Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Nei, om et eter for mye karbohydrater, ramler man rett ut av ketose. Da er det ei uke eller to før man er inne igjen, med medfølgende «keto-influensa».

    Johan-Kr
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.514
    Antall liker
    6.913
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Løk i små mengder går, iht de bøkene vi har.

    Johan-Kr
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Pasta med kremet soppsaus og panchetta.

    Stek panchetta eller bacon om du ikke får tak i panchetta. Sett til side, la fettet være igjen i panna til steking av de andre sakene
    Stek kantarell eller annen sopp i mye smør (jeg brukte bløtlagt tørket kantarell) ha i hvitløk, bladpersille og krydre med salt og pepper. Sett til side.
    Surr løk og hvitløk i smør. Hell på en god klunk hvitvin og kok helt inn. Ha i kyllingkraft og kok helt inn. Ha eventuelt i kraften fra bløtleggingen og kok helt inn. Hell i en god klunk fløte og kok inn. Riv en passe mengde parmesan og smelt inn i sausen, da bør den bli passe tykk. Ha i soppen og panchettaen. Smak til med salt og pepper.
    Jeg brukte også stekt grønnkål, det er ikke essensielt, men jeg hadde en rest i kjøleskapet og det funker bra og man kaster jo ikke mat.
    Trøffelolje er godt til om du har. Trøfler er enda bedre til, men det har du neppe og det hadde ikke jeg heller.

    Om du lurer på hvorfor mat på restauranter smaker mer enn hjemme? Kok inn ting. Konsentrer smakene.

    Kyllingkraft eller hønekraft er også en must-have i fryseren. Ta vare på ben- og skrogrester fra kylling eller kjøp en stor pose med frosne kyllingivinger på Rema og lag kraft på det, kok inn og frys i porsjonspakker. Enkelte Rema-butikker har hel høne til gi-bort pris. Spesielt i områder med stor innvandrerbefolkning som faktisk vet hva høne kan brukes til. Kan løfte det meste av supper, sauser, risottoer osv til nye høyder. Buljongterninger er, vel, ikke det samme.
     
    Sist redigert:

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    @Weld

    Absolutt, har kokt hønsekraft til den store gullmedaljen denne helgen. Ikke at det fortjener noen honnør for vanskelighetsgrad; i en slik diskusjon om høne og egg handler det stort sett bare om koketid.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Jordbær, peagualle og kyllingfilet, pluss en god burgunder.
    God mat = Godt liv.

    60FAK12953.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Spaghetti med fløtesaus (kyllingkraft, fløte. hvitvinseddik, revet parmesan, løk, hvitløk, litt trøffelolje og masse pepper). Stekt sopp og panchetta til. Et frekt dryss med baldpersille over.

    Godt, raskt, billig.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Meget enkelt i dag, et par loins av rundstykke med noen osteloins og skinkeloins. Toppet med et par agurkloins og paprikaloins.
     

    fluefiskern

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    26.12.2013
    Innlegg
    197
    Antall liker
    57
    Kom hjem fra jobb kl01, så da blei det grandis. Nå er det natta, for det er jobb om 6 timer igjen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    En bunt vårløk, en skalk rødløk, to fedd hvitløk, en klædd tomatpure, et par skjeer tørket tomat, ei god klype tørka chili i stekepanna med scampi, og spaghetti. Ganske døllt, men i hvert fall litt sunnere enn mye annet jeg har spist når jeg har vært matlei. Bedre med en neve mandler knust og blanda i yoghurt til 'dessert'.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    En bunt vårløk, en skalk rødløk, to fedd hvitløk, en klædd tomatpure, et par skjeer tørket tomat, ei god klype tørka chili i stekepanna med scampi, og spaghetti. Ganske døllt, men i hvert fall litt sunnere enn mye annet jeg har spist når jeg har vært matlei. Bedre med en neve mandler knust og blanda i yoghurt til 'dessert'.
    Bortsett fra scampi, tomater og finhakket fersk chili fra kjøkkenbenken ikke så ulikt kveldens spagetti aglio e olio for meg etter lang dag på jobb og unger alt foret og i seng. Sjokker alt av finhakket løk, hvitløk og chili på høy varme med lite olje etter at spagettien er på kok til al dente. Hiver i spagettien, rører rundt et par ganger og trekker kjelen til side. Vender inn en spiseskje eller to med god olivenolje og lar hvile noen minutter. Serveres med nyrevet modnet parmesan og finhakket persille. Tilbehør er en fersk brødskalk og stort glass kaldt vann fra springen.

    Totaltid, vanskelighetsgrad og kostnad? Alt mindre enn en grandis.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om man ikke gjør forskjell mellom aktiv og passiv kjøkkentid. Men bedre, naturligvis.

    I dag løfter jeg det til gastronomiske høyder med Findus panerte fiskefileter (eller låjns for de som insisterer) "fish & chips", hjemmeskjærte potetbåter, men uten tartar sauce, og med noen gulrøtter ved siden av.

    I morgen tar jeg meg tid til paprikash av overlår.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.566
    Antall liker
    7.097
    Om man ikke gjør forskjell mellom aktiv og passiv kjøkkentid. Men bedre, naturligvis.
    Hehe, for folk i tidsklemme med TV eller omlag to punklåter på anlegget så er det absolutt et poeng.

    I tillegg til alle de millioner av norske slitere som blir pålagt den ekstra byrde det er å måtte ta valg blant flere ulike typer tørrpasta på butikken, og har vokst opp i et hjem uten både kunnskap om eller glede over at det strengt tatt ikke krever mere enn å slippe denslags opp i en kokende gryte med saltet vann for det antall minutter som står på pakken.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Om man ikke gjør forskjell mellom aktiv og passiv kjøkkentid. Men bedre, naturligvis.
    Hehe, for folk i tidsklemme med TV eller omlag to punklåter på anlegget så er det absolutt et poeng.

    I tillegg til alle de millioner av norske slitere som blir pålagt den ekstra byrde det er å måtte ta valg blant flere ulike typer tørrpasta på butikken, og har vokst opp i et hjem uten både kunnskap om eller glede over at det strengt tatt ikke krever mere enn å slippe denslags opp i en kokende gryte med saltet vann for det antall minutter som står på pakken.
    For all del. Bare nitpicking om argumentasjon fra min side. Forøvrig lager jeg ikke pasta selv, og foretrekker egentlig tørrpasta fremfor butikkjøpt våtpasta, sliter med å kalle sistnevnte fersk. Kjøpte Barilla sist, og den er OK. Har litt Montegrappa tagliatelle i et kjøkkenskap, og den er bedre.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Prøvde Fjordland lys lapskaus. Slett ikkje verst. Var på tilbod med 40% sidan det var siste salsdato.
    Litt iten porsjon, men så treng eg nok å slanke meg litt også.
    Siden overvekt er et stort samfunnsproblem er det bra at de ikke lager svære porsjoner. Spis det samme som før og lag posjonene dine 10% mindre, så går nominalvekta di ned. Verre er det egentlig ikke.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Siden overvekt er et stort samfunnsproblem er det bra at de ikke lager svære porsjoner. Spis det samme som før og lag posjonene dine 10% mindre, så går nominalvekta di ned. Verre er det egentlig ikke.
    I går hadde jeg liten tid fra jeg kom hjem fra jobb og skulle videre på noen greier i skoleregi. Varmet litt spaghettirester, rester av stekt stopp og bacon fra dagen før. Hadde på litt olivenolje, slengte i en tre-fire oppkuttede oliven og rev litt parmesan over. Porsjonen var latterlig liten, men jeg følte faktisk ikke noe særlig behov for mer mat den dagen. Knasket en gulrot på kvelden.

    Det er overraskende hvor mye mindre mat man klarer seg med enn hva man normalt spiser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.722
    Antall liker
    9.345
    Sted
    Trondheim
    Bruk mindre talerkner. Da blir porsjonene automatisk mindre, men man blir like mett fordi hjernen tror man har spist like mye som før.
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Hva mener du svære porsjoner?
    Spiste du alt det der selv? Jeg har aldri gått på noen form for diett, trener ikke særlig mye (én gang i uka), drikker en god del øl, spiser godteri og usunn mat som jeg vil og veier 72kg (er 1,76 høy). Men når jeg er sammen med andre så ser jeg at de ofte rett og slett bare spiser mye mer enn meg. Og oftere. Jeg spiser to brødskiver til lunch, andre spiser fem. Og jeg spiser to måltider om dagen (lunch og middag, pluss frokost i helgene), andre spiser fire.

    På en typisk ukedag spiser jeg en banan når jeg kommer på jobb i nitida, lunch ca tolv (normalt én eller to brødskiver pluss en porsjon fra salatbaren), og så spiser jeg middag i størrelsesorden en Fjordlandposjon når jeg har kommet hjem, typisk mellom klokka seks og sju. Og utover det en frukt her og der, eller et par pils og kanskje en boks nøtter/ølsnacks hvis jeg er på konsert, quiz eller møter venner i byen.

    Å være litt sulten er ikke farlig, det har man bare godt av.
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.123
    Antall liker
    9.437
    Prøvde Fjordland lys lapskaus. Slett ikkje verst. Var på tilbod med 40% sidan det var siste salsdato.
    Litt iten porsjon, men så treng eg nok å slanke meg litt også.
    Fjordland har et litt ufortjent dårlig rykte. Spiser endel av det når jeg jobber 12-timer nattevakt. Liksom så greit å varme opp mens jeg passer på fabrikken og har en helt grei smak.
    Jeg tror flesteparten av de som fordømmer Fjordland ikke har prøvd produktene.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.752
    Antall liker
    13.241
    Jeg tror flesteparten av de som fordømmer Fjordland ikke har prøvd produktene.
    Det er ikke noe galt med Fjordland, det er bare kjedelig synest jeg.

    Han som klekker ut rettene for Fjordland (Frank Baer) var for øvrig kjøkkensjef på Hellstrøms Bagatelle i gamle dager så han kan i alle fall å lage mat.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.925
    Antall liker
    8.229
    Torget vurderinger
    1
    Hva mener du svære porsjoner?
    Spiste du alt det der selv? Jeg har aldri gått på noen form for diett, trener ikke særlig mye (én gang i uka), drikker en god del øl, spiser godteri og usunn mat som jeg vil og veier 72kg (er 1,76 høy). Men når jeg er sammen med andre så ser jeg at de ofte rett og slett bare spiser mye mer enn meg. Og oftere. Jeg spiser to brødskiver til lunch, andre spiser fem. Og jeg spiser to måltider om dagen (lunch og middag, pluss frokost i helgene), andre spiser fire.

    På en typisk ukedag spiser jeg en banan når jeg kommer på jobb i nitida, lunch ca tolv (normalt én eller to brødskiver pluss en porsjon fra salatbaren), og så spiser jeg middag i størrelsesorden en Fjordlandposjon når jeg har kommet hjem, typisk mellom klokka seks og sju. Og utover det en frukt her og der, eller et par pils og kanskje en boks nøtter/ølsnacks hvis jeg er på konsert, quiz eller møter venner i byen.

    Å være litt sulten er ikke farlig, det har man bare godt av.
    Bildet lyver fagtisk litt -biffene er større enn bildet gir inntrykk av. Vi var åtte personer, og en diger biff til hver.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fjordland er ikke så gale det. Men det er litt ymse.

    Gryteretene er ofte så søte at det nesten er over i syltetøykategorien. Men de vanlige .. noe med saus og potet er helt ok. Og så er det noen som faktisk er riktig gode. Min favoritt er kveite med saus.

    Men de har ikke helt fått til gulrøttene, selv om de bruker dem i mange pakker.

    En som jeg har lyst til å smake men som ikke er å få tak i her i denne verdensdelen er Flesk og Duppe. Noen har fått for seg at dette kun er fôr for osloværinger og dermed ikke kan selges andre steder.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.079
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Klimavennlig rødt kjøtt, skutt i nærområdet.
    Det som på bildet ser ut som en suppetallerken er en flattallerken, hvis noen kjenner igjen naboen, ring kriminalpolitisentralen. En stor porsjon med rødvin fra Doggerland var en god match.

    DO929WW15.jpg
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Spis aldri på tom mage !!!
    Forøvrig blir jeg megasulten når jeg ser godt kjøtt på grill!!!!

    Flere grillbilder!!! Sesongen er jo inne i sin tredje måned nå straks ;)
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    785
    Hel-italiensk helg med
    Parmigiana di lemanzane på fredag
    Stufato di agnello alla Pugliese på lørdag

    Oppskriftene etter Gino D'Acampos NRK-programserie:
    https://www.nrk.no/mat/oppskriftene-fra-ginos-italienske-fristelser-1.14527601

    Svært velsmakende, billig og ganske klimavennlig mat.

    IMG_20200228_173440-COLLAGE.jpg


    ps! måtte bruke Mozzarella til fredagens aubergine-rett da jeg ikke klarte å få tak i caciocavallo-ost her lokalt. Noen som vet hvor dette selges?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn