|
Ja, det er ikke lenge før det kommer. Først vil man fjerne muligheten til å kjøre i kollektivfeltet. Så fjernes gratisparkering. Og så kommer avgiften fordi den strømmen disse bilene bruker kommer fra kraftverk som fyres med kull siden vi ikke har muligheten til å produsere nok ren strøm selv. Så avgiftsbelastningen på elbiler settes i forhold til CO2-utslippet fra gasskraftverkene.erato skrev:Neinei. Først må vi øke avgiftene på elbilene!Spiralis skrev:Og da kan vi snu bunken og begynne på nytt! ;D
Var det ikke omtrent slik det ble gjort sist? Det var jo ikke dieselbilene som ble billigere, bare bensinbilene som ble dyrere.Spiralis skrev:Legg merke til at dieselbiler blir dyrere! Bensin blir ikke billigere. :
Neste trinn er å øke drivstoffavgiften på diesel samt en økning av årsavgiften på dieselbiler ytterligere.
Deretter blir årsavgiften på bensinbiler øket til samme nivå som på dieselbiler, av rettferdighets hensyn.
Så blir drivstoffavgiften på bensin og diesel oppjustert til samme ( og høyere ) nivå av tekniske harmoniseringsårsaker.
Til slutt blir avgiften på bensinbiler øket til samme nivå som dieselbiler. bensin forurenser det også, og så bruker bensinbiler mere drivstoff!
Og da kan vi snu bunken og begynne på nytt! ;D
erato skrev:Neinei. Først må vi øke avgiftene på elbilene!Spiralis skrev:Og da kan vi snu bunken og begynne på nytt! ;D
Grattis! Selv Jeremy Clarkson, erkeeuropeisk-orientert, opplever i videoen under at nyeste Corvette faktisk oppfører seg som en sportsbil.iSaint skrev:2007 Corvette Z06.
iSaint![]()
Jepp, det er derfor jeg kjører Superb, som er nesten 170 på en god dag ;DSpiralis skrev:I Superb får du plass til to stykk 2metringer etterhverandre. Det er helt "sjukt" hvor god plass det er i den. Jeg er 185 og når jeg sitter "bak meg selv" kan jeg strekke ut beina. Det er vel i allefall 10-15 cm fra knærne til forseteryggen!Pink_Panther skrev:Mange, men det går på bekostning av plassen i baksetet. Han jeg kjøpte min C30 av var 200+ cm og hadde ingen problemer med å få plass bak rattet. Baksetepassasjer kunne man derimot glemme.slartibartfast skrev:finns der egentlig noen betalbare alternativer til folk på rund 2m?
hadde jeg hatt plass i en mindre bil hadde jeg ikke blitt lei meg...
Du har naturligvis helt rett i at Stuttgart ikke er del av Bayern - det var vel seidler med bayere jeg hadde i tankene mer enn bayere med seidler...slartibartfast skrev:Mercedes blir ikke produsert i Bayern
og den er nok en del stivere i pris sammenlignet med Superb. Da skulle det bare mangle at kjøreopplevelsen er litt annerledes...
Selv om jeg syns at det er latterlig å måtte betale ekstra for elektriske vindusheis bak i en bil i denne prisklassen. Tom. i de minste koreanere er det standart idag.
BMW er fra det tyske "utlandet" (Bayern blir ofte ikke ansett som Tyskland ;D :)
Dette har jeg også merket meg, kjører en fire år gammel Eklasse drosje og frøkna har en Superb av siste modell. Nyyydelig bil den superben men det romler litt mer fra hjul på ruglete vei altså. Nå kjører jeg på ultrakonservative 16" felg med ballongdekk mens hennes Superb er utstyrt med 18" og 45 profil, helt klart en sterkt medvirkende årsak! Det er en grunn til at drosjene skal være stille, folk betaler for turen tross altslartibartfast skrev:point taken![]()
Det med hjulstøy kan jeg også istemme fra VAG-biler da min 2011-modell firmabil fra samme konsern viser det samme. Jeg la forresten også merke til det samme i langtur i en W210 for ca 8-9 år siden. Den hadde merkbart mer hjulstøy enn den Renault Laguna 95-modell jeg selv hadde den gangen. Min erfaring er at franske og enkelte italienske biler er gode på demping av hjulstøy.hifiguru skrev:Dette har jeg også merket meg, kjører en fire år gammel Eklasse drosje og frøkna har en Superb av siste modell. Nyyydelig bil den superben men det romler litt mer fra hjul på ruglete vei altså. Nå kjører jeg på ultrakonservative 16" felg med ballongdekk mens hennes Superb er utstyrt med 18" og 45 profil, helt klart en sterkt medvirkende årsak! Det er en grunn til at drosjene skal være stille, folk betaler for turen tross altslartibartfast skrev:point taken![]()
En annen ting jeg har merket meg med MB'n kontra Skoda og mange andre biler er MB'ns fantastiske layout på "stilker" rundt rattet. MB har i maaaange år praktisert en stilk til blinklys/visker og denne står i fin avstand fra rattet. Når jeg setter meg i Skodaen er disse irriterende nærme rattet og blinklys/viskere kommer på helt unødvenig. (Det var ikke slik før jeg begynte å kjøre MB men nå som jeg har vent meg til den føles de fleste andre unødig knotete)![]()
Til dels enig. Dog skal det sies at i profesjonelle målinger kommer ikke VAG bilene noe dårligere ut en konkurrentene, men det kan virke som de ofte har en hardere type støy som kan oppleves høyere selv om antall db er noenlunde likt.Trondmeg skrev:Det med hjulstøy kan jeg også istemme fra VAG-biler da min 2011-modell firmabil fra samme konsern viser det samme. Jeg la forresten også merke til det samme i langtur i en W210 for ca 8-9 år siden. Den hadde merkbart mer hjulstøy enn den Renault Laguna 95-modell jeg selv hadde den gangen. Min erfaring er at franske og enkelte italienske biler er gode på demping av hjulstøy.hifiguru skrev:Dette har jeg også merket meg, kjører en fire år gammel Eklasse drosje og frøkna har en Superb av siste modell. Nyyydelig bil den superben men det romler litt mer fra hjul på ruglete vei altså. Nå kjører jeg på ultrakonservative 16" felg med ballongdekk mens hennes Superb er utstyrt med 18" og 45 profil, helt klart en sterkt medvirkende årsak! Det er en grunn til at drosjene skal være stille, folk betaler for turen tross altslartibartfast skrev:point taken![]()
En annen ting jeg har merket meg med MB'n kontra Skoda og mange andre biler er MB'ns fantastiske layout på "stilker" rundt rattet. MB har i maaaange år praktisert en stilk til blinklys/visker og denne står i fin avstand fra rattet. Når jeg setter meg i Skodaen er disse irriterende nærme rattet og blinklys/viskere kommer på helt unødvenig. (Det var ikke slik før jeg begynte å kjøre MB men nå som jeg har vent meg til den føles de fleste andre unødig knotete)![]()
Trondmeg skrev:Citroen har jeg virkelig tro på. Siden jeg har eid det tidligere så glemmer man det ikke (i en positiv betydning selvfølgelig)pstraums skrev:Nå var det veldig masse VW/tdi pjatt her?
Jeg hadde Citroën Xantia Exclusive Break som familiebil, og en Mazda 626 2,5 GT v6 som jobb-bil. Jeg solgte japsen og investerte i en nydelig C5 (2007) som familiebil. litt fordi den er enormt romslig, litt fordi den er nydelig å kjøre.. MYE fordi den er kjempeundervurdert og litt fordi jeg er litt semifrankofil.. Men hovedgrunnen til at det var mazdaen som måtte vike var fordi den var mye dyrere i drift enn Xantian (det er jo aldri noe problemer med Xanitaen, den er rock solid fortsatt, 10 år gammel!? (og den har takket være fruen vært trough hell and back) Gamle cittran banka Mazdaen på alle mulige andre måter også, mindre knirking/støy etc..)
bl.a. derfor ble det dobbelt fransk i familien og ikke dobbelt japseDet er deilig å IKKE kjøre a4/passat/mondeo/avensis etc.. for det er jagguen bra alternativ out there for de som tør å tenke litt anneredes
![]()
Asbjørn skrev:Hvis og når NoX blir i regnestykket og diesel person biler går opp i pris. Vill ikke annenhånsverdien følge etter markedsprisen på bilene da? Forutsatt at vi ikke snakker om enorme endringer, som vil da selvfølgelig drepe bruktmarkedet på diesel biler over tid.
Rullestol eller skiveformede elektromotorer?Barbaresco skrev:Ja, nå er det hybrider vi skal lures til å kjøpe, et par år, til etter stortingsvalget.
Kan godt tenke meg en hybrid, med to motorer til å dra på med ut av svingene, og politisk korrekt attpå til!
Kommer det ikke snart biler med skiveformede elektromotorer i alle hjul? Rullestoler har det, men det er ikke det jeg ønsker meg.
Det er nettopp det som er så vanskelig å si før vi har sett budsjettet. Når Navarsete sier "dieselavgift", mener hun da økt engangsavgift på dieselbiler, eller mener hun økt drivstoffavgift på diesel? Hvis det bare er det første vi sannsynligvis bruktbilverdien også krype litt oppover, men hvis det bare er det andre kan det motsatte skje. Tenk deg hva som skjer hvis det kgl finansdept nå har oppdaget at det stort sett bare selges dieselbiler og slenger på en tikroning ekstra i avgift pr liter diesel for å få inn litt gryn i kassa i årene fremover. Da kan det bli vanskelig å selge brukt dieselbil...digiman skrev:[Hvis og når NoX blir i regnestykket og diesel person biler går opp i pris. Vill ikke annenhånsverdien følge etter markedsprisen på bilene da? Forutsatt at vi ikke snakker om enorme endringer, som vil da selvfølgelig drepe bruktmarkedet på diesel biler over tid.
pahf skrev:Noen som har erfaring med V50? Sitter med og bestemmer meg for om jeg skal slå til på en 2008 2.0D Sumumm versjon.
Snakker om milevis i forskjeller fra 1.6 versjonen som jeg opprinnelig var på utkikk etter.
Skjønner ikke helt dette. Og det er vel ikke snakk om 1,6 l. bensin; det er diesel som er den klart vanligste. For øvrig en utmerket PSA-motor på 112 hk. Samme motor som sitter i mange Citröen og Peugeot, dessuten i Ford og altså Volvo V50. Selvsagt er det mer fres i en 2,0D, men husk at V50 er ikke noen spesielt stor og tung bil. Denne 1,6D er faktisk også brukt i V70..Asbjørn skrev:Har bare kjørt V50 som leiebil, men dreiemomentet gjør at en 2.0D er en helt annen kjøreopplevelse enn den mindre motoren. Første gang jeg akselererte en slik ut av en rundkjøring var det så morsomt at jeg kjørte tilbake og gjorde det en gang til.![]()
Det er likevel bare du som kan bedømme hvilke egenskaper som er viktige for deg. En 1.6 bensin vil gå mykere, bråke mindre og slippe ut mindre sot og NOx i bytrafikk. En 2.0 diesel er råsterk fra forholdsvis lave turtall, men litt mer rølpete. Drivstofforbruket kan bli ganske likt. Understellet er uansett hentet fra Ford Focus, så du får utmerkede og litt sporty kjøreegenskaper.
Et annet hensyn er at statsbudsjettet som legges frem om noen få dager kommer sannsynligvis til å inneholde en saftig avgiftsøkning på diesel, så økonomien i det er ikke helt opplagt. Bruktbilverdien på dieselbiler kan plutselig falle ganske bratt om en ukes tid.
Har du DSAsbjørn skrev:Ulempen ved det er at det tar mye plass og at de drivakslene vil bli nokså utsatt for slitasje, omtrent som på den gamle Citroën DS'en min med skivebremsene montert på girkassen foran. Der er drivknuter forbruksmateriell på samme måte som vindusviskerblader...
Langtidsprosjekt. Jeg sier til meg selv at "den der skal tilbake på veien" hver gang jeg åpner garasjeporten, men det har jeg jo sagt noen år nå.Trondmeg skrev:Har du DS. Heldiggris. Tidenes bildesign . . . .
Hvilken årsmodell og type av er det da? Og husker jeg rett har siklebilden Xantia Activa også. Er det ikke da det heter "Liker"?Asbjørn skrev:Langtidsprosjekt. Jeg sier til meg selv at "den der skal tilbake på veien" hver gang jeg åpner garasjeporten, men det har jeg jo sagt noen år nå.Trondmeg skrev:Har du DS. Heldiggris. Tidenes bildesign . . . .
Viser tilbake på sist nevnte substantiv.baluba skrev:Rullestol eller skiveformede elektromotorer?Barbaresco skrev:Ja, nå er det hybrider vi skal lures til å kjøpe, et par år, til etter stortingsvalget.
Kan godt tenke meg en hybrid, med to motorer til å dra på med ut av svingene, og politisk korrekt attpå til!
Kommer det ikke snart biler med skiveformede elektromotorer i alle hjul? Rullestoler har det, men det er ikke det jeg ønsker meg.
1973 DS 23 ie med halvautomatisk girkasse (bvh), opprinnelig sølvgrå Gris Nacré, men nå svart. Svart skinninteriør, tonede vinduer, alt utstyr unntatt ac, og fortsatt KNS-sticker fra 1974 i frontruta. Har hatt den siden 1987, men forestiller meg at jeg så den fly lavt over Dovre en gang midt på '70-tallet. Det var ihvertfall en identisk bil som svevde forbi og satte en stakkars 1968-modell Opel Kadett stasjonvogn i et litt uheldig perspektiv. Sånt setter jo varige spor.Trondmeg skrev:Hvilken årsmodell og type av er det da? Og husker jeg rett har siklebilden Xantia Activa også. Er det ikke da det heter "Liker"?
Den har vel parkeringsvarmer som standard. Da har du ikke behov for ytterligere en motorvarmer. Hvis det ikke er en tyskimportert bil da.pahf skrev:Dette var snakk om en 1.6TDI, driver og forhandler nå så vi får se, får jeg ikke enten hengerfeste eller motor/coupevarmer faller dealen i dass!
Må du ned i 4 gir i 90 km/h høres det ut som de siste girene på denne ligger på veldig lav turtall? Er det snakk om en 5 trinns kasse da?pahf skrev:Var en tyskimport det er snakk om derfor ikke motorvarmer. Fikk forøvrig med motor/kupe varmer. Og 1.6litern er ikke sprek nok, på E6 i 90 var det mer giring mellom 4 og 5 enn det er hvis en driver bykjøring med de andre girene.
Gratulerer med ny herregårdsvogn.pahf skrev:Var en 5trinns kasse, det var ingen harmoni mellom gir og motor, virket som om bilen overhodet ikke hadde noe å gå på.
Dette er forøvrig min nye sjarmør.