Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Townes

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.04.2009
    Antall liker
    10.643
    Sted
    www.skranglefantene.com
    Torget vurderinger
    1
    Eller, "hva fikk jeg servert til middag i dag..."

Jau, i dag var det kveite som stod på menyen. Obligatorisk kver gang man besøker svigers. Drylte ned tre skikkelig solide stykker/ biffer før man nådde metningspunktet.
    Steikt på panne i en eller annen slags mjølblanding - prinsefisk tror eg de kaller det her oppe. Uansett, sammen med poteter, råkost og kvitsaus smakte det fortreffelig. Til dessert var det pavlova kake med det som var av tilgjengelige frukter her ute i havgapet; druer, kiwi og bringebær. Skikkelig digg, spesielt når marengsbunnen er en innertier.

Og i går var det et solid krepsemåltid fra svigerfars egne krepseteiner. Steike så godt! Joda, digg å få servert mat ei vekes tid ja...

N

nb

Gjest
    Prøvde ut sist innkjøpte leketøy i går - et roterende grillspyd til gassgrillen min.
    Funket forsåvidt greit nok med en hel kylling spiddet på, men etter hvert som kjøttet ble mørt var det så som så med festevnen. Til slutt hang den bare på selve spydet og gikk ikke rundt, men da var den straks ferdig uansett så det var greit nok. Festehakene må dyttes lengre inn neste gang, alternativt surre kyllingen med noe ståltråd e.l.

Terningkast 3. Blir en del kjip oppvask av det, samt at spydet på rundt meteren i lengde faktisk må obbevares et sted mellom slagene. Latterlig kort strømkontakt på motordelen var det også - de påstår at det er "to prevent tripping" som om faren for å snuble i ledningen blir så forbannet mye mindre av at det nesten garantert trengs en skjøteledning, og skjøteledninger pleier som regel å være både 5 og 10 meter lange.

N

nb

Gjest
    Rossiniburger.

Kværnet entrecôte med et par skiver gåselever blandet inn, salt, pepper og bladpersille. Grillet medium rare på grillen. Litt grøntfor på en grillet loffskive og rødvinsglace søtet med en dæsj honning oppå. Toppet med en skive stekt gåselever og servert med hjemmelagde pommes frites og aioli til å dippe potatisen i. Vann fra springen til.

bilde-6.jpg

Som Sluket kanskje ville ha sagt: Det er tross alt tirsdag kun en gang i uken.

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    De siste dager har det gått på Snurring naturell, Lapskaus naturell, Joika kaker naturell rett fra boks -
    Uten oppvarming og annet tull.

Balle Clorin

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Antall liker
    10.618
    Torget vurderinger
    2
    Rossiniburger.

Kværnet entrecôte med et par skiver gåselever blandet inn, salt, pepper og bladpersille. Grillet medium rare på grillen. Litt grøntfor på en grillet loffskive og rødvinsglace søtet med en dæsj honning oppå. Toppet med en skive stekt gåselever og servert med hjemmelagde pommes frites og aioli til å dippe potatisen i. Vann fra springen til.

Vis vedlegget 208823

Gudbedre !!! hvordan lørdan er hos deg tør jeg ikke tenke på:);)
    Bonappetitt, nå ble i allafall jeg sulten, tror jeg utsetter slankedietten til nest mandag, igjen...

N

nb

Gjest
    Gudbedre !!! hvordan lørdan er hos deg tør jeg ikke tenke på:);)
    Bonappetitt, nå ble i allafall jeg sulten, tror jeg utsetter slankedietten til nest mandag, igjen...
    Nåja, hadde en gjennomgang av Den Store Fryseren her om dagen og der dukket det opp en pakke gåseleverskiver jeg omtrent hadde glemt jeg hadde. Skulle lage burdger i dag uansett, og inkorporering av gåseleveren medfører strengt tatt ikke mer enn maks 5 minutter ekstraarbeid. Noget råflott til hverdags, selvsagt, men litt må man unne seg i kvardagen også;)

Enkel måte å mekke burger på er bare å kjøpe en entrecôte med god fettmarmorering, skjære bort evt seige sener, skjer den i biter og kjøre den noen sekunder i foodprosessoren sammen med krydder. Jeg pleier å bruke de first-price-entrecôtene fra Kiwi som varierer mellom å være fra Norge, Tyskland, Namibia eller Uruguay. De koster en 150-lapp for kiloen og er sånn sett ikke særlig mer kostbart enn karbonadedeig eller grytekjøtt.

BBQ-saus er også forresten veldig enkelt å lage selv - en del brunt sukker, to deler ketchup (evt 50/50) er grunnstammen, så er det bare å få det på kok og smakssette med hva man måtte ønske: Eplecidereddik, hvitløk, sennep, korianderfrø, chili, cayennepepper, worchestershiresaus og pepper er mine mest brukte (ikke nødvendigvis alt på en gang da...)

R

Roysen

Gjest
    Rossiniburger.

Vis vedlegget 208823

Ble bare litt nysgjerrig på oppskriften - skal ikke egentlig en filet Rossini også inneholde rikelig med høvlet sort trøffel? Det smaker sikkert fortreffelig uten!

Burgeren din minner om det de kaller "The five thousand dollar burger" på Mandalay Grill i Las Vegas. Den koster virkelig fem tusen dollar. Da er hamburgerbrødet laget av brioche, selve burgeren er laget av Waguy-entrecote med hvit trøffel og stekt gåselever kvernet sammen. Burgeren er toppet med en god skve stekt gåselever og rikelig høvlet sort trøffel. Den klassiske Rossini sausen serveres med i tillegg til sautert italiensk porcini samt en flaske Petrus Bordeaux rødvin av beste årgang.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Ble bare litt nysgjerrig på oppskriften - skal ikke egentlig en filet Rossini også inneholde rikelig med høvlet sort trøffel? Det smaker sikkert fortreffelig uten?

Burgeren dine minner om det de kaller "The five thousand dollar burger" på Mandalay Grill i Las Vegas. Den koster virkelig fem tusen dollar. Da er hamburgerbrødet laget av brioche, selve burgeren er laget av kvernet Waguy-entrecote med hvit trøffel. Burgeren er toppet med en god skve stekt gåselever og rikelig høvlet sort trøffel. Den klassiske Rossini sausen serveres med i tillegg til sautert italiensk porcini samt en flaske Petrus Bordeaux rødvin av beste årgang.

Mvh
    Roysen
    Det er korrekt det, men av en eller annen mystisk grunn så hadde jeg ikke tilfeldigvis sort trøffel liggende hjemme;) Jeg har også sett det bli gjort med burger toppet med indrefilet toppet med gåselever toppet med trøffel. Jeg hadde en liten plan om å bruke Brioiche som hamburgerbrød, men jeg oppdaget at skivene fra kjøpebriochen jeg trodde jeg hadde i fryseren ikke var der lengre, og den hjemmelagde vi prøvde oss på her om dagen hadde en form som ikke egnet seg til burgerbrød.

R

Roysen

Gjest
    Trøffel er nok ikke noe man har liggende, nei. Det er også temmelig dyrt. Jeg husker jeg så en hvit trøffel på ca 5 kilo i et butikkvindu i en gourmetforretning i Paris for noen år siden - EUR €18.000,-.

Ellers er ferske hvite trøfler mulig å få kjøpt i Oslo under sesong i Mathallen. Jeg aner dog ikke hva prisen er.

Du har inspirert meg her med den oppskriften din. Jeg har også kjøpt noe Waguy-kjøtt samt at jeg har noe gåselever i fryseren. Jeg tar turen til mathallen og ser om jeg får fatt i litt trøffel og steinsopp.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    N

nb

Gjest
    Sort trøffel er mye rimeligere enn hvit så vidt jeg vet. De pleier å ha det på Jacobs, men nå er det vel ikke sesong for det noe sted. Å kjøpe de kjipe sakene på glass er ikke så mye vits synest jeg, det er mye penger for lite smak. Har aldri kjøpt sort trøffel hjemme (bortsett fra et av disse glassene med et par stykker i da, det ble første og siste gang).

I Frankrike har jeg i alle fall fått store mengder sort trøffel på mat som ikke har vært så veldig dyr, så da er det en slags grense for hvor dyr selve trøffelen kan være der i alle fall.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    Kjøpte sort trøffel i våres (Jacob's) - ca. 500,- for en pen liten skalk. Verdt hver krone.

BTW, er det noen som spiser hamburgere uten trøffel lenger??

N

nb

Gjest
    Kjøpte sort trøffel i våres (Jacob's) - ca. 500,- for en pen liten skalk. Verdt hver krone.

Jeg spist en trøffelmeny i Frankrike i midten av april, da sa kokken at det var den siste uken de tilbydde den siden sesongen straks var over. Jeg skal ikke skryte meg på å ha noensomhelst oversikt over verdens trøffelmarked, men dersom det er så at det er en vårvare så er neppe juli tidspunktet for å kjøpe noe slikt, da kan man jo fort ende opp med et overpriset produkt som er rettet mot folk som vil ha trøffel, men som egentlig ikke skjønner greia.

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Sort trøffel er mye rimeligere enn hvit så vidt jeg vet. De pleier å ha det på Jacobs, men nå er det vel ikke sesong for det noe sted. Å kjøpe de kjipe sakene på glass er ikke så mye vits synest jeg, det er mye penger for lite smak. Har aldri kjøpt sort trøffel hjemme (bortsett fra et av disse glassene med et par stykker i da, det ble første og siste gang).

I Frankrike har jeg i alle fall fått store mengder sort trøffel på mat som ikke har vært så veldig dyr, så da er det en slags grense for hvor dyr selve trøffelen kan være der i alle fall.
    sort trøffel koster som regel mellom 5-8000 kr kg i frankrike. sist jeg kjøpte i norge ca 10000 kroner. det var på st.hanshaugen

N

nb

Gjest
    sort trøffel koster som regel mellom 5-8000 kr kg i frankrike. sist jeg kjøpte i norge ca 10000 kroner. det var på st.hanshaugen
    I gamle dager var det visstnok så vanlig at bønder tredde de på pinne og grillet de lett på bålet og spiste de hele til lunch...

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    I gamle dager var det visstnok så vanlig at bønder tredde de på pinne og grillet de lett på bålet og spiste de hele til lunch...
    det blir dessverre bare dyrere og dyrere. For hvit trøffel kan prisen ganges med 3

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23

Jeg spist en trøffelmeny i Frankrike i midten av april, da sa kokken at det var den siste uken de tilbydde den siden sesongen straks var over. Jeg skal ikke skryte meg på å ha noensomhelst oversikt over verdens trøffelmarked, men dersom det er så at det er en vårvare så er neppe juli tidspunktet for å kjøpe noe slikt, da kan man jo fort ende opp med et overpriset produkt som er rettet mot folk som vil ha trøffel, men som egentlig ikke skjønner greia.
    Det kan så være, men den smakte i allefall fortreffelig i mars måned! Og et slikt snobbistisk utsagn fra en kokk spenner jo glatt beina unna enhver restaurant worldwide som har trøffel i sine menyer lenger enn 17 t. og tre minutter av året...

N

nb

Gjest
    Det kan så være, men den smakte i allefall fortreffelig i mars måned! Og et slikt snobbistisk utsagn fra en kokk spenner jo glatt beina unna enhver restaurant worldwide som har trøffel i sine menyer lenger enn 17 t. og tre minutter av året...
    Nå var midten av April slutten av sesongen. Så mars er sikkert innafor. Jeg har ikke sett det på Jacobs i det siste heller - uten at jeg har lett veldig aktivt, det skal sies. Man får kjøpt slike småfuktige saker på glass året rundt, men det er noe man bør styre unna. Prisen er også noe helt annet (og mye lavere) enn for ekte vare. Mener det jeg kjøpte for en del år siden lå på 8-900 kroner kiloen, og da er det jo ikke the real deal.

Sist redigert:
    K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    det er en glippe på noen mnder mellom vinter og sommertrøffler.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    - gjelder å ikke få seg trøffel i "glippa" :cool:

R

Roysen

Gjest
    Sorte trøfler kan ha sin opprinnelse i svært mange land - Frankrike, Italia, Sverige, Kina etc. Så den totale tilgjengelighetstiden på ferske sorte trøfler fra verdensmarkedet er nok stort sett hele året. Hvite trøfler derimot kommer kun fra Piemonte i Italia og har sesong kun et par måneder senhøstes.

Hvit trøffel tilbys både i Mathallen, Maschmanns Matmarked og Salumeria i Oslo i sesongen. Sorte trøfler er det sikkert større tilgjengelighet på uten at jeg kjenner til det.

For øvrig er jeg helt enig med nb i at de greiene man får kjøpt på glass med olje i form av enten hele, skivet eller pure ikke er verdt pengene.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Sous Vide har blitt veldig populært i det siste. Det handler om å langtidskoke ingrediensene på lav temperatur i vakum slik at man holder på alle næringsstoffene og smakene. Det gir også mulighetene til å forvandle kjøttstykker som ellers kan være litt seige til deilige og møre delikatesser. Det krever imidlertid litt utstyr for å kunne utføre Sous Vide. En god gammeldags teknikk som er mye billigere og gjør nesten samme funksjon er langtidssteking i leirgryte med lokk i stekeovn. Man legger leirgryten og lokket i vann i ca en halv time før den settes i ovnen ellers sprekker gryten når den settes i ovnen. Når man setter gryten i ovnen med lokket på blir det tilnærmet forseglet på samme måte som Sous Vide og selv om stekeovnen ikke gir samme nøyaktige og stabile temperaturkontroll kan man fint sette en stekeovn på lav varme og la det steke over lang tid som blir tilnærmet det samme som Sous Vide. Jeg har en egen oppskrift jeg bruker ofte med denne teknikken. Vi har laget den i dag, så jeg tenkte å presentere den her.

Arabisk gryte med elgkjøtt
    ingredienser:
    - 300g kjøtt av elg av de litt seigere delene av dyret skåret i biter
    - 300g couscous
    - 300g hermetiske kikerter (ikke tørkede)
    - 1 snittet rød paprika uten frø og kjernehus
    - 2 bokser hermetiske hakkede tomater
    - 1 rød løk skrelt og grovhakket
    - 4 fedd hvitløk skrelt og finhakket
    - 100g rosiner
    - 100g skoldede mandler
    - 1 glass sorte oliven
    - 3 gulrøtter skrelt og grovhakket
    - 3 snittede røde jalapeno chilli med frø og kjernehus
    - 1 spiseskje malt kanel
    - 1 spiseskje allehånde
    - 1 spiseskje malt spisskum
    - 1 spiseskje kardemomme
    - 1 spiseskje malt nellik
    - 1 spiseskje sennepsfrø
    - 1 spiseskje malt cayenne pepper
    - 1 spiseskje garam masala
    - 3 hele kanelstenger
    - 4 tørkede stjerneanis pulverisert i en morter
    - 1 kvast frisk koriander finhakket
    - 1 pakke safran
    - 4 tørkede laurbærblader
    - 1 helflaske rødvin

Jeg har også eksperimentert litt ved å tilsette feta ost, gresk matyughurt, agurk, grønne Puy linser, aubergine, dadler og okra til denne retten med hell.

tilberedning:
    Ta ut leirgryten og lokket fra vannet og ha i alle ingrediensene. Sett på lokket og sett i stekeovn på 100 grader i fire til fem timer (la gryten stå inntil du synes konsistensen på kjøttet er siik du ønsker den) og server rykende varmt med en grønn salat, humus og pitabrød til.

Bon apetit!

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Etter å ha vært en tur på hytta og måtte bråsnu pga glemte nødvendigheter ble det 2 pølser i en vaffel med rekesalat uten en eneste reke og rå maskinskåret norsk løk fra Gartnerhallen på min lokale Shell stasjon til middag. Alt ble skyllet ned med romtemperert Pepsi Max tilkjørt med Mercedes Benz av ASKO. Synes absolutt at denne stasjonen burde få minst en stjerne av Good Year eller Continental for nærhet til E18 og ikke minst all dieseleksosen. Kudos til Shell

P.S. Glemte å si at desserten var årgangsis fra Diplom is (altså overligger fra i fjor) Krone Is må vite.

V

vinyl-jønki

Gjest
    Etter å ha vært en tur på hytta og måtte bråsnu pga glemte nødvendigheter ble det 2 pølser i en vaffel med rekesalat uten en eneste reke og rå maskinskåret norsk løk fra Gartnerhallen på min lokale Shell stasjon til middag. Alt ble skyllet ned med romtemperert Pepsi Max tilkjørt med Mercedes Benz av ASKO. Synes absolutt at denne stasjonen burde få minst en stjerne av Good Year eller Continental for nærhet til E18 og ikke minst all dieseleksosen. Kudos til Shell

P.S. Glemte å si at desserten var årgangsis fra Diplom is (altså overligger fra i fjor) Krone Is må vite.
    Godt å se at det er noen som kan heve nivået i denne tråden noen hakk.:cool:
    Mvh
    Racker,n

• Liker
    Reaksjoner: TT.
    N

nb

Gjest
    Junkfood i går:

En dose chili con carne fra fryseren godt kokt inn, slengt oppå nachoschips og en svært raus mengde revet cheddar og jarlsbergost på toppen. Gratinert under grillelementet.

Sist redigert:

ottone

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Antall liker
    12.194
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Jeg laget fiskekraft av hode og bein fra egen fangst her om dagen, og idag ble det en enkel men gjennomført fiskesuppe av det.

suppe.jpg

Basis var altså kraft fra hoder og bein av lyr, kokt med løk, laurbærblad, purre og sellerirot, før siling og skvising.
    Så nye gønnsaker i suppen, strimlet og lett surret i godt smør:
    fenikkel
    purre
    sellerirot
    kålrot
    gulrot
    Tilførte en skje hvetemel før
    fiskekraft
    hvitvin
    rød pesto
    fløte
    og til slutt litt stykker av laks og torsk, og noen pillede reker fra butikken
    pluss litt fersk kjørvel, med gressløk og persille fra hagen.

BurntIsland

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Antall liker
    13.682
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    3
    Røkte reker er ikke like vanlig i Norge som i Sverige, så vi røkte selv på vår lille røykovn: sammen med hjemmelagd aioli og hjemmebakt valnøttbrød ble det en fin "middag".

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Etter en lang økt med muring, og fuging, etterfulgt av plenklipp på en nærmest loddrett tomt: Wienerpølser, potetstappe og 2 stk. Hansa Blå. :)

mvh

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Litt tidlig på dagen, men er iferd med forberedelsene. Koker noe hvittinger , rettere sagt trekker, for å pelle av fiskekjøttet (plukkfisk). Eldstemann digger hjemmelaget fiskegrateng, og det gjør resten av oss også.
    Bechamel, fisk, makaroni, pisker inn eggehviter samt brødrasp på toppen. Noen gode innspill, skal prøve å overgå tantes grateng, hard konkurranse......

Sist redigert:
    R

Roysen

Gjest
    Her er mitt bidrag til fiskegrateng. Jeg bruker imidlertid hverken bechamel, egg eller hvitting (man kan dog bruke den sjømaten man har tilgjengelig og det vil nok være like godt). Jeg ser også for meg en variant der man i sesongen bruker fersk skrei, skreilever og skreirogn. Man kan sikkert også toppe med både egg og brådrasp samt bytte ut kremfløten med bechamel og tilsette muskat. Kanskje kan det ikke kalles fiskegrateng uten bechamel og muskat. Jeg vet ikke. Jævlig godt blir det uansett.

Fiskegrateng
    Ingredienser:
    - 1 nett friske blåskjell
    - 2 dl tørr hvitvin
    - 2 sjalottløk skrelt og finhakket
    - 1 kvast finhakket bladpersille
    - 300 g ferske reker
    - 300 g rensede kamskjell
    - 300 g laksefilet kuttet i terninger
    - 200 g baconbit kuttet i terninger
    - en skvett cognac
    - 1/3 l kremfløte
    - 1 pakke safran
    - 1 dl tørr hvitvin
    - 3 dl tørket macaroni
    - 2 gulrøtter skrelt og finhakket
    - 3 stenger stangselleri finhakket
    - 1/4 hodekål skrelt og snittet
    - saften fra 1 presset sitron
    - 1 finhakket kvast kruspersille
    - 1 finhakket kvast dill
    - 1 finhakket kvast timian
    - 1 finhakket kvast estragon
    - 800 g mandelpoteter skrelt og grovhakket
    - 200 g smør
    - 1 dl creme fraiche
    - 2,5 dl helmelk
    - cayenne pepper
    - noen klatter smør
    - 100 g brødrasp
    - pepper
    - salt
    - 100 g lakserogn

tilberedning:
    Skrell og finhakk sjalottløken. Vask, skrubb og skyll blåskjellene. Kast de som er døde (ikke gjør motstand når du forsøker å åpne de). Kok blåskjellene i sjalottløken, hvitvinen og bladpersillen til blåskjellene åpner seg. Kast de blåskjellene som fortsatt ikke har åpnet seg. Ta ut blåskjellene og rens de. Kast skjellene og ta vare på muslingene. Ta vare på kraften/løk/persilleblandingen. Rens rekene og kast skallene. Del kamskjellene i to.

Stek bacongerningene sprø i litt olje i stekepanne på høy varme og tilsett kamskjellene mot slutten av steketiden. Kanskjellene skal ha en sprø skorpe, men fremdeles ha en anelse rå kjerne ellers blir de tørre og seige. Kok ut pannen med en liten skvett cognac og tenn på for å brenne av alkoholen. Kvel flammene ved å sette på et lokk etter ca 10-15 sekunder. Ta vare på stekeskyen.

Kok potetene til de er melne. Hell av vannet og mos potetene. Bland inn smør, helmelk og creme fraische. Stappen skal ha konsistens som tykk krem. Smak til med salt og cayenne pepper.

Ha kraften/løk/persilleblandingen fra blåskjellkokingen, stekeskyen fra bacon/kamskjell, kremfløte, hvitvin, gulrøtter, stangselleri, hodekål, bacon, timian, estragon, kruspersille, dill, safran, sitronsaft og macaroni i en kjele hvor alt kokes mørt på lav temperatur. Smak til med salt og pepper.

Smør to brødformer og fyll grønnsaks/macaroni blandingen 3/4 fullt. Legg så på et lag med blåskjell, reker, kamskjell og laks. Fyll deretter opp med potetstappen og topp til slutt med brødrasp.

Sett i stekeovnen på 180 grader i 20 - 30 minutter. Legg på noen smørklatter når det er igjen 5 minutter av steketiden.

Pyntes med rogn eller kaviar etter lommeboken. Serveres gjerne med en tørr hvit burgunder, godt smør og nystekt brød.

Bon apetit!

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    C

Cyber

Gjest
    Akkurat nå ligger en kraftig ytrefilet i alu og koser seg ovnen. Nypoteter, grønnsaker og saus til. Funker fint. :)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    Treretter i dag.
    Eldstemann er hjemme på besøk og fruen jobber nattevakthelg, så her får far utfolde seg uten restriksjoner.

Forrett,
    Parnaskinke i tynne flak,
    Tykke skive svensk "Prestost" med fikenmarmelade,
    Tykk skive Västernorrlandsost med einebærsirup,
    Flatbrød i trekanter,
    Rømme,
    dandert med salatblad og stirmlet gulrot.

Hovedrett,
    Tortelini, blanding av tortelini med soltørket tomat og tortellini med kjøtt,
    Tykk hvit ostesaus av fløte, egg, ost, persille og pepper, bittelitt oregano og tilsatt finternet skinke.
    Firsk grøntsalat av, finsnittet salat, skivet gulrot, rød og gul paprika, epleterninger, annanas ( som biter!! ), blomkålbuketter, vårøk og rødløk.

Dessert,
    Friske egenplukekde jordbær, blåbær ( kjøpte ) og vaniljekesam. Glemte å kjøpe havreflarn i går!:(

Drikke:
    Isvann ( fruen ), Pepsi Max ( junior ), Munkholm alkofritt øl ( far ).

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.430
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag blir det grilling av saftige, tykke hamburgere med ost og bacon på gassgrillen. Servert med brød, chips, salat og barbecue-saus...

rock

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Antall liker
    310
    Kalde Joikakaker og potetsalat fra Kiwi ( nice price ).
    + en pose popcorn.

N

nb

Gjest
    Bevegde meg inn på et område jeg sjelden oppholder meg i her om dagen: Dessert.

Lagde sitronsouffle etter en fregangsmåte av Hr. Hellstrøm.

- Fire eggeplommer pisket med sukker til lys eggedosis. Saft fra en sitron blandes inn til slutt
    - Fire eggehviter pisket til marengs med sukker som tilsettes litt og litt.
    - Eggehviteguffa vendes inn i eggedosisen litt etter litt. Forsiktig, men godt blandet.
    - Former pensles med smør og strøs med sukker.
    - Formene fylles helt opp med guffa og stekes på 180 grader i ca 10 minutter.
    - Melis siktes over og serveres umiddelbart.

Det er visstnok viktig å ikke under noen omstendighet åpne ovnen for å kjenne eller se hvordan det ligger an under steking, da faller de sammen sies det.

Ble ganske bra til første forsøk å være - dette er eksemplar nr. tre av tre totalt - de to første ble forsåvidt bra, men jeg hadde ikke fyllt formene helt opp til kanten på de, så den vokste ikke så langt over kanten som den skal.

souffle.jpg

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.687
    Falafel, tahinisaus, hommous, tabouleh, oliven og pita.

falafel.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn