Mer "sykt" fra Sverige...
Fra Tino Sanandaji:
"Detta är osmakligt. Bakgrunden är att Ann Heberlein skrivit om godhet ”Rädda gärna världen, men se till att ta hand om det som är ditt största ansvar först. Ta hand om dina barn, dina föräldrar, din partner och dina vänner”
Vänsterns gruppledare i Sörmlands landsting och tillika psykiatrisjuksköterska anser att Heberleins konservativa syn som många delar är ett tecken på mental sjukdom och att artikeln inte borde publiceras av GP:
”När det gäller Ann H, så förstår jag inte varför hon publiceras. För det mesta verkar hon tilltagande sjuk i sina artiklar och jag är osäker på att det är så bra egentligen....” ”Det hon nu skriver uppfattar jag som inte friskt, därav min känsla av tilltagande sjuk. Det är inte hennes politiska uppfattning jag kritiserar, även om jag inte delar den. Det är egentligen inte henne, som person heller. Det är publicerandet av hennes artiklar, som jag anser olyckligt”
Detta är som Fredrik Y. Törn påpekar olämplig av flera skäl.
1. Det är psykiatriker och inte psykistrisjuksköterskor som ställer diagnoser
2. Psykiatriker ställer diagnoser på personer de träffat, inte på Facebook.
3. Psykiatriker hänger inte ut sina patienter offentligt
Heberlein skriver "djupt olyckligt att en person som arbetar med psykiskt sjuka angriper en person som varit öppen med sin diagnos på grundval av hennes sjukdom. Det leder naturligtvis till känslor av skam och rädsla hos alla de människor som i likhet med mig faktiskt har en diagnos eller lider av psykisk ohälsa. För det tredje borde Lotta Back veta att en människa med min diagnos fungerar utmärkt och mår lika bra som vilken människa som helst med hjälp av medicinering och en sund livsstil"
Yrkesetiskt bör de i vården inte missbruka sin titel att utöva makt på andra. Det är svårt att inte påminnas om Sovjets taktik att tysta politiska motståndare med psykiska diagnoser. Gruppledaren och den riksdagsledamot som gillade anklagelsen är skyldig Ann Heberlein en ursäkt."