Hva i helsike skriver FIDELITYs redaktør?

Status
Stengt for ytterligere svar.
K

kbwh

Gjest
timc skrev:
Tipper KV sitter i godstolen og ler så han griner nå han leser denne tråden.

Han fikk mest sannsynlig akkurat den reaksjonen han ønsket.

Jeg synes ialfall at kommentarene her inne er stor underholdning.
Han koser seg kanskje kostelig over at jeg etter dette anser bladet som fullstendig uetterettelig også da.
 
U

utgatt60135

Gjest
Uff.... denne tråden synes jeg ikke mye om :-\.

STORM I ET VANNGLASS, folkens?

Ok, det var en dårlig sammenligning og Vadseth er vel sterk i ordbruken til tider. Men vi trenger vel ikke ørten sider om dette og om kabler? Uansett er jo "målemafiaen" som kanskje føler seg litt angrepet bare noen få personer.
 

Ivaols

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2004
Innlegg
1.190
Antall liker
507
Sted
Flekkerøy
OivindJ skrev:
Etter at en selv en gang har hørt forskjelden, så låter naturligvis "ekspertenes" kritikk som ganske så trangsynt.
Spørsmålet er hvorvidt det du hørte er reellt, eller om det er dine egne forventninger som spiller deg et puss. For å komme et skritt nærmere objektivitet kan du ta en ABX blindtest, og se om forskjellen består.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg synes mye om en tråd som kler av "Skandinavias største high-end blad" så ettertrykkelig.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Valentino skrev:
timc skrev:
Tipper KV sitter i godstolen og ler så han griner nå han leser denne tråden.

Han fikk mest sannsynlig akkurat den reaksjonen han ønsket.

Jeg synes ialfall at kommentarene her inne er stor underholdning.
Han koser seg kanskje kostelig over at jeg etter dette anser bladet som fullstendig uetterettelig også da.
Tror du han bryr seg når så mange andre elsker og har hørt det samme som redaktøren?
Å få alt til å bli uetterettelig er kun fornøyelig lesning. Men å bli hysteriske som så mange objektivister blir her inne er kun til å le av ;)
 
K

kbwh

Gjest
Hehe, han har jo sin menighet, ja.

"Hysteriske objektivister" er et ganske festlig uttrykk egentlig.

(Hey, jeg mener å høre forskjell på enkelte ledninger!)
 
P

Parelius

Gjest
Soundproof skrev:
Så avrundes lederen med at man har testet kabler, funnet at det er prikken over i-en å investere i dyre kabler, om man har et "topp anlegg, så vil også disse rådyre greiene gjøre noe nesten entydig positivt med lyden, utrolig nok. Og dette må Fidelity våge å mene selv om vi blir mistenkeliggjort av mange som kan "bevise" at kabler er tull og forforsterkere uten RIAA er en anakronisme."

Og så rundes det av med at dette må tas på alvor om man vil ha himmelsk lyd.
Deilig å se en kabelhysteriker, uten omsvøp, fremme sammenhengen pris-ytelse så entydig, og tydeligvis(?) uten særlig forbehold om matching, som i andre sammenhenger her på forumet blir vektlagt så sterkt, komme med (nesten) entydige utsagn om kabelprisens vederkvegende virkning.

De fleste sensualister her på forumet fremstår nesten som hardkokte rasjonalister til sammenlikning.

(Alt sagt på basis av en ikke-kontekstuell lesning, selvfølgelig.)
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Valentino!

Valentino skrev:
Jeg ser at du skriver det, ernie70, men tar det ikke til følge. Her debatteres da deler av lederen, slik Soundproof har sitert den. Hva er problemet med det?

Vadseth må gjerne avstå fra å svare her. Det er hans valg, likesom han velger å la bladet han redigerer gi seg troen i vold.
Hvordan kan du debatere noe som du ikke har lest?
Hvordan vet du at Soundproof har gjengitt artikkeleen riktig?
Men, selvsagt står du fritt til å mene hva som helst.
Jeg har sagt mitt.
 
K

kbwh

Gjest
sensualister/rasjonalister

Kan jeg fritt og uten vederlag bruke disse betegnelsene i framtiden?

@ernie70. Jeg har lest Soundproof's sitater, altså debatterer jeg noe jeg har lest. Jeg finner ingen grunn til å tro at han har sitert Vadseth uriktig. Gjør du?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Lyngen skrev:
...
Ok, det var en dårlig sammenligning og Vadseth er vel sterk i ordbruken til tider. Men vi trenger vel ikke ørten sider om dette og om kabler? Uansett er jo "målemafiaen" som kanskje føler seg litt angrepet bare noen få personer.
...
Det er vel kanskje nettopp det som er litt forunderlig. «Angrepet» er kanskje i første rekke et «angrep» på seg selv og sin egen troverdighet, ved å reprodusere moderne myter om «gammel uvitenhet», som i bunn og grunn er fundert på «ny uvitenhet» eller rettere sagt underkjennelse av eksisterende viten - kort sagt lederen slik den er gjengitt er i beste fall et selvskudd i foten. Hvorfor «menigheten» ikke evner eller ønsker å se dette begriper jeg rett og slett ingen ting av - kanskje med unntak av ett eller annet om at målet helliger middelet - men som antydet når middelet er virkesløst ... er det virkelig så enkelt at vi ikke er i stand til å kritisere våre meningsfellers feilaktige retorikk, selv når den undergraver vår felles oppfattning? Er vi bare en heiagjeng som jubler uansett hva det er «ypperstepresten» preker?

mvh
KJ
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Underlig hvordan mange av de som sitter med de "gode" anleggene her inne øyeblikkelig avskriver en hver form for vitenskapelig måling av en kabels virkning når deres anlegg forøvrig er et resultat av nettopp de samme målinger? Hvem er vel i tvil om viktigheten av hvordan ett rør, en kondensator, en spole eller en motstand måler? Er det slik at det sitter folk her på forumet som tror at det finnes produsenter som lytter seg frem til en kondensators virkning?! :eek: Selv Mr. Duelund må nok ty til målinger når han skal vikle folie til en verdi av 0,33 mh..? Når Mundorf utvikler en kondensator med avvik på max 0,2% så er vel det heller ikke etter å ha brukt "sansene"...? Så hva er det som skiller en kabel fra en annen komponent i kjeden?

Hva om mr. Vadseth nå, som en følge av sine påstander, tok mot til seg og "beviste" en gang for alle at kabler har denne "himmelske" virkning av ikke målbar karakter, ved å gjenomføre tidenes blindtest. 2.5" grøftekabel mot 3-4 andre "super"kabler. lot det hele gjennomføres av et panel bestående av redaksjonens lærde + en ulærd kontrollgruppe. (som en gimmik ser jeg for meg at en politimann eller to kunne stille opp og foreta switching mellom ulike kabler via en skjult kontrollboks.)

Kan neppe tenke meg en artikkel som ville trekke fler lesere fra både skeptikerleiren og de som er overbevist om kabelens betydning.

Ser for meg at en slik test ville skape furore i bransjen! Men alle kabelprodusenter skulle vel ta den i mot med åpne armer, for de "vet" jo at deres kabler vil skille seg fra grøftekabelen på grunn av deres nøye konstruerte og fremlyttede egenskaper, eller hva?

Vadseths troverdighet ville være hevet over en hver tvil, og tro meg, det ville nok være målbart i form av nye abonenter og stigende opplagstall! ;)
 
P

Parelius

Gjest
Valentino skrev:
sensualister/rasjonalister

Kan jeg fritt og uten vederlag bruke disse betegnelsene i framtiden?
Intet ville ha vært bedre.

Som tidligere nevnt:

En snakker gjerne om subjektivister og objektivister. Uttrykkene er feilaktige. Konstellasjonen som gir seg tilkjenne er motsetningen mellom sensualister og rasjonalister. Kriteriet for en sensualist på hva som teller som virkelighet (objektivt korrelat), er - følger vi Hume - et inntrykks livaktighet. Vi kommer ikke langt med det. For en rasjonalist er kriteriet på virkelighet (objektivt korrelat) at noe er lovmessig bestemt - om vi følger Kant. All (nesten i det minste) rasjonalistisk tenking etter Descartes er subjektivisme. Det gjør den ikke nødvendigvis mindre rasjonalistisk. Ikke at det betyr noe, men en kan jo lære litt på veien.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
jb_rasmussen skrev:
Nej det sagen handler om er at der er en gruppe mennesker som ikke kan ell. vil høre forskel på kablers indvirken på i lydkæden, der som de ikke kan aflæse resutatet på et måle instrument.
Det er det påstanden går på ja, men jeg har hittil aldri møtt noen av det slaget. Problemet er nemlig at selv 2 enkle løpemeter kabel kappet fra samme rull måler forskjellig, men jeg har mine seriøse tvil om hvorvidt du klarer å høre forskjell.

jb_rasmussen skrev:
nu er sagen sådan at det menskelige måle instrument er udviklet igennem tusinde a år, mens de instrumenter den omtalte gruppe støtter sig til , kun har været igennem en udviklings proses igennem nogle årtier.
Mennesket er ikke et måleinstrument. Vi er høyst adaptive og har praktisk talt ingen referanser. Vi benytter oss av svært unøyaktige preferanser som gir oss holdepunkter som svinger mye, og som påvirkes av både tid, tanker, følelser og andre sanseinntrykk.

Da man plutselig forstod dette var det et lyst hode som fant ut at vi kan utvikle et apparat som kan detektere størrelser og som jobber ut i fra faste størrelser slik at vi kan måle bredden på stein A, så måle bredden på stein B, for så å sammenlikne dem uten å måtte legge dem ved siden av hverandre.

jb_rasmussen skrev:
JRG ER IKKE I TVILV OM HVEM DER ER KOMMET LÆNGST I UDVIKLINGS PROSESSEN. kansje de skulle bruge energien deres på udvikling a bedre måle instrumenter istedet for at prøve på at latterlig gøre folk der er i stand til at høre forskellene med deres højt udviklede måle redskab. ;)

Mvh.johnny
Med disse to ovenfor nevnte steinene kan målet for eksempel være 1,005meter på den ene og 1,007 meter på den andre. Formen kan være ellers totalt ulik. Vi har i dag utstyr som kan måle dette fordi det er nøyaktig og jobber ut i fra faste definerte størrelser og vi kjenner de faktorene som kan avvike i selve instrumentet slik at vi kan definere dets nøyaktighet.

Med øynene (som også er et sanseorgan utviklet i løpet av ca 500 millioner år eller noe) vil vi ikke ha den minste sjanse til å kunne se hvilke stein som er bredest. I et slikt tilfelle vil vi heller ikke være i stand til å se om det er forskjell på bredden.

Imidlertid kan vi lett se at den ene steinen har 8 ganger så stort volum som den andre. Vi klarer ikke å spotte tallet nøyaktig, men vi har ingen problemer med å se at volumet er svært forskjellig. Dette kommer imidlertid ikke frem når man bare måler bredden på steinene.

Det betyr ikke at målingen av bredden er unøyaktig.

Det betyr heller ikke at den som mener vi ikke kan se hvilken stein som er bredest nødvendig vis mener vi ikke kan se forskjell på steinene.

Og aller minst betyr det at volumforskjellen ikke er målbar selv om det ikke kommer frem når man måler bredden.



Men tråden handler fortsatt ikke om dette. Den handler om at det i en leder er rettet beskyldninger mot folk med fagkompetanse på genereltgrunnlag. Beskyldningene går i hovedsak på at disse menneskene ikke forstår hva de holder på med og at de ikke er åpne for virkeligheten. De går videre på at denne gruppen skal drive en slags heksejakt mot uskyldige entusiaster. Samtidig er bransjen for særdeles kostbare kabler fremstilt som et slags offer for denne gruppens gjentatte angrep.

Husk da på:
Tråden "Enda en spiker i kista for målemafiaen", og "Noe å tygge på for målemafiaen" er direkte angrep på fagpersoner. Det samme gjelder denne lederen. Skal man først kaste stein i glasshus bør det i det minste være hold i selve beskyldningene.

Artikkelen er også skrevet på en slik måte at den kan se ut som om den er bestilt av en eller flere som lever av dyre kabler (ikke minst grunnet dens plassering, samt artikkelen om Jorma). Det er jeg nok overbevist om at ikke er tilfellet, men det er fortsatt ikke spesielt gunstig hva troverdighet angår.

Akkurat nå, dersom Vadset følger tråden, tror jeg han føler at ordvalget kan ha vært uheldig. Uten at jeg er helt 100% sikker på hans ståsted ville det overraske meg veldig om det ikke kommer et etterspill i neste nummer. Det er nok også mest fornuftig å gjøre det i bladet da de fleste abonnentene neppe sitter og følger tråden eller forumet forøvrig.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Parelius skrev:
Intet ville ha vært bedre.

Som tidligere nevnt:

En snakker gjerne om subjektivister og objektivister. Uttrykkene er feilaktige. Konstellasjonen som gir seg tilkjenne er motsetningen mellom sensualister og rasjonalister. Kriteriet for en sensualist på hva som teller som virkelighet (objektivt korrelat), er - følger vi Hume - et inntrykks livaktighet. Vi kommer ikke langt med det. For en rasjonalist er kriteriet på virkelighet (objektivt korrelat) at noe er lovmessig bestemt - om vi følger Kant. All (nesten i det minste) rasjonalistisk tenking etter Descartes er subjektivisme. Det gjør den ikke nødvendigvis mindre rasjonalistisk. Ikke at det betyr noe, men en kan jo lære litt på veien.
Meget bra. Endelig noen som kan sette ord på det. Disse dømmende og fornedrende uttrykkene er ingen tjent med uansett.
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
novgarod skrev:
Underlig hvordan mange av de som sitter med de "gode" anleggene her inne øyeblikkelig avskriver en hver form for vitenskapelig måling av en kabels virkning når deres anlegg forøvrig er et resultat av nettopp de samme målinger? Hvem er vel i tvil om viktigheten av hvordan ett rør, en kondensator, en spole eller en motstand måler? Er det slik at det sitter folk her på forumet som tror at det finnes produsenter som lytter seg frem til en kondensators virkning?! :eek: Selv Mr. Duelund må nok ty til målinger når han skal vikle folie til en verdi av 0,33 mh..? Når Mundorf utvikler en kondensator med avvik på max 0,2% så er vel det heller ikke etter å ha brukt "sansene"...? Så hva er det som skiller en kabel fra en annen komponent i kjeden?

Hva om mr. Vadseth nå, som en følge av sine påstander, tok mot til seg og "beviste" en gang for alle at kabler har denne "himmelske" virkning av ikke målbar karakter, ved å gjenomføre tidenes blindtest. 2.5" grøftekabel mot 3-4 andre "super"kabler. lot det hele gjennomføres av et panel bestående av redaksjonens lærde + en ulærd kontrollgruppe. (som en gimmik ser jeg for meg at en politimann eller to kunne stille opp og foreta switching mellom ulike kabler via en skjult kontrollboks.)

Kan neppe tenke meg en artikkel som ville trekke fler lesere fra både skeptikerleiren og de som er overbevist om kabelens betydning.

Ser for meg at en slik test ville skape furore i bransjen! Men alle kabelprodusenter skulle vel ta den i mot med åpne armer, for de "vet" jo at deres kabler vil skille seg fra grøftekabelen på grunn av deres nøye konstruerte og fremlyttede egenskaper, eller hva?

Vadseths troverdighet ville være hevet over en hver tvil, og tro meg, det ville nok være målbart i form av nye abonenter og stigende opplagstall! ;)
En slik test ville ikke bare vært en sensasjon for bladet, den ville vært noe av det mest underholdende lesestoffet på lenge, den ville på sikt (dersom metodikken ble gjentatt) ført til en klar økning i opplag, og en eventuell frykt for annonsørsvikt hadde nok fort gått over i begeistring over hvor mange som vil annonsere i et blad med stort opplag og rasjonelle lesere. De få som hadde funnet en slik test kjedelig eller direkte mislikt den utgjør en ganske liten del sammenliknet med hvor høyt de er i stand til å rope.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
24.371
Antall liker
40.445
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Hva om mr. Vadseth nå, som en følge av sine påstander, tok mot til seg og "beviste" en gang for alle at kabler har denne "himmelske" virkning av ikke målbar karakter, ved å gjenomføre tidenes blindtest. 2.5" grøftekabel mot 3-4 andre "super"kabler. lot det hele gjennomføres av et panel bestående av redaksjonens lærde + en ulærd kontrollgruppe. (som en gimmik ser jeg for meg at en politimann eller to kunne stille opp og foreta switching mellom ulike kabler via en skjult kontrollboks.)

hvorfor ikke bare gjøre dette ;)eller????
 

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
630
Antall liker
26
Sted
Bergen
Støtter Vadseth 100% i sin leder, og er hjertens enig i hans refleksjoner.

Kjekt at det opprører klanen av egenutnevnte spesialister og bedrevitere.

Noe som irriterer meg betydelig, er når medsammensvorne på sentralen blir beskrevet som legfolk av selvbestaltede yppersteprester med noe teknisk/teoretisk bakgrunn.

Her er vi alle eksperter på våre egne ører og hvordan vi liker musikken presentert, ingen andre.

Samleren
 

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Innlegg
1.868
Antall liker
1
jb_rasmussen skrev:
nu er sagen sådan at det menskelige måle instrument er udviklet igennem tusinde a år, mens de instrumenter den omtalte gruppe støtter sig til , kun har været igennem en udviklings proses igennem nogle årtier.
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?

 

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Fush skrev:
jb_rasmussen skrev:
nu er sagen sådan at det menskelige måle instrument er udviklet igennem tusinde a år, mens de instrumenter den omtalte gruppe støtter sig til , kun har været igennem en udviklings proses igennem nogle årtier.
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?
Hah, rute b er mye lysere, det kan tilogmed en ape se. !
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Fush skrev:
jb_rasmussen skrev:
nu er sagen sådan at det menskelige måle instrument er udviklet igennem tusinde a år, mens de instrumenter den omtalte gruppe støtter sig til , kun har været igennem en udviklings proses igennem nogle årtier.
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?

Kniper man sammen øynene og konsentrerer seg så ser man at de er like. At ting ser ut som de er ulike betyr ikke at øynene ikke kan avsløre det ;)
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Valentino skrev:
Jeg vil gjerne nominere Soundproofs innlegg til Ukas Innlegg på hifisentralen.

Og så håper jeg at fidelity trykker inlegget i neste nummer...
Støttes
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.295
Antall liker
4.663
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
...
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?
...
... her er en variant over nesten samme tema ...

Synet er i det minste perfekt og ufeilbarlig ... men som kjent visuelle bedrag har intet med hørsel å gjøre ...

mvh
KJ
 

Vedlegg

musicman

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.08.2005
Innlegg
3.438
Antall liker
2.071
Sted
Ålesund
Torget vurderinger
1
At det går an !!!!

Her i denne tråden ser vi nivået på en del " entusiaster". Anførselstegn brukt helt bevisst :p
 

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Innlegg
2.376
Antall liker
4
Kan vi begynne å poste bilder av våre peniser nå, slik at vi kan få avgjort hvem som bestemmer en gang for alle!
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Fush skrev:
...
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?
...
... her er en variant over nesten samme tema ...

Synet er i det minste perfekt og ufeilbarlig ... men som kjent visuelle bedrag har intet med hørsel å gjøre ...

mvh
KJ
Ser du på en og en linje av gangen så ser du at avstandene er parallelle. KAnskje noen er flinkere til å gå inn og evaluere kablers påvirkning av lyd også?
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.450
Antall liker
3
Eller bare flinkere til å bruke øya?

OK
 
B

Back_Door

Gjest
novgarod skrev:
Underlig hvordan mange av de som sitter med de "gode" anleggene her inne øyeblikkelig avskriver en hver form for vitenskapelig måling av en kabels virkning når deres anlegg forøvrig er et resultat av nettopp de samme målinger? Hvem er vel i tvil om viktigheten av hvordan ett rør, en kondensator, en spole eller en motstand måler? Er det slik at det sitter folk her på forumet som tror at det finnes produsenter som lytter seg frem til en kondensators virkning?! :eek: Selv Mr. Duelund må nok ty til målinger når han skal vikle folie til en verdi av 0,33 mh..? Når Mundorf utvikler en kondensator med avvik på max 0,2% så er vel det heller ikke etter å ha brukt "sansene"...? Så hva er det som skiller en kabel fra en annen komponent i kjeden?

Hva om mr. Vadseth nå, som en følge av sine påstander, tok mot til seg og "beviste" en gang for alle at kabler har denne "himmelske" virkning av ikke målbar karakter, ved å gjenomføre tidenes blindtest. 2.5" grøftekabel mot 3-4 andre "super"kabler. lot det hele gjennomføres av et panel bestående av redaksjonens lærde + en ulærd kontrollgruppe. (som en gimmik ser jeg for meg at en politimann eller to kunne stille opp og foreta switching mellom ulike kabler via en skjult kontrollboks.)

Kan neppe tenke meg en artikkel som ville trekke fler lesere fra både skeptikerleiren og de som er overbevist om kabelens betydning.

Ser for meg at en slik test ville skape furore i bransjen! Men alle kabelprodusenter skulle vel ta den i mot med åpne armer, for de "vet" jo at deres kabler vil skille seg fra grøftekabelen på grunn av deres nøye konstruerte og fremlyttede egenskaper, eller hva?

Vadseths troverdighet ville være hevet over en hver tvil, og tro meg, det ville nok være målbart i form av nye abonenter og stigende opplagstall! ;)
Meget godt innlegg!

Hvordan kan det da ha seg at en stor gruppe audiofile ikke støtter forslaget ::)

Så vidt meg bekjent, har det aldri blitt foretatt blindtest av kabler av noe hifi-magasin. KV er i så måte i godt selskap. Det er vel heller ingen andre komponenter det er større strid om virkningen av, enn nettopp kabler. Spesielt da relevansen av kabler til astronomiske priser. Nesten hele grunnlaget for striden kunne blitt lagt dødt av en eneste seriøs blindtest. Jeg finner kun en naturlig grunn for at ingen tørr å ta en slik blindtest i sitt magasin: De er redde for resultatet. Svakheter rundt blindtester er i denne sammenheng ikke relevant. Poenget er at det i debatten rundt troverdighet uansett ville hatt stor betydning. Argumentet om at det blir for krevende, er også et hult argument. Resultatene ville blitt så avslørende og interessante, at opplaget for magasinet ville steget langt mer enn den eventuelle ekstra kostnad for en slik test!
Og hvorfor skulle ikke nettopp subjektivistene gledet seg til en slik test? Tenk å endelig hatt et troverdig grunnlag til å stoppet kjeften på objektivistene!
Det hele er egentlig ganske så tragisk :-[
 
U

utgatt60135

Gjest
Jeg tror ikke Fidelity er usikre på om de virkelig hører forskjeller og dermed er det ikke noe poeng å utføre blindtest bare for de få skeptikernes skyld. Jeg tror ikke de ville fått noen problemer med å skille dem i en abx test.
 
M

marsboer

Gjest
Fush skrev:
jb_rasmussen skrev:
nu er sagen sådan at det menskelige måle instrument er udviklet igennem tusinde a år, mens de instrumenter den omtalte gruppe støtter sig til , kun har været igennem en udviklings proses igennem nogle årtier.
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?

Dette er det definitivt beste eksempelet jeg har sett på at man potensielt kan høre store forskjeller på kabler selv om de er ikke-reelle!!!!
De fleste vil her si at de ser stor forskjell på de to rutene selv om de er helt like dersom man går "vitenskapelig" til verks.
Vitenskapen beviser dermed at disse er like, selv om øynene blir lurt av illusjonen.

Dersom man overfører dette til kabler vil det si at ørene kan bli lurt av en lydmessig "illusjon" dersom noe sånt eksisterer, men at det kanskje er mikroskopiske ikke-perseptile forskjeller dersom man går vitenskapelig til verks.

Ok, dvs at det kanskje ikke er REELLE forskjeller, men at ørene lures til å tro at det er det.

Hvis dere så tenker at dere skulle opplevd en tilsvarende illusjon med f.eks stueveggen deres, ville dere da ha brukt den fargen som SER riktig ut når man tar høyde for illusjonen, eller den fargen som vitenskapelig var den korrekte men ser helt corny ut??

Dersom man overfører dette til lyd igjen. Ville dere ha brukt den kabelen som illusjonsmessig gir det beste resultatet selv om de reelle forskjellene ikke eksisterer, eller ville dere gått på tvers av illusjonen og benyttet det som vitenskapelig var det korrekte, men som gir helt feil "bilde" når den må sees i sammenheng med den totale illusjonen?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
Lyngen skrev:
Jeg tror ikke Fidelity er usikre på om de virkelig hører forskjeller og dermed er det ikke noe poeng å utføre blindtest bare for de få skeptikernes skyld. Jeg tror ikke de ville fått noen problemer med å skille dem i en abx test.
Men artikkelen gir jo klart og tydelig uttrykk for at målet er å få de forbaskede målehuene til å holde tett. Dersom en eller flere blindtester er det som skal til, ville det ikke da, gitt at motivet er å bevise faktum og ikke å villede, vært mest naturlig å feie til med noen skikkelige blindtester da?
 

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Innlegg
18.386
Antall liker
16.616
Sted
Østfold
marsboer skrev:
Hvis dere så tenker at dere skulle opplevd en tilsvarende illusjon med f.eks stueveggen deres, ville dere da ha brukt den fargen som SER riktig ut når man tar høyde for illusjonen, eller den fargen som vitenskapelig var den korrekte men ser helt corny ut??
Hvordan kan den se mer corny ut i det ene tilfellet enn i det andre dersom det er samme maling?
 
U

utgatt60135

Gjest
Snickers-is skrev:
Lyngen skrev:
Jeg tror ikke Fidelity er usikre på om de virkelig hører forskjeller og dermed er det ikke noe poeng å utføre blindtest bare for de få skeptikernes skyld. Jeg tror ikke de ville fått noen problemer med å skille dem i en abx test.
Men artikkelen gir jo klart og tydelig uttrykk for at målet er å få de forbaskede målehuene til å holde tett. Dersom en eller flere blindtester er det som skal til, ville det ikke da, gitt at motivet er å bevise faktum og ikke å villede, vært mest naturlig å feie til med noen skikkelige blindtester da?
Jo, det har du rett i.
 
U

utgatt60135

Gjest
marsboer skrev:
Fush skrev:
jb_rasmussen skrev:
nu er sagen sådan at det menskelige måle instrument er udviklet igennem tusinde a år, mens de instrumenter den omtalte gruppe støtter sig til , kun har været igennem en udviklings proses igennem nogle årtier.
Hei, JB, kan ikke du bruke øynene dine, som også er måleinstrumenter som er utviklet gjennom tusener av år, og fortelle oss litt om fargene i rute A og B på dette bildet? Er de like eller er de forskjellige?

Dette er det definitivt beste eksempelet jeg har sett på at man potensielt kan høre store forskjeller på kabler selv om de er ikke-reelle!!!!
De fleste vil her si at de ser stor forskjell på de to rutene selv om de er helt like dersom man går "vitenskapelig" til verks.
Vitenskapen beviser dermed at disse er like, selv om øynene blir lurt av illusjonen.
???.. Jeg klarer ikke på noe tidspunkt å se noe forskjell på fargene. Ingen farge på noen av dem. Skjønte ikke denne, men kan det være fordi jeg er fotograf og har meget trent fargesyn? Jeg vet ikke. Kanskje det er en paralell til hørselen også?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
marsboer skrev:
Hvis dere så tenker at dere skulle opplevd en tilsvarende illusjon med f.eks stueveggen deres, ville dere da ha brukt den fargen som SER riktig ut når man tar høyde for illusjonen, eller den fargen som vitenskapelig var den korrekte men ser helt corny ut??
Vet om noen som skulle male huset sitt gult. Det så helt feil ut etter første strøket med den gule fargen. De måtte faktisk male med 4 forskjellige gulfarger for at det skulle se ut som at det var samme fargen.

Forstår dog ikke helt relevansen til HiFi. Om du da ikke mener at noen står å ser på huset og påstår at alle veggene er malt med samme maling? Selv ved å dokumentere at det er forskjellig maling, vil ikke denne personen gi seg?

Moralen er vel at vitenskap er objektiv med faste referanser, mens mennesklig persepsjon er variabel.
 
M

marsboer

Gjest
Snickers-is skrev:
marsboer skrev:
Hvis dere så tenker at dere skulle opplevd en tilsvarende illusjon med f.eks stueveggen deres, ville dere da ha brukt den fargen som SER riktig ut når man tar høyde for illusjonen, eller den fargen som vitenskapelig var den korrekte men ser helt corny ut??
Hvordan kan den se mer corny ut i det ene tilfellet enn i det andre dersom det er samme maling?
Det er ikke samme maling....

Hvis man bruker illusjonen over som eksempel da: Dersom man ser bort i fra illusjonen og bare ser på det vitenskapelige (ikke øynene) ville det vært naturlig å bruke en hvit rute i B's posisjon slik som på utsiden av "skyggen" for å få et symmetrisk sjakkbrett-mønster. Når man kombinerer dette med illusjonen ville det sett feil ut. Da viser det seg at man må bruke en tilsvarende farge som A som ser riktig ut med illusjonen for våre øyne, men som er feil vitenskapelig.
 

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.677
Antall liker
6
Lyngen skrev:
???.. Jeg klarer ikke på noe tidspunkt å se noe forskjell på fargene. Ingen farge på noen av dem. Skjønte ikke denne, men kan det være fordi jeg er fotograf og har meget trent fargesyn? Jeg vet ikke. Kanskje det er en paralell til hørselen også?
Nå argumenterer du vel egentlig bare semantikk? Det man i dagligtale omtaler som "farge" involverer også intensiteten. I dagligtale er grått en farge. I dagligtalen er ikke farge separert fra intensiteten, selv om det finnes modeller som separerer disse to verdiene.
 

High_def

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.04.2005
Innlegg
194
Antall liker
4
Sted
Oslo
Valentino skrev:
Jeg vil gjerne nominere Soundproofs innlegg til Ukas Innlegg på hifisentralen.

Og så håper jeg at fidelity trykker inlegget i neste nummer...

Støttet!
 
M

marsboer

Gjest
Greven skrev:
marsboer skrev:
Hvis dere så tenker at dere skulle opplevd en tilsvarende illusjon med f.eks stueveggen deres, ville dere da ha brukt den fargen som SER riktig ut når man tar høyde for illusjonen, eller den fargen som vitenskapelig var den korrekte men ser helt corny ut??
Vet om noen som skulle male huset sitt gult. Det så helt feil ut etter første strøket med den gule fargen. De måtte faktisk male med 4 forskjellige gulfarger for at det skulle se ut som at det var samme fargen.

Forstår dog ikke helt relevansen til HiFi. Om du da ikke mener at noen står å ser på huset og påstår at alle veggene er malt med samme maling? Selv ved å dokumentere at det er forskjellig maling, vil ikke denne personen gi seg?

Moralen er vel at vitenskap er objektiv med faste referanser, mens mennesklig persepsjon er variabel.
Poenget var nettopp det siste du nevner, at dette nok også kan overføres til at hørsel også kan lures på samme måte som syn. Dvs at noe kan høres helt forskjellig ut selv om det vitenskapelig er det samme, noe illusjonen på forrige side er en glimrende analogi på.

Hva om en kabel kan introdusere en annerledes "illusjon" slik at man oppfatter ting på en annerledes måte, men at det vitenskapelig sett er det samme som før.
 
Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp Bunn