Bil, båt og motorsykkel Hva kjører dere og hvorfor?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ambings skrev:
    Siden motor og drivstoff er et hett tema, regner jeg med at noen kanskje har peiling på dekk. Hvis en ser borte fra slitasje, hvor gammelt kan et dekk være før det begynne å få dårligere egenskaper på vinterføre. Gummi er vel også ferskvare med en viss "levetid".
    3-4 år før de bør byttes er vel ikke så hakkande gæli. Ser ikke noen grunn til å hale ut lengre enn det, siden dekkene blir merkbart dårligere år for år. 3-4 år har iallefall blitt holdt som en viss tommelfingerregel. Sikkert noen forskjeller på f.eks Michelin og NoName dekk dog.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Vedr vinterdekk er min erfaring maks 2-3 år med kvalitetsdekk. De slites ikke ned, men egenskapene forringes. Med sommerdekk maks 2 år, men helst årlig hvis man har en bil som fortjener det. Kjøp heller aldri annet enn kvalitetsdekk. Man fortjener det.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Jeg gjorde en erfaring i går på svingete landevei (som er noe av det morsomste som finnes med rett verktøy) gjennom nulldalen. I frustrasjon over firmabilens dårlige kjøreegenskaper skrudde jeg av DSC og hey, den verste motviljen mot å skifte retning ga seg. De noe stakkato kurveegenskapene slapp taket. Spørsmålet man stiller seg er selvfølgelig hvorfor dette elendige systemet er montert og default ved oppstart. Rutinen heretter blir å skru det av hver gang. Jeg ønsker eller trenger ikke slik elektronisk fiksfakseri for å kjøre. Hvordan kan man utvikle noe slik? Denne bilen viser nok en gang sin inkompetanse :(. Beklager klagingen. Jeg skal si noe fint om den når jeg finner noe.
     

    BHO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.10.2004
    Innlegg
    3.082
    Antall liker
    296
    Sted
    Asker
    Torget vurderinger
    2
    Eneste elektronikken som burde være i en bil, er motorstyring og radio. ;D
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Det er jeg nok ikke enig i, men når dårlig konstruert elektronikk får overta deler av kjøringen blir jeg oppgitt. Esp, antispinn og ABS er ok hvis konstruert riktig. Mye annet lull-lull gjør deg bare flau og irritert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Beste antispinn/ESP-løsning jeg har kjørt var i Tesla Roadster på blandet føre i vårløsningen. Helt magisk. Bilen var til enhver tid akkurat så sterk som underlaget kunne svelge unna, helt sømløst uten noen følelse av elektronikk som plutselig griper inn. Tråkk inn pedalen, og bilen gikk som en rakett uansett føre. MX-5'en er et damplokomotiv i forhold.

    Det er mye vanskeligere å få til like god antispinn på en turbodiesel, på grunn av tidsforsinkelsen fra endret gasspådrag til endret dreiemoment ved hjulene, og på grunn av at momentkurven er alt annet enn lineær. Strup igjen litt, så faller ladetrykket på turboen, og når du har feste igjen, har du ikke lenger dreiemoment. Ugh. En motor med konstant max dreiemoment fra null omdreininger og momentan respons på styringssignaler er litt lettere å hanskes med hvis du skal lage noen form for closed loop control rundt den.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    BHO skrev:
    Eneste elektronikken som burde være i en bil, er motorstyring og radio. ;D
    Selv ønsker jeg full kontroll og har alltid antispinn osv. skrudd av, men jeg skjønner at bilprodusentene leverer dette for de som ikke kan kjøre bil.. Det er utrolig kjekt at funksjonen finnes, når dama skal låne bilen en vinterdag med underkjølt regn og 285hk på bakhjulene. Har irritert meg grenseløst over og må holde DTCknappen inne i tre sekunder hver eneste gang jeg skulle starte BMWen. Hvorfor kan man ikke forhåndsinnstille at dette er skrudd av?
    Hva skal du med radio i en sportsbil? Ekstra vekt og greier.. Få ting er mer engasjerende enn å lytte til motorens vakre sang.

    Selv forresten ut baksetene på Touranen i går, for å hente noen varer på Gardermoen. Både jeg og min samboer reagerte på det økte støynivået dette medførte..
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Har du prøvd å skru av DSC i touranen? Den blir ikke morsom, men du kan hvertfall kjøre riktig spor uten at du føler at bilen motarbeider deg. Understyrt vil den selvfølgelig alltid være. Jeg har vel egentlig bare kjørt en (1 stk) overstyrt forhjulstrekker.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Trondmeg skrev:
    Jeg gjorde en erfaring i går på svingete landevei (som er noe av det morsomste som finnes med rett verktøy) gjennom nulldalen. I frustrasjon over firmabilens dårlige kjøreegenskaper skrudde jeg av DSC og hey, den verste motviljen mot å skifte retning ga seg. De noe stakkato kurveegenskapene slapp taket. Spørsmålet man stiller seg er selvfølgelig hvorfor dette elendige systemet er montert og default ved oppstart. Rutinen heretter blir å skru det av hver gang. Jeg ønsker eller trenger ikke slik elektronisk fiksfakseri for å kjøre. Hvordan kan man utvikle noe slik? Denne bilen viser nok en gang sin inkompetanse :(. Beklager klagingen. Jeg skal si noe fint om den når jeg finner noe.
    Enig at på endel biler struper den alt for hardt igjen og dreper alt av moroa. Særlig biler med litt høy tyngdepunk virker å ha en panisk ESP system. Siste Golf f.eks understyrer lang mindre en Touran med ESP på selv om de er bygget på samme platform.
    Forsikringselskaper elsker ESP systemet. Skal du ratte aktivt er det av med det.
    Den har dog hjulpet meg ut av en nød unnamannøver på glatta i fjor. Så noe verdi har det i hverdagskjøringen.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    ESP har mye for seg. Det som jeg finner trist er når bilens manglende kjøreegenskaper delvis kompenseres med en elektronisk krykke. Elektronikk er suverent for å gjøre noe veldig bra enda bedre eller som et sikkerhetssystem. Men jeg liker ikke når det griper inn i mer eller mindre vanlig kjøring. Da blir jeg skeptisk.
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    John_Harald skrev:
    BHO skrev:
    Eneste elektronikken som burde være i en bil, er motorstyring og radio. ;D
    Selv ønsker jeg full kontroll og har alltid antispinn osv. skrudd av, men jeg skjønner at bilprodusentene leverer dette for de som ikke kan kjøre bil.. Det er utrolig kjekt at funksjonen finnes, når dama skal låne bilen en vinterdag med underkjølt regn og 285hk på bakhjulene. ...
    En slik eplekjekk og mannssjåvenistisk kommentar forteller at bilprodusentene gjør rett i å montere slikt utstyr, også til de som kan kjøre bil...
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.270
    Antall liker
    40.135
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    roesok skrev:
    John_Harald skrev:
    BHO skrev:
    Eneste elektronikken som burde være i en bil, er motorstyring og radio. ;D
    Selv ønsker jeg full kontroll og har alltid antispinn osv. skrudd av, men jeg skjønner at bilprodusentene leverer dette for de som ikke kan kjøre bil.. Det er utrolig kjekt at funksjonen finnes, når dama skal låne bilen en vinterdag med underkjølt regn og 285hk på bakhjulene. ...
    En slik eplekjekk og mannssjåvenistisk kommentar forteller at bilprodusentene gjør rett i å montere slikt utstyr, også til de som kan kjøre bil...

    Kjører du bil selv? :-\
    ser for meg en akademiker med cord fløyelsbukser siden du kommer med en slik uttalelse.

    mvh
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    roesok skrev:
    John_Harald skrev:
    BHO skrev:
    Eneste elektronikken som burde være i en bil, er motorstyring og radio. ;D
    Selv ønsker jeg full kontroll og har alltid antispinn osv. skrudd av, men jeg skjønner at bilprodusentene leverer dette for de som ikke kan kjøre bil.. Det er utrolig kjekt at funksjonen finnes, når dama skal låne bilen en vinterdag med underkjølt regn og 285hk på bakhjulene. ...
    En slik eplekjekk og mannssjåvenistisk kommentar forteller at bilprodusentene gjør rett i å montere slikt utstyr, også til de som kan kjøre bil...
    Kommentaren bærer overhode ikke et snev av mannssjåvinistisk tankegang. Det finnes mange kvinner som kan kontrollere en motorsterk bakhjulstrekker på glatt føre. At min kjære ikke har denne interessen, tar hun igjen på andre områder som kokk på kjøkkenet, tjener i stua og hore i senga :)
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Trondmeg skrev:
    ESP har mye for seg. Det som jeg finner trist er når bilens manglende kjøreegenskaper delvis kompenseres med en elektronisk krykke. Elektronikk er suverent for å gjøre noe veldig bra enda bedre eller som et sikkerhetssystem. Men jeg liker ikke når det griper inn i mer eller mindre vanlig kjøring. Da blir jeg skeptisk.
    En god diff, vil langt på vei fjerne behovet for ESP :)
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    24.270
    Antall liker
    40.135
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    John_Harald skrev:
    Trondmeg skrev:
    ESP har mye for seg. Det som jeg finner trist er når bilens manglende kjøreegenskaper delvis kompenseres med en elektronisk krykke. Elektronikk er suverent for å gjøre noe veldig bra enda bedre eller som et sikkerhetssystem. Men jeg liker ikke når det griper inn i mer eller mindre vanlig kjøring. Da blir jeg skeptisk.
    En god diff, vil langt på vei fjerne behovet for ESP :)
    Helt rett ;)

    mvh
     

    roesok

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2009
    Innlegg
    1.113
    Antall liker
    74
    motoren skrev:
    roesok skrev:
    John_Harald skrev:
    BHO skrev:
    Eneste elektronikken som burde være i en bil, er motorstyring og radio. ;D
    Selv ønsker jeg full kontroll og har alltid antispinn osv. skrudd av, men jeg skjønner at bilprodusentene leverer dette for de som ikke kan kjøre bil.. Det er utrolig kjekt at funksjonen finnes, når dama skal låne bilen en vinterdag med underkjølt regn og 285hk på bakhjulene. ...
    En slik eplekjekk og mannssjåvenistisk kommentar forteller at bilprodusentene gjør rett i å montere slikt utstyr, også til de som kan kjøre bil...

    Kjører du bil selv? :-\
    ser for meg en akademiker med cord fløyelsbukser siden du kommer med en slik uttalelse.

    mvh
    Jepp, Volvo V70 D5. Hva er galt med sikkerhetsutstyr som antispinn og antiskrens? Har kjørt bil i 30-40 år og har også hatt min periode der fart, trimming etc var morro. Var verken sikkerthetsbelter eller airbag i starten. Det endte med et par rundvelt og ut i geografien, heldigvis gikk det bra. Med dagens sikkerhetssystem er vi mye tryggere, og takk for det. Så denne kjekke tonen at vi kan kjøre bil og trenger ikke disse sikkerhetssystemene vitner om lite forståelse og ungdommelig overmot.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.586
    Antall liker
    995
    Torget vurderinger
    1
    Lurer litt på korleis folk køyrer? Det hørest ut som det er banekøyring til kvardags etter vegane? Eg skal ærleg innrømma at eg er ikkje i nærleiken av å bruka bilen slik i dag som eg gjorde før i tida med rotne gamle granadaer og andre lik eg køyrde rundt i. Ville neppe køyrd slik med Sisu heller i dag enn eg har gjort før :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Ser den og støtter ståstedet Palmaris. Selv med to biler som i praksis kan drive noe nær lavtflyging over veiene (BMW 535xi/F10 og 325i/E91) så har jeg store vansker med å henge med på evt argumenter om hvor stas det er å gi bånn jern samtidig som man ikke bruker noen ESP eller liknende. Det er ikke noe stas å være hverken invalid eller død. Jeg skjønner imidlertid at det er en del mennesker jeg helst ikke vil møte på veiene.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    motoren skrev:
    John_Harald skrev:
    Trondmeg skrev:
    ESP har mye for seg. Det som jeg finner trist er når bilens manglende kjøreegenskaper delvis kompenseres med en elektronisk krykke. Elektronikk er suverent for å gjøre noe veldig bra enda bedre eller som et sikkerhetssystem. Men jeg liker ikke når det griper inn i mer eller mindre vanlig kjøring. Da blir jeg skeptisk.
    En god diff, vil langt på vei fjerne behovet for ESP :)
    Helt rett ;)

    mvh
    Det er svært få sjøfører som er så dyktige at behovet for ESP ikke er tilstede uavhengig av bil.

    Har forsøkt ESP bevisst ved noen anledninger i typisk bred oversiktig sving, parkeringsplass osv) og det er ikke uten grunn at det er standardutstyr.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    Trondmeg skrev:
    Jeg har vel egentlig bare kjørt en (1 stk) overstyrt forhjulstrekker.
    Da har du ikke kjørt mange "pizzabiler" med forhjulstrekk.

    Min Yaris Verso er ganske nøytral når den er tom og understyrer og overstyrer om hverandre. Først med last blir den typisk forhjulstrekk understyrt.
    http://www.dinside.no/15782/kjoreegenskaper

    Nå krever markedet understyrte biler for det er tryggere for de fleste sjåfører.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.408
    Antall liker
    1.138
    Torget vurderinger
    4
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.





    iSaint :)
    Regner med at det er den jeg så i dag, den ser kjempeflott ut.
    Gratulerer så mye.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    8.072
    Torget vurderinger
    12
    Palmaris skrev:
    Lurer litt på korleis folk køyrer? Det hørest ut som det er banekøyring til kvardags etter vegane? Eg skal ærleg innrømma at eg er ikkje i nærleiken av å bruka bilen slik i dag som eg gjorde før i tida med rotne gamle granadaer og andre lik eg køyrde rundt i. Ville neppe køyrd slik med Sisu heller i dag enn eg har gjort før :)
    Da antar jeg at budskapet er dårlig formidlet. Det er for egen del ikke snakk om verken råkjøring eller høy hastighet. Jeg liker å være engasjert og tilstedeværende under kjøring fordi det gir meg mer ut av turen og tilstedeværelse har aldri vært å forakte av sikkerhetsmessige årsaker. Jeg er generelt glad i å kjøre for turen sin skyld, og da er det ikke snakk om å sitte å sløve bak et ratt, men være aktiv og tilstedeværende.

    I denne sammenheng nevnte jeg at firmabilen var frustrerende å ratte frem til DSC bel forsøkt avskrudd da den ikke lenger i samme grad motsatte seg retningsendinger lenger. Det er snakk om høy tilstedeværelse og aktiv kjøring i normal lovlig hastighet på tørt føre på høylys dag med korrekt signalbruk og tydelig signalisering til omgivelsene om hva man har tenkt i trafikken. Jeg er nok mer redd for de man møter som tilsynelatende ikke er tilstede under sin egen tur, uansett hvor stor motor, trygg bil og hvor mange sikkerhetssystemer disse har som er innkoblet. Disse skaper etter min oppfatning oftere situasjoner som kan ende som ulykker selv om det er mange forskjellige oppfatninger av hvorfor ulykker skjer,
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    [/quote]

    3-4 år før de bør byttes er vel ikke så hakkande gæli. Ser ikke noen grunn til å hale ut lengre enn det, siden dekkene blir merkbart dårligere år for år. 3-4 år har iallefall blitt holdt som en viss tommelfingerregel. Sikkert noen forskjeller på f.eks Michelin og NoName dekk dog.
    [/quote]

    Greit å få noen andre svar, for jeg stusset litt på dette (les nederst, de snakker om ti år):

    http://www.conti-online.com/generat...al/automobile/themes/dekktips/levetid_no.html

    Ser Trondmeg anbefaler 2-3 år også, vi har dårlige erfaringer med fem år gamle dekk, som ser glimrende ut (Nokian Hakkapelita RSI). En på Toyota mente fem år var nok.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    10 år er jo helt hinsides. Aldri hørt på makan. Skulle tro fyren aldri hadde kjørt bil. Dekk blir merkbart dårligere fra år til år, og avhengig av kjørelengde etc bør man bytte hver 2-3-4 år ettersom.

    Man får en liten aha-opplevelse når man bytter f.eks 4 år gamle vinterdekk mot nye. Men dette vet da du vel? Du har vel byttet noen dekk? Du merker vel selv?
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    3-4 år før de bør byttes er vel ikke så hakkande gæli. Ser ikke noen grunn til å hale ut lengre enn det, siden dekkene blir merkbart dårligere år for år. 3-4 år har iallefall blitt holdt som en viss tommelfingerregel. Sikkert noen forskjeller på f.eks Michelin og NoName dekk dog.
    [/quote]

    Greit å få noen andre svar, for jeg stusset litt på dette (les nederst, de snakker om ti år):

    http://www.conti-online.com/generat...al/automobile/themes/dekktips/levetid_no.html

    Ser Trondmeg anbefaler 2-3 år også, vi har dårlige erfaringer med fem år gamle dekk, som ser glimrende ut (Nokian Hakkapelita RSI). En på Toyota mente fem år var nok.

    [/quote]
    Dekk er ferskvare :D

    Med mindre du vil gamble med din egen og andres sikkerhet, så bytt dekk hvert år og kjøp kun de beste dekkene for ditt behov ;)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Å bytte et vinterdekk etter en enkelt stakkarslig sesong har jeg aldri gjort, og aldri sett noen grunn til heller med kanskje 10k rullelengde. Det er knapt målbar reduksjon av spordybde også. Virker rimelig bortkastet vil jeg si, med mindre man kjører 30-40k på en vinter da.
     

    Ambings

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.09.2004
    Innlegg
    307
    Antall liker
    5
    Nå satt ikke dekkene på min bil, men på en bruktbil vi kjøpte desember 09. Mener selgeren sa de var brukt en halv eller halvannen sesong. Vi fant ikke ut alder på dem, og stusset siden de så bra ut. Toyotaversktedet fant heller ikke alder, helt til vi fant ut at prodår sto på innsiden.

    Selv har jeg byttet hvert år siden jeg kjører mye, men nå bytter jeg annethvert år, og kjører drøye 40.000 med dem. Det fungerer veldig bra, jeg opplever egentlig dekkene som like gode det andre året. Men jeg har jo aldri sammenlignet direkte.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Vidar P skrev:
    Å bytte et vinterdekk etter en enkelt stakkarslig sesong har jeg aldri gjort, og aldri sett noen grunn til heller med kanskje 10k rullelengde. Det er knapt målbar reduksjon av spordybde også. Virker rimelig bortkastet vil jeg si, med mindre man kjører 30-40k på en vinter da.
    Siden dekk er ferskvare, så reduseres kvaliteten(bremselengde, aks, sideveis osv.) At dette er "Virker rimelig bortkastet vil jeg si" er både målbart og tydelig ;)
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Anonym skrev:
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.

    iSaint :)
    Regner med at det er den jeg så i dag, den ser kjempeflott ut.
    Gratulerer så mye.
    Jeg var ute og luftet den et par turer i dag, så det stemmer nok at det var meg.
    Takk takk - er svært svært fornøyd :)

    iSaint
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    iSaint skrev:
    Anonym skrev:
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.

    iSaint :)
    Regner med at det er den jeg så i dag, den ser kjempeflott ut.
    Gratulerer så mye.
    Jeg var ute og luftet den et par turer i dag, så det stemmer nok at det var meg.
    Takk takk - er svært svært fornøyd :)

    iSaint
    Gratulerer, det er deilig å lufte seg en gang i blant..
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Vidar P skrev:
    Å bytte et vinterdekk etter en enkelt stakkarslig sesong har jeg aldri gjort, og aldri sett noen grunn til heller med kanskje 10k rullelengde. Det er knapt målbar reduksjon av spordybde også. Virker rimelig bortkastet vil jeg si, med mindre man kjører 30-40k på en vinter da.
    Siden dekk er ferskvare, så reduseres kvaliteten(bremselengde, aks, sideveis osv.) At dette er "Virker rimelig bortkastet vil jeg si" er både målbart og tydelig  ;)
    Kjører man som folk så er et ett år gammelt dekk gått under 10k evig bra nok neste sesong også. Selv om dekk blir merkbart dårligere år for år så er det noe med å sette en fornuftsmessig cutoff-grense. Imo iallefall.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    273
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    iSaint skrev:
    Anonym skrev:
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.

    iSaint :)
    Regner med at det er den jeg så i dag, den ser kjempeflott ut.
    Gratulerer så mye.
    Jeg var ute og luftet den et par turer i dag, så det stemmer nok at det var meg.
    Takk takk - er svært svært fornøyd :)

    iSaint
    Noen sjanse for en smygtitt i morgen?
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    Vidar P skrev:
    iSaint skrev:
    Anonym skrev:
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.

    iSaint :)
    Regner med at det er den jeg så i dag, den ser kjempeflott ut.
    Gratulerer så mye.
    Jeg var ute og luftet den et par turer i dag, så det stemmer nok at det var meg.
    Takk takk - er svært svært fornøyd :)

    iSaint
    Noen sjanse for en smygtitt i morgen?
    Selvsagt - Ser at yr.no frister med muligheter for feste i de fleste gir i morgen også :D

    iSaint
     

    iSaint

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2006
    Innlegg
    506
    Antall liker
    60
    Sted
    Belgia
    John_Harald skrev:
    iSaint skrev:
    Anonym skrev:
    iSaint skrev:
    2007 Corvette Z06.

    iSaint :)
    Regner med at det er den jeg så i dag, den ser kjempeflott ut.
    Gratulerer så mye.
    Jeg var ute og luftet den et par turer i dag, så det stemmer nok at det var meg.
    Takk takk - er svært svært fornøyd :)

    iSaint
    Gratulerer, det er deilig å lufte seg en gang i blant..
    Takk takk - er helt enig med deg :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.847
    John_Harald skrev:
    Med mindre du vil gamble med din egen og andres sikkerhet, så bytt dekk hvert år og kjøp kun de beste dekkene for ditt behov ;)
    Sprøyt. Hvis du er så "pirkete" så går jeg ut ifra at du sjekker at det virkelig er nye dekk du får. Vær obs på at endel av kvalitetsdekkene du får god rabatt på kan være 2-3 år gamle.
    4-5 år vil jeg si er grei levetid uten at det går ut over kvaliteten, hvis man ikke sliter ut dekkene før den tid da.
    Dessuten, det er bedre å kjøpe kvalitetsdekk til dobbel pris av No-Name hvert 4. år enn å kjøpe sistnevnte hvert 2. år.
     

    John_Harald

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.08.2002
    Innlegg
    4.047
    Antall liker
    1.852
    Sted
    Sørumsand
    Torget vurderinger
    5
    Pink_Panther skrev:
    John_Harald skrev:
    Med mindre du vil gamble med din egen og andres sikkerhet, så bytt dekk hvert år og kjøp kun de beste dekkene for ditt behov ;)
    Sprøyt. Hvis du er så "pirkete" så går jeg ut ifra at du sjekker at det virkelig er nye dekk du får. Vær obs på at endel av kvalitetsdekkene du får god rabatt på kan være 2-3 år gamle.
    4-5 år vil jeg si er grei levetid uten at det går ut over kvaliteten, hvis man ikke sliter ut dekkene før den tid da.
    Dessuten, det er bedre å kjøpe kvalitetsdekk til dobbel pris av No-Name hvert 4. år enn å kjøpe sistnevnte hvert 2. år.
    Det kommer an på dine preferanser den dagen du kjører over noen, men som kunne unngått kollisjon pga gode dekk.. Du har nok rett i 999 av 1000 tilfleller, men det er utrolig kipt den dagen du trenger de beste dekkene du kan få :'(
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Fikk beskjed av fag forhandler sist jeg kjøpte merke vinterdekk at jeg burde helst kjøre 100mil før glatta, slik at det glatte silikonlaget på de nye dekkene var utslitt og dekkene hadde best egenskapene. Å bytte dekk hvert sesong er noe av det mest bortkastet penger og tullprat jeg har hørt på lenge. Hvem i all verden anbefaler noe slikt? Continental dekk AS Norge? ;)

    Skifter selv hvert 3 sesong og er 100% komfortabel og trygg med det.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.425
    Antall liker
    9.847
    John_Harald skrev:
    Pink_Panther skrev:
    John_Harald skrev:
    Med mindre du vil gamble med din egen og andres sikkerhet, så bytt dekk hvert år og kjøp kun de beste dekkene for ditt behov ;)
    Sprøyt. Hvis du er så "pirkete" så går jeg ut ifra at du sjekker at det virkelig er nye dekk du får. Vær obs på at endel av kvalitetsdekkene du får god rabatt på kan være 2-3 år gamle.
    4-5 år vil jeg si er grei levetid uten at det går ut over kvaliteten, hvis man ikke sliter ut dekkene før den tid da.
    Dessuten, det er bedre å kjøpe kvalitetsdekk til dobbel pris av No-Name hvert 4. år enn å kjøpe sistnevnte hvert 2. år.
    Det kommer an på dine preferanser den dagen du kjører over noen, men som kunne unngått kollisjon pga gode dekk.. Du har nok rett i 999 av 1000 tilfleller, men det er utrolig kipt den dagen du trenger de beste dekkene du kan få :'(
    Si meg, selger du dekk eller får du blomster fra den lokale dekk-pusheren en gang i året?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.090
    Antall liker
    36.505
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    John_Harald skrev:
    Det kommer an på dine preferanser den dagen du kjører over noen, men som kunne unngått kollisjon pga gode dekk.. Du har nok rett i 999 av 1000 tilfleller, men det er utrolig kipt den dagen du trenger de beste dekkene du kan få :'(
    På tørr vei får du derimot bedre styrerespons og kortere bremsestrekning med dekk som har ca 50 % mønster, rett og slett fordi det er mindre fleksibilitet i "knottene". For banebruk høvles dekk ned til det ideelle nivået før bruk. Derfor skal du ikke se bort fra at nye dekk hvert år gir deg høyere risiko for å gå åt skogen enn å bytte hvert 3-4 år, avhengig av vær og føreforhold der du holder til. For ikke å snakke om at det er grisedyrt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.665
    Antall liker
    9.966
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    John_Harald skrev:
    Pink_Panther skrev:
    John_Harald skrev:
    Med mindre du vil gamble med din egen og andres sikkerhet, så bytt dekk hvert år og kjøp kun de beste dekkene for ditt behov ;)
    Sprøyt. Hvis du er så "pirkete" så går jeg ut ifra at du sjekker at det virkelig er nye dekk du får. Vær obs på at endel av kvalitetsdekkene du får god rabatt på kan være 2-3 år gamle.
    4-5 år vil jeg si er grei levetid uten at det går ut over kvaliteten, hvis man ikke sliter ut dekkene før den tid da.
    Dessuten, det er bedre å kjøpe kvalitetsdekk til dobbel pris av No-Name hvert 4. år enn å kjøpe sistnevnte hvert 2. år.
    Det kommer an på dine preferanser den dagen du kjører over noen, men som kunne unngått kollisjon pga gode dekk.. Du har nok rett i 999 av 1000 tilfleller, men det er utrolig kipt den dagen du trenger de beste dekkene du kan få :'(
    Så å skru av sikkerhtessystemene er å foretrekke, men dekk må du bytte hvert år for å unngå å bli morder? Du er morsom du.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn