Z
Zomby_Woof
Gjest
Gjennomsnitt er nok en god pekepinn på nøytral gjengivelse, og på toppen av det hele et kompromiss som gir avvik i alle retninger, men samtidig ikke mer enn at det aller meste funker.
Du har selvsagt helt rett, men noen av oss har høyttalere som lettere lar oss fokusere vekk fra akkurat det og heller gir oss klangfarger, følelser og opplevelser og det er det jeg mener med "musikalske" høyttalere.Og enda er det mange som tror at musikk er noe annet enn lyd.
Ble to cents til ettertanke dette her, skal viteMine to cents
Musikk er følelsenes språk, tilpasset av og til den menneskelige hjerne og hørsel. Emosjonene i musikk ligger i små og store dynamiske nyanseforskjeller. Lyd fra naturens side oppfører seg motsatt som en høyttaler. Naturlig dynamikk er som en pyramide med økende dynamikk nedover, mens den naturlige for dynamikken fra en høyttaler er en omvendt pyramide.
En høyttaler er som en kompressor. En musikalsk kompressor er for meg homogen, mellomtonefokusert, men ikke for lys og som gjenskape naturens lydforløp med økende dynamikk nedover.
Jeg har høyttalere som jeg syns spiller musikalsk, det vil si at de klarer å gjengi det jeg hører på relativt troverdig, med fin kontroll og uten stress, samt at den tonale balansen er 'to my liking'. Det er egentlig ingen "situasjoner" hjemme hos meg jeg syns de ikke passer til. Så for meg blir den problemstillingen du konstruerer her kun interessant for de med en akademisk tilnærming til lydreproduksjon. For meg som bare vil høre musikk og se film med lyd jeg liker, så er det rett og slett ikke et problem.Poenget mitt er av hvis man leter etter noe som er «musikalsk», risikerer man ikke da å finne noe som passer i en gitt situasjon, men som ikke vil passe i andre situasjoner? Er det ikke smartere å lete etter noe som er godt, samt være klar over kilder til «circle of confusion», det vil si være klar over vanlige fallgruver som kan gi en inntrykk av at høyttaleren er «umusikalsk», mens det i realiteten er opptaket som er problemet, eventuelt lydvolumet man spiller av på, eller høyttalernes posisjon?
Ja, nå har'u gjort det. Snakker om å trampe inn i vepsebolet etter å ha sagt at tråden endelig ser ut til å dø...!Jeg pleier å holde meg unna slike tråder,men nå ser den endelig ut til og dø.
«Musikalske høyttalere» finnes bare inni hodet deres.??????
Det er interaksjonen mellom rom,høyttalere og elektronikk
dere hører på.
En synes et par høyttalere låter «musikalsk» i vedkommenes annlegg,
mens en annen er helt uenig.??????
Finnes det i så fall da «musikalske» mikrofoner,mikrofonforsterkere,
miksere,AD/DA konvertere,forsterkere,delefilter osv. osv.?
Hørt på innspillingene fra Juke Joint studio...? (Notodden)Hei Håkon
Jeg tipper du tenker på et par gml. rørmikrofoner , ang. mitt spm.???????
Er like uenig der.
De aller beste kondensator mikrofoner som lages idag er av en helt
annen verden når det gjelder å «beskrive» virkligheten.
Dr. Schopps er min og tydligvis 2L’s favoritt, når det gjelder oppløsning og fravær av farging.
Mikrofon forsterkerne og Phantom powersupplyene er også meget viktig.??????
Ellers ingen flere sterke meninger om dette.??????
Hei HåkonHørt på innspillingene fra Juke Joint studio...? (Notodden)Hei Håkon
Jeg tipper du tenker på et par gml. rørmikrofoner , ang. mitt spm.?������
Er like uenig der.
De aller beste kondensator mikrofoner som lages idag er av en helt
annen verden når det gjelder å «beskrive» virkligheten.
Dr. Schopps er min og tydligvis 2L’s favoritt, når det gjelder oppløsning og fravær av farging.
Mikrofon forsterkerne og Phantom powersupplyene er også meget viktig.������
Ellers ingen flere sterke meninger om dette.������
https://no.wikipedia.org/wiki/Juke_Joint_Studio
Mvh
Håkon Rognlien
Dette handler om interesser og begjær, ikke formidling av følelser/opplevelser i språk.De høyttalerne som vekker mest følelser blant «mannen i gata», er mobiltelefoner og øreplugger. Så kommer vel høyttalere i bil, TV-høyttalere og lydplanker fra bl.a. Amazon og Apple.
Det handler ikke om hvem som har de beste følelsene da Toole & co allerede har vist at folk i ekstremt høy grad foretrekker det samme, uavhengig av bakgrunn. Det handler om at vi som mennesker formidler våre opplevelser på en billedlig og enkel forståelig måte. Vi tenker i bilder, ikke i tall, og språket vårt formidler (forhåpentligvis) dette slik at andre kan forstå og relatere til våre opplevelser.Hvis vi holder diskusjonen på følelsesnivået, vil man stå i fare for at det blir en diskusjon om hvem som har de beste følelsene.
Blir det ikke mye enklere å diskutere teknikk istedet for følelser?
Hvis det vi snakker om på et HIFI-forum skal være av relevans for andre, er det greit å holde følelser utenfor og tekniske begreper innenfor. HIFI kan vekke følelser, men følelser er ikke veien til HIFI.Dette handler om interesser og begjær, ikke formidling av følelser/opplevelser i språk.De høyttalerne som vekker mest følelser blant «mannen i gata», er mobiltelefoner og øreplugger. Så kommer vel høyttalere i bil, TV-høyttalere og lydplanker fra bl.a. Amazon og Apple.
Det handler ikke om hvem som har de beste følelsene da Toole & co allerede har vist at folk i ekstremt høy grad foretrekker det samme, uavhengig av bakgrunn. Det handler om at vi som mennesker formidler våre opplevelser på en billedlig og enkel forståelig måte. Vi tenker i bilder, ikke i tall, og språket vårt formidler (forhåpentligvis) dette slik at andre kan forstå og relatere til våre opplevelser.Hvis vi holder diskusjonen på følelsesnivået, vil man stå i fare for at det blir en diskusjon om hvem som har de beste følelsene.
Blir det ikke mye enklere å diskutere teknikk istedet for følelser?
Man kan aldri bruke teknikk for å beskrive en følelse, så det blir på ingen måte enklere for meg å forstå hva du vil formidle hvis du ramser opp en haug med tekniske parametre. Teknikk er kun interessant for å finne ut av hva som gir spesifikke opplevelser/følelser eller for å vurdere objektiv kvalitet.
Det er helt ubrukelig for å formidle følelser, men er essensielt for å forstå hva som gir disse følelsene.
Hvis vi legger begrepet musikalitet til grunn så er jo naturligvis ingen høyttalere musikalske, men hvis vi ser på hva som gjør det mulig for lytteren å i størst mulig grad ta del i det musikalske så tror jeg du finner svaret her:Av og til leser jeg om såkalte musikalske høyttalere. Høyttalere som ikke imponerer umiddelbart, men som smyger seg innunder huden på sikt. Høyttalere som gjengir all musikk like bra uten å favorisere gode innspillinger eller sjanger.
Hvorfor eller hvordan fungere det egentlig? Hva må man kikke etter for å finne såkalte musikalske høyttalere?
Har du eller har du hatt musikalske høyttalere så skriv gjerne ned hva de het og hva slags forsterker du brukte.
Morsom spissformulering. Men hva mener du egentlig med det? Hvem er det som ikke syns virkeligheten er musikalsk nok, og hvem er det som bestemmer hva som gir en mest opplevd virkeligetsnær gjengivelse for den enkelte?Det er jo veldig mange her som ikke synes virkeligheten er musikalsk nok - dem om det.
Ja, hva er det som bestemmer om det er virkelighetsnært. Jeg tror prisen, utseende, at en har bygd selv, er ting som får hjernen til og overvurdere sluttresultatet.Morsom spissformulering. Men hva mener du egentlig med det? Hvem er det som ikke syns virkeligheten er musikalsk nok, og hvem er det som bestemmer hva som gir en mest opplevd virkeligetsnær gjengivelse for den enkelte?Det er jo veldig mange her som ikke synes virkeligheten er musikalsk nok - dem om det.
Omtrent som forventet egentlig, det du svarer her.Ja, hva er det som bestemmer om det er virkelighetsnært. Jeg tror prisen, utseende, at en har bygd selv, er ting som får hjernen til og overvurdere sluttresultatet.Morsom spissformulering. Men hva mener du egentlig med det? Hvem er det som ikke syns virkeligheten er musikalsk nok, og hvem er det som bestemmer hva som gir en mest opplevd virkeligetsnær gjengivelse for den enkelte?Det er jo veldig mange her som ikke synes virkeligheten er musikalsk nok - dem om det.
Så har vi de jordnære med bakkekontakt da, slike som meg, de bruker ørene for vurderering av lyden - du ba om det
Ser frem til å lese om ditt dypdykk inn i emnet «nøytralitet»Snickers legg sitt fokus som konstruktør veldig greitt: "For hver feil man klarer å minimerer vil man få mer musikkglede, mer liv, mer dynamikk, mer rom, mer detaljer... Og ikke minst, lyd som gir deg innblikk i de forskjellene som råder mellom ulike innspillinger. "
Musikalsk er eit vanskeleg ord å bruke. Dei fleste har nok nokre fargingar dei føretrekk for at anlegget skal presentere musikken på ein tilfredsstillande måte: lett fallande frekvensgong i toppoktavane, ei viss bassheving, gode perspektiveigenskapar og formidling av tredimensjonalitet og dynamikk.
Sjølv er eg for tida djupt inne i ei periode der eg undersøkjer nøytral og oppløyst musikkattgjeving, og er i ferd med å erkjenne at dette er ikkje det viktigaste... men du verda, så fasinerande det er når du lyttar etter slikt og merkar at det stemmer.
Har selv vært ekstremt ivrig på å finne ut av dette fenomenet god lyd.Omtrent som forventet egentlig, det du svarer her.Ja, hva er det som bestemmer om det er virkelighetsnært. Jeg tror prisen, utseende, at en har bygd selv, er ting som får hjernen til og overvurdere sluttresultatet.Morsom spissformulering. Men hva mener du egentlig med det? Hvem er det som ikke syns virkeligheten er musikalsk nok, og hvem er det som bestemmer hva som gir en mest opplevd virkeligetsnær gjengivelse for den enkelte?Det er jo veldig mange her som ikke synes virkeligheten er musikalsk nok - dem om det.
Så har vi de jordnære med bakkekontakt da, slike som meg, de bruker ørene for vurderering av lyden - du ba om det
Skal ikke påstå jeg er immun mot alle de faktorene du ramser opp, men det ene punktet som er en svakhet hos meg er prisen. Jeg har lett for å tro at hvis jeg betaler mer for noe, så får jeg også tilsvarende bedre lyd. Og innen fornuftige rammer så mener jeg det må være en viss sammenheng mellom pris og ytelse. Man får ikke de beste driverne i ferdighøyttalere som har utsalgspris på det et par kvalitetselementer koster i løsvekt alene f.eks.
Men jeg syns nok den "ingen hører hva de hører, men innbiller seg ting utfra en eller annen bias" skolen har tatt litt overhånd her inne.
Forøvrig, så merker jeg at jeg lett inntar en posisjon hvor jeg setter opp stråmenn i mitt eget hode, rett og slett fordi jeg ikke har hørt referansene til de andre som debatterer her inne. Hvis en er veldig opptatt av målinger og "nøytral" lyd så tar jeg meg selv i å tenke at her har vi en "måler" som liker klinisk, kjedelig, kjip lyd, istedenfor morsom, frodig, musikalsk lyd som meg selv. Så jeg burde egentlig sikkert finne på noe bedre enn å henge i denne tråden her. For alt jeg vet kan det jo tenkes hele debatten er litt oppkonstruert, og at vi som diskuterer her egentlig er nærmere hverandre og mer enige enn vi liker å tro.
Så godt sagt og med så få ord - er bare så utrolig enig med deg!Sjølv er eg for tida djupt inne i ei periode der eg undersøkjer nøytral og oppløyst musikkattgjeving,
Farlig å si at en holder på med nøytral lyd, for ingen vet jo hvordan den er. Men likevel vil jeg påstå at jeg har holdt på med dette du er inne på nå, i halve min hifi tid.Sjølv er eg for tida djupt inne i ei periode der eg undersøkjer nøytral og oppløyst musikkattgjeving, og er i ferd med å erkjenne at dette er ikkje det viktigaste... men du verda, så fasinerande det er når du lyttar etter slikt og merkar at det stemmer.
Så vidt jeg forstår har hvert rom minst to steder hvor stående bølger oppstår, på midten av rommets to bredder. Skal være greit å regne ut denne frekvensen ved å vite breddene det er snakk om, for de med kunnskap om det.Får kanskje leige inn ein forståsegpåar med måleutstyr og sånt....utan at eg trur det hjelper så veldig mykje.
Jeg har skjønt at du ikke liker assosiasjoner og synonymer og heller foretrekker konkrete og spesifikke definisjoner, men hvorfor føler du at dette skal gjelde alle andre? De fleste klarer helt fint å kommunisere opplevelser med et billedlig språk, også de fleste teknisk interesserte.Hvis det vi snakker om på et HIFI-forum skal være av relevans for andre, er det greit å holde følelser utenfor og tekniske begreper innenfor. HIFI kan vekke følelser, men følelser er ikke veien til HIFI.
(Jeg skrev hifi med store bokstaver for å understreke at jeg holder meg til den opprinnelige betydningen av ordet).
Helt enig.Jeg har skjønt at du ikke liker assosiasjoner og synonymer og heller foretrekker konkrete og spesifikke definisjoner, men hvorfor føler du at dette skal gjelde alle andre? De fleste klarer helt fint å kommunisere opplevelser med et billedlig språk, også de fleste teknisk interesserte.Hvis det vi snakker om på et HIFI-forum skal være av relevans for andre, er det greit å holde følelser utenfor og tekniske begreper innenfor. HIFI kan vekke følelser, men følelser er ikke veien til HIFI.
(Jeg skrev hifi med store bokstaver for å understreke at jeg holder meg til den opprinnelige betydningen av ordet).
Varm, kald, åpen, innelukket, oppløst, smekk, punch, bløt, hard, balansert, tung, treg, rask, myk, musikalsk, klinisk osv er alle ord som enkelt og effektivt beskriver opplevelser temmelig bra og som er rimelig enkelt å knytte til forskjellige mulige tekniske egenskaper uten å måtte dra frem alle analyse-verktøy for å nøyaktig definere alt mulig.
Uten å vase bort spørsmålet i hvor dumt et slikt uttrykk er i vitenskapens navn, hva er synonymt med "musikalske" høyttalere for deg?
Vedder en øl på at det er håpløst likt det samme som for meg
Er det så enkelt? Plasseringa av høgtalarane, iallfall om du har rundstrålande, må plasserast ganske nøye om lyden skal vere "skikkeleg". Plasseringa av lyttaren, er derimot ganske greitt, berre du er mellom høgtalarane ein stad, og unngår hjørner og andre opplagde dårlege lytteposisjonar.Så vidt jeg forstår har hvert rom minst to steder hvor stående bølger oppstår, på midten av rommets to bredder. Skal være greit å regne ut denne frekvensen ved å vite breddene det er snakk om, for de med kunnskap om det.Får kanskje leige inn ein forståsegpåar med måleutstyr og sånt....utan at eg trur det hjelper så veldig mykje.
Nummer 1, hva plassering av sin lytteposisjon angår, må være å ikke ha hodet i en av disse to "soner" hvor de aktuelle frekvenser totalt forsvinner i lydbildet. Enten en fyr med måleutstyr finner disse, eller man selv bare unngår disse to midt-plasseringene, hvor en 30 - 40 cm vekk fra disse er godt nok.
Det jeg viste til er kun fenomenet stående bølger i rommet. Som man ikke kommer unna. Men MÅ komme unna hva sin egen lytteposisjon angår.Er det så enkelt?
Hehe, han lever vel av å bygge konserthus i hverdagen, han som har det rommet der