Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• M

Mr-T

Gjest
    Jeg har noen originale Citroen C5 18" felger (108x5 bolt) jeg ikke trenger.... hint hint.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Hm, det er ikkje nokre av dykk C5 sjåfører som har eit sett av dei C5 stålfelgene som er overraskende lette til å være "stålfelger" til overs? ::)

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    cybervision_ skrev:
    Kjører selv en Avensis. Utrolig fornøyd med den. God å kjøre, god plass, aldri den minste feil, rimelige servicer og den har kun falt 10 000 i bruktverdi siden jeg kjøpte den for 2 år siden. (Fikk meget god pris da)
    Jeg snakket nylig med fetteren min om Avensis og vinterføre, vi har begge sett et par eksempler på at de har slitt med fremkommelighet. Dette er den modellen som kom litt ut på 2000-tallet. Det kan jo også være dårlige dekk, men hvis du har denne versjonen har du kanskje en oppfatning.

C

Cyber

Gjest
    Ambings skrev:
    cybervision_ skrev:
    Kjører selv en Avensis. Utrolig fornøyd med den. God å kjøre, god plass, aldri den minste feil, rimelige servicer og den har kun falt 10 000 i bruktverdi siden jeg kjøpte den for 2 år siden. (Fikk meget god pris da)
    Jeg snakket nylig med fetteren min om Avensis og vinterføre, vi har begge sett et par eksempler på at de har slitt med fremkommelighet. Dette er den modellen som kom litt ut på 2000-tallet. Det kan jo også være dårlige dekk, men hvis du har denne versjonen har du kanskje en oppfatning.
    Min er `05. Jeg har aldri hatt problemer med å komme frem noe sted og antispinn er god etter min mening. Har Nokian Haakapellite (eller noe slikt) piggdekk på den.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    Tilbae til de franske Citronen. Er det noen som vet hvorfor importøren ikke tar inn C6 ??

M

Mr-T

Gjest
    "For lite marked" er sikkert forklaringen, men der kan de jo bare skylde på seg selv! C6 har vel ikke akkurat vært overannonsert i Norge.....?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    C6 hadde antagelig vært en bil som passet mitt behov ganske så godt. Har kommet dit i livet at komfort prioriteres, så med god plass, - den må jo være større enn C5 ?? - Den finnes sikkert med en hyggelig 6 sylindret bensinmotor skulle jeg tro og med luftfjæring og automatgir ligger det jo an til å kunne bli en god langtursbil.

Det er ikke alle som prioriterer som Vidar og vil ha "kjøreglede" for alle pengene. En komfortabel bil med automatgir og god plass som i tillegg ved behov kan kjøre fletta av en guttunge i en BMW320 er i grunnen alt jeg forlanger! ;D

zerum

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.05.2005
    Antall liker
    203
    Ford Focus 1.6 st.vogn -02, måtte ha "ny" bil (EUkontroll) på gamle...hvorfor? rikelig plass til dykkerutstyret..greit forbruk 0,63 til nu (4000km)

Ambings

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Antall liker
    5
    Spiralis skrev:
    Tilbae til de franske Citronen. Er det noen som vet hvorfor importøren ikke tar inn C6 ??
    Jeg vet ikke hva importøren mener, men spurte en forhandler jeg har mye med å gjøre. Han forklarte det med store motorer som ga store avgifter i Norge, I tillegg kom C5 som da hadde motorer som passet bedre for norske avgifter og som mange mener er mer elegant. I tillegg kommer ikke C6 som annet enn sedan, Norge er et land der stasjonsvogn er tingen. Men det ble tatt inn noen, og min kilde har både folk opplært og verkstedutstyr til å ha service på bilen.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    Spiralis skrev:
    C6 hadde antagelig vært en bil som passet mitt behov ganske så godt. Har kommet dit i livet at komfort prioriteres, så med god plass, - den må jo være større enn C5 ?? - Den finnes sikkert med en hyggelig 6 sylindret bensinmotor skulle jeg tro og med luftfjæring og automatgir ligger det jo an til å kunne bli en god langtursbil.

Det er ikke alle som prioriterer som Vidar og vil ha "kjøreglede" for alle pengene. En komfortabel bil med automatgir og god plass som i tillegg ved behov kan kjøre fletta av en guttunge i en BMW320 er i grunnen alt jeg forlanger! ;D
    FY DEG!
    Luftfjæring er noe du (bl.a) fikk på amerikanske biler tidlig på 60-tallet.
    Citroens fjæringssystem har "alltid" vært hydropneumatisk, og i nyere tider elektronisk styrt. Noe HELT annet! ;D

Jeg ønsker meg også en C6, men prisen er for høy og bilen feilkonstruert.
    En Citroen SKAL ha særegenheter som du elsker eller hater, C6 som tross alt er den første som ligner på ID/DS/CX er altfor vanlig og snill i så måte.
    Jeg godtok at CX fikk vanlige instrumenter i 1986 og blinklysbryter på riktig side av rattet, men når det har blitt hendel i stedet for vippebryter og i tillegg slår den seg av selv!!! :eek:
    Den har vel tenningslåsen på høyre side og reservehjulet i bagasjerommet også da eller?
    Flere eiker i rattet? Radio som ikke sitter mellom setene? Hornknapp i sentrum på rattet?

Nei dette er ikke bra

C

Cyber

Gjest
    Hmm, skjønner at smaken er som baken. C6 synes jeg så mindre pen ut for å ta lett i.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    SM vil nok for alltid være drømmebilen. Den ser selv i dag en smule futuristisk ut.

Snakekt med en forhandler som kunne fortelle at det ble tatt noen C6 inn til Norge. hans erfaring var at disse bilene ikke var ferdig utviklet fra fabrikken. Det var alt for mange feil, alt for mange! og alt for mye prakk med dem. Han anbefalte meg å se på et annet merke om jeg var på jakt etter bil i den størrelsen. C5 var en helt annen sak forsto jeg. Både kunder, verksteder og salgsledd var godt fornøyd med C5.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    8.246
    cybervision_ skrev:
    Hmm, skjønner at smaken er som baken. C6 synes jeg så mindre pen ut for å ta lett i.
    Litt ambassadørstil over nye C6, vil jeg mene

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    Vidar P skrev:
    Tenker du på å bytte ut Skodaen allerede Spiralis?
    Nei men man må jo planlegge slikt. Halve morroa med bilbytte er jo planleggingen i forkant. ;D

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.260
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Prøvekjørte Peugeot 508 forleden og likte opplevelsen. God kvalitetsfølelse på interiøret, mye utstyr til god pris, svært støysvak og presis og fin på veien.

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    Jeg synes også Peugeot 508 ser veldig bra ut, og de har vel tonet ned "hai-kjæften" litt som jeg synes har ødelagt for Peugeot en periode. Nåvel, ikke enkelt dette med valg av bil.

Litt OT: Her i Trondheim sentrum synes jeg ikke folk (gjelder både biler, syklister og gående) tar nok hensyn til utrykningsbiler med sirener og blålys! Skjønner ikke helt hva folk tenker på når det f.eks. går over gata rett foran en brannbil under utrykning... det finnes ingen grenser for hvor egosentrisk folk har blitt. Jeg håper virkelig dette er bedre andre steder i landet.

C

Cyber

Gjest
    Spiralis skrev:
    SM vil nok for alltid være drømmebilen. Den ser selv i dag en smule futuristisk ut.

Snakekt med en forhandler som kunne fortelle at det ble tatt noen C6 inn til Norge. hans erfaring var at disse bilene ikke var ferdig utviklet fra fabrikken. Det var alt for mange feil, alt for mange! og alt for mye prakk med dem. Han anbefalte meg å se på et annet merke om jeg var på jakt etter bil i den størrelsen. C5 var en helt annen sak forsto jeg. Både kunder, verksteder og salgsledd var godt fornøyd med C5.
    Klassisk frank? Mitt inntrykk er jo at det skal være noen snodige løsninger og problemer før eierne føler de virkelig har fått en "fransk" bil? Det har nok blitt bedre nå i nyere tid.

M

Mr-T

Gjest
    Hehe... Jeremy Clarkson sa om C6: "It's all wrong!". I overført betydning: bilen er altfor normal....
    Vel vel, C5 er enda mer normal, og det er forsåvidt helt greit for meg.

flippin

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.03.2010
    Antall liker
    130
    Torget vurderinger
    1
    Kjører Vespa PK50XL 90' modell. Var billig i innkjøp, og tilnærmet gratis i bruk. Artig sak :)

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Tråsykkel, tog og buss. Endelig er jeg forhenværende bileier. Ved Manitu, hvor den greia har sugd penger i av kontoen!

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    Kva har du kjøpt?

Eg køyre ikkje Peugeot for driftsikkerheten, vertfall.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.366
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    Vidar P skrev:
    Nei men man må jo planlegge slikt. Halve morroa med bilbytte er jo planleggingen i forkant. ;D
    EN Hyundai i40 blir du helt sikkert å kjøpe med tider og stunder.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    bjornh skrev:
    Spiralis skrev:
    Vidar P skrev:
    Neppe. Vil ha BIL, ikke transportmiddel. ;D

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.841
    Spiralis skrev:
    bjornh skrev:
    Spiralis skrev:
    Vidar P skrev:
    Og det sier du som kjører Skoda :p ;D

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Ikke snakk stygt om Škoda. Det er et av de tidlige store merkene. Laurin og Klement lagde gode biler. Mulig det ble dårligere da Škoda kjøpte opp fabrikken på 30-tallet, men det var ikke uten grunn amerikanerne bombet Škoda-fabrikkene i Mlada Boleslav på slutten av krigen.
    Škoda lager glimrende biler, de.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Det gjør Toyota og Volkswagen også. Betyr ikke at de er det ypperste av kjøreglede akkurat. ;)

Skoda er forøvrig antakeligvis det mest pålitelige VAG-kjøpet. Da Skoda kun bruker deler som har blitt testet fra før i VW/Audi-biler.

JK

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Antall liker
    1.030
    Torget vurderinger
    9
    Kjører gammel fin smårusta Opel ;D Bruker penga på hifi.......

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.151
    Sted
    Trondheim
    Skulle vært morsomt å vite hvor mange av de som snakker nedsettende om Škoda som faktisk har kjørt en i det siste. En Škoda kjører omtrent som en VW som kjører omtrent som en Audi. Škoda er jo også en av de få bilmerkene som deltar i Rally.

.Marcus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Antall liker
    126
    Det er utrolig mye uinteressant som driver med rally. Nå er det ikke rent lite modifiserte traller som fyker rundt i skogsløypa heller, for å si det slik. Det skal vel godt gjøres å finne et bilmerke som ikke er involvert i motorsport. Det finnes tross alt en del flere motorsportgrener enn F1 og rally.

Skoda er glimrende biler, men særlig inspirerende er de faktisk ikke. Den dagen jeg bytter ut 1-serien min med en Fabia, legger jeg meg selv inn på psykiatrisk avdeling pøkk frivillig! Det fine med biler er som det fine med hi-fi utstyr. Ikke alle liker det samme, og det skaper markedsdifferensiering. Mange synes mine SF er kjedelige og dølle, jeg synes ikke det. Mange synes Klipsch er det ypperste innen høyttalerkunst, jeg synes ikke det. Lik som jeg og andre ikke synes Skoda er aktuelt ved bilkjøp - hvor mange føler det samme om BMW.

De aller fleste bilinteresserte vet at Skoda er så mye bedre enn sitt sterkt foreldede rykte, og er stort sett en Audi/VW med "feil" logo. Men man trenger ikke ta det så tungt om noen ikke liker bilen man traller rundt i. Som hintet til over kjører jeg en av de mest forhatte BMW-modellene, men trives svært godt i Bangle'en.

L

Lars.N

Gjest
    otare skrev:
    Skulle vært morsomt å vite hvor mange av de som snakker nedsettende om Škoda som faktisk har kjørt en i det siste. En Škoda kjører omtrent som en VW som kjører omtrent som en Audi. Škoda er jo også en av de få bilmerkene som deltar i Rally.
    Blåser rundt i Skoda jeg ;D husker min Mor var meget flau over Far's skoda da jeg var liten ( ting bare regelrett ramlet av den ) den ble fort byttet ut.
    ( NEI jeg hadde ikke tenkt tanken selv "Skoda" hadde en leiebil litt over en mnd så da var jeg solgt )

Mvh

Lars

torem

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Antall liker
    840
    JK skrev:
    Kjører gammel fin smårusta Opel ;D Bruker penga på hifi.......
    Ja, alltid litt vanskelig å prioritere pengebruken synes jeg. For meg akkurat nå står det kanskje mellom disse to (tre) valgene:

Alt. 1) Ny bil (helst helt ny med 5 års garanti)
    Alt. 2) Mer hifi (bedre kontroll i bassen osv.)
    Alt. 3) Ny kjæreste (Har en tendens til indirekte å koste mye!)

Har ikke bestemt meg enda. Jeg er treg trønder så ingen hast med noen av delene ;D

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.182
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Spiralis skrev:
    bjornh skrev:
    Spiralis skrev:
    Vidar P skrev:
    Og det sier du som kjører Skoda :p ;D
    Jeg kjørte en Hyundai Sonata som leiebil i USA for noen uker siden. Jeg ble sjokkert, sjokkert over hvor bra den bilen var. OK, det er ikke mye "brand equity" i et Hyundai-merke, men Skoda er en god parallell. Uforskammet god "value-for-money".

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    Det er to argumenter som for min del taler imot Hyundai.

For det første er det et spørsmål om kollisjonssikkerhet,
    for det andre tar ikke Hyundai den bilen jeg gjerne skulle hatt inn til Norge.

Singh

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Antall liker
    2.142
    Torget vurderinger
    1
    DKW KS 200 1939 modell forde den er av gammel god årgang. og en del av pengene må jo brukes på hifi og plateskjøp.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.260
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:

Det er jo bare å vente på ECap testen.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.211
    Torget vurderinger
    0
    erato skrev:
    Spiralis skrev:

Det er jo bare å vente på ECap testen.
    Folksam sine oversikter gir nok et bedre bilde av hvor trygg bilen er. Forøvrig tar de den ikke inn hit så da er vi like langt.

norcad

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Antall liker
    22
    otare skrev:
    Skoda har vel stort sett klart å riste av seg sitt dårlig navn og rykte hos de aller, aller fleste nå i dag. Og jo Skoda har blitt slitesterke, pålitelige og praktiske biler.
    Jeg selv har to Skodaer, en Octavia og en Superb, ingen av dem er nye, men jeg har også prøvekjørt de helt nye modellene.
    Det som er "nedsettende" med Skoda er og blir at de ikke gir spesiellt kjøreglede, man kommer trygt og godt fra A til B, men så voldsomt morsomt og inspirerende er det ikke.
    Men det er heller ikke meningen, Skoda skal være den billige folkebilen fra VAG med gjennomprøvde og solide løsninger som pga masseproduksjon i noen år med Audi og VW gjør komponentene billig.

Og biler er som med hifi, det koster MYE for at det skal bli LITT bedre.
    VW er et lite hakk bedre, Audi enda et lite hakk bedre enn VW, så jo Audi ER merkbart bedre enn Skoda på noen områder. Men ikke dermed sagt at det er på driftsikkerhet.

Som flere påpeker er dette individuellt, det er ikke alle som trenger kjøreglede og det er ikke alle som forstår begrepet selv om de kjører en bil som gir det.

Brasse

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Antall liker
    9
    .Marcus skrev:
    Skoda er glimrende biler, men særlig inspirerende er de faktisk ikke. Den dagen jeg bytter ut 1-serien min med en Fabia, legger jeg meg selv inn på psykiatrisk avdeling pøkk frivillig! Det fine med biler er som det fine med hi-fi utstyr. Ikke alle liker det samme, og det skaper markedsdifferensiering.
    Skoda lager kule og funky biler.
    Nye Skoda VRS er ein bil eg ville vurdert i sin kategori, foran VW Polo GTI og Seat. 1-serien er vel ein liten klasse over, nærmere Golf. Skoda er ikkje lengre forrige generasjons plattform, det er den samme.

Skoda Yeti er dritkul! Ein av dei kulaste bilane på markedet, etter mi meining. Den har ein x-faktor som mangler hjå dei fleste.
    Ein slik med 170 hesters diesel, ja takk. Top Gear roste denne opp i skyene.

Skoda er kult!

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn