Jeg har nevnt Villbrygg her inne. Hadde en liten mailveksling med Innovasjon Norge, som ga en innovasjonspris til selskapet.
Første mail, til pressekontakt i IN Oslo, 8. november:
Hei Herman, Jeg ble nysgjerrig, og tar en kikk på regnskapet, siden juryen "trekker frem Villbryggs omsetning og vekst i sin begrunnelse". Kan det endelig være en solskinnshistorie å hente?
Hmmm. Bra lønninger for en oppstartsvirksomhet som lager alkoholfrie drikker fra vann og urter/gress.
De har tapt 7.157.000 siden oppstarten, med en driftsinntekt over samme periode på 8.633.000.
Totale lønninger (kun lønn), for denne oppstartsbedriften, er på 5.255 siden oppstart.
Øvrige lønnskostnader er på 963.000.
Jeg er noe forundret over hva innovasjonsprisen gis til, samt hvordan juryen kunne begrunne prisen i virksomhetens vekst og omsetning. De er dyktige til å lønne seg, det skal de ha, gitt selskapets lave antall ansatte.
Jeg setter pris på om Innovasjon Norges jury kan gi en ytterligere begrunnelse med detaljer omkring hvordan selskapets vekst og omsetning var utslagsgivende. En dyktig journalist ville nok fokusert på det uforholdsmessig høye lønnsnivaet i denne oppstartvirksomheten.
Fikk svar dagen etter. Det er bra. Pressekontakten sendte min mail til direktør Kristin Willoch Haguen i IN Oslo-Viken, som var juryleder.
Hei, Stein.
Takk for din epost. Jeg har vært juryleder og kan fortelle at vi nettopp diskuterte det økonomiske og hvorvidt det var uheldig at de foreløpig ikke går med overskudd. Svært mange av de selskapene Innovasjon Norge jobber med, har de første årene underskudd pga store utviklings- og investeringskostnader. Det er nettopp der vi kommer inn i bildet, med risikoavlastning og eventuell rådgivning. For Villbrygg sin del har de en imponerende vekst i sin omsetning, som også fortsetter å øke betydelig. Vi har ikke lagt oss opp i hvilken lønnspolitikk de har lagt seg på.
Juryens begrunnelse fokuserer nettopp på vekst i omsetning, og har ikke trukket fram økonomisk resultat. Likevel har vi troen på at vinneren også vil få positivt resultat innen få år. Så har de scoret høyt på kriterier som innovasjon og samfunnsmessig og klimamessig bærekraft. I tillegg til et stort økonomisk potensial med sine gode markedsutsikter og fortsatte vekst.
Bare ta kontakt med meg dersom du har oppfølgingsspørsmål.
Kunne ikke dy meg, så jeg sendte:
Hei Kristin,
Takk for kjapt svar.
Jeg har bakgrunn som strateg for en del internasjonale merkevarer og har fulgt fremveksten av nye tilbud blant matprodusenter i Norge. Mitt spørsmål bunner i denne bakgrunnen. Vi holder til i Sverige, der vi opplever en formidabel profesjonalitet i arbeidet med utvikling av tilsvarende matvaresegment, med god fokus på den regnskapsmessige utviklingen.
Ja, det er velkjent at selskap i etableringsfasen kan måtte drive en god stund uten å komme i overskuddsposisjon. Investorvilje og grunnleggernes tro på konseptet er motivator for å komme gjennom denne perioden.
Men - det er også viktig at regnskapstallene reflekterer en troverdighet i forhold til ambisjonene man har.
Jeg vedlegger tre regnskapsoversikter, fra segmentet det her er snakk om, produksjon av drikkevare med meget enkle virkemidler og råvarer. I utgangspunktet er det snakk om vann, sukker og merkevare-elementet. For Kombucha-produsenter og Villbrygg forholdsvis likestilt, selv om sistnevnte henter inn mer enn teblader til en scobie.
Norsk Kombucha AS har varekostnader i stratosfæren, i forhold til omsetningen, og det har de hatt i lang tid. Her er det varselflagg, selv om de endelig har kommet til et lite overskudd.
Empress AS har et godt forhold mellom varekostnader og omsetning, men sliter tydeligvis med likviditeten. Likevel, et produkt med høy kvalitet, tatt inn på Vinmonopolet som alkoholfritt alternativ, og dersom grunnleggerne klarer å stå løpet (finner investorvilje) kan det være at de kommer til oppsiden de håper på.
Hos Villbrygg AS ser vi altfor høye varekostnader i forhold til omsetningen, og det tyder på at noe er feil i produksjonskonseptet. En ekstern investor med innsikt vil måtte få gode svar på hvordan selskapet har tenkt at det skal få et bedre forhold mellom varekost og omsetning. I tillegg altså de meget høye lønningene på et tidlig stadium, som pleier være et varselsignal til investorer. Det er ikke ukjent at grunnleggere må gå gjennom noen meget smale år før man er i sitz til å kunne betale så høye lønninger i forhold til omsetningen. Jeg regner med at Villbrygg betaler andre for distribusjonen (og ikke som Norsk Kombucha har Porscher som firmabiler), og da er det jeg ville satt spørsmålstegn ved lønnsnivået i Villbrygg, om jeg var rådgiver for en investor. Og jeg undrer i hvilken utstrekning man tar disse faktorene i betraktning når man utser en vinner av en innovasjonspris.
Når dette er sagt. Stor honnør til dem som ønsker å satse, innenfor krevende og snevre varesegment, der det er kostnader og utfordringer forbundet med produksjon, innsalg og distribusjon. Konseptet til Villbrygg er interessant og differensierende, forholdet mellom varekostnad og omsetning er urovekkende og lønnsnivået er for høyt - for en potensiell engel-/ventureinvestor.
Av de tre selskapene under er det Empress som er mest interessant for en investor, mens det er røde varselflagg rundt Norsk Kombucha og grunn til bekymring omkring Villbrygg.
Det ble stille. (Lar være å legge inn skjermdump av regnskapene til selskapene. Jeg har ingen bindinger eller relasjoner med disse, annet enn at jeg har fulgt med på dem).