Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    Fenalaar skrev:
    Det er forsåvidt Kristin Halvorsen & co i et nøtteskall, men alikevel...
    Med tanke på partiets størrelse er det godt gjort å legge skylda på SV.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.785
    Antall liker
    10.209
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fenalaar skrev:
    Attpåtil ble reglene for varebiler på grønne skilter endret i 2001/2002, slik at nyere (mindre) biler på grønne skilter er rett og slett trange og ukomfortable å kjøre med. (Skilleveggen måtte flyttes fram.) Når en sitter i bilen 30 timer i uka, begynner god sittestilling å bli viktig for at ryggen min skal henge sammen.

    Johan-Kr
    og da var det borgerlig regjering ..... bare for å påpeke at man stort sett har vært like gode. Skattemessige tilpasninger medfører mange rare konsekvenser ja, feks at man må ha to biler når man kunne klare seg med en, eller at man må sitte trangt i en stor bil.

    Sånn har det alltid vært, historien om hvordan ulike boligbeskatninger har påvirket byggeskikk er interessant lesning, de smale og dype husene i Amsterdam er ikke primært et resultat av dårlig plass men av at boligskatten en lang periode tok utgangspunkt i fasadebredden på huset.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
     

    Vedlegg

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
     

    Wright

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.03.2007
    Innlegg
    905
    Antall liker
    2
    Vielviel besser auf Deutsch. Kjørecomputere fra VW finnes også i mindre eksotisk språkdrakt, i alle fall i min strikkmotoriserte farkost.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.164
    Antall liker
    8.539
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
    Kjørecomputere er som regel altfor optimistiske. Tror ikke du kjører denne under 0.5 per mil. Snarere 0.6.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.371
    Antall liker
    37.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Hvor riktig er speedometeret i den bilen? Hvis det viser altfor høy hastighet, vil det også overvurdere hvor lang avstand som er kjørt pr liter.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Det er mitt inntrykk også - kjørecomputeren i min bil er omtrent 20% for optimistisk på forbruket, selv om speedometeret er temmelig nøyaktig (sjekket mot GPS og fartstavler)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.529
    Antall liker
    9.975
    Min C30 viste 0.41 etter ca 700 km. Fullastet bil og et par fjelloverganger var det. Samt noen mil motorveikjøring. Den er motorisert med en 1.6 DRIVe diesel.
    Computeren var nok ganske nøyaktig, tanken var halv når vi kom hjem, tankvolum 55 liter.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    baluba skrev:
    VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
    Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.
     

    vins666

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.04.2009
    Innlegg
    155
    Antall liker
    1
    roesok skrev:
    Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
    Kjørte Tønsberg-Bergen med lik bil. Kjørecomputeren min sa 0,58. Tankfylling og kalkulator sa 0.62.
    Dette ved full bil og normal kjøring.

    ps computeren min "snakker" svensk :p
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Min venn med Alfa Romeo har satt sin computer til italiensk, slik at han ikkje skal skjønne kva den melder.
    Det ein ikkje veit osv…
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    Min venn med Alfa Romeo har satt sin computer til italiensk, slik at han ikkje skal skjønne kva den melder.
    Det ein ikkje veit osv…
    ;D ;D

    /jan
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    baluba skrev:
    VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
    Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.
    Jeg ble nok blendet av den tyske teksten, og overså at det stod Volvo. Men fortsatt vet jeg ikke om du har stilt den til tysk med vilje, eller om det var det eneste valget. Siden det var en Volvo, så regner jeg med at du har gjort det bevisst. Det har vel med Luther å gjøre, da. ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    roesok skrev:
    Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
    Nå vet vi hvem som lagde den lange køen Molde til Oslo her i sommer ;) Tøft at du står frem, da økonomikjøringen skapte flere farlige forbikjøringssituasjoner ;) Uansett om oppgitt forbruk på kjørecomputeren etter min erfaring er en smule optimistisk, er helt sikkert det reelle forbruket imponerende. Er litt gretten over å ha solgt sportsbilen i kveld :'( Den hadde 285 hk diesel og et reelt forbruk mellom 0,5 l/m og 0,6l/m, mens kjørecomputer viste ned mot 0,43 l/m. Uansett var det et lavt forbruk i forhold til effekt og det er utrolig trist å kvitte seg med denne!
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Kalkulator, trippteller og måler`n på pumpa fortalte meg at min Defender td5 brukte 0,85 L pr. mil de siste 157 mil i ferien. 8)
    Dette med boks på taket, og opp og ned fjell.
    Pent for en legokloss på nære 2 tonn med konstant 4 wd mener nå jeg. ;D
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.615
    Antall liker
    1.034
    Torget vurderinger
    1
    Merkeleg dette at at ein trur økonomisk køyring går so seint. Eg køyrer økonomisk, heldt fartsgrensene og bruker den same tida som dei fleste stort sett kor eg køyrer. Både med buss og privatbil. Har ei Peugeot 406 HDi stasjonsvogn og fyller rundt stort sett 1400-1500 km på vel 70 liter diesel.
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Asbjørn skrev:
    Hvor riktig er speedometeret i den bilen? Hvis det viser altfor høy hastighet, vil det også overvurdere hvor lang avstand som er kjørt pr liter.
    Hva speedometeret viser sier fint lite om kjørecomputeren. Riktignok benyttes ofte signalet fra samme føler, men speedometeret er en standalone unit som behandler det signalet uavhengig av alt annet.
    Normalt sett skal speedometeret vise litt for mye (5-10% er ikke uvanlig), mens kjørekomputeren som oftest er langt mer nøyaktig.

    En enkel test er å sette på cruisecontrollen og nullstille kjørekomputeren for så å se hvilken gjennomsnittsfart den beregner.

    Men når dere skal være unge og trendy og monterer feite lavprofilshjul på bilen med avvik på rulleomkretsen så forkludrer dere selvfølgelig også nøyaktigheten på speedometer og kjørekomputer :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    norcad skrev:
    Asbjørn skrev:
    Hvor riktig er speedometeret i den bilen? Hvis det viser altfor høy hastighet, vil det også overvurdere hvor lang avstand som er kjørt pr liter.
    Hva speedometeret viser sier fint lite om kjørecomputeren. Riktignok benyttes ofte signalet fra samme føler, men speedometeret er en standalone unit som behandler det signalet uavhengig av alt annet.
    Normalt sett skal speedometeret vise litt for mye (5-10% er ikke uvanlig), mens kjørekomputeren som oftest er langt mer nøyaktig.

    En enkel test er å sette på cruisecontrollen og nullstille kjørekomputeren for så å se hvilken gjennomsnittsfart den beregner.

    Men når dere skal være unge og trendy og monterer feite lavprofilshjul på bilen med avvik på rulleomkretsen så forkludrer dere selvfølgelig også nøyaktigheten på speedometer og kjørekomputer :)
    Det eneste som fungerer er å måle avstand med gps og liter brukt når man fyller tanken..
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    baluba skrev:
    roesok skrev:
    baluba skrev:
    VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
    Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.
    Jeg ble nok blendet av den tyske teksten, og overså at det stod Volvo. Men fortsatt vet jeg ikke om du har stilt den til tysk med vilje, eller om det var det eneste valget. Siden det var en Volvo, så regner jeg med at du har gjort det bevisst. Det har vel med Luther å gjøre, da. ;)
    Ikke stilt den til tysk med vilje nei. Bilen er importert fra Tyskland og nå skal Volvo-forhandler ha ukristelig mye for å endre til norsk på displayet. Tror ikke Luther har så mye med dette å gjøre, selv om han gjorde mye for å sette en korrupt kirke inn på rett spor igjen. Ellers var vel Luther den første som oversatte hele Bibelen fra originalspråkene i stedet for fra latin. Er ellers mer opptatt av Bach, men han var jo samtidig opptatt at Luther. Ingen av de var nok spesielt opptatt av Volvo, men latin var de opptatt av. Og Volvo betyr "Jeg ruller" på latin. Og sannelig rullet jeg ned Gudbrandsdalen på 0,37 l/m - eller deromkring.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    John_Harald skrev:
    roesok skrev:
    Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
    Nå vet vi hvem som lagde den lange køen Molde til Oslo her i sommer ;) Tøft at du står frem, da økonomikjøringen skapte flere farlige forbikjøringssituasjoner ;) Uansett om oppgitt forbruk på kjørecomputeren etter min erfaring er en smule optimistisk, er helt sikkert det reelle forbruket imponerende. Er litt gretten over å ha solgt sportsbilen i kveld :'( Den hadde 285 hk diesel og et reelt forbruk mellom 0,5 l/m og 0,6l/m, mens kjørecomputer viste ned mot 0,43 l/m. Uansett var det et lavt forbruk i forhold til effekt og det er utrolig trist å kvitte seg med denne!
    Holdt fint følge med trafikken nedover. Ellers var forsøk på forbikjøringer temmelig nytteløst da turen nesten sammenhengende er uoversiktlig, mye 50 og 60-soner, fotobokser og veiarbeid både her og der. Utrolig at dette skal være hovedveien opp gjennom Norge. Har sett en del veier i betydelig fattigere land i Europa, og de er stort sett av en helt annen klasse. En kan argumentere med at vi har mer fjell, elver og fjorder enn de fleste, men vi har også mer penger. Veistandarden i Norge er pinlig.

    Og du har et godt poeng med det med forbruk og motorkraft. Min Volvo D5 motor har 163 hk, men den finnes også med 126 hk, og den har jeg lest har et høyerer snittforbruk. Med andre ord; det er ingen logisk og naturlig sammenheng mellom lite effekt og lavt forbruk.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    roesok skrev:
    John_Harald skrev:
    roesok skrev:
    Kjørte fra Molde til Oslo her i sommer. Satte på kjørecomputer for å sjekke forbruk. Benyttet for det meste cruisecontroll og kjørte mykt og på høyt gir. Bilen er en stor og tung Volvo V70 med 163 hk diesel. Manuell kasse. Snittforbruk på disse 514 km; 0,37 l/m. Usedvandlig lavt synest jeg. Hadde en prat med Volvo-verkstedet om det kunne være feil eller store avvik på disse kjørecomputerne; de mente disse var å stole på og at det var kun marginale avvik. Er imponert!
    Nå vet vi hvem som lagde den lange køen Molde til Oslo her i sommer ;) Tøft at du står frem, da økonomikjøringen skapte flere farlige forbikjøringssituasjoner ;) Uansett om oppgitt forbruk på kjørecomputeren etter min erfaring er en smule optimistisk, er helt sikkert det reelle forbruket imponerende. Er litt gretten over å ha solgt sportsbilen i kveld :'( Den hadde 285 hk diesel og et reelt forbruk mellom 0,5 l/m og 0,6l/m, mens kjørecomputer viste ned mot 0,43 l/m. Uansett var det et lavt forbruk i forhold til effekt og det er utrolig trist å kvitte seg med denne!
    Holdt fint følge med trafikken nedover. Ellers var forsøk på forbikjøringer temmelig nytteløst da turen nesten sammenhengende er uoversiktlig, mye 50 og 60-soner, fotobokser og veiarbeid både her og der. Utrolig at dette skal være hovedveien opp gjennom Norge. Har sett en del veier i betydelig fattigere land i Europa, og de er stort sett av en helt annen klasse. En kan argumentere med at vi har mer fjell, elver og fjorder enn de fleste, men vi har også mer penger. Veistandarden i Norge er pinlig.

    Og du har et godt poeng med det med forbruk og motorkraft. Min Volvo D5 motor har 163 hk, men den finnes også med 126 hk, og den har jeg lest har et høyerer snittforbruk. Med andre ord; det er ingen logisk og naturlig sammenheng mellom lite effekt og lavt forbruk.
    En motoroptimalisering fra BSR vil gi sikrere forbikjøringsegenskaper 197 hk / 470 Nm og enda lavere forbruk :)

    http://sv.bsr.se/products/tuning-kits/volvo/
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Har til dags dato til gode å høre at noen chipper bilen sin for å kunne foreta sikrere forbikjøringer. Det er nok ganske åpenbart for samtlige som kjører bil og har mer enn én oppegående hjernecelle at dette ikke er det egentlige motivet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.371
    Antall liker
    37.216
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Svarte, der sprang et høytrykksrør på Xantia'n. Den hadde stått i ro i flere uker i sommer og hadde sunket helt ned på den hydrauliske fjæringen. Det skapte tydeligvis litt torsjon i et rustent høytrykksrør (80 bar hydraulikkolje) og så snart trykket bygget seg opp i røret igjen ble venstre bakpart av bilen omgitt av en tåke av finfordelt olje, samtidig som det rant en strøm av grønn olje ned på bakken under bilen. Det er mye hydraulikk og finmekanikk under den bakparten, alt sammen utsatt for saltsprøyt om vinteren. Da ruster ting. Reparasjonene bruker å ende opp med en regning på størrelse med bruktbilverdien, hvis forhandleren er i stand til å skaffe reservedelene, da.

    Hvorfor man likevel kjører en slik temperamentsfull fransos som selvdestruerer i garasjen? Nei, si det, men det der med "sikre forbikjøringer" er kanskje litt av grunnen. ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.097
    Antall liker
    10.005
    Sted
    Trondheim
    .Marcus skrev:
    Har til dags dato til gode å høre at noen chipper bilen sin for å kunne foreta sikrere forbikjøringer. Det er nok ganske åpenbart for samtlige som kjører bil og har mer enn én oppegående hjernecelle at dette ikke er det egentlige motivet.
    Man chipper selvfølgelig for lavere forbruk. Min 530D med 184 hk har 10-15% lavere forbruk i originalversjon på 236 hk
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.049
    Antall liker
    1.853
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    .Marcus skrev:
    Har til dags dato til gode å høre at noen chipper bilen sin for å kunne foreta sikrere forbikjøringer. Det er nok ganske åpenbart for samtlige som kjører bil og har mer enn én oppegående hjernecelle at dette ikke er det egentlige motivet.
    Mulig jeg kan opplyse deg om at verden ikke er svart/hvitt. En sak har flere sider, flere fordeler og flere motiver. Å føre diskusjonen mot lavmål som "én oppegående hjernecelle" får være standarden for ditt nivå og jeg akter ikke å synke dit..

    I min familie er vi flere som bruker bilen. Det å ha mye effekt på lavt turtall og slippe å gire så mye som tidligere, blir sett på som den største fordelen! Lavt turtall gir mindre støy, lavere forbruk og mindre stress. Kjører 95 % på cruisecontrol og har lenge levd med en overmotorisert bil. Å flytte maks effekt (197 hk) fra 4000 o/min til 2500 o/min gjør mye med kjørestilen. Dette betyr også at de ekstra kreftene sjelden benyttes, men er kjekt å ha når bilen er full av barn og man kan skaffe seg en stor sikkerhetsmargin under forbikjøring. Har frontkollidert en gang under forbikjøring når bilen jeg kjørte forbi ga gass, aldri mer ;)
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Asbjørn skrev:
    Svarte, der sprang et høytrykksrør på Xantia'n. Den hadde stått i ro i flere uker i sommer og hadde sunket helt ned på den hydrauliske fjæringen. Det skapte tydeligvis litt torsjon i et rustent høytrykksrør (80 bar hydraulikkolje) og så snart trykket bygget seg opp i røret igjen ble venstre bakpart av bilen omgitt av en tåke av finfordelt olje, samtidig som det rant en strøm av grønn olje ned på bakken under bilen. Det er mye hydraulikk og finmekanikk under den bakparten, alt sammen utsatt for saltsprøyt om vinteren. Da ruster ting. Reparasjonene bruker å ende opp med en regning på størrelse med bruktbilverdien, hvis forhandleren er i stand til å skaffe reservedelene, da.

    Hvorfor man likevel kjører en slik temperamentsfull fransos som selvdestruerer i garasjen? Nei, si det, men det der med "sikre forbikjøringer" er kanskje litt av grunnen. ;)
    Første bil jeg hadde var en GS(noen som husker?), for å si det sånn jeg lærte å skru bil på det året jeg hadde den ;D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    roesok skrev:
    baluba skrev:
    roesok skrev:
    baluba skrev:
    VW gidder ikke oversette språket i kjørecomputeren til et skandinavisk språk eller engelsk engang? Eller er det du som foretrekker tysk?
    Eg tykkjer best om nynorsk, men dette er ein Volvo, ikkje VW. Det er mogeleg komputeren er noko optimistisk, men ikkje mykje etter forståsegpåarar eg har snakka med. Ein nærmare gransking kan gjerast seinare med å fylla fyll tank ved start og so etterfylle når eg er framme. Et tykkjer Volvo V70 er ein gild bil.
    Jeg ble nok blendet av den tyske teksten, og overså at det stod Volvo. Men fortsatt vet jeg ikke om du har stilt den til tysk med vilje, eller om det var det eneste valget. Siden det var en Volvo, så regner jeg med at du har gjort det bevisst. Det har vel med Luther å gjøre, da. ;)
    Ikke stilt den til tysk med vilje nei. Bilen er importert fra Tyskland og nå skal Volvo-forhandler ha ukristelig mye for å endre til norsk på displayet. Tror ikke Luther har så mye med dette å gjøre, selv om han gjorde mye for å sette en korrupt kirke inn på rett spor igjen. Ellers var vel Luther den første som oversatte hele Bibelen fra originalspråkene i stedet for fra latin. Er ellers mer opptatt av Bach, men han var jo samtidig opptatt at Luther. Ingen av de var nok spesielt opptatt av Volvo, men latin var de opptatt av. Og Volvo betyr "Jeg ruller" på latin. Og sannelig rullet jeg ned Gudbrandsdalen på 0,37 l/m - eller deromkring.
    Ok, det forklarer ganske mye. :) Ellers er det du skriver om Luther som den første som oversatte hele bibelen fra gresk og ikke latin riktig, så ordet "vel" kan du stryke. Men han var ikke den første som oversatt tekster fra bibelen. Det nye testamentet var vel allerede oversatt, og King James som den norske oversettelsen bygger på ble påbegynt det året Luthers kom ut. Men dette er fryktelig OT, sett bort fra den litt fjerne analogien med Volvo. Rull bildebatten videre, folkens.
     

    eposhansen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.02.2003
    Innlegg
    360
    Antall liker
    3
    Kjøre Jeep cheroke 4,o bensin. 87mod
    Hvorfor?? 4x4 lavserie,sperre,billig,tåle en støyt,går å fikse selv ang feil.
    Men e i markede for en bedre,så til høsten.....
    Carisma cdi til sommerbruk ,men ikke brukt stort, den erstattes og når det høve.
    ....er ikke merkebevist på biler.eller hi-fi. Men det må funke ok til behovet ,og siden det e gammle greier
    så liker jeg reserveløsninger. Begrensa kor langt streng og tang rekker:)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Den lunefulle tsjekkeren jeg eier har fått et illebefinnende ingen finner ut hva er med mindre jeg spytter i 20høvdinger. Så da ser jeg etter nybil. Er det noen av dere som har sammenlignet VW Passat, Golf STV og V50? Det er de modellene jeg har silet meg ut.
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Svarte, der sprang et høytrykksrør på Xantia'n. Den hadde stått i ro i flere uker i sommer og hadde sunket helt ned på den hydrauliske fjæringen. Det skapte tydeligvis litt torsjon i et rustent høytrykksrør (80 bar hydraulikkolje) og så snart trykket bygget seg opp i røret igjen ble venstre bakpart av bilen omgitt av en tåke av finfordelt olje, samtidig som det rant en strøm av grønn olje ned på bakken under bilen. Det er mye hydraulikk og finmekanikk under den bakparten, alt sammen utsatt for saltsprøyt om vinteren. Da ruster ting. Reparasjonene bruker å ende opp med en regning på størrelse med bruktbilverdien, hvis forhandleren er i stand til å skaffe reservedelene, da.

    Hvorfor man likevel kjører en slik temperamentsfull fransos som selvdestruerer i garasjen? Nei, si det, men det der med "sikre forbikjøringer" er kanskje litt av grunnen. ;)
    Jeg har hatt Xantia Activa sjøl (Turbo CT med "alt" utstyr). En flott bil når alt funket, men det der activa-systemet var ikke helt vedlikeholdsfritt for å si det pent. Hydractive III+ som kom på C5 er langt bedre heldigvis, både mer holdbart og bedre ytelsesmessig.

    Derfor har jeg nå en C5 Exclusive automat 2.0 HDI (=oljefyr)
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    pahf skrev:
    Den lunefulle tsjekkeren jeg eier har fått et illebefinnende ingen finner ut hva er med mindre jeg spytter i 20høvdinger. Så da ser jeg etter nybil. Er det noen av dere som har sammenlignet VW Passat, Golf STV og V50? Det er de modellene jeg har silet meg ut.
    Golf stv. og V50 ca samme størrelse. Passat noe større. Om det er Skoda du har så er det mange likheter med Golf, og delvis Passat. V50 er en bra bil med en fin liten diesel, men bilen har en del år på baken. Om det er nybil du er ute etter så er nok den "nye" Passat mest bil av disse. Og klart størst. I tillegg til disse er det masse annet bra å velge i...
     

    MaKi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Innlegg
    3.990
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    Mercedes E200 kompressor T 2003 Elegance. Usedvanlig god å kjøre, eneste stasjonsvogna som tar bikkjer og barnevogn, og ellers god på alle måter. Elsker bilen.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Det summerer nok opp mine forutantagelser også, får jeg tak i en litt nyere v50 så syns jeg de virker både sportslig og pene, men de er nok endel mindre enn passaten. Ikke minst har de jo den snertne programmerbare dieselvarmeren.

    Dog er det nok passaten jeg sikler mest etter, men lurer litt på hvor stor forskjell det er på den og golf.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Det summerer nok opp mine forutantagelser også, får jeg tak i en litt nyere v50 så syns jeg de virker både sportslig og pene, men de er nok endel mindre enn passaten. Ikke minst har de jo den snertne programmerbare dieselvarmeren.

    Dog er det nok passaten jeg sikler mest etter, men lurer litt på hvor stor forskjell det er på den og golf.
    Golf stasjonsvogn(merk, kun stasjonsvognen) og Octavia har nært slekskap til Passat B5 som ble solgt frem til 2006.

    Passat B6 og B7 er både større og mer påkostet. Det er lite som skiller Passat B6 og B7. B6 er mykere på fjæringsoppsettet og krenger mer, har mindre standardutstyr, mindre tilgjengelig ekstrautstyr samt litt høyere støynivå. Merk at pumpedysemotorene(tdi) på Passat B6 ble byttet ut til mer moderne saker i 2008-2009.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Når er skillet mellom b6 og b7 da? Tenker ca 2007-2008mod
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    pahf skrev:
    Når er skillet mellom b6 og b7 da? Tenker ca 2007-2008mod
    B7 kom ved modellskiftet 2011.

    2007-2008 modell passat vi da være B6 med pumpedysemotor. Det finnes de som liker pumpedysemotor bedre enn de nye commonrailmotorene. De bråker mer, bruker litt mer drivstoff. De har også mer "punsh" mellom 2500 og 3500 rpm.
    De nye motorene kan du kjøre stressfritt høyere opp på turtall.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn