket i mange år, jeg foreslår handling og konsekvenser.
    Det finnes ingen motsetning i å vite hvorfor og det å handle. Poenget er vel mer det at om du vet hvorfor ting tar fyr, så kan du unngå det.

OMF

Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Antall liker
    9.326
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Det er ikke bare kriminalitet som koster enorme summer:

Noen sitater fra artikkelen:
    Kommunen vil neste år bruke 63 millioner kroner mer på de rundt 1.000 brukerne innen boveiledning og barnevern enn på de 6.690 elevene fra første til tiende trinn i grunnskolen.

Kommuneorganisasjonen KS kaller det en «yngrebølge» og viser til følgende tall: 5 prosent av brukerne innen helse og omsorg står for 40 prosent av kostnadene, og de er under 50 år.

Men i Sarpsborg og flere andre presskommuner rundt storbyene, så melder et annet fenomen seg med særlig styrke i tillegg: Tilflytting av såkalte
    sekundærflyktninger

etter flyktningkrisen i 2015 og ankomst av nye flyktninger fra Ukraina.

– Det er mange familier med store barneflokker. Mange har traumer, mange har store fysiske og psykiske plager på bakgrunn av den tilværelsen de har ført, fortsetter hun.

Roald

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Antall liker
    2.987
    Torget vurderinger
    1
    Det finnes ingen motsetning i å vite hvorfor og det å handle. Poenget er vel mer det at om du vet hvorfor ting tar fyr, så kan du unngå det.

Til en viss grad sant når det gjelder brann, når det gjelder kriminalitet ikke så relevant. Det finnes alt for mange variabler og for samfunnet er det ikke så «nyttig» å vite, det finnes fattige kriminelle, det finnes rike kriminelle det finne hvite, gule, brune, svarte og disse kan ha både liten og stor plass og alt gnålet om sosioøkonomiske grunner fremfor kontante konsekvenser lar bare problemene vokse.

Disqutabel

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Antall liker
    11.618
    Til en viss grad sant når det gjelder brann, når det gjelder kriminalitet ikke så relevant. Det finnes alt for mange variabler og for samfunnet er det ikke så «nyttig» å vite, det finnes fattige kriminelle, det finnes rike kriminelle det finne hvite, gule, brune, svarte og disse kan ha både liten og stor plass og alt gnålet om sosioøkonomiske grunner fremfor kontante konsekvenser lar bare problemene vokse.
    Her må vi bare være enige om å være uenige.
    Vi har blant verdens laveste kriminalrater i dette landet, ergo har vi også en god del erfaringer og kunnskaper å spille på. Det er hevet over tvil at en del fenomener virker drivende på kriminalitet, noe er politisk og annet er sosialt, samfunnsmessig og kulturelt.
    Som eksempel kan nevnes narkotika; det registreres som kriminalitet å inneha narkotika, og vi vet at prisen på illegale (og legale for den del) er såpass at en god del blir kriminelle av den grunn, når de først har mistet taket. En kontant konsekvens er å forfølge, fange og sperre misbrukerne inne, men er det humant? Er det kanskje bedre å se litt på hva vi kan gjøre politisk for å minimere problemet?
    Likeledes vil det være slik med andre kriminelle; det er bakgrunner og det er årsaker. Det med å henge ut grupper fordi en større andel av dem er kriminelle ligner veldig på kollektiv avstraffelse, og jeg antar at også du er motstander av en slik praksis.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn