Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.382
    Antall liker
    4.051
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Til frokost idag.

    Pannestekt uerfilet (ikke lettsaltet drit) med erter, rødbeter og litt Jacoba hvitvinssaus. Vann fra springen til.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    7.866
    Knadde sammen pastadeig før frokost i dag, og satte en halvkilo med villsvinkjøtt fra nakke til opptining. Gleder meg alt til å lage og ikke minst fortære hjemmelaget tagliatelle og en villsvinragu med morkler etter jobb. Mon tro om ikke et glass Grgić Plavac Mali fra Dalmatia skulle kunne funke bra som drikke til en såpass potent ragu, i tillegg til en karaffel med passe avkjølt vann.
     
    N

    nb

    Gjest
    Lagde en batch chili con carne i går. Tok litt lengre tid enn planlagt før kjøttet ble mørt så det tok sin tid. Men det ble i det minste godt og jeg fikk meg litt veldig sen kveldsmat før leggetid. Blir bra duft av rundt to og et halvt kilo bibringe og alvorlige mengder krydderier. Ser ikke så mye ut, men det er en veldig stor gryte - lagde ca 10 liter.

    chili2.jpg
     
    Sist redigert:

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Oksegryte basert på storfebog, løk, hvitløk, hakket tomat, olivenolje, søtpotet, karripasta, chili, gurkemeie, og en skvett fiskesaus.
     
    N

    nb

    Gjest
    Lagde kyllingkraft (nesten) ala Heston Blumenthal i går. Ble meget bra.

    Jeg brukte tre-fire skrog av kylling (Heston sier kyllingvinger som stekes + et skrog fra stekt kylling) som ble godt brunet. Disse ble overstrødd med skummetmelkpulver, i følge samme Heston skal dette forsterke Maillard-reaksjonene å gi bedre bruning. Brunt ble det i alle fall.
    En gulrot i små terninger og en medium gul løk i terninger karamelliseres i panne. To fedd hvitløk og sopp i terninger surres.

    Alt i trykkokeren, på med et par liter vann og kjør på full guffe i et par timers tid.

    Sil godt, sett i kjøleskapet over natten og ta av fettet som har lagt seg på toppen før bruk.

    Smaker som essensen av stekt kylling. Ble tykk og fin, var som gele i konsistensen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Jacobs på Holtet hadde for øvrig melkepulver. Ikke i butikken, men de kunne selge fra pølsemakeriet i kjelleren.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    tømmer fryserne helt i disse dager. Høsten står for dør med (forhåpentligvis) påfølgende matauk.

    Trekte i lettsaltet vann tre hvittinger fra oktober ifjor, på grensa, men det går akkurat greit siden det er så mager hvit fisk det er snakk om. Grovpillet de, lagt i ildfastform sammen med fullkorn makaroni og hvit saus (Kviteseidsmør + hvetemel + boks fløyte + stølsmjølk+ litt revet svensk edammer + 3 egg + muskatnøtt + ymse krydderier), brødrasp på toppen.

    Jepp, vi snakker hjemmelaget fiskegrateng, ungene elsker det, og det ble ikke akkurat mye igjen på far til restemiddag på jobben til onsdag.
    Servert sammen med nypoteter, skikkelige gulrøtter og stekt flesk, en vinner!



    I morgen har jeg lovt eldstemann at vi skal ta de to siste filetene med selvfisket rein hvitting, tre tuber blekksprut (skjæres i ringer og freses forsiktig i knappe to minutter, marineres i god olivenolje, pepper og sitron etterpå). Lager en småhissig tomat/fløtesaus, pasta og syltede minipaprika fylt med fetaost ved siden av. Pasta marinara på Grønlandsk vis. :)
     
    Sist redigert:
    N

    nb

    Gjest
    Lagde en makaronistuing versjon 2.0 jeg trodde skulle bli populær blant den yngre garde, men akkurat den delen av planen slo ikke helt til. Men godt var det i alle fall, dette er opprinnelig en rett fra en bok av Bengt Stiansen. Man gjør som følger

    - kok 200g makaroni på vanlig måte og avkjøl. Kan være marginalt underkokt, men ikke mye.

    - brun en halvkilo karbonadedeig/kjøttdeig godt og sett til side
    - kjør en halv purre, en gulrot, en gul løk, et par-tre fedd hvitløk og en god skive sellerirot i foodprosessor. Skal være ganske så fint kuttet.
    - Surr grønnsakene i panna og tilsett chili etter smak. Ha i kjøttet og tilsett 2-4 spiseskjeer karripulver alt etter hvor mye krydret du vil det skal være. La stå noen minutter
    - Ha ei en boks hakkede tomater
    - Ha i en skvett oksekraft - helst demi-glace siden guffa skal være tykk (dette er min kunstneriske frihet, det er ikke kjøttkraft i originaloppskriften)
    - La putre til grønnsakene er myke

    - Smelt ca 2ss smør i en annen gryte, ha i ca 2ss hvetemel og la frese et minutts tid. Tilsett h-melk under røring. Skal basically bli som en ganske tykk, hvit saus. Ha i ca 150g revet ost, cheddar eller lignende og la det smelte helt. Her er det nok en gang sentralt å holde seg lang unna Norvegia. Krydre med salt og (ganske mye) pepper. Ha den kokte makraonien i sausen og bland godt.

    Hell kjøttguffa i bunnen av en form, ha makaronistuingen over og ha på litt ekstra ost på toppen. Gratiner noen minutter under grillelementet.

    La stå litt før servering, det er fryktelig varmt når det kommer ut fra ovnen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjøpte lam av fjordårets villsau på Jacob's. Fås på Jacobs/Ultra/Meny ut August visstnok. Veldig smakfullt, mørt og fint. Betydelig mørkere enn "vanlig" lammekjøtt og med et snev av viltsmak. Kjøpte et lammelår og stekte det på relativt standard måte over lang tid i ovn. Gnidd inn med olivenolje, salt og pepper. Brunet i panne og lot det stå en fire-fem timer på lav varme til kjernetemperatur på 64-65 grader etter hviling.

    Stekte kantareller (de norske er i butikken nå - løpå og kjøp), gulrøtter og hjemmedyrket sjarlottløk (alle 8...). Lagde persillerotpuré og en straight rødvinssaus til. Mycket bra.


    Laksesashimi med ponzu-saus til forrett/venterett og sitronsouffle til dessert.

    I dag blir det - utrolig nok - rester av lammelår til middag.
     
    K

    Kaare G. Opsahl

    Gjest
    Kjøpte lam av fjordårets villsau på Jacob's. Fås på Jacobs/Ultra/Meny ut August visstnok. Veldig smakfullt, mørt og fint. Betydelig mørkere enn "vanlig" lammekjøtt og med et snev av viltsmak. Kjøpte et lammelår og stekte det på relativt standard måte over lang tid i ovn. Gnidd inn med olivenolje, salt og pepper. Brunet i panne og lot det stå en fire-fem timer på lav varme til kjernetemperatur på 64-65 grader etter hviling.

    Stekte kantareller (de norske er i butikken nå - løpå og kjøp), gulrøtter og hjemmedyrket sjarlottløk (alle 8...). Lagde persillerotpuré og en straight rødvinssaus til. Mycket bra.


    Laksesashimi med ponzu-saus til forrett/venterett og sitronsouffle til dessert.

    I dag blir det - utrolig nok - rester av lammelår til middag.
    Forsøkte Ytrefilet av villsau her om dagen. Veldig bra
     
    N

    nb

    Gjest
    Mmmmmmm

    rips.jpg


    Vaniljesaus på pose er noe man bør holde seg langt unna. Lages enkelt på følgende måte:
    2.5 dl melk og fløte (50/50 av hver) kokes opp sammen med 1/3 - 1/2 vaniljestang og 40g sukker.
    Imens pisker du 3 eggeplommer raskt i en bolle.
    Sil den varme melkeguffa over under omrøring.
    Ha alt tilbake i gryta og varm forsiktig opp til sausen tykner, det skjer rundt 80 grader. Den må ikke under noen omstendighet koke, da ødelegges den.
    Avkjøl og hell over noe godt, f.eks friske bær nå for tiden.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.659
    Kikertcurry på sparket.

    Freste korianderfrø og finsnittet løk i olje, før jeg hadde i en generøs dose med finhakket fersk mynte og koriander. Stekes til bladene blir mørkt grønn og litt crisp. Blir en nydelig smak da.
    Hadde så i korianderpulver, gurkemeie og chilliflak, freses litt før jeg hadde i 2 store, moste tomater, samt en håndfull hele cherrytomater. Kokes nesten helt inn, hadde så i et par dl med soyayoghurt og bittelitt garam masala-pulver. Hadde kokt kikerter fra bunn, så det var bare å ha i disse og tilpasse salt. Ris med ristede nøtter i ved siden av, samt mangochutney og pickles.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    4.775
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Grillpølser!
    Leverte rådyrkjøtt som ble til overs (det som ikke er filet, lår etc) til slakteren i Stange.
    Etter få dager ringte han og hadde 150 grillpøser klare av de reneste råvarer (+ svinekjøtt,spekk, melk, krydder etc).
    Disse ble så populære at jeg vurderer å sette Securitas ved kjøleren...
    By the way:
    Har dere lest dagens pølsetest hvor Finsbråtens Wiener "MerSmak" gruser resten av ligaen med terninkast 6?
    Det som slår meg er at tidligere års "vinnere" får 2 på terningen.
    Endres oppskriftene- dvs senkes kvaliteten / råvarekostnad mens populariten er på topp?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Grillpølser!
    Leverte rådyrkjøtt som ble til overs (det som ikke er filet, lår etc) til slakteren i Stange.
    Etter få dager ringte han og hadde 150 grillpøser klare av de reneste råvarer (+ svinekjøtt,spekk, melk, krydder etc).
    Disse ble så populære at jeg vurderer å sette Securitas ved kjøleren...
    By the way:
    Har dere lest dagens pølsetest hvor Finsbråtens Wiener "MerSmak" gruser resten av ligaen med terninkast 6?
    Det som slår meg er at tidligere års "vinnere" får 2 på terningen.
    Endres oppskriftene- dvs senkes kvaliteten / råvarekostnad mens populariten er på topp?
    Den testen i dagbladet idag tar ingen hensyn til smak, kun innhold. En ernæringsfysiolog som er brukt i dette tilfellet er ikke i stand til å lage en god pølse
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Grovbrød med smør, serranoskinke og grillet paprika. Mulig jeg trenger en suppe eller no' før jeg legger meg...
     
    N

    nb

    Gjest
    Den testen i dagbladet idag tar ingen hensyn til smak, kun innhold. En ernæringsfysiolog som er brukt i dette tilfellet er ikke i stand til å lage en god pølse
    Dagbladet mener åpenbart leserene er så dumme at de trenger avisens hjelp til å lese varedeklarasjonen.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.604
    Antall liker
    7.158
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    3/4 boks med uvarmet snurring.
    Å spise snurring (eller RSP) rett av boksen med passe grov kniv (stor samekniv e.l.) i regnvær, etter tre dager fjelltur i en pause før man tar fatt på de to-tre siste timene med labbing for å komme seg hjem er ikke dumt...

    Johan-Kr
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    Fredagskvelden gikk unna med hvalbiff, stekt løk, kålstuing og nypoteter. Falt i smak hos eldstemann.

    Idag har vi holdt på med noe spennende på kjøkkenet, mulig jeg har en kommende chef blant arvingene, han fatter ihvertfall en viss interesse for det som foregår. 5 andelår er krydret og vakuumert, og ligger nå på 4. timen i vannbadet (Sous Vide)

    gøtt!
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    3/4 boks med uvarmet snurring.
    Å spise snurring (eller RSP) rett av boksen med passe grov kniv (stor samekniv e.l.) i regnvær, etter tre dager fjelltur i en pause før man tar fatt på de to-tre siste timene med labbing for å komme seg hjem er ikke dumt...

    Johan-Kr
    Av og til er det stearinlignende fettet i hjørnene av boksen det beste i verden.

    Alle burde prøve å være sultne én gang, og så kjenne godt etter mens man spiser. Det skjer mye rart med kropp og sjel.
     

    ErosLoveking

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Innlegg
    15.737
    Antall liker
    3.918
    Sted
    Oslo
    3/4 boks med uvarmet snurring.
    Å spise snurring (eller RSP) rett av boksen med passe grov kniv (stor samekniv e.l.) i regnvær, etter tre dager fjelltur i en pause før man tar fatt på de to-tre siste timene med labbing for å komme seg hjem er ikke dumt...

    Johan-Kr
    Av og til er det stearinlignende fettet i hjørnene av boksen det beste i verden.

    Alle burde prøve å være sultne én gang, og så kjenne godt etter mens man spiser. Det skjer mye rart med kropp og sjel.
    Lars Monsen´s posepotetstappe med en boks makrell i tomat over funker også veldig bra.
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    3/4 boks med uvarmet snurring.
    Å spise snurring (eller RSP) rett av boksen med passe grov kniv (stor samekniv e.l.) i regnvær, etter tre dager fjelltur i en pause før man tar fatt på de to-tre siste timene med labbing for å komme seg hjem er ikke dumt...

    Johan-Kr
    Av og til er det stearinlignende fettet i hjørnene av boksen det beste i verden.

    Alle burde prøve å være sultne én gang, og så kjenne godt etter mens man spiser. Det skjer mye rart med kropp og sjel.
    Lars Monsen´s posepotetstappe med en boks makrell i tomat over funker også veldig bra.
    ;)

    Ganske rart å være skikkelig kald også. Pulverkaffe (gjerne 3 pakker om du har), Rett i koppen/Rett i kjeften/Midt i trynet-kakao (to er fint), Kaffemelkpulver, og ordentlig melk. Blandes helst til en milkshakelignende konsistens i den store koppen under feltflaska. Drikkes/spises uten votter med begge hendene rundt koppen for å få maks effekt av varmen.
     

    J.Rasmussen

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    14.01.2007
    Innlegg
    557
    Antall liker
    182
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    10
    Idag blir det langtidsstekt (ca 6 timer) lammeskank med hjemmelaget potetstappe og soppstuing. :)
     

    rock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.09.2009
    Innlegg
    1.858
    Antall liker
    310
    Fikk servert kjøttsuppe, i morgen blir det Brunlapskaus av restene.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.289
    Antall liker
    11.432
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er helg, og far må lage mat.

    Idag ble det fiskesuppe, igjen.
    Men ikke hva som helst av fiskesuppe. Jeg improviserte fram en litt sydlig en idag, med stort hell.
    Basis er kraft fra frysen, heimekokt på sjølfiska bein og hoder og diverse grønt kokt inn.
    Så hakket og surret i olje: en hel paprika, tomater, tre vårløk, masse spinat, en fenikkel, masse hvitløk (spansk selvfølgelig).
    Kokes i kraften i 20min, og så sjølfiska lyr og torsk i fileter fra frysen. Trekker med fisk i 10 min.
    Topper og imponerer med krepsehaler til slutt, og gressløk og persille rett fra hagen.
    En ingrediens fikk ikke flokken greie på, den tok en stund før de fant ut av: en finhakket chorizo, fra Idsøe naturligvis, kan puttes i tidlig som krydder. Det var nok den som gjorde susen. Jeg har en flaske olivenolje med chili som jeg liker å piffe opp slikt med, setter den på bordet, den er ypperlig til tomat og paprikabaserte supper, og du blir deilig varm og tørst.
    Serverte med nybkt frøloff og Kviteseidsmør til.
    Dette er suppe som man kan drikke øl til, jeg måtte ty til en Aass Uten så tidlig på dag og syns det smakte herlig.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.673
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Det burde vært valgflesk, men det ble lapskaus av rester fra helgen.
     

    W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.183
    Antall liker
    4.775
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Skank av kje langtidstrukket i hvitvin, rødvinseddik og div grønnsaker & krydder.
    Godt, men mislykket (seigt, skulle gitt den 15min til :-( )
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fast food: Kokte poteter, trukket blåkveite med varm cheddardip som saus. (Old el Paso-pose som vanligvis brukes til nachos)
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    FÅRIKÅL i dag...o lykke:)

    Med kaldt øl til....NEI til Ulven Ja til Bædi!
     
    N

    nb

    Gjest
    Gul ertesuppe med svineknoke. Ble veldig bra.

    Gøy med trykkoker, to stk svineknoker kokt så møre at de faller fra hverandre på en drøy times tid. Dette ble gjort i går kveld, da ble også ertene lagt i bløt. Ertene kokt i kraften fra knokene sammen med gulrot, løk, stangselleri og sellerirot. Purre og det kokte kjøttet i til slutt. Purren og gulrøtten fortsatt litt crunchy for å få litt variasjon i tekstur. Godt med pepper og bladpersille på og servert med flatbrød fra Østerdalen og Rørossmør.

    Dette er for øvrig latterlig billig mat. Et kjapt overslag gav meg ni middagsporsjoner for ca 120 kroner i råvarer.
     
    S

    sorgenfri

    Gjest
    ^ Complimente!

    I morgen kommer 100 kg med en frittgående gris fra LEKA hit..Kun spist det han selv hadde lyst på Ispedd frukt, og brød fra den lokale Coop `en..Da blir det å klargjøre sylter ruller etc...Gleder meg:)

    Nå ligger et lammelår ( også fra LEKA - villsau ) i marinade på kjøl..Blir god mat i morgen også! @nb og prisen er langt lavere enn noe du finner ( dårligere ) på Rema:)
     
    N

    nb

    Gjest
    Lagde Wok i går, dvs jeg har ingen wokpanne, men det klassifiseres vel uansett som det:

    Det viktiste først og der nok flest sliter: Sausen.

    1 dl ketjap manis (veldig søt soyasaus, fås vel omtrent over alt nå om dagen)
    0.5 dl soyasuas
    1 dl vann
    To finhakkede stilker sitrongress
    Et par-tre cm frist ingefær i grove biter
    Et par fedd hakkede hvitløk
    Chili etter smak

    Ha alt i en panne og kok opp. La det putre et kvarters tid, sil sausen og juster smaken med limesaft og evt litt fishsauce. Ved å sile sausen slipper man å tygge på harde biter sitrongress og trevlede ingefærbiter. Hold sausen varm, og juster evt tykkelsen med maizennamel.

    Så tager man litt hva man haver, jeg brukte rød paprika, gul paprika, gulrøtter, squash, aspargesbønner og bambusskudd, samt noen svinekoteletter skjert i tynne skiver. Jeg synest det er mye bedre å bruke koteletter enn å bruke ymse former for renskåret svinekjøtt da det er mer fett i kotelettene og følgelig smaker de mer og blir ikke så lett tørre. Kjøttet kan selvsagt droppes om man spiller på vegetarianerlaget eller byttes ut med noe annet (biff, kylling, scampi etc). Gilde etc tar seg dessuten latterlig godt betalt for å skjere opp kjøttet for de kundene som er for late til å gjøre det selv.

    Regel nr 1: Bruk sterk varme og olje som tåler høy temperatur.
    Regel nr 2: Ikke stek alt på en gang. Med for mye i panna synker temperaturen. Kjøtt bør være romtemperert.
    Regel nr 3: Grønnsakene skal være sprø, dvs det tar ikke lang tid når man først setter i gang. Aspargesbønner bør forvelles i lettsaltet vann først og så over i kaldt vann for å stoppe kokekprosessen.
    Regel nr 4: Siden det må gå unna, må alt skjeres opp på forhånd
    Regel nr 5: Ta hensyn til at grønnsaker trenger litt ulik steketid
    Regel nr 6: Stek kjøttet først og sett i stekeovn på passe temperatur (150 grader eller så) slik at det holder seg varmt uten å bli stekt til døde. Stek deretter grønnsakene etter tur.

    Jeg serverte med sesamfrø og vårløk til å strø over, friske korianderblader, ekstra chili (jeg må ta hensyn til at barn også skal spise dette) samt eggnudler.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.853
    Torget vurderinger
    23
    3/4 boks med uvarmet snurring.
    Å spise snurring (eller RSP) rett av boksen med passe grov kniv (stor samekniv e.l.) i regnvær, etter tre dager fjelltur i en pause før man tar fatt på de to-tre siste timene med labbing for å komme seg hjem er ikke dumt...

    Johan-Kr
    Av og til er det stearinlignende fettet i hjørnene av boksen det beste i verden.

    Alle burde prøve å være sultne én gang, og så kjenne godt etter mens man spiser. Det skjer mye rart med kropp og sjel.
    Slik er det snart bare forunt en underbetalt statsansatt å oppleve..:cool:
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn