Aurora
Æresmedlem
At bare 1 av 6 inkalles til førstegangstjeneste, er vel først og fremst et resultat av opptil flere regjeringer som nå endelig er i ferd med å sette inn nådestøtet på det norske forsvar...
Jeg "tror" ( vet ikke med 100% sikkerhet ) at spesiellt dagens regjering er såvidt prinsippielt skeptisk til alt som lukter av fagforeninger og faglige organer at de tror at alle innspill kun er ledd i en maktkamp/kamp om høyre lønn etc etc. Man finner noe av det samme også i den rødgrønne leiren men i noe mindre bombastisk utgave, men med en "sosial profil" som sier at "vi tror på de som har lavest lønn"!Nå ødelegger Høie det lille som fungerte bra i helsenorge..
Hvorfor kan aldri ledere høre på fagfolk som vet hva problemet er, men i steder trumfe igjennom dødfødte ordninger og feil organisering
https://www.aftenposten.no/meninger...Taperne-Det-blir-pasientene--Christian-Nelson
Anekdoter er ikke å forakte; men uansett; det er alltid greit å betenke forholdet mellom sykdom og den medisin som foreskrives (for å få bukt på denne sykdommen anekdoten henviser til.)En av fastlegene på forumenet sa wn gang at han personlig mente at rundt 80% av sykemeldingene han gav var grunnløse, og at han var av de mer restriktive i sitt distrikt.
Nei, det er akkurat motsatt av hva loven sier. En politimann kan på stående fot bestemme om det skal foretas en ransakelse hvis det er mistanke om en kriminell handling som kan straffes med fengsel.Ja. Da inntrer bestemmelsene om siktetstatus osv. Men. Jeg leste ettellerannet sted at undersøkelsen ble trigget i en rutinekontroll, og der inngår visseligen ikke ransaking av bil. Ergo er det noe som ikke er opplyst her, eller vi ser en gråsone for politiinngrep.
Det samme går forsåvidt for ham som ble bøtelagt for å ha en kniv i hanskerommet.
Vel, jeg finner vel også "visitasjon" av person for å finne kniv etc å være på grensen av det tillatelige.
Du tek feil. Ettersom Noreg ikkje har hatt nokon adel av landeigarar sidan danskane gav prosjektet opp, har det vore naturleg at bondepartiet vart dominert av småfolk. Erkekonservative, jfr Søren Jaabekk, ja vel, men ganske tett på den veljargruppa som elles ville støtta AP eller noko anna sosialdemokratisk.Bra tiltak, SP hører jo ikke egentlig hjemme i den røde blokken. Litt vel verdikonservative og EU-fiendtlige men utover det har de jo lite til felles med kommunister, femitasser og mijøsvensker og alt det andre rasket på venstresiden. Bytter dem gjerne mot klovnen Hareide og hans bedehusfantaster.
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/A2wbxn/erna-floerter-med-senterpartiet
Norske bønder skal ikke være kommunister, leilendinger og NAVere. Litt ære i behold tror jeg de har når alt kommer til alt, når Borten-Moe vinner over feministene så kan dette bli et bra parti igjen.
Femiene får heller være ærlige og melde seg inn i SV.
Ytringsfriheten forveksles i disse dager med "rett til å bli publisert"..Alex Iversen
Det filosofen Einar Øverenget skriver i denne kronikken burde sitte som meislet i ryggraden på ethvert liberalt menneske, helt uavhengig av om de befinner seg til høyre eller venstre i det politiske landskapet. Lenge trodde jeg også det var tilfelle, og det var nok derfor jeg opplevde karikaturstriden i 2006 som et så stort sjokk, og vannskille. Verden så rett og slett ikke ut slik jeg trodde den gjorde. For meg betydde det blant annet at jeg ble tvunget til å reorientere meg politisk.
Det er i dag hevet over tvil at den illiberale vendingen hos deler av venstresiden potensielt utgjør et minst like stort demokratisk problem som den nasjonalistiske vendingen på deler av høyresiden. Det er opp til det liberale sentrum å prøve "holde fortet" så godt vi kan. Det er en strid vi ikke har råd til å tape.
---
"Det tankevekkende i dag er den økende anerkjennelsen av ytringer som bestrider andres rett til å ytre seg. Jeg er dypt uenig i det du sier, og vil derfor hindre deg i å si det.
En helt sentral drivkraft for menneskelig utvikling er nettopp å møte ytringer vi er uenige i, det være seg politiske, moralske eller vitenskapelige, for å nevne noen, med motargumenter. Grunnen til det har ikke bare med respekt for det enkelte individ å gjøre, men også med det faktum at vi mennesker til stadighet tar feil. Om vi ikke tillater ytringer vi er uenige i, vil vi også frata oss selv muligheten til å sjekke ut om egne standpunkter holder vann og slik sett skjerpe egen forståelse.
Det er viktig å huske på følgende: Det som kjennetegner fremveksten av autoritære og totalitære politiske regimer, er at muligheten til å ytre seg systematisk avskaffes – enten ved trussel om vold eller ved å fjerne selve plattformen. Ethvert krav om at mennesker ikke bør få ytre seg bærer i seg en kime til ensretting som nettopp kjennetegner slik regimer. Tross alt, nasjonalsosialismen i Tyskland og stalinismen i Sovjet vant ikke frem fordi de vant debattene – men fordi de fjernet dem."
- Einar Øverenget
https://www.aftenposten.no/meninger...as-muligheten-til-a-ytre-seg--Einar-Overenget
Se det ja, takk for link. Mye artig å lese her. Litt som andre veien kanskje....?
Takk, og ja kanskje det. Ideologi er mye mer interessant enn enkeltsaker.du har blitt en reinspikka politisk ideolog du Deph.