Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• motoren

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Antall liker
    42.464
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    30
    Hopper over middagen i dag og koser meg heller med ferske syltelabber fra en lokal slakter :)

mvh

0_0_0_0_250_246_csupload_65578643.jpg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kniver trenger heller ikke være så dyre. Kjøp heller en "rimeligere" kniv og en god 1000/5000 slipestein. Fra min tid i restaurantbransjen var vi titt å ofte hjemme hos folk å lagde mat. Type valentines og slikt kan må få leid inn folk fra sin favorittrestaurant.. fikk flere ganger beskjed om at kniver det trengte jeg hvertfall ikke drasse med meg, det hadde de kontroll på ja. Gikk aldri på den selvsagt, som regel sa var det 3-4k tamahagane kniver de skrøyt av.... med egg som en kam.
    Sanne ord det der. Å slipe dem og ikke bare leke klovn med et knivstål er så viktig, og det meste får en fin egg om man bruker litt tid. Selv bruker jeg mest kniver fra Ikea, og har en grei japaner til finkutting av grønnsaker. Ellers er Victorinox og slikt helt greit og no-bullshit.

Skarpekniver har lagt ut en grei intro:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Har Victorinox og sliper, så alt vel der.

Takk for tips om vasking av stavmikser cruiser.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Hvit bakalao, som stort sett er bakalao hvor tomatene er byttet ut med fløte.
    (litt merkelige fargestikk på bildet, har vel kanskje med månen å gjøre)

Vis vedlegget 483732
    Dette med bakalao og tomat er fyrst og framst norsk. Variasjonane går mellom Hågensen (Ålesundsversjonen, med potetene ved sida av, og utan kvitlauk) og Kristiansundvarianten (vågar ikkje seie noko om dette i frykt for å få Karl-Erik på nakken...) I Spania har eg fyrst og framst sett tomatvariantar, der også, men i Portugal er bacalhau synonymt med klippfisk av torsk, som serverast på minst 1000 (eg overdriv ikkje) måtar. Det vart sagt at ei jente ikkje var gifteferdig før ho kunne lage bacalhau på minst 365 ulike måtar - ein må ha variasjon i kosten. Få tak i ei portugisisk kokebok.
    Ein av variantane som er veldig god, og litt annleis er "Bacalhau a bras". "Bacalhau a natas" er også ein fin sak.
    Ser frem til å tilbringe store deler av påsken i Porto i år. Første gang på på det euopeiske sørvestlandet.
    Porto er ein flott by. I sommar fekk eg beste grilla lammeribba eg har hatt nokon gong. I uterestauranten ved sida av Sandemans vinhus. Trekolgrill, og fantastisk kvalitet.
    Og prøv kombinasjonen mørk sjokolade + portvin (ruby, likar eg best i den samanhengen). Då skjønar du vitsen med portvin.....
    Takk for den, Arve. Er strengt tatt ikke særlig glad i verken portvin eller sjokolade, men noen ganger kan jo også ting jeg ikke er begreistret for hver for seg bli godt sammen. Så skal gi den komboen et forsøk. Ellers veldig åpen for tips på gode Bacalao-restauranter om du har noen å anbefale.

bjarnetv

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Antall liker
    5.822
    Sted
    oslo
    raspet en potet og friterte den

IMG_3285.jpg

stekte litt løk og hadde oppi litt hvitløk, klippfisk og oliven.
    IMG_3286.jpg

blandet i litt egg og vipps, Bacalhau a bras
    IMG_3287.jpg

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nå har jeg testet ut mandolinjern og laget pommes frites. De ble små men veldig gode. Så nå kommer jeg til å bli tjukk og feit og det er din skyld, cruiser :) :)
    Takk for gode tips.
    IMG_20180326_185250678.jpg
    IMG_20180326_182627947.jpg

Veldig enkel middag i dag
    IMG_20180326_183238187.jpg

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Overvekt og mandolin (eller ukulele om man vil være petinetisk) går som hånd i hanske. No wories!

Sist redigert av en moderator:

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.028
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Lagde ikke middag i dag.
    Ute ved rådhusbrygga, Skur 33.
    Villkveite, dæven steike og den var god.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.095
    Torget vurderinger
    0
    Middag "aber heute"?

Grønnsalat av Isbergsalat, Ruccolasalat, grønn, rød, gul og orange paprika, agurk, gulrot, vårløk, rødløk og blomkål. Alt kuttet i passende små biter.

Stekt kyllingfilet.

Synnøve 10% gulost.

Ananas i biter,

Egg i båter.

Pasta penne.

Sweet Chilli saus.

Baguette med kryddersmør.

Kalorifattig så man kan spise seg god og mett uten å æse ut over alle liv-vidder!

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.240
    Sted
    '
    Potet, løk, gul paprika, fløte, olivenolje, safran og chablis koket opp sammen med saltet og tørket torsk fra Kristiansund.

1BB1210.JPG

Ved siden av en hvitvin fra Petit Chablis som påståes å dufte av tang og østers med innslag av sitrus, samtidig som den skal ha pen fylde og dypt mineralrike, samt lang fersk utgang med delikat sitrustoner (Vinlyrikk i DN).

1BB1211.JPG

Champagnen fra GH Mumm var en starter sammen med reke- og skinke-kanapeer, men kjerringhelvetet mente den var for søt og minnet om Cava, så det er kanskje like greit at det var siste krukke av den typen som forsvant i går.

Kafe og JD’s til dessert.

1BB9203.JPG

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    I Lisboa var vi på (visstnok) en fin restaurant og fikk servert skalldyrsuppe, brasme(!), perlehøns og dessert.
    Det var egentlig smakløst.....
    Vinen var bra.
    Screenshot_20180414-172924.jpg
    20180414_172546-COLLAGE.jpg

Så umiddelbart etter at jeg kom hjem så laget jeg meg noe med smak; kalkun og frikasé-saus

IMG_20180413_194356857.jpg

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    Rita Amundsen holder kurs om hva man kan lage av retter fra hva folk flest bare går forbi.

hun kaller seg Solskinnet på Instagram, for dem som blir nysgjerrige.

images.jpg

Unknown2.jpg

Unknown.jpg

rita.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Palace Grill i går. Veldig bra, som alltid. Oppgradert vinpakke var virkelig en höydare. Er jo normalt alment kjent som den beste vinpakken i byen påde på kvalitet og ikke minst kvantitet. Vi var 7, hvorav en ikke drakk vin så det passet perfekt med en flaske pr. rett.

Fikk andreeverterriene som en av rettene. Det tror jeg ikke jeg har fått i Oslo på i alle fall 10 år. Fint med noen som ikke kjører ny-nordisk hele tiden: Det var kamskjell, gåselever, kongekrabbe, kveite, grønne asparges fra Norge og hvite fra Tyskland, fransk vårkylling, lam, slush, ost og dessert.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Svineribbe, potetsalat, svidd purre og saus på innkokt stekesjy med smør.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Røkt svinekam, potetgrateng og peppersaus. Ble surkål til, men den maten kunne godt hatt litt sprekere tilbehør...

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.626
    Tiltredes. Det må også være bacon under. Eller over. Jeg foretrekker under, men det viktigste er uansett at det er bacon på skiva.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Ikke at jeg er med til topps i dette selskapet når det gjelder hjemmelaget mat. Men nok til at jeg har fått et "jøss, spiser du frossenpizza?" når folk ser dunken med papp og papir til resirkulering.

Og det gjør jeg. Stadig vekk. Frossenpizza. Ikke noe å skryte av, men sånn er det nå en gang å være lat.

Store deler av livet er sånn, greit nok, ikke noe mer, ikke noe å snakke om, ikke noe å dele på hfs, og i hvert fall ikke noe å skryte av. Ikke en gang noe poeng å be om kollektivets råd, autopilot og sånn passe resultater på alle områder.

Men jeg spiser ikke Grandiosa.

totte

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.04.2007
    Antall liker
    2.500
    Torget vurderinger
    0
    Kniver trenger heller ikke være så dyre. Kjøp heller en "rimeligere" kniv og en god 1000/5000 slipestein. Fra min tid i restaurantbransjen var vi titt å ofte hjemme hos folk å lagde mat. Type valentines og slikt kan må få leid inn folk fra sin favorittrestaurant.. fikk flere ganger beskjed om at kniver det trengte jeg hvertfall ikke drasse med meg, det hadde de kontroll på ja. Gikk aldri på den selvsagt, som regel sa var det 3-4k tamahagane kniver de skrøyt av.... med egg som en kam.
    Protesterer ikke på at slipte billigkniver kan kutte, men hva er galt med tamahagane og hva betyr det at eggen var som en kam? Skadd eller bare sløv?

C

cruiser

Gjest
    Begge deler. I akkurat dette tilfellet bar knivene preg av mange turer i oppvaskmaskinen, feil lagring, kutting av ikkeorganisk materiale osv.

G

Gjestemedlem

Gjest
    En grei oppsummering av kniver. Det er mange slike men denne er en av de bedre.

For min del graviterer jeg litt rundt Victorinox og gode bryner. Nå er jeg litt all over med Obs, Ikea, til noe pent japansk fra skapekniver. Men hva er man ute etter i en kniv? Japanerne er for meg konge om noe skal kuttes løvtynt eller uten kanter, slik de eneggede kan med fisk.

Ingen slår japanerne på kniver, men hvis du ikke kan bruke dem er det perler for svin .. samme hva de koster.

For de fleste av oss er knivsnobberi bare tull. Noe solid fra Victorinox, eller Mac, Masahiro .. eller Ikea.. ja tuller ikke, Lær heller mer om knivteknikk og hvordan holde dem skarpe enn å sløse penger på ting du ikke har den minste forutsetning til å ha en gang nytte av.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.490
    Torget vurderinger
    2
    "The aesthetics of a knife that adapts to its environment over time."

Joda. Kanskje. Mine Wüsthof nekter å gi seg, men behandles også meget pent. Det er forvisning for den gjest som måtte finne på å legge en i oppvaskmaskinen (har hendt), men jeg er den eneste som vet hvor oppvaskmiddelet er og har styr på når den maskinen settes i gang.

Stakkars pekefingeren min om jeg hadde prøvd dette på en av mine kniver.

Skjermbilde 2018-04-17 kl. 16.05.17.jpg

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det blir husbråk om jeg finner en Victorinox i oppvaskmaskina...

I dag kom jeg hjem til middag bestående av lettsaltet torsk, poteter, bacon og gulrotstuing. Før i tiden var fisk fattigmannskost, men det er det ikke lengre...

Johan-Kr

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn