Rus, mobilbruk, generell uoppmerksomhet ??Det er flere land som har problemer i trafikken.
Portugal, 20 døde i personbil ulykker i jul og nyttår.
Ikke snø eller glatte veier.
Realiteten er jo at om noe land har få problemer i trafikken, så er det jo Norge. Vi ligger lavest i trafikkdrepte pr. capita i hele Europa. Romania og Bulgaria topper med 4 ganger så mange trafikkdrepte / capita enn Norge, mens Kroatia, Serbia og Latvia er andre verstinger. Sverige, Island og Norge er "bestingene", tett fulgt av Danmark og Sveits. Så det er neppe snøen som er problemet.Det er flere land som har problemer i trafikken.
Portugal, 20 døde i personbil ulykker i jul og nyttår.
Ikke snø eller glatte veier.
I 1970 døde det 560 (ja, femhundreogseksti) personer i trafikken i Norge. I dag er vi flere folk, og har noe så inni helvete mange flere biler. Men antall trafikkdrepte går allikevel nedover jevnt og trutt, til tross for at noen mener seg berettiget til å velge sine egne fartsgrenser.2024 var et av de «beste» årene her i landet.
90 omkomne i trafikken i 2024
På tross av bussulykken i Vesterålen andre juledag, er det 20 prosent færre drepte i trafikken i 2024 sammenlignet med året før. Da var tallet 110.www.vegvesen.no
Dødstala er sjølvsagt det viktigaste, men eg trur at betre bilar/tryggingsutstyr, betre vegar (utan at fartsgrensene har vorte vesentleg høgare) og ikkje minst vesentleg betre akuttmedisin forklarar ein god del av nedgangen - ikkje nødvendigvis at vi er så himla mykje betre på trafikk og bilkøyring.I 1970 døde det 560 (ja, femhundreogseksti) personer i trafikken i Norge. I dag er vi flere folk, og har noe så inni helvete mange flere biler. Men antall trafikkdrepte går allikevel nedover jevnt og trutt, til tross for at noen mener seg berettiget til å velge sine egne fartsgrenser.
Passiv sikkerhet i nyere biler har nok en stor del av æren for det fallende antall trafikkdrepte, jeg litt mer usikker på de aktive sikkerhetsløsningene, må jeg innrømme....Dødstala er sjølvsagt det viktigaste, men eg trur at betre bilar/tryggingsutstyr, betre vegar (utan at fartsgrensene har vorte vesentleg høgare) og ikkje minst vesentleg betre akuttmedisin forklarar ein god del av nedgangen - ikkje nødvendigvis at vi er så himla mykje betre på trafikk og bilkøyring.
Det er jo ei kjent sak at ingen fødd etter 1980 eigentleg kan køyra bil (ok, så er eg nokre par år eldre, men eg tok lappen så seint at det ikkje hjelper).
Einig.Mitt poeng er i grunn ikke så mye annet enn å påpeke at sutring over den norske trafikken ikke imponerer meg på noen som helst måte. De som beklager seg over at alle andre kjører for sakte/for dårlig/for dumt/feil/tregt/ osv i det uendelige, skal være faen så glade for at noen passer på dem, i stedet for å kjøre over dem.
Det norske lokaldemokratiet, en pryd for nasjonen.
NRK avslører: Naturen som ble ofret i blinde
www.nrk.no
Litt mer om togarbeid, godt gammeldags håndverk..Jammen bra de holder til rundt omkring i ring 3 og kan sulle rundt sammen med alle gærningene som trur at tog er redningen.
De dustene som blir sparket blir sparket til et annet dustet statlig ansvar så slik sett er det bedre å holde dustene i togverden
Tog er til for de som loffer omkring, feriereisende, pensjonister, barn under skolealder, sjølplagere, og sånt
I Norge..
I Europa derimot..
Blant annet Sveits..
Edit
Ordførere i togkommuner på Sørlandet velger bort toget
Ordførere i flere kommuner langs Sørlandsbanen velger bort toget. De har fått nok av trøbbel og forsinkelser.www.nrk.no
løsning: legg på en togskatt for absolutt ALL transport som foregår der det ikke finnes togtilbud. Maaassse penger til miljø, klima og grønt skifte i togets navn
Hvis man ser det i et økologisk perspektiv, så koster det "fellesskapet" langt mer enn du aner Roald.Nå står nok utbygging av hyttefelt for en brøkdel av nedbyggingen av natur ei heller koster det fellesskapet en formue.
Jeg kjørte faktisk en VW variant uten clutch fra Brighton via London og ferge fastland og til Norge/Bærum . 1982..Mellomgass og giring via alle gir måtte til hele veien , litt spennende gjennom London ..men det gikk det og, fordi jeg hadde lekt meg med giring uten clutch for moro skyld..Min far, født 1927, mente at hvis man ikke behersket dobbelclutching med mellomgass, så kunne man ikke kjøre bil. Det er vel relativt få født etter 1980 som kan den kunsten.
Hvis man ser det i et økologisk perspektiv, så koster det "fellesskapet" langt mer enn du aner Roald.
Her kan faktorer som skoggrense, jordsmonn, vekstforhold, erosjon, endring av lokalklimatiske forhold osv. nevnes
Slike inngrep endrer plantelivet, påvirker fuglelivet og pattedyrs livsvilkår ved å forskyve deres habitat.
Dette gjelder selvfølgelig også i lavlandet være seg husbygging, veibygging etc.
Vi blir stadig fattigere hva natur kapital angår også i dette lille landet.
Og dess flere tobeinte vi blir, jo raskere spises denne kapitalen opp.
De ca. 6000 hyttene som bygges i året med full villa standard som Asbjørn nevner er aldeles ikke bærekraftig over tid på noen som helst måte.
En ting er selve "hytta/hyttegrenda", men så skal alle hytte eierne ha adekvat adkomst, strøm, vann og kloakk nett som ikke båndlegger noe mindre areal.
Her er det som alltid det kortsiktige økonomiske perspektivet som gjelder, dessverre.
Er inngrepet stort nok er skaden uopprettelig.
Eller sagt på en annen måte vil det ta naturen 4-5 menneske generasjoner og gjenopprette i heldigste fall om vi lot den være i fred fra i dag.
Hvilket selvfølgelig er helt utopi at vil skje eller legges til rette for gitt hvordan vårt samfunn er bygget opp.
Om man ser på de fire største prosjektene i Grenlands-området i Telemark, er det snakk om arealer på godt og vel 10.000 mål.
Hva har de nevnte områder med "det grønne skiftet" å gjøre? Eksempelvis Google-anlegget er så langt fra grønt som man kan komme. Tenk å bruke så mye energi for å kunne lagre kattebilder og gamle brev?Sikkert riktig, jeg omtalte det direkte økonomiske, økologisk er jo det meste av det vi foretar oss ikke av det gode.
Uansett så står jeg på at det grønne skiftet med deres fantasifulle løsninger bejublet av dustete politikere står for den aller største delen, bare dette i Telemark er jo mye mer enn de 6000 hyttene.
Enorme naturinngrep i Grenland – fikk miljøpartienes velsignelse
I Grenland finner vi noen av de største naturinngrepene i landet. Både MDG, Venstre og SV har stort sett gitt tommel opp lokalt. Hvorfor setter ikke miljøpartiene foten ned?www.nrk.no
Hva har de nevnte områder med "det grønne skiftet" å gjøre? Eksempelvis Google-anlegget er så langt fra grønt som man kan komme. Tenk å bruke så mye energi for å kunne lagre kattebilder og gamle brev?
Nå er det du som tillegger alle nye industriområder å være et ledd i "det grønne skiftet"Om du ikke har fått med deg hva politikere fantaserer om under det grønne skiftet så får du lese deg litt opp
Hva har de nevnte områder med "det grønne skiftet" å gjøre? Eksempelvis Google-anlegget er så langt fra grønt som man kan komme. Tenk å bruke så mye energi for å kunne lagre kattebilder og gamle brev?