Kjenner meg ikke igjen i de beskrivelser som her gis av dieselmotorens triste liv!
Har en ganske bred erfaring med ulike biler og ulike motorer. Begynte min karriere med fars Volvo Amazon Stv. B20 bensin på litt i overkant av 100Hk. Vi er nå tilbake i tidlig ( veldig tidlig! ) 70 tall. Den hadde faktisk krefter nok, selv med feriebagasjen i bilen. I byen ruslet den rundt på 3. gir uten å mukke fra 25 kmt og opp. Veldig fleksibel slik. For de som er kjent i området og gamle nok til å huske Gjevingåsen mellom Stjørdal og Trondheim var det aldri noe problem å legge denne i 3 gir, full gass og dereter "krabbe forbi" køen når man la seg i "krabbefeltet"! ( Litt, bittelitt, ulovlig men det virket alltid ;D ) Men selvsagt; på den tiden kjørte man virkelig svinfort når man passerte 140kmt!
Min første egne bil en SAAB 96 V4 hadde vel ca 65Hk. Bensin dette også selvsagt. Fantastiske kjøreegenskaper for sin tid og lett bil gjorde at jeg "lærte" meg å alltid kjøre for fort! ( Ble flink til å bruke speil, veldig flink fortsatt. Aldri tatt av bakenforkjørende politi! ) Bitteliten motor 1500ccm men som sagt bare 65Hk, men det var nok, mer en nok om man lærte seg å bruke det optimalt! Denne bilen gikk "over" 160 kmt, jeg "kjørte ut" speedometeret ved et par anledninger!
Neste biler var noen SAAB99 med 2 liter bensin. Aldri hatt problem med "for lite motor". Tyngre biler med effeketer mellom 100Hk og 120Hk. Men lærte selvsagt å bruke dem optimalt.
Så gikk vi opp noen størrelser til Range Rover med 3,5 bensin V8. 160Hk. Tung bil og permanent 4X4. Selv med gammeldags atomat var det ikke noe problem å kjøre fra det meste. Kom "ulyd" fra tanken på grunn av all lufta som pep inn for å fylle vakumet som oppstod når bensinen gikk ut!
Etter denne var det to SAAB9000 turbo, en automat med 180Hk og en manuell med 150Hk. Begge med hysterisk akselerasjon fra 75-80 og opp til "ubetinget fengsel og fotgjenger i tre år!" Her var momentkurven ( for sin tid ) lang og flat.
Så kom diesel inn i familien, først med fruens Passat 110Hk, 1,9 diesel (pumpedyse ). Jeg hadde ingen forventninger, men denne bilen overasket. Den er fleksibel, trenger lite giring, kreftene ligger der du trenger dem, den er meget lite påvirket av last. For tiden har den et problem med turboen som gjør den litt mere kilen å kjøre, men i utgangspunktet er dette en meget lettkjørt og fleksibel motor med et meget adekvat moment over et bredt turtallsregister. OK den er ikke like eksplosiv som SAAB turboene, men de hadde 40-70Hk mer så en sammenligning "rett over bordet" blir feil.
Min nuværende Skoda med 2 liter 170Hk 350Nm turbodiesel står ikke noe tilbake for mine tidligere bensinturboer. Den er gampesterk og turtallsvillig. Jeg bruker DSG kassen maksimalt, dvs jeg lar den jobbe selv! Sitter der å nynner på Odd Børresens "Gi gass, gi gass!". Denne bilen har også et bredt turtalls spenn der momentet er høyt! Ikke snakk om at den er død over eller under heller. Dette er en bil der jeg ofte gir gass for å komme ut av situasjoner heller enn å bremse! Kjøremessig er det noen små forskjeller fra 180Hk SAAB turbo, men det er bagateller og man kan ikke på noen måte si at den ene er bedre eller dårligere enn den andre. Begge er "gubbebiler" med god seigdragingsevne og respons fra lave turtall, samt med krefter i overflod! Eneste virkelige forskjell er forbruket som med dieselbilen ligger på 50% av bensinbilens!!!
Og en diesel til jeg har prøvd. Alfa Romeo Giulietta med 2,0 liter 140HK TDI motor. Denne hadde i sport modus INGEN turboforsinkelse i det hele tatt!! Den hadde en "syk" gassrespons og er vel det "sinteste" jeg noensinde har kjørt!! Lignet mye mer på en skarptrimmet sugebensiner enn noe annet!
Min erfaring gjennom ganske mange år tilsier at det ikke finnes "Typisk Diesel" eller "Typisk Bensin" egenskaper. Det hele er et spørsmål om hvordan motoren er "satt opp" og hva slag motorstyring man bruker! Støy og forbruk er nok de eneste parametere som kan være drivstoff avhengig.
En moderne turbodiesel som oppfører seg slik Trond sier må det slik jeg ser det være noe feil med!