erato
Æresmedlem
Ryktene lokalt er at de drev nattnavigeringslvelse med alle vinduer tildekket. Om dette er reellt aner jeg ikke, men det hevdes av folk som betraktet fregatten at det ikke var et lysglimt å se fra broen.
Hva slags lys skulle man se fra bro midt i svarteste natten ...?Ryktene lokalt er at de drev nattnavigeringslvelse med alle vinduer tildekket. Om dette er reellt aner jeg ikke, men det hevdes av folk som betraktet fregatten at det ikke var et lysglimt å se fra broen.
Alle slike instrumenter har dimmere, som man dimmer ned jo mørkere det er.Lys fra instrumenter osv....
Denne saken er det moro å rippe opp i! Konklusjon:Da går det eksempelvis galt når rådmannen får det for seg at Måløy skal være vertshavn for Tall Ships Race og kommunen selv tar risiko på ølsalg, konsertbesøk med avdankede Status Quo og mye annet...Sannheten er at de fleste kommuner i realiteten er rådmannstyrte. Politikernes innsats er å vedta Rådmannens innstilling, uten alt for mange innsigelser.
Jeg synes ikke det. Hva synes du om at budsjettene årlig blir høvlet med 0.5 %?Synes du at det er greit å bryte loven hvis man ikke har råd til det man ønsker seg?Og så kan man stille spørsmålet om hvorfor de så seg nødt til å gå til dette steget. Har det noe med at budsjettene blir årlig ostehøvlet med 0,5 % i "forventet effektivisering"?Det holder ikke når de brøyt kommuneloven for å få det til. Det er en grunn til at politikerne ikke skal kunne gamble med kommunekassa.Det var vel eit uskuldsblått forsøk på å skaffe rikdom til folket ved hjelp av kapitalistiske verktøy...
Er din påstand at Norske kommuner bruker 0.5% mindre penger hvert år?Jeg synes ikke det. Hva synes du om at budsjettene årlig blir høvlet med 0.5 %?Synes du at det er greit å bryte loven hvis man ikke har råd til det man ønsker seg?Og så kan man stille spørsmålet om hvorfor de så seg nødt til å gå til dette steget. Har det noe med at budsjettene blir årlig ostehøvlet med 0,5 % i "forventet effektivisering"?
Totale offenlige utgifter Norge: ~1300mrd NOK/år (260k pr. innbygger)Kjenner ikke så godt til Finland, men i Sverige og Danmark har de kommet mye lenger enn oss i sentraliseringprosessen, noe som forøvrig er en naturlig prosess verden over. Ungdommen flytter til sentrale strøk for å få utdanning, jobb og følelsen av å være med der det skjer. I Norge har vi pøst på milliarder for å bremse denne utviklingen. Og så kan vi da spørre, er Sverige og Danmark land med lavere livskvalitet enn Norge?
Jeg tror tallene dine for Sverige er feil.Totale offenlige utgifter Norge: ~1300mrd NOK/år (260k pr. innbygger)Kjenner ikke så godt til Finland, men i Sverige og Danmark har de kommet mye lenger enn oss i sentraliseringprosessen, noe som forøvrig er en naturlig prosess verden over. Ungdommen flytter til sentrale strøk for å få utdanning, jobb og følelsen av å være med der det skjer. I Norge har vi pøst på milliarder for å bremse denne utviklingen. Og så kan vi da spørre, er Sverige og Danmark land med lavere livskvalitet enn Norge?
Totale offentlige utgifter Danmark: ~900mrd NOK/år (180k pr. innbygger)
Totale offentlige utgifter Sverige: ~2200mrd NOK/år (220k pr. innbygger)
Totale offenlige utgifter Finland: ~1000mrd NOK/år (180k pr. innbygger)
Og for å illustrere hvor oljeavhengige vi er, totale offentlige inntekter i Norge uten oljeinntektene: 1045mrd NOK/år.
AS Norge går altså med over 250 milliarder kroner i underskudd hvert år uten oljen. Da må det høvles mer enn litt hvis vi skal bli oljeuavhengige. Men Hardingfela er kanskje glad i olje tross alt?
Det der er vel bare det som kalles "socialt skydd" her:Jeg tror tallene dine for Sverige er feil.Totale offenlige utgifter Norge: ~1300mrd NOK/år (260k pr. innbygger)Kjenner ikke så godt til Finland, men i Sverige og Danmark har de kommet mye lenger enn oss i sentraliseringprosessen, noe som forøvrig er en naturlig prosess verden over. Ungdommen flytter til sentrale strøk for å få utdanning, jobb og følelsen av å være med der det skjer. I Norge har vi pøst på milliarder for å bremse denne utviklingen. Og så kan vi da spørre, er Sverige og Danmark land med lavere livskvalitet enn Norge?
Totale offentlige utgifter Danmark: ~900mrd NOK/år (180k pr. innbygger)
Totale offentlige utgifter Sverige: ~2200mrd NOK/år (220k pr. innbygger)
Totale offenlige utgifter Finland: ~1000mrd NOK/år (180k pr. innbygger)
Og for å illustrere hvor oljeavhengige vi er, totale offentlige inntekter i Norge uten oljeinntektene: 1045mrd NOK/år.
AS Norge går altså med over 250 milliarder kroner i underskudd hvert år uten oljen. Da må det høvles mer enn litt hvis vi skal bli oljeuavhengige. Men Hardingfela er kanskje glad i olje tross alt?
https://www.regeringen.se/artiklar/2018/11/budgeten-for-2019-pa-fem-minuter/
Så vidt jeg kan se er statusbudsjettet i Sverige på 1019 MRD Svenske kroner også er de vel 10 millioner innbyggere. Som da gir NOK 950 000,-/innbygger.
Ellers er 250 MRD ganske nøyaktig 2,5 % av oljefondet - så det flyter greit det.
Mvh
OMF
Fant meg et kvartal....det var vel du som publiserte tallene, og hvis du skal argumentere for en trend, så er det vel relevant å bruke de nyeste tallene. Summerer du alle tre kvartalene i 2018, så har du fortsatt 41% O&G.^ Du fant deg et kvartal. Du kan gjøre samme regneøvelse på 2016/2017 og de øvrige kvartalene. Eller vente på fallet i 4. kvartal 2018, nå som oljeprisen har falt grundig igjen ...
Korrigerte feilen i opprinnelig innlegg.Det der er vel bare det som kalles "socialt skydd" her:
Offentliga sektorns utgifter - Ekonomifakta.se
Tallene dine gir ca 95k/per innbygger, ikke 950k. At Sverige har nesten tre ganger mindre statsbudsjett per capita enn Norge tror jeg ikke er tilfelle.
AS Norge går okkesom 250 millarder kroner i årlig underskudd uten oljen. At noen har greid å gjøre suksess innen feks. teknologi endrer ikke dette faktum.Men olje og gass er ikke så viktig som man innbiller seg. Noen makroøkonomiske realiteter og vi har mye omstillingsdyktig kompetanse. Ekstremfallet i oljepris noen år tilbake gjorde at mange ingeniører fant andre ting å holde på med, en del av de aktivitetene er blitt verdensprodukter i andre sektorer.
Ikke hvis utgifter til offentlig sektor utgjør en større andel av BNP i Sverige enn i Norge. Og hvis du tar med oljeinntektene i Norsk BNP så gjør de det. Igjen, jeg brukte tallene fra linken over (og 1SEK=1NOK som omtrent er tilfellet nå). At Sverige har 95k i offentlige utgifter per capita mens de norske er 260k har jeg ikke noen tro på. Vi har en alt for dyr offentlig sektor, men så brutal er ikke forskjellen.Korrigerte feilen i opprinnelig innlegg.Det der er vel bare det som kalles "socialt skydd" her:
Offentliga sektorns utgifter - Ekonomifakta.se
Tallene dine gir ca 95k/per innbygger, ikke 950k. At Sverige har nesten tre ganger mindre statsbudsjett per capita enn Norge tror jeg ikke er tilfelle.
Jeg tror kanskje det er noe som holdes utenfor, men de har ikke mer enn knapt 1100 MRD i inntekter.
Men mulig at noe veibygging/pensjon holdes utenfor.
BNP pr capita i Norge er 75k USD, i Sverige er den 53 USD. Så forskjellen skal være større enn de 15% du indikerer dere oppe.
Vil anvbefale folk å titte litt på Sinnasnekkeren Sverige vs Sinnasnekkeren Norge - da ser man i grunn greit at sikkerhetsnettet er en del strammere i Nroge.
Med tanke på hvordan Trine har håndtert Venstre så kan det være at Abid er en bedre kandidat. Virker som om han prøver å stå opp mot FrP og Hrs, men taper gang på gang kampene. Å måtte høre på sjefen skjelle deg ut på åpen høyttaler med en ekstern forhandlingspartner er ikke akkurat gunstig for det psykososiale arbeidsmiljøet. Trine strøk i ledelse101.Spill for galleriet.....
Abid er ute etter mer makt.