Politikk, religion og samfunn Hva har gått galt i Norge?

  • Trådstarter Desillusjonert
  • Startdato

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.966
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Til dømes med matematikkravet for å ta lærarutdanning. Men det snobbete mastergradshysteriet har heldigvis roa seg ned no.
    Husk nå på at dette kravet bare gjelder for de som tar det praktiske matematikkfaget på videregående. Dette er et fag i praktisk regning og er stort sett repetisjon av ungdomsskolepensum. Hvis du ikke klarer å få 4 i dette sliter du med å forstå vanlig logikk (med unntak av noen få som har "dysleksi" i forhold til tall). Vil vi ha slike som lærere for våre barn i ungdomsskolen? Vil vi ha lærere som skal undervise om befolkningsutvikling o.l. som ikke forstår prosentregning? (Kan du prosentregning klarer du antagelig å få 4 i det matematikkfaget)

    For de som tar de andre matematikktilbudene i vgs gjelder ikke dette kravet om karakteren 4.
    Eg er mykje meir skeptisk til dei som ikkje fiksar begge målføra i norsk....
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.201
    Antall liker
    9.366
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    ^ Sukk. Jeg går ut fra at du vet veldig godt hva spesifikk betyr. Det betyr at man spesifiserer et tall.

    Det gir for eksempel en mening å si hvor mye folkepensjonen koster gjennom beregnet levetid for antall pensjonister fra 2018. Dette blir et stort totalbeløp. For så å kunne sammenligne dette med et annet totaltall med andre presmisser, må man spesifisere. En grei og forståelig måte å gjøre dette på, er å finne ut hvor mye et eller annet koster pr. år. Dermed er de sammenlignbare størrelser, og det gir dermed en litt annen mening. Nok grunnleggende voksenopplæring.

    Og NÅ lover jeg at jeg ikke gidder mer. :)

    Disqutabel
    Litt artig at du tror at du driver med voksenopplæring.

    SSB har beregnet at 100 000 flyktninger koster 750 MRD (Gitt en rekke optimistiske forutsetninger). Man kan da slutte under samme forutsetninger at 10 000 flyktninger koster 75 MRD, og at 15 000 vil koste 112,5 MRD.

    Skal man lage en "tidsserie" som du har lyst til - så kan man si at tar man i mot 15 000 flyktninger i året fremover (Som er omtrent det vi har gjort de siste 5 årene), så koster det altså 112,5 MRD hvert år, slik det har gjort de foregående årene.

    Da har du en tidsserie som du kan sammenligne med feks pensjonsforpliktelsene, og da vil du se at det å ta i mot 15000 flyktninger i året, koster oss litt mer enn halvparten av alle fremtidige pensjonsutbetalinger i folketrygden. Ganske store beløp. Og 3 ganger mer enn det vi vil gi samlet bistand i all fremtid.

    Mvh
    OMF
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Det røde rasket rotter seg sammen med den pakistanske drosjemafiaen for å blokkere for mye bedre alternativer og at vanlige mennesker skal kunne drive persontransport.

    https://www.nettavisen.no/nyheter/i...xiregler---det-vil-ke-prisene/3423542523.html
    For noe sludder. AP, SV og spesielt Moxnes har helt rett.

    "- Når det blir flere drosjer på grunn av liberalisering av løyvepolitikken, vil prisene gå opp. Det har vi sett i Sverige, og i løyveområdet rundt Akershus/Oslo. Det skjer fordi drosjesjåførene er provisjonsbetalt. Står en drosje stille, tjener sjåføren null kroner. Når det kommer flere drosjer, blir det færre turer per bil, og sjåførene må jobbe lengre skift for å tjene det samme som før. Det fører til at prisene vil øke, sier Moxnes, og legger til:

    - Regjeringens forslag fører til et frislipp. Vi mener tvert imot at det bør være færre drosjeløyver i de store byene. Tidligere har dette vært uaktuelt på grunn av lange taxikøer nattestid, men økningen i busstilbud om natten og i helgene i de store byene veier opp for det, sier han. "
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    Deph har kanskje et lite drypp av svenske tilstander. Svenskene har som kjent hatt et deregulert taximarked i noen år. Det kan være litt utfordrende for lommeboka til utenforstående som bare skal ha praie en tilfeldig taxi.

    Regjeringen burde kanskje heller titte litt på hva det er som gjør at taxi i London fungerer så pass greit.

    mvh
    KJ
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    En grei oppsummering og hva de nye forslagene faktisk handler om.

    https://www.regjeringen.no/no/aktue...istrikta-og-ei-serios-drosjenaring/id2612651/

    Når det gjelder Sverige så ville jeg ikke våget å satt meg i en drosje. Sjansen for å bli svindlet og flådd er overhengende. Som så mye annet er det et dysfunksjonelt system i det landet. Skulle jeg behøvf transport i det landet ville jeg nok langt foretrekke å bestille via en der man vil få oppgitt prisen på forhånd, viten hvem som kjører deg og ha en viss grad av forutsigbarhet og noen som kan stå til ansvar om det blir problemer. Kunne lese tidligere anbefalinger av sjåfører etc. Alt i alt et mye tryggere og bedre system enn at noen korrupte småkonger sitter på en haug med "løyver" og ofte ikke engang gidde å kjøre selv igjen. Ha sjåfører som knapt gidde å møte opp om det er en tur de rynke på nese av etc.

    Det må være reguleringer og krav til dem som kjører selvsagt, men det er store rom for forbedringer i Norge i dag.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Nå blir det billigere å kjøre drosje
    Norske drosjer har priset seg ut av markedet. Nå kommer endringer som kan gjøre det billigere for passasjerene.

    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/na-blir-det-billigere-a-kjre-drosje/3423542441.html


    Taxinæringen taper kampen om kundene. Bare i fjor falt omsetningen med 230 millioner kroner, og stadig flere drosjer kjører rundt uten passasjerer i bilen.

    Hvis samferdselsminister Jon Georg Dale får med seg Stortinget blir det frislipp og billigere for passasjerene:

    ■ Alle som har fagkunnskap, kan få drosjeløyve.

    ■ Det blir ikke noe krav om å være tilknyttet sentral.

    ■ Dermed er det fritt frem for Uber å komme tilbake.

    - Forslagene til regelendringer innebærer en stor revisjon av drosjereguleringen, og har til formål å legge til rette for velfungerende konkurranse i drosjemarkedet, som skal bidra til gode tilbud til de reisende, heter det i høringsbrevet som ble sendt ut i går.

    Dersom forslaget går igjennom, blir det slutt på at noen få utvalgte kan sitte på drosjeløyver og la andre kjøre for seg. I fremtiden blir hver drosjesjåfør sin egen arbeidsgiver, og kan spare pengene som ellers ville gått til drosjeeieren og drosjesentralen.

    For passasjerene vil det bety lavere, og ikke minst forutsigbare priser. En aktør som Uber har eksempelvis fast pris man kjenner ved bestilling. Og moderne datasystemer gjør at passasjerene vet hvem sjåføren er, og kan sjekke på forhånd om sjåføren har fått ros eller klager fra andre passasjerer.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Norske drosjer har priset seg ut av markedet. Nå kommer endringer som kan gjøre det billigere for passasjerene.

    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/na-blir-det-billigere-a-kjre-drosje/3423542441.html


    Taxinæringen taper kampen om kundene. Bare i fjor falt omsetningen med 230 millioner kroner, og stadig flere drosjer kjører rundt uten passasjerer i bilen.
    Man taper kampen om kundene fordi man konkurrerer mot en stadig utvidet og subsidiert kollektivtransport. Bla har bussene (her) begynt med regulære ruter om natta.
    Selvfølgelig øker prisene ved frislipp. I dag er prisene bestemt av konkurransetilsynet. Antall taxier er bestemt av det offentlige. Det tallet er satt så høyt at drosjesjåfør er Norges dårligst betalte jobb, og har belegg 35% av tiden. Det er derfor det blir flere av våre nye mannslem bak rattet; nordmenn NAVer heller.
    Taxi er ikke et knapphetsgode.

    Å få flere og billigere drosjer er en total utopi. Finnes ikke folk som vil jobbe for mindre penger. Man kan få færre og billigere taxier, eller flere og dyrere taxier.
    Taxi er ikke dyrt. Går du på en taxi i sentrum her og skal de 5km til flyplassen koster det ca 135kr.

    Ingen blir rik av drosjeløve heller. Du må jobbe mye; gjerne 1.5 årsverk som drosjeeier for å få noe over gjennomsnittslønn. Det er heller intet monopol. Hvem som helst kan bli drosjeeier bare man tilfredstiller kravene.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Norske drosjer har priset seg ut av markedet. Nå kommer endringer som kan gjøre det billigere for passasjerene.

    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/na-blir-det-billigere-a-kjre-drosje/3423542441.html


    Taxinæringen taper kampen om kundene. Bare i fjor falt omsetningen med 230 millioner kroner, og stadig flere drosjer kjører rundt uten passasjerer i bilen.
    Man taper kampen om kundene fordi man konkurrerer mot en stadig utvidet og subsidiert kollektivtransport. Bla har bussene (her) begynt med regulære ruter om natta.
    Selvfølgelig øker prisene ved frislipp. I dag er prisene bestemt av konkurransetilsynet. Antall taxier er bestemt av det offentlige. Det tallet er satt så høyt at drosjesjåfør er Norges dårligst betalte jobb, og har belegg 35% av tiden. Det er derfor det blir flere av våre nye mannslem bak rattet; nordmenn NAVer heller.
    Taxi er ikke et knapphetsgode.

    Å få flere og billigere drosjer er en total utopi. Finnes ikke folk som vil jobbe for mindre penger. Man kan få færre og billigere taxier, eller flere og dyrere taxier.
    Taxi er ikke dyrt. Går du på en taxi i sentrum her og skal de 5km til flyplassen koster det ca 135kr.

    Ingen blir rik av drosjeløve heller. Du må jobbe mye; gjerne 1.5 årsverk som drosjeeier for å få noe over gjennomsnittslønn. Det er heller intet monopol. Hvem som helst kan bli drosjeeier bare man tilfredstiller kravene.
    Turene vil stort sett bli mye billigere for kundene siden unødvendig fordyrende mellomledd ofte kan droppes. Når kunden må betale ikke bare for sjåfør og bli, men også ekstrapenger til løyvehaver og stor administrasjon på de forskjellige sentralene så er det ganske åpenbart mye penger rett ut av vinduet.

    Spesielt i byer og tettbygde strøk.

    Taxi er svindyrt i Norge. Skulle jeg tatt drosje hjem 20 km en natt ville det heller lønnet seg å leid et rom på et middels dyrt hotel. Sjåførene sitter ikke igjen med allverden heller, fordi det er så mye unødvendig som spiser av det som kunne vært bedre lønn om man slapp alle ekstrautgiftene.

    Mange kunne også kjørt med egen bil om det var bra nok, og de hadde de nødvendige løyver. Spesielt interessant for folk i deltidsstillinger, skiftarbeidere, studenter, arbeidsledige etc.

    Det aller viktigste er nok likevel om man kunne fått en ordning der ingen kunne sitte på mer enn ett løyve, og hvis de ikke kjørte selv så ville de automatisk miste det.

    De som tjener i dag er "mafiakongene" som sitter på mange løyver, og som kun skummer fløten av andres arbeid.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Sist jeg tok taxi etter en litt fuktig kveld betalte jeg et sted mellom 5- og 600 spenn, for 15 minutter og 10 km.

    Godt å vite at det er billig. Er det dyrere andre steder?
     

    birk88

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2016
    Innlegg
    424
    Antall liker
    302
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Setter man seg litt inn i taxi systemet i Stockholm, er det ikke noe problem.
    Det er stort sett mye billigere enn i Norge, alle bilene (ihvertfall seriøse) har store skilt med "jamførpris" i vinduet. Det er da lett å skjønne hvem som holder edruelige priser. I tillegg finnes de forskjellige Uber tjenestene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.706
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Setter man seg litt inn i taxi systemet i Stockholm, er det ikke noe problem.
    Det er stort sett mye billigere enn i Norge, alle bilene (ihvertfall seriøse) har store skilt med "jamførpris" i vinduet. Det er da lett å skjønne hvem som holder edruelige priser. I tillegg finnes de forskjellige Uber tjenestene.
    Uansett er dette et midlertidig problem, om noen år er det førerløse kjøretøyer som bringer deg dit du vil for en femtilapp eller noe der omkring. Taxi- og bussjåfør er noe som barnebarna ikke helt vil forstå hva drev med. På samme måte som kassadama i butikken.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Venstrevridd drosjesurr
    Frislipp av drosjene vil gi høyere priser, tror venstresiden. Det er selvsagt bare tull.

    https://www.nettavisen.no/meninger/gunnarstavrum/venstrevridd-drosjesurr/3423542986.html

    Nettstedet PriceofTravel har sammenlignet prisene i 88 internasjonale byer, og Oslo ligger helt øverst - bare slått av byer som Nice, Miami Beach og Zurich.

    --

    I Sverige har drosjenæringen vært deregulert i snart 30 år, og ingen ser seg tilbake. - Den svenske taxinæringen har vært avregulert siden 1990. I dag, nesten 30 år senere, er det helt fremmed at staten skulle begrense tilbudet og trafikkområdet for taxi, skriver Svenska Taxiförbundet.

    - Sverige ligger langt fremme når det gjelder å skape konkurranse på taximarkedet. Vi har avskaffet etableringshindre og begrensninger i langt større grad enn sammenlignbare land. Dermed har Sverige et bra utgangspunkt for å utvikle fremtidens taxivirksomhet med ny teknikk som bidrar til en enklere, grønnere og tryggere reise, mener toppsjef Claudio Skubla i det svenske forbundet.

    Nå følger Finland etter, og avregulere markedet. Slik regjeringen også har foreslått å gjøre her i landet.

    Så får venstresiden bare tro at færre drosjer og strengere reguleringer vil være det som får fart på drosjenæringen og gjør den mer konkurransedyktig. Altså en tro på at å fortsette som i dag skal gi nye resultater.

    Vi andre kan være trygge på at fri etablering vil gi flere drosjer og flere drosjesjåfører som eier sin egen bil, og som kan ta fortjenesten som lønn uten å betale til drosjeeiere og drosjesentraler.

    Med andre ord: En vinn/vinn-situasjon der tilbudet blir bedre, drosjene blir billigere og det blir mer penger til den enkelte sjåfør.
     

    coolbiz

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Innlegg
    9.447
    Antall liker
    5.114
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Forretningsreisende ble svært overrasket over taxiregningen fra Oslo Lufthavn til sentrum. Se vår store prisoversikt for taxiprisene fra alle de store flyplassene i Norge.

    https://www.aftenbladet.no/reise/St...0-kroner-a-ta-taxi-fra-flyplassen-11758b.html

    Filippo Mastrogiacomo var på forretningsreise til Oslo i vinter. Han og en kollega hadde hastverk og kastet seg i en taxi ved 18.30-tiden. De brukte 37 minutter på å komme seg til Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum.

    Turen kom på 1780 kroner.

    – Jeg tenkte ikke på det da jeg betalte, men jeg sjekket priser etterpå og fikk det ikke til å stemme. Selv i en kostbar by som Oslo bør det vel ikke koste nesten 200 euro for en taxitur på under 40 minutter? sier Mastrogiacomo.

    Han tok kontakt med taxiselskapet Bytaxi som svarte at de ikke er et av selskapene som tilbyr fastpriser til og fra lufthavnen, men kjører på taksameter. Da brukes tid og kilometer til å fastsette prisen.

    Mastrogiacomo fikk en beklagelse for sin misnøye av taxiselskapet, men de bekreftet at prisen er korrekt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Sist jeg tok taxi etter en litt fuktig kveld betalte jeg et sted mellom 5- og 600 spenn, for 15 minutter og 10 km.

    Godt å vite at det er billig. Er det dyrere andre steder?
    Da har du blitt lurt. 10km koster ca 250kr. Har du bestill drosja, kanskje oppimot 300kr.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Filippo Mastrogiacomo var på forretningsreise til Oslo i vinter. Han og en kollega hadde hastverk og kastet seg i en taxi ved 18.30-tiden. De brukte 37 minutter på å komme seg til Radisson Blu Plaza i Oslo sentrum.

    Turen kom på 1780 kroner.
    Det viser bare at konkurransen fungerer. I Oslo er det fri prissetting, i motsetning til det meste av landet hvor makspriser er satt av konkurransetilsynet, og følgelig tar folk hva man kan. Det er ikke bare konkurranse om kundene, men også om arbeidskraften. Hvem vil jobbe for et selskap der du tjener 30% mindre for en tur fra Gardermoen?
    Ved frislepp vil selfølgelig dette fenomenet bli mye værre og landsdekkende. Glem billigere taxi. Ingen gidder å jobbe for mye under 100kr timen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Kommunistisk vrøvl. Se hvor pengene tar veien...
    Det er kapitalisme. Åpner du et prisregulert marked er det intet som tilsier at prisene går ned. Pengene?: Ingen har blitt rik av å kjøre drosje. En drosjeeier tjener omtrent 550 000kr på 1.5 årsverk. Leiesjåfører gjerne 350 000 - 400 000kr. Ingen som ikke sulter, eller bor hos mamma, jobber bare ett årsverk i denne næringa. Drosjeeiere som mot formodning tjener mer, bor i drosja og dauer som 50 åringer.
    Dette er Norges dårligst betalte jobb. Det er derfor en økende innslag av innvandrere bak rattet. Nordmenn går heller på nav enn å tjene 80kr i timen.....
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg pleier å gå hjem fra byen i Oslo. Sparer 400 kroner (ca 7km), får litt trim og får startet prosessen med å bli noenlunde pigg til neste dag.

    Taxi i Oslo er veldig dyrt. Men det har blitt påvist at normale markedsmekanismer ikke funker - enhver ledig taxi er et lokalt monopol.

    Når jeg en gang faktisk tar taxi kjører jet konsekvent Oslo Taxi. Marginalt rimeligere, men sjåførene er i det minste kjent i Oslo. De skuffede trynene på alle jallsselskaper som står foran i køen er ren bonus.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Taxi i Oslo er veldig dyrt. Men det har blitt påvist at normale markedsmekanismer ikke funker - enhver ledig taxi er et lokalt monopol.
    Det er derfor man har prisregulert drosjemarkedet i den siviliserte del av Norge (og verden). Følgelig er taxi mye billigere enn i hovedstaden.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.961
    Antall liker
    10.410
    Torget vurderinger
    2
    Taxi i Oslo er pyton og dyrt:1.9km er min avstand fra Oslo S, koster alt i mellom 129kr til 260kr. Tar noen ganger bussen for å slippe, men med bagasje og en jobb som betaler så blir det ofte taxi..for å slippe å stå 10 min i regn og dele bussen med 73 snufsende medpassasjerer.

    Men har funnet ut at Oslo Taxi har rene biler, velkledde sjåførerer i ren uniform , og de kan veien, og ikke de dyreste.
    Scandinavian Taxi er den dyreste og med sjåfører som ikke alltid har hatt tilgang på dusj siste 24 timer.....så de unngår jeg
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Jeg bor ute i periferien (ved sæter på Nordstrand). Det er kun Oslo taxi som har et fungerende apparat for å bestilles der ute og det er kun de som klarer å få returer til sentrum om de må ut dit. De kommer når de skal, er stort sett lokalkjente og aldri noe tull. De langt fleste av mine taxiturer er jobbrelaterte og da har vi en deal med Oslo taxi og skal i utgangspunktet velge de.

    Det ble vist til hvor bra det funker med black cabs i london: en jeg kjenner som jobber i en bank i london sa at de har standing orders om å ta uber fordi black cans er så dyre. Med GPS finner jo uansett enhver idiot frem selv om navigering av rushtrafikk krever en viss ferdighet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Noen år siden Oslo nå, men valgte også alltid Oslo Taxi. Jobbens Amex kort gav 10% avslag på beløpet også.

    Husker en gang jeg skulle fra øst til vest. Heiv meg i en taxi som satte av noen andre (ikke Oslo Taxi); sjåføren spurte etter ett min om jeg skulle betale kontant eller med kort. Det måtte nesten bli kort sa jeg fordi jeg bare har en femtilapp på meg (og erfaringsmessing koster en slik tur typisk 150,-) Men neida, 50 var fine greier siden det var cash.

    Og så en annen gang med en gjøk (ikke Oslo taxi), som dundra ivei med pakistansk topp-20 lista på max og tidvis 160kmt mot Gardermoen.

    Brukte kun Oslo Taxi etter dette.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Det er sørgelig, men det har skjedd en forslumming i drosjenæringa. Løsningen er ikke å la flere klovner få delta. Heller strengere krav....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.151
    Antall liker
    10.830
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg pleier å gå hjem fra byen i Oslo. Sparer 400 kroner (ca 7km), får litt trim og får startet prosessen med å bli noenlunde pigg til neste dag.

    Taxi i Oslo er veldig dyrt. Men det har blitt påvist at normale markedsmekanismer ikke funker - enhver ledig taxi er et lokalt monopol.

    Når jeg en gang faktisk tar taxi kjører jet konsekvent Oslo Taxi. Marginalt rimeligere, men sjåførene er i det minste kjent i Oslo. De skuffede trynene på alle jallsselskaper som står foran i køen er ren bonus.
    Samme i Bergen, Bergen Taxi ruler. De eneste som har sjåfører hvor du kan føle deg rimelig trygg på at de vet hvor du skal, og på den strekningen jeg vanligvis kjører, en tier eller to rimeligere.

    Men kjørte altså mer eller mindre tvers gjennom Paris i sommer, en tur på 40 minutter, og betalte under 30 Euro. Litt mer enn en 4 kilometers tur i Bergen på 10 minutter koster.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Mine 2 prismessig ekstreme taxiturer var begge i Praha. Den ene var kl 0300 1/1. Turen tok ca 20 minutter. Jeg mener jeg betalte 75 kr.
    Den andre var for å rekke et tidlig fly. Ble hentet kl 0500 - jeg tror det var en søndag. Turen tok ca 50 minutter og kostet litt over 100 kr.
    Ellers blir det lite taxikjøring i Praha nå, da jeg reiser gratis på all kollektivtransport.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Det er sørgelig, men det har skjedd en forslumming i drosjenæringa. Løsningen er ikke å la flere klovner få delta. Heller strengere krav....
    Det er forøvrig mer ordna taxinæring i Kina. Av og til må man fiske frem sikkerhetsselen i baksetet, alternativt sette seg foran, men det er vel det eneste.

    Kina er også langt på vei å bli kontantfritt - taxiene tar ikke kort, og kontanter dvs veksel kan også vanskelig. De bruker Alipay overalt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Tok taxi Nederland i 2007. Tok det som måtte være en minstetaksttur (tok 5-6 minutter). Kostet 12 Euro.......
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Sist jeg tok taxi etter en litt fuktig kveld betalte jeg et sted mellom 5- og 600 spenn, for 15 minutter og 10 km.

    Godt å vite at det er billig. Er det dyrere andre steder?
    Da har du blitt lurt. 10km koster ca 250kr. Har du bestill drosja, kanskje oppimot 300kr.
    Det er ut til å stemme. Taksten er 69 i startakst pluss 18,41/km pluss 14,55/minutt. Hvis det tok 17 minutter kommer man over 500 spenn for å bli kjørt den mila.

    Jamførprisen er oppgitt til 411 kroner, og det det er visstnok for 8 km og 13 minutter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.576
    Antall liker
    10.832
    Sted
    Trondheim
    Det er vel avhengig av når på døgnet også? Høyere takster etter midnatt.
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Javisst. Etter en fuktig kveld, som sagt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Hvor er du i landet? Der prisene er regulert eller der det er fri prissetting? Koster ikke mer enn 300 her jeg er. Selv midt på natta.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.690
    Antall liker
    11.722
    På et mer generelt grunnlag enn akkurat bare taxi, blir det egentlig litt diffust å beklage seg over at alt er så dyrt i Norge. Det er egentlig ikke fordi noe gikk galt, mer fordi så alt for mye gikk riktig! :)

    Så har vi et land der vi har (hatt) en temmelig flat lønnskurve sammenlignet med så å si alle andre land, i sin tur betyr det at også taxisjåfører, søplemenn, vaskehjelper og butikkbetjening skal ha råd til å betale regningene sine. Dermed blir "billige" ting "dyre", så vi kan finansiere en respektabel lønn også til de lavtlønte.

    Nå er denne fordelingsordningen etter hvert under hardt press også her til lands. Og akkurat det kan nok ende opp med å et tema i "Hva har gått galt i Norge"-tråden, er jeg redd. Vi må stå i mot så lenge det lar seg gjøre!

    Disqutabel
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Hvor er du i landet? Der prisene er regulert eller der det er fri prissetting? Koster ikke mer enn 300 her jeg er. Selv midt på natta.
    Jeg vil nødig røpe hvor jeg bor, men leverandøren av tjenesten heter Trønder-Taxi. :cool:
     

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    På et mer generelt grunnlag enn akkurat bare taxi, blir det egentlig litt diffust å beklage seg over at alt er så dyrt i Norge. Det er egentlig ikke fordi noe gikk galt, mer fordi så alt for mye gikk riktig! :)

    Så har vi et land der vi har (hatt) en temmelig flat lønnskurve sammenlignet med så å si alle andre land, i sin tur betyr det at også taxisjåfører, søplemenn, vaskehjelper og butikkbetjening skal ha råd til å betale regningene sine. Dermed blir "billige" ting "dyre", så vi kan finansiere en respektabel lønn også til de lavtlønte.

    Nå er denne fordelingsordningen etter hvert under hardt press også her til lands. Og akkurat det kan nok ende opp med å et tema i "Hva har gått galt i Norge"-tråden, er jeg redd. Vi må stå i mot så lenge det lar seg gjøre!

    Disqutabel
    Ja, det er ikke yrkesvalget som avgjør om man blir rik eller fattig her i landet , det er som regel utgiftsnivået. Har man mange barn så sliter man.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.361
    Antall liker
    4.765
    Torget vurderinger
    1
    På et mer generelt grunnlag enn akkurat bare taxi, blir det egentlig litt diffust å beklage seg over at alt er så dyrt i Norge. Det er egentlig ikke fordi noe gikk galt, mer fordi så alt for mye gikk riktig! :)

    Så har vi et land der vi har (hatt) en temmelig flat lønnskurve sammenlignet med så å si alle andre land, i sin tur betyr det at også taxisjåfører, søplemenn, vaskehjelper og butikkbetjening skal ha råd til å betale regningene sine. Dermed blir "billige" ting "dyre", så vi kan finansiere en respektabel lønn også til de lavtlønte.

    Nå er denne fordelingsordningen etter hvert under hardt press også her til lands. Og akkurat det kan nok ende opp med å et tema i "Hva har gått galt i Norge"-tråden, er jeg redd. Vi må stå i mot så lenge det lar seg gjøre!

    Disqutabel
    «Vi» er alt for lite flinke til å sette pris på / verdsette at vi er et høykostland. IMHO som det heter.

    I setdet for å sammenlikne absolutte priser mellom land er det som regel også mer matnyttig og relevant å sammenlikne kjøpekraftsjusterte priser.

    mvh
    KJ
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn