Sanne ord det der. Å slipe dem og ikke bare leke klovn med et knivstål er så viktig, og det meste får en fin egg om man bruker litt tid. Selv bruker jeg mest kniver fra Ikea, og har en grei japaner til finkutting av grønnsaker. Ellers er Victorinox og slikt helt greit og no-bullshit.Kniver trenger heller ikke være så dyre. Kjøp heller en "rimeligere" kniv og en god 1000/5000 slipestein. Fra min tid i restaurantbransjen var vi titt å ofte hjemme hos folk å lagde mat. Type valentines og slikt kan må få leid inn folk fra sin favorittrestaurant.. fikk flere ganger beskjed om at kniver det trengte jeg hvertfall ikke drasse med meg, det hadde de kontroll på ja. Gikk aldri på den selvsagt, som regel sa var det 3-4k tamahagane kniver de skrøyt av.... med egg som en kam.
Takk for den, Arve. Er strengt tatt ikke særlig glad i verken portvin eller sjokolade, men noen ganger kan jo også ting jeg ikke er begreistret for hver for seg bli godt sammen. Så skal gi den komboen et forsøk. Ellers veldig åpen for tips på gode Bacalao-restauranter om du har noen å anbefale.Porto er ein flott by. I sommar fekk eg beste grilla lammeribba eg har hatt nokon gong. I uterestauranten ved sida av Sandemans vinhus. Trekolgrill, og fantastisk kvalitet.Ser frem til å tilbringe store deler av påsken i Porto i år. Første gang på på det euopeiske sørvestlandet.Dette med bakalao og tomat er fyrst og framst norsk. Variasjonane går mellom Hågensen (Ålesundsversjonen, med potetene ved sida av, og utan kvitlauk) og Kristiansundvarianten (vågar ikkje seie noko om dette i frykt for å få Karl-Erik på nakken...) I Spania har eg fyrst og framst sett tomatvariantar, der også, men i Portugal er bacalhau synonymt med klippfisk av torsk, som serverast på minst 1000 (eg overdriv ikkje) måtar. Det vart sagt at ei jente ikkje var gifteferdig før ho kunne lage bacalhau på minst 365 ulike måtar - ein må ha variasjon i kosten. Få tak i ei portugisisk kokebok.Hvit bakalao, som stort sett er bakalao hvor tomatene er byttet ut med fløte.
(litt merkelige fargestikk på bildet, har vel kanskje med månen å gjøre)
Vis vedlegget 483732
Ein av variantane som er veldig god, og litt annleis er "Bacalhau a bras". "Bacalhau a natas" er også ein fin sak.
Og prøv kombinasjonen mørk sjokolade + portvin (ruby, likar eg best i den samanhengen). Då skjønar du vitsen med portvin.....
Lagde ikke middag i dag.
Ute ved rådhusbrygga, Skur 33.
Villkveite, dæven steike og den var god.
Dette er en tråd om hva du lagde til middag, ikke hva du eventuelt kjøpte..Palace Grill i går.
Skulle tatt seg ut om man skulle poste hver gang man griller.Berre eg som grilla i dag?
Berre eg som grilla i dag?
Er sikkert i tillegg tatt på sluk i Glomma!"Villkveite"... "Villfanget torsk".... Dette blir mer og mer snålt og tildels absurd...
Speilegg står seg mot hva som helst. Den ultimate føde.Er ikke lett å stille opp i denne tråden med to speilegg på kneippbrød til middag..
Vis vedlegget 490792
Protesterer ikke på at slipte billigkniver kan kutte, men hva er galt med tamahagane og hva betyr det at eggen var som en kam? Skadd eller bare sløv?Kniver trenger heller ikke være så dyre. Kjøp heller en "rimeligere" kniv og en god 1000/5000 slipestein. Fra min tid i restaurantbransjen var vi titt å ofte hjemme hos folk å lagde mat. Type valentines og slikt kan må få leid inn folk fra sin favorittrestaurant.. fikk flere ganger beskjed om at kniver det trengte jeg hvertfall ikke drasse med meg, det hadde de kontroll på ja. Gikk aldri på den selvsagt, som regel sa var det 3-4k tamahagane kniver de skrøyt av.... med egg som en kam.