Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

• Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.329
    Sted
    Sørlandet
    Ja, eksakt. Legg også til at sykeforsikring er noe som håndteres av arbeidsgiver (og forsvinner hvis du mister jobben) og at ektefellene til utlendinger som kommer inn på H1B arbeidsvisum vil få et H4 dependent visum uten rett til ansettelse og egen arbeidsinntekt. Helt avhengige av han (som regel han) som jobber 24/7. Dessuten er det kanskje to ukers sommerferie, hvis prosjektplanen tillater (og man tar sjansen på at sjefen kan finne ut at han greier seg uten deg). Man er livredd for at det skal se ut som om man ikke har noe å gjøre, så "busywork" florerer. Kanskje god inntekt noen år, men ikke et liv.
    Helt greie vilkår og det går helt fint i 5 til 10 år så lenge betalingen er god. Og det ER et liv. Der og da. Ser man tilbake så kanskje ikke. Men ville man vært foruten?

Sist redigert:

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.848
    Torget vurderinger
    1
    Er du lege MML?For det er vel sånn at om man kan sykemeldes et år og dette ender med uføretrygd uten et langt årevis løp så har man en godkjent diagnose.
    Jeg er lege og har jobbet i mange forskjellige deler av helsevesenet. Opp gjennom årene skrevet en del uttalelser til nav og sett hvor meningsløst systemet er. Alt blir til slutt godkjent, også der man er helt klar på at man ikke finner noen reell medisinsk forklaring på den påståtte funksjonssvikten.

"Godkjent diagnose" er bare tull. Alle levende personer vil jo tilfredsstille en haug av diagnoser fra diagnosesystemet uansett hvor frisk man er.

Spesialisthelsetjenesten:

Primærhelsetjenesten:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.666
    Ja, eksakt. Legg også til at sykeforsikring er noe som håndteres av arbeidsgiver (og forsvinner hvis du mister jobben) og at ektefellene til utlendinger som kommer inn på H1B arbeidsvisum vil få et H4 dependent visum uten rett til ansettelse og egen arbeidsinntekt. Helt avhengige av han (som regel han) som jobber 24/7. Dessuten er det kanskje to ukers sommerferie, hvis prosjektplanen tillater (og man tar sjansen på at sjefen kan finne ut at han greier seg uten deg). Man er livredd for at det skal se ut som om man ikke har noe å gjøre, så "busywork" florerer. Kanskje god inntekt noen år, men ikke et liv.
    Traff for en tid tilbake en nordmann som jobbet i bank-London for en av de store internasjonale bankene. Han har jobbet der i snart 25 år og er sånn sett ganske godt etablert og erfaren, men han sa at han aldri har mer enn ca ett års horisont på ting siden man aldri kan vite hva som skjer. Det kan komme en ny sjef med fikse ideer, man kan sitte på en posisjon som går åt helvete og gir store tap etc. Vedkommende sa at sammenlignet med hans studiekompiser som jobber i Norge så har en et temmelig miserabelt liv, men tjener rimelig nok veldig mye mer. Dro hjemmefra i 0630-tiden og var hjemme ca 1930

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den kjappeste exiten jeg så i min tid i McKinsey var en finsk konsulent som sendte oppsigelse etter to uker i jobben. Han skrev på konsist finsk vis at han hadde forstått at han kunne velge mellom å være en god konsulent og å være en god familiefar, og at han valgte det andre alternativet.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    40.375
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg er lege og har jobbet i mange forskjellige deler av helsevesenet. Opp gjennom årene skrevet en del uttalelser til nav og sett hvor meningsløst systemet er. Alt blir til slutt godkjent, også der man er helt klar på at man ikke finner noen reell medisinsk forklaring på den påståtte funksjonssvikten.

"Godkjent diagnose" er bare tull. Alle levende personer vil jo tilfredsstille en haug av diagnoser fra diagnosesystemet uansett hvor frisk man er.
    Min fastlege mener at "frisk" er et annet ord for "utilstrekkelig undersøkt".

Skjønt, jeg vet om et tilfelle som gikk et helt liv som uføretrygdet pga vondt i ryggen. Alle involverte, unntatt muligens vedkommende selv, var enige om at problemet egentlig satt en halvmeter høyere, men det var best slik.

• Liker
    Reaksjoner: MML

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Antall liker
    10.432
    Sted
    Oslo
    Den kjappeste exiten jeg så i min tid i McKinsey var en finsk konsulent som sendte oppsigelse etter to uker i jobben. Han skrev på konsist finsk vis at han hadde forstått at han kunne velge mellom å være en god konsulent og å være en god familiefar, og at han valgte det andre alternativet.
    Nå har det jo vært skrevet en del om rovdrift på unge jurister i div advokatfirmaer.
    Å ha en prestisje full og relativt bra betalt jobb betyr ikke at arbeidsmiljøloven ikke gjelder.
    Om noen, burde jo jurister vite dette.

Bx

Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Antall liker
    4.591
    Nå har det jo vært skrevet en del om rovdrift på unge jurister i div advokatfirmaer.
    Å ha en prestisje full og relativt bra betalt jobb betyr ikke at arbeidsmiljøloven ikke gjelder.
    Om noen, burde jo jurister vite dette.
    Ukultur, selvsagt. Men ambisiøse jurister som burde vite hva de går til er ikke høyt prioritert hos arbeidstilsynet mm. Og det er helt greit. De kan hoppe av rotteracet når som helst og fortsatt dra inn en årslønn som er veldig bra. Samme sak med de som driver med revisjon, business consulting og andre «frie» yrker med gode inntjeningsmuligheter. Det er mye viktigere å sørge for gode arbeidsvilkår hos de som inke kan velge en annen jobb.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn