Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trondmeg skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Nå må du huske på det, Trondmeg, at budbilen fra VW er status for unge, travle barnefamilier. Må ikke disse den. ;D Egentlig er Touran bare en oppjazzet Caddy.
    Morsomt at du sier det da jeg kaller den Caddy. Kjører faktisk omtrent som en også. Ræl det og.
    At Touran 2.0 tdi 140hk akser bra, har jeg dokumentert med video! På tide å gi seg eller har du noen kommentarer ;)
    Jeg og mange andre syns at VW er ok for barnefamilier, hvilke andre 7-setere anbefaler du?
    Hvis du ønsker mye mer effekt fra 1500 til 4500 o/min, så skaff deg en chip og slutt og syt ;D
    Etter å ha testet Touran 2.0 tdi 170hk er jeg overbevist at selv du kan få frem smilet i denne bilen :)
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.530
    Sted
    Sarpsborg
    Brasse skrev:
    11 sek fra 0-100 er ikkje bra aks ;D
    Hvis du er vant til transporter med sugediesel så 8) (gjelder meg da selvsagt)


    Kan jo nevne i samme slengen at kjerringa er meget nøyd med sin passat 06 model.
    Går billig, god å kjøre, ingen dragster riktig nok men vi har da ikke det travelt.

    /jan
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Brasse skrev:
    11 sek fra 0-100 er ikkje bra aks ;D
    Egentlig er det 100-200 som betyr noe, hvis en kjører noe på 2 hjul eller en bil som drar virkelig godt ser en poenget mitt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Brasse skrev:
    11 sek fra 0-100 er ikkje bra aks ;D
    Nå viser ikke fimen 0-100 ;D
    0 -100km/t går på under 10 sekunder! Det er mye bedre enn gjennomsnittet på alle 7-setere. Hvilke andre 7-setere anbefaler du?
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har aldri kjørt 7-seter og håper eg aldri komme i ein situasjon der det er aktuelt.
    Men om eg absolutt måtte ha mange seter, Fiat Multipla! 8)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    11 sek fra 0-100 er ikkje bra aks ;D
    Går du 20 år tilbake i tid fantes det knapt familiebiler som var raskere enn dette; i alle fall med motoriseringer som var betalbart for vanlige lønnsmotagere.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    John_Harald skrev:
    At Touran 2.0 tdi 140hk akser bra, har jeg dokumentert med video! På tide å gi seg eller har du noen kommentarer ;)
    Faktum er at denne bilen har i-gir-aksellerasjon (0-100 betyr ingenting i en familiebil) som er sammenlignbart med italenske superbiler fra min barndom: ingen hevdet at disse ikke aksellererte på motorveien.

    Jeg har ikke prøvd denne Touranen men har en venn, som forøvrig kjører 220hk A6, som har prøvd. Han sa et denne Touranen gikk som et uvær.

    Skulle man ha 140hk i min ungdom fra et hverdagsmerke som f.eks Opel måtte man på en Senator 3.0 V6. Til tross for at denne nok blir frakjørt av en Touran 2.0 TDI på motorveien, var det ingen som hevdet at Senatoren ikke aksellererte....
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Verden går heldigvis framover :)
    20 år gamle MPVer er vel eit ganske mørkt kapittel.
    Bortsett frå Renault sitt Formel1-konsept av Espace i 1994, sjølvsagt.

    Fart frå 1:21.

     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    Anonym skrev:
    Brasse skrev:
    11 sek fra 0-100 er ikkje bra aks ;D
    Egentlig er det 100-200 som betyr noe, hvis en kjører noe på 2 hjul eller en bil som drar virkelig godt ser en poenget mitt.
    100-200 er bare av akademisk interesse. Krefter i mellomregisteret er det som betyr noe, 60-110.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.143
    Antall liker
    8.509
    Torget vurderinger
    1
    Brasse skrev:
    Verden går heldigvis framover :)
    20 år gamle MPVer er vel eit ganske mørkt kapittel.
    Her snakker ikke om MPV'er men familiebiler generelt. Fantes knapt "normale" biler som aksellererte på 0-100 på under 10 sekunder. Da måtte man på BMW 323i eller Golf GTI. Da snakker vi om rundt 9s og langt fra samme dreiemoment og i-gir aksellerasjon som moderne dieseler. Norges mest solgte bil Volvo 240 brukte vel en evighet til 100 km/t.....

    Faktum er at moderne dieseler har saftig fraspark i nettopp "Norske" forbikjøringshastigheter. Selv de svakeste har så saftig fraspark at dersom du kjører fobi et vogntog som ligger i 80km/t så må du gå av gassen før du er foran om du ikke vil bli bura inne...

    Så får det vare at bensimotorer på mange måter kan være å foretrekke, men det skyldes ikke forbikjøringsegenskapene til en diesel....
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Voff skrev:
    John_Harald skrev:
    At Touran 2.0 tdi 140hk akser bra, har jeg dokumentert med video! På tide å gi seg eller har du noen kommentarer ;)
    Faktum er at denne bilen har i-gir-aksellerasjon (0-100 betyr ingenting i en familiebil) som er sammenlignbart med italenske superbiler fra min barndom: ingen hevdet at disse ikke aksellererte på motorveien.
    Det er vel derfor eg syntes det blir så teit med alt dette aks-skrytet på touran —det er ein familie MPV.
    Hadde videoene til John Harald vist seg sjølv i Touranen som henger på BMWer og Lotuser på Vålerbanen, då hadde eg skjønt pågangsmotet ;D

    Har hatt nokre John Haralder i ræva første uka med Miataen. Som insisterer på at Touranen og Passaten går fortere. «Ja, jeg kjører familiebil, men den går like fort som "sportsbilen" din. Bare se her." Og så legger de seg heilt oppi ræva, eller kjører forbi i hundre og helvete. :mad:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Fra 100 og oppover aksellerer vel Touranen bedre enn 106'en ;)
     

    Brasse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2008
    Innlegg
    5.095
    Antall liker
    9
    Har bytta til '90 Mazda Miata. Og stort sett alle biler fra 2011 går like godt. Men likevel virker det som det seier klikk hjå enkelte småbarnsfedre når de ser ræva på den vesle roadsteren.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Noe sier meg at Voff og undertegnede tilhører samme generasjon, vi synes å ha samme erfaringer med biler. ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    John_Harald skrev:
    At Touran 2.0 tdi 140hk akser bra, har jeg dokumentert med video! På tide å gi seg eller har du noen kommentarer ;)
    Jeg og mange andre syns at VW er ok for barnefamilier, hvilke andre 7-setere anbefaler du?
    Hvis du ønsker mye mer effekt fra 1500 til 4500 o/min, så skaff deg en chip og slutt og syt ;D
    Etter å ha testet Touran 2.0 tdi 170hk er jeg overbevist at selv du kan få frem smilet i denne bilen :)
    Jeg har bare en kommentar: jeg synes uansett hva du forsøker å bevise at Touran er en skitbil med kjedelige kjøreegenskaper. Det er beundringsverdig middelmådig og jeg lider av den daglig. Glem akselerasjon og målinger og videoer. Dette er det tristeste kjøretøyet jeg noensinne har opplevd. Men jeg synes det er glimrende at "du og mange med deg" synes dette er flotte saker selv om den aldri vil påkalle annet enn tretthet hos meg. Jeg liker ikke grandiosa.
     

    .Marcus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2007
    Innlegg
    1.268
    Antall liker
    126
    Det du glemmer, Trond, er at kjøreopplevelsen kun handler om bilens akselerasjon.



    ::)
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.030
    Antall liker
    290
    Sted
    Tranby
    Voff skrev:
    Brasse skrev:
    Verden går heldigvis framover :)
    20 år gamle MPVer er vel eit ganske mørkt kapittel.
    Her snakker ikke om MPV'er men familiebiler generelt. Fantes knapt "normale" biler som aksellererte på 0-100 på under 10 sekunder. Da måtte man på BMW 323i eller Golf GTI. Da snakker vi om rundt 9s og langt fra samme dreiemoment og i-gir aksellerasjon som moderne dieseler. Norges mest solgte bil Volvo 240 brukte vel en evighet til 100 km/t.....

    Faktum er at moderne dieseler har saftig fraspark i nettopp "Norske" forbikjøringshastigheter. Selv de svakeste har så saftig fraspark at dersom du kjører fobi et vogntog som ligger i 80km/t så må du gå av gassen før du er foran om du ikke vil bli bura inne...

    Så får det vare at bensimotorer på mange måter kan være å foretrekke, men det skyldes ikke forbikjøringsegenskapene til en diesel....
    1985 modell Ford Sierra var en folkebil og den gikk på 10.5s til 100km/t. Modellen som kom i 1991 med DOCH motor gikk lett på under 10 s til 100. Bilen var lett i forhold til dagens biler.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    eldo472 skrev:
    Voff skrev:
    Brasse skrev:
    Verden går heldigvis framover :)
    20 år gamle MPVer er vel eit ganske mørkt kapittel.
    Her snakker ikke om MPV'er men familiebiler generelt. Fantes knapt "normale" biler som aksellererte på 0-100 på under 10 sekunder. Da måtte man på BMW 323i eller Golf GTI. Da snakker vi om rundt 9s og langt fra samme dreiemoment og i-gir aksellerasjon som moderne dieseler. Norges mest solgte bil Volvo 240 brukte vel en evighet til 100 km/t.....

    Faktum er at moderne dieseler har saftig fraspark i nettopp "Norske" forbikjøringshastigheter. Selv de svakeste har så saftig fraspark at dersom du kjører fobi et vogntog som ligger i 80km/t så må du gå av gassen før du er foran om du ikke vil bli bura inne...

    Så får det vare at bensimotorer på mange måter kan være å foretrekke, men det skyldes ikke forbikjøringsegenskapene til en diesel....
    1985 modell Ford Sierra var en folkebil og den gikk på 10.5s til 100km/t. Modellen som kom i 1991 med DOCH motor gikk lett på under 10 s til 100. Bilen var lett i forhold til dagens biler.
    UP motorsykkelen hadde problemer med å følge når jeg kjørte Sierra DOCH men jeg holdt ikke trykket oppe over lang nok strekning så jeg ble tatt igjen og det ble en tur gjennom rettsapparatet....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    .Marcus skrev:
    Det du glemmer, Trond, er at kjøreopplevelsen kun handler om bilens akselerasjon.
    ::)
    He he, akkurat som at du med din 1-serie opplever en tiltalende kjøreopplevelse uavhengig av målinger forstår du godt hva jeg mener ser jeg. De subjektive opplevelsene teller for oss som liker bilkjøring og ikke transport. Grandiosaen er transport. Som det meste fra grandiosafabrikken. Middelmådighet satt i system fordi det selger.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Med "einzer" menes det golf mk1. Sikkert en middelmådig bil det også.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Trondmeg skrev:
    .Marcus skrev:
    Det du glemmer, Trond, er at kjøreopplevelsen kun handler om bilens akselerasjon.
    ::)
    He he, akkurat som at du med din 1-serie opplever en tiltalende kjøreopplevelse uavhengig av målinger forstår du godt hva jeg mener ser jeg. De subjektive opplevelsene teller for oss som liker bilkjøring og ikke transport. Grandiosaen er transport. Som det meste fra grandiosafabrikken. Middelmådighet satt i system fordi det selger.
    Men Herregud da mann! Kjøp deg noe annet enn en "Grandiosa" da!! Alfa for eksempel! Med stor bensinmotor!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Ro deg ned. Selger ikke firmabiler uten at det får konsekvenser. Beklager så mye at et provoserer deg at jeg deler at jeg er svært misførnøyd med bilen jeg har og betaler for?

    En annen ting. Det diskuteres opp og i mente om hvorvidt bilen har dårlig eller tilstrekkelig akselerasjon. Jeg, som har satt i gang denne tullediskusjonen, har lest gjennom tråden på nytt og kan ikke finne at jeg har påstått annet enn at hypen om at med diesel er det bare å gasse uansett gir ikke stemmer da motoren (jeg har erfaring med) har smalt register kombinert med overraskende høyt innslagspunkt for effektiv respons.

    Jeg finner det bare nydelig at så mange er uenig i dette og finner at motorens karakteristikk er suveren og at bilen passer utmerket til deres ønsker og behov. Jeg forstår at det oppleves provoserende at noen kan være sterkt og høyrøstet uenig i denne oppfatningen.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.644
    Antall liker
    8.002
    Torget vurderinger
    0
    Provosert? Jeg? Nei slett ikke, jeg trives med bilene mine jeg. :D

    Det er DU som har et problem her! :eek:
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Spiralis skrev:
    Provosert? Jeg? Nei slett ikke, jeg trives med bilene mine jeg. :D

    Det er DU som har et problem her! :eek:
    Jeg vet det, det står parkert utenfor her :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trondmeg skrev:
    En annen ting. Det diskuteres opp og i mente om hvorvidt bilen har dårlig eller tilstrekkelig akselerasjon. Jeg, som har satt i gang denne tullediskusjonen, har lest gjennom tråden på nytt og kan ikke finne at jeg har påstått annet enn at hypen om at med diesel er det bare å gasse uansett gir ikke stemmer da motoren (jeg har erfaring med) har smalt register kombinert med overraskende høyt innslagspunkt for effektiv respons.
    Helt uenig :) Dette er overhode ingen tullediskusjon, men svært alvorlig!
    Har du vurdert å kurere dine lidelser med en chip?
    Det er nesten jeg får lyst til å spandere en på deg ;D
     

    Vedlegg

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det skal du slippe for det ville neppe hjelpe. Vær snitt gutt og les gjennom de siste sidene en gang til: Det er ikke akselerasjonen jeg finner for dårlig. Det er den negative overraskelsen over motorens høye innslagspunkt kombinert med et smalt register som er tvert i mot det man alltid har hørt om diesel. Kjøreegenskapene ellers er veldig kjedelige og uinspirerende, setene og comforten er dårlig (overraskende mye hjulstøy og rumling) etc etc. Slikt kurereres ikke med en chip. La det bare ligge. Fint at du er fornøyd med din selv om jeg er veldig misfornøyd med min.
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    ;D
    Undelholdende!
    Minner meg om en nabo som var svært misfornøyd en gjærsag han hadde kjøpt. Devalt dv 707. Sagbladet var for lite til å kappe 4"4. Han mente dette var en åpenbar reklamasjonssak siden selgeren hadde poengtert at sagen var fast inventar hos handtverkere når de var ute i felten.

    Trondmeg har tydeligvis blitt fortalt at 140hk diesel og folkevogn er det ypperste redskap for skarpe oppdrag på landeveien, med kjøreegenskaper i absolutt spitzenklasse. Da kan jeg skjønne at bilen ikke står til forventningene.

    Nei sannheten er vel heller slik at dette er en standard snusfornuftig mellomklassebil. Med egenskaper deretter. 90% av alle biler registrert på norske veier ligger trygt plantet i denne kategorien.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    mutz skrev:
    Trondmeg har tydeligvis blitt fortalt at 140hk diesel og folkevogn er det ypperste redskap for skarpe oppdrag på landeveien, med kjøreegenskaper i absolutt spitzenklasse. Da kan jeg skjønne at bilen ikke står til forventningene.
    Spar sarkasmen! Neida, jeg hadde ingen urealistiske forventninger, det er ingen som har snakket om absolutt spitzenklasse. Jeg hadde litt over middelmådige forventninger da pressen hauser opp merket, men ble likevel veldig skuffet over hva dette viste seg å være. Særlig støyen og de dårlige setene trekker ned sammen med de generelle kjøreegenskapene.
    Og selv om 90% av bilene skulle være slik og 90% av eierne skulle være fornøyde så betyr det fint lite for meg likevel ....... Interessant at så mange ikke aksepterer at jeg misliker min egen bil . . .
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    Lar meg ikke provosere.
    I en perfekt verden hadde jeg selv kjørt en annen bil. Kjører Golf 140 Tdi, 4motion.

    Her er hva jeg selv syns om diesel kontra bensin;

    mutz skrev:
    Kjører Golf 140Tdi 4-motion 2011 modell.
    Om man kunne fått 4-motion på 1,4 160hk Tsi hadde jeg kjøpt en slik.

    Det er forbausende god drivstofføkonomi i nye bensinmotorer om man ikke er tung på gassfoten. Ved aktiv kjøring bruker gjerne bensinmotorene en god del mer enn dieselene.

    Er enig i at moderne dieselmodeller passer godt til økonomisk forflyttning, men det er forskjell på forflyttning og bilkjøring! For sjåfører som liker bilkjøring og ikke transport vinner bensinmotoren, pga det effektive virkeområdet oppover i turtall. Og den subjektive følelsen av respons er gjerne større i bensinmotorens favør enn tallene i seg selv skulle tilsi.
    Men jeg visste hva jeg gikk til. Nå har jeg chippet denne saken opp til 180HK. Da kommer draget litt tidligere og holder et stykke lengre. Har det moro nok for å si det slik.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.849
    Såkalt aktiv kjøring er gøy en liten stund, etterhvert blir det fryktelig slitsomt. Har man bilen full av kjærring og unger er komfort mye viktigere, samt drivstofføkonomi.
    Skal jeg kjøre aktivt så tar jeg Triumphen og leter opp en smal, svingete vei. Der kan jeg kjøre av meg hornene uten å risikere å bryte fartsgrenser. 75 hk/750 kg. holder til slikt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trondmeg skrev:
    Det er den negative overraskelsen over motorens høye innslagspunkt kombinert med et smalt register som er tvert i mot det man alltid har hørt om diesel.
    Dette kan forbedres med en chip ;D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    mutz skrev:
    Lar meg ikke provosere.
    I en perfekt verden hadde jeg selv kjørt en annen bil. Kjører Golf 140 Tdi, 4motion.

    Her er hva jeg selv syns om diesel kontra bensin;

    mutz skrev:
    Kjører Golf 140Tdi 4-motion 2011 modell.
    Om man kunne fått 4-motion på 1,4 160hk Tsi hadde jeg kjøpt en slik.

    Det er forbausende god drivstofføkonomi i nye bensinmotorer om man ikke er tung på gassfoten. Ved aktiv kjøring bruker gjerne bensinmotorene en god del mer enn dieselene.

    Er enig i at moderne dieselmodeller passer godt til økonomisk forflyttning, men det er forskjell på forflyttning og bilkjøring! For sjåfører som liker bilkjøring og ikke transport vinner bensinmotoren, pga det effektive virkeområdet oppover i turtall. Og den subjektive følelsen av respons er gjerne større i bensinmotorens favør enn tallene i seg selv skulle tilsi.
    Men jeg visste hva jeg gikk til. Nå har jeg chippet denne saken opp til 180HK. Da kommer draget litt tidligere og holder et stykke lengre. Har det moro nok for å si det slik.
    Chippet kan jeg tenke meg at den drar sportsbilen til nye høyder, hvilken chipleverandør bruker du?
     

    JoakimSkovlund

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2010
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Sted
    Revetal, Vestfold
    Jeg kjører en lett tilårskommen BMW 5-serie stasjonsvogn (96mod. E34)
    Grunn 1: det finnes ikke bedre bil å bygge godlyd i..!
    Grunn 2: kvalitetsfølelsen og kjøreegenskapene.

    ...og den lever LETT opp til Bmw's slagord "freude am fahren"

    Utrolig deilig å ha en bil det aldri er noe feil med og som ikke har plæsstikkfølelse i hele interiøret! Ja den har en stor bensinsekser, men tar man med komfort, innkjøpspris og mangelen på reparasjonskostnader, sammenmlignet med en "moderne" dieselbil, så er denne faktisk langt billigere å pendle 20mil daglig med, enn om jeg skulle kjøre en "ny" dieselgjerrig bil.
    I tillegg så kan jeg nyte meget gode musikkopplevelser alle milene til/fra jobb.. Er drt ikke det liivet handler om? ;)
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    John_Harald skrev:
    mutz skrev:
    Lar meg ikke provosere.
    I en perfekt verden hadde jeg selv kjørt en annen bil. Kjører Golf 140 Tdi, 4motion.

    Her er hva jeg selv syns om diesel kontra bensin;

    mutz skrev:
    Kjører Golf 140Tdi 4-motion 2011 modell.
    Om man kunne fått 4-motion på 1,4 160hk Tsi hadde jeg kjøpt en slik.

    Det er forbausende god drivstofføkonomi i nye bensinmotorer om man ikke er tung på gassfoten. Ved aktiv kjøring bruker gjerne bensinmotorene en god del mer enn dieselene.

    Er enig i at moderne dieselmodeller passer godt til økonomisk forflyttning, men det er forskjell på forflyttning og bilkjøring! For sjåfører som liker bilkjøring og ikke transport vinner bensinmotoren, pga det effektive virkeområdet oppover i turtall. Og den subjektive følelsen av respons er gjerne større i bensinmotorens favør enn tallene i seg selv skulle tilsi.
    Men jeg visste hva jeg gikk til. Nå har jeg chippet denne saken opp til 180HK. Da kommer draget litt tidligere og holder et stykke lengre. Har det moro nok for å si det slik.
    Chippet kan jeg tenke meg at den drar sportsbilen til nye høyder, hvilken chipleverandør bruker du?

    TS-racing mener jeg det er. Leverte bilen inn til en butikk som kan dette og fikk den i retur med høyere effekt. Fungerer smertefritt.

    Det er stooor forskjell med denne chippen :)
     

    eddie1

    Banned
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    3.361
    Antall liker
    726
    Torget vurderinger
    8
    Kjører en mercedes 220 cdi 2003m.Hvorfor? fikk den billig
     

    mutz

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2005
    Innlegg
    1.057
    Antall liker
    85
    Torget vurderinger
    1
    JoakimSkovlund skrev:
    sammenmlignet med en "moderne" dieselbil, så er denne faktisk langt billigere å pendle 20mil daglig med, enn om jeg skulle kjøre en "ny" dieselgjerrig bil.
    Akkurat det regnestykket må jeg få forklart med teskje for å forstå ;)
     

    JoakimSkovlund

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    07.08.2010
    Innlegg
    54
    Antall liker
    14
    Sted
    Revetal, Vestfold
    mutz skrev:
    JoakimSkovlund skrev:
    sammenmlignet med en "moderne" dieselbil, så er denne faktisk langt billigere å pendle 20mil daglig med, enn om jeg skulle kjøre en "ny" dieselgjerrig bil.
    Akkurat det regnestykket må jeg få forklart med teskje for å forstå ;)
    Ganske enkelt..
    Verditap, rep./servicekostnader, forsikring - kontra at en f.eks. Passat 1.9tdi ikke bruker så veeldig mye mindre drivstoff enn denne. (0.8 kontra 0.5 ish...)
    Bmw'en kan jeg ta service/rep. på selv, det er ikke særlig greit med en bil med nybilgaranti..

    ..så for MEG en mye rimeligere bil å "bruke opp" enn å ha en nybil.
     

    Julenissen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.05.2002
    Innlegg
    323
    Antall liker
    3
    Trondmeg skrev:
    Ro deg ned. Selger ikke firmabiler uten at det får konsekvenser. Beklager så mye at et provoserer deg at jeg deler at jeg er svært misførnøyd med bilen jeg har og betaler for?

    En annen ting. Det diskuteres opp og i mente om hvorvidt bilen har dårlig eller tilstrekkelig akselerasjon. Jeg, som har satt i gang denne tullediskusjonen, har lest gjennom tråden på nytt og kan ikke finne at jeg har påstått annet enn at hypen om at med diesel er det bare å gasse uansett gir ikke stemmer da motoren (jeg har erfaring med) har smalt register kombinert med overraskende høyt innslagspunkt for effektiv respons.

    Jeg finner det bare nydelig at så mange er uenig i dette og finner at motorens karakteristikk er suveren og at bilen passer utmerket til deres ønsker og behov. Jeg forstår at det oppleves provoserende at noen kan være sterkt og høyrøstet uenig i denne oppfatningen.
    Har prøvd en transporter med 140 hk(samme motor?) deler din oppfatning av motoren, hadde store forventninger til denne da det muliggens blir neste firmabil
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn