Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Målte du dette på kjørecomputeren eller med tanking og kmteller?
    Kjørecomputeren på BMWen som jeg solgte for litt siden løy kraftig på forbruket..
    Chippet kanskje? Eller noen annen feilkilde? De BMW'ene vi har hatt (mange!) siste 10-15 år, med computere, har vært spot-on.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Klarte 0.4'ish med den gamle A4 110hk tdi (chippet) som jeg hadde. Med nye A4 og 143hk CR motor ikke sjans. Med vinterdekk kan jeg klare rett under 0.5 med sommerdekk omtreng 0.55.
    Kjører jeg som en villmann over fjellet var jeg oppe i 0.63'ish.. Målt med computer og kontrollmålt med etterfylling av fuel.
    0.43 er veldig bra.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Kjører Citroen C5, 2006 modell med den meget gode 1.6 liter turbodiesel.

    Bruker 0.53 på blandet kjøring.. , men kjører roolig. Det er ikke en sportslig bil, den oppfordrer ikke til aggressiv kjøring, men til et avbrekk i hverdagen ;D

    JT
     

    Vapor

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.10.2002
    Innlegg
    881
    Antall liker
    161
    Sted
    Bergen
    Kjører Citroen C5, 2006 modell med den meget gode 1.6 liter turbodiesel.

    Bruker 0.53 på blandet kjøring.. , men kjører roolig. Det er ikke en sportslig bil, den oppfordrer ikke til aggressiv kjøring, men til et avbrekk i hverdagen
    Blir C5 på meg når jeg skal bytte ut Xantiaen...men ikke motoren din, ikke noen feil med den, men den ble vel ikke levert med automat
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    John_Harald skrev:
    Målte du dette på kjørecomputeren eller med tanking og kmteller?
    Kjørecomputeren på BMWen som jeg solgte for litt siden løy kraftig på forbruket..
    Chippet kanskje? Eller noen annen feilkilde? De BMW'ene vi har hatt (mange!) siste 10-15 år, med computere, har vært spot-on.
    Chippet ja og med tunge og brede felger. De originale M6 felgene med dekk veide ca 88 kg!
    Nå gjorde chippingen til at det reelle forbruket sank. Differansen mellom kjørecomputeren og reelt forbruk var ca 0,05 liter pr mil. Klarte alltid på langskjøring få et forbruk på under 0,4 l pr min med å sette cruisekontroll på 70 km/t i 6. gir. Ikke så ille med tanke på at jeg hadde 285hk tilrådighet.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Slik kan det gå sikkert. Chipping og denslags fucker vel med mer enn chipperne har kontroll over. Originalt så er de spot-on, iallefall så er de nye BMW'ene vi har hatt det. Nærmere bestemt 6 stk innkjøpt i vår nærmeste familie siden 2008 om jeg ikke regner feil, alle er spot-on. Men så er de ikke tuklet med da.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Slik kan det gå sikkert. Chipping og denslags fucker vel med mer enn chipperne har kontroll over. Originalt så er de spot-on, iallefall så er de nye BMW'ene vi har hatt det. Nærmere bestemt 6 stk innkjøpt i vår nærmeste familie siden 2008 om jeg ikke regner feil, alle er spot-on. Men så er de ikke tuklet med da.
    Nå skal det også nevnes at chipen fra ESS Tuning reduserte forbruket med over en desiliter pr mil. Dette på en 2007 modell tre liter diesel.

    http://www.esstuning.com/cart.php?action=add&product_id=62

    Forbruket var også lavere enn med konebilen, Touran 2.0 140hk TDI, så BMW er dyktige på motorer.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Nå gjorde chippingen til at det reelle forbruket sank. Differansen mellom kjørecomputeren og reelt forbruk var ca 0,05 liter pr mil. Klarte alltid på langskjøring få et forbruk på under 0,4 l pr min med å sette cruisekontroll på 70 km/t i 6. gir. Ikke så ille med tanke på at jeg hadde 285hk tilrådighet.
    6 gir i 70 km/t er ikke kjøring, og hva i all verden skal du med 285hk til rådighet når du bedriver den slags tøv? ::)
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Kjører en VW Golf DSG TSi 160 (bensin) og en Touran DSG 1.9 TDi (familietraver). Har før hatt Volvo 850 og Peugeot SRi automat 405, så nå vurderer jeg en BMW X5 (7-seter). Ulempen er at den er ganske knotete med 7 seter. XC90 likeså, samt at XC90 begynner å bli en oldis.

    I 5-seter-klassen er XC60, Audi Q5 og andre uaktuelle. MÅ ha 6-7 seter.

    Mitt neste bilkjøp er dermed i det blå. Åpen for konstruktive innspill; 7-setere og med sprek motor / gode kjøreegenskaper (uten at de føles som å tippe over i svingene).
     
    • Liker
    Reaksjoner: GSH

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.332
    Antall liker
    11.062
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Bare sjekk ut evt. bruktfeller. Både eldre X5, xc90 etc. kan bli veeeldig dyrt.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    BHO skrev:
    John_Harald skrev:
    Nå gjorde chippingen til at det reelle forbruket sank. Differansen mellom kjørecomputeren og reelt forbruk var ca 0,05 liter pr mil. Klarte alltid på langskjøring få et forbruk på under 0,4 l pr min med å sette cruisekontroll på 70 km/t i 6. gir. Ikke så ille med tanke på at jeg hadde 285hk tilrådighet.
    6 gir i 70 km/t er ikke kjøring, og hva i all verden skal du med 285hk til rådighet når du bedriver den slags tøv? ::)
    Mellom Kragerø og Larvik har jeg mange ganger kjørt et snitt på 70km/t i 6. gir. Det er selvfølgelig ikke kjøring, men krusing. 285hk ble benyttet til kraftig aks, sikre forbikjøringer og drifting. Massen krefter er nesten det samme som vi i hi-fi verdenen kaller for headroom..
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    BHO skrev:
    John_Harald skrev:
    Nå gjorde chippingen til at det reelle forbruket sank. Differansen mellom kjørecomputeren og reelt forbruk var ca 0,05 liter pr mil. Klarte alltid på langskjøring få et forbruk på under 0,4 l pr min med å sette cruisekontroll på 70 km/t i 6. gir. Ikke så ille med tanke på at jeg hadde 285hk tilrådighet.
    6 gir i 70 km/t er ikke kjøring, og hva i all verden skal du med 285hk til rådighet når du bedriver den slags tøv? ::)
    Mellom Kragerø og Larvik har jeg mange ganger kjørt et snitt på 70km/t i 6. gir. Det er selvfølgelig ikke kjøring, men krusing. 285hk ble benyttet til kraftig aks, sikre forbikjøringer og drifting. Massen krefter er nesten det samme som vi i hi-fi verdenen kaller for headroom..
    Ett nødvendig onda da altså ;D jeg må dessverre opplyses om den slags.
    Ser så mye gærninger langs veien, så en vet aldri. Trur det er mange som beveger seg oppover hallingdal bl.a med den taktikken du never (cruise i 70) og da gjerne ispedd litt brems pga. sving (erre mulig ::)), så oppleves det som et rent helvete for meg som ligger bak. :mad:
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    bambadoo skrev:
    Bare sjekk ut evt. bruktfeller. Både eldre X5, xc90 etc. kan bli veeeldig dyrt.

    Flere av disse bilene ble foreslått av Brasse tidligere, men jeg er ikke enig at de er ideelle!

    John_Harald skrev:
    Brasse skrev:
    Mercedes Benz GL, Mercedes Benz R, Audi Q7, BMW X5, Land Rover Discovery, Volvo XC 90… ::)
    De bilene du nevner, uten om Mercedes Benz R-klasse, er SUVer med et svært tyngepunkt. Det å dra rundt med masse vekt høyt oppe, gir i forhold til mine preferanser enda mindre kjøreglede. I tillegg er alle forslagene veldig store med mye luftmotstand.
    Men den største fienden til alle forslagene dine er vekten, det å dra rundt på godt over to tonn i svinger (alle forslagne dine veier langt over to tonn), vil aldri bli like sportslig som en liten og lett 7-seter på 1600 kg.
    Driftsøkonomi,:
    Alle forslagene bruker ekstremt mye drivstoff i forhold til en Touran. F. eks en Volvo XC 90 med en grei motor i forhold til vekt, kjører rundt 40 mil før man nå tanke. Dieselversonen er for treg, selv etter chiping. At Haldex-systemet er en vits er unødvendig å kommentere videre.
    BMW X5 7-seter er kanskje det mest sportslige alternativet som du foreslår, men prisen i Norge er grunnet avgiftssystemet helt ubetalig. En BMW X5 7-seter 4,4 med en kompressor fra Ess kunne gjort susen, men ville fått et driftbudsjett deretter.
    Som 7-seter ville jeg helt klart gått for Touran eller Toyota Previa pga greie kjøreegenskaper, lav vekt, lav driftsøkonomi og ok vekt/Kraftforhold ;)
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Vidar P skrev:
    Hvilken Skoda var det pahf?
    Jeg byttet inn en 110hk 1.9TDI 2001mod Octavia, men samme gjelder forsåvidt for min arbeidsbil som er en Skoda Octavia 2011 mod 4x4 90hk som i mine øyne har mindre kjørekomfort og kjøreegenskaper enn min tidligere 2001 mod.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    BHO skrev:
    John_Harald skrev:
    BHO skrev:
    John_Harald skrev:
    Nå gjorde chippingen til at det reelle forbruket sank. Differansen mellom kjørecomputeren og reelt forbruk var ca 0,05 liter pr mil. Klarte alltid på langskjøring få et forbruk på under 0,4 l pr min med å sette cruisekontroll på 70 km/t i 6. gir. Ikke så ille med tanke på at jeg hadde 285hk tilrådighet.
    6 gir i 70 km/t er ikke kjøring, og hva i all verden skal du med 285hk til rådighet når du bedriver den slags tøv? ::)
    Mellom Kragerø og Larvik har jeg mange ganger kjørt et snitt på 70km/t i 6. gir. Det er selvfølgelig ikke kjøring, men krusing. 285hk ble benyttet til kraftig aks, sikre forbikjøringer og drifting. Massen krefter er nesten det samme som vi i hi-fi verdenen kaller for headroom..
    Ett nødvendig onda da altså ;D jeg må dessverre opplyses om den slags.
    Ser så mye gærninger langs veien, så en vet aldri. Trur det er mange som beveger seg oppover hallingdal bl.a med den taktikken du never (cruise i 70) og da gjerne ispedd litt brems pga. sving (erre mulig ::)), så oppleves det som et rent helvete for meg som ligger bak. :mad:
    Nyere Bmw har automatisk bremsing i sving når crusekontroll er på ;)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Vapor skrev:
    Kjører Citroen C5, 2006 modell med den meget gode 1.6 liter turbodiesel.

    Bruker 0.53 på blandet kjøring.. , men kjører roolig. Det er ikke en sportslig bil, den oppfordrer ikke til aggressiv kjøring, men til et avbrekk i hverdagen
    Blir C5 på meg når jeg skal bytte ut Xantiaen...men ikke motoren din, ikke noen feil med den, men den ble vel ikke levert med automat
    Har i grunn aldri helt fått sansen for den gamle C5 selv om jeg er frankofil på bilfronten, men den nye C5 (2008->) er noe helt helt annet. Fordi det er sånn bil jeg har..hehe. :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Nyere Bmw har automatisk bremsing i sving når crusekontroll er på ;)
    Tullball. Dette krever en presisering; det er konstantfartholdere. De bremser ikke "automatisk i sving" som sådan, men regulerer når farten (gjerne i nedoverbakke) overstiger innstilt konstantfart. Resultatet er ikke hastighetsendring men konstant fart. Bremselysene slås ikke på.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Så så gutter, la nå den automatikken hvile.
    Biler bør kjøres. 8)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg vet ikke om det er et svakhetstegn, alderdomstegn, syksdomstegn, eller hva som helst - men jeg digger å kjøre (les: "sitte på") fransk myk bil med diesel, automat og cruicekontroll. Tidligere hadde jeg helmanuell Porsche som bruksbil, men jeg ble litt lei av det; det var ikke morro hele tida.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Mr-T skrev:
    Jeg vet ikke om det er et svakhetstegn, alderdomstegn, syksdomstegn, eller hva som helst - men jeg digger å kjøre (les: "sitte på") fransk myk bil med diesel, automat og cruicekontroll. Tidligere hadde jeg helmanuell Porsche som bruksbil, men jeg ble litt lei av det; det var ikke morro hele tida.
    Samme her; før var det moro med raske sportsbiler hele tiden. Nå til dags er det moro noen ganger å ha en responsiv bil, andre ganger en fryd å ha en komfortabel en. Deiligst er en bil som kan være begge deler, alderen tilsier etterhvert at man setter pris på begge deler.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.847
    Vidar P skrev:
    Mr-T skrev:
    Jeg vet ikke om det er et svakhetstegn, alderdomstegn, syksdomstegn, eller hva som helst - men jeg digger å kjøre (les: "sitte på") fransk myk bil med diesel, automat og cruicekontroll. Tidligere hadde jeg helmanuell Porsche som bruksbil, men jeg ble litt lei av det; det var ikke morro hele tida.
    Samme her; før var det moro med raske sportsbiler hele tiden. Nå til dags er det moro noen ganger å ha en responsiv bil, andre ganger en fryd å ha en komfortabel en. Deiligst er en bil som kan være begge deler, alderen tilsier etterhvert at man setter pris på begge deler.
    Samme her også. Mesteparten av kjøringen jeg bedriver er ren transport. Skal jeg kvesse hornene står det en liten Brite i garagen. ;D Den er ikke rask, responsiv eller har gode kjøreegenskaper, kun gøyal. Meget gøyal.
     

    J T

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2004
    Innlegg
    609
    Antall liker
    10
    Hadde Zantia tidligere, litt mange mil på seg.. begynte å bli dyr i drift (V5 virker mer solid)

    Stemmer : 1.6 HDi ble ikke levert med automat, var egentlig et kriterie for meg, men etter å ha prøvekjørt den gikk jeg for manuell. Har ikke behov for å gire så ofte, siden motoren er uventet smidig. (240 NM)

    JT

    Mr-T skrev:
    Vapor skrev:
    Kjører Citroen C5, 2006 modell med den meget gode 1.6 liter turbodiesel.

    Bruker 0.53 på blandet kjøring.. , men kjører roolig. Det er ikke en sportslig bil, den oppfordrer ikke til aggressiv kjøring, men til et avbrekk i hverdagen
    Blir C5 på meg når jeg skal bytte ut Xantiaen...men ikke motoren din, ikke noen feil med den, men den ble vel ikke levert med automat
    Har i grunn aldri helt fått sansen for den gamle C5 selv om jeg er frankofil på bilfronten, men den nye C5 (2008->) er noe helt helt annet. Fordi det er sånn bil jeg har..hehe. :)
     
    M

    Mr-T

    Gjest
    Jeg har hatt mange Xantiaer, og de var ganske driftsikre synes jeg, bortsett fra Activa'en jeg hadde.... litt for kompliserte greier det der. Den nye C5 virker bunnsolid, den har en helt annen kvalitetsfølelse enn tidligere Citroen biler har hatt også. Min har passert 100' uten noe knussel.
     
    M

    MPT

    Gjest
    Kjøpte meg en brukt Mercedes Benz cdi E200 2007 mod med automatgir for par månder siden. Er meget fornøyd. Den bruker lite diesel og går bra nok til mitt bruk. Har vudert å chippe den, men er i tvil.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Farter rundt i en ny caddy blue motion dagen lang på arb.......drittbil.
    Ett vissitkort pressa ned for å låse bryter for deaktivering hjelper på, men det er alt for mye annet fjas også.
    Innser glatt at jeg bør holde meg til morrobil-tråden. :p
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.847
    J T skrev:
    Stemmer : 1.6 HDi ble ikke levert med automat, var egentlig et kriterie for meg, men etter å ha prøvekjørt den gikk jeg for manuell. Har ikke behov for å gire så ofte, siden motoren er uventet smidig. (240 NM)
    Euromotoren. Brukt av Citroen, Renault, Ford, Mini, BMW, Volvo...Smidig og sterk sak.
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.372
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Vidar P skrev:
    ... Nå til dags er det moro noen ganger å ha en responsiv bil, andre ganger en fryd å ha en komfortabel en. Deiligst er en bil som kan være begge deler, alderen tilsier etterhvert at man setter pris på begge deler.
    Jepp. Derfor sa jeg "Åpen for konstruktive innspill; 7-setere og med sprek motor / gode kjøreegenskaper (uten at de føles som å tippe over i svingene)."
     

    norcad

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.02.2006
    Innlegg
    1.262
    Antall liker
    22
    Mr-T skrev:
    Jeg har hatt mange Xantiaer, og de var ganske driftsikre synes jeg, bortsett fra Activa'en jeg hadde.... litt for kompliserte greier det der. Den nye C5 virker bunnsolid, den har en helt annen kvalitetsfølelse enn tidligere Citroen biler har hatt også. Min har passert 100' uten noe knussel.
    Som gammel CX eier, ville C6 være eneste aktuelle modell i dag, men den er altfor dyr og antagelig altfor bra! ;)
    Mulig Citroen har blitt gode biler, men før hadde de sjel og særpreg godt blandet med høy komfort og litt mindre høy driftsikkerhet. Det er liksom SLIK Citroen skal være.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    J T skrev:
    Stemmer : 1.6 HDi ble ikke levert med automat, var egentlig et kriterie for meg, men etter å ha prøvekjørt den gikk jeg for manuell. Har ikke behov for å gire så ofte, siden motoren er uventet smidig. (240 NM)
    Euromotoren. Brukt av Citroen, Renault, Ford, Mini, BMW, Volvo...Smidig og sterk sak.

    PSA....Peugeot/Citroen
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Hmmmm, jeg kjører 60k+ pr år og savner likevel hele tiden en morsom bil selv om det er 90% nyttetransport jeg foretar. Hvis turen blir et mål i tillegg til det egentlige målet så er det å kjøre en fryd i seg selv. Skulle gjerne gjort dette i en stivere, sportsligere bil. Når kjøreegenskapene er gode savner jeg ikke hverken høy komfort eller dilldallutstyr, da er det kun rå kjøreglede som gjelder. Og det blir jeg ikke lei av selv om håret grånes og alderen øker.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    Pink_Panther skrev:
    J T skrev:
    Stemmer : 1.6 HDi ble ikke levert med automat, var egentlig et kriterie for meg, men etter å ha prøvekjørt den gikk jeg for manuell. Har ikke behov for å gire så ofte, siden motoren er uventet smidig. (240 NM)
    Euromotoren. Brukt av Citroen, Renault, Ford, Mini, BMW, Volvo...Smidig og sterk sak.
    Ikke i Renault vel? Men i tillegg til disse i Peugeot, dessuten iflg. Wikipedia i Land Rover og Jaguar (!) Fin motor, hadde en slik i Peugeot 307SW.

    Men det mange som henger seg opp i at liten motor = lavt forbruk. Slik er det ikke alltid. Har nå en Volvo V70 med 163 hk D5 motor. Bruker nok mer enn Peugeoten på bykjøring, men på langkjøring har jeg fått den tunge Volvoen lavere. Under 0,4 på en tur fra Molde til Oslo. Se bilde under for dokumentasjon. 514 km, pen kjørning, cruisecontroll og høyt gir hele tiden. (Har lest at samme motor med mindre effektuttak har litt høyere forbruk..)
     

    Vedlegg

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.048
    Antall liker
    4.130
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    bambadoo skrev:
    slart.. hvilke dekk står på?
    standart 205/55-16 continental

    har stolt på kjørecomputeren i første omgang, men har regnet det ut de siste par ganger når jeg fyllte tanken og det stemmer nesten- 0,1l/100km bruker han nok mer enn han viser (greit nok for meg)

    er storfornøyd so far- hadde superb sedan 03 modell før og i den nye har jeg faktisk enda bedre plass.

    har enda ikke funnet en bil hvor jeg har så mye plass til en overkommelig pris-
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Pink_Panther skrev:
    J T skrev:
    Stemmer : 1.6 HDi ble ikke levert med automat, var egentlig et kriterie for meg, men etter å ha prøvekjørt den gikk jeg for manuell. Har ikke behov for å gire så ofte, siden motoren er uventet smidig. (240 NM)
    Euromotoren. Brukt av Citroen, Renault, Ford, Mini, BMW, Volvo...Smidig og sterk sak.
    De tar ut 270 Nm av denne nå.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    John_Harald skrev:
    Nyere Bmw har automatisk bremsing i sving når crusekontroll er på ;)
    Tullball. Dette krever en presisering; det er konstantfartholdere. De bremser ikke "automatisk i sving" som sådan, men regulerer når farten (gjerne i nedoverbakke) overstiger innstilt konstantfart. Resultatet er ikke hastighetsendring men konstant fart. Bremselysene slås ikke på.
    Tullebukk ;) Verden er slik at når crusekontroll er på og jeg tar en brå sving, så bremser BMWen automatisk. Jo bråere jeg svingte, jo med bremset BMWen farten automatisk. DVS at når crusekontroll står på i høy hastighet på svingete veier, er hastigheten overhode ikke konstant. Crusekontroll virker kun med alle elektroniske hjelpemidler (DTC) slått på og jeg tror det er disse som reduserer hastigheten i svinger. Du har forøvrig rett i at crusekontroll bremser i nedoverbakke rett frem og holder hastigheten konstant. Mener å huske at bremselysene ble tent, men er ikke 100 % sikker! Jeg er svært imponert over nøyaktigheten til BMW på dette området, men når det gjelder svinger tar du skammelig feil.. Jeg har 80000 egenerfarte km i en 2007 mod 3-serie med 285hk som referanse, så å kalle dette Tullball får gå på din kappe ;)
    Når det gjelder Touran sin crusekontroll, så fungerer den helt motsatt i svinger. Her opprettsholdes samme fart uansett hvor mye veien svinger. Nøyaktigheten er heller ikke like bra i nedoverbakke rett frem.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    BMW sin Cruise med brems...

    The system is activated in order to maintain the speed set by the driver in advance – at least 30 km/h. Depending on requirements, the system either increases engine power or slows down the car. Contrary to conventional cruise control, this intelligent new system is able to control the road speed of the car not just via the drag force generated by the engine and by shifting down gears, but also by activating the brakes, thus keeping the car at a consistent speed when, say, driving downhill for a longer distance. And using the Curve Speed Limiter, the system is also able to reduce road speed in bends whenever required for reasons of driving dynamics.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.847
    Glemte du å krysse av for den funksjonen på den nye bilen din, Vidar? ;D
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Pink_Panther skrev:
    Glemte du å krysse av for den funksjonen på den nye bilen din, Vidar? ;D
    Det er menneskelig å feile, selv de beste gjør dette en gang i blant. Vidar er tilgitt ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Pink_Panther skrev:
    Glemte du å krysse av for den funksjonen på den nye bilen din, Vidar?    ;D
    Hehe. Har hatt dette siden 2004 på alle nye BMW'er vi har kjøpt. Men det er jo morsomt å høre slikt da. At bilen bremser når du oppfører deg som en tulling i kurver er nytt for meg. Heldigvis hadde jeg nær sagt.

    Det at den bremser i svinger er iallefall ikke noe jeg har utsatt bilene for å utføre. Heldigvis nok en gang. Enda jeg har kjørt sikkert 200.000 km med disse aktive cruise-kontrollene (forresten ekstrautstyr), i det senere med aktiv kjøring med langt mer enn 285hk for å si det. Så jeg gratulerer John Harald, og håper jeg ikke treffer på ham motkommende. De slipper på gasspådraget ved voldsomme rattutslag ja, men det er ikke å bremse.

    Bremselys slår seg ikke på forresten, annet enn ved store endringer på cruisekontrollknappen; det har jeg nær daglig mulighet til å sjekke her i tunnelene. Og de slår seg ikke på. Ikke bremser bilen i svinger heller forresten. Hvordan fikk du det til?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn