Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Risotto er ikke det samme som grøt og skal ikke være noe slaps som renner utover tallerken. Den der ser da helt fin ut i min bok. Fin konsistens og med hele riskorn som ser ut til å ha bevart litt tyggemotstand. Litt høvlet ost på toppen som kanskje har forvirret de med dårlige dataskjermer er også helt ok.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det skal ikke være slaps, men det er fortsatt for lite veske i den som ble postet her. En risotto skal være "kremete" og bre seg over tallerkenen hvis du tipper den litt.
    Det som du skisserer er bare kokt ris med ost på toppen og har ingenting med risotto å gjøre
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Jeg er uenig her. En god risotto skal man kunne forme i en skål, og snur man den på hodet så skal den holde fasongen som et sandslott. De beste risottoene jeg har fått servert her gjerne være slikt, spesielt om de har faste ingredienser som sopp eller sjømat. Det er ikke galt i å for seg å lage noe flytende også, det kan være godt det også, spesielt om det kun er ris, vin og kraft.

    Jeg foretrekker i alle fall stort sett en risotto mer slik:

    img15842.768x512.jpg

    enn slik:

    andy-hayler-frescobaldi-pumpkin-risotto-w709-h532.jpg


    .. men for all del, man lager den slik man liker den.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg er uenig her. En god risotto skal man kunne forme i en skål, og snur man den på hodet så skal den holde fasongen som et sandslott. De beste risottoene jeg har fått servert her gjerne være slikt, spesielt om de har faste ingredienser som sopp eller sjømat. Det er ikke galt i å for seg å lage noe flytende også, det kan være godt det også, spesielt om det kun er ris, vin og kraft.

    Jeg foretrekker i alle fall stort sett en risotto mer slik:

    Vis vedlegget 567929

    enn slik:

    Vis vedlegget 567930


    .. men for all del, man lager den slik man liker den.
    Ingen som har snakka om det sølet du viser frem her. Konsistensen skal være slik at den vil bre seg litt utover om man dunker i tallerkenen eller tipper den på siden.

    Uansett, setter deg på ignore nå, du er omtrent besatt på misforstå med vilje i absolutt alle tråder du deltar i.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Misforstå? Neppe, kun en naturlig reaksjon på dine sedvanlige spydigheter, her omkring janes middagsmat som tydeligvis måtte hånes.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Risottoen kan være fast eller ganske flytende, imo. Men det må være velsmakende, og riskornene må ha den rette fasthet inni, som er vesentlig fastere enn feks risengrynsgrøt (som jeg ikke kan fordra). Jeg har i det siste beveget meg i retning av mer væske, uten at det betyr all verden.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Grillet kotteletkam fra gris, maipuré og en saus i asiatisk retning med soyasaus, ingefær, hvitløk, chili, honning og kinesisk femkrydder. Jeg synest det var ganske godt, det var det ikke noen andre i familien som syntes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: Bx

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Vi har vurdert å prøve en av matkassene, men så slo det meg: hva med å "stjele" ukemenyen og handle inn selv.

    Som sagt så gjort - i går var det oppskriften fra en av Adams matkasse-ukemenyer som ligger på hjemmesiden:
    "Torskefilet med sprøtt skinn og potetmos, soyasmør, grønne erter og fennikelsalat"

    Innkjøp av varer: kr 80 (2 voksne) (Adams matkasse skal ha 799/uke for 2 voksne, 3 middager)

    :)
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    Vi har vurdert å prøve en av matkassene, men så slo det meg: hva med å "stjele" ukemenyen og handle inn selv.

    Som sagt så gjort - i går var det oppskriften fra en av Adams matkasse-ukemenyer som ligger på hjemmesiden:
    "Torskefilet med sprøtt skinn og potetmos, soyasmør, grønne erter og fennikelsalat"

    Innkjøp av varer: kr 80 (2 voksne) (Adams matkasse skal ha 799/uke for 2 voksne, 3 middager)

    :)
    Mener du at du har så mye tid til overs og er så lite vellykket at du handler mat i butikken? Skikkelig dårlige signaler å sende at man ikke abonnerer på en matkasse.
     

    Bx

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    04.08.2005
    Innlegg
    8.875
    Antall liker
    4.315
    Matkasse anbefales. Og det er penger å spare hvis man er vant til å bruke rimelig gode, ferske råvarer.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Matkasse anbefales. Og det er penger å spare hvis man er vant til å bruke rimelig gode, ferske råvarer.
    Javel? Jeg har vanskelig for å se hvordan man skal klare å bruke så masse penger på middag som hva en matkasse koster. Om man sliter med mye svinn ellers kan jeg se at det økonomisk kan ha noe for seg, men at det i utgangspunktet er penger å spare er over min fatteevne. Det er jo fort en stykkpris på 200 kroner+ / middagen for 2 voksne og 2 barn, så mye bruker vi omtrent aldri og vi spiser bra.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Folk med penger å avse betaler ekstra for mindre matsvinn, er ikke det både miljøvern og omfordeling i én smell?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Folk med penger å avse betaler ekstra for mindre matsvinn, er ikke det både miljøvern og omfordeling i én smell?
    Men jeg hadde 0 svinn da jeg handlet og laget maten på menyen fra Adams........ Og ingen kasse til overs :)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Du må jo lage maten din sjæl, det slipper du jo med disse kassene. Da er jo stort sett det meste av grønnsaker og andre råvarer ferdig kuttet og saucer etc er ferdig laga. Er vel stort sett det man betaler ekstra for i tillegg til en premium på råvarene. Vanskelig å se hvordan noen mener det blir rimeligere å betale noen norske lønninger for å gjøre denne jobben enn å gjøre det selv.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.705
    Antall liker
    7.947
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Gidd ikkje bruke matkasse. Billegare og betre utan, meir tilpassa personlege behov. Og så slepp eg desse hersens kassene som fyller opp papirbosset....
    I staden går eg etter dato, og finn slikt som er sterkt nedsett. Pengane eg sparer brukast på høgtalarar og sånt.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Poteter, Creme Fraiche og dill - eller andre ord for potetsalat:

    31PFU80.jpg

    Potetsalat, gravlaks, lokalt flatbrød og annet tilbehør:

    31PFZ94.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Fredagstaco!

    Tortillas (hvetemel,vann, andefett,salt)
    Grillet coulotte m/ ymse krydder
    Puré med ancho-chili, litt tomat, hvitløk og koriander
    Guacamole
    Tomatsalsa med baldpersille, rødløk, hvitløk, syltet jalapenos og limesaft
    Grillet paprika
    Fritert grønnkål
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    I anledning matkassediskusjonen så må jeg nok krype til korset og innrømme at jeg ikke bare kjøper maten selv. Jeg sjekker også tilbudene som er i disse "avisene" fra Coop Extra, KIWI og Joker.

    Og hold dere fast: Jeg kjøper også mat hos KIWI som nærmer seg utgangsdato til halv pris. For øyeblikket har jeg 3 pakker, ca 3kg, røkt svinekam, 6 pakker mørbrad og 2 pakker lammekjøttdeig liggende i fryseren. Alt kjøpt til halv pris! ;)

    Og rester som kastes? Skjer nesten aldri! Bruker "Gladpack" eller noe i den duren og rett i kjøleskap og brukes neste dag. Plasten kildesorteres selvsagt!
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.955
    Antall liker
    11.361
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Matkasse? Hva er det?? Kanskje noe ala den kassen med fisk som dukker opp i morgen - eller over helga, - litt væravhengig.. ellers gratis og franko ? ... Det er i så fall den neste matkassen vi kjenner til, her ute i Ruralia..... Potedes har vi i bøtter eller sekker...
    Hørte jeg 600kr/kg for skrei der langt vekke i Metropolis.... synes det var noen lyder på "The Wireless" her om dagen.....
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Skreien er premium mat, og de som handler på torget eller i delikatessebutikker får hva de betaler for siden det de betaler for er premiumopplevelsen og ikke råvaren i seg selv og fordi de ikke har evner til å dele opp en en fisk men må kjøpe den i småbiter.

    Skreien, med både lever og rogn stabiliserer seg i butikkene rundt hundrelappen til vanlig. Litt mer helt i begynnelsen av sesongen.

    Har man litt antenner i markedet så finner man så mye bedre. Akkurat nå så kan man kjøpe sild for 30 kr kg, kysttorsken går for 50 og lyren ofte også for 30. men da må man kjøre til en kai og handle med fiskerne direkte.

    Kanskje det beste av alt, sjøkreps får man levende til 150-200 for en kilo.

    Et tips fra meg er å kjøpe skreilever om den er fersk nok og sylte den i eddikklake. Gjør du det riktig så snakker vi om nordens foie gras. Spis så det på dansk rugbrød med egnet tilbehør og du har en frokost som kan serveres på restauranter med nikk fra bildekkprodusenten.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.863
    Torget vurderinger
    0
    Det var vel for loin på fisketorget i Bergen. Turistfelle.
    "Torskeloin" er jo faktisk i klasse med indrefilet av enjørning, hvis man da tar ordets eksakte betydning helt ordrett! Og da er det faltisk ikke noe å si på 600kr/kg.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    Det var vel for loin på fisketorget i Bergen. Turistfelle.
    "Torskeloin" er jo faktisk i klasse med indrefilet av enjørning, hvis man da tar ordets eksakte betydning helt ordrett! Og da er det faltisk ikke noe å si på 600kr/kg.
    Når et fiskestykke er titulert "loin" lar jeg det ligge i fred. Det er jo på grensen til svindel å kalle stykket loin og gange prisen med pi. Det viser bare at snobberi ikke har noen grenser.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Biffsnadder med løk, hvitløk, squash, chili, paprika og spinat. Servert med salat med hjemmelaget hvitløksdressing og hjemmelaga bbq-saus.
    84122417-2E5F-43C6-899C-DF1416A2DAED.jpg

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Ompa-ompa.

    Stekt svineknoke, syltede grønnsaker, friterte potetskiver og en saus på kraften fra stekingen, sennep, salvie og masse smør.

    25% av familien synest alt var godt. 100% likte de friterte potetskivene og 75% likte sausen.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.135
    Antall liker
    9.452
    Ompa-ompa.

    Stekt svineknoke, syltede grønnsaker, friterte potetskiver og en saus på kraften fra stekingen, sennep, salvie og masse smør.

    25% av familien synest alt var godt. 100% likte de friterte potetskivene og 75% likte sausen.
    Svineknoke er sterkt undervurdert, må være noe av det beste kuppet man gjør. Enda bedre blir det hvis man tar seg bryet med å skjære ut "pig wings" av stykket.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Tror jeg aldri at jeg har sett i vanlig matbutikk, en knoke som hverken er salta eller røkt.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Tror jeg aldri at jeg har sett i vanlig matbutikk, en knoke som hverken er salta eller røkt.
    Rart. Mine lokale Kiwi, Spar og Meny har nesten alltid begge varianter.
    Sikker på at de er helt naturell, dvs ikke saltet i det hele eller røkt? De som selges i butikk er stort sett "lettsaltet" (les:ihelsaltet) eller røkt og ihelsaltet. Jeg pleier å vanne ut de jeg kjøper på butikk.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Titta på meny.no og kolonial.no, ingen av disse har naturell knoke
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.515
    Antall liker
    6.917
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hva gjør man når man har ferdigkokt pinnekjøtt i frysern, men er på slankern og har kutta alt av rotgrønnsaker?

    Da improviserer man.

    Squash, broccoli, løk og hvitløk har fått seg en tur i stekepanna, før det lhas i langpanna. Pinnekjøttet danderes på toppen og det hele får seg en runde i stekeovnen.
    5FFB77FB-272F-445C-979B-A8DC1970046E.jpg

    Slettest ikke så gæli dette...

    Johan-Kr
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn