Audiophile-Arve
Æresmedlem
Godt nytt år!
Kva skal vi gjere med alt det som vart til overs i går?
Kva skal vi gjere med alt det som vart til overs i går?
Ugh! Eg har ikkje ete anna i år. Og eg starta i fjor.spise det i dag. godt nytt år!
Er jo godt i lapskaus, blomkålsuppe eller så kan man jo rense beina fryse det ned og vente noen uker og så spise det da.Ugh! Eg har ikkje ete anna i år. Og eg starta i fjor.spise det i dag. godt nytt år!
https://www.hifisentralen.no/forume...g-sa-nn-omtrent-rundt-middagstider-i-dag.htmlI dag ble det italiensk på meg, da jeg var på farten. 2 pølser i brød med cola til på Deli de Luca
Spareribs er en stor favoritt her også.How to nyttårsmiddag for ganske mange med minimalt stress.
1) Lag noe godt. I mitt tilfelle spareribs, det liker folk i aldresgruppen 5-45, hvilket er målgruppen
2) Lag noe som er tilnærmet umulig å føkke opp og ikke krever spesielt stor presisjon
3) Lag noe som stort sett lager seg selv
4) Lag noe der mye kan gjøres på forhånd.
Lagde BBQ-saus i går, pisket chipotle-mayo til å dyppe fries i, pisket aioli til coleslawen og kuttet, skyllt og gjorde første koking av friesene i går. Ditto med desserten (creme catalane).
Så får det kose seg til det er nesten klart før en strafferunde med røyking på grillen:
Vis vedlegget 523614
Jeg kjøper de på harryhandel, der koster de ingen ting og stykkene er store og kjøttfylle. Om jeg er hjemme så røyker jeg de på grillen, men til hverdags så lager jeg de hovedsaklig sous vide. Har på en dryrub med ymse krydderier, vakumerer og kjører 10-11 timer på 73 grader. Deretter røyker jeg de en times tid på grillen mens jeg pensler på bbq-saus. Om du kjøper rå så er det en hinne på baksiden som bør fjernes. Dry rub finnes det ørten versjoner av. Ditto med BBQ-saus. Også her bør man styre unna de ferdige variantene, det er ikke noe vanskelig å lage sausen selv heller.Spareribs er en stor favoritt her også.How to nyttårsmiddag for ganske mange med minimalt stress.
1) Lag noe godt. I mitt tilfelle spareribs, det liker folk i aldresgruppen 5-45, hvilket er målgruppen
2) Lag noe som er tilnærmet umulig å føkke opp og ikke krever spesielt stor presisjon
3) Lag noe som stort sett lager seg selv
4) Lag noe der mye kan gjøres på forhånd.
Lagde BBQ-saus i går, pisket chipotle-mayo til å dyppe fries i, pisket aioli til coleslawen og kuttet, skyllt og gjorde første koking av friesene i går. Ditto med desserten (creme catalane).
Så får det kose seg til det er nesten klart før en strafferunde med røyking på grillen:
Vis vedlegget 523614
Gjør du alt fra bunnen av..? Kjøtt fra slakteren...?
Du har muligens skrevet om prosessen før her.
Mvh
OMF
Oksehale er suverent å koke kraft på, og man kan også få seg en middag eller to utav kjøttet også. Fint å bruke i en ragu for eksempel. Problemet med nesten alt av oppskrifter som finnes på brun kraft på storfe er ta de prøver å overbevise folk om at det kun tar en 2-3-4 timer å koke den. Den kan med fordel kokes veldig mye lengre, jeg pleier å havne på 10-12 timer med mindre jeg bruker trykkokeren da. Det er også som nevn greit å redusere den svært mye etterpå, da er den mer anvendelig og tar mindre plass. "Tynn" kraft har stort sett kun en funksjon i supper, ellers er det kraft redusert til den dirrer av gelatin som gjelder. Dersom kraften fortsatt er flytende når den er avkjølt i kjøleskap er den ikke kokt lenge nok inn. Man kan forsåvidt gjøre dette når den faktisk skal brukes, men jeg synest det er greiest å gjøre det når man først er i gang, også for å bruke minst mulig plass i fryseren på den.I dag har jeg:
- Kokt kraft på oksebein og haler. Sterkt inspirert av Øyvind Hjelle / D2. En av mine absolutte favorittkokker. Ferdig resultat ca 3.5 liter og en deilig duft som dekker hele Snarøen.
- Laget min langtidskokte tomatsaus. 6 timer i ovnen og snart klar for posjonering og fryseren. 8 liter ferdig kokt.
- Spist en god, gammeldags risgrøt til lunch
og
- Laget min spesial kyllingcurry som jeg skal kose meg med til middag senere i dag. Helt alene da fruen er på karaokefest.
-BB-
Da er det også veldig lett å kutte den i kuber som er perfekt på frysen.Når du koker kraft på oksehaler og setter kjelen i kjøleskapet natta over skal du kunne GÅ på geleen uten å tråkke gjennom!
Høres ganske så al pastorsk ut det der.Relativt autentisk taco i dag
- hjemmelagde hvetetortillas
- svinebog med diverse krydderier en time i trykkokeren, deretter revet opp og stekt sprø med mer krydder i panne
- krem av stavmikset mango, avokado, limesaft, koriander og salt
- grønn salsa med tomatillios, koriander, syltede jalapenos, bladpersille, hvitløk, litt agurk, limesaft, salt og pepper
- en hissig puré av bløtlagte anchos-chili
- salatblader
Det er innafor.Er det utafor eller innafor å innrømme at det ble pizza hos Egon sammen med poden og kjerringa i dag? Så vidt vi kom frem gjennom snøkaoset. Både vi og brøytebilen havna i grøfta. Tror brøytebilen står der fortsatt og blinker...
Det ble ikke noe suppe først, men jeg vet det er veldig vanlig.Suppe først? Med boller av medisterdeig? Sjokoladepudding med vaniljesaus etterpå? Si ja...
Pizza er innafor, Egon not so much. Det finnes andre som har billigere og bedre pizza, og som ikke kjører et supermarked-konsept som forflater restaurantbransjen.Er det utafor eller innafor å innrømme at det ble pizza hos Egon sammen med poden og kjerringa i dag? Så vidt vi kom frem gjennom snøkaoset. Både vi og brøytebilen havna i grøfta. Tror brøytebilen står der fortsatt og blinker...
Helt klart. Men poden er ganske tradisjonell, så jeg hadde ikke så mye å stille opp med. Får heller ta igjen når jeg er uten ham.Pizza er innafor, Egon not so much. Det finnes andre som har billigere og bedre pizza, og som ikke kjører et supermarked-konsept som forflater restaurantbransjen.Er det utafor eller innafor å innrømme at det ble pizza hos Egon sammen med poden og kjerringa i dag? Så vidt vi kom frem gjennom snøkaoset. Både vi og brøytebilen havna i grøfta. Tror brøytebilen står der fortsatt og blinker...