Diverse Hva har gått riktig i Norge?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.303
    Antall liker
    13.837
    Håper egentlig at noen har baller nok til i fullt alvor og foreslå vindmøller i Oslomarka.... om ikke annet for å bivåe det haraballet det da blir...
    Blåser ikke noe særlig der så det skjer nok ikke med det første. Dvs noen kan sikkert foreslå det men det er neppe noen som vil bygge der.
    1716844337812.png

    Nærmeste aktuelle sted fra Oslo er langt utover Oslofjorden. Kanskje på Hvaler så får du i det minste irritert noen fra Oslo som har hytte der?

    1716844388087.png
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    15.583
    Antall liker
    12.201
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Klar over det - men det kunne vært riktig så moro å følge argumentene når Oslofolket fikk det på sin egen dør... :cool:
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.303
    Antall liker
    13.837
    Klar over det - men det kunne vært riktig så moro å følge argumentene når Oslofolket fikk det på sin egen dør... :cool:
    Tja, de langt fleste i Oslo har ikke allverdens forhold til den dype Oslomarka selv om de som har det nok gir mye lyd fra seg sånn sett. Vet ikke hvor lokalkjent du er, men når man kommer seg litt lengre inn en de store utfartsstedene, f.eks Kikut i Nordmarka, så er man nesten helt alene. Det kan være rene folkevandringen fra de populære utfartsstedene, men det tynnes veldig fort ut innover. Jeg har vært på noen lange turer på sykkel og til fots opp gjennom årene og det er ganske fascinerende hvor lenge det kan gå mellom hver gang man faktisk møter en annen person - spesielt om man er til fots på de blåmerkede stiene. Litt annerledes på ski om vinteren men det er heller ikke slik at dette er ødemark - det foregår en god del skoksdrift spesielt i Nordmarka, det går høyspentledninger gjennom området og det er, igjen primært i Nordmarka, et ganske omfattende veinett der.

    Her er sykkelkartet over Nordmarka. De heltrukne blå linjene er vei - som riktig nok i all hovedsak er stengt for allmuen så man kan ikke ta bilen sin og kjøre innover.Nevnte Kikut markert med rød ring.

    1716846285482.png
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.178
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    det er jo helt idiotisk at hovedveien går gjennom oslo. Skulle ha blitt lagt utenom så ville det vært bedre plass til både folk som har ærend i oslo og de som bare vil komme seg videre..
    Same problem i Bergen, for så vidt. Med Fløyfjellstunnelen frå slutten av 1980-talet vart trafikken flytt ut av inste bysentrum, men likevel er området frå sør for Bygarasjen opp til Danmarksplass (og vidare langs Fjøsangerveien) i praksis eit gigantisk vegkryss, og gjennomgangstrafikk frå tre retningar må innom (555 vest, E39 sør og E39/E16 nord).

    Det er temmeleg anerkjent at ei av røtene til problemet er å finne i den mildt science fiction-inspirerte byplanlegginga på 1960-talet, inspirert både av Amerika og Ville Radieuse, men norsk topografi må nok vera med i forklaringa på at desse ideane fekk så brutale konsekvensar her i landet.



    Både i Sverige, Danmark, Tyskland og Frankrike (for å ta land der eg har navigert og/el køyrt bil) har dei jo fått dette passe greitt til, med store ringvegar rundt byen som tek unna mesteparten av gjennomgangstrafikken, og avkøyringar frå motorvegen. Her i landet har jo normen for gjennomfartsårer vore at dei skal gå tvers gjennom det vi har av by- og bygdesentrum (og, ja, argumentet om at dette gjer at "folk stoppar for å handla" er levande).

    Så får eg vedgå, jf. trådtittel, at det har vorte betre dei siste åra.
     
    Sist redigert:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.656
    Antall liker
    17.668
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde et par jaktterreng oppe ved Katnosa og kunne kjøre inn i Nordmarka. Som Weld skriver har man stedene for seg selv.
    Ved Harestua og der jeg jaktet kunne man problemfritt plassert vindgeneratorer, utnytte høyde og vindhastighet over vann for best effekt. Tviler på at det ville blitt protestert mye, men kjør debatt.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.127
    Antall liker
    1.163
    Sted
    '
    Ralf Skram AS i Kristiansund - der har du noe som definitivt har gått riktig i Norge. Fantastisk forretning med solide, kunnskapsrike medarbeidere. Artig å lese at du handler der, det gjør jeg også.

    – Hva er hemmeligheten bak dette?

    – En mann er en mann og et ord er et ord, sier Skram.

    – God gammeldags service og godt omdømme. Det er det vi lever av. Det er artig å hjelpe folk til å finne løsninger på ting. Vi er i beredskap med egen vakttelefon, sier Bjerkeseth.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.947
    Antall liker
    626
    Ralf Skram AS i Kristiansund - der har du noe som definitivt har gått riktig i Norge. Fantastisk forretning med solide, kunnskapsrike medarbeidere. Artig å lese at du handler der, det gjør jeg også.
    Og store fastnøkler i vindusutstilligen!
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.928
    Antall liker
    2.945
    Torget vurderinger
    1
    Vindusutstillingen på Skram var grunn nok til å mase seg med på en bytur da man var guttunge.

    Kommer på en typisk episode med Skram fra da jeg var blakk og nyutdannet på tidlig nittitall. Jeg hadde ervervet meg ny bil fra en onkel. En sliten men velholdt franskmann med det klingende navnet Simca Talbot Chrysler 1307, årets bil i 1976 eller deromkring. Onkel hadde sendt med nytt rep.sett til girkassen, synkroniseringen mellom 3. og 4. gir var gåen - det måtte dobbeltkløtsjes med litt mellomgass som på en gammel traktor. Det ble fikset under kyndig veiledning av 'sjølin'.

    Problemet var at et forhjulslager også hadde begynt å krangle. En rask ringerunde til Kristiansunds forhandlere av franske bilmerker ga intet resultat. "Ring Skram" sa fattern. Jeg tvilte, Skram var ingen bilforhandler og kunne umulig ha forstand på et sånt sært sfærisk lager på et drivhjul på en obskur Simca. Men tok nå en telefon til Skram likevel. Det var fru Skram som svarte, kona til innehaveren. Jeg presenterte meg, la fram problemet, det var om det kunne være mulig å skaffe et forhjulslager til en Simca 1307..... "S eller GT??" smalt det uten betenkningstid fra damen i røret. Lettere forfjamset kom jeg vel fram til at det var en 1307S. Igjen uten betenkningstid: "Det har vi på lager, sender det utover i morgen, jeg vet hvor du bor og vi skal forbi!" Klikk. Neste dag var forhjulslageret levert på døra, det passet selvfølgelig.

    Fru Skram - aner ikke fornavnet, hun ble kun omtalt som det - var absolutt en meget viktig del av Skrams enestående status i 'baillbyn'.
     
    Sist redigert:

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    1.120
    Ja, og 2 menn som forstod seg på det meste og kom til butikken for å finne noe kompliserte ting ble ekspedert av henne, men de ville helst snakke med en mann. Hva ønsker dere sa hun? Vel, de forklarte hva de ville ha av sjeldne og avanserte saker til et fartøy /båtmotor så de kunne dra videre.
    Det har vi her sa hun og de fikk det de skulle ha.
    De gikk og før døra ble lukket så hørte hun den ene sa til den andre. "Oi, det var litt av et kvinnfolk, gitt"
    Jeg tror fornavnet var Birgit.
     
    • Liker
    Reaksjoner: KJ

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.802
    Antall liker
    7.831
    Vindusutstillingen på Skram var grunn nok til å mase seg med på en bytur da man var guttunge.

    Kommer på en typisk episode med Skram fra da jeg var blakk og nyutdannet på tidlig nittitall. Jeg hadde ervervet meg ny bil fra en onkel. En sliten men velholdt franskmann med det klingende navnet Simca Talbot Chrysler 1307, årets bil i 1976 eller deromkring. Onkel hadde sendt med nytt rep.sett til girkassen, synkroniseringen mellom 3. og 4. gir var gåen - det måtte dobbeltkløtsjes med litt mellomgass som på en gammel traktor. Det ble fikset under kyndig veiledning av 'sjølin'.

    Problemet var at et forhjulslager også hadde begynt å krangle. En rask ringerunde til Kristiansunds forhandlere av franske bilmerker ga intet resultat. "Ring Skram" sa fattern. Jeg tvilte, Skram var ingen bilforhandler og kunne umulig ha forstand på et sånt sært sfærisk lager på et drivhjul på en obskur Simca. Men tok nå en telefon til Skram likevel. Det var fru Skram som svarte, kona til innehaveren. Jeg presenterte meg, la fram problemet, det var om det kunne være mulig å skaffe et forhjulslager til en Simca 1307..... "S eller GT??" smalt det uten betenkningstid fra damen i røret. Lettere forfjamset kom jeg vel fram til at det var en 1307S. Igjen uten betenkningstid: "Det har vi på lager, sender det utover i morgen, jeg vet hvor du bor og vi skal forbi!" Klikk. Neste dag var forhjulslageret levert på døra, det passet selvfølgelig.

    Fru Skram - aner ikke fornavnet, hun ble kun omtalt som det - var absolutt en meget viktig del av Skrams enestående status i 'baillbyn'.
    Høres ut som grunn nok alene til å endelig få krysset Kristiansund av på listen over byer og steder jeg aldri har fått somlet meg til å besøke.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.570
    Jeg har aldri røkt i hele mitt liv likevel var jeg sterk motstander av røykeloven, det var jo i røykeavdelingen de interessante folka satt. I dag er det helt utenkelig å gå tilbake til slik det var.


     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.303
    Antall liker
    13.837
    Jeg har aldri røkt i hele mitt liv likevel var jeg sterk motstander av røykeloven, det var jo i røykeavdelingen de interessante folka satt. I dag er det helt utenkelig å gå tilbake til slik det var.
    Husker det var bekymring for at selveste Last Train i Oslo skulle bli okkupert av mødre med barnevogn om det ikke var lov å røyke der.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    5.828
    Jeg har aldri røkt i hele mitt liv likevel var jeg sterk motstander av røykeloven, det var jo i røykeavdelingen de interessante folka satt. I dag er det helt utenkelig å gå tilbake til slik det var.
    Ditto, bortsett fra at jeg var festrøyker i en periode. Min prinsipielle motstand mot røykeloven stod seg ikke i møte med virkeligheten.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dersom de som jobber på stedet selv syns det er greit burde det være mulig å ha egne steder for røykere. Det er ikke noe forskjell kontra andre yrker som har risikoer iboende.
    Røyker ikke selv, men liker ikke ovenfra og ned lover som ikke gir mening. Helt for at det skal finnes røykfrie steder, men det bør også finnes steder for røykere.
    Slik jeg tolker loven kan man feks ikke ha en sigarpub i norge
    får jo forsåvidt ikke lov til å røyke sisha (vannpipe) heller, nok et idiotisk opplegg.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.178
    Antall liker
    4.286
    Sted
    Sunnmøre
    dersom de som jobber på stedet selv syns det er greit burde det være mulig å ha egne steder for røykere.
    Problemet med det, frå eit arbeidsmiljøperspektiv, er at du fort får meir enn nok folk som "meiner det er greitt" å utsetja seg sjølv for eit helseskadeleg arbeidsmiljø dersom det sikrar dei jobb. Dei fleste som klatrar på tak utan sikring meiner nok det er greitt også.

    Røykelova var eit felt der eg trur at ei ovanfrå-og-ned lov var naudsynt dersom ein skulle få til endring.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dersom arbeidstaker bryter retningslinjer og utsetter seg for uønska risiko så er dette et problem, men ikke noe det offentlige skal løse.
    liker denne loven på mange måter selv også, deilig å slippe røykstanken, men syns prinsipielt at det er problematisk at det ikke er mulig å åpne for unntak/skjønn m.m
    når det er sagt tror jeg det fortsatt røykes på bingo? Lenge siden jeg har vært der, men vært på bingo selv etter at røykeloven kom og det ble sigga hardt med pall mall uten filter og petterøes no3.
     

    I_L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    5.828
    Bingohaller ble omfattet av røykeloven fra 2014. Ellers har jeg fortsatt forståelse for de prinsipielle motargumentene (røykeloven er overformynderi), men det å måtte gå ut for å røyke er en veldig liten inngripen i røykeres frihet som har gitt veldig stor gevinst fra et folkehelseperspektiv, og også i form av generell velvære for de som bruker restauranter, kaféer og andre steder hvor man tidligere kunne røyke. Så da må man være ganske fundamentalistisk anlagt for å fortsatt tviholde på prinsippene.

    Så jeg innser at der tok jeg feil, selv om jeg fortsatt har litt problemer med den nesten dehumaniserende retorikken som ble brukt mot røykerne for å gjøre røyking til noe ukult og utrendy som man forbandt med tapere. For selv om den óg fungerte har den tidvis også fremmet et intolerant menneskesyn.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.256
    Antall liker
    11.558
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Jeg var storrøyker og innbitt motstander av røykeloven. Håper jeg ikke tar så feil en gang til, men vi får se.

    Retorikken og taktikken for å gjøre røyking utrendy og uglesett er ingenting mot tobakkindustriens arbeid for det motsatte, så det har jeg null problemer med. Røyking er fullstendig idiotisk.
     
    Ble medlem
    06.04.2019
    Innlegg
    7.094
    Antall liker
    10.570
    Da håper vi at dette ble punktum for dette tullball greiene..

     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.656
    Antall liker
    17.668
    Torget vurderinger
    2
    Heia! 👏🏻

    Sympatiserer med klagen, men som bruker av META (Instagram, Facebook, osv) har man gått med på at alt innhold er tilgjengelig for META. Du har ingen rettigheter over materiale du har delt på plattformene; skrift, bilder, grafikk eller likes.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.991
    Antall liker
    6.671
    Sted
    Holmestrand
    Bingohaller ble omfattet av røykeloven fra 2014. Ellers har jeg fortsatt forståelse for de prinsipielle motargumentene (røykeloven er overformynderi), men det å måtte gå ut for å røyke er en veldig liten inngripen i røykeres frihet som har gitt veldig stor gevinst fra et folkehelseperspektiv, og også i form av generell velvære for de som bruker restauranter, kaféer og andre steder hvor man tidligere kunne røyke. Så da må man være ganske fundamentalistisk anlagt for å fortsatt tviholde på prinsippene.

    Så jeg innser at der tok jeg feil, selv om jeg fortsatt har litt problemer med den nesten dehumaniserende retorikken som ble brukt mot røykerne for å gjøre røyking til noe ukult og utrendy som man forbandt med tapere. For selv om den óg fungerte har den tidvis også fremmet et intolerant menneskesyn.
    Ja, for røykere har vel aldri vært intollerante? 😂
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.588
    Antall liker
    7.123
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sympatiserer med klagen, men som bruker av META (Instagram, Facebook, osv) har man gått med på at alt innhold er tilgjengelig for META. Du har ingen rettigheter over materiale du har delt på plattformene; skrift, bilder, grafikk eller likes.
    Det er en del rettigheter og plikter som lovverket er veldig spesifikt på at det er ikke mulig å avtale seg bort fra.

    Johan-Kr
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.656
    Antall liker
    17.668
    Torget vurderinger
    2
    Det er en del rettigheter og plikter som lovverket er veldig spesifikt på at det er ikke mulig å avtale seg bort fra.

    Johan-Kr
    Fb har kontroll over dine bidrag all den tid du er aktiv på facebook, og det inkluderer å kunne bruke dem til ulike formål, i sine algoritmer, og i dette tilfellet, for å trene sin AI. Når du eventuelt stenger din konto på fb opphører fbs rettigheter over innholdet du har bidratt med.
    Facebook har et apparat for å ta seg av andres bruk av din IP (foto, tekst, osv), der de kan bistå ved såkalt copyright infringement, men hele poenget med fb er at brukerne skal bidra med innhold, at fb skal kunne fordele dette fritt til andre, og at fbs prosesser fritt skal kunne disponere materialet. META har valgt å tolke dette som at de også har rett til å trene sin AI på innholdet.
    OpenAI støvsugde YouTube for alt innhold uten å varsle noen om hva de holdt på med, men forholder seg avslappet til alle påstander om at de nå må betale erstatning til rettighetshavere.

    Flere aviser/mediehus har stevnet ulike AI-utviklere for urettmessig bruk av deres IP, men rettighetsadvokater anser det som veldig vanskelig å forutsi hvordan disse sakene vil ende, og enkelte mener at det vi ser er slutten på copyright av IP.

    Musk besluttet nylig at alle prosessorer som egentlig skulle til Tesla, for utvikling av FSD, skulle gå til X (tidligere twitter), for bruk i trening av xAI på alt innholdet som er blitt lastet opp til twitter. Ved å trene dem på innhold de har brukerkontroll over mener Meta, X o.a. at de ikke risikerer rettighetskrav, pga den EULA som brukerne har gått med på ved å trykke GODTA uten å lese hva de godtok.
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.412
    Antall liker
    2.791
    Men dette er altså personvern og gdpr, der har Facebook slitt i Europa i lang tid
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    1.120
    Dette skal angivelig bidra til at Norge kan fortsette velstanden på et miljøvennlig vis etter oljen.
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.256
    Antall liker
    11.558
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Sympatiserer med klagen, men som bruker av META (Instagram, Facebook, osv) har man gått med på at alt innhold er tilgjengelig for META. Du har ingen rettigheter over materiale du har delt på plattformene; skrift, bilder, grafikk eller likes.
    Berører ikke meg personlig da jeg ikke er på noen av metas some plattformer. Jeg bare ønsker Forbrukerrådet alt hell, og applauderer tiltaket.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.345
    Antall liker
    2.235
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4

    borgervern er en god ting
    hvis redselen for å bli hengt ut i sosiale medier gjør at et overgrep blir unngått så gir jeg tommel opp.
    At man i det hele tatt snakker med en fremmed mindreårig og avtaler å møtes er et stort rødt flagg, samme hva "intensjonene" var
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.256
    Antall liker
    11.558
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Plutselig ender noen av disse ungdommene, eller barna som noen av dem fremdeles er, som drapsmenn.

    Selvtekt er aldri noen god ting, og at barn utøver vold er bare feil.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Kontanter må være for spesielt interesserte. De fleste har vel nesten ikke vært i nærheten av kontanter på mange år. Heldigvis har vi et av verdens best utbygde digitale samfunn.
    Joda, det er flust med kontanter blant de som er involvert i svart økonomi. Det er ikke verst i Norge, men den delen av økonomien er nok betydelig her og.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Uansett er det bedre at verdiene settes i en stiftelse, enn enn at de taes med ut til et eller annet fjell land.
    Disse skatteflyktningene som "må" flytte for ikke å tappe bedriften pga formuesskatten, kan jo bare organisere seg som en stiftelse og vipps (eller på nynorsk kvipps) så er skatten borte.
    De flytter jo kun av ideelle, eller filantropiske årsaker for å berge bedriften og arbeidsplassene eller....?
    De flytter for å få bedre konkurransevilkår. Formueskatt er greit nok, men ikke når det kun gjelder norske statsborgere bosatt i Norge.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.987
    Antall liker
    4.426
    Var hos Skram i Kristiansund for å handle noe verktøy igår.
    Fibernettet var nede i hele området så ingen av betalingsterminalene virket.
    Hadde ikke cash, så da ble det vipps.

    Hadde det samme gått i en matbutikk, tviler!
    Har bare prøvd på Rema1000, der går det helt fint med Vipps. På Coop bruker jeg copay…
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn