Sofismen overlater jeg til deg.Så du mener altså at moralske vurderinger er irrelevant mht ytringer? Det er ingen grunn til å vurdere om det man sier er bra eller dårlig? Det er ingen grunn til å tenke etter om man bør fronte ideer om at f.eks. jøder konspirerer for å ta over verden?Hehe ja, ikke sant?
Hvorfor skulle man trenge et tankepoliti når man være sitt eget?
Eskil Pedersens "ytringsanvar" ble heldigvis skutt ned av Stoltenberg. Jeg synes at du skal la det ligge, du også.
George Orwell lässt grüssen , BTW. Har du ikke allerede googlet newspeak og doublethink, burde du kanskje gjøre det.
mvh
Min take på migrantene:
1) IMO stammer migrantene (som forøvrig ikke har syrere og irakere i flertall) nesten i sin helhet fra dysfunksjonelle stater. At de gjerne vil bedre sine livsvilkår forstår jeg godt, men det at de ønsker et bedre liv forplikter oss ikke til å ta imot dem.
2) Uansett hvor lysende fremtid du forsøker å spå dem (og oss) i en vidunderlig ny multikulti- verden, forblir jeg høyst skeptisk til deres evne til å la seg integrere i et fremtidig Norge. Tvert imot, jeg tror at vi ender opp med et underbeskjeftiget subproletariat på siden av det bestående norske samfunnet, ikke så ulikt det vi ser f.eks. i Frankrike.
3) Greit nok, men problemene som vi alt ser tårne seg opp i Sverige vil uvegerlig komme hit også, fordi noen må betale for dette. Siden majoriteten er raka fant, blir det den norske borger og skattebetaler som må hoste opp pengene. Det finnes IMO bare to måter dette kan skje på: Enten gjennom høyere skatter eller mindre velferd. Pick your poison.
Jeg synes at du skal slutte å oppføre deg som en arrogant kødd. Du vet absolutt ingenting om mitt forhold til 1984.PS! 1984 har jeg lest, og du har tydeligvis ikke skjønt hva dette dreier seg om (ditt eget innlegg inneholder paradoksalt nok moralske vurderinger).
mvh
* Du begår en logisk blunder og når du blir konfrontert med det så er jeg sofist. Patetisk.*. Sofismen overlater jeg til deg.
Min take på migrantene:
1) IMO stammer migrantene (som forøvrig ikke har syrere og irakere i flertall) nesten i sin helhet fra dysfunksjonelle stater. At de gjerne vil bedre sine livsvilkår forstår jeg godt, men det at de ønsker et bedre liv forplikter oss ikke til å ta imot dem.
2) Uansett hvor lysende fremtid du forsøker å spå dem (og oss) i en vidunderlig ny multikulti- verden, forblir jeg høyst skeptisk til deres evne til å la seg integrere i et fremtidig Norge. Tvert imot, jeg tror at vi ender opp med et underbeskjeftiget subproletariat på siden av det bestående norske samfunnet, ikke så ulikt det vi ser f.eks. i Frankrike.
3) Greit nok, men problemene som vi alt ser tårne seg opp i Sverige vil uvegerlig komme hit også, fordi noen må betale for dette. Siden majoriteten er raka fant, blir det den norske borger og skattebetaler som må hoste opp pengene. Det finnes IMO bare to måter dette kan skje på: Enten gjennom høyere skatter eller mindre velferd. Pick your poison.
4. Jeg synes at du skal slutte å oppføre deg som en arrogant kødd. Du vet absolutt ingenting om mitt forhold til 1984.PS! 1984 har jeg lest, og du har tydeligvis ikke skjønt hva dette dreier seg om (ditt eget innlegg inneholder paradoksalt nok moralske vurderinger).
mvh
1. Ingen som sier at vi er legalt forpliktet til å ta imot folk som ønsker seg et bedre liv. Vi er forpliktet til å ta imot flyktninger/mennesker med et beskyttelsesbehov. Hva vi etisk sett er forpliktet til er et mer intrikat spørsmål.
2. Integrering er utfordrende med mennesker som kommer fra krigssoner og med et annet språk og en annen kultur. Få som hevder noe annet.
3. Regningen blir i stor grad påvirket av hvor gode vi er på integreringsbiten.
4. Først beskylder du meg for newspeak og at jeg burde google dette. Når du (forhåpentligvis) ble klar over din blunder lar du din egen frustrasjon bli min feil. Igjen, patetisk. PS! Du burde google projisering.
Sofist? Tja, hvis skoen passer.........* Du begår en logisk blunder og når du blir konfrontert med det så er jeg sofist. Patetisk.
Hehe, nei, det springende Newspeak- ordet er nok doublethink.1. Ingen som sier at vi er legalt forpliktet til å ta imot folk som ønsker seg et bedre liv. Vi er forpliktet til å ta imot flyktninger/mennesker med et beskyttelsesbehov. Hva vi etisk sett er forpliktet til er et mer intrikat spørsmål.
2. Integrering er utfordrende med mennesker som kommer fra krigssoner og med et annet språk og en annen kultur. Få som hevder noe annet.
3. Regningen blir i stor grad påvirket av hvor gode vi er på integreringsbiten.
4. Først beskylder du meg for newspeak og at jeg burde google dette. Når du (forhåpentligvis) ble klar over din blunder lar du din egen frustrasjon bli min feil. Igjen, patetisk. PS! Du burde google projisering.
Feil hudfarge på banditten. Fakkeltog i det tilfellet hadde vært et tog fullt av rasister...Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Hvorfor gikk ikke folk i fakeltog når det va 2 som ble hugget til døde på ikea i sverige.va jo rasistisk motivert det og. Er det mere greit når dem gjør det?
Skjønner ikke helt hvor du vil med den linken?, spmét er jo relevant!Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Hvorfor gikk ikke folk i fakeltog når det va 2 som ble hugget til døde på ikea i sverige.va jo rasistisk motivert det og. Er det mere greit når dem gjør det?
Skjønner ikke helt hvor du vil med det spørsmålet.Skjønner ikke helt hvor du vil med den linken?, spmét er jo relevant!Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Ikea-mördarens val av offer: ”De såg svenska ut” | Fria Tider
mvh
Det skjönner jeg, for det var ikke noe spm, men ett konstaterende! at JED´s spm er relevant!Skjønner ikke helt hvor du vil med det spørsmålet.Skjønner ikke helt hvor du vil med den linken?, spmét er jo relevant!Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
mvh
Okidoki. Bra du forstod det selv da kompisDet skjönner jeg, det var ikke noe spm, men ett konstaterende! at JED´s spm er relevant!Skjønner ikke helt hvor du vil med det spørsmålet.Skjønner ikke helt hvor du vil med den linken?, spmét er jo relevant!Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
mvh
mvh
Får vel tolke det som om vi er enige der daOkidoki. Bra du forstod det selv da kompisDet skjönner jeg, det var ikke noe spm, men ett konstaterende! at JED´s spm er relevant!Skjønner ikke helt hvor du vil med det spørsmålet.
mvh
Det kan du trygt gjøre. Ha en fin dag i Gøtet.Får vel tolke det som om vi er enige der daOkidoki. Bra du forstod det selv da kompisDet skjönner jeg, det var ikke noe spm, men ett konstaterende! at JED´s spm er relevant!Skjønner ikke helt hvor du vil med det spørsmålet.
mvh
mvh
Det kan du trygt gjøre. Ha en fin dag i Gøtet.Får vel tolke det som om vi er enige der daOkidoki. Bra du forstod det selv da kompis
mvh
Det er en interessant sak, selv statsministeren var mer eller mindre taus som en østers.Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Nå er du ute og fjoller igjen.Sverige er jo også litt som HFS. Vi er sterk delt mellom de som ikke ser noen problemer med noen millioner nye islamborgere på NAV, og de som ser noen potensielle problemer med det.Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Nå er du ute og fjoller igjen.Sverige er jo også litt som HFS. Vi er sterk delt mellom de som ikke ser noen problemer med noen millioner nye islamborgere på NAV, og de som ser noen potensielle problemer med det.Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Det er ingen på HFS, ingen som jeg har sett i hvert fall, som tror at det er problemfritt å integrere flyktninger og innvandrere fra en annen kultur og med andre språk.
Tja, det er nok en del av urbefolkningen som kunne ha godt av en realitetsorientering i hvert fall. F.eks. de som tror at integreringstiltak og innvandring vil føre til at Norge vil bli underlagt muslimsk kontroll. Urbefolkning som rangerer mennesker i A- og B-mennesker på grunnlag av etnisitet, kulturell tilhørighet, religion osv kunne også trengt litt mer innsikt i historie, filosofi og sitt eget samfunns verdigrunnlag.Nå er du ute og fjoller igjen.Sverige er jo også litt som HFS. Vi er sterk delt mellom de som ikke ser noen problemer med noen millioner nye islamborgere på NAV, og de som ser noen potensielle problemer med det.Jan Erik Danielsen · Jobber hos Alta Takstoler
Det er ingen på HFS, ingen som jeg har sett i hvert fall, som tror at det er problemfritt å integrere flyktninger og innvandrere fra en annen kultur og med andre språk.
Nei du synes vel det vanskelige er å "integrere" urbefolkningen inn i "flyktninger og innvandreres" kultur og språk?
Du må da skjønne at det ikke er de som skal endre tankegang, det er vi!Så vidt jeg kan se er det heller enkelte innvandrergrupper som har en tendens til å rangere i A- og B-mennesker på grunnlag av etnisitet, kulturell tilhørighet, religion og ikke minst mangel på sådan, kjønn, seksuell legning, hodeplagg, ære, osv.
Joda, det kan nok stemme. Men poenget er at slike holdninger også finnes blant etniske nordmenn.Så vidt jeg kan se er det heller enkelte innvandrergrupper som har en tendens til å rangere i A- og B-mennesker på grunnlag av etnisitet, kulturell tilhørighet, religion og ikke minst mangel på sådan, kjønn, seksuell legning, hodeplagg, ære, osv.
Forskjellige folkegrupper som ikke passer sammen?– Det är asylsökande som har bråkat med varandra, de har även hotat personalen samt hotat att bränna ner boendet, säger Anders Gustavsson.
[FONT=pt_sansbold]Vad var upprinnelsen till bråket?[/FONT]
– Det är olika folkgrupper som inte går ihop.
Det er vel vel så mye brukt for vakthold inne på disse mottakeneHva med litt vakthold utenfor disse mottakene på natta? Just saying.
Vel, man kan jo også spørre hvor mange som er villig til å gi opp barnehageplassen sin for å støtte rusomsorgen elle psykiatrien i Norge. Sikkert ganske få det også. Men allikevel vil nok de fleste mene at rusomsorg og psykiatrisk helsevesen er viktig.Når pressen svikter sitt kall - Aftenposten
Da begynner realismen å synke inn hos de tregeste guttene i klassen også - pressen.
Minner i denne sammenheng om Maria Samalova-saken der en ungdomsskoleelev med middels omløp i topplokket skjønte greia lenge før et samlet norsk pressekorps. Godhetsindustrien har lange armer også i Norge. Pipa får en ganske annen låt når det går opp for folk hva det koster og hvem som må betale for gildet.
Det mest fascinerende ved politisk venstreside er at statens midler betraktes som en utømmelig kilde det kan høstes av til alle mulige gode formål, og det er alltid noen andre (les: de rikeste) som skal betale for gildet. Får se hvor mange som er villige til å gi opp barnehageplassen sin (sponset av det offentlige med ca 10.000 pr barn pr. måned), betale en god mengde tusenlapper mer i skatt pr. år, kutte i ymse offentlige tjenester man tar for gitt osv osv osv for Den Gode Sak. Mitt stalltips: Nesten ingen.
Må si meg enig med Hegnar. Godhetsapostlenes ranke fanebærere, journalistene, mediehorene, kan få lov til å bidra til denne "dugnaden" som de maser så jævlig om!
Vi kan begynne med å kutte NRK ut av statsbudsjettet, la dem få overleve på egen dyktighet og ikke på våre skattepenger. Går det bra så flott, går det ikke bra så synd for dem!
Neste trinn på denne raketten er å kutte ut pressestøtten! Dyktige journalister og gode aviser vil overleve på egen innsats og ikke på statsbudsjettet! De som ikke er så dyktige? Vel NAV er jo en løsning, men de bør i solidaritet stille seg bak flyktningene i køen!
NRK pengene sammen med pressestøtten vil være et greit bidrag til flyktningene.
Rawls' opprinnelige posisjon skal gi prinsipper for en mulig lovgiving. Tull å trekke slikt inn her. Det vi har er faktiske lover, og nasjonalstater som innenfor sine grenser garanterer for opprettholdelsen av disse. Hverken den enkelte borger eller stater har noen plikt til å hjelpe andre. Vi bør, men hvem og hvor mye, det er noe som er opp til oss. Fremfor vår (statens) plikt til å hjelpe andre så står dens plikt i forhold til de rettigheter dens borgere har. Det er ingen selvsagt ting at barmhjertigheten overfor den fjerneste syrer (eller andre fjerne) skal trumfe rettigheten til statens borgere.Vel, man kan jo også spørre hvor mange som er villig til å gi opp barnehageplassen sin for å støtte rusomsorgen elle psykiatrien i Norge. Sikkert ganske få det også. Men allikevel vil nok de fleste mene at rusomsorg og psykiatrisk helsevesen er viktig.Når pressen svikter sitt kall - Aftenposten
Da begynner realismen å synke inn hos de tregeste guttene i klassen også - pressen.
Minner i denne sammenheng om Maria Samalova-saken der en ungdomsskoleelev med middels omløp i topplokket skjønte greia lenge før et samlet norsk pressekorps. Godhetsindustrien har lange armer også i Norge. Pipa får en ganske annen låt når det går opp for folk hva det koster og hvem som må betale for gildet.
Det mest fascinerende ved politisk venstreside er at statens midler betraktes som en utømmelig kilde det kan høstes av til alle mulige gode formål, og det er alltid noen andre (les: de rikeste) som skal betale for gildet. Får se hvor mange som er villige til å gi opp barnehageplassen sin (sponset av det offentlige med ca 10.000 pr barn pr. måned), betale en god mengde tusenlapper mer i skatt pr. år, kutte i ymse offentlige tjenester man tar for gitt osv osv osv for Den Gode Sak. Mitt stalltips: Nesten ingen.
Poenget med det politiske nivået er at man kan få til fellesløsninger som ikke kun må basere seg på individuell altruisme. La oss si at du ikke visste hvilken samfunnsposisjon du tilhørte. Hvilke samfunnsordninger ville du så argumentere for? Og hvis vi trekker det litt videre og legger eksperimentet til et globalt nivå, hva ville du da velge?
Du kan altså i teorien risikere å være en syrisk flyktning. Hvor strengt ville du da argumentere for f.eks. stengte grenser og minimal global solidaritet? De fleste ville trolig i en slik situasjon argumentere for ganske omfattende global solidaritet, fordi de ikke ville risikere å havne i en situasjon hvor livsmulighetene og livsbetingelsene ble kraftig redusert. Ofte så er argumentasjonen styrt av egenposisjon (der du står avhenger av hvor du sitter) og ikke av en objektiv posisjon og allmenngyldige prinsipper.
Det etiske perspektivet må selvsagt ses i sammenheng med samfunnets egenart og opprettholdelse. Det vil være en grense for hvor mange flyktninger et land kan ta imot og samtidig opprettholde institusjoner, orden og funksjonalitet. Desto viktigere blir det dermed at det etableres et internasjonalt samarbeid for å håndtere utfordringene (FN er jo arenaen her).
PS! Det blir litt for enkelt å påstå at venstresiden betrakter "statens midler som en utømmelig kilde...". Det mangler ikke akkurat på tømming-av-oljefond-utspill fra høyrepartier i Norge.
Nei, det handler ikke om lovgivning.Rawls' opprinnelige posisjon skal gi prinsipper for en mulig lovgiving. Tull å trekke slikt inn her. Det vi har er faktiske lover, og nasjonalstater som innenfor sine grenser garanterer for opprettholdelsen av disse. Hverken den enkelte borger eller stater har noen plikt til å hjelpe andre. Vi bør, men hvem og hvor mye, det er noe som er opp til oss. Fremfor vår (statens) plikt til å hjelpe andre så står dens plikt i forhold til de rettigheter dens borgere har. Det er ingen selvsagt ting at barmhjertigheten overfor den fjerneste syrer (eller andre fjerne) skal trumfe rettigheten til statens borgere.Vel, man kan jo også spørre hvor mange som er villig til å gi opp barnehageplassen sin for å støtte rusomsorgen elle psykiatrien i Norge. Sikkert ganske få det også. Men allikevel vil nok de fleste mene at rusomsorg og psykiatrisk helsevesen er viktig.Når pressen svikter sitt kall - Aftenposten
Poenget med det politiske nivået er at man kan få til fellesløsninger som ikke kun må basere seg på individuell altruisme. La oss si at du ikke visste hvilken samfunnsposisjon du tilhørte. Hvilke samfunnsordninger ville du så argumentere for? Og hvis vi trekker det litt videre og legger eksperimentet til et globalt nivå, hva ville du da velge?
Du kan altså i teorien risikere å være en syrisk flyktning. Hvor strengt ville du da argumentere for f.eks. stengte grenser og minimal global solidaritet? De fleste ville trolig i en slik situasjon argumentere for ganske omfattende global solidaritet, fordi de ikke ville risikere å havne i en situasjon hvor livsmulighetene og livsbetingelsene ble kraftig redusert. Ofte så er argumentasjonen styrt av egenposisjon (der du står avhenger av hvor du sitter) og ikke av en objektiv posisjon og allmenngyldige prinsipper.
Det etiske perspektivet må selvsagt ses i sammenheng med samfunnets egenart og opprettholdelse. Det vil være en grense for hvor mange flyktninger et land kan ta imot og samtidig opprettholde institusjoner, orden og funksjonalitet. Desto viktigere blir det dermed at det etableres et internasjonalt samarbeid for å håndtere utfordringene (FN er jo arenaen her).
PS! Det blir litt for enkelt å påstå at venstresiden betrakter "statens midler som en utømmelig kilde...". Det mangler ikke akkurat på tømming-av-oljefond-utspill fra høyrepartier i Norge.
Det er enkelt å hoppe over denne mulige konflikt med å sette seg på moralens høye hest, og likevel fremstille seg som litt realistisk når en hevder:
«Det etiske perspektivet må selvsagt ses i sammenheng med samfunnets egenart og opprettholdelse. Det vil være en grense for hvor mange flyktninger et land kan ta imot og samtidig opprettholde institusjoner, orden og funksjonalitet. Desto viktigere blir det dermed at det etableres et internasjonalt samarbeid for å håndtere utfordringene (FN er jo arenaen her).»
Men den siste sentensen er ingen realisme som har betydning for det vi står oppe i idag. Så hva betyr det da, at det er en grense for hvor mange flyktinger et land kan ta imot og samtidig opprettholde institusjoner, orden og funksjonalitet? Altså en måte å leve på som vi gjenkjenner som vår egen?
Hehe, her har tv, n (og dermed også tv-lisensen) gått ut döra allerede!! Nå var det ikke direkte politiske årsaker at jeg heiv den ut, men det kjennes unektelig godt å víte at jeg ikke stötter propagandamaskineriet deres..Må si meg enig med Hegnar. Godhetsapostlenes ranke fanebærere, journalistene, mediehorene, kan få lov til å bidra til denne "dugnaden" som de maser så jævlig om!
Vi kan begynne med å kutte NRK ut av statsbudsjettet, la dem få overleve på egen dyktighet og ikke på våre skattepenger. Går det bra så flott, går det ikke bra så synd for dem!
Neste trinn på denne raketten er å kutte ut pressestøtten! Dyktige journalister og gode aviser vil overleve på egen innsats og ikke på statsbudsjettet! De som ikke er så dyktige? Vel NAV er jo en løsning, men de bør i solidaritet stille seg bak flyktningene i køen!
NRK pengene sammen med pressestøtten vil være et greit bidrag til flyktningene.
Lær deg litt lesing. Selvfølgelig handler det om prinsipper for mulig lovgiving. Ditt eget sitat fra hvem vet hvor sier det samme. Går du rundt i villskap og tror at «hvilke prinsipper vi ville valgt som styrende for våre grunnleggende samfunnsinstitusjoner» ikke har noe med lovgiving å gjøre? Når begynte Rawls å frikople lover og moral? Og hele det retoriske poenget ditt med å trekke inn Rawls som tilsvar på weld77 var å skaffe deg the moral high ground, på tross av at det intet var i weld77 sitt innlegg som hverken i substans eller form skulle tilsi at mannen ikke er moralsk god nok. Hæselig argumentasjonsstrategi.Nei, det handler ikke om lovgivning.Rawls' opprinnelige posisjon skal gi prinsipper for en mulig lovgiving. Tull å trekke slikt inn her. Det vi har er faktiske lover, og nasjonalstater som innenfor sine grenser garanterer for opprettholdelsen av disse. Hverken den enkelte borger eller stater har noen plikt til å hjelpe andre. Vi bør, men hvem og hvor mye, det er noe som er opp til oss. Fremfor vår (statens) plikt til å hjelpe andre så står dens plikt i forhold til de rettigheter dens borgere har. Det er ingen selvsagt ting at barmhjertigheten overfor den fjerneste syrer (eller andre fjerne) skal trumfe rettigheten til statens borgere.Vel, man kan jo også spørre hvor mange som er villig til å gi opp barnehageplassen sin for å støtte rusomsorgen elle psykiatrien i Norge. Sikkert ganske få det også. Men allikevel vil nok de fleste mene at rusomsorg og psykiatrisk helsevesen er viktig.Når pressen svikter sitt kall - Aftenposten
Det er enkelt å hoppe over denne mulige konflikt med å sette seg på moralens høye hest, og likevel fremstille seg som litt realistisk når en hevder:
«Det etiske perspektivet må selvsagt ses i sammenheng med samfunnets egenart og opprettholdelse. Det vil være en grense for hvor mange flyktninger et land kan ta imot og samtidig opprettholde institusjoner, orden og funksjonalitet. Desto viktigere blir det dermed at det etableres et internasjonalt samarbeid for å håndtere utfordringene (FN er jo arenaen her).»
Men den siste sentensen er ingen realisme som har betydning for det vi står oppe i idag. Så hva betyr det da, at det er en grense for hvor mange flyktinger et land kan ta imot og samtidig opprettholde institusjoner, orden og funksjonalitet? Altså en måte å leve på som vi gjenkjenner som vår egen?
"Den opprinnelige posisjonen" er et refleksivt ekvilibrium og et verktøy som er designet for å teste våre oppfatninger om rettferdighet. I A Theory of Justice handler posisjonen, i tillegg, om å anskueliggjøre hvilke prinsipper vi ville valgt som styrende for våre grunnleggende samfunnsinstitusjoner. Senere trekker Rawls ideen videre til et globalt nivå.
Dette er selvsagt veldig relevant og det handler ikke om å trumfe noens rettigheter. Det handler om å erkjenne hva vi moralskt sett er forpliktet til (og så får man se hvordan man møter en slik moralsk plikt med konkrete tiltak). Dette er ikke et legalt resonnement.
He-he! Du uttaler deg om ting du ikke har peiling på.Lær deg litt lesing. Selvfølgelig handler det om prinsipper for mulig lovgiving. Ditt eget sitat fra hvem vet hvor sier det samme. Går du rundt i villskap og tror at «hvilke prinsipper vi ville valgt som styrende for våre grunnleggende samfunnsinstitusjoner» ikke har noe med lovgiving å gjøre? Når begynte Rawls å frikople lover og moral? Og hele det retoriske poenget ditt med å trekke inn Rawls som tilsvar på weld77 var å skaffe deg the moral high ground, på tross av at det intet var i weld77 sitt innlegg som hverken i substans eller form skulle tilsi at mannen ikke er moralsk god nok. Hæselig argumentasjonsstrategi.Nei, det handler ikke om lovgivning.Rawls' opprinnelige posisjon skal gi prinsipper for en mulig lovgiving. Tull å trekke slikt inn her. Det vi har er faktiske lover, og nasjonalstater som innenfor sine grenser garanterer for opprettholdelsen av disse. Hverken den enkelte borger eller stater har noen plikt til å hjelpe andre. Vi bør, men hvem og hvor mye, det er noe som er opp til oss. Fremfor vår (statens) plikt til å hjelpe andre så står dens plikt i forhold til de rettigheter dens borgere har. Det er ingen selvsagt ting at barmhjertigheten overfor den fjerneste syrer (eller andre fjerne) skal trumfe rettigheten til statens borgere.
"Den opprinnelige posisjonen" er et refleksivt ekvilibrium og et verktøy som er designet for å teste våre oppfatninger om rettferdighet. I A Theory of Justice handler posisjonen, i tillegg, om å anskueliggjøre hvilke prinsipper vi ville valgt som styrende for våre grunnleggende samfunnsinstitusjoner. Senere trekker Rawls ideen videre til et globalt nivå.
Dette er selvsagt veldig relevant og det handler ikke om å trumfe noens rettigheter. Det handler om å erkjenne hva vi moralskt sett er forpliktet til (og så får man se hvordan man møter en slik moralsk plikt med konkrete tiltak). Dette er ikke et legalt resonnement.