Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• S

sorgenfri

Gjest
    ^Faen hvor du tar sjø ørret da!! Ikke til å undres over at jeg kun fanger makrell:)

Grattis med bra fangst!!

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.430
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvitløksmarinert, grilla kyllingfilet, gresk salat og dressing og så ris til. Har bedt ungene til madammen og den ene dattera til brodern på middag...

Johan-Kr

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Kjerringa i syden, bare oss to store gutter igjen.
    Mandag ble det bare pepperbiff med bernaise, idag gjør vi det litt mer avansert
    Skjermbilde 2013-06-25 kl. 18.10.40.jpg
    En burger blir noe helt annet med verdens beste bacon på. Fra Idsøe i Stavanger. High End Bacon.

rama

biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Antall liker
    21.775
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    torskegryte med tomater, gulerøtter, knutekål og stangselleri.

bra mat

P1020753 (Medium).jpg

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.538
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Kjerringa i syden, bare oss to store gutter igjen.
    Mandag ble det bare pepperbiff med bernaise, idag gjør vi det litt mer avansert
    Vis vedlegget 205095
    En burger blir noe helt annet med verdens beste bacon på. Fra Idsøe i Stavanger. High End Bacon.
    Burgarna verkar vara lite frostskadade, flera månader före bästa datum.

N

nb

Gjest
    Sesongens sannsynligvis siste julebord ble unnagjort i går. Denne gangen med en vri - på menyen stod pinnekjøtt rogan yosh servert med gul og grønn mangochutney, ris og hjemmelagde nanbrød. Myntaraita til å slurpe i seg ved siden av.

Fremgangsmåten basert på denne artikkelen som stod i D2 for en tid tilbake: Synes du julematen trenger en ny vri? - DN.no. Selvsagt med en del tilpassninger på stedet.

Funket faktisk veldig bra, det salte kjøttet står godt til den milde sausen og vi var ganske rause med chilien i chutnyene for å få litt ekstra sting på tallerkenen.

Vannet ut pinnekjøttet ekstra lenge slik at saltsmaken ikke skulle overdøve curryen helt, det viste seg å være et smart trekk. Vannet ut i ca 18 timer med ett vannbytte.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Cateringen på jobben er så rævva dårlig i sommer at påmeldingslistene er halvert på to dager.
    Går for hjemmemekket middag, istedet for subsidiert, gratis grisefor. (sikker på at alle verdens dyrevernsallianser ville nakenprotestert mot mindre)

Stekt laks med lun, smaksrik couscous/grønnsaks-salat og sitron oppvarmet i mikroen, langt mer å foretrekke.

R

Roysen

Gjest
    Spaghetti a la Puttanesca (kan oversettes til Siciliansk horespaghetti)
    ingredienser:
    - 2 spiseskjeer olivenolje
    - 500g finhakket hermetisk ansjons
    - 8 finhakkede hvitløksfedd
    - 3 bokser grovhakkede tomater (gjerne Mutti fra Rema 1000)
    - 1 glass små kapers
    - 1/2 glass hakkede sorte oliven
    - saften fra 1 presset sitron
    - 4 finhakkede jalapeno chilli med frø
    - 5 spiseskjeer sterk chillisaus
    - 3 dl rødvin
    - 1 finhakket kvast med bladpersille
    - salt
    - spaghetti
    - parmesan ost

tilberedning:
    Varm oljen og brun ansjonsen og hvitløken i oljen. Tilsett tomater, kapers, oliven, chilli og persille og kok i 5 minutter. Tilsett sitron, chillisaus og rødvin. Kok inn til passende konsistens. Smak til med salt. Server med nykokt al dente spaghetti og nyrevet parmesan. Pynt med litt bladpersille på toppen.

PS! Sausen skal være skikkelig spicy!

Bon apetit!

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Spaghetti her også. Riebers fortreffelige à la Capri med loff. Varmes på svak varme i 10 minutter i boksen. Serveres gjerne med Villa (farris) til. Nammenam

V

vredensgnag

Gjest
    Fin, nyribbet kylling, tilberedt med magisk krydderblanding fra en krydderselger i Spania jeg alltid er innom når jeg besøker min mor.
    Krydder i rømme, kyllingen smøres inn med dette, tilberedes stykket opp, bryst og lår, i kasserolle under lokk og til svak varme.
    Serveres med parsinakkpuré og sjalottløk som er blitt stekt i smør, også forholdsvis svak varme, må ikke brunes.

Planlegger forøvrig hønsegård!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Kyllingsalat av Stangelår
    stek et passene antall lår
    kutt opp en passe mengde isbergssalat, tomater, redikker, paprika, agurk, epler og mango
    bland dette godt med de avkjølte kyllinglårene, som du har plukket kjøttet av.
    smekk sammen en vinagrette av en god olivenolje, en god vinedikk, salt, sennep og pepper.
    hell denne over salaten og server med fersk loff

R

Roysen

Gjest
    ....i går var det gammeldags husmannskost på menyen.
    Erte- og byggryn- suppe
    ingredienser:
    - 500g tørkede gule erter
    - 250g byggryn
    - 2 løk skrelt og finhakket
    - 1 kg saltede svineknoker
    - 500g bacon hakket i terninger
    - 1 hodekål grovhakket
    - 1 kålrot skrelt og hakket i terninger
    - 6 gulrøtter skrelt og hakket i skiver
    - 8 skrelte poteter hakket i terninger
    - 1 fennikel grovhakket
    - 1 pastinakk grovhakket
    - 1 persillerot grovhakket
    - 1 kvast timian finhakket
    - 4 tørkede laurbærblad
    - salt og pepper

tilberedning:
    Legg ertene og byggrynene i vann over natten. Vann ut svinekonkene et par timer før tilberedning. Kok opp 3,5 l vann og tilsett erter, byggryn og kjøttet. La det koke under lokk til kjøttet er mørt. Tilsett alle grønnsakene og urtene og kok til de er al dente. Smak til med salt og pepper. For å sette en ekstra spiss på suppen kan man forsøke å tilsette øl etter egen smak. Server med Røros flatbrød og Kvitseidsmør. Ypperlig med en iskald vørterøl til.

Bon apetit!

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    ingredienser:
    - 1 glass små kapers
    - 3 dl rødvin
    - salt
    - spaghetti
    - parmesan ost

tilberedning:
    Varm oljen og brun ansjonsen og hvitløken i oljen. Tilsett tomater, kapers, oliven, chilli og persille og kok i 5 minutter. Tilsett sitron, chillisaus og rødvin. Kok inn til passende konsistens. Smak til med salt. Server med nykokt al dente spaghetti og nyrevet parmesan. Pynt med litt bladpersille på toppen.

Bon apetit!

Mvh
    Roysen
    Så godt ut. Men kan det stemme med 500g ansjos? Da kan det jo ikke smake annet enn salt og ansjos. Blir nesten litt Hakkebakkeskogen.

V

vredensgnag

Gjest
    ingredienser:
    - 1 glass små kapers
    - 3 dl rødvin
    - salt
    - spaghetti
    - parmesan ost

tilberedning:

Bon apetit!

Mvh
    Roysen
    Så godt ut. Men kan det stemme med 500g ansjos? Da kan det jo ikke smake annet enn salt og ansjos.
    Trodde det var en hyllest til Garum.

https://en.wikipedia.org/wiki/Garum

R

Roysen

Gjest
    ...og i morgen blir det en
    Laks a la Roysen
    ingredienser:
    - 1 laksefilet helt uten skinn og bein
    - 1 dl blanding av 50/50 forhold mellom akasiehonning og hvit trøffelolje
    - 500g San Daniele skinke i tynne skiver
    - 1 kvast finhakket dill
    - 500g tørkede kikerter
    - 1 løk skrelt og grovhakket
    - 1 gulrot skrelt og grovhakket
    - 1 stilk stangselleri skrelt og grovhakket
    - 3 spiseskjeer kaldpresset rapsolje
    - 1 spiseskje creme fraische
    - salt, pepper og sukker
    - 4 egg
    - 2 spiseskjeer hvitvinseddik
    - 12 hvite asparges
    - 4 spiseskjeer smør

tilberedning:
    Legg kikertene i vann over natten dagen før tilberedning.

Smør en lang ildfast form med olje og legg i laksefileten. Smør laksen på oversiden med trøffelhonning. Sett laksen i kjøleskapet for marinering i en time.

Smør et stekebrett med olje og legg på skinkeskivene. Sett stekebrettet i stekeovnen på 70 grader i en time. Skru så opp temperaturen til 225 grader og stek til skinkeskivene er helt sprø. Pass på så skinken ikke blir brent. Ta ut skinken og finhakk. Bland så den finhakkede skinken med dillen og sett til side.

Kok opp 1 liter vann. Legg i kikertene sammen med løk, gulrot og stangselleri. Kok til kikertene er møre. Ta ut kikertene og kjør kraften, løk, gulrot og stangselleri i stavmikser til en saus. Kok sausen inn til passende konsistens og smak til med salt og pepper og før den settes til side mens den holdes varm. Kjør kikertene, rapsolje og creme fraische til en pure med en stavmikser og smak til med salt og pepper. Hold pureen varm.

Stek laksefileten i stekeovn på 250 grader i ca ti minutter. Høy varme gjør at trøffelhonningen blir til sprø glasur. Laksen skal likevel ha en halvrå kjerne, så pass på at laksen ikke stekes for lenge.

Samtidig som laksen stekes tilberedes aspargesene. Brekk av den nederste seige delen av stilkene. Kok opp rikelig saltet og sukret vann. Kok aspargesene til de er al dente. Mens aspargesen koker setter man en stekepanne med smøret i på lav varme slik at smøret akkurat smelter. Når aspargesen har kokt legger man de over i stekepannen og lar de trekke i smøret i 5 minutter på lav varme.

Samtidig som aspargesen tilberedes, posjerer man fire egg. Det er viktig at eggene er ferske. Ellers vil ikke eggehviten samle seg. Hell i 1,5 liter vann og 2 spiseskjeer hvitvinseddik hvis du bruker en middelsstor kasserolle. Eddiken vil hjelpe egget å holde seg sammen. Posjer kun et og et egg av gangen. For å unngå anarki i kasserollen med eggehvite svømmende rundt overalt anbefales det å holde vannet litt under kokepunktet. Små bobler skal komme opp, men vannet skal ikke koke. Rør kraftig i vannet før du legger i egget slik at vannet blir som en malstrøm som trekker egget inn mot midten. Du skal være dreven før du begynner å knekke eggene rett i vannet. Jeg anbefaler på det sterkeste at du knekker egget i en espressokopp eller lignende, før du forsiktig heller det ned i vannet. Dersom egget legger seg på bunnen av kjelen vil noe av hviten spre seg litt - prøv nå å bevege hviten forsiktig ved å dytte den mot eggets senter slik at den forsegler eggeplommen. Antatt koketid er 3-5 minutter, men løft egget opp og kjenn etter. Eggehviten skal være fast, eggeplommen myk. Når egget er ferdig tar du det opp med en hulsleiv og legger det i et kaldt vannbad i ti sekunder for å stoppe kokeprosessen. Vannbadet lager du ved å helle kaldt vann og isbiter i en bolle. Ta så egget forsiktig opp fra isvannet og la det renne av på kjøkkenpapir eller et kjøkkenhåndkle. Nå kan du trimme egget så de blir pene og fri for eggehvitestøy. Bruk saks eller kniv.

Når laksen er ferdig stekt, tas den ut av ovnen og deles opp i passelige serveringsstykker.

Anrette laksestykkene på tallerken toppet med skinke/dill-blanding. Ved siden av serveres asparges og posjert egg med kikertpure og kikert-kraft som saus.

Dette er min absolutte laksefavoritt.

Bon apetit!

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    ingredienser:
    - 1 glass små kapers
    - 3 dl rødvin
    - salt
    - spaghetti
    - parmesan ost

tilberedning:

Bon apetit!

Mvh
    Roysen
    Så godt ut. Men kan det stemme med 500g ansjos? Da kan det jo ikke smake annet enn salt og ansjos. Blir nesten litt Hakkebakkeskogen.
    Ja, det er helt sikkert. Vi benyttet 5 stk. bokser av 100g. Det er så vidt mye chilli og hvitløk i denne retten at det uansett nesten drukner ansjonssmaken. Den blir bare som litt smakstilsetning. Spesielt salt blir det ikke. Dersom man skulle hatt mindre ansjos måtte man også etter min mening redusere mengden chilli og hvitløk. Dette er dog en smakssak.

Edit: Jeg ser nå på ansjosboksene (som det står utenpå at inneholder 100g) at det kun er 60g ansjos i de. Så da blir den faktisk mengden ansjos kun er 300g.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

svendatle

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.10.2006
    Antall liker
    7
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    2
    klarte ikke motstå fristelsen når jeg var ute med hunden idag morges.måtte ta med disse.årets første kantareller,det skal nok smake,ikke mange men en liten forsmak.
    WP_000402.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    I går var det Kongekrabbe dampet med kryddersmør, loff, pesto, rømme og lime som forrett

Hovedretten var "svidd" lappebiff mørkokt i mørkt øl med knuste einebær og så tilsatt rømme for rett konsistens.

Desserten var tradisjonell, multekrem i krumkakeskåler.

Anledningen? Et lass søringer på besøk!;) Gjester som får god mat blir både mette og hyggelig selskap!:rolleyes:

N

nb

Gjest
    Naboer på grillparty i dag. Venteburger av kværnet entrecote på avokado- og mango-salsa med chimicuri, deretter hickoryrøkt svinenakke med poter, mais (som jeg glemte å servere), salat og bbq-saus. Tror jeg må kjøpe meg en slik røkesak fra Weber, jeg er veldig pro røking over lang tid på lav temperatur av svinekjøtt.

Sjarmøretappe for barna med DIY jordbærsorbet til dessert.

T

TT.

Gjest
    Som nattmat blir det fiskepinner med guacamole-dip. Sunt og godt på en gang!

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    salat/andebryst
    stek et par andebryst rosa. La de hvile en 15 minutters tid.
    skjer de opp i ca 5mm tykke skiver
    finhakk rødløk
    kok opp 2-3 små spisskål (husker ikke hva de heter men de er gule og ca 10cm lange) avkjøl og skjer de op i strimler.
    tomat, agurk og stangselleri
    ananas og mango
    noen kokte egg
    bland alt lett sammen
    lag en vinagrette med en god olje, balsamico, sitron, salt og pepper.
    riv en god parmasan og dryss over før servering.

S

sorgenfri

Gjest
    Uformell middag!

Kompisen, ringte å bestillte middag. Han skal presentere ny dama, og han la vekt på at han håpte at jeg kunne gjøre dette så ukomplisert, og "uformelt" som mulig.

Skal bli!

Hvalkjøtt gryte, av årets fangst.. I mitt virke har jeg stor tilgang på NordNorske Delikatesser, og jeg vet ikke om noe som er mer SLACK enn kvalkjøtt.

Først la jeg det i en marinade av pils/salt/pepper samt en bitteliten dæsj rødvin. Dette lå slik i fire timer. Så, fyrte jeg opp grillen, og la småkjøttet på den med lokket på, dette for å "bli kvitt marinaden, og tilsette røksmak. Så freste jeg det i panna på sterk varme, med rikelig SMØR
    IMG_1815.jpg

Så kommer utfordringen: Selve sausen i gryta. Her jukses det yderst litt, kraft fra fryseren, så egen brunsaus, men med oksekraft fra TORO (ikke stolt av den, men har vært slapp på kjøkkenet i det siste)

Så, er det å legge i årets gulerøtter fra FROSTA, ta seg et glass rødvin. Kappe opp paprika, asparges, og Brokkoli. Dette skal i maksimum ti minutter før servering Ala det asiatiske kjøkken, men brokkolien skal jeg smørdampe, og servere på siden. Denne retten er så kjærnesunn, at den med hell kan få selskap av litt lettsaltet potetgull.

IMG_1817.jpg

Nå, skal dette så å putre på svak varme i etpar timer, kjøkkenet er blåst. Bordet ferdig dekket, og innspurten i TDF starter nå:)

Ti minutter før servering har jeg ett minutt med arbeid, ellers er maten ferdig!

Hvalgryte med Basmati ris. Han er dritnervøs, nydama er sikkert kvalm- jeg begynner å bli småbrisen:)

Velbekomme!

Rocker

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.09.2006
    Antall liker
    97
    Sted
    Sortland
    Torget vurderinger
    2
    Vesteraalens Fiskeboller (verdens beste såklart) i hjemmelaget hvitsaus med gulrot , bacon og potet...nam nam :D

AYfGeio92B0Ld0SFmAWg4ANkWx2NeJ-CqKKUVRPEo0Cg.jpg

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    S

sorgenfri

Gjest
    Kompisen, ringte å bestillte middag. Han skal presentere ny dama, og han la vekt på at han håpte at jeg kunne gjøre dette så ukomplisert, og "uformelt" som mulig.

Skal bli!

Hvalkjøtt gryte, av årets fangst.. I mitt virke har jeg stor tilgang på NordNorske Delikatesser, og jeg vet ikke om noe som er mer SLACK enn kvalkjøtt.

Først la jeg det i en marinade av pils/salt/pepper samt en bitteliten dæsj rødvin. Dette lå slik i fire timer. Så, fyrte jeg opp grillen, og la småkjøttet på den med lokket på, dette for å "bli kvitt marinaden, og tilsette røksmak. Så freste jeg det i panna på sterk varme, med rikelig SMØR
    Vis vedlegget 207786

Så kommer utfordringen: Selve sausen i gryta. Her jukses det yderst litt, kraft fra fryseren, så egen brunsaus, men med oksekraft fra TORO (ikke stolt av den, men har vært slapp på kjøkkenet i det siste)

Så, er det å legge i årets gulerøtter fra FROSTA, ta seg et glass rødvin. Kappe opp paprika, asparges, og Brokkoli. Dette skal i maksimum ti minutter før servering Ala det asiatiske kjøkken, men brokkolien skal jeg smørdampe, og servere på siden. Denne retten er så kjærnesunn, at den med hell kan få selskap av litt lettsaltet potetgull.

Vis vedlegget 207787

Nå, skal dette så å putre på svak varme i etpar timer, kjøkkenet er blåst. Bordet ferdig dekket, og innspurten i TDF starter nå:)

Ti minutter før servering har jeg ett minutt med arbeid, ellers er maten ferdig!

Hvalgryte med Basmati ris. Han er dritnervøs, nydama er sikkert kvalm- jeg begynner å bli småbrisen:)

Velbekomme!
    Hun hadde ALDRI SMAKT hvalkjøtt:)

Da hun vaklet ut døra tidlig i morges sa hun: Det, har vært så trivelig - dere er fine mennesker:)

PS: Varmet opp restene til lunch i dag!

N

nb

Gjest
    Enkel sommermiddag:

Grillet havabbor. Buken fyllt med sitron, bladpersille, salt, pepper og hvitløk
    Surre hyssing rundt og grill på direkte varme en tre-fire minutter pr. side.

Kokte nypoteter/agurksalat/tzatziki er ekesempler på godt tilbehør, denne gangen brukte jeg tynne skiver av gul squash og gulrot med litt olivenolje og sherryeddik på.

Chablis i glasset.

Fin sommermiddag når det er for varmt til å kokkelere.

Jacobs tok 190 kroner kiloen for havabbor - noe stiv pris, men dama skrapte i det minste skjellene og sløyet fisken for meg så jeg slapp det griseriet hjemme. For en mye billigere, like god og mer kortreist variant kan det brukes makrell. Det er veldig godt og man får de nærmest kastet etter seg om dagen, grillet makrell forrige uke og fersk makrell til meg, samboeren og en treåring kom på den nette sum av 40 kroner, fortsatt fra Jacobs på holtet.

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Ferdigmat idag, men sjelden vare i luksusklassen.
    Dette har jeg hverken kapasitet eller kompetanse til å lage selv.
    Og det er spesielt morsomt å servere siden det er så vanvittig mye bedre og (og dyrere) enn det ser ut

903778_608172142538084_1328134428_o.jpg

1063712_608195112535787_1650752610_o.jpg
    Serveres med kokte poteter og hjemmelaget kålstuing.

Og til dessert, kanskje litt mer ferdigmat:

1075574_608172035871428_1789213398_o.jpg

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Svin Char Sui (kinesisk barbeque)

1 kg svinekjøtt i centimetertykke skiver
    4-6 fedd hvitløk
    1 pakke char-sui-pulver (fås på velassorterte asiatiske butikker, i Oslo har A Food Market i alle fall)
    3 ss chinkiang-eddik (bruk tørr sherry om du ikke har/får tak i)
    1 ss potetmel eller maizennamel
    2ss sukker eller honning
    en klunk sesamolje
    4 ss hoi sin-saus (fås på glass på de fleste innvandrerbutikker)

Om man ikke får tak i char-sui-pulver så er ingrediensene typisk mørk soyasaus, kinesisk femkrydder og fermenterte soyabønner og gjerne rødfarge, men jeg har aldri laget krydderblandingen selv.

Skjer svinenakke i 1 cm tykke skiver. Alternativt brukes svinekoteletter og ben og brusk skjæres bort. Jeg pelier å bruke de "godt kjøp" fra REMA, de har ofte mye fett og koster ingen ting, type 40 kroner kiloen.

Bland alt til marinaden og legg kjøttet i en dobbel frysepose, knyt igjen og legg i kjøleskapet natten over eller i alle fall i noen timer.

Hell marinaden i en gryte og skrap marinaden av kjøttet etter beste evne og tørk med kjøkkenpapir. Grill på sterk varme - grunnet sukkeret/honningen i marinaden vil det bli godt og svidd, det er litt av poenget synest jeg. Når det har blitt fine grillstriper legges de over i en ildfast form og får kose seg en 10 minutters tid på grillen. Siden norske svinekoteletter er av ganske variabel kvalitet synest jeg det er greit å la de ligge en stund slik at de er ordentlig gjennomstekte, de er ofte litt seige om de er rosa inni fortsatt.

Kok opp marinaden, la den putre, juster evt med vann og maizenna/potetmel om den er for tykk eller for tynn og server kjøttet skåret i strimler med kokt ris og evt wokkede grønnsaker til.

Kan fint stekes i ovn på høy varme (legg under grillelementet), la de liggen en 6-8 minutter og snu de før de får like lang tid på andre siden.

Kombinasjonen høy varme og sukkerholdig marinade gjør at ting brenner seg litt fast, så det kan være en ide å bruke en slik engangsform i metall man får kjøpt rundtomkring nå i grillsesongen, men jeg liker grillstriper så tar heller jobben med å skrape grillen litt etterpå.

MaKi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2005
    Antall liker
    231
    Torget vurderinger
    4
    En lett salat med veldig god romanosalat og tomater, litt ulikt kjøtt på kullgrillen med lokk på. Til dette sommerens store grillslager: nypoteter som er kokt før de får noen minutter på grillen. Som bakt potet, bare mye bedre. Deles i to og spises med godt smør og salt

maskinisten

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.02.2008
    Antall liker
    80
    Sted
    Meløy, den stille fjærding
    Enkel sommermiddag:

Grillet havabbor. Buken fyllt med sitron, bladpersille, salt, pepper og hvitløk
    Surre hyssing rundt og grill på direkte varme en tre-fire minutter pr. side.

Kokte nypoteter/agurksalat/tzatziki er ekesempler på godt tilbehør, denne gangen brukte jeg tynne skiver av gul squash og gulrot med litt olivenolje og sherryeddik på.

Chablis i glasset.

Fin sommermiddag når det er for varmt til å kokkelere.

Jacobs tok 190 kroner kiloen for havabbor - noe stiv pris, men dama skrapte i det minste skjellene og sløyet fisken for meg så jeg slapp det griseriet hjemme. For en mye billigere, like god og mer kortreist variant kan det brukes makrell. Det er veldig godt og man får de nærmest kastet etter seg om dagen, grillet makrell forrige uke og fersk makrell til meg, samboeren og en treåring kom på den nette sum av 40 kroner, fortsatt fra Jacobs på holtet.
    Havabbor er noe jeg lenge har hatt lyst til å smake, hvordan er egentlig smaken og kan den sammenlignes med noen andre mer vanlige fiskeslag?
    Når det er sagt så er den vel etter hvert blitt ganske 'vanlig' å få nedpå kysten av Østlandet.
    Du nevner makrell, men jeg mistenker at smaken ikke egentlig kan direkte sammenlignes med den?
    Det ble visstnok tatt en havabbor her nord på dorging for et par år siden, men det er foreløpig en veldig sjelden gjest her oppe.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Havabbor er noe jeg lenge har hatt lyst til å smake, hvordan er egentlig smaken og kan den sammenlignes med noen andre mer vanlige fiskeslag?
    Når det er sagt så er den vel etter hvert blitt ganske 'vanlig' å få nedpå kysten av Østlandet.
    Du nevner makrell, men jeg mistenker at smaken ikke egentlig kan direkte sammenlignes med den?
    Det ble visstnok tatt en havabbor her nord på dorging for et par år siden, men det er foreløpig en veldig sjelden gjest her oppe.
    Nei, den minner svært lite om makrell. Grunnen til at den nevnes er vel kanskje at den også er vanlig å grille?

Hvit fin fisk, passe fast i kjøttet og flaker seg litt som en torsk så den må ikke steke/trekke for lenge, da blir den tørr. (Makrell er mer tilgivende her) Mild fin smak uten skarpe kanter, kanskje ikke helt ulik noen av de beste flyndrefiskene? Hvis man i det hele tatt spiser hvit fisk er det usannsynlig at denne ikke vil falle i smak. Dorado er en annen fisk som kan minne litt, men den er jo heller ikke spesielt vanlig nordpå.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn