Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Vi et da på hifisentralen så knivsnobberi er selvsagt innafor, jeg ville bare påpeke at en smidd fryktelig dyr kniv krever like mye om ikke mer kjærlighet enn en billige variant :) Gode bryner er også kostbart og forbruksvare så det lureste er nok å sende knivene til slip i ny og ne.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi et da på hifisentralen så knivsnobberi er selvsagt innafor, jeg ville bare påpeke at en smidd fryktelig dyr kniv krever like mye om ikke mer kjærlighet enn en billige variant :) Gode bryner er også kostbart og forbruksvare så det lureste er nok å sende knivene til slip i ny og ne.
    Enig. Knivslip, gulvvask, skjortestryk, skopuss og maling... hva ellers har man innvandrere til?

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Dagens middag;

Kokt fersk kål,

Stekte pølser,

Potet,

Brun saus ( IKKE posesaus!! )

Tyttebær!

Utrolig godt og veldig nostalgisk!:rolleyes:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    "Villkveite"... "Villfanget torsk".... Dette blir mer og mer snålt og tildels absurd...
    Det er betydelig forskjell på vill og oppdrett kveite.
    Mye større forskjell enn på feks. vill og oppdrett laks.

Jeg jobber hos sjømatgrossist.
    Vi selger villkveite til restauranter som varmebehandler fisken.
    De som lager sushi/sashimi bruker utelukkende oppdrett kveite.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.240
    Sted
    '
    Mat:
    Starter: Loff reker
    Forrett: Smørbrød med krabbesalat
    Hovedrett: Laks, pasta, kapers, dill..
    Mellommåltid: Ost (Kraftkar)
    Dessert: Hjemmelaget is og bringebær.

Drikke:
    2010 Recaredo Terrers Gran Reserve
    2004 Veuve Clicquot La Grande Dame

Tja, stort bedre blir vel ikke dette livet.

KUK1.jpg

KUK2.JPG

KUK3.JPG

KUK4.JPG

KUK5.JPG

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.799
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    "Villkveite"... "Villfanget torsk".... Dette blir mer og mer snålt og tildels absurd...
    Det er betydelig forskjell på vill og oppdrett kveite.
    Mye større forskjell enn på feks. vill og oppdrett laks.
    OK - selv om jeg skjønte poenget, var jeg ikke klar over at kveiteoppdrett hadde kommet seg såpass at det er blitt kommers og relativt lett tilgjengelig.... kanskje det har noe med at jeg bor midt i verdens beste fiskefat, med god tilgang på ypperste kvalitet - ofte også gratis....

OAlex

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Antall liker
    1.466
    Sted
    Trondheim
    Gryte av pulled pork, hakket tomat, og sur surkål. Krydret med chili og gurkemeie. Enkelt, billig, kjapt, og godt.

DSC_0820.jpg

Edit: ..og tilsett olivenolje.

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Enkelt, godt og grønt i dag. Er det spargelsaison så er det spargelsaison.

Har vært glad i asparges siden jeg selv var barn og det gleder meg at arvingene er det samme.

Nytt av året er det at jeg endelig har fått somlet meg til å kjøpe passende kjele. Høy men med liten diameter burde den vel funke bra også for koking/damping av andre grønnsaker for mindre middager skulle jeg tro. Tenker da mindre poteter i bånn i vann, over det tykke skiver gulerot og så blomkål/brokkoli buketter og/eller rosenkål på toppen.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Hvit asparges med beurre blanc.

Grillet andebryst, nudler, ymse grønnsaker og en saus i en eller annen asiatisk stil jeg hadde i fryseren.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Asparges er fantastico!
    Ikke sant? Sikkert mange variasjoner men jeg har kommet til at det som funker best for oss er en potetskreller som bare tar det tynneste laget på skuddene når de er ferske som nå.

Lar dem deretter hvile i en stor bolle med vann og isbiter før jeg sjokker dem i en allerede kokende kjele med passe salt.. Og nå som jeg endelig fikk kjøpt meg passende kjele ble de både kokt og gikk ned på høykant.

Hjemmelaget hollandaise og nykokte/smørdampede småpoteter med mye finhakket persille. Litt ferskkvernet pepper over sausen når den er dandert over aspargesene som et bredt magebånd, og det var det hele.

Ingen heksekunst akkurat, men du verden så godt det er i sesongen.

C

cruiser

Gjest
    Godt brød, godt smør, asparges døppa i et bløtkokt andeegg.. mmm

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Godt brød, godt smør, asparges døppa i et bløtkokt andeegg.. mmm
    Har ikke prøvd med bløtkokt andeegg men det høres ut som en utmerket kombinasjon.

Var litt fristet til å legge til noen tynne skiver med godt fenalår på tallerken men klarte å besinne meg. Disse par ukene skal aspargesen være i sentrum når de står på middagsbordet.

Er ganske så tradisjonell så de blir enten tilberedt med hollandaise eller med hickoryrøket bacon. Men veldig åpen for tips for å videre nyte disse årstidens store gleder.

D

Danke

Gjest
    Vi har fått tak i en nydelig stor oppkuttet oksehale. Og jeg lurer på om noen har en god oppskrift på Oksehale suppe?

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    D

Danke

Gjest
    Igår fikk vi nyskåret svensk Entrecote av Hans på Nordby Supermarked... Det smakte fortreffelig, høye biffer var det også

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Dinner for one i går siden de andre var andre steder. Lagde to burgere, puck fra Rema, Brioche fra Meny.

1) Aioli, ruccola, tomat, sylteagurk, syltede jalpenos, cheddar, fermentert chilisaus
    2) Aioli, ruccola, tomat, syltede rødbeter, stekt løk med brunt sukker og balsamicoeddik.

2) var en suksess og skal gjentas. 1) var også god, men er jo ganske standard vare.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    La et par kilo bog i smokeren før jeg gikk på jobb idag.. resultatet blir pulled pork og coleslaw

D

Danke

Gjest
    Denne retten lærte jeg av en narkobaron på Ullersmo. Jeg satt ikke inne der men så han forklarte oppskriften i aksjon på fengselskjøkkenet på NRK brennpunkt.

Kok Jasmine ris, ta en tom brødpose hiv Graham masala, tandoori og curry oppi. Masse et par teskjeer av hvert, litt chili, og hell oppi masse soya saus. Hell så oppi kyllingfilet oppkuttet, og gni det godt inn i krydder.

Hell posen i panna og stek godt på høy varme. En god stund si 3 4 min etter du har vendt hiver du på kuttet paprika og blander det inn.

I solidaritet med han som sitter nå på Bastø drikker jeg cola.

Pasta al dente til sønnen min, med en klikk smør og masser av ufiltrert jomfru olivenolje..

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Maschmanns har fått inn Rubia Gallega (Galician Blonde) kjøtt.

Burp.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Pizza. Man har da selvsagt en vedfyrt pizzaovn på terrassen og en stabel med ved av bøk og epletre i garasjen. Bor tross alt på Oslos beste østkant.

Ruccola og serranoskinke i tillegg til mozzarella og tomatsaus. Satte deigen i dag tidlig med surdeig og homeopatiske mengder vanlig gjær.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Lammeskanker braisert for tre-fire dager siden. Kraft av en boks hermetiske tomater, vann, de fire store, rødvin og hvitløk. Krydret med timian, rosmarin og bladpersille.

Saus på innkokt kraft montert med smør, salt og pepper. Jordskokkpuré til.

Rioja grand reserva i glasset.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jamie Olivers "5 ingredienser":

Pølsepannekos:
    Cherrytomater - hvitløk - rosmarinfocaccia - hvite bønner - chipolatapølser

IMG_20180428_195732.jpg

• Laster inn…