Aurora
Æresmedlem
Jeg kjører ikke sykkel, men forstår heller ikke dette med å ligge omtrent på midtstripa... midt i filen/feltet kan jeg forstå, men....
Ut November ser det ut til at det var totalt 20 drepte på MC, som er det samme som i 2022, i 2023 var det 21. Det er selvfølgelig alt for mange. Hvis en legger til grunn at en relativt stor andel har kjørt altfor fort, i rus eller tilsvarende, så blir det ikke så mange igjen en kan fordele på sykkeltyper (?)Synes at artikkelen fra trygg trafikk gir en god oversikt og sammenheng i ulykker. Kan være at man kan søke opp i SSB eller hos vegvesen/biltilsyn for å finne fordeling av ulykker på mc merke. Dersom man skal finne r-sykler må man antagelig vite hvilke typebetegnelser hos hver enkelt merke som inngår i r-sykler.
Hvordan dømmer man om det er r-sykkel forresten? De fleste tunge Mc (750 kubikk og opp) har vel godt over 100 + hester…
Edit
Stor økning i antall voksne menn som dør eller blir hardt skadd på motorsykkel
Allerede i vår har vi hatt flere alvorlige ulykker på MC. I fjor omkom totalt 20 personer på MC. Vi er redd vi kan få en trist sommer med mange ulykker på motorsykkel.www.tryggtrafikk.no
En kan da kjøre så fort en vil her i Norge også. Ikke er det spesielt dyrt heller.Sist men ikke minst, ønsker man å kjøre mer fort eller på bedre veier, ta det ut i utlandet der vei og kjørekultur er vant til høyere hastighet en 75…
På rett vei ligger jeg "alltid" mot midtstripa - i mitt felt omtrent der hjulspor til venstre forhjul på bil er. På 4-felter i venstre felt ligger jeg motsatt - dvs mot høyre felt.Jeg kjører ikke sykkel, men forstår heller ikke dette med å ligge omtrent på midtstripa... midt i filen/feltet kan jeg forstå, men....
En annen grunn for å ligge i et av hjulsporene er at evn oljesøl el lign som regel havner midt i kjørefeltet og siden ingen bilhjul kjører der, så blir det som regel liggende.På rett vei ligger jeg "alltid" mot midtstripa - i mitt felt omtrent der hjulspor til venstre forhjul på bil er. På 4-felter i venstre felt ligger jeg motsatt - dvs mot høyre felt.
Hvorfor - jo, best sikt og best plass dersom en unna-manøver må tas.
I venstre sving trekker jeg "normalt" ut mot høyre skulder og i høyre sving holder jeg "normalt" sporet som ved rett frem.
Eller de som skal / må ta bakkestart med fotclutch uten mousetrap...Jeg har inntrykk av at verdensmestere på 50+/- som har fått 50-årskrisen midt i fleisen og skal dyrke friheten på en chrom-tung Harley er de mest usikre førerne. Alltid morsomt å se når de må stoppe i et kryss og nesten kanter. Ikke fullt så morsomt å møte dem på en svingete vestlandsvei når Harleyen plutselig har blitt sjef og helst vil kjøre rett frem.
Kjenner da noen som gjør det der helt elegant - også på humpete grusvei - med stivramme og langgaffel .Eller de som skal / må ta bakkestart med fotclutch uten mousetrap...
Eller en kø som går i gangfart. Det burde ha vært påbudt med støttehjul på motorsykkel som veier mer enn 300 kg.Eller de som skal / må ta bakkestart med fotclutch uten mousetrap...
Motorsykler står ikke i kø. Man kjører forbi, dersom det ikke er til fare for andre, på både høyre og venstre side…Eller en kø som går i gangfart. Det burde ha vært påbudt med støttehjul på motorsykkel som veier mer enn 300 kg.
Håper du aldri må nedi med venstrefoten...Kjenner da noen som gjør det der helt elegant - også på humpete grusvei - med stivramme og langgaffel .
En eller annen gang må de stoppe, eller nesten stoppe. Det er da det gøyale inntreffer.Motorsykler står ikke i kø. Man kjører forbi, dersom det ikke er til fare for andre, på både høyre og venstre side…
Eg veit ikkje, men den einaste MC-ulukka eg har sett på kloss hald var føraren mann 50+.Jeg har inntrykk av at verdensmestere på 50+/- som har fått 50-årskrisen midt i fleisen og skal dyrke friheten på en chrom-tung Harley er de mest usikre førerne.
… også at man tidvis opererer i samme hastigheter - og eneste verneutstyret er en liten isoporklossLandeveissykkel, @Tweedjakke. Forskjellen på en slik og en MC er …
Har de nye like elendig svingradius som de gamle RE hadde?Hvis jeg, mot all formodning, skulle få det for meg å begynne med MC tror jeg det ville blitt en Royal Enfield. Mer britisk enn selveste imperiet, nå også elektrisk.
Royal Enfield Classic 350 - All New Colours | Classic 350 Price & Mileage
Royal Enfield Classic 350 with all new colours starts at a price of ₹1.99L in India. Explore Classic 350 features, specs & more. Book your Test Ride nowwww.royalenfield.comFlying Flea | Electric Motorcycles by Royal Enfield.
Discover Flying Flea C6, fully electric motorcycle, cutting edge innovation designed for the city. Creating icons since 1901.flyingflea.royalenfield.com
På sykkel (presiserer: ikke MS) så får man gjerne kjeft uansett er min erfaring. Til og med i middagsselskap uten en sykkel i sikte.Landeveissykkel, @Tweedjakke. Forskjellen på en slik og en MC er at du får kjeft for å bruke høyre hjulspor i stedet for venstre.
Folk er gale?Hva kan det komme av ?
Misunnelse.Hva kan det komme av ?
Det er snakk om 47 kroner per behandling, kanskje ikke helt avgjørende om man betaler 550 eller 600 hver gang.
Kiropraktikk er rare greier. Enslags alternativt kvakksalveri som endte opp med å bli en offentlig finansiert fysioteriapivariant.
D. D. Palmer founded chiropractic in the 1890s,[21] claiming that he had received it from "the other world".[22]Palmer maintained that the tenets of chiropractic were passed along to him by a doctor who had died 50 years previously.[23] His son B. J. Palmer helped to expand chiropractic in the early 20th century.[21] Throughout its history, chiropractic has been controversial.[24][25] Its foundation is at odds with evidence-based medicine, and is underpinned by pseudoscientific ideas such as vertebral subluxation and Innate Intelligence.[26]
Derfor også koblingen mellom kiropraktikk og antivaxxere. Snodig fenomen.In 1910, D.D. Palmer, the founder of chiropractic, wrote:[9]
In 1909, D.D. Palmer's son, B.J. Palmer, incorrectly claimed that chiropractic subluxation caused contagious diseases, writing:[10]Nerves carry impulses outward and sensations inward. The activity of these nerves, or rather their fibers, may become excited or allayed by impingement, the result being a modification of functionating—too much or not enough action—which is dis-ease.
Chiropractors have found in every disease that is supposed to be contagious, a cause in the spine. In the spinal column we will find a subluxation that corresponds to every type of disease. If we had one hundred cases of small-pox, I can prove to you where, in one, you will find a subluxation and you will find the same conditions in the other ninety-nine. I adjust one and return his functions to normal... . There is no contagious disease... . There is no infection... . There is a cause internal to man that makes of his body in a certain spot, more or less a breeding ground [for microbes]. It is a place where they can multiply, propagate, and then because they become so many they are classed as a cause.
Some chiropractors oppose vaccination and water fluoridation, which are common public health practices.[35]Within the chiropractic community there are significant disagreements about vaccination, one of the most cost-effective public health interventions available.[238] Most chiropractic writings on vaccination focus on its negative aspects,[27] claiming that it is hazardous, ineffective, and unnecessary.[28] Some chiropractors have embraced vaccination, but a significant portion of the profession rejects it, as original chiropractic philosophy traces diseases to causes in the spine and states that vaccines interfere with healing.[28] The extent to which anti-vaccination views perpetuate the current chiropractic profession is uncertain.[27] The American Chiropractic Association and the International Chiropractors Association support individual exemptions to compulsory vaccination laws, and a 1995 survey of U.S. chiropractors found that about a third believed there was no scientific proof that immunization prevents disease.[28]
Eg har alltid hatt djup skepsis mot kiropraktikk, kanskje fordi eg har ei tante som er fysioterapeut, men mest fordi det teo-/ideologiske fundamentet er ei enorm, blinkande varsellampe for meg.Kiropraktikk er rare greier. Enslags alternativt kvakksalveri som endte opp med å bli en offentlig finansiert fysioteriapivariant.
Og blodfortynnende medisiner fås heller ikke på blå resept lenger. Og det er mange som er avhengige av disse. For de med dårlig økonomi kan dette fort velte et budsjett.