Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • oen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.03.2010
    Innlegg
    2.387
    Antall liker
    3.055
    Sted
    Portugal
    Det er flere land som har problemer i trafikken.

    Portugal, 20 døde i personbil ulykker i jul og nyttår.

    Ikke snø eller glatte veier.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    Det er flere land som har problemer i trafikken.

    Portugal, 20 døde i personbil ulykker i jul og nyttår.

    Ikke snø eller glatte veier.
    Realiteten er jo at om noe land har få problemer i trafikken, så er det jo Norge. Vi ligger lavest i trafikkdrepte pr. capita i hele Europa. Romania og Bulgaria topper med 4 ganger så mange trafikkdrepte / capita enn Norge, mens Kroatia, Serbia og Latvia er andre verstinger. Sverige, Island og Norge er "bestingene", tett fulgt av Danmark og Sveits. Så det er neppe snøen som er problemet.

     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    2024 var et av de «beste» årene her i landet.

    I 1970 døde det 560 (ja, femhundreogseksti) personer i trafikken i Norge. I dag er vi flere folk, og har noe så inni helvete mange flere biler. Men antall trafikkdrepte går allikevel nedover jevnt og trutt, til tross for at noen mener seg berettiget til å velge sine egne fartsgrenser.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.815
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Sunnmøre
    I 1970 døde det 560 (ja, femhundreogseksti) personer i trafikken i Norge. I dag er vi flere folk, og har noe så inni helvete mange flere biler. Men antall trafikkdrepte går allikevel nedover jevnt og trutt, til tross for at noen mener seg berettiget til å velge sine egne fartsgrenser.
    Dødstala er sjølvsagt det viktigaste, men eg trur at betre bilar/tryggingsutstyr, betre vegar (utan at fartsgrensene har vorte vesentleg høgare) og ikkje minst vesentleg betre akuttmedisin forklarar ein god del av nedgangen - ikkje nødvendigvis at vi er så himla mykje betre på trafikk og bilkøyring.

    Det er jo ei kjent sak at ingen fødd etter 1980 eigentleg kan køyra bil (ok, så er eg nokre par år eldre, men eg tok lappen så seint at det ikkje hjelper).
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.714
    Antall liker
    11.769
    Dødstala er sjølvsagt det viktigaste, men eg trur at betre bilar/tryggingsutstyr, betre vegar (utan at fartsgrensene har vorte vesentleg høgare) og ikkje minst vesentleg betre akuttmedisin forklarar ein god del av nedgangen - ikkje nødvendigvis at vi er så himla mykje betre på trafikk og bilkøyring.

    Det er jo ei kjent sak at ingen fødd etter 1980 eigentleg kan køyra bil (ok, så er eg nokre par år eldre, men eg tok lappen så seint at det ikkje hjelper).
    Passiv sikkerhet i nyere biler har nok en stor del av æren for det fallende antall trafikkdrepte, jeg litt mer usikker på de aktive sikkerhetsløsningene, må jeg innrømme....
    Men uansett ligger Norge best an i Europa (og antakelig dermed i hele verden) mht. trafikksikkerhet, så noe ligger også på opplæring, generell trafikkadferd, trafikktetthet, hastighet mmm. For det er en kjennsgjerning at det dør 3 - 4 x flere pr. capita i Romania og noen andre land, enn det det gjør i Skandinavia. Og da har vi ikke en gang begynt å snakke om Sør-Amerika, Asia og Afrika!
    Mitt poeng er i grunn ikke så mye annet enn å påpeke at sutring over den norske trafikken ikke imponerer meg på noen som helst måte. De som beklager seg over at alle andre kjører for sakte/for dårlig/for dumt/feil/tregt/ osv i det uendelige, skal være faen så glade for at noen passer på dem, i stedet for å kjøre over dem.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.815
    Antall liker
    4.950
    Sted
    Sunnmøre
    Mitt poeng er i grunn ikke så mye annet enn å påpeke at sutring over den norske trafikken ikke imponerer meg på noen som helst måte. De som beklager seg over at alle andre kjører for sakte/for dårlig/for dumt/feil/tregt/ osv i det uendelige, skal være faen så glade for at noen passer på dem, i stedet for å kjøre over dem.
    Einig.

    Eg skal vera den første til å vedgå at eg gjerne køyrer tregt på usikkert føre. Ikkje fordi eg veit betre kvar grensa går, men fordi eg ikkje veit, og vil vera på sikre sida. Eg har opplevd å plutseleg mista kontrollen (godt under fartsgrensa) og skli i grøfta. Tre ungar i bilen den gongen. Det gjekk fint for alle passasjerar og ingen airbags løyste seg ut, men bilen vart totalvrak. At det faktisk gjekk bra: at eg fekk redusert farta, styrt semi-kontrollert ut og det ikkje kom møtande trafikk, tek eg på ingen måte æra for. Griseflaks, trur eg heller vi seier. Det vil eg veldig gjerne aldri oppleva att.

    Jau, sjølvsagt skal ein sleppa forbi, og sjølvsagt gjer eg det.

    Men når eg (i går kveld, faktisk, med føre som meldt på Rikskringkastinga) ligg i 60-63 på speedometeret, i 60-sona på eit 5 km strekk av E39 med fylkesvegstandard, og bilen bak insisterer på å leggja seg kloss opp i ræva på meg, så er ikkje nødvendigvis det første eg gjer å hiva meg inn på næraste busslomme.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    16.231
    Antall liker
    12.856
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det er utvilsomt mange selvforherligende, overmodige snålinger på veiene... her i går ble jeg liggende bak et par biler, hvor den fremste lista seg avgårde i ca. 45 på tørr og bar asfalt... muligens utlendinger på tur... men det er som det er. Så får man heller akseptere at det er slik. Ofte ordner det seg etter relativt kort tid..
    Veiforhold er sjelden konstante om vinteren, - det forandrer seg fort fra feks flekkvis bart til sterkninger med både tørr snø og reint holkeføre, så landeveiens mestre burde heller legge av seg mestertaktene og heller se litt på forholdene... 40 km i 80 km/t i snitt tar 30 min... samme strekning i 75 km/t - 34,2 min..
    Men bevares - jeg har også dratt på for ikke å komme for sent til en tidsfrist.. eller "litt mindre for sent"... men er det verdt det??
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.464
    Antall liker
    419
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    ^
    ` Det er jo ei kjent sak at ingen fødd etter 1980 eigentleg kan køyra bil `

    Håper det var på tull du skrev det! Hvis ikke er det uansett ikke tilfelle!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.954
    Antall liker
    40.199
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Min far, født 1927, mente at hvis man ikke behersket dobbelclutching med mellomgass, så kunne man ikke kjøre bil. Det er vel relativt få født etter 1980 som kan den kunsten.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.154
    Antall liker
    19.201
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Når jeg hadde plukket opp gjestene våre på Julaften og var på vei hjem, så svingte det ut en Taxi som hadde hentet noen rett foran meg. Det kom som kjent snø i Oslo på ettermiddagen. Tror det må ha vært første gang han kjørte på snødekket vei, for det gikk i litt over 20 km/t de snaut 2 km jeg ble liggende bak. Får håpe passasjerene hans, som sikkert skulle bort i juleselskap, kom frem før maten ble kald :cool:
     

    Elmer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.08.2009
    Innlegg
    2.385
    Antall liker
    2.769
    Så var det dette med tog da .... nok en gang. Det hender jeg synes Trygve Hegnar har noe fornuftig å komme med. Og nok en gang ser vi troen på at ledelse er et frittstående fagområde. NRK sjef - Sjef for Norsk Tipping - Nå Sjef for Bane Nor.

    Det er vel bare de der oppe i de tynne luftlag som ser den naturlige sammenheng.

    1735925923495.png

    Spark togdustene | Finansavisen
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.778
    Antall liker
    2.606
    Sted
    Bergen
    Jammen bra de holder til rundt omkring i ring 3 og kan sulle rundt sammen med alle gærningene som trur at tog er redningen.
    De dustene som blir sparket blir sparket til et annet dustet statlig ansvar så slik sett er det bedre å holde dustene i togverden
    Tog er til for de som loffer omkring, feriereisende, pensjonister, barn under skolealder, sjølplagere, og sånt
    I Norge..
    I Europa derimot..
    Blant annet Sveits..

    Edit

    løsning: legg på en togskatt for absolutt ALL transport som foregår der det ikke finnes togtilbud. Maaassse penger til miljø, klima og grønt skifte i togets navn
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.323
    Antall liker
    8.768
    Torget vurderinger
    1
    Ettermiddagens biler med kinesere i grøfta. Dette er bare de som er kommet i avisa - det er langt flere.


    unnamed+-+2025-01-03T202240.743.jpg

    462573025_589359333722514_2855616769903991430_n.jpg


    1000012110.jpg
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    Nå står nok utbygging av hyttefelt for en brøkdel av nedbyggingen av natur ei heller koster det fellesskapet en formue.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.954
    Antall liker
    40.199
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ca 6000 hytter pr år i full villastandard bygger ned en hel del. El, vann og avløp til bybebyggelsen på snaufjellet er heller ikke gratis.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.827
    Antall liker
    26.013
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å bli noen år siden at min antydning om at å holde på slik neppe var så klokt ble møtt med «Er du i mot utvikling?».
    Kommuner flest i Innlandet er i alle fall ikke i stand til å se lenger enn sin egen nesetipp.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.778
    Antall liker
    2.606
    Sted
    Bergen
    Utvikling trumfer alt ute i distriktene. Gir arbeidsplasser og håp om et liv utenfor byene. Dersom man er mot er man fort med i «eliten» som skal fortelle alle hvordan de skal leve sine liv, dessverre
     

    JMM

    Slava Ukraini!
    Ble medlem
    27.11.2016
    Innlegg
    8.349
    Antall liker
    9.323
    Sted
    Fredrikstad
    Torget vurderinger
    4
    Hadde det enda vært avgrenset til Innlandet, men det virker å være et ganske så universelt problem at en liten håndfull arbeidsplasser (kanskje, hvis alt klaffer) lett trumfer alt som har med natur og klima å gjøre. Hvis klima og natur i det hele tatt blir nevnt da.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.778
    Antall liker
    2.606
    Sted
    Bergen
    Vinter norge
    Not so much, men kanskje en liten wake up call når det ser ut til at det meste offentlig helt har glemt hva beredskap er/skal være
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.778
    Antall liker
    2.606
    Sted
    Bergen
    Jammen bra de holder til rundt omkring i ring 3 og kan sulle rundt sammen med alle gærningene som trur at tog er redningen.
    De dustene som blir sparket blir sparket til et annet dustet statlig ansvar så slik sett er det bedre å holde dustene i togverden
    Tog er til for de som loffer omkring, feriereisende, pensjonister, barn under skolealder, sjølplagere, og sånt
    I Norge..
    I Europa derimot..
    Blant annet Sveits..

    Edit

    løsning: legg på en togskatt for absolutt ALL transport som foregår der det ikke finnes togtilbud. Maaassse penger til miljø, klima og grønt skifte i togets navn
    Litt mer om togarbeid, godt gammeldags håndverk..
    Nei, vi må nok tilbake til diesel, gjerne med kullfyring som reserve.

    (OT, men tilsvarende: hadde den fornøyelsen å ta en 4 manns hengeboble i en taubane opp på et fjell i nord tidlig oktober rett før snøen hadde rukket å komme ned i store mengder. Hadde heldigvis ikke pulsklokke, men den hadde nok fått i nærhet av max måling idet bobla arbeidet seg oppover den isbelagte vaieren. Lyden av isen som traff glassfiberbobla hengende ganske høyt over bakken var heftig, og ikke minst tanken på at vi skulle ned samme vei.. ikke gjentatt siden og vil ikke bli gjentatt..)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.659
    Antall liker
    14.004
    Nå står nok utbygging av hyttefelt for en brøkdel av nedbyggingen av natur ei heller koster det fellesskapet en formue.
    Hvis man ser det i et økologisk perspektiv, så koster det "fellesskapet" langt mer enn du aner Roald.
    Her kan faktorer som skoggrense, jordsmonn, vekstforhold, erosjon, endring av lokalklimatiske forhold osv. nevnes
    Slike inngrep endrer plantelivet, påvirker fuglelivet og pattedyrs livsvilkår ved å forskyve deres habitat.
    Dette gjelder selvfølgelig også i lavlandet være seg husbygging, veibygging etc.
    Vi blir stadig fattigere hva natur kapital angår også i dette lille landet.
    Og dess flere tobeinte vi blir, jo raskere spises denne kapitalen opp.

    De ca. 6000 hyttene som bygges i året med full villa standard som Asbjørn nevner er aldeles ikke bærekraftig over tid på noen som helst måte.
    En ting er selve "hytta/hyttegrenda", men så skal alle hytte eierne ha adekvat adkomst, strøm, vann og kloakk nett som ikke båndlegger noe mindre areal.
    Her er det som alltid det kortsiktige økonomiske perspektivet som gjelder, dessverre.
    Er inngrepet stort nok er skaden uopprettelig.
    Eller sagt på en annen måte vil det ta naturen 4-5 menneske generasjoner og gjenopprette i heldigste fall om vi lot den være i fred fra i dag.
    Hvilket selvfølgelig er helt utopi at vil skje eller legges til rette for gitt hvordan vårt samfunn er bygget opp.
     

    tjua

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.08.2012
    Innlegg
    3.778
    Antall liker
    2.606
    Sted
    Bergen
    Beredskap er i ferd med å bli det nye… for oss som har levd en stund ganske så gammelt.
    Og her er det virkelig god mulighet for tilrivingsøkonomene å ta seg til rette
    Dessverre inlog
    Litt fra artikkelen
    «..Norge som har over 90 installasjoner på norsk sokkel. I tillegg kommer flere hundre undervannsinstallasjoner. Fra over 92 felt går det over 9000 kilometer med rørledninger for eksport av olje, gass og kondensat til Europa.»
    En god oppsummering av situasjonen
    Det henvises også til denne

    Kommentarene fra General von Klinkerhoffen er helt på sin plass
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.976
    Antall liker
    10.435
    Torget vurderinger
    2
    Min far, født 1927, mente at hvis man ikke behersket dobbelclutching med mellomgass, så kunne man ikke kjøre bil. Det er vel relativt få født etter 1980 som kan den kunsten.
    Jeg kjørte faktisk en VW variant uten clutch fra Brighton via London og ferge fastland og til Norge/Bærum . 1982..Mellomgass og giring via alle gir måtte til hele veien , litt spennende gjennom London ..men det gikk det og, fordi jeg hadde lekt meg med giring uten clutch for moro skyld..
     
    Sist redigert:

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    Hvis man ser det i et økologisk perspektiv, så koster det "fellesskapet" langt mer enn du aner Roald.
    Her kan faktorer som skoggrense, jordsmonn, vekstforhold, erosjon, endring av lokalklimatiske forhold osv. nevnes
    Slike inngrep endrer plantelivet, påvirker fuglelivet og pattedyrs livsvilkår ved å forskyve deres habitat.
    Dette gjelder selvfølgelig også i lavlandet være seg husbygging, veibygging etc.
    Vi blir stadig fattigere hva natur kapital angår også i dette lille landet.
    Og dess flere tobeinte vi blir, jo raskere spises denne kapitalen opp.

    De ca. 6000 hyttene som bygges i året med full villa standard som Asbjørn nevner er aldeles ikke bærekraftig over tid på noen som helst måte.
    En ting er selve "hytta/hyttegrenda", men så skal alle hytte eierne ha adekvat adkomst, strøm, vann og kloakk nett som ikke båndlegger noe mindre areal.
    Her er det som alltid det kortsiktige økonomiske perspektivet som gjelder, dessverre.
    Er inngrepet stort nok er skaden uopprettelig.
    Eller sagt på en annen måte vil det ta naturen 4-5 menneske generasjoner og gjenopprette i heldigste fall om vi lot den være i fred fra i dag.
    Hvilket selvfølgelig er helt utopi at vil skje eller legges til rette for gitt hvordan vårt samfunn er bygget opp.


    Sikkert riktig, jeg omtalte det direkte økonomiske, økologisk er jo det meste av det vi foretar oss ikke av det gode.

    Uansett så står jeg på at det grønne skiftet med deres fantasifulle løsninger bejublet av dustete politikere står for den aller største delen, bare dette i Telemark er jo mye mer enn de 6000 hyttene.


    Om man ser på de fire største prosjektene i Grenlands-området i Telemark, er det snakk om arealer på godt og vel 10.000 mål.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.076
    Antall liker
    10.614
    Sikkert riktig, jeg omtalte det direkte økonomiske, økologisk er jo det meste av det vi foretar oss ikke av det gode.

    Uansett så står jeg på at det grønne skiftet med deres fantasifulle løsninger bejublet av dustete politikere står for den aller største delen, bare dette i Telemark er jo mye mer enn de 6000 hyttene.

    Hva har de nevnte områder med "det grønne skiftet" å gjøre? Eksempelvis Google-anlegget er så langt fra grønt som man kan komme. Tenk å bruke så mye energi for å kunne lagre kattebilder og gamle brev?
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    Hva har de nevnte områder med "det grønne skiftet" å gjøre? Eksempelvis Google-anlegget er så langt fra grønt som man kan komme. Tenk å bruke så mye energi for å kunne lagre kattebilder og gamle brev?

    Om du ikke har fått med deg hva politikere fantaserer om under det grønne skiftet så får du lese deg litt opp
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.731
    Antall liker
    3.020
    Torget vurderinger
    1
    Hva har de nevnte områder med "det grønne skiftet" å gjøre? Eksempelvis Google-anlegget er så langt fra grønt som man kan komme. Tenk å bruke så mye energi for å kunne lagre kattebilder og gamle brev?

    Og bare for å korrigere deg det er absolutt ikke lagring som vil bruke energi, det er regnekraften som google kommer til å bruke for ki tilpassede annonser mm for å tjene mer penger.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn