Kjekt at noen har slik selvkontroll at ting uten betydning ikke sklir helt utTakk for det, det samme til deg også!
Kjekt at noen har slik selvkontroll at ting uten betydning ikke sklir helt utTakk for det, det samme til deg også!
Ha ha, du motsier deg ikke så rent lite. Du sier at du begynner med høyttalerene, men du besitter jo allerede et anlegg som du skal ha, så da stemmer vel ikke det helt?Nei jeg synes ikke du har det, leste de 2 siste sidene om igjen nå.
Du skriver mye, men ikke en grunn.
De fleste setninger går i gata av "min logikk tilsier at da burde de velges sist".
Og jeg skjønner ikke helt logikken, og jeg er nysgjerrig på hva du egentlig mener.
Når jeg skal teste høyttalere bruker jeg den forsterkeren og utstyret jeg allerede har, putter høyttalerne i kinoen min og setter på Pantera
Min erfaring er at alle andre komponenter jeg bytter blir som småtweaking i forhold forskjellen mellom de ulike høyttalerne, og jeg har ikke noen problemer med å mixe og matche de andre komponentene i ettertid.
Dersom du ikke skjønner hva jeg sier, deg om det!
I klartekst: høyttalerene spiller utifra rommet. Det er vi enige om.
Det vi ikke er enige om er hvor hvor de andre komponentene spiller inn.
Jeg mener at ikke noen komponent har mer betydning enn andre, men at alt må matches. Disse er IKKE avhengig av rommet.
Jeg pleier å kjøpe enheter på grunnlag av kompisers anbefalinger, tester (flere en 1 god test) og lytting hos kompiser/butikker. Egenlyden til forsterkere er noenlunde lik og det er lettere å velge dette først, etter at man har funnet noe man tror man vil like. Signalkliden kommer vel mere etter lommeboken enn noe annet.
Da står høyttalere igjen, for når du har skaffet deg resten av anlegget, da først kan du sjekke om høyttalerene passer din stue og ditt anlegg!
Dersom du kjøper høyttalere først, så ender du sansyneligvis opp med å måtte bytte etter å ha kjøpt resten...
Det at du rakker ned på Sierra sier alt om din uvitenhet...Folk kjøpte sikkert VHS og Ford Sierra fordi det var så bra......Selvsagt kan de ha det, men typisk er det vel større forskjell i høyttaleres egenlyd og interaksjon med et rom enn det er forskjell på andre komponenter? Det er i alle fall det som er den vanlige oppfatningen
Har ikkje tenkt på det sånn før, men du har faktisk rett. Det er veldig greitt å velje høgtalarar som ekskluderar det aller meste av forsterkarane som finnest på marknaden. Då vert valet mykje lettare i neste omgong. Problemet er berre den forferdeleg lange oppspraingstida til forsterkarfinansiering.....Ja, ikke sant!? Med ditt valg av ht så er den mange forsterkere som blir lite relevante å vurdere. En grei start det.Eg har kjøpt høgtalarar.
No sparar eg slik at eg skal få råd til forsterkar også.
Erfaringar er ikkje dumme. Men slike kan lett verte dyrekjøpte....Det kalles erfaring. Kombinert med kunnskap.Og hvordan i alle dager vet du at den høyttaleren du kjøper matcher ditt rom om du ikke allerede har det anlegget det skal brukes påTror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
Hvordan vet du at de låter i ditt rom?
For vestlendinger er ALT dyrt!Erfaringar er ikkje dumme. Men slike kan lett verte dyrekjøpte....Det kalles erfaring. Kombinert med kunnskap.Og hvordan i alle dager vet du at den høyttaleren du kjøper matcher ditt rom om du ikke allerede har det anlegget det skal brukes påTror nok at all fornuft tilsier å starte med ht, og definitivt særlig dersom rommet er gitt. De MÅ matche rommet / musikktype/ smak & behag først og fremst, så kan en bygge videre derfra. De andre komponenten vil normalt ha langt mindre innvirkning på sluttproduktet.
Hvordan vet du at de låter i ditt rom?
Nei, da misforstår du veldig. Jeg sier ingenting om det, jeg bare mente at det var nokså klart det jeg mente. Men jeg kan ha tatt feil der og tar selvkritikk på det.Og du trenger ikke komme med noen insinuasjoner om mitt intelligensnivå bare fordi jeg ber deg utbrodere litt ;-) Så veldig klartekst har ikke det du har skrevet vært.
Genialt!Jeg satt i inntakskomiteen på Westerdals reklameskoleet år. Oppgaven det året var å lage noe på "hva kom først, høna eller egget?" En meget kreativ søker fikk tak i ei dau høne og et egg. Så bestilte han to sykkelbud som dro avgårde samtidig for levering til Westerdal med høne og egg.
Høna kom først
Et egg er vel pr. definisjon IKKE kjønnsmodent og kan vel følgelig ikke "komme"...??Jeg satt i inntakskomiteen på Westerdals reklameskoleet år. Oppgaven det året var å lage noe på "hva kom først, høna eller egget?" En meget kreativ søker fikk tak i ei dau høne og et egg. Så bestilte han to sykkelbud som dro avgårde samtidig for levering til Westerdal med høne og egg.
Høna kom først
Vel, i alle tilfeller så må "noe" legge ett egg og "noe" ruge... så aristoteles har rett. Spørsmålet er meningsløst. Enten eksisterer begge, eller så dør egget...
For å avslutte denne debatten fra min side, så vil jeg si til Brightside, følg lommeboka og ørene dine! Det er ingen fasit! Bare husk at det du må jobbe mest med er høyttalerene, både type, størrelse og ikke minst plassering. Alt avhenger av rommet ditt. Og sjansen for at du må bytte høyttalere er større enn om du finner deg signalkilde og forsterker løsning etter din lommebok og nivå først.Sett litt rundt på ulike forsterkere.
Gikk inn på Oslo Hifisenter og sa jeg hadde hørt Hegel H300 og likte den veldig godt.
Fikk et spørsmål om hva slags høytalere jeg hadde. Jeg ble paff og sa at jeg tenkte å oppgradere hele stereooppsettet.
Da fikk jeg til svar at jeg burde velge høytalere først.
Så hva skal jeg se etter først?
Høytalere eller forsterkere?
Og gjerne med en begrunnelse så jeg blir et litt mindre spørsmålstegn.
PS: Hadde jeg hatt penger da jeg var innom, så hadde jeg trolig gått ut med et par KEF R500....
Enig med sistnevnte taler: mange veier fører til Rom - og fasiten inneholder alle slags svar.For å avslutte denne debatten fra min side, så vil jeg si til Brightside, følg lommeboka og ørene dine! Det er ingen fasit! Bare husk at det du må jobbe mest med er høyttalerene, både type, størrelse og ikke minst plassering. Alt avhenger av rommet ditt. Og sjansen for at du må bytte høyttalere er større enn om du finner deg signalkilde og forsterker løsning etter din lommebok og nivå først.Sett litt rundt på ulike forsterkere.
Gikk inn på Oslo Hifisenter og sa jeg hadde hørt Hegel H300 og likte den veldig godt.
Fikk et spørsmål om hva slags høytalere jeg hadde. Jeg ble paff og sa at jeg tenkte å oppgradere hele stereooppsettet.
Da fikk jeg til svar at jeg burde velge høytalere først.
Så hva skal jeg se etter først?
Høytalere eller forsterkere?
Og gjerne med en begrunnelse så jeg blir et litt mindre spørsmålstegn.
PS: Hadde jeg hatt penger da jeg var innom, så hadde jeg trolig gått ut med et par KEF R500....
Finn ut hvor du vil ligge i prisleie, lag en plan og sjekk ut hvem som har den lydfilsofien du ser etter. Har du et enkelt rom, så kan det å kjøpe høyttalere først være en måte å gjøre det på. Har du et vanskelig rom, kjøp det andre først og test ut høyttalere til du finner det du leter etter! Og ikke hør for mye på oss grinebitere som tror vi har svaret på alt!!Jeg har tatt feil mange ganger og jeg lærer hver eneste dag...
Nei, da misforstår du veldig. Jeg sier ingenting om det, jeg bare mente at det var nokså klart det jeg mente. Men jeg kan ha tatt feil der og tar selvkritikk på det.Og du trenger ikke komme med noen insinuasjoner om mitt intelligensnivå bare fordi jeg ber deg utbrodere litt ;-) Så veldig klartekst har ikke det du har skrevet vært.
Hele poenget mitt er at dette ikke er så lett som mange av dere sier. Det er ikke noe fasit svar og det blir faktisk færre og og færre fasit svar desto dyrere utstyr man kjøper!
Og enda færre jo mer erfaring og kunnskap man besitter....Det er ikke noe fasit svar og det blir faktisk færre og og færre fasit svar desto dyrere utstyr man kjøper!![]()
Ja, der er rart. Med mere erfaring og mere kunnskap, så skjønner man også at man trenger å lære og prøve enda mere...Og enda færre jo mer erfaring og kunnskap man besitter.![]()
Jeg har bygd system. Vil jeg ha ny lyd skrur jeg EQ...Eg har kjøpt høgtalarar.
No sparar eg slik at eg skal få råd til forsterkar også.
I det tilfelle kan du starte med en Mcintosh forsterker med tonekontrollerDet kjem ikkje berre an på rommet, men også på kva livsfaste ein er i. Dersom "rommet er konstant" og du kan sjå deg sjølv med dette rommet dei neste åra, er det klart at du bør bruke tyngda av ressursar på å få høgtalarane som fungerer optimalt her, og deretter styre så godt du kan med å tilpasse resten til dette. Men om du er på flyttefot, under utdanning, singel og har håp om å endre adresse, vert det ein ekstrakostnad ved at du må selje unna gamle greier fordi ditt nye lytterom er svært annleis det du får.
Og så har vi dette med å gjere varp, då: finn du den perfekte dings til ein svært attraktiv pris, må du berre vurdere å byggje resten av anlegget rundt...