Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• C

cruiser

Gjest
    Marco polo myten har vel blitt gjennomdiskutert lenge og konkludert med at det bare er, ja.. en myte

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    En liten ryddaksjon i fryseren avlørte en pakke med tynne pannekaker, kina-style jeg kjøpte en gang for lenge siden. Lagde jukse-pekingand med et andebryst krydret med femkrydder (stjerneanis, fennikelfrø, kanel, nellik og sichuanpepper) og stekt passe rosa. Hoisin-saus fra flaske, strimler med agurk og vårløk til. Ikke helt på høyde med ordentlig peking-and selvsagt, men det er en relativt omfattende prosess i motsetning til denne kjappe varianten.

Deretter pannestekt ishavsrøye med panangcurry, ymse stekte grønnsaker og ris til.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Marco polo myten har vel blitt gjennomdiskutert lenge og konkludert med at det bare er, ja.. en myte
    Referer ikke til at tanken om å kombinere egg og hvetemel var italienerne fullstendig fremmed til Polo kom tilbake men snarere om pastaen rolle i det italienske kjøkken før og etter.

6

65finger

Gjest
    Lager ofte jukse peking and med andelår. bruker finstrimlet gulrot i tillegg til vårløk og agurk. Bytter til og med ut anden hvis jeg har flæskesteg rester

G

Gjestemedlem

Gjest
    Linguine Cacio e pepe.

Enkelt og raskt men det er et triks for å få den bra. Stivelsen.

Rist en plype pepperkorn i en tørr stekepanne. Riv opp noe god ost. Pecorino er det klassiske, men bruk gjerne noe annet om man heller vil det eller ikke har den. Jeg brukte en lagret Bufar i dag. Kok opp vann i en panne, men bruk lite vann og ikke for mye salt!.. et par cm i pannen eller så avhengig av hvor mye paste du har da. La det koke slikt at vannet til slutt er neste innkokt (ta ut pastaen på slutten om den er kokt og det er mye vann igjen og kok inn vannet videre. Mal pepperet og tilsett pastaen når det er bare litt igjen, tilsett osten og rør inn. Fortsett å koke inn til sausen er som glasur.

Ost, stivelse og litt vann er det som lager sausen. Med for lite stivelse blir det mye vanskeligere å få bra resultat.

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.147
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Peppes pizza i dag. Har operert ankelen så da må vi kjøre enkel stil.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.229
    Sted
    '
    Blinis med diverse fiskeprodukter, urter og vintage Champagne tonet i høstfarger/70-talls setting.

BBRC2862A.JPG

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    11.860
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmelaget lasagne idag. Stor suksess i flere generasjoner.
    Saus, saus, tomatsaus.
    Enkelt, og tidkrevende. Jo kraftigere tomatsaus jo bedre. Og masse parmesan i ostesausen.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    I går hadde jeg gleden av å lage Boeuf Bourguignon

20181110_180227_HDR-COLLAGE.jpg

Utmerket oppskrift i en av Ole Martin Ahlsens bøker.

Når jeg skal lage dette for noen som ikke kan ha sopp, hva foreslår dere at jeg bruker istedet?

Sist redigert:

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Skal forsøke meg på langstekt gås til middag i dag. Noen tips/oppskrift til passende saus?

6

65finger

Gjest
    Finhakket løk, 3-4 desiliter vin oghvitløk freses blankt i olje med en skvett edikk. tilsett kraft og litt gåsefett smakes til med salt, pepper, finhakket persille, en skvett soya og en teskje sukker. kokes inn til passende tykkelse

Sist redigert av en moderator:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Skjønner ikke hva hvermannsen skal med slikt pro utstyr, men skal man først kjøpe toppmodellen og betale mye for et delelager man sansynligvis aldri kommer til å bruke.. Så ikke kjøp en modell som er utgått for mange år siden. Kjøp revolution eller revolution master om du har liten penis.
    Utstyr som må lagres i koffert er utstyr som sjeldent blir brukt.
    Etter å ha vurdert behov og penisstørrelse gikk jeg for en Revolution. (Julegave til kjæresten som en kompensasjonsytelse)

Kjøpte herfra, og fikk det sendt til en grense nær meg.

de Buyer - La Mandoline Revolution - Culinaris

Comparison table mandolines-slicers 2018.jpg

Ellers så må jeg si at gjennomlesning av tester av slikt utstyr på nettet er noe av det mest intetsigende jeg har vært borti. Umulig å bli klok.

Sist redigert:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Lagde viltragu i kremet tomatsaus i går. Godt og relativt lettvindt og et fint alternativ til standard bolognaise og lignende.

Jeg hakket og stekte løk, en jordskokk, en gulrot og noen fedd hvitløk. Deretter inn med en god klunk tomatpuré og steke litt. Deretter et par dl rødvin og kok helt inn. Deretter litt demi-glace (innkokt kraft) av vilt. Så inn med en boks hermetiske tomater og la det putre. Stekte også noe svinespekk og hadde i. Krydret med rosmarin, timian, salt og pepper. Kjørt glatt i stavmikser og så ha i passe mye fløte og la det koke en stund. Stekte hjortekjøttdeig ved siden av og hadde i til slutt. Sausen skal være relativt tykk.

Server med pasta, revet parmesan, et par ekstra runder med pepperkverna og finhakket rosmarin eller bladpersille etter smak.

Tr

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.660
    Torget vurderinger
    23
    Skjønner ikke hva hvermannsen skal med slikt pro utstyr, men skal man først kjøpe toppmodellen og betale mye for et delelager man sansynligvis aldri kommer til å bruke.. Så ikke kjøp en modell som er utgått for mange år siden. Kjøp revolution eller revolution master om du har liten penis.
    Utstyr som må lagres i koffert er utstyr som sjeldent blir brukt.
    Etter å ha vurdert behov og penisstørrelse gikk jeg for en Revolution. (Julegave til kjæresten som en kompensasjonsytelse)

Kjøpte herfra, og fikk det sendt til en grense nær meg.

de Buyer - La Mandoline Revolution - Culinaris

Vis vedlegget 518632

Ellers så må jeg si at gjennomlesning av tester av slikt utstyr på nettet er noe av det mest intetsigende jeg har vært borti. Umulig å bli klok.
    Glimrende valg, Dong !! Ikke hør på knehønene som alltid går for minimumsvarianter her i livet :D:cool:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.660
    Torget vurderinger
    23
    Fikk tak i blodfersk Dorade i går! Inspirert av dette så ble det Seafood Dinner Galore i dag!

Grillet dorade med ristet pepper, vårløk og sesamolje

Fritert baby Akkar black & white met finhakket gressløk og olivenolje

Peruviansk Ceviche på villaks og ferske kamskjell, mango, chilli, agurk, babyleaf, crispy rødløk og lime/palmesukker dressing

Vin; Chateau La Louviere (Bordeaux 1998)

Rakk ikke ta bilde før maten var fortært :D:D:D

C

cruiser

Gjest
    Fikk tak i blodfersk Dorade i går! Inspirert av dette så ble det Seafood Dinner Galore i dag!

Grillet dorade med ristet pepper, vårløk og sesamolje

Fritert baby Akkar black & white met finhakket gressløk og olivenolje

Peruviansk Ceviche på villaks og ferske kamskjell, mango, chilli, agurk, babyleaf, crispy rødløk og lime/palmesukker dressing

Vin; Chateau La Louviere (Bordeaux 1998)

Rakk ikke ta bilde før maten var fortært :D:D:D
    Selvsagt.. :)

Chalshus

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Antall liker
    4.147
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Langtidskokt gryterett med skank og høyrygg av kalv. Fra den lokale gården jeg henter kjøtt. Lager en svær porsjon som jeg fryser ned i passende porsjoner.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    En slags variant av carbonara. Pasta, bacon, egg, pepper, salt, parmesan og hvitløk. Vann til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Tom Yam Goong (thai spicy rekesuppe) med scampi, østerssopp og nudler.

Stekt ris med vårløk, sukkererter og egg. Karamellisert svinenakke til.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Lagde noe kjapt, godt og enkelt jeg av en eller annen grunn aldri har laget før: Köfte (tyrkisk kebab på grillspyd).

Lammekjøttdeig, finhakket sjarlottløk, finhakket hvitløk, spisskumin, salt, pepper og røykt paprikapulver (eller noe annet man liker) og finsnittet bladpersille blandes og settes kaldt en halvtimes tid.

Form til pølser og tre på grillspyd. Skal helst grilles, men siden det pissregnet ble det grillpanne innendørs.

Server i brød med salat, tomat, tynne skiver rødløk og en yoghurtsaus. Sistnevnte laget jeg med tyrkisk yoghurt, myntepuré fra glass, hvitløk, salt og pepper.

Ha på chili eller chilisaus etter ønsket styrke.

Innvandrerslaktere er stabile leverandører av lammekjøttdeig.

jane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Antall liker
    1.229
    Sted
    '
    Prunier caviar, vintage Bonnaire Champagne og litt tilbehør, hva mer trenger et menneske?

1CX3039.JPG

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.903
    Prunier caviar, vintage Bonnaire Champagne og litt tilbehør, hva mer trenger et menneske?

Vis vedlegget 520476
    Ser flott ut selv for en stakkar som fortsatt ikke har skjønt dette med fiskeeggs fabelaktighet. Har blitt andektig servert Beluga av fineste type sikkert 50 ganger de siste 20 årene, så det toget har nok også forlatt stasjonen for godt for min del. Men i det jeg betakker meg for mer så gir jo andres åpenbare glede en i seg selv.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Kjøpte meg tortillapresse. Teknikken krever en hel del finpussing, men fikk i det minste produsert tortillas både av hvete- og maismel. Lagde mexikansk pulled pork av svinebog med en mild salsa (mango, avokado, koriander, limesaft, salt og pepper) og en svært hissig salsa (ancho-chili, hot lemon chili, brent paprika, stekte tomater, limesaft, koriander, salt og pepper). Kjøttet fikk en time i trykkokeren sammen med noen kraftben og de vanlige grønnsakene så fikk jeg en batch kraft på kjøpet. Rev kjøttet, krydret med cayennepepper, spisskumin, oregano, salt og pepper og stekte det sprøtt i panne.

Ellers var det puffet svinesvor med ramsløkmajones, rakfisk med det vanlige og blåbærpannacotta.

Kanskje ikke helt vanlig med en Valdres - Mexico - combo, men godt var det uansett.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Hvilken presse kjøpte du, weld77?

Jeg tenkte å bruke denne oppskriften/metoden:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    Kjøpte samme som på den videoen (fås på postordre fra kaktus.no eller så har Sunkost på Gunerius samme vareutvalget)

Deigene er latterlig kjappe å lage siden de ikke skal heve (hvetevarianten jeg fant oppskrift på har bakepulver), men det krever åpenbart en del finesse å bruke riktig mengde deig, presse passe hard osv for å få de tynne nok, men samtidig henge sammen og deretter steke de slik at de er gjennomstekte men ikke så sprø at de knekker.

Tror Meny selger maismel (poppis blant de med glutenangst). Ellers har velassorterte innvandrersjapper det stort sett.

Sist redigert:

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.660
    Torget vurderinger
    23
    I markant kontrast til # 4430 lenger opp presenteres herved aftenens hovedmåltid.....

Dr. Oetkers fantastiske Pizza Ristorante Mozarella, tilbudsinnhandlet til 17,- - toppet av ca. 10,- i svensk Pepperoni
    vasket ned av Cola i bulk til 16,- for 1,5 l. Er man ubemidlet så er man det!

1544459930210_PART_1544459930163.jpg

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.660
    Torget vurderinger
    23
    Faen veit - men Ristorante utgaven med Mozarella er ganske så god. Har ikke forsket utstrakt i dette, fikk en smaksprøve på den da den en gang kom på markedet og det er den eneste jeg kjøper. Går ikke mye i pizza men en sjelden gang så er det greit. Litt chorizo, bacon eller pepperoni så er denne vegetarvarianten straks DIY forvandlet til Carnivor Version 1.0

Gidder ikke sous vide, bresering, røyking, skum, sifong, bells & whistles hver dag serru :(

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.543
    Kjøpte en pakke Piadina pizzabunn forleden. Klasket på med det jeg hadde for hånden, i dette tilfellet en boks Peppes saus og litt rester av reinsdyrpølse og toppet med ost. Inn i ovnen på 230 grader i 5-6 minutter. Slettes ikke så dårlig og Ristoranten fremstår som papp i sammenligning.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.608
    How to nyttårsmiddag for ganske mange med minimalt stress.

1) Lag noe godt. I mitt tilfelle spareribs, det liker folk i aldresgruppen 5-45, hvilket er målgruppen
    2) Lag noe som er tilnærmet umulig å føkke opp og ikke krever spesielt stor presisjon
    3) Lag noe som stort sett lager seg selv
    4) Lag noe der mye kan gjøres på forhånd.

Lagde BBQ-saus i går, pisket chipotle-mayo til å dyppe fries i, pisket aioli til coleslawen og kuttet, skyllt og gjorde første koking av friesene i går. Ditto med desserten (creme catalane).

Så får det kose seg til det er nesten klart før en strafferunde med røyking på grillen:

ribs.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn