Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Rocke-Rolf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    23.02.2011
    Innlegg
    488
    Antall liker
    36
    Torget vurderinger
    19
    JoakimSkovlund skrev:
    Ganske enkelt..
    Verditap, rep./servicekostnader, forsikring - kontra at en f.eks. Passat 1.9tdi ikke bruker så veeldig mye mindre drivstoff enn denne. (0.8 kontra 0.5 ish...)
    Bmw'en kan jeg ta service/rep. på selv, det er ikke særlig greit med en bil med nybilgaranti..

    ..så for MEG en mye rimeligere bil å "bruke opp" enn å ha en nybil.
    Jeg kjører volvo 850, og hadde litt dårlig samvittighet for at jeg kjørte en bil som bruker mye på mila. Men jeg innså at på samme måte som at din gamle bil koster deg mindre i kr, så koster min gamle bil miljøet for langt mindre å kjøre enn å produsere en ny bil, en produksjonsprosess som er veldig miljøfiendtlig, for så å bruke 0,3-0,5 mindre på mila.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    Det minste man må kunne forlange av en jobbebil er at den har kjøreegenskaper som en Lotus.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Julenissen skrev:
    Trondmeg skrev:
    Ro deg ned. Selger ikke firmabiler uten at det får konsekvenser. Beklager så mye at et provoserer deg at jeg deler at jeg er svært misførnøyd med bilen jeg har og betaler for?

    En annen ting. Det diskuteres opp og i mente om hvorvidt bilen har dårlig eller tilstrekkelig akselerasjon. Jeg, som har satt i gang denne tullediskusjonen, har lest gjennom tråden på nytt og kan ikke finne at jeg har påstått annet enn at hypen om at med diesel er det bare å gasse uansett gir ikke stemmer da motoren (jeg har erfaring med) har smalt register kombinert med overraskende høyt innslagspunkt for effektiv respons.

    Jeg finner det bare nydelig at så mange er uenig i dette og finner at motorens karakteristikk er suveren og at bilen passer utmerket til deres ønsker og behov. Jeg forstår at det oppleves provoserende at noen kan være sterkt og høyrøstet uenig i denne oppfatningen.
    Har prøvd en transporter med 140 hk(samme motor?) deler din oppfatning av motoren, hadde store forventninger til denne da det muliggens blir neste firmabil
    Transporter ja.
    Du får være rask og bestille deg en Hiace mens den enda er å få tak i. Eller Ford Transit. Begge er førsteklasses sportsbiler.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    mutz skrev:
    Julenissen skrev:
    Trondmeg skrev:
    Ro deg ned. Selger ikke firmabiler uten at det får konsekvenser. Beklager så mye at et provoserer deg at jeg deler at jeg er svært misførnøyd med bilen jeg har og betaler for?

    En annen ting. Det diskuteres opp og i mente om hvorvidt bilen har dårlig eller tilstrekkelig akselerasjon. Jeg, som har satt i gang denne tullediskusjonen, har lest gjennom tråden på nytt og kan ikke finne at jeg har påstått annet enn at hypen om at med diesel er det bare å gasse uansett gir ikke stemmer da motoren (jeg har erfaring med) har smalt register kombinert med overraskende høyt innslagspunkt for effektiv respons.

    Jeg finner det bare nydelig at så mange er uenig i dette og finner at motorens karakteristikk er suveren og at bilen passer utmerket til deres ønsker og behov. Jeg forstår at det oppleves provoserende at noen kan være sterkt og høyrøstet uenig i denne oppfatningen.
    Har prøvd en transporter med 140 hk(samme motor?) deler din oppfatning av motoren, hadde store forventninger til denne da det muliggens blir neste firmabil
    Transporter ja.
    Du får være rask og bestille deg en Hiace mens den enda er å få tak i. Eller Ford Transit. Begge er førsteklasses sportsbiler.
    Jeg ser ikke at julenissen etterspør en sportsbil, men en transporter bør vel være utstyrt med mere bunndrag enn denne 140hk TDI slik jeg opplever den.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    Nå var det veldig masse VW/tdi pjatt her?

    Jeg hadde Citroën Xantia Exclusive Break som familiebil, og en Mazda 626 2,5 GT v6 som jobb-bil. Jeg solgte japsen og investerte i en nydelig C5 (2007) som familiebil. litt fordi den er enormt romslig, litt fordi den er nydelig å kjøre.. MYE fordi den er kjempeundervurdert og litt fordi jeg er litt semifrankofil.. Men hovedgrunnen til at det var mazdaen som måtte vike var fordi den var mye dyrere i drift enn Xantian (det er jo aldri noe problemer med Xanitaen, den er rock solid fortsatt, 10 år gammel!? (og den har takket være fruen vært trough hell and back) Gamle cittran banka Mazdaen på alle mulige andre måter også, mindre knirking/støy etc..)

    bl.a. derfor ble det dobbelt fransk i familien og ikke dobbelt japse :) Det er deilig å IKKE kjøre a4/passat/mondeo/avensis etc.. for det er jagguen bra alternativ out there for de som tør å tenke litt anneredes ;)
     

    JoakimSkovlund

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2010
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Sted
    Revetal, Vestfold
    Rocke-Rolf skrev:
    JoakimSkovlund skrev:
    Ganske enkelt..
    Verditap, rep./servicekostnader, forsikring - kontra at en f.eks. Passat 1.9tdi ikke bruker så veeldig mye mindre drivstoff enn denne. (0.8 kontra 0.5 ish...)
    Bmw'en kan jeg ta service/rep. på selv, det er ikke særlig greit med en bil med nybilgaranti..

    ..så for MEG en mye rimeligere bil å "bruke opp" enn å ha en nybil.
    Jeg kjører volvo 850, og hadde litt dårlig samvittighet for at jeg kjørte en bil som bruker mye på mila. Men jeg innså at på samme måte som at din gamle bil koster deg mindre i kr, så koster min gamle bil miljøet for langt mindre å kjøre enn å produsere en ny bil, en produksjonsprosess som er veldig miljøfiendtlig, for så å bruke 0,3-0,5 mindre på mila.
    Er så enig så enig!
    Jeg har tidl. jobbet innen miljø/gjenvinningsbransjen og har veldig ofte sett at miljøregnskapet inneholder det man "ønsker" det skal, og langt fra hele sannheten!
    Mener at en bil av i utgangspunktet god kvalitet, er langt mer miljøvennlig i det lange løp, enn en som må vrakes etter langt færre år, selv om den bruker mindre drivstoff og slipper ut en smule mindre co2..
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    mutz skrev:
    Julenissen skrev:
    Trondmeg skrev:
    Ro deg ned. Selger ikke firmabiler uten at det får konsekvenser. Beklager så mye at et provoserer deg at jeg deler at jeg er svært misførnøyd med bilen jeg har og betaler for?

    En annen ting. Det diskuteres opp og i mente om hvorvidt bilen har dårlig eller tilstrekkelig akselerasjon. Jeg, som har satt i gang denne tullediskusjonen, har lest gjennom tråden på nytt og kan ikke finne at jeg har påstått annet enn at hypen om at med diesel er det bare å gasse uansett gir ikke stemmer da motoren (jeg har erfaring med) har smalt register kombinert med overraskende høyt innslagspunkt for effektiv respons.

    Jeg finner det bare nydelig at så mange er uenig i dette og finner at motorens karakteristikk er suveren og at bilen passer utmerket til deres ønsker og behov. Jeg forstår at det oppleves provoserende at noen kan være sterkt og høyrøstet uenig i denne oppfatningen.
    Har prøvd en transporter med 140 hk(samme motor?) deler din oppfatning av motoren, hadde store forventninger til denne da det muliggens blir neste firmabil
    Transporter ja.
    Du får være rask og bestille deg en Hiace mens den enda er å få tak i. Eller Ford Transit. Begge er førsteklasses sportsbiler.
    Hæ?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    pstraums skrev:
    Nå var det veldig masse VW/tdi pjatt her?

    Jeg hadde Citroën Xantia Exclusive Break som familiebil, og en Mazda 626 2,5 GT v6 som jobb-bil. Jeg solgte japsen og investerte i en nydelig C5 (2007) som familiebil. litt fordi den er enormt romslig, litt fordi den er nydelig å kjøre.. MYE fordi den er kjempeundervurdert og litt fordi jeg er litt semifrankofil.. Men hovedgrunnen til at det var mazdaen som måtte vike var fordi den var mye dyrere i drift enn Xantian (det er jo aldri noe problemer med Xanitaen, den er rock solid fortsatt, 10 år gammel!? (og den har takket være fruen vært trough hell and back) Gamle cittran banka Mazdaen på alle mulige andre måter også, mindre knirking/støy etc..)

    bl.a. derfor ble det dobbelt fransk i familien og ikke dobbelt japse :) Det er deilig å IKKE kjøre a4/passat/mondeo/avensis etc.. for det er jagguen bra alternativ out there for de som tør å tenke litt anneredes ;)
    Citroen har jeg virkelig tro på. Siden jeg har eid det tidligere så glemmer man det ikke (i en positiv betydning selvfølgelig)
     

    janghell

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    29.12.2002
    Innlegg
    656
    Antall liker
    320
    Torget vurderinger
    11
    Kjører en -99 Mondeo 2.5Si Sport.170hk
    Litt spesiell motor med dobbelt opp av innsugsrør. Lange og korte. De lange blir brukt på lave turtall for å gi mer dreiemoment på lave turtall. Når turtallet kommer opp på ca.3500 som åpnes det opp for de korte rørene også. Da våkner motoren til liv og blir ganske så turtallsvillig.
    Ulempen med dette systemet er at motoren virker litt daff rett før den åpner for de korte rørene. Virker som de har lagt overgangen litt for høyt opp i turtall. Hvis man studerer momentkurven så ser man også at den mister litt moment rett før den åpner for de korte rørene.

    Hvorfor; Da vi skulle handle stasjonsvogn for 5-6 år siden så hadde jeg lyst på en litt sportslig en, så da ble det denne...
     

    Vedlegg

    tweakMan

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.223
    Antall liker
    126
    Hot off the press...

    Mercedes annonserte denne mnd att de NÅ lager dobbelt-clutch kasse de og.
    Dvs, den er ferdig og i prod. Vil komme i ikke mindre enn 4 modeller kommende år..
    Blir å få i biler fra Merce fra november i år...

    ;D

    Mener 5th gear testet denne dvs en B klasse med turbobensin med den nye SMG/DCT-kassen, og den er raskere enn alle konkurrentene i klassen...
    Virker meeeeget fet!

    mvh
     

    ØivindJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.07.2009
    Innlegg
    1.130
    Antall liker
    0
    Pink_Panther skrev:
    Det minste man må kunne forlange av en jobbebil er at den har kjøreegenskaper som en Lotus.
    Ja, dette gjelder jo uten tvil en overlastet Iveco Daily. Good fun ;)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    I dag tok jeg toget fordi jeg har blitt psyket ut av andre Touraneiere.. I lengre tid har disse fortalt meg hvor jævlig bil jeg har!
    At min kollega som satt på meg i går å kommentere hvor bra bilen gikk, skjønner jeg nå at det bare er vås og han kun sa det for å være hyggelig ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det viktigste er at man selv synes ens bil er bra, og at man er tilfreds. Jeg synes kanskje du skal la det bli med det nå John Harald, da det sikkert er nok prat om hvorvidt ytelser 0-100 ca 11 sek eller ei er raskt eller ei. Det er flere meninger om det. Det viktigste er at du liker bilen din.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Det viktigste er at man selv synes ens bil er bra. Jeg synes kanskje du skal la det bli med det nå John Harald, da det sikkert er nok prat om hvorvidt ytelser 0-100 ca 11 sek eller ei er raskt eller ei. Det viktigste er at du liker bilen din.
    Skrev dette med smiletegn og et snev av ironi! Skal latt det ligge til jeg får min helt nye 170hk firmabil om noen uker ;) Har allerede prøvekjørt den og lover selvfølgelig å komme med en skikkelig testrapport!
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.570
    Antall liker
    7.078
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Kjør en av forsvarets gamle Mercedes 240GD feltvogner med 75 hk på nærmere to tonn bil, og lav giring... Du får garantert nye perspektiver på om ting er kjapt eller tregt ;D

    Privatbilen min er en gammel Mercedes 300GD i sivil utgave - dvs uten "telt", med vesentlig bedre støydemping, og litt anna giring, samt automatkasse. Det går slettest ikke fort, men det har litt med å justere sitt eget tankesett, og kanskje ikke stresse så jævli etter veien.

    Med mindre en kjører svært langt, så er det veldig liten forskjell på ankomsttid om en kjører som en idiot eller om en kjører som gammel mann med hatt. Om en kjører som en idiot, så har en større sjanse for å forulykke, og kanskje større sjanse for å pådra seg hjerte-/karsykdommer pga stress...

    Johan-Kr
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.876
    Antall liker
    2.855
    Torget vurderinger
    1
    Toyota Hiace kort, vare m 4wd. Fordi jeg fortjener det.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    John_Harald skrev:
    I dag tok jeg toget fordi jeg har blitt psyket ut av andre Touraneiere.. I lengre tid har disse fortalt meg hvor jævlig bil jeg har!
    At min kollega som satt på meg i går å kommentere hvor bra bilen gikk, skjønner jeg nå at det bare er vås og han kun sa det for å være hyggelig ;)
    Kjære deg, det er da ingen som har sagt et vondt ord om din bil. Personlig har jeg kun fortalt om min egen ;).
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.586
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    1
    Har køyrd eindel med forsvaret sine pansra 240ar og dei vert litegrann slappe :). At ein ikkje kjem so mykje fortare fram med å stressa og køyra over fartsgrensene fekk eg eit godt eksempel på når eg køyrde ei gruppe spanske turister med buss. Reiseleiaren sa eg var den fyrste av borti 500 sjåførar han hadde køyrd med som heldt fartsgrensene. Likevel låg eg på snitttida på strekningane :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.570
    Antall liker
    7.078
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Har prøv den der med å stresse i trafikken.

    Hadde det en gang ekstra travelt og skulle over Gratangsfjellet - en strekning på ca 11 mil en vei.

    Med normal, sedat (les mann med hatt) kjøring bruker jeg fra full tank på måleren til 3/4 på måleren for å kjøre den strekningen tur/retur.

    Jeg stressa som en gærning og kjørte det remmer og tøy kunne holde. Jeg sparte sånn ca 10 minutter, og brukte dobbelt så mye drivstoff...

    Johan-Kr
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.952
    Antall liker
    765
    Problemet er at jeg kan pådra meg hjerte-/karsykdommer av å kjøre bak luskjørere. Ikke minst slike som bremser i hver en sving :mad:

    Men du har helt rett i at man ikke sparer mye tid med å koste forbi.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Sparer over 1 time hver vei Haugesund - Oslo med "aktiv" kjøring.

    Nå er jeg sykemeldt på 3. uke etter trafikkuhell.

    EDIT: Ingen sammenligning forøvrig ;) ;D
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    bambadoo skrev:
    Sparer over 1 time hver vei Haugesund - Oslo med "aktiv" kjøring.

    Nå er jeg sykemeldt på 3. uke etter trafikkuhell.

    EDIT: Ingen sammenligning forøvrig ;) ;D
    Å kjøre "aktivt" for å spare tid gidder jeg ikke. Da starter jeg heller en time tidligere. Som sagt tidligere, å kjøre "aktivt" er gøy en liten stund, etter det blir det bare pes.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Sist jeg var litt stressa idiot i trafikken kostet det meg 4500 til statskassen. Er nok mere på riktige side av fartsgrenser nå en mine «yngre» dager, men bremser for all del ikke foran hver sving. Det er svært irriterende og noe jeg opplevde ofte på Oslo - Bergen - Oslo turer.

    Nå kjører jeg en 6 uker gammel Passat Highline 1.6 TDI Stasjonsvogn med endel ekstra leketøy.
    Jeg kan sannsynligvis løpe fortere en denne Passaten, men min hverdag er slik at jeg har i følge kjørecomputeren en snitt fart på like under 20 km/h frem og tilbake til jobb. Heldigvis er den er sterk nok til å cruise i 5/6 gir i 80-100Km/h uansett motbakke og 4 voksne i bilen.

    Innrømmer at bilen er kjøpt på overdreven snusfornuftighet og større plassbehov. Det jeg er mest fornøyd med er selv om jeg omtrent bare sitter i kø er at forbruket er endel under forrige mindre (lettere) bil med små sprek bensin turbo.
    Ellers synes jeg dieselmotor er noe dritt, men bensin versjonen ble endel over budsjett denne gangen dessverre (1.8 TSI 160Hk) Det for bli neste gang :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.570
    Antall liker
    7.078
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    torem skrev:
    Problemet er at jeg kan pådra meg hjerte-/karsykdommer av å kjøre bak luskjørere. Ikke minst slike som bremser i hver en sving :mad:
    Gammel 300GD går generelt sett ikke fort nok til at du trenger å bremse i enhver sving. De som føler de må ned til 50-60 i enhver sving er en pest og en plage for oss traktorsjåfører med automatgir fordi vi mister det momentet vi må ha for å holde farta i oppoverbakkene - i tillegg til at jojo-kjøring bruker unødig mye diesel.

    For min egen del, så bruker jeg å slippe fram folk som stresser og vil forbi - om nødvendig finner jeg en avkjører... Det som er et problem er f.eks. Rombaksveien, som er så svingete og tett trafikert at det er nesten umulig å kjøre forbi. Den er også så uoversiktlig at når en ser plasser en kan stoppe og slippe folk forbi, så er det for sent til å stoppe på plassen. Skilting her hadde vært svært ønskelig, slik de gjør i Sverige....

    Johan-Kr
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    hvordan ser det ut med servicekostnadene av Diesel- vs. Bensinbiler?

    er det sant at Dieselbiler er dyrere i drift hvis jeg la drivstoffforbruket være utenfor?

    når begynner det å "lønne" seg å kjøre diesel?

    anskaffelse av familiekjerre står i hus og valget står mellom Skoda Superb Stasjonsvogn 1.8 TSI 160HK og 2.0 CR TDI 140HK

    kjører rund 25.000km/år....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    slartibartfast skrev:
    hvordan ser det ut med servicekostnadene av Diesel- vs. Bensinbiler?

    er det sant at Dieselbiler er dyrere i drift hvis jeg la drivstoffforbruket være utenfor?

    når begynner det å "lønne" seg å kjøre diesel?

    anskaffelse av familiekjerre står i hus og valget står mellom Skoda Superb Stasjonsvogn 1.8 TSI 160HK og 2.0 CR TDI 140HK

    kjører rund 25.000km/år....
    Ikke rare forskjellen tror jeg. Hadde utentvil tatt 160hk TSI om ikke lavest mulig forbruk er høy prioritet. Vag sine TSI motorer er suverene. Kjørte 160hk TSI Golf før traktor Passaten.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Begge er trygge valg. Selv ville jeg valgt tdi men hadde levd lykkelig med tsi også...
    Har 143hk cr tdi selv i min a4. Kjører 30000+ i året og er veldig fornøyd.

    Foresten angående service kostnader så er det ikke noe fasit på det.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Med 30k + i årlig kjørelengde er TDI fornuftig. Vel og merke med dagens avgift politikk, som også er moden for debatt snart.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?

    hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    slartibartfast skrev:
    finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?

    hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
    Skoda Superb
     

    Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.359
    Antall liker
    2.625
    Torget vurderinger
    1
    Selvsagt kommer dette…
    http://www.dagbladet.no/2011/09/26/nyheter/samferdsel/bil/diesel/innenriks/18296741/

    Alle som har den minste kontakt med virkeligheten har da vist at dieseldyret ikke er bra for nærmiljøet, at de nå beklager og sier at det skyltes manglende kunnskap ::)
    Det er ikke bare mangel på kunnskap, fullstendig inkompetanse/arroganse eller en fin miks av dette, i USA var vel diesel forbudt i 4 stater flere år før avgiftslettelse ble gjennomført her

    For sen.......................
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    slartibartfast skrev:
    finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?

    hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
    Mange, men det går på bekostning av plassen i baksetet. Han jeg kjøpte min C30 av var 200+ cm og hadde ingen problemer med å få plass bak rattet. Baksetepassasjer kunne man derimot glemme.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Tyskland har også i mange år hatt en avgiftspolitikk, som tar med NoX i regnestykket. Såvidt det er meg kjent er dieselbiler generelt endel dyrere en bensin i nesten alle land utenom Norge.
    Valgte netopp TDI selv pga at bensin varianten ble over budsjett. Dessverre!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Pink_Panther skrev:
    slartibartfast skrev:
    finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?

    hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
    Mange, men det går på bekostning av plassen i baksetet. Han jeg kjøpte min C30 av var 200+ cm og hadde ingen problemer med å få plass bak rattet. Baksetepassasjer kunne man derimot glemme.
    I Superb får du plass til to stykk 2metringer etterhverandre. Det er helt "sjukt" hvor god plass det er i den. Jeg er 185 og når jeg sitter "bak meg selv" kan jeg strekke ut beina. Det er vel i allefall 10-15 cm fra knærne til forseteryggen!
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    digiman skrev:
    Legg merke til at dieselbiler blir dyrere! Bensin blir ikke billigere. ::)

    Neste trinn er å øke drivstoffavgiften på diesel samt en økning av årsavgiften på dieselbiler ytterligere.

    Deretter blir årsavgiften på bensinbiler øket til samme nivå som på dieselbiler, av rettferdighets hensyn. ;)

    Så blir drivstoffavgiften på bensin og diesel oppjustert til samme ( og høyere ) nivå av tekniske harmoniseringsårsaker.

    Til slutt blir avgiften på bensinbiler øket til samme nivå som dieselbiler. bensin forurenser det også, og så bruker bensinbiler mere drivstoff! :p

    Og da kan vi snu bunken og begynne på nytt! ;D
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.570
    Antall liker
    7.078
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    slartibartfast skrev:
    finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?

    hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
    Gammel (eller ny) Geländewagen er fine greier. Der er det plass til en på 2m med hatt på...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn