Hva har vi i glasset, nok en gang..

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg sverger: Heretter blir det bare vann - unntatt i morgen og neste helg...
     
    T

    Thomas1

    Gjest
    For mye Braastad XO, for mye Tullamore dew, for mye billig rødvin og ALTFOR LITE VANN....
     

    hugin

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    229
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    4
    E.C. Dahls juleøl Kl. III.....mmmm mørkt, tungt og deilig!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Prøv dette:

    Karamelliser 2 ts sukker i en panne
    tilsett flasken med vin
    kok til det er blitt nesten sirup
    tilsett godt innkokt kraft f.eks. fra oksehaler
    kok det hele ennå mer inn, det skal være konsentrert og kraftig smak
    monter med litt kaldt smør

    server til steik, soppstuing, kokte poteter og asparges og belger med erter/sukkererter
    Gjorde som du sa Deph, evig takknemlig, det ble en himmelsk saus. :D :D :D
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    Litt på siden, men var i København forrige helg under danskenes lansering av årets Tuborg Julebryg. Jeg er gjerne skeptisk til jul før desember, men maken til feststemningen i Køben denne fredagen skal man lete lenge etter. De største pubene får levert julebrygget med hest og kjerre presis klokken 20.59. Så er det nisseluer, julemusikk og høy stemning langt ut i de små timer. :)
     
    O

    om.s

    Gjest
    Som den ikke ordinarie arbeider (med avvikende arbeids tider ditto) er dette min lørdagskveld, og noe Amarone skal man ha i glasset under kvelden...

    mvh
     

    JonnYb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    311
    Antall liker
    0
    På tide å fylle opp glassene igjen vel... ;D

    Mye krig i den berømte og tilsynelatende evigevarende konflikten mellom måleren og lytteren om dagen, så da tenkte jeg komme løpende med en liten lerke og hvitt flagg fra denne skyttergraven. Vi har vel alle sett og hørt "pipes of piece" engang ;)

    I anledning forkjølet og kilen hals, er stunden inne for å smake på Kon-Tiki Very Special Cognac.. :) Også kjent som "smøregave" mot jula.

    Skål!

    ..løper hurtig tilbake i stilling... ;D
     

    Fadamacka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    343
    Antall liker
    1
    Torget vurderinger
    1
    Måtte teste nyinnkjøpt kaffekanne, så i kveld går det i den svart suppe!
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    I dag er det den vanlige jobbtraktekaffen, basert på Friele Frokostkaffe i Moccamaster-trakter.

    Hjemme lager jeg kaffe bare i helgene, og da går det i en hendig presskanne. Jeg maler kaffebønnene selv og jeg må si at når man først har funnet kaffebønner man trives med, en passelig malingsgrad og korrekt trekketid, så er det lite som slår dette på smak av vanlig kaffe. :) (Klart at man kan få til mye fancy og godt med en espressomaskin, men det er på en måte en annen drikk)

    Forsøkte nylig en pose ferdigmalt Evergood-kaffe som var innkjøpt til en jobbsammenkomst kona hadde hjemme i presskanna og alt jeg kan si er "fyttirakkern!". Det var direkte ille. Den som tror at Evergood smaker godt har falt i reklamefella. Heretter kaller jeg den Nevergood.
    Det var som å lytte til dårlig komprimert MP3 ved 64kbps avspilt over telefonen. Grusomt! Noen burde saksøke for villedende markedsføring.
     

    juster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.11.2003
    Innlegg
    510
    Antall liker
    23
    Torget vurderinger
    1
    Nypresset ekspresso av hjemmekvernet bønner..... DEILIGT :D

    Tom-Erik
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.666
    Antall liker
    9.969
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roffe skrev:
    Forsøkte nylig en pose ferdigmalt Evergood-kaffe som var innkjøpt til en jobbsammenkomst kona hadde hjemme i presskanna og alt jeg kan si er "fyttirakkern!". Det var direkte ille. Den som tror at Evergood smaker godt har falt i reklamefella. Heretter kaller jeg den Nevergood.
    Totalt omvendt av mine erfaringer. Synes Friele Frokost er noe tynt skvip (har nettopp drukket en kopp - dessverre standard på jobben), og at Evergood tilfører en fylde og tyngde i smaken som gir kaffen en helt annen dimensjon. Heldigvis lager Friele etter hvert en del bedre kaffer enn Frokost. Ellers er Coops Ali Blå en sikker vinner blant hverdagskaffene synes jeg.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Friele frokost er fullt ut drikkendes, det; fordrer dog at den som doserer faktisk har oppi litt kaffe! Kantina vår lager tynt "pessvattn", men samme kaffen i ABRA-automatene våre er faktisk både smaksrik og god. Hjemme blir det nok dessverre stort sett Nescafé Red Cup produsert på "ping"-måten i nærmeste mikro. Det er forresten ikke det verste; det er nok at RC-en er ute av sortimentet hos nærbutikkene mine, slik at jeg hamstrer en kartong i blant på Bunnpris Eberg... Annen pulverkaffe: Fysjom føi!

    Bernt K
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    erato skrev:
    roffe skrev:
    Forsøkte nylig en pose ferdigmalt Evergood-kaffe som var innkjøpt til en jobbsammenkomst kona hadde hjemme i presskanna og alt jeg kan si er "fyttirakkern!". Det var direkte ille. Den som tror at Evergood smaker godt har falt i reklamefella. Heretter kaller jeg den Nevergood.
    Totalt omvendt av mine erfaringer. Synes Friele Frokost er noe tynt skvip (har nettopp drukket en kopp - dessverre standard på jobben), og at Evergood tilfører en fylde og tyngde i smaken som gir kaffen en helt annen dimensjon. Heldigvis lager Friele etter hvert en del bedre kaffer enn Frokost. Ellers er Coops Ali Blå en sikker vinner blant hverdagskaffene synes jeg.
    Friele frokost er en grei kaffe, men den trenger en god kaffetrakter som ikke er for inngrodd, og ikke en sliten jobbmaskin for å yte sitt beste. Den tåler heller ikke å lages for sterk da den fort blir skarp i smaken da. (med mindre man tilsetter flytende kufett).

    Til slitne innkalkede jobbmaskiner er Mils kaffe bedre.

    Selv kjøper jeg mye Evergood da den ikke er like var på blandingen, og er lettere å få til å stemme.

    Lidl hadde en stund en god etiopisk kaffe, men den forsvant igjen etter en stund.
     

    roffe

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    3.677
    Antall liker
    6
    erato skrev:
    Totalt omvendt av mine erfaringer. Synes Friele Frokost er noe tynt skvip (har nettopp drukket en kopp - dessverre standard på jobben), og at Evergood tilfører en fylde og tyngde i smaken som gir kaffen en helt annen dimensjon. Heldigvis lager Friele etter hvert en del bedre kaffer enn Frokost. Ellers er Coops Ali Blå en sikker vinner blant hverdagskaffene synes jeg.
    Nå må jeg si at Friele Frokost heller ikke er den optimale kaffen for meg, og den må traktes kraftig dosert, altså ingen drøy kaffe. Men jobbkaffe og "kose meg i helgene"-kaffe fyller ulike funksjoner. Uansett så var (N)Evergood en enorm nedtur i forhold til egenmalte bønner. Men Blå Coop er slettes ikke verst, nei.

    Når det gjelder kaffebønner som jeg maler selv så blander jeg omtrent 50/50 med Zoegas Mollbergs Blandning (en mørkbrent kaffe) og Löfbergs Lila Mellanmørk Medium.
    (Ja, jeg bor i Halden, så tilgang på svensk kaffe er god. Måtte motvillig innrømme at svenskene er gode på kaffe da jeg flyttet hit). ;)
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I noen spennende kaffebutikker i København så jeg at det var populært å kjøpe kafferistere. Nå smaker nybrent og nyristet kaffe aller best, men jeg vet ikke hvordan tilgangen på umalte bønner er her hjemme. Da kan man holde kontrollen selv med hvor mørk risting man liker også. Selv liker jeg lys til mellomlys risting av kaffebønner. Og helst Kenya og Etiopia. Ofte er kaffen man kjøper her hjemmer for mørkbrendt for min smak, selv om dette er ennå verre lenger syd i Europa. En litt sterkt traktet kaffe av litt lys risting er en helt annen opplevelse enn den bitre beken som noen ganger passerer som kaffe med litt godvilje.

    Til espresso eller melkeblandinger er det noe helt annet. Der er Illy helt ok.
     

    LydMekk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.08.2003
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    2
    Evergood standard eller Juleblanding i vanlig trakter er goodie IMO. Enig med Gjestemedlem i at alt for mye kaffe er for mørkbrent her til lands.
     

    Haubokk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.12.2005
    Innlegg
    172
    Antall liker
    1
    Evergoods presskannemalte kaffe og Freia Premium 86% er en glimrende kombinasjon :)
     

    kns

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    08.10.2007
    Innlegg
    68
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Friele frokost er en helt grei kaffe, men den krever en noe høyere dosering,
    da smaker den best. Av de norske er likevel Evergood en klar favoritt.
    Synes likevel at Evergood var mere smaksrik og bedre før?
    Virker som de har dempet den noe, (mindre syrlighet) og den fremstår som mere nøytral i smaken enn tidligere.
    Best egnet til "lagring", hvis du heller kaffen på termos, da er Ali å foretrekke.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har et par dager prøvd Evergood Dark Roast i MoccaMasteren, og de første par koppene er kjempegode. Mot slutten av kanna, etter noen timer, blir den dog besk. Friele Cafe Noir er også absolutt drikkverdig.

    Bernt K
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    kns skrev:
    Friele frokost er en helt grei kaffe, men den krever en noe høyere dosering,
    da smaker den best. Av de norske er likevel Evergood en klar favoritt.
    Synes likevel at Evergood var mere smaksrik og bedre før?
    Virker som de har dempet den noe, (mindre syrlighet) og den fremstår som mere nøytral i smaken enn tidligere.
    Best egnet til "lagring", hvis du heller kaffen på termos, da er Ali å foretrekke.
    Jeg har litt annen erfaring med Friele Frokost og synes den for all del ikke må lages for sterk. Da blir den sur og besk, mens evergood tåler bedre å lages med en skje for mye. Jeg mener også at Friele Frokost forandret seg i forhold til tidligere og smaker litt mer slik som litt for gammel kaffe smaker, eller kanskje de bruker en litt større andel fyllmasse i blandingen? Men om sansene eller hukommelsen spiller meg et puss skal jeg ikke sverge på.

    Friele Frokost kan blandes litt sterkerke, men da kun i traktere som bruker kortere trekketid enn standarden, evt. med manuell overhelling av kjelevann.
     

    novgarod

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.09.2006
    Innlegg
    957
    Antall liker
    59
    Löfbergs lila mellanrost.... det er kaffen sin det! :-* :D ...O´what a beautiful moooorning...!
     

    Hamram

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2006
    Innlegg
    1.120
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    1
    Max Havelaar, dette merket står på den beste kaffen. ;)

    http://www.fairtradenorge.no/Internett/Produkter/Kaffe/

    For meg er dette en perfekt måte å gi hjelp til selvhjelp, siden det smaker godt på flere måter. 8) Vurder dette neste gang du skal i sjappa på hjørnet for å handle kaffe.

    En ting til folkens; når dere fyller vann på trakteren, bruk et vanlig litermål! Jeg ser at nesten alle jeg svipper innom bruker trakterkanna til denne jobben, og det er ugunstig på sikt. Dere lydfreaker vet at detaljene teller, så litt mikroskopiske kafferester gang etter gang, setter sine spor i traktesystemet. Altså: Unngå dette problemet ved å tilføre renest mulig vann, og det gjør man altså ikke ved å bruke en lett skylt trakterkanne... :eek:
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.799
    Antall liker
    4.056
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Heh! ;D

    (det må dog innskytes at jeg drikker liter'n på to timer, så den står ikke og godtgjør seg hele dagen...)

    Eders forbundne,

    Bernt K
     

    JonnYb

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.02.2005
    Innlegg
    311
    Antall liker
    0
    Så var det disse edle dråpene igjen da..

    Men opp tidlig så glasset fylles for n'te gang i dag med blå farris. En utsøkt tørste slukker...
     

    Trane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Innlegg
    8.213
    Antall liker
    7.033
    Torget vurderinger
    4
    Nice Islay det der!

    Selv ville jeg nok spart den til høstværet setter inn. Sommerstid setter jeg mer pris på Clynelish og Linkwood etc.
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Om noen strakser skal jeg ha ei velfortjent pils med Traveling Wilburys på greit volum.
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Jegermeister er bare drikkandes om man er på fisketur og det regner, laksefiske forøvrig.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    IsakAlexander skrev:
    Jegermeister er bare drikkandes om man er på fisketur og det regner, laksefiske forøvrig.
    Eller kropsvarm fra plastflaske på lange bussturer.
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.912
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Frysekald sammen med en iskald pils er det helt fortreffelig i sommervarmen :)
     

    IsakAlexander

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    308
    Antall liker
    5
    Torget vurderinger
    1
    Gurgle... ehhrm huh? Kroppsvarm jeger på busstur?
    Uff jaja kansje, er jo bedre enn 2 magnumflasker med flat pils og inget toalett.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn