Boligpolitikken, og dermed egenkapitalkrav, er (skal) være politisk styrt. Det er en av mange selvfølgeligheter i et sosialdemokratisk samfunn. Egenkapitalkravet må også være på et slikt nivå at folk faktisk har mulighet til å eie sin egen bolig.
Enig i at bankvesenet må reguleres, men det får jo være grenser også. Det er forskjell på regulering og detaljstyring.Regulering av bankvesenet er sunt enten du liker det eller ei. Noen ganger lurer jeg jo på om du i ungdommen forleste deg på den boka uten orker.
Kanskje. Men dette var vel for å prøva å gjera noko mindre inngripande enn å setja opp rentene, altså noko som ikkje ville få konsekvensar for dei som allereie sat med gjeld (vi ser jo konsekvensane no, forresten), før det vart inflasjon og sånn? Det var vel Solberg-regjeringa som byrja med slik forskrift i nyare tid?Kanskje, men det tenker jeg de kan håndtere med styringsrente og kapitalkrav til bankene. Det bør være grenser for detaljstyring.
Kravet var null for inntil ca 10 år sidenBoligpolitikken, og dermed egenkapitalkrav, er (skal) være politisk styrt. Det er en av mange selvfølgeligheter i et sosialdemokratisk samfunn. Egenkapitalkravet må også være på et slikt nivå at folk faktisk har mulighet til å eie sin egen bolig.
I Oslo og andre pressområder er det få leiligheter under 4 mill.Kanskje. Men dette var vel for å prøva å gjera noko mindre inngripande enn å setja opp rentene, altså noko som ikkje ville få konsekvensar for dei som allereie sat med gjeld (vi ser jo konsekvensane no, forresten), før det vart inflasjon og sånn? Det var vel Solberg-regjeringa som byrja med slik forskrift i nyare tid?
Eg veit ikkje. Då vi kjøpte leiligheit i 2006, brukte vi ikkje ei øre i eigenkapital. Det var nok at vi hadde ein BSU-konto med, trur eg, ca 50'000 på, men trong vi ikkje bruka.
Eg ser openbert problemet, og det var min første tanke då kravet vart innført. Ein ting er sjølvsagt dei med kapital heimanfrå, eller dei som målretta har levd som asketisk i 5 år medan dei har hatt "ordentleg jobb" for å spara opp pengar til å kjøpa, men for dei som har sosa litt rundt er både 10 og 15 prosent av kjøpesummen temmeleg mange pengar.I Oslo og andre pressområder er det få leiligheter under 4 mill.
Å spare opp egenkapital om det er 400.000 eller 600.000 er relativt få forunt.
Og det er fortsatt mange som har en lønn rundt 1/2 mill i året.
Altså slik man hadde i 70-årene? Mine foreldre har mange historier om hvor godt dette politisk styrte boligmarkedet fungerte i Oslo på 70 og begynnelsen av 80-årene. Politisk styrte priser medførte store seddelbunker under bordet.Boligpolitikken, og dermed egenkapitalkrav, er (skal) være politisk styrt. Det er en av mange selvfølgeligheter i et sosialdemokratisk samfunn. Egenkapitalkravet må også være på et slikt nivå at folk faktisk har mulighet til å eie sin egen bolig.
Den debatten gjekk nær sagt heile 1970-talet heilt fram til 1982.Altså slik man hadde i 70-årene? Mine foreldre har mange historier om hvor godt dette politisk styrte boligmarkedet fungerte i Oslo på 70 og begynnelsen av 80-årene. Politisk styrte priser medførte store seddelbunker under bordet.
– På 1970-tallet hadde det vokst fram en misnøye med prisreguleringen. Takstene på bruktboliger ble bevisst holdt lave, og de holdt ikke tritt med prisen på nye boliger. Det var bra for dem som skulle inn på boligmarkedet, og det var da også hensikten. Men blant folk som ville gjøre boligkarriere, skapte det frustrasjon, sier Kronborg.
Ved inngangen til 80-tallet gikk Husbanken over til å prioritere finansiering av boliger for spesielt utsatte grupper på boligmarkedet – eldreboliger, studentboliger og flyktningeboliger, for å nevne noen. Oslo kommune avviklet tomtepolitikken, og samtidig ble prisreguleringen på boliger avviklet. Noe av det mest dramatiske skjedde i 1982.
– Takstene på borettslagsboliger i boligsamvirket ble skrudd kraftig i været, og prisreguleringen og forkjøpsretten på aksjeleiligheter og boliger i frittstående borettslag ble opphevet. Det høres ikke særlig revolusjonerende ut, men disse endringene markerte slutten på en epoke – og begynnelsen på den neste, sier Kronborg.
Japan og Tyskland hadde sterk vekst etter krigen fordi alt måtte bygges opp.Norge var lenge overregulert. Og er det kanskje fortsatt. Vest-tyskland, som hadde tapt krigen hadde sterkere økonomisk vekst fra 45 til 60-tallet enn norge … en periodebdommskal være AP sine glansdager.
Da far og mor etter mange år kjøpte tomt for å bygge eget hus på Hønefoss var pengene over bordet for tips å regne….
Men det var typisk norsk å stå i kø for å få telefon helt til 70-tallet. Og det var ingen tilfeldighet. Det styresettet må ha vært kraftig hemmende for den økonomiske utviklingen.Japan og Tyskland hadde sterk vekst etter krigen fordi alt måtte bygges opp.
Da satt de med moderne industri bedrifter.
USA fortsatte med stålverk bygget på 1910 og 1920 tallet, dessverre hadde ingen bomba de.
Nesten heile Vest-Europa hadde eventyrleg vekst i Trente Glorieuses, og om styreforma var sosialdemokrati eller sosialliberalt demokrati spelte sannsynlegvis mindre rolle. Du har nok rett i at i dag ville vi rekna Noreg anno, tja, 1974 for absurd regulert. Nesten uforståeleg. Her i bygda var det det td. alkoholservering på hotellet, men berre for turistar. Difor reiste folk frå nabobygda hit for å gå på byen, og motsett.Norge var lenge overregulert. Og er det kanskje fortsatt. Vest-tyskland, som hadde tapt krigen hadde sterkere økonomisk vekst fra 45 til 60-tallet enn norge … en periodebdommskal være AP sine glansdager.
Ja, sånn er det. Så er det jo en balansegang mellom å skape et arbeidsliv for arbeidere og for kundene…Men allikevel er det enkelte som ønsker seg tilbake til denne ekte sosialdemokratiske tidsalderen.
Når me byta bustad i 1990 måtte me vente fleire veker på å få kopla opp telefon (sjølv om det var leidningar inn til huset (til tidlegare eigar) ).Men det var typisk norsk å stå i kø for å få telefon helt til 70-tallet. Og det var ingen tilfeldighet. Det styresettet må ha vært kraftig hemmende for den økonomiske utviklingen.
Hva som utgjør et liv er ikke noen definisjon som kan legges til grunn for juridisk vern. Det er feks. vanskelig (umulig?) å argumentere for at et to uker gammelt foster ikke er et liv på lik linje med et som er 10, 13 eller 18 uker gammelt. Så rettsvern gis individer, ikke liv som sådan. En blastocyst på ti celler er åpenbart ikke et individ, selv om det er et liv. Og den har derfor intet juridisk vern.Jeg er nok en svært liberal ateist, så jeg kjenner meg ikke igjen. Jeg mener bare at det ikke er udelt positivt med økte rettigheter når det gjelder fri abort da dette på et eller annet tidspunkt faktisk går ut over et annet liv. Fri abort frem til uke 12 (første trimester), virket som en svært fornuftig avveining. Forøvrig mener jeg at rusmidler bør legaliseres og at det er lurt med visse lovmessige begrensninger som ikke håndheves, feks greit å ta en pils i parken og nemd etter uke 12.
Ellers er nok dette en lov som i praksis har svært lite betydning for både praksis og folk flest. Det virker på meg som om dette er kjørt politisk uten noen annen grunn enn å fronte kvinnekamp og mange har vegret seg for motstemmer da man fort blir satt i bås med bedehusmiljøer og det som verre er. Det virker ikke som om det har vært noe folkelig opprør om å utvide abortgrensene.
På tidlig 80-tall måtte vi først betale inn et par-tre tusen som lån til Televerket, deretter stå i telefonkø i to-tre år.Når me byta bustad i 1990 måtte me vente fleire veker på å få kopla opp telefon (sjølv om det var leidningar inn til huset (til tidlegare eigar) ).
Basketaket oppstod fordi han nektet å bli med politiet på fredelig vis. Han gjorde fysisk motstand, noe alle vet man aldri skal gjøre når man pågripes av politiet.Kevin Simensen som er fornærmet i saken er en kjent kriminell på Kongsberg. Han hadde både betong og kniv på seg når han ble pågrepet. At politiet ikke tok noen sjans er ikke det minste merkelig
Slik de gjorde med en viss løk fra Asker?Synes vel egentlig at Politiet skal melde når de kommer og skal ta deg
Ser de en forbrytelse i utførelse bør de egentlig dokumentere saken og la forbryteren gjøre seg ferdig. Når forbrytelsen er ferdig og forbryteren har avsluttet arbeidsdagen kan politiet sende ham en melding om at de kommer på besøk og at forbryteren har å holde seg hjemme på det tidspunktet
Også kan vi alle leve fredelig og rolig uten så mye styr og vold
Som kjent blir ingen skadd så lenge ingen gjør motstand mot forbryteren
Just presis, det gikk jo helt stille og rolig for seg, intet å klage på.Slik de gjorde med en viss løk fra Asker?
Synd journalisten ikke tok seg bryet med å få definisjonen av et sekund riktig ( i en artikkel om sekundet...).Takk og lov at det nokon som bryr seg om gjera ting rett.
![]()
Sekundet skal bli mer presist ved hjelp av atomkjerneur
Sekundet vårt er ikke nøyaktig nok for den norske sjefen for tid.www.nrk.no
Husker du Hilvitis fokkings fokk?Og så?
Det er den med orker ja. Den andre er Rand/Atlas Shrugged.Den (andre) referansen er helt ukjent for meg. Tolkien?