Ønsker anbefaling Hva kom(mer) først? Høytalere eller forsterkeren

R

Roysen

Gjest
Det hjelper ikke at man har tatt hensyn til at det man taper i begynnelsen ikke kan repareres lenger ut i kjeden dersom man likevel taper dette man har prioritert å ikke tape tidlig i kjeden fra nedprioriterte forsterkere og høytalere.
Før denne debatten går noen vei er det viktig for meg å presisere at jeg prater om ting som blir bedre pr krone og ikke blir mer ekslusivt pr krone. Jeg prater ikke om ting som er kostbart fordi det er bygget 3 eksemplarer og konstruktøren skal ha igjen smitt og smule pluss litt til.
hvis jeg hadde hatt et begrenset budsjett på la oss si
200 frognertiere, ville jeg ha puttet 60 på Høyttalere og 140 på kilde og forforsterker og effekttrinn. I den rekkefølgen.
Ingen i denne debatten har nevnt eksklusivitet. Det vi debatterer er lydkvalitet. At du forsøker å vri på det jeg har skrevet, gjør ikke det du har skrevet mindre feilaktig av den grunn. Kilder er ikke det viktigste for lydkvaliteten!

Mvh
Roysen
 
T

tce-teams

Gjest
Jeg ville brukt ca 75 k på høyttalere og resten på forsterkere etc.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Til TS. Er litt i samme situasjon som deg. Har tatt opp igjen min gamle hobby, solgt unna pre, effekt, og cd-spilleren står urørt på 10.året. Har nå stort sett kun PC/nas og usbstick i forsterker som kilder. Har hatt en lang lytterunde og endte opp med å bestille KEF R700. Hørte også R500, men ønsket enda litt mer dybde og R900 ble for ruvende i stua for fruen.
Har altså funnet en strålende høyttaler og leter etter forsterker. Kobler først til en surroundforsterker, mens jeg leter etter noe bra på bruktmarkedet. Men hørte KEFene på Naim (musik-magasinet) og det var en fantastisk combo.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg prater ikke om ting som er kostbart fordi det er bygget 3 eksemplarer og konstruktøren skal ha igjen smitt og smule pluss litt til.
hvis jeg hadde hatt et begrenset budsjett på la oss si
200 frognertiere, ville jeg ha puttet 60 på Høyttalere og 140 på kilde og forforsterker og effekttrinn. I den rekkefølgen.
Ikke helt slik jeg ville ha prioritert......En NAD M51 som både DAC og pre til 12k kommer svært tett på det aller aller beste. Langt ifra sikkert at man vil klare å høre forskjell på noe som er bedre på papiret.
NAD M51 D/A-konverter | Hi-Fi Klubben
Så kan man bruke Hypex nCore som effekt, som også er helt i toppsjiktet. Vil koste ca. 15k med kabinett og deler.
Resten på høyttalersystem og akustikk.
Jeg tror "mitt" vil spille bedre enn "ditt". ;)
 

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Innlegg
5.418
Antall liker
2.667
Torget vurderinger
1
200 frognertiere, ville jeg ha puttet 60 på Høyttalere og 140 på kilde og forforsterker og effekttrinn. I den rekkefølgen.
Seriøst:confused: så at en kilde er uendelig mye billiger å lage tilnærmet feilfri betyr intet, hva med 140 på høyttalere og 60 til resten
Definer feilfri? Alt kan bygges billig tilnærmet feilfritt? Jeg er litt usikker hva du legger i begrepet feilfritt.

Hva med at du ikke er i stand til å høre feilene den eventuelt måtte gjøre og da snakker jeg ikke om hvordan analogutgangen kan være tunet i forhold til “merkelyden…….”

20-20khz intet problem og forvrengningen fraværende i forhold til høyttalere som med litt påtrykk fort kan nå 10-20%
 
T

tce-teams

Gjest
Til TS. Er litt i samme situasjon som deg. Har tatt opp igjen min gamle hobby, solgt unna pre, effekt, og cd-spilleren står urørt på 10.året. Har nå stort sett kun PC/nas og usbstick i forsterker som kilder. Har hatt en lang lytterunde og endte opp med å bestille KEF R700. Hørte også R500, men ønsket enda litt mer dybde og R900 ble for ruvende i stua for fruen.
Har altså funnet en strålende høyttaler og leter etter forsterker. Kobler først til en surroundforsterker, mens jeg leter etter noe bra på bruktmarkedet. Men hørte KEFene på Naim (musik-magasinet) og det var en fantastisk combo.
Prøv og hør kefene dine på Marantz eller onkyo forsterkere fin fin lyd.
 
T

tce-teams

Gjest
Prøv og hør kefene dine på Marantz eller onkyo forsterkere fin fin lyd.
Takk for tips, det skal jeg absolutt gjøre.
Gjelder det forresten både stereo og surround-recievere?
Vi hørte kef r 700 og 900 både på onkyo surround reciver og effektforsterker , og marantz surround reciver og effektforsterker . Begge er store vinnere når det kom til r serien i kef spør du meg. Har et familie medlem skjønner du som holder på og tester r 700 og r 900 , med onkyo reciver og effektforsterker og marantz reciver og effektforsterker. Så jeg fikk lov til og være med og lytte og komme litt med råd om hva jeg synes. Han endte opp med r900 i hvertfall men hva fortsatt litt usikker på hvilken reciver og effektforsterker han skulle velge.
 
Sist redigert:

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
200 frognertiere, ville jeg ha puttet 60 på Høyttalere og 140 på kilde og forforsterker og effekttrinn. I den rekkefølgen.
Seriøst:confused: så at en kilde er uendelig mye billiger å lage tilnærmet feilfri betyr intet, hva med 140 på høyttalere og 60 til resten
Definer feilfri? Alt kan bygges billig tilnærmet feilfritt? Jeg er litt usikker hva du legger i begrepet feilfritt.

Hva med at du ikke er i stand til å høre feilene den eventuelt måtte gjøre og da snakker jeg ikke om hvordan analogutgangen kan være tunet i forhold til “merkelyden…….”

20-20khz intet problem og forvrengningen fraværende i forhold til høyttalere som med litt påtrykk fort kan nå 10-20%
Så en dvd spiller til 1000 kr vil duge?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det hjelper ikke at man har tatt hensyn til at det man taper i begynnelsen ikke kan repareres lenger ut i kjeden dersom man likevel taper dette man har prioritert å ikke tape tidlig i kjeden fra nedprioriterte forsterkere og høytalere.
Før denne debatten går noen vei er det viktig for meg å presisere at jeg prater om ting som blir bedre pr krone og ikke blir mer ekslusivt pr krone. Jeg prater ikke om ting som er kostbart fordi det er bygget 3 eksemplarer og konstruktøren skal ha igjen smitt og smule pluss litt til.
hvis jeg hadde hatt et begrenset budsjett på la oss si
200 frognertiere, ville jeg ha puttet 60 på Høyttalere og 140 på kilde og forforsterker og effekttrinn. I den rekkefølgen.
Ingen i denne debatten har nevnt eksklusivitet. Det vi debatterer er lydkvalitet. At du forsøker å vri på det jeg har skrevet, gjør ikke det du har skrevet mindre feilaktig av den grunn. Kilder er ikke det viktigste for lydkvaliteten!

Mvh
Roysen
Jeg er likevell redd for at du tenker på høyttalere som er så dyre at ingen kilder inkl cd spiller og forforsterker vil kunne bli forsvarlig å kjøpe.
Hvis du tenker på de nye q7 som du snart får er jeg selvsagt enig..Det ville jo vært galskap å brukt 1.5 mill på cd spiller og forforsterker.
 

TrondW

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2012
Innlegg
543
Antall liker
162
Sted
Bergenser i Ålesund
Prøv og hør kefene dine på Marantz eller onkyo forsterkere fin fin lyd.
Takk for tips, det skal jeg absolutt gjøre.
Gjelder det forresten både stereo og surround-recievere?
Ja absolutt jeg hørte kef r 700 og 900 både på onkyo surround reciver og effektforsterker , og marantz surround reciver og effektforsterker . Begge er store vinnere når det kom til r serien i kef spør du meg. Har et familie medlem skjønner du som holder på og tester r 700 og r 900 , med onkyo reciver og effektforsterker og marantz reciver og effektforsterker. Så jeg fikk lov til og være med og lytte og komme litt med råd om hva jeg synes. Han endte opp med r900 i hvertfall men hva fortsatt litt usikker på hvilken reciver og effektforsterker han skulle velge.
Siden jeg er helt ny på surround-fronten, hvor mye pupp (effekt) bør en slik forsterker kunne gi til KEF R-serie for å låte spenstig nok? Regner med at min gamle NAD på 2x150W har spilt fletta av surroundforsterkere, men nå er det ikke lenger lydvolum som er målet, men detaljer, oppløsning og ....lytteglede. Onkyo TX-NR 1010, vil den være tilstrekkelig for KEFene og hvor langt av høyttalernes potensiale kommer den egentlig? (Spør sikkert mer enn 10 vise kan svare nå, men...) ;)
 
T

tce-teams

Gjest
Må få høre da roysen når q7 dine kommer og hvordan du opplever lyden på di , håper på ein lytte runde ein gang vist jeg er i nærheten av der du bor :)
Mvh Thomas Holm.
 
T

tce-teams

Gjest
Prøv og hør kefene dine på Marantz eller onkyo forsterkere fin fin lyd.
Takk for tips, det skal jeg absolutt gjøre.
Gjelder det forresten både stereo og surround-recievere?
Ja absolutt jeg hørte kef r 700 og 900 både på onkyo surround reciver og effektforsterker , og marantz surround reciver og effektforsterker . Begge er store vinnere når det kom til r serien i kef spør du meg. Har et familie medlem skjønner du som holder på og tester r 700 og r 900 , med onkyo reciver og effektforsterker og marantz reciver og effektforsterker. Så jeg fikk lov til og være med og lytte og komme litt med råd om hva jeg synes. Han endte opp med r900 i hvertfall men hva fortsatt litt usikker på hvilken reciver og effektforsterker han skulle velge.
Siden jeg er helt ny på surround-fronten, hvor mye pupp (effekt) bør en slik forsterker kunne gi til KEF R-serie for å låte spenstig nok? Regner med at min gamle NAD på 2x150W har spilt fletta av surroundforsterkere, men nå er det ikke lenger lydvolum som er målet, men detaljer, oppløsning og ....lytteglede. Onkyo TX-NR 1010, vil den være tilstrekkelig for KEFene og hvor langt av høyttalernes potensiale kommer den egentlig? (Spør sikkert mer enn 10 vise kan svare nå, men...) ;)
Onkyo tx-nr 1010 ville vert ein bra surround reciver det men ikke nok for og få ut det beste i lyden av r 700 , da må du nok ha ein 2/5 kanals effektforsterker for og få ut det beste av frontene. Når det kommer til lytte glede/oppløsning så er marantz min vinner i hvertfall både på film og musikk , den får ut detaljer jeg ikke har hørt før på mange av sanger og filmer jeg har hørt ein titalls ganger. Bassen er stram og fin , diskanten er luftig fin spredning med Varm og fyldig lyd.
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Det hjelper ikke at man har tatt hensyn til at det man taper i begynnelsen ikke kan repareres lenger ut i kjeden dersom man likevel taper dette man har prioritert å ikke tape tidlig i kjeden fra nedprioriterte forsterkere og høytalere.
Før denne debatten går noen vei er det viktig for meg å presisere at jeg prater om ting som blir bedre pr krone og ikke blir mer ekslusivt pr krone. Jeg prater ikke om ting som er kostbart fordi det er bygget 3 eksemplarer og konstruktøren skal ha igjen smitt og smule pluss litt til.
hvis jeg hadde hatt et begrenset budsjett på la oss si
200 frognertiere, ville jeg ha puttet 60 på Høyttalere og 140 på kilde og forforsterker og effekttrinn. I den rekkefølgen.
Ingen i denne debatten har nevnt eksklusivitet. Det vi debatterer er lydkvalitet. At du forsøker å vri på det jeg har skrevet, gjør ikke det du har skrevet mindre feilaktig av den grunn. Kilder er ikke det viktigste for lydkvaliteten!

Mvh
Roysen
Jeg er likevell redd for at du tenker på høyttalere som er så dyre at ingen kilder inkl cd spiller og forforsterker vil kunne bli forsvarlig å kjøpe.
Hvis du tenker på de nye q7 som du snart får er jeg selvsagt enig..Det ville jo vært galskap å brukt 1.5 mill på cd spiller og forforsterker.
Hva i alle dager er det du skriver? Det er jo nettopp til de beste høytalerne at man også kan forsvare et kjøp av de beste kildene, forforsterkerne og effektforsterkerne da disse ikke vil være noen begrensning for hverandre.

Et anlegg som består av en superkilde og nedprioritert forsterker og høytalere vil aldri spille bedre enn det forsterkerne og høytalerne evner likevel. Bortkastede penger på kilde. Den kan sikkert være fin som et eksklusivt objekt i racket, men den kommer ikke til sin rett.

Mvh
Roysen
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Vi begynte å prate om en høyttaler til 25.000. Det blir litt andre premisser å prate om høyttalere til 1.4 mill.
Til Kef r500 synes jeg godt det kan være værdt å bruke 50-60 tusen på kilde og effekttrinn.
Kilde her er altså cd spiller og forforsterkeren.

Så hvis du ikke endrer premissene så kan du godt delta i tråden Roysen. Det er bare koselig det..
 
R

Roysen

Gjest
Vi begynte å prate om en høyttaler til 25.000. Det blir litt andre premisser å prate om høyttalere til 1.4 mill.
Til Kef r500 synes jeg godt det kan være værdt å bruke 50-60 tusen på kilde og effekttrinn.
Kilde her er altså cd spiller og forforsterkeren.

Så hvis du ikke endrer premissene så kan du godt delta i tråden Roysen. Det er bare koselig det..
Jeg har diskutert utgangspunktet hele tiden. Det er du som har dratt eksklusivitet og dyre høytalere i debatten fordi du "tror" feilaktig at jeg mener noe annet enn det jeg skriver.

To ganger har jeg presisert at det jeg skriver gjelder på generelt grunnlag og ikke gjelder spesifikt for toppkomponenter eller eksklusive komponenter det finnes få av.

Innlegg er redigert, jfr regel 1. Mvh Høvdingen

Mvh
Roysen
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
37.344
Antall liker
37.153
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Som (nesten) alle andre har sagt: Høyttalerne først. Hvilke forsterkere du trenger kommer helt an på hvilke høyttalere de skal drive. Forskjellene mellom høyttalere er mye større enn forskjellene mellom forsterkere, så det er lettest å nå frem til et godt resultat ved å begynne i den enden. Finn høyttalere som låter bra med den musikken du liker. Se deretter på tall som følsomhet og impedans i høyttalerne, og sammenlign med gain og strømkapasitet i forsterkerne. Å si at "til den høyttaleren trenger du en forsterker til så-og-så mange kroner" er blindspor. To forsterkere kan koste omtrent like mye, men likevel ha helt ulike egenskaper sammen med en bestemt høyttaler.

Tommelfingerregler for hvor mange prosent av pengene som skal legges i ditt og datt har jeg liten tro på. Det går an å lage et utmerket anlegg med 150000 i høyttalere, 15000 i forsterkere, 5000 i kilder, og 500 i kabler. Det går også an å lage et utmerket anlegg med helt andre fordelinger. Mine dynaBel Euforia kostet vel ca 30000, men på mange dimensjoner holder de følge med det aller meste. Jeg har vel omtrent like mye i høyttalere, forsterkere, prosessor og analog kilde (platespiller + RIAA), og så koster vel den digitale kilden med server og streamer omtrent halvparten av det beløpet. Funker helt fint, det også.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jøss, her var det mye tull prat.

Hvilken enhet man bør legge mest penger er ikke satt på forhand.
Å sette prosent andeler blir bare tull!

Alt avhenger av matching og rommet!

Og ingenting blir bedre enn kilden, det burde da være selvsagt?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Personangrep er koselig Roysen..
At du skal bestemme hvem som skal få delta i tråden ligger vel omtrent på samme nivå?

Mvh
Roysen
Nå ser jeg at du har trykket regelbrudd på div innlegg fra meg. Jeg har ikke kommet med karakteristikker av deg jeg? Du er da hjertelig velkommen inn i en debatt du, men du tar jo alt så forferdelig personlig.
 
R

Roysen

Gjest
Personangrep er koselig Roysen..
At du skal bestemme hvem som skal få delta i tråden ligger vel omtrent på samme nivå?

Mvh
Roysen
Nå ser jeg at du har trykket regelbrudd på div innlegg fra meg. Jeg har ikke kommet med karakteristikker av deg jeg? Du er da hjertelig velkommen inn i en debatt du, men du tar jo alt så forferdelig personlig.
Å kalle noe en debatt når den ene parten ikke evner å forstå hva den andre skriver, ikke ønsker å fremstå som at han forstår hva den andre skriver eller ønsker å fokusere debatten på off topic detaljer/emner gir det ingen mening å fortsette.

Når jeg skriver gang på gang at det jeg skriver er på generelt grunnlag og du gang på gang klarer å tolke det dithen at jeg har de dyreste høytalerne i tankene, så gir det ingen mening å fortsette. Du mangler de enkleste former for å forstå en vanlig tankerekke og da er det ikke mulig å forklare deg at det du tror jeg mener hverken stemmer overens med det jeg mener eller har skrevet.

Jeg har dessuten ikke tatt noe personlig. Hva skulle det være? Det har da aldri handlet om meg. Nok en helt uforståelig konklusjonen fra din side.

jeg mistenker nesten at du "misforstår" med vilje for å provosere.

Mvh
Roysen
 
R

Roysen

Gjest
Og ingenting blir bedre enn kilden, det burde da være selvsagt?
Ingenting blir bedre enn kjedenes svakeste punkt. Det skal mye til at det er kilden.

Mvh
Roysen
Som Ivor har sagt i noen ti-år: Shit in = shit out.

Få koblet opp en bra platespiller i anlegget ditt så kan det hende du endrer oppfatning.
Dersom du bruker en Continuum Caliburn platespiller med Toshiba høytalere sier det seg selv at platespilleren ikke vil kunne gjøre det til et high end anlegg.

Mvh
Roysen
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det jeg mener når jeg skriver innledningsvis om å bruke mer penger på kilde, ergo cd spiller og forforsterker når han planlegger et kjøp av høyttalere til 25 tusen vil ikke være like logisk å gjøre hvis han hadde brukt 1 mill på høyttalere fordi jeg mener da at man ender opp med å betale for eksklusivitet fremfor kvalitet hvis kilden koster mer enn 1 million. Det var poenget mitt.
mitt anlegg som jeg mener er fornuftig satt opp består av
dac/strømforsyning : ca 50
Forforsterker/strømforsyning: ca 60
platespiller/riia/strømforsyning: ca 60
Høyttalere: ca 35
Effekttrinn: ca 20
 
R

Roysen

Gjest
Det jeg mener når jeg skriver innledningsvis om å bruke mer penger på kilde, ergo cd spiller og forforsterker når han planlegger et kjøp av høyttalere til 25 tusen vil ikke være like logisk å gjøre hvis han hadde brukt 1 mill på høyttalere fordi jeg mener da at man ender opp med å betale for eksklusivitet fremfor kvalitet hvis kilden koster mer enn 1 million. Det var poenget mitt.
mitt anlegg som jeg mener er fornuftig satt opp består av
dac/strømforsyning : ca 50
Forforsterker/strømforsyning: ca 60
platespiller/riia/strømforsyning: ca 60
Høyttalere: ca 35
Effekttrinn: ca 20
Hvorfor fortsetter du å mase om høytalere til 1 million når alle andre diskuterer på generelt grunnlag og når du også ber meg om å holde meg til topic (høytalere til 25K) ellers er jeg ikke velkommen i tråden?

Mvh
Roysen
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Fordi premissene ble satt når han nevnte Hegel H300 og Kef r500. Dermed skrev jeg at han burde gå for kilden først. Det er ikke på generelt grunnlag, men et forslag til komponentene i trådstarters budsjett hvor han muligens vil kunne med fordel velge en cd spiller/dac og en forforsterker som ligger prismessig litt høyere opp enn Kef r500.
Jeg forsto det som at han hadde veldig lyst på en Hegel H300 men lurte på om han skulle prioritere å kjøpe noe rimligere for å ha råd til dyrere høyttalere. Det er ikke jeg enig i, da jeg mener Hegelen vil være lurt å prioritere fremfor dyrere høyttalere. Hegelen er en del av kilden i og med at den inneholder en dac.
 

Roberth

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2010
Innlegg
2.496
Antall liker
289
Torget vurderinger
19
I mine anlegg har jeg i snitt et forhold mellom pris på høyttalere og forsterker(e) som er circa 2:1
Kommer helt an på konstruksjoner, jeg har forsterker til 30.000 og høyttalere til 10.000.
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Det jeg mener når jeg skriver innledningsvis om å bruke mer penger på kilde, ergo cd spiller og forforsterker når han planlegger et kjøp av høyttalere til 25 tusen vil ikke være like logisk å gjøre hvis han hadde brukt 1 mill på høyttalere fordi jeg mener da at man ender opp med å betale for eksklusivitet fremfor kvalitet hvis kilden koster mer enn 1 million. Det var poenget mitt.
mitt anlegg som jeg mener er fornuftig satt opp består av
dac/strømforsyning : ca 50
Forforsterker/strømforsyning: ca 60
platespiller/riia/strømforsyning: ca 60
Høyttalere: ca 35
Effekttrinn: ca 20
Er nok ikke så mange som er enig med deg.
Er forøvrig dine erfaringer med elektronikk bestående i stor grad med Naim og Linn, så skjønner jeg forøvrig hvorfor du føler du må høyt opp på prisstigen der. Det er produkter som gir lite for pengene IMO og hvor hvor toppnivået koster veldig mye. Det finnes mange produsenter som gir mye mer for pengene og hvor topp ytelse nåes mye tidligere. Pris er ikke alltid styrende.
 
R

Roysen

Gjest
Fordi premissene ble satt når han nevnte Hegel H300 og Kef r500. Dermed skrev jeg at han burde gå for kilden først. Det er ikke på generelt grunnlag, men et forslag til komponentene i trådstarters budsjett hvor han muligens vil kunne med fordel velge en cd spiller/dac og en forforsterker som ligger prismessig litt høyere opp enn Kef r500.
Jeg forsto det som at han hadde veldig lyst på en Hegel H300 men lurte på om han skulle prioritere å kjøpe noe rimligere for å ha råd til dyrere høyttalere. Det er ikke jeg enig i, da jeg mener Hegelen vil være lurt å prioritere fremfor dyrere høyttalere. Hegelen er en del av kilden i og med at den inneholder en dac.
Jeg spurte hvorfor du fortsetter å mase om høytalere til 1 million når alle andre skriver på generelt grunnlag?

Mvh
Roysen
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.680
Antall liker
3.322
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
I mine anlegg har jeg i snitt et forhold mellom pris på høyttalere og forsterker(e) som er circa 2:1
Kommer helt an på konstruksjoner, jeg har forsterker til 30.000 og høyttalere til 10.000.
Hva mener du? Jeg anbefaler ikke at alle andre bør velge et forhold på 2:1. Jeg sier bare at i mine anlegg så har jeg (tilfeldig?) endt opp med circa det forholdet (- og er for nøyd med de anleggene.)

edit: nå skal det sies at jeg har gulvstående høyttalere i 3 av 4 anlegg. I det oppsettet hvor jeg har stativhøyttalere så er faktisk forsterker litt dyrere enn ht.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Det er du hjertlig velkommen til å mene Orso. De kunne sikkert ha produsert det vesentlig billigere hvis de hadde satt hele produksjonen til Kina, men det får bli enn helt annen diskusjon. Jeg har selv valgt Naim og har holdt på i ca 4 år og har blitt fortrolig med hva ting koster.
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
423
Torget vurderinger
3
Og ingenting blir bedre enn kilden, det burde da være selvsagt?
Ingenting blir bedre enn kjedenes svakeste punkt. Det skal mye til at det er kilden.

Mvh
Roysen
Som Ivor har sagt i noen ti-år: Shit in = shit out.

Få koblet opp en bra platespiller i anlegget ditt så kan det hende du endrer oppfatning.
Dersom du bruker en Continuum Caliburn platespiller med Toshiba høytalere sier det seg selv at platespilleren ikke vil kunne gjøre det til et high end anlegg.

Mvh
Roysen
Visste ikke at du hadde gått over til Toshiba høyttalere, men selvsagt blir det da sannsynligvis noe bortkastet med en Caliburn/Cobra hvis ikke Toshiba plutselig har konvertert til ultra High-end og lager høyttalere på øverste hylle. I motsatt fall bør det holde lenge med en Sirius III :cool:

Uansett er det vel en noe usaklig sammenligning du kommer med her. det er ingen som har antydet det du skriver............
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Fordi premissene ble satt når han nevnte Hegel H300 og Kef r500. Dermed skrev jeg at han burde gå for kilden først. Det er ikke på generelt grunnlag, men et forslag til komponentene i trådstarters budsjett hvor han muligens vil kunne med fordel velge en cd spiller/dac og en forforsterker som ligger prismessig litt høyere opp enn Kef r500.
Jeg forsto det som at han hadde veldig lyst på en Hegel H300 men lurte på om han skulle prioritere å kjøpe noe rimligere for å ha råd til dyrere høyttalere. Det er ikke jeg enig i, da jeg mener Hegelen vil være lurt å prioritere fremfor dyrere høyttalere. Hegelen er en del av kilden i og med at den inneholder en dac.
Igjen kommer det et goddagmannøkseskaft svar fra deg. Jeg spurte hvorfor du fortsetter å mase om høytalere til 1 million når alle andre skriver på generelt grunnlag?

Mvh
Roysen
Fordi det ikke finnes noe som heter generelt grunnlag når man holder på med Hifi Roysen. Det ene valget dikteres av det andre.
Poenget mitt er at hvis du har fantastisk gode kilder kan man bruke nøyaktig de høyttalerene man ønsker uansett dyre eller billige. Det er vel knapt noe å komme utenom eller?
 

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
God elektronikk på middels høyttalere blir gjerne bedre enn middels elektronikk på gode høyttalere.
Det er veldig mange, prismessig, rimelige høyttalere som virkelig blomstrer når de blir forspent med god elektronikk.

Mitt råd: Finn et par høyttalere* som du har lyst på og trolig vil passe rommet ditt bra, og sett av nok midler til elektronikk som kan få de til å blomstre.
Tillegg: *og som passer dine preferanser selvfølgelig.

Edit: Tillegg
 
Sist redigert:

Holmium

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
3.444
Antall liker
789
Torget vurderinger
5
Jeg tror "mitt" vil spille bedre enn "ditt". ;)
Ser smileyen, men tror nok du på sett og vis mener det. Derav følgende spørsmål:
- Hva er bedre?
- Og for hvem vil det være bedre?
 

Kalle Klovn

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.09.2009
Innlegg
3.680
Antall liker
3.322
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
7
Som Ivor har sagt i noen ti-år: Shit in = shit out.

Få koblet opp en bra platespiller i anlegget ditt så kan det hende du endrer oppfatning.
Du har et poeng når det gjelder platespillere. Jeg har to stykker i mine oppsett en Denon DP-47f (fra 1987) med DL160 og en Rega P9/RB1000/Apheta. På disse oppsettene er det en distinkt forskjell. Når det gjelder digitale medier så har jeg (og har eid) et vell av CD spillere, serverløsninger og DAC'er i forskjellige prisklasser. Når man bare korrigerer for ulikt utgangsnivå på de forskjellige digitale kildene så er det i mine ører langt vanskeligere å skille dem enn når det gjelder platespillere.

For øvrig er det fornuftig nok det som Ivor sier, men i dag er det ganske utrolig hvor bra enkelte billige DACer har blitt. Den billigste DACen som jeg eier er en Cambridge Audio DacMagic Plus, jeg kan ikke si noe annet enn at det er en rasende bra DAC til prisen. I dag (litt tilfeldig og kanskje kortsiktig) står det oppkoblet på et anlegg hvor forsterker og høyttalere er i en langt- langt dyrere klasse - uten at den spiller seg bort av den grunn.

For øvrig har jeg ett punkt som for meg har vært vesentlig i forhold til hvordan jeg har allokert kapital i mine egne anlegg: ØKONOMISK LEVETID på komponenten. For 30 år siden var "fin" elektronikk (som prosessorer) dyrt mens mekaniske komponenter, høyttaler kasser, trafoer mm var mindre dyre (relatively speaking). Det ser du typisk av byggekvaliteten på feks platespillere og forsterkere fra 70-80 tallet. De var bygget for å tåle et bombenedslag! I dag er det reversert slik at "fin" elektronikk er billig, og alt som "veier" noe er dyrt. Den teknologiske utviklingen har vært og er langt raskere på "fin" elektronikk, og slike komponenter vil defor trolig raskere bli utkonkurrert av nye og rimeligere produkter enn om en for ekesempel ser på et rørbasert effekttrinn - der går framskrittene saktere. Slikt sett så kan man beregne kostnaden (før vi snakker om nytten og gleden!) til et produkt som en kostnad per år = (kjøpspris-salgspris)/antall bruksår. Hvis dere ser på feks dyre digitale kilder så faller annenhånsverdien av disse normalt langt raskere enn for en robust bygd forsterker. (noen som har en brukt DVD spiller for salg?! -uansett hvor bra den var i sin tid er den neppe mye verdt nå) Hos meg har dette vært en faktor som har gjort at jeg har vært mer forsiktig med å kjøpe fryktelig dyre digitale kilder - da kan jeg heller bytte oftere. Av det jeg har hatt i hus (lånt eller eid) så tror jeg feks ikke noen av de digitale kildene har overgått min NAD M51, på tross av at de kanskje har kostet 4 ganger så mye.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
I denne prisklassen vill jeg sagt att å velge en høyttaler som er passe tungdrevet, som igjen gjør att en forsterker for jobbe litt, de låter gjerne mye bedre når de får gjøre det.
Sørg for att valgte forsterker har en variabel linje ut, subwooferutgang, og suppler den valgte høyttaleren med en subwoofer.
Jeg ville helt klart gått for en integrert i dette tilfellet...

Klart lydende høyttaler uten for imponerende bass, så en sub ved siden av. Det er veldig lurt i klassen 50-60 lapper for en amp + ett høyttalerpar.
Subwooferen? Lag en egen tråd om denne når høyttaler er på plass. Kanskje man ikke trenger subwoofer engang... Hvem vet.

Om man velger seg en fet høyttaler med fet bass vil dette svært fort gjøre att man ønsker seg en kraftigere amp, for å tøyle bassen. Bortkastet tid og penger!
Passe nøytral hovedhøyttaler, så dialer du inn morrofaktoren med subben.

Slææk ville jeg tenkt.

Jeg har seffern tanker om amper og høyttalere og subber. Men trådstarter bør ta seg en kopp kaffe, se på rommet sitt, og kanske kjøpe etter Jul, finne noen fine tilbud eller noe sånt. Finne ut hva han trenger, og hvor mye dette vil endre nåværende oppsett.
Å starte helt fra scratch som jeg skjønner er ønskelig gjør du ikke over natta. Det er helt dust, og bør unngåes! (uten en plan mener jeg...)
Tenke litt, høre litt. ikke handle noe for tidlig!

----

Jeg har bare skumlest tråden, så jeg vet ikke om trådstarter sa noe om hva han hadde?

---

Hva kommer først? . En brukbar plan, spør du meg... :cool:

mvh
 
Sist redigert:
R

Roysen

Gjest
Fordi premissene ble satt når han nevnte Hegel H300 og Kef r500. Dermed skrev jeg at han burde gå for kilden først. Det er ikke på generelt grunnlag, men et forslag til komponentene i trådstarters budsjett hvor han muligens vil kunne med fordel velge en cd spiller/dac og en forforsterker som ligger prismessig litt høyere opp enn Kef r500.
Jeg forsto det som at han hadde veldig lyst på en Hegel H300 men lurte på om han skulle prioritere å kjøpe noe rimligere for å ha råd til dyrere høyttalere. Det er ikke jeg enig i, da jeg mener Hegelen vil være lurt å prioritere fremfor dyrere høyttalere. Hegelen er en del av kilden i og med at den inneholder en dac.
Igjen kommer det et goddagmannøkseskaft svar fra deg. Jeg spurte hvorfor du fortsetter å mase om høytalere til 1 million når alle andre skriver på generelt grunnlag?

Mvh
Roysen
Fordi det ikke finnes noe som heter generelt grunnlag når man holder på med Hifi Roysen. Det ene valget dikteres av det andre.
Poenget mitt er at hvis du har fantastisk gode kilder kan man bruke nøyaktig de høyttalerene man ønsker uansett dyre eller billige. Det er vel knapt noe å komme utenom eller?
Det er vel helt unødvendig med de beste kildene dersom høytalerne ikke kan gjengi på samme nivå? Høytalervalget er styrende.

Mvh
Roysen
 

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Innlegg
3.821
Antall liker
423
Torget vurderinger
3
Det er vel helt unødvendig med de beste kildene dersom høytalerne ikke kan gjengi på samme nivå? Høytalervalget er styrende.

Mvh
Roysen
Det er helt unødvendig med de beste høyttalerne dersom kildene ikke kan levere på samme nivå. Kildevalget er styrende.

Hva i utsagnet ditt er mer riktig enn i mitt?
 
Topp Bunn