Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Ja, høne er undrevurdert blant mye annet av gode rimelige råvarer. Oksekale kjøper vi også ofte, det er mye godt i en hale.
    En god kraft er base for 1000 gode retter.
    Ser dessverre ut som kokekunsten/gleden er prioritert bort i tidsklemma for den moderne norske familie.
    Selv synes jeg det er mye hyggeligere å tilbringe ledig tid på kjøkken m/radio og kjerring femfor eks tv titting,som for meg blir siste utvei om jeg skulle kjede vettet av meg. Noe jeg sjelden gjør.
    Det er fortsatt rimeligst å lage det meste fra grunnen, og det smaker fortsatt myyye bedre enn ferdig/halvferdige prudukter.
    B
    Med basis kunnskap, litt trening og et effektivt oppbygget kjøkken med et greit utvalg tørrvarer/div. i fryseren er det jaggu RASKERE å lage god og sunn mat fra bunn av enn det er å flå av de atomsikre :mad: innpakningene til ferdiggjørmeprodusentene - for ikke å snakke om rimeligere og mye ressursvennligere.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Vi bruker en del kyllingfilet, og jeg spekulerer litt på hva slags folk det er de norske produsentene ansetter.

Fileene ser ut som om de er skjært at an full mann med sløv motorsag - i en 15 fors småbåt på havet, i full storm...

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Bra timelønn på å dele opp en kylling selv... Dessuten smaker lårene mye bedre og koster mindre siden "ingen" spiser det.

Fillet uten skinn er satans verk.

Kjøp en hel kylling. Stek hel eller bruk brystene en dag og lårene neste. Kok kraft eller suppe på skroget.

C

cruiser

Gjest
    Enig med weld her.. Dele kyllingen selv er en enkel greie, "trikset" med å få ut fine fileter både rå og stekt er å kvitte seg med "ønskebeinet"

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.925
    Bra timelønn på å dele opp en kylling selv... Dessuten smaker lårene mye bedre og koster mindre siden "ingen" spiser det.

Fillet uten skinn er satans verk.

Kjøp en hel kylling. Stek hel eller bruk brystene en dag og lårene neste. Kok kraft eller suppe på skroget.
    Absolutt. Det samme gjelder annet fjærkre som and, som vi bruker en del av. Det tar ikke lange tiden når man først har gjort det noen ganger. Da setter jeg på en kjele med oksehaler mens jeg kan fundere over noe rødt, og med Miles på øret, hva jeg skal bruke det til.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23

Enkelt i dag, rosastekt andebryst med beter (rødbeter, løk, hvitløk, pastinakk, sellerirot pluss et par andre varianter)
    -
    ovnsstekt med timian og rosmarinskjy.

and med beter.jpg

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.731
    ^Hvis det der var hele porsjonen din burde du skifte nick. Men, det så jo ut til å være godt. :)

Hos meg; en diger porsjon fårikål. Nammenamm.

Sist redigert:
    G

Gjestemedlem

Gjest
    Prøvde noe gøy på grillen i helgen. Kjøpte et kg med kyllingskinn fra en asiamatbutikk, og en pakke med noe krydder som så høvelig ut. (egentlig beregnet til kyllingføtter ... men men, der nærmeste jeg kom). Lot dem trekke i dette noen timer og la dem i aluminiumsbakker og så på grillen til de ble sprø. Servert i lomper med alfalfaspirer og noe søt chilisaus. Ble litt for salt med den krydderblandingen, men utover det helt fortreffelig. Kommer til å gjøre flere forsøk med kyllingskinn.

Sikkert topp i ferske vårruller sammen ned reker og grønt.

7712679.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Der fikk vi svaret på hvor Prior gjør av alt skinnet fra kyllingene de parterer og pakker i triste, gule bokser slik at slankedamene skal slippe å spise noe fett.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.670

travel mandag, enkel middag!

edit, klarte å føkke opp innlegget, sorry cruiser

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Jacobs utvalgte ettellerannet-pølser og rester av ovnsstekte poteter og blandede rotgrønnsaker.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Prøvde noe gøy på grillen i helgen. Kjøpte et kg med kyllingskinn fra en asiamatbutikk, og en pakke med noe krydder som så høvelig ut. (egentlig beregnet til kyllingføtter ... men men, der nærmeste jeg kom). Lot dem trekke i dette noen timer og la dem i aluminiumsbakker og så på grillen til de ble sprø. Servert i lomper med alfalfaspirer og noe søt chilisaus. Ble litt for salt med den krydderblandingen, men utover det helt fortreffelig. Kommer til å gjøre flere forsøk med kyllingskinn.

Sikkert topp i ferske vårruller sammen ned reker og grønt.

Vis vedlegget 336470
    Kyllingskinn som er hurtig fritert og kun sprinklet med S & P er knall. Brukes også som "treats" i Japan - serveres da med en syrlig dip. En delikatesse. Prøv. Gjør det enkelt - olje i en kjele, tørk godt av skinnet så det ikke spruter så mye. Du trenger ikke lage en komplisert dressing, kjøp ferdig japansk Ponzu saus eller lag din egen dip av sitron/lime, soya etc, whatever you like, gjerne lit chili hvis du liker den med et lite kick.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    ^Hvis det der var hele porsjonen din burde du skifte nick. Men, det så jo ut til å være godt. :)

Hos meg; en diger porsjon fårilål. Nammenamm.
    Bildet lyver litt - andebrystet var på over 300 gram og svært lite fett, og de ovnsstekte grønnsakene var en kilospakning før skrelling/steking. Nok til å sette skrekk i enhver småspist balletdansende spjæling :D Besides, let me let you in on a little secret; hadde TO andebryst, ene halve ble konsumert i tillegg, det andre halve går i salaten i morgen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Ett andebryst er bra med mat. Masse fett.
    Noen av de, men ikke de her. Svært lite fett, nesten ikke mer enn til stekinga. Tror fuglehælvetene har begynt på SATS eller noe :mad:

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Sønnen til samboeren camperer hos oss for tiden, pga vannskade i hans egen leilighet.

Karen kom inn døra i går med en svær luns med hvalkjøtt (4-5 kg). Det ble tilskjæring og nedfrysing av biffer over en lav sko, og i dag blir det gammeldags hvalbiffgryte.

Biffen skjæres i tynne strimler, som vendes i mel, salt og pepper, og derettes brunes på stekepanna, så de får litt stekeskorpe. Det lages en kraftig brunsaus, der kjøttet får små koke i et par timer. Serveres med mandelpotet, dampa grønnsaker, makkaronistuing og tyttebær.

Johan-Kr

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Hvalbiffgryte har jeg aldri skjønt meg på... kjøttet er jo suverent best når det er brunet på utsiden og stort sett rått inni, alternativt helt rått.

Hva oppnår man egentlig med å la det putre i gryta et par timer?

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Du får et fantastisk mørt og godt kjøtt. Som farmor sa det "det va så godt, at det klukka nedigjønna halsen..."

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.603
    Torget vurderinger
    23
    Saltbakt laks i ovn, marinert med ramsløk etc. - enkel smørsaus til, og litt ruccola og eple/agurkterninger. Friskt og godt en fin sensommeraften i hagen. Tror jeg bevilger meg et glass hvit Bordeaux også, en Chateau La Louviere er nesten som de beste Loire vinene. Går for den. :D

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Sønnen til samboeren camperer hos oss for tiden, pga vannskade i hans egen leilighet.

Karen kom inn døra i går med en svær luns med hvalkjøtt (4-5 kg). Det ble tilskjæring og nedfrysing av biffer over en lav sko, og i dag blir det gammeldags hvalbiffgryte.

Biffen skjæres i tynne strimler, som vendes i mel, salt og pepper, og derettes brunes på stekepanna, så de får litt stekeskorpe. Det lages en kraftig brunsaus, der kjøttet får små koke i et par timer. Serveres med mandelpotet, dampa grønnsaker, makkaronistuing og tyttebær.

Johan-Kr
    Hvalkjøtt av god kvalitet er den beste biffen.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.328
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvalkjøtt av god kvalitet er den beste biffen.
    dete var fra et ungdyr på 600 kg, som ga 300 kg kjøtt.

Det var et helt fantastisk godt kjøtt - det var mørt nok til at en nesten kunne spise det med sugerør...

Johan-Kr

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hjemmelaget lasagne og krydderkake til dessert, med glasur av melis, philadelphiaost, smør og lime.
    Søtt, usunt og godt.
    5 sorter ost i lasagnen.
    Bygging av 24 timer løps bil fra Lego technic som kveldsyssel sammen med 7 åringen, nesten halvmetern lang og mange fete detaljer. Byggemanualen er på 250 sider.
    B

IMG_20150920_181424.jpg

IMG_20150920_175833.jpg

T

TT.

Gjest
    I dag var selveste Dr. Oetker på besøk, med frisk håndplukket, kortreist salat fra den lokale kjøbmannen, samt et glass maskinrenset vann fra det lokale vannverk,ble dette en grei kulinarisk reise på en ellers grå mandag. Enklere kan det nesten ikke gjøres.

V

vinyl-mannen

Gjest
    I dag var selveste Dr. Oetker på besøk, med frisk håndplukket, kortreist salat fra den lokale kjøbmannen, samt et glass maskinrenset vann fra det lokale vannverk,ble dette en grei kulinarisk reise på en ellers grå mandag. Enklere kan det nesten ikke gjøres.
    Selveste Dr.Oetker skal man ikke skimse av, har bliit noen av de:)

• Liker
    Reaksjoner: TT.

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Hjemmelaget lasagne og krydderkake til dessert, med glasur av melis, philadelphiaost, smør og lime.
    Søtt, usunt og godt.
    5 sorter ost i lasagnen.
    Bygging av 24 timer løps bil fra Lego technic som kveldsyssel sammen med 7 åringen, nesten halvmetern lang og mange fete detaljer. Byggemanualen er på 250 sider.
    B

Vis vedlegget 338594

Vis vedlegget 338595
    Lagde lasagne sjæl i dag, men den ble firkantet. Neste gang skal jeg lage platene sjæl også. Ikke glem gulrot!

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Hadde fårikål forrige uke, droppa potetene, spiste heller mer kål......til stor ergrelse for mine kollegaer dagen derpå.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    14.082
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Her er en makrellstørje på 235 kg. som ble tatt opp ved Ålesund i går. Tenkte jeg skulle slenge denne i panna etter jobb i dag:cool:

IMG_20150923_085914.jpg

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.137
    Torget vurderinger
    0
    I dag slo Spiralis til. Inspirert etter ferie på Rhodos laget jeg stekt haloumiost innbakt i aubergine med napolitanasaus, som forrett.

Den ble overaskende god, men milevis fra det vi fikk på restaurant i Rhodos by. Første gang jeg har brukt aubergine på en slik måte også.

Hovedretten var en helt enkel kyllingsalat med couscous og sweet chilli sauce. Den var like god som forventet!;)

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    Spaghetti carbonara.

Fikk tak i guanciale (spektet svinkjake) så da måtte dette lages. Enkelt, raskt og god.
    Skill ett egg per person.

Kutt guanicale i små terninger og stek i litt olivenolje. La det bli litt sprøtt utenpå og la det surre til fettet slipper. Kok spaghetti nesten helt ferdig, sil av (ta vare på litt av kokevannet) og ha i stekepanna sammen med guanicalen. Rør inn eggehvitene, revet pecorino eller parmesan og ha på godt med pepper. Juster kosistensen med kokevannet.

Legg på varme, dype tallerkener og legg eggeplommen forsiktig på toppen. Ha på mer pepper og litt mer revet ost.

Guanicale er vanskelig å få tak i, alternativet er å bruke panchetta. Bacon funker ikke.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spaghetti carbonara.

Fikk tak i guanciale (spektet svinkjake) så da måtte dette lages. Enkelt, raskt og god.
    Skill ett egg per person.

Kutt guanicale i små terninger og stek i litt olivenolje. La det bli litt sprøtt utenpå og la det surre til fettet slipper. Kok spaghetti nesten helt ferdig, sil av (ta vare på litt av kokevannet) og ha i stekepanna sammen med guanicalen. Rør inn eggehvitene, revet pecorino eller parmesan og ha på godt med pepper. Juster kosistensen med kokevannet.

Legg på varme, dype tallerkener og legg eggeplommen forsiktig på toppen. Ha på mer pepper og litt mer revet ost.

Guanicale er vanskelig å få tak i, alternativet er å bruke panchetta. Bacon funker ikke.

Guanciale er snadder, og som du sier vanskelig å få tak i. Har ikke funnet noen steder i Norge som selger eller kan skaffe det. Men det er holdbart så tar man med en eller to stykker når man finner det har man for lange tider. Burde kunne sendes uten problemer, og den er ikke spesielt kostbar. Et stykke på et lite kilo får man til rundt 15 Euro i en god butikk i Roma, så man kommer greit under tollgrenser om man finner noen som kan sende.

Alternativet er å lage det selv. Prøvde en gang på dette men det fikk ikke så bra. For lite luft der de hang så det endte i muggdannelse. Men har man en egnet plass skulle det ikke være så vanskelig. Bestille 'skolt' fra slakteren, eller hele grisehoder og skjær selv. (Bestiller man kjaker får man bare kjøttstykket, som er svingodt men ikke egnet til dette formålet).

Lager denne på nærmest identisk måte selv, men bruker dobbelt så mye eggeplommer som hvite, og blader alt inn i sausen i stedet for å ha plommen på toppen. Tror sausen blir rikere av dette, men prøver gjerne denne metoden en gang.

Viktig å bruke MYE pepper i denne.

Et lite tips fra meg er å la helle guancialen og fettet over pastaen, og så vente en kort stund til temperaturen senkes så mye at den ikke koker eggene når de tilsettes. Det hele skal ha en rik og kremet, men flytende konsistens og pastavannet er topp her.

Treffer man riktig er dette en helt super rett. Den er litt mektig så den egner seg godt som forrett før annen italiensk mat. En hel stor tallerken kan bli litt voldsomt etter min smak.

Ikke fall for fristelsen til å bruke flere ingredienser!

Putister spiser den med kun peccorino, men jeg synes den er best med 50/50 peccorino og parmesan.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.720
    De har "alltid" guanciale på en av butikkene i Mathallen i Oslo (de franskmennene som selger mye ost).

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.898
    Torget vurderinger
    2
    De har "alltid" guanciale på den av butikkene i Mathallen i Oslo (de franskmennene som selger mye ost).
    Skulle til å svare det samme. Har også sett det hos den italienske, økologiske på samme sted.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn