Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ol-fa

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.01.2004
    Innlegg
    219
    Antall liker
    79
    Torget vurderinger
    1
    Jeg storkoser meg med denne; Volvo 850R 1996.
    Nice, også herregårdsgrønn da! Kjører selv min andre 850, dog ikke R..
    Har du måttet skifte drivverk?
    Ja, gearkassa ble bytta på 120000 km......... Den er for øvrig BARE KIRKEKJØRT AV ELDRE EKTEPAR............ Nevnte jeg at den er oppgradert med BSR steg 3, oppgitt til 330 hk............
     

    Rune S

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.04.2002
    Innlegg
    4.573
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    11
    Trives storveis med biler jeg slipper å vere så redd for,og samtidig syns jeg i grunnen ikke 210 og 124 står så mye tilbake komfortmessig mot de beste biler jeg har prøvt.
    Helt "kongebiler" såfremt man tåler å se litt brunt langs kantene. Owatrolblanding påført med pensel på rusta hjelper mye for å unngå vill spredning. Kanskje de bilene man får mest bruksverdi utav til den prisen. Jeg kjører 124 med straks 500 000km på telleverket, jevnt slitt og rusten som bare fanken, men har i sommer kjørt 6000km iløpet av 3 uker rundt i Europa. Kjøpte den for 20 lapper for 4 år siden. Blir ille å se den reise på skroten når den tid kommer :(
    En kamerat kjøpte nettopp en 210 nummer fire i rekken. Den kostet han 24 000kr, den mest utstyrte han har hatt, 220CDI og facelift(2001).
    Si man har en slik bil og kjører en del, så koster det deg rett over 20 000kr for èn slik bil i året, en service på en ny tysk bil + verditapet på et år er ganske mye større.
    Straks 500k km,da er den snart innkjørt da;-) Diesel du har? Solide motorer og vogner generelt.Har en 250D stv 91 modell som har gått ca 415k km. Et og annet skjer da med desse også,men det er som du sier ganske rimelig bilhold sammenlignet med selv nye biler med garanti,ivertfall viss man tar verditapet på nye biler med i bildet.

    Har ikke noe mot litt rust og litt skrammer og småbulker.Det og litt egne lyder gir bare bilene litt mer koselig særpreg.Perfekt og strøkent er kjedelig :D
    Brukte linolje nå for 1.5år siden på rustflekker på 124 250D'en ,og det er vel en av de lureste måtene jeg har brukt for å stoppe rusten.Effektivt.Spørs om ikke Owatrol er enda bedre siden den vel er litt tynnere og sannsynligvis trekker enda bedre inni rusten og metter den.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.017
    Antall liker
    10.543
    OM RUST PÅ BREMSESKIVER; De lages i materiale som ruster fordi dette materialet har best friksjon. De kunne godt lages i rustfritt, men ville da være vesentlig glattere / bremse dårligere, særlig når det er vått .......... og salt !!!
    Derfor Toyota har så dårlige bremser?


    :rolleyes:
     

    duc999

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2007
    Innlegg
    2.414
    Antall liker
    5.247
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    3
    Skeptisk. Er nok ettermontert den spoileren. Men standsmessig. HELT klart. 204ish gamper nok går greit det også.
    Skulle gjerne hatt en av de der, med Original montert spoiler. :)
    AD
    Det er nok litt mer hest enn det, bakvingen hører sammen med resten av RS utstyret, så sånn er det med den saken.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Neida, det er nok ganske likt bruksmønster der. Selvfølgelig har det ingenting å bety bruksmessig, men sier jo alt om kvaliteten på bilen. Men det visste man vel fra før av. Mekanikeren på merkeverkstedet hadde visstnok sagt til ham sist han var innom med en feil (på nesten ny bil til 500 000+): "Det må du nesten regne med på denne modellen."
    Rust på den delen av bremseskivene som felgen skrus fast mot? Sier absolutt ingenting om kvaliteten på resten av bilen, kun bruk, mengde salt den blir kjørt i, og hvor flink man er til å vaske vekk saltlake og annen dritt. Dette er prisen man ofte betaler for de åpne skivebremssystemene som er på de aller fleste nye biler, i et land som heller salter veiene til Helvete enn å måke dem.
    Lager ikke noe nummer ut av det, men når en nesten ny VW ruster så fort, samme hvor på bilen det er så sier det noe om kvaliteten på konstruksjonen. Min bil har samme type bremser og kjøres på samme føre, minst like langt per år. Jeg hadde ihvertfall vært misfornøyd med så mye synlig rust på enn nesten ny bil til 550 000.
    I verste fall sier det noe om kvaliteten på bremseskivene. Resten av bilen kan fortsatt være helt knall, den. Bremseskiver og andre bremsedeler har iallfall blitt forbruksvare her i Saltlandet Norge, og er vel den vanligste feilen på EU kontroller de siste årene p.g.a. rust uansett bilmerke.
    Gjentar: Det er ikke bremseskivene det gjelder. Merk ordet "ikke".
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.538
    Antall liker
    12.645
    Sted
    Smurfeland
    Lager ikke noe nummer ut av det, men når en nesten ny VW ruster så fort, samme hvor på bilen det er så sier det noe om kvaliteten på konstruksjonen. Min bil har samme type bremser og kjøres på samme føre, minst like langt per år. Jeg hadde ihvertfall vært misfornøyd med så mye synlig rust på enn nesten ny bil til 550 000.
    I verste fall sier det noe om kvaliteten på bremseskivene. Resten av bilen kan fortsatt være helt knall, den. Bremseskiver og andre bremsedeler har iallfall blitt forbruksvare her i Saltlandet Norge, og er vel den vanligste feilen på EU kontroller de siste årene p.g.a. rust uansett bilmerke.
    Gjentar: Det er ikke bremseskivene det gjelder. Merk ordet "ikke".
    Ikke på selve skivene, men "tromlene" inn mot navet - den delen man fester dekket til. :)
    Det som sitter mellom navet og selve felgen er vanligvis bremseskivene, da. Med mindre det er trommelbrems istedenfor skivebrems.


    Felgen monteres jo utenpå den trommellignende delen av bremseskiven, og tres på de fire boltene fra navet som går gjennom bremseskiva.
     

    MB-S124

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.05.2012
    Innlegg
    868
    Antall liker
    1.111
    Straks 500k km,da er den snart innkjørt da;-) Diesel du har? Solide motorer og vogner generelt.Har en 250D stv 91 modell som har gått ca 415k km. Et og annet skjer da med desse også,men det er som du sier ganske rimelig bilhold sammenlignet med selv nye biler med garanti,ivertfall viss man tar verditapet på nye biler med i bildet.

    Har ikke noe mot litt rust og litt skrammer og småbulker.Det og litt egne lyder gir bare bilene litt mer koselig særpreg.Perfekt og strøkent er kjedelig :D
    Brukte linolje nå for 1.5år siden på rustflekker på 124 250D'en ,og det er vel en av de lureste måtene jeg har brukt for å stoppe rusten.Effektivt.Spørs om ikke Owatrol er enda bedre siden den vel er litt tynnere og sannsynligvis trekker enda bedre inni rusten og metter den.
    Jeg kjenner bilen godt, tatt i det meste utenom det elektriske, varmeapparat, vindusheiser og den slags. Motoren har jeg kun gjort preventivt vedlikehold på(reg.kjede), samt filterskift, oljeskift etc. Resten av bilen har fått mye nytt, men alt er slitedeler.
    Er siste utgave, altså E 300 Diesel med OM606 motoren. Kanskje den beste etter min mening, må si jeg er imponert over hva den motoren har tålt i mitt eie(mye tunge hengerlass på bratte fjellveier i søle, hard motorveikjøring, iskjøring på vinterstid(piskes rundt på isbane noen dager i året) osv. Antageligvis har bilen gått enda lenger også, jeg har byttet både diff og speedometer for lavere utveksling, og man kan se spor av juks på telleverket på den originale speedometerklokka :p
    Kjører stadigvekk på uåpnet original automatkasse og uåpnet motor.
    Knastene på kammene kan man ikke kjenne slitekant på overhodet, og etter så mange km. synes jeg det er imponerende.
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    310
    Nå kjører jeg Opel:)

    Men var tidligere en Ford-mann til tusen.

    Min far hadde både Ford Taunus 17M og 20M, etter at han eide en Sabb totakter.
    Senere eide han en Triumph 2500 med rekkesekser? en stund.

    Selv kjørte jeg opp sent, var over 28 år før jeg kjørte opp.

    En kamerat av meg hadde også flere Forder, bla. Ford Cortina GT - den var Grå og han eide den ca 78/79 - omtrent samtidig som Grey Cortina ble utgitt av Tom Robinson band.

    https://www.youtube.com/watch?v=Rzvg73hIthc

    Dvs. taket var Sort, muligens vinyltak og Sorte striper på siden av bilen.

    Litt senere hadde han en Ford Consul 2,3GT, nylakkert Sort, med Rødt interiør og Rødt horelys i bilen.
    Den gikk som en kule.............

    Ble vel påvirket av dette, da jeg i ganske mange år eide en Ford Granada 2.8I GHIA Automatic - 1981 modell.
    En litt forandret utgave kom ut senhøstes 1981.

    Denne var litt skarpere i kantene, litt andre baklykter, andre dim på kamaksel osv.

    Min fikk trimkam fra Sverige - Engelsk trimkam, tror det var av fabrikat Kent.
    Motor helrenovert hos lokal Fordverksted.
    Nytt register - 3 stk spesialherdede tannhjul, nye stivere ventilfjærer++++

    Bilen gikk som en gammel skøyte og sleit ut tre automatkasser / convertere.

    Datsun Cherry GT 1500 Turbo ble frakjørt til tusen:rolleyes:

    Ett bilde jeg tok av bilen på en fisketur



    Ble også totalt opplakkert i min eie - farge er KrystallGrønn metalic.

    https://www.youtube.com/watch?v=PvTYWhIEr_U
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    yngvejos

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    1.951
    Antall liker
    1.318
    Kjører en BMW 325i med manuellgir. :)

    IMG_9721.jpg

    Utenom har jeg en E46 318i touring som daily beater (kjøre søppel, hente materialer og annen bruk som påfører ekstra slitasje).
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    310
    Har selv hatt Granada. Det var en fin bil. :)
    Vis vedlegget 294066


    Min bror hadde en Granada 2.8I

    Mener den var av samme modell som de har avbildet, dvs. den seneste modellen med litt mere skarpe kanter når det gjelder karosseri.
    Annen grill også, og disse 2.8I modeller ( ikke GHIA ) hadde TRX felger.

    Jeg ettermonterte også en 2,8I gummispoiler i front, denne var todelt.

    De spoilere som ble montert bak på bagasjelokk, som jeg tror de har, var noe svineri.................
    Rustet lett under disse, og de slet på lakken på bakskjermene der de lå over og gnisset.

    Jeg fikk også byttet alle gummilister rundt alle vindu, mer eller mindre alle vinduer også.
    Bakruta måtte ut, den beveget seg i gummilista og der var litt rust rundt som ble slipt bort før ny lakk ble påført.

    Kostet vel på bilen 150 - 200 000,- kr den tid jeg hadde den.

    Disse TRX felger var ikke ulike GHIA felgene.
     
    Sist redigert:

    St3ffaN

    Medlem
    Ble medlem
    16.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Har ikke noe mot litt rust og litt skrammer og småbulker.Det og litt egne lyder gir bare bilene litt mer koselig særpreg.Perfekt og strøkent er kjedelig :D
    Brukte linolje nå for 1.5år siden på rustflekker på 124 250D'en ,og det er vel en av de lureste måtene jeg har brukt for å stoppe rusten.Effektivt.Spørs om ikke Owatrol er enda bedre siden den vel er litt tynnere og sannsynligvis trekker enda bedre inni rusten og metter den.
    Det er nok lurt. Selv har jeg brukt FluidFilm med godt resultat.
     

    SRM

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.06.2009
    Innlegg
    2.626
    Antall liker
    2.500
    Sted
    Oppland
    Torget vurderinger
    23
    Har selv hatt Granada. Det var en fin bil. :)
    Vis vedlegget 294066


    Min bror hadde en Granada 2.8I

    Mener den var av samme modell som de har avbildet, dvs. den seneste modellen med litt mere skarpe kanter når det gjelder karosseri.
    Annen grill også, og disse 2.8I modeller ( ikke GHIA ) hadde TRX felger.

    Jeg ettermonterte også en 2,8I gummispoiler i front, denne var todelt.

    De spoilere som ble montert bak på bagasjelokk, som jeg tror de har, var noe svineri.................
    Rustet lett under disse, og de slet på lakken på bakskjermene der de lå over og gnisset.

    Jeg fikk også byttet alle gummilister rundt alle vindu, mer eller mindre alle vinduer også.
    Bakruta måtte ut, den beveget seg i gummilista og der var litt rust rundt som ble slipt bort før ny lakk ble påført.

    Kostet vel på bilen 150 - 200 000,- kr den tid jeg hadde den.

    Disse TRX felger var ikke ulike GHIA felgene.
    Bilen er en 2.8 Injection. Skiller seg fra 2.8i med bla Recaro seter og sportsunderstell. Motoren i denne var oppgradert som du kan se av bildet. 5 trinns manuell gir og original diffsperre. Denne bilen hadde også kjørecomputer, el-vinduer foran og bak samt el-speil. Mener jeg hadde på tape på bakskjermene under spoileren slik at lakken ikke skulle slites.

    Felgene som sitter på er RS "diamond cut"
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.947
    Antall liker
    7.654
    Sted
    Holmestrand
    Kjører konas Fiesta 1996 om dagen.
    Det er en Ghia med alt det utstyr en gammel Fiesta kan mønstre. Sprek liten 1600-motor. Går som en gocart. Morsom liten bil, som jeg koser meg med!
    :)
     

    eiffel

    Medlem
    Ble medlem
    29.08.2012
    Innlegg
    48
    Antall liker
    13
    Sted
    Buskerud
    -98 og -00 V70 TDI 310.000 og 345.000, står en tredje i bakerst i hagen tenkt som delebil(fortsatt komplett) og en 240 GLT med 110.000 på telleren. Har hatt noe forskjellig på 20 år, men det ramler tilbake på Volvo.... :rolleyes:

    Hvorfor?

    Tja... Med 2 meter over "havet" er det en av få jeg sitter godt i. Utfører det meste av reperasjoner selv og er rimelig komfertabel under panseret på en Volvo(2-3-7-8-900 serie + s/v70).Var usikker på diesel motor, men det kommer seg. (er wag motor på disse).
     
    Sist redigert:

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    834
    Jeg kjører fortsatt DS. DS er visstnok eget merke nå. Min neste DS blir kanskje denne:):

    Divine_DS_Concept.jpg
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.991
    Antall liker
    834
    Men denne er nok mere realistisk hvis den kommer til Norge da. Mulig den kun er beregnet for Kina.

    DS_6WR.jpg
     

    uob

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.04.2009
    Innlegg
    596
    Antall liker
    89
    Sted
    Oppegård
    Skal hente denne i morgen. Eller egentlig kona, bort med stor familie bil, og inn med artig "kone" bil. Kanskje en 40 års krise. 8)

     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    275
    Torget vurderinger
    11
    Jeg lurer på en Kia Carens 2015 modell, Exclusive + utgave.

    Noen erfaringer? En tjng er helt sikkert, VAG blir det ikke.

    Citroen c4 Grand Picasso er en annen utfordrer.

    McLaren
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg lurer på en Kia Carens 2015 modell, Exclusive + utgave.

    Noen erfaringer? En tjng er helt sikkert, VAG blir det ikke.

    Citroen c4 Grand Picasso er en annen utfordrer.

    McLaren
    Vi har en 14 modell Kia Picanto. Vi sparte en del på å kjøpe den parallellimportert fra Sverige.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.310
    Antall liker
    8.750
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kommer ikke til å kjøre denne (burde ikke baklyktene være montert bak?):
    Forøvrig synd for denne fabrikken at Walter DeSilva har flyttet til Audi (A5) og deretter VW (Passat)..
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.681
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Bilprisene i Sverige er nesten god nok grunn til å gjøre svenske av seg!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Jeg kommer ikke til å kjøre denne (burde ikke baklyktene være montert bak?):
    Forøvrig synd for denne fabrikken at Walter DeSilva har flyttet til Audi (A5) og deretter VW (Passat)..
    Bruker du en tråd som handler om "hva kjører du og hvorfor" til å disse Alfa og trekke frem Passat som vellykket design?
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Kjører for tiden BMW 320i (F31) med manuelt gear, bakhjulstrekk og bensinmotor. Valgt bevisst fordi jeg liker å KJØRE bil. Helt ok bil selv om den kun når Alfaen jeg hadde til knærne når det gjelder ekte kjøreglede. Altfor prektig og tysk kjedelig dessverre. Men helt ok.
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.310
    Antall liker
    8.750
    Torget vurderinger
    1
    Kjører for tiden BMW 320i (F31) med manuelt gear, bakhjulstrekk og bensinmotor. Valgt bevisst fordi jeg liker å KJØRE bil. Helt ok bil selv om den kun når Alfaen jeg hadde til knærne når det gjelder ekte kjøreglede. Altfor prektig og tysk kjedelig dessverre. Men helt ok.

    Du kan trøste deg med at BMW er det fjerneste du kan komme fra Tysk perfeksjonisme og samtidig være tysk. Jeg kjører mellom 60 000 - 90 000km i året og liker også å kjøre bil. For meg er kjøreglede avhengig av at to ting er tilstede; retningsstabilitet og nøytralstyrthet intil det nevrotiske. På krevende føre skiller det mellom klinten og hveten. Top Gear har prøvd; gang resultatet med ti på norske vinterveier....

     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Er BMW fjernt fra tysk perfeksjonisme? Høres ut som en Audi-fanboy. Bilmerket som røk først ut av lista ved nyanskaffelse i fjor pga livsfarlig søvndyssende kjøreegenskaper. Og dine preferanser med retningsstabilitet og nøytral styring rimer lite med mine preferanser om kjøreglede. Både sommer og vinter. Omtrent som å ta toget. Og da foretrekker jeg NSB :)

    And there is one more thing: jeg er vokst opp i volvo 240 på norske vinterveier så ikke overdriv hvor ille det er. Helt uproblematisk både med og uten salt, is og nysnø eller slaps når man har bil som kommuniserer og man samstemmer kjøring og forhold.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: SRM

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Audi, iallfall de av eldre årgang er svært understyrte så selv om det er en S4-S6 så kan man glemme svinger.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.192
    Antall liker
    8.395
    Torget vurderinger
    12
    Og nettopp svinger er veldig viktig for meg når det gjelder kjøreglede. Det er der de aller fleste VAG-biler skivebommer. Det finnes forhåpentligvis unntak også i VAG-konsernet. Etter mine prøvekjøringer var BMW i en annen produktliga enn Audi på dette området. Alt etter mine preferanser selvfølgelig.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Jeg synes en Golf har brukbare kjøreegenskaper.
     

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Jeg har kjørt denne de siste mnd etter at sommerbilene/mc ble parkert, jo Integralen blir brukt på sommeren også.
    Hvorfor burde være unødvendig å spørre om hvis du ser på bil som noe annet en kun transportmiddel, det er morro!! men litt upraktisk med helbur kombinert med julehandel så det hender jeg sitterpå med kona ved storinnkjøp..
     

    Vedlegg

    mekaniac

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Innlegg
    803
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Hehe, tror ikke du fikk SAAB 600 med 4x4, 2.0 16v Turbo og Recaro Highback interiør. :rolleyes:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn