Spaghetti carbonara.
Fikk tak i guanciale (spektet svinkjake) så da måtte dette lages. Enkelt, raskt og god.
Skill ett egg per person.
Kutt guanicale i små terninger og stek i litt olivenolje. La det bli litt sprøtt utenpå og la det surre til fettet slipper. Kok spaghetti nesten helt ferdig, sil av (ta vare på litt av kokevannet) og ha i stekepanna sammen med guanicalen. Rør inn eggehvitene, revet pecorino eller parmesan og ha på godt med pepper. Juster kosistensen med kokevannet.
Legg på varme, dype tallerkener og legg eggeplommen forsiktig på toppen. Ha på mer pepper og litt mer revet ost.
Guanicale er vanskelig å få tak i, alternativet er å bruke panchetta. Bacon funker ikke.
Guanciale er snadder, og som du sier vanskelig å få tak i. Har ikke funnet noen steder i Norge som selger eller kan skaffe det. Men det er holdbart så tar man med en eller to stykker når man finner det har man for lange tider. Burde kunne sendes uten problemer, og den er ikke spesielt kostbar. Et stykke på et lite kilo får man til rundt 15 Euro i en god butikk i Roma, så man kommer greit under tollgrenser om man finner noen som kan sende.
Alternativet er å lage det selv. Prøvde en gang på dette men det fikk ikke så bra. For lite luft der de hang så det endte i muggdannelse. Men har man en egnet plass skulle det ikke være så vanskelig. Bestille 'skolt' fra slakteren, eller hele grisehoder og skjær selv. (Bestiller man kjaker får man bare kjøttstykket, som er svingodt men ikke egnet til dette formålet).
Lager denne på nærmest identisk måte selv, men bruker dobbelt så mye eggeplommer som hvite, og blader alt inn i sausen i stedet for å ha plommen på toppen. Tror sausen blir rikere av dette, men prøver gjerne denne metoden en gang.
Viktig å bruke MYE pepper i denne.
Et lite tips fra meg er å la helle guancialen og fettet over pastaen, og så vente en kort stund til temperaturen senkes så mye at den ikke koker eggene når de tilsettes. Det hele skal ha en rik og kremet, men flytende konsistens og pastavannet er topp her.
Treffer man riktig er dette en helt super rett. Den er litt mektig så den egner seg godt som forrett før annen italiensk mat. En hel stor tallerken kan bli litt voldsomt etter min smak.
Ikke fall for fristelsen til å bruke flere ingredienser!
Putister spiser den med kun peccorino, men jeg synes den er best med 50/50 peccorino og parmesan.