Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Roald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2005
    Innlegg
    5.420
    Antall liker
    2.670
    Torget vurderinger
    1
    Nei nei gass står først i køen, det er allerede vanskeligere å bygge om biler til gassdrift så avgifter på LPG kommer nok snart.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.097
    Antall liker
    10.004
    Sted
    Trondheim
    erato skrev:
    Spiralis skrev:
    Og da kan vi snu bunken og begynne på nytt! ;D
    Neinei. Først må vi øke avgiftene på elbilene!
    Ja, det er ikke lenge før det kommer. Først vil man fjerne muligheten til å kjøre i kollektivfeltet. Så fjernes gratisparkering. Og så kommer avgiften fordi den strømmen disse bilene bruker kommer fra kraftverk som fyres med kull siden vi ikke har muligheten til å produsere nok ren strøm selv. Så avgiftsbelastningen på elbiler settes i forhold til CO2-utslippet fra gasskraftverkene.
     

    Slabbedask

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    3.071
    Antall liker
    34
    Spiralis skrev:
    Legg merke til at dieselbiler blir dyrere! Bensin blir ikke billigere. ::)

    Neste trinn er å øke drivstoffavgiften på diesel samt en økning av årsavgiften på dieselbiler ytterligere.

    Deretter blir årsavgiften på bensinbiler øket til samme nivå som på dieselbiler, av rettferdighets hensyn. ;)

    Så blir drivstoffavgiften på bensin og diesel oppjustert til samme ( og høyere ) nivå av tekniske harmoniseringsårsaker.

    Til slutt blir avgiften på bensinbiler øket til samme nivå som dieselbiler. bensin forurenser det også, og så bruker bensinbiler mere drivstoff! :p

    Og da kan vi snu bunken og begynne på nytt! ;D
    Var det ikke omtrent slik det ble gjort sist? Det var jo ikke dieselbilene som ble billigere, bare bensinbilene som ble dyrere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    274
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.

    iSaint :)
    Grattis! Selv Jeremy Clarkson, erkeeuropeisk-orientert, opplever i videoen under at nyeste Corvette faktisk oppfører seg som en sportsbil.

     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Spiralis skrev:
    Pink_Panther skrev:
    slartibartfast skrev:
    finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?

    hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
    Mange, men det går på bekostning av plassen i baksetet. Han jeg kjøpte min C30 av var 200+ cm og hadde ingen problemer med å få plass bak rattet. Baksetepassasjer kunne man derimot glemme.
    I Superb får du plass til to stykk 2metringer etterhverandre. Det er helt "sjukt" hvor god plass det er i den. Jeg er 185 og når jeg sitter "bak meg selv" kan jeg strekke ut beina. Det er vel i allefall 10-15 cm fra knærne til forseteryggen!
    Jepp, det er derfor jeg kjører Superb, som er nesten 170 på en god dag ;D
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.748
    Antall liker
    7.668
    Superb er på mange måter det. Men det er kanskje som med land som føler behov for å ha med at de er demokratisk i navnet, - da de neppe blir ansett som så av utenforstående er det like greit å gjøre det konstitusjonelt først som sist...

    Kjørte drosje med en flunkende ny Superb stasjonsvogn fra flyplassen og inn til Wien for noen uker siden. Det var et meget positivt bekjenskap, men sammenlignet med den fire år gamle E220en som tok meg tilbake til Schwechat så har tsjekkerne fortsatt litt igjen før de kan svinge seidelen med de største karene i Bayern. På de delene av motorveien som var dekket av betong ble det så mye vibrasjon i Superben at jeg ikke klarte å jobbe på den bærbare maskinen uten å føle ubehag. I Mercedesen fra 2008 satt jeg så fordypet over redigeringsarbeidet at sjåføren måtte gjøre meg oppmerksom på at vi faktisk hadde ankommet innsjekkingen.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.072
    Antall liker
    4.233
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Mercedes blir ikke produsert i Bayern :)

    og den er nok en del stivere i pris sammenlignet med Superb. Da skulle det bare mangle at kjøreopplevelsen er litt annerledes...

    Selv om jeg syns at det er latterlig å måtte betale ekstra for elektriske vindusheis bak i en bil i denne prisklassen. Tom. i de minste koreanere er det standart idag.

    BMW er fra det tyske "utlandet" (Bayern blir ofte ikke ansett som Tyskland ;D ::))
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.748
    Antall liker
    7.668
    slartibartfast skrev:
    Mercedes blir ikke produsert i Bayern :)

    og den er nok en del stivere i pris sammenlignet med Superb. Da skulle det bare mangle at kjøreopplevelsen er litt annerledes...

    Selv om jeg syns at det er latterlig å måtte betale ekstra for elektriske vindusheis bak i en bil i denne prisklassen. Tom. i de minste koreanere er det standart idag.

    BMW er fra det tyske "utlandet" (Bayern blir ofte ikke ansett som Tyskland ;D ::))
    Du har naturligvis helt rett i at Stuttgart ikke er del av Bayern - det var vel seidler med bayere jeg hadde i tankene mer enn bayere med seidler...

    Såvidt jeg vet så er det vel ikke så store forskjeller i pris på en Suberb spekket noenlunde likt med en E220. Uansett, poenget var ikke å kritisere den på alle måter utmerkede Suberben, men snarere det at de ikke har klart å oppnå samme passasjerkomforten på akkurat dette punktet enn det en fortsatt får med en fire år eldre drosje-merce.
     

    Melges

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2007
    Innlegg
    148
    Antall liker
    0
    Hørte kanskje hjemme under en annen tråd denne.

    Ble så fristet av overskriften ;D
     

    hifiguru

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.07.2002
    Innlegg
    5.715
    Antall liker
    1.259
    Sted
    Porsgrunn
    Torget vurderinger
    1
    slartibartfast skrev:
    Dette har jeg også merket meg, kjører en fire år gammel Eklasse drosje og frøkna har en Superb av siste modell. Nyyydelig bil den superben men det romler litt mer fra hjul på ruglete vei altså. Nå kjører jeg på ultrakonservative 16" felg med ballongdekk mens hennes Superb er utstyrt med 18" og 45 profil, helt klart en sterkt medvirkende årsak! Det er en grunn til at drosjene skal være stille, folk betaler for turen tross alt ;)

    En annen ting jeg har merket meg med MB'n kontra Skoda og mange andre biler er MB'ns fantastiske layout på "stilker" rundt rattet. MB har i maaaange år praktisert en stilk til blinklys/visker og denne står i fin avstand fra rattet. Når jeg setter meg i Skodaen er disse irriterende nærme rattet og blinklys/viskere kommer på helt unødvenig. (Det var ikke slik før jeg begynte å kjøre MB men nå som jeg har vent meg til den føles de fleste andre unødig knotete) ;)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.136
    Antall liker
    8.157
    Torget vurderinger
    12
    hifiguru skrev:
    slartibartfast skrev:
    Dette har jeg også merket meg, kjører en fire år gammel Eklasse drosje og frøkna har en Superb av siste modell. Nyyydelig bil den superben men det romler litt mer fra hjul på ruglete vei altså. Nå kjører jeg på ultrakonservative 16" felg med ballongdekk mens hennes Superb er utstyrt med 18" og 45 profil, helt klart en sterkt medvirkende årsak! Det er en grunn til at drosjene skal være stille, folk betaler for turen tross alt ;)

    En annen ting jeg har merket meg med MB'n kontra Skoda og mange andre biler er MB'ns fantastiske layout på "stilker" rundt rattet. MB har i maaaange år praktisert en stilk til blinklys/visker og denne står i fin avstand fra rattet. Når jeg setter meg i Skodaen er disse irriterende nærme rattet og blinklys/viskere kommer på helt unødvenig. (Det var ikke slik før jeg begynte å kjøre MB men nå som jeg har vent meg til den føles de fleste andre unødig knotete) ;)
    Det med hjulstøy kan jeg også istemme fra VAG-biler da min 2011-modell firmabil fra samme konsern viser det samme. Jeg la forresten også merke til det samme i langtur i en W210 for ca 8-9 år siden. Den hadde merkbart mer hjulstøy enn den Renault Laguna 95-modell jeg selv hadde den gangen. Min erfaring er at franske og enkelte italienske biler er gode på demping av hjulstøy.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    hifiguru skrev:
    slartibartfast skrev:
    Dette har jeg også merket meg, kjører en fire år gammel Eklasse drosje og frøkna har en Superb av siste modell. Nyyydelig bil den superben men det romler litt mer fra hjul på ruglete vei altså. Nå kjører jeg på ultrakonservative 16" felg med ballongdekk mens hennes Superb er utstyrt med 18" og 45 profil, helt klart en sterkt medvirkende årsak! Det er en grunn til at drosjene skal være stille, folk betaler for turen tross alt ;)

    En annen ting jeg har merket meg med MB'n kontra Skoda og mange andre biler er MB'ns fantastiske layout på "stilker" rundt rattet. MB har i maaaange år praktisert en stilk til blinklys/visker og denne står i fin avstand fra rattet. Når jeg setter meg i Skodaen er disse irriterende nærme rattet og blinklys/viskere kommer på helt unødvenig. (Det var ikke slik før jeg begynte å kjøre MB men nå som jeg har vent meg til den føles de fleste andre unødig knotete) ;)
    Det med hjulstøy kan jeg også istemme fra VAG-biler da min 2011-modell firmabil fra samme konsern viser det samme. Jeg la forresten også merke til det samme i langtur i en W210 for ca 8-9 år siden. Den hadde merkbart mer hjulstøy enn den Renault Laguna 95-modell jeg selv hadde den gangen. Min erfaring er at franske og enkelte italienske biler er gode på demping av hjulstøy.
    Til dels enig. Dog skal det sies at i profesjonelle målinger kommer ikke VAG bilene noe dårligere ut en konkurrentene, men det kan virke som de ofte har en hardere type støy som kan oppleves høyere selv om antall db er noenlunde likt.
    Mye av dette kan nok skyldes hjulopphenget også. Golf 5 fikk mere (hardere) hjulstøy en MK4. MK5en har en mere avansert hjuloppheng og endret type støy betraktelig. Dette bedret de ganske mye i Golf MK6 versjonen som er langt mindre påvirket av forskjellig veidekke en tidligere MK5 modellen.
    2011 Passaten jeg kjører privat nå har også mindre opplevd veistøy en 2009 Passat firmabilene av forrige modell, selv om min sitter på 235/45-17 hjul kontra 215/55-16 på firmabilene, så det er tydelig at det er et problem som de jobber med i mellom generasjons skifte på disse bilene.

    Til syvende å sist er jo dekk valg uansett avgjørende.
     

    pstraums

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2007
    Innlegg
    1.413
    Antall liker
    118
    Sted
    Flateby
    Torget vurderinger
    1
    En DS5 (DS4 også egentlig) står høyt på "pappas" ønskeliste når den gamle Xantian skal skiftes ut

    Det er så fint at jeg får vondt i magen ! (ds5 i dette tilfellet)

    (edit, sorry disse bildene ble litt store ctrl og - tasten hjelper hvis dere kjører firefox (ctrl og + for å komme tilbake til normalen)) :D





    Trondmeg skrev:
    pstraums skrev:
    Nå var det veldig masse VW/tdi pjatt her?

    Jeg hadde Citroën Xantia Exclusive Break som familiebil, og en Mazda 626 2,5 GT v6 som jobb-bil. Jeg solgte japsen og investerte i en nydelig C5 (2007) som familiebil. litt fordi den er enormt romslig, litt fordi den er nydelig å kjøre.. MYE fordi den er kjempeundervurdert og litt fordi jeg er litt semifrankofil.. Men hovedgrunnen til at det var mazdaen som måtte vike var fordi den var mye dyrere i drift enn Xantian (det er jo aldri noe problemer med Xanitaen, den er rock solid fortsatt, 10 år gammel!? (og den har takket være fruen vært trough hell and back) Gamle cittran banka Mazdaen på alle mulige andre måter også, mindre knirking/støy etc..)

    bl.a. derfor ble det dobbelt fransk i familien og ikke dobbelt japse :) Det er deilig å IKKE kjøre a4/passat/mondeo/avensis etc.. for det er jagguen bra alternativ out there for de som tør å tenke litt anneredes ;)
    Citroen har jeg virkelig tro på. Siden jeg har eid det tidligere så glemmer man det ikke (i en positiv betydning selvfølgelig)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Noen som har erfaring med V50? Sitter med og bestemmer meg for om jeg skal slå til på en 2008 2.0D Sumumm versjon.
    Snakker om milevis i forskjeller fra 1.6 versjonen som jeg opprinnelig var på utkikk etter.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har bare kjørt V50 som leiebil, men dreiemomentet gjør at en 2.0D er en helt annen kjøreopplevelse enn den mindre motoren. Første gang jeg akselererte en slik ut av en rundkjøring var det så morsomt at jeg kjørte tilbake og gjorde det en gang til. :)

    Det er likevel bare du som kan bedømme hvilke egenskaper som er viktige for deg. En 1.6 bensin vil gå mykere, bråke mindre og slippe ut mindre sot og NOx i bytrafikk. En 2.0 diesel er råsterk fra forholdsvis lave turtall, men litt mer rølpete. Drivstofforbruket kan bli ganske likt. Understellet er uansett hentet fra Ford Focus, så du får utmerkede og litt sporty kjøreegenskaper.

    Et annet hensyn er at statsbudsjettet som legges frem om noen få dager kommer sannsynligvis til å inneholde en saftig avgiftsøkning på diesel, så økonomien i det er ikke helt opplagt. Bruktbilverdien på dieselbiler kan plutselig falle ganske bratt om en ukes tid.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Asbjørn skrev:
    Hvis og når NoX blir i regnestykket og diesel person biler går opp i pris. Vill ikke annenhånsverdien følge etter markedsprisen på bilene da? Forutsatt at vi ikke snakker om enorme endringer, som vil da selvfølgelig drepe bruktmarkedet på diesel biler over tid.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    625
    Ja, nå er det hybrider vi skal lures til å kjøpe, et par år, til etter stortingsvalget.

    Kan godt tenke meg en hybrid, med to motorer til å dra på med ut av svingene, og politisk korrekt attpå til!

    Kommer det ikke snart biler med skiveformede elektromotorer i alle hjul? Rullestoler har det, men det er ikke det jeg ønsker meg.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.157
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Barbaresco skrev:
    Ja, nå er det hybrider vi skal lures til å kjøpe, et par år, til etter stortingsvalget.

    Kan godt tenke meg en hybrid, med to motorer til å dra på med ut av svingene, og politisk korrekt attpå til!

    Kommer det ikke snart biler med skiveformede elektromotorer i alle hjul? Rullestoler har det, men det er ikke det jeg ønsker meg.
    Rullestol eller skiveformede elektromotorer?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    digiman skrev:
    [Hvis og når NoX blir i regnestykket og diesel person biler går opp i pris. Vill ikke annenhånsverdien følge etter markedsprisen på bilene da? Forutsatt at vi ikke snakker om enorme endringer, som vil da selvfølgelig drepe bruktmarkedet på diesel biler over tid.
    Det er nettopp det som er så vanskelig å si før vi har sett budsjettet. Når Navarsete sier "dieselavgift", mener hun da økt engangsavgift på dieselbiler, eller mener hun økt drivstoffavgift på diesel? Hvis det bare er det første vi sannsynligvis bruktbilverdien også krype litt oppover, men hvis det bare er det andre kan det motsatte skje. Tenk deg hva som skjer hvis det kgl finansdept nå har oppdaget at det stort sett bare selges dieselbiler og slenger på en tikroning ekstra i avgift pr liter diesel for å få inn litt gryn i kassa i årene fremover. Da kan det bli vanskelig å selge brukt dieselbil...

    Skiveformet elmotor i hvert hjul kan være kult, det, men det veier ganske mye. Hvert hjul blir til en ganske stor gyro. Derfor blir det vanskelig å få noe særlig fjæringskomfort og styrerespons. En mer "ultimat" løsning er en motor/bremse-enhet rett innenfor hjulet med en kort, leddet aksel ut til selve hjulet. Ulempen ved det er at det tar mye plass og at de drivakslene vil bli nokså utsatt for slitasje, omtrent som på den gamle Citroën DS'en min med skivebremsene montert på girkassen foran. Der er drivknuter forbruksmateriell på samme måte som vindusviskerblader...
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    pahf skrev:
    Noen som har erfaring med V50? Sitter med og bestemmer meg for om jeg skal slå til på en 2008 2.0D Sumumm versjon.
    Snakker om milevis i forskjeller fra 1.6 versjonen som jeg opprinnelig var på utkikk etter.
    Asbjørn skrev:
    Har bare kjørt V50 som leiebil, men dreiemomentet gjør at en 2.0D er en helt annen kjøreopplevelse enn den mindre motoren. Første gang jeg akselererte en slik ut av en rundkjøring var det så morsomt at jeg kjørte tilbake og gjorde det en gang til. :)

    Det er likevel bare du som kan bedømme hvilke egenskaper som er viktige for deg. En 1.6 bensin vil gå mykere, bråke mindre og slippe ut mindre sot og NOx i bytrafikk. En 2.0 diesel er råsterk fra forholdsvis lave turtall, men litt mer rølpete. Drivstofforbruket kan bli ganske likt. Understellet er uansett hentet fra Ford Focus, så du får utmerkede og litt sporty kjøreegenskaper.

    Et annet hensyn er at statsbudsjettet som legges frem om noen få dager kommer sannsynligvis til å inneholde en saftig avgiftsøkning på diesel, så økonomien i det er ikke helt opplagt. Bruktbilverdien på dieselbiler kan plutselig falle ganske bratt om en ukes tid.
    Skjønner ikke helt dette. Og det er vel ikke snakk om 1,6 l. bensin; det er diesel som er den klart vanligste. For øvrig en utmerket PSA-motor på 112 hk. Samme motor som sitter i mange Citröen og Peugeot, dessuten i Ford og altså Volvo V50. Selvsagt er det mer fres i en 2,0D, men husk at V50 er ikke noen spesielt stor og tung bil. Denne 1,6D er faktisk også brukt i V70..
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Dette var snakk om en 1.6TDI, driver og forhandler nå så vi får se, får jeg ikke enten hengerfeste eller motor/coupevarmer faller dealen i dass!
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.136
    Antall liker
    8.157
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn skrev:
    Ulempen ved det er at det tar mye plass og at de drivakslene vil bli nokså utsatt for slitasje, omtrent som på den gamle Citroën DS'en min med skivebremsene montert på girkassen foran. Der er drivknuter forbruksmateriell på samme måte som vindusviskerblader...
    Har du DS :). Heldiggris. Tidenes bildesign . . . .
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Har du DS :). Heldiggris. Tidenes bildesign . . . .
    Langtidsprosjekt. Jeg sier til meg selv at "den der skal tilbake på veien" hver gang jeg åpner garasjeporten, men det har jeg jo sagt noen år nå.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.136
    Antall liker
    8.157
    Torget vurderinger
    12
    Asbjørn skrev:
    Trondmeg skrev:
    Har du DS :). Heldiggris. Tidenes bildesign . . . .
    Langtidsprosjekt. Jeg sier til meg selv at "den der skal tilbake på veien" hver gang jeg åpner garasjeporten, men det har jeg jo sagt noen år nå.
    Hvilken årsmodell og type av er det da? Og husker jeg rett har siklebilden Xantia Activa også. Er det ikke da det heter "Liker"?
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.946
    Antall liker
    625
    baluba skrev:
    Barbaresco skrev:
    Ja, nå er det hybrider vi skal lures til å kjøpe, et par år, til etter stortingsvalget.

    Kan godt tenke meg en hybrid, med to motorer til å dra på med ut av svingene, og politisk korrekt attpå til!

    Kommer det ikke snart biler med skiveformede elektromotorer i alle hjul? Rullestoler har det, men det er ikke det jeg ønsker meg.
    Rullestol eller skiveformede elektromotorer?
    Viser tilbake på sist nevnte substantiv.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.369
    Antall liker
    37.211
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trondmeg skrev:
    Hvilken årsmodell og type av er det da? Og husker jeg rett har siklebilden Xantia Activa også. Er det ikke da det heter "Liker"?
    1973 DS 23 ie med halvautomatisk girkasse (bvh), opprinnelig sølvgrå Gris Nacré, men nå svart. Svart skinninteriør, tonede vinduer, alt utstyr unntatt ac, og fortsatt KNS-sticker fra 1974 i frontruta. Har hatt den siden 1987, men forestiller meg at jeg så den fly lavt over Dovre en gang midt på '70-tallet. Det var ihvertfall en identisk bil som svevde forbi og satte en stakkars 1968-modell Opel Kadett stasjonvogn i et litt uheldig perspektiv. Sånt setter jo varige spor.

    Clutchen på Activa'n sa forresten au revoir her forleden etter å ha funnet seg i 300 Nm fra motoren i flere år. Omtrent hele motorrommet må demonteres for å komme til. Igjen. Franske elskerinner er visstnok både temperamentsfulle og dyre i drift, har jeg hørt.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    pahf skrev:
    Dette var snakk om en 1.6TDI, driver og forhandler nå så vi får se, får jeg ikke enten hengerfeste eller motor/coupevarmer faller dealen i dass!
    Den har vel parkeringsvarmer som standard. Da har du ikke behov for ytterligere en motorvarmer. Hvis det ikke er en tyskimportert bil da.
    1,6 literen er mer enn sprek nok, det gøyale med mer krefter blir fort en vane.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var en tyskimport det er snakk om derfor ikke motorvarmer. Fikk forøvrig med motor/kupe varmer. Og 1.6litern er ikke sprek nok, på E6 i 90 var det mer giring mellom 4 og 5 enn det er hvis en driver bykjøring med de andre girene.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    pahf skrev:
    Var en tyskimport det er snakk om derfor ikke motorvarmer. Fikk forøvrig med motor/kupe varmer. Og 1.6litern er ikke sprek nok, på E6 i 90 var det mer giring mellom 4 og 5 enn det er hvis en driver bykjøring med de andre girene.
    Må du ned i 4 gir i 90 km/h høres det ut som de siste girene på denne ligger på veldig lav turtall? Er det snakk om en 5 trinns kasse da?
    Opplever noe av dette med vår VW 1.6 TDI, men det er heller at jeg må til tider ned i 5 gir om jeg kommer under 85-90 km/h i 6 gir med litt tung belastning.
    6 giret er ekstremt høyt giret i siste Passat med 1.6TDI. Ingen tvil om at 6 giret er for 100+ fartsgrenser utenfor Norge. Men fungerer heldigvis fin fint i 100 sonene vi har her rundt Oslo. Der treffer den akkurat momentkurven perfekt og holder fart greit uansett belastning. Dette var forøvrig aldri et problem med min forrige TSI (bensin turbomotor) som hadde 80% tilgjengelig moment fra tomgang. Diesel dør mye raskere på veldig lav turtall.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Var en 5trinns kasse, det var ingen harmoni mellom gir og motor, virket som om bilen overhodet ikke hadde noe å gå på.

    Dette er forøvrig min nye sjarmør.
     

    Vedlegg

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Siden motor og drivstoff er et hett tema, regner jeg med at noen kanskje har peiling på dekk. Hvis en ser borte fra slitasje, hvor gammelt kan et dekk være før det begynne å få dårligere egenskaper på vinterføre. Gummi er vel også ferskvare med en viss "levetid".
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.140
    Torget vurderinger
    4
    pahf skrev:
    Var en 5trinns kasse, det var ingen harmoni mellom gir og motor, virket som om bilen overhodet ikke hadde noe å gå på.

    Dette er forøvrig min nye sjarmør.
    Gratulerer med ny herregårdsvogn.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn