Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det er ingen som tviler på at diesel har høyt moment og bunndrag. Men det er noe med tregheten og karakteristikken som ikke tiltaler. Jeg liker rask respons og turtall med tilhørende effekt. Og så lukta til Rudolf da. Og lyden... Begynner å få mye erfaring nå. Men det tiltaler ikke. Fikser ikke en karakteristikk som dør når det skal livne til. Følger ikke hypen og pressen, men gjør egne erfaringer og vurderer etter det.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har ikke noe problem med å være enig i at en stor bensinmotor er å foretrekke fremfor diesel :)

    Poenget mitt er det at hvis en skal ha strikkmotor kan diesel være et godt valg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    Ankepunktet jeg har mot 1,6 literen som sitter i min C30 er at den er meget lat under 1200 omdr. Over det er den derimot sterk. Ved vanlig hastighet (80-110) så har den godt drag, bedre enn de fleste bensinbiler jeg har kjørt. En må kjøre en turbodiesel på en litt annen måte enn en sugebensin, man må være klar over at den ikke kan seigpines slik som enkelte bensimotorer kan. Man må også gire opp ved et lavere turtall for å bevare skyvet. Ingen grunn til å dra den ut på girene. Denne type motor og Variomatic hadde vært en interessant kombinasjon.
    Den mest ekstreme ang. seigpining jeg har hatt var en Passat 1,8 bensin, 75 hk. Den hadde kun 140 Nm, men dro som et lokomotiv fra 45 km/t i 5. gir, helt viberasjonsfritt. Men "fresk" var den ikke.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Ingen grunn til å diskutere diesel kontra bensin (eller bil i det hele) man blir aldri enig og man TRENGER ikke være enig.
    Alle har full mulighet til å velge den bilen og motoren de selv ønsker.

    Når det er sagt så er jeg veldig enig med Trondmeg. TDI har et altfor smalt register etter min smak, høyt dreiemoment fra 1870 til 1910 omdreininger hjelper lite.

    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
     

    Norum

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.07.2006
    Innlegg
    582
    Antall liker
    5
    pahf skrev:
    Norum skrev:
    pahf skrev:
    Fornøyd med Mondeon Norum? Generelt skeptisk til Ford, men alle tester sier jo noe annet
    Er i grunn veldig godt fornøyd med den, har ikke hatt noen problemer med den etter kjøp i 2009.
    Vurderer en 2008-09 modell sterkt, hvilken motor er det du har? 100hk, litt skeptisk til så "liten" motor, på så stor bil, men det er fullt mulig jeg tar helt feil!
    Jeg har 2 litern på 140 hk, holder i grunn for min del, forbikjøringer går lekende lett, har manuell gir jeg da, de fleste blir vel solgt med automat.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Trondmeg skrev:
    Tro hva du vil, men jeg kjører nå skiten 60000 km pr år (ja, det er en 2011-modell fra VAG. Det er vel sikkert i kategorien moderne diesel). Denne motoren trekker kun fra 2000 og med litt godvilje opp til 4000.

    Dette er noe du finner på eller motoren er defekt. Det finnes ingen moderne (eller umoderne) dieselmotorer på markedet som kun trekker fra 2000 omdreininger. I tillegg er det liten vits å dra de fleste av dem noe særlig over tre tusen. Dersom du ligger på 4000 omdreininger skjønner jeg godt at du ikke får drag!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Takk Norcad, da slapp jeg å verifisere min mistanke om turbo vs normalt åndedrett. Etter å ha passert en jordomdreining med TDI finner jeg et anstrengt samkvem med denne av ovennevnte årsaker. Til tross for et dreiemoment som egner seg godt innenfor transport og landbruk, finner jeg det ikke egnet til inspirerende persontransport. Det passer ikke sammen med min ellers omgjengelige natur. Derfor står konklusjonen; hype. Og man trenger slett ikke være enig i det ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Tro hva du vil, men jeg kjører nå skiten 60000 km pr år (ja, det er en 2011-modell fra VAG. Det er vel sikkert i kategorien moderne diesel). Denne motoren trekker kun fra 2000 og med litt godvilje opp til 4000.
    Dette er noe du finner på eller motoren er defekt. Det finnes ingen moderne (eller umoderne) dieselmotorer på markedet som kun trekker fra 2000 omdreininger. I tillegg er det liten vits å dra de fleste av dem noe særlig over tre tusen. Dersom du ligger på 4000 omdreininger skjønner jeg godt at du ikke får drag!
    Tro hva du vil du. Jeg tror ikke du kjenner denne motoren særlig godt. Det gjør jeg, den er visstnok helt frisk, men ikke spesielt imponerende. Raske forbikjøringer bør ikke starte med turtall under 2-2500 o/min. Da tar det for lang tid. Og når den legger av ved 35-4000 blir det for smalt til å fungere effektivt. Moderne diesel er dessverre i praksis tregt til tross for fine tall.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Tiltredes Vidar (selv om aifåvn nekter å vise filmen).

    Noen er bygget for fart og noen for last. Ikke kluss med det ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Tro hva du vil, men jeg kjører nå skiten 60000 km pr år (ja, det er en 2011-modell fra VAG. Det er vel sikkert i kategorien moderne diesel). Denne motoren trekker kun fra 2000 og med litt godvilje opp til 4000.

    Dette er noe du finner på eller motoren er defekt. Det finnes ingen moderne (eller umoderne) dieselmotorer på markedet som kun trekker fra 2000 omdreininger. I tillegg er det liten vits å dra de fleste av dem noe særlig over tre tusen. Dersom du ligger på 4000 omdreininger skjønner jeg godt at du ikke får drag!
    Har du kjørt en moderne diesel?

    Skal man få en moderne dieselmotor til å aksellerere bra må man dra den godt over 3000 o/min og det er vanligvis rundt 2000 o/min at det begynner å skje noe.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.612
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    8
    Har akkurat skiftet bil til en Mercedes E220CDI og er egentlig storfornøyd med bilen. Har kjørekomfort av en annen klasse, spekket med utstyr og en kvalitetsfølelse som må oppleves. En riktig flott bil er det!
    Men er enig med mange i den tråden om at diesel er hypet! Gikk fra en 15 år gammel 6 syl. V6 2,5L og 170 gamp til en 5 år gammel toppmoderne 170hk diesel brenner og finner bare en fordel med oljebrenneren og det er forbruket... Diesel er en hype basta bom. Ikke turtall, har bare drag i et veldig snevert område av turtallet og er rett og slett plagsom til tider i bykjøring og ved "kuperte veier i 50-60 soner....ved 12-1500 omdreininger er det dødt..... Er sikkert en tilvenning, men overraskende nok så fungerte bensinmotoren med 6syl mye bedre og med en helt annen kjørefølelse.....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    norcad skrev:
    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
    Med dagens avgiftsystem koster en na bensin strikkmotor og en turbodiesel det samme og det er det som favoriserer diesel.

    Tror de fleste inkludert undertegnede foretrekker bensinturbo fremfor en tdi, det er snarere et spørsmål om pris/ytelse.
     

    JK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2002
    Innlegg
    2.612
    Antall liker
    774
    Torget vurderinger
    8
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Tro hva du vil, men jeg kjører nå skiten 60000 km pr år (ja, det er en 2011-modell fra VAG. Det er vel sikkert i kategorien moderne diesel). Denne motoren trekker kun fra 2000 og med litt godvilje opp til 4000.

    Dette er noe du finner på eller motoren er defekt. Det finnes ingen moderne (eller umoderne) dieselmotorer på markedet som kun trekker fra 2000 omdreininger. I tillegg er det liten vits å dra de fleste av dem noe særlig over tre tusen. Dersom du ligger på 4000 omdreininger skjønner jeg godt at du ikke får drag!
    Her tar du vel feil tenker jeg. Min Mercedes er max dreiemoment ved 2000 omdr. og max effekt ved 3800 omdr.
    under 1800 omdr. er det rimelig dødt så for å holde gang i vogna, spesielt ved bykjøring der det det er mye stopp og økning/senking av fart må en jaggu pumpe pedalen ja for å få fart på "øket" ;D
     

    Scrooge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.11.2008
    Innlegg
    3.009
    Antall liker
    1.127
    Voff skrev:
    Trondmeg skrev:
    Tro hva du vil, men jeg kjører nå skiten 60000 km pr år (ja, det er en 2011-modell fra VAG. Det er vel sikkert i kategorien moderne diesel). Denne motoren trekker kun fra 2000 og med litt godvilje opp til 4000.

    Dette er noe du finner på eller motoren er defekt. Det finnes ingen moderne (eller umoderne) dieselmotorer på markedet som kun trekker fra 2000 omdreininger. I tillegg er det liten vits å dra de fleste av dem noe særlig over tre tusen. Dersom du ligger på 4000 omdreininger skjønner jeg godt at du ikke får drag!
    Må si meg ganske enig med Voff her.
    Opplever et ganske formidabelt drag fra 1700 til ca 3500rpm i en 2,2ltr Mondeo, som kan skilte med et "greit" dreiemoment på godt over 400 Nm fra ca 1750rpm og oppover. Nær sagt uansett gearvalg! Mange MB-motorer kan endatil skilte med en bedre momentkurve fra enda lavere turtall.
    Det noen(?) ikke synes å være klar over er at en turboladet motor, og i særdeleshet hva en diesel-utgave angår, betinger en viss belastning for at dette skal fungere.
    Kjører man motoren med 2- til 4000rpm i nedoverbakke, så skjer det jo nær sagt ingenting!
    Men prøv det samme motsatt vei...
    Samtidig skal det jo sies at en mer utspekulert turbo- og styringsteknikk hva bensinmotorer angår, nok er iferd med å innhente dieselutgavenes fordeler, både hva forbruk / effekt og dreiemoment gjelder!
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.013
    Antall liker
    4.128
    Sted
    I en kjeller
    Torget vurderinger
    17
    Dere som klager på snevre effektområder i en moderne dieselmotor, er dere i slekt med Ms Daysi?
    De fleste vil jeg påstå som leverer inn dieselbiler på verksteder pga ujevn respons fra turbo og ujevn gange i motoren, er skyld i det selv. En dieselbil tåler vesentlig mer juling enn en bensinmotor og skal ha litt juling med jevne mellomrom for å unngå soting av ventiler og "turbolag"
    Ta dere en kjøretur og sørg for at bilen er varm og trykk gassen i bunn ( bokstavelig ) og dra den ut til 5-6 tusen omdreininger på de 4 første girene. Få blåst ut dritten og dere vil få en responsvillig og god motor igjen.

    Dau mellom 1200 og 1700...phøyyy
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.971
    Antall liker
    9.759
    Sted
    Trondheim
    Ganske enig med siste taler. Jeg har ikke følelsen av at min diesel er mye "dau". Automatgiret sørger for at motoren jobber i riktig område, så det er ikke det store problemet. Det eneste jeg har reagert på er at det tar et lite øyeblikk fra jeg gir gass til motoren responderer. Det kan godt være at det er fordi motoren må opp i turtall før skyvet kommer, men det er et mindre problem.

    Uansett kan man ikke annet enn la seg imponere av en motor som kan ta en 1,8 t bil fra 0 til 100 km/t på 6 sek, gi den samme bilen en toppfart på over 250 km/t og bruker 0,5 l/mil. Jeg snakker om en BMW 530d x-drive. Det er tilsvarende ytelse som en 535i x-drive, som bruker ca 1 l/mil.

    Drivstoffkostnaden er jo en liten del av bilbudsjettet, men hvis man kjører 20 000 km hvert år (og mange kjører mer) vil en 535i bruke ca 2000 l bensin, mens en 530d vil bruke 1000 l diesel (er klar over at tallene BMW oppgir nok er optimistiske, men de er like optimistiske for begge modellene). Med dagens priser betyr det en kostnad på ca 13500 kr for en 530d og ca 28000 kr for en 535i, så ca 1200 kr spart pr mnd. Man har en bil som kostet ca 150 000 mindre i innkjøp, bruker ca 15000 kr mindre i året i drivstoff, og som har den samme ytelsen. Over 5 år har man dermed spart ca 225000 kr ved å kjøpe 530d framfor 535i. Det er jo penger man kan bruke til andre ting...

    At de mindre dieselmotorene kan være kjedelige er en annen sak. Kjørte en Renault 1,4d i sommer, og den var ikke all verden, men på vanlig landeveiskjøring var den helt OK.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Kjenner meg ikke igjen i de beskrivelser som her gis av dieselmotorens triste liv!

    Har en ganske bred erfaring med ulike biler og ulike motorer. Begynte min karriere med fars Volvo Amazon Stv. B20 bensin på litt i overkant av 100Hk. Vi er nå tilbake i tidlig ( veldig tidlig! ) 70 tall. Den hadde faktisk krefter nok, selv med feriebagasjen i bilen. I byen ruslet den rundt på 3. gir uten å mukke fra 25 kmt og opp. Veldig fleksibel slik. For de som er kjent i området og gamle nok til å huske Gjevingåsen mellom Stjørdal og Trondheim var det aldri noe problem å legge denne i 3 gir, full gass og dereter "krabbe forbi" køen når man la seg i "krabbefeltet"! ( Litt, bittelitt, ulovlig men det virket alltid ;D ) Men selvsagt; på den tiden kjørte man virkelig svinfort når man passerte 140kmt!

    Min første egne bil en SAAB 96 V4 hadde vel ca 65Hk. Bensin dette også selvsagt. Fantastiske kjøreegenskaper for sin tid og lett bil gjorde at jeg "lærte" meg å alltid kjøre for fort! ( Ble flink til å bruke speil, veldig flink fortsatt. Aldri tatt av bakenforkjørende politi! ) Bitteliten motor 1500ccm men som sagt bare 65Hk, men det var nok, mer en nok om man lærte seg å bruke det optimalt! Denne bilen gikk "over" 160 kmt, jeg "kjørte ut" speedometeret ved et par anledninger!

    Neste biler var noen SAAB99 med 2 liter bensin. Aldri hatt problem med "for lite motor". Tyngre biler med effeketer mellom 100Hk og 120Hk. Men lærte selvsagt å bruke dem optimalt.

    Så gikk vi opp noen størrelser til Range Rover med 3,5 bensin V8. 160Hk. Tung bil og permanent 4X4. Selv med gammeldags atomat var det ikke noe problem å kjøre fra det meste. Kom "ulyd" fra tanken på grunn av all lufta som pep inn for å fylle vakumet som oppstod når bensinen gikk ut!

    Etter denne var det to SAAB9000 turbo, en automat med 180Hk og en manuell med 150Hk. Begge med hysterisk akselerasjon fra 75-80 og opp til "ubetinget fengsel og fotgjenger i tre år!" Her var momentkurven ( for sin tid ) lang og flat.

    Så kom diesel inn i familien, først med fruens Passat 110Hk, 1,9 diesel (pumpedyse ). Jeg hadde ingen forventninger, men denne bilen overasket. Den er fleksibel, trenger lite giring, kreftene ligger der du trenger dem, den er meget lite påvirket av last. For tiden har den et problem med turboen som gjør den litt mere kilen å kjøre, men i utgangspunktet er dette en meget lettkjørt og fleksibel motor med et meget adekvat moment over et bredt turtallsregister. OK den er ikke like eksplosiv som SAAB turboene, men de hadde 40-70Hk mer så en sammenligning "rett over bordet" blir feil.

    Min nuværende Skoda med 2 liter 170Hk 350Nm turbodiesel står ikke noe tilbake for mine tidligere bensinturboer. Den er gampesterk og turtallsvillig. Jeg bruker DSG kassen maksimalt, dvs jeg lar den jobbe selv! Sitter der å nynner på Odd Børresens "Gi gass, gi gass!". Denne bilen har også et bredt turtalls spenn der momentet er høyt! Ikke snakk om at den er død over eller under heller. Dette er en bil der jeg ofte gir gass for å komme ut av situasjoner heller enn å bremse! Kjøremessig er det noen små forskjeller fra 180Hk SAAB turbo, men det er bagateller og man kan ikke på noen måte si at den ene er bedre eller dårligere enn den andre. Begge er "gubbebiler" med god seigdragingsevne og respons fra lave turtall, samt med krefter i overflod! Eneste virkelige forskjell er forbruket som med dieselbilen ligger på 50% av bensinbilens!!!

    Og en diesel til jeg har prøvd. Alfa Romeo Giulietta med 2,0 liter 140HK TDI motor. Denne hadde i sport modus INGEN turboforsinkelse i det hele tatt!! Den hadde en "syk" gassrespons og er vel det "sinteste" jeg noensinde har kjørt!! Lignet mye mer på en skarptrimmet sugebensiner enn noe annet!

    Min erfaring gjennom ganske mange år tilsier at det ikke finnes "Typisk Diesel" eller "Typisk Bensin" egenskaper. Det hele er et spørsmål om hvordan motoren er "satt opp" og hva slag motorstyring man bruker! Støy og forbruk er nok de eneste parametere som kan være drivstoff avhengig.

    En moderne turbodiesel som oppfører seg slik Trond sier må det slik jeg ser det være noe feil med!
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    otare skrev:
    Uansett kan man ikke annet enn la seg imponere av en motor som kan ta en 1,8 t bil fra 0 til 100 km/t på 6 sek, gi den samme bilen en toppfart på over 250 km/t og bruker 0,5 l/mil. Jeg snakker om en BMW 530d x-drive. Det er tilsvarende ytelse som en 535i x-drive, som bruker ca 1 l/mil...
    Dette var jo nokså langt fra de faktisk oppgitte tallene da, som jo er 0.57 l/m vs 0.81 l/m for blandet kjøring. Altså ca 35% mer, ikke 100% mer. Det rimer også bedre med mine egne opplevelser med 535i xDrive vs 520d begge av F10-generasjon. Dieselen bruker mindre, men forskjellen er mye mindre enn man skulle tro.

    http://www.bmw.no/no/no/newvehicles/5series/sedan/2010/showroom/technical_data/index.html

    De nye bensinturboene er temmelig gjerrige. Kjørte fra Toten til Oppdal her om dagen med 535xi, brukte 0.62 l/m på turen.
     

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Spiralis skrev:
    Så gikk vi opp noen størrelser til Range Rover med 3,5 bensin V8. 160Hk. Tung bil og permanent 4X4. Selv med gammeldags atomat var det ikke noe problem å kjøre fra det meste. Kom "ulyd" fra tanken på grunn av all lufta som pep inn for å fylle vakumet som oppstod når bensinen gikk ut!
    Luvv it! :) Min onkel hadde en kompressorutgave av en Range rover noen mnd... de slukte drivstoff som illsinte maurslukere!

    mvh
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.971
    Antall liker
    9.759
    Sted
    Trondheim
    Bruker jo ca-tall selvfølgelig :D

    Men min erfaring med bensin/diesel er at på småkjøring spretter bensinforbruket veldig mye opp i forhold til en diesel. Min 530d (gammel) bruker ca 0,6 l/mil på langkjøring og rundt 0,95 l/mil på bykjøring. Min gamle SAAB bruker ca 0,6 l/mil på langkjøring, men er oppe i 1,3 l/mil på bykjøring.
    Begge er gamle motorer og det har jo skjedd mye med motorteknologien siden disse motorene ble utviklet, så forskjellen er sikkert ikke så stor lenger.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Maurslukere spiser vel ikke fordi de er sinte? Spiser de ekstra fort og mye er det vel helst fordi de er veldig sultne, ikke sinte. :p
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    baluba skrev:
    Maurslukere spiser vel ikke fordi de er sinte? Spiser de ekstra fort og mye er det vel helst fordi de er veldig sultne, ikke sinte. :p
    Kverrulant ! :D :D :D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Vidar P skrev:
    otare skrev:
    De nye bensinturboene er temmelig gjerrige. Kjørte fra Toten til Oppdal her om dagen med 535xi, brukte 0.62 l/m på turen.
    Det er meget bra Vidar! Firmabilen jeg disponerer med 140hk TDI ligger på 0,6 i snitt over 45000km (95% langkjøring) ....... Bytte? ;)

    Jeg ser noen er uenig med meg i beskrivelsen av hvordan bilen jeg kjører responderer. Bilen er helt frisk og det er slik den er satt opp. I 6. gir og 80km/t ligger den rett under 1400o/min. Da er det ikke respons som gjør at man kan foreta en trygg forbikjøring. Det krever 2 hakk ned og litt ventetid for å få akselerasjon. Jeg kan huske at en eldre pumpedysemotor jeg lånte en tid hadde mere bunndrag. Moderne diesel i form av denne motoren har delvis fjernet den egenskapen. Da blir det ikke mye igjen. De som tviler må gjerne komme å prøve. Noen antydet daukjøring av motoren. Hehe, aldri vært i nærheten noen gang :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trondmeg skrev:
    Vidar P skrev:
    otare skrev:
    De nye bensinturboene er temmelig gjerrige. Kjørte fra Toten til Oppdal her om dagen med 535xi, brukte 0.62 l/m på turen.
    Det er meget bra Vidar! Firmabilen jeg disponerer med 140hk TDI ligger på 0,6 i snitt over 45000km (95% langkjøring) ....... Bytte? ;)

    Jeg ser noen er uenig med meg i beskrivelsen av hvordan bilen jeg kjører responderer. Bilen er helt frisk og det er slik den er satt opp. I 6. gir og 80km/t ligger den rett under 1400o/min. Da er det ikke respons som gjør at man kan foreta en trygg forbikjøring. Det krever 2 hakk ned og litt ventetid for å få akselerasjon. Jeg kan huske at en eldre pumpedysemotor jeg lånte en tid hadde mere bunndrag. Moderne diesel i form av denne motoren har delvis fjernet den egenskapen. Da blir det ikke mye igjen. De som tviler må gjerne komme å prøve. Noen antydet daukjøring av motoren. Hehe, aldri vært i nærheten noen gang :)
    Begynner å bli lei av drittslengingen din av Touran 2.0 TDI 140Hk og moderne dieselmotorer ;)
    Har filosofert over hvorfor du er så misfornøyd over en bil som mange andre opplever som sprekere enn gjennomsnittet.. Har noen ideer og skal prøve med å nærme meg problemstillingen på en konstruktiv måte:
    1. Ble også lei av min BMW 3-serie med 285hk og 630Nm (1600kg) som jeg kjørte 60000 km i året med og tan tenke meg at du kan være lei av din firmabil som du tilbringer +45000 km i.
    2. Touran 2.0 TDI 140Hk veier hele 1600 kg og har et mye dårligere vekt-/kraftforhold i forhold til en vanlig bil /f. eks Golf/A3) med samme motor. I tillegg er VW Touran bred/høy og har mye større luftmotstand enn en vanlig personbil. Derfor kreves det gjennomsnittlig mer effekt for å opprettholde samme aks som på en vanlig personbil.. Min personlige mening er at Touran hadde fortjent en moderne 3 liters dieselmotor. VAG leverer f. eks 240hk i Audi A5 fra samme konsern som leverer 288hk med omprogrammering av styreenheten. Jeg testet selv min nye firmabil denne uken Touran 2.0 TDI 170Hk, og denne drar merkbart bedre. Test kommer om tre uker, så skaff deg en chip med bedre ytelser !
    3. Det kan være noe feil med din motor. Kjør en effekttest på dynobenk og finn ut om den faktisk yter 140hk. Et problem med lang/daukjørte motorer er sot og lignende som legger seg etter turboen. Ved virkelig hard kjøring i en god, lang stund løsner mye og motoren yter merkbart bedre.
    4. Mottoren kan være 100%! Etter dine uttalelser, kan det svikte på kjørekunnskapen og spesielt på hvordan bruke motoren mest mulig effektivt. En bil med 6 gir som er laget for Tyske motorveier, vil ikke akse like rått på Norske motorveier (i lavere fart)uten å gire ned til riktig gir. Det er derfor bilen er utstyrt med flere gir..
    5. For å motbevise dine ville påstander har jeg selv lagt ved mine egne videotester av Touran 2.0 140TDI fra i går, så kan du og andre avgjøre om videobevis er nok. Selvfølgelig tatt opp på bane ? Jeg mener at Touran 2.0 TDI 140Hk drar bedre enn gjennomsnittet og at Touran 2.0 TDI 170hk overhode ikke er undermotorisert.


    Maks aks test fra 5-160 km/t
    Maks aks i 6. gir 80-120 km/t
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Anonym skrev:
    Jeg får ikke opp noen video.
    Hvis du er så søt å venter litt så skal jeg overføre filene til youtube.. Det er desverre en liten sperre her på å legge inn noe over 500k, så vent litt er du snill :) ;) :D ;D

    Edit: Maks aks test fra 5-160 km/t
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    norcad skrev:
    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
    Den 1.4 literen er den kjedeligste motoren jeg har prøvd i hele mitt liv. Ingen kraft i den. Når den attpåtil satt i en såkalt sportslig Scirocco ble det hele ganske stusselig.
     

    decibelius

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Innlegg
    7.866
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Sykkel. 2 fluer i en smekk.
    Det hender jeg er skikkelig gæær'n, og tar trikken.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Men kjære deg. Dette må du bare bruke tid og krefter på å irritere deg over, gruble over og fantasere om. For meg vil det likevel bare være en dårlig og kjedelig pizza grandiosa av en bil. Ikke god på noe. Skuffet hver gang :(.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    Nå må du huske på det, Trondmeg, at budbilen fra VW er status for unge, travle barnefamilier. Må ikke disse den. ;D Egentlig er Touran bare en oppjazzet Caddy.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    oyvind skrev:
    Anonym skrev:
    norcad skrev:
    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
    Den 1.4 literen er den kjedeligste motoren jeg har prøvd i hele mitt liv. Ingen kraft i den. Når den attpåtil satt i en såkalt sportslig Scirocco ble det hele ganske stusselig.
    Når du skal sitere forlanger jeg at du ikke tillegger meg tekst jeg ikke har skrevet.

    Anonym skrev:
    norcad skrev:
    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
    Med dagens avgiftsystem koster en na bensin strikkmotor og en turbodiesel det samme og det er det som favoriserer diesel.

    Tror de fleste inkludert undertegnede foretrekker bensinturbo fremfor en tdi, det er snarere et spørsmål om pris/ytelse.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Pink_Panther skrev:
    Nå må du huske på det, Trondmeg, at budbilen fra VW er status for unge, travle barnefamilier. Må ikke disse den. ;D Egentlig er Touran bare en oppjazzet Caddy.
    Morsomt at du sier det da jeg kaller den Caddy. Kjører faktisk omtrent som en også. Ræl det og.
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Anonym skrev:
    oyvind skrev:
    Anonym skrev:
    norcad skrev:
    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
    Den 1.4 literen er den kjedeligste motoren jeg har prøvd i hele mitt liv. Ingen kraft i den. Når den attpåtil satt i en såkalt sportslig Scirocco ble det hele ganske stusselig.
    Når du skal sitere forlanger jeg at du ikke tillegger meg tekst jeg ikke har skrevet.

    Anonym skrev:
    norcad skrev:
    Å sammenligne en liten turbo diesel mot en liten bensin sugemotor er også bare tull. Her er det turboen som gjør at den lille dieselmotoren i det hele tatt fungerer. Prøver man VAG sin 1,4 TFSI motor så vil man ikke være SÅ veldig imponert over små dieseler etterpå.
    Med dagens avgiftsystem koster en na bensin strikkmotor og en turbodiesel det samme og det er det som favoriserer diesel.

    Tror de fleste inkludert undertegnede foretrekker bensinturbo fremfor en tdi, det er snarere et spørsmål om pris/ytelse.
    Sorry, den så jeg ikke før nå. Må ha blitt noe surr der
     

    oyvind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2003
    Innlegg
    161
    Antall liker
    3
    Torget vurderinger
    1
    Vet ikke hva som skjer med det sitat-greiene. Gir opp
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn