Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett
    Ikke middag men til frokost har jeg hatt grove rundstykker med Mills Kaviar og malingflass fra tubene. Sykt irriterende, men jeg vet at Mills er klar over problemet.
    Remas kaviar flasser ikke, og smaker bedre.

• Liker
    Reaksjoner: TT.

emokid

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Antall liker
    6.659
    Sluket på besøk. Hummus, tabbouleh, oliven og pita til lunsj. Is til dessert med kaffe.

Lasagne med tomatsaus av gulrot, fenikkel, selleri, persille, løk og hvitløk. Sukker, soyasaus, epleeddik og tomatpurre som smakstilsetning. Italienske tomater over, kokt leeenge. Bechamel med muskat, på soyamelk og havrefløte. Gratinert med Wilmersburger.
    Servert med mortede urter og hvitløk+margarin til nystekte baguetter med en frisk salat til, smakssatt med mynte og sitron.
    Kokos og mangosorbet pluss espresso til dessert.

Sist redigert:

decibelius

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.12.2007
    Antall liker
    1.679
    Sted
    Bislett

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.973
    Torget vurderinger
    23
    Enkelt i dag, lime- og ingefærgravet superior laks med lakserogn, finhakket sjalottløk og en dill/creme fraiche lett saus, dertil nystekte ciabatta og en god Montrachet.
    Vaniljeis med karamell/pecan til dessert. Kaffe & klyster senere i aften :rolleyes:

tore_v1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2007
    Antall liker
    102
    Torget vurderinger
    2
    20150803_220625.jpg

Kortreist og DIY hele veien. Som det skal være.

(oppdrett av torsk var en katastrofe, for små marginer, billig villfisk og for treg vekst. Mulig neste runde løser utfordringene de hadde, men det får bli en annen diskusjon)

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Søndags middag.
    Kokt kraft siden i går.
    Blir ofte en god start på suppemekking det.

IMG_20150809_173504.jpg
    IMG_20150809_173712.jpg

Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    8.269
    Sted
    Laksevåg - Bergen
    Stange kyllingbryst med hvitløkskrem under skinnet. Først stekt, så grillet for å få sprøtt skinn. Hjemmelaget potetsalat med pesto. Asparges. Italiensk rødvin. Valpolicella Ripasso.
    image.jpg image.jpg image.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hva skal jeg lage til middag i dag? Carpattio elle wok? Eller noe annet? Tips mottas. Okse indre på bildet.
    IMG_20150816_180615.jpg

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.102
    Er vel smartest å tenke på det før du kutter den opp i løvtynne skiver? Men gitt valgmulighetene - definitivt carpacchio.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Har marinert okse indre med vellagret japansk soyasaus, hvitløk, oystersaus, sesamolje, rapsolje og kværnet pepper.
    Woker grønnsaker litt, tar de ut, woker kjøttet og blander i de lett wokede grønnsaker til slutt. Spises med jasminris.
    DIGG. :rolleyes:

IMG_20150823_172544.jpg

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    DIY krever energi. Da blir vi sultne vettu. Synes det ble godt jeg.

IMG_20150823_181157.jpg

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Om noen husker såpass tilbake i tråden. Jeg fikk et tips fra nb om en enkel rett

Stekt laks
    Et beger rømme med et par spiseskjeer mango chutney.
    Salat.

Nå har jeg gjort det til meg selv og par ganger på jobben.

Dommen er entydig, dette er saker! Så enkelt, så godt.

Mange takk for tipset, nb.

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.102
    Stekte kyllinglår med stroganoff-saus, stekte gulrøtter og madelpoteter fra hagen.

Stroganoff-saus lages som følger:

PS: En viktig ingrediens her er paprika, prøv å få tak i noe kraftig, røkt paprikapulver. Bør kunne skaffes på Meny og lignende, evt på innvandrersjapper

Stek først kjøtt/kylling/whatever i en blanding av olje og smør sammen med noen hvitløksfedd om ønskelig.
    Ta ut kjøttet, ha på mer smør og surr en finhakket løk i. IKKE vask eller skyll panna først!
    Når løken er myk har du i 1ss tomatpure, 1 lauberblad og 2ss paprika. Fres et minutt eller så.
    Ha i 1ss hvetemel og rør det godt inn.
    Ha i 2dl innkokt kjøttkraft (pakkene i Jacobs-serien som fås på Kiwi/Meny/osv er fine, de er ikke så salte som buljonger).
    Kok i 10-15 minutter, om du gjør dette i stekepanne fordamper det fort, så juster evt med vann.
    Ha i 1 beger creme fraice, bland godt og la putre.
    Riv i litt muskatnøtt, ha i 1ss sterkt sennep og smak til med salt og pepper.
    Ha i en god dæsj estragon.
    Ha evt kjøttet tilbake i sausen for å varme det opp mot slutten. Jeg foretrekker å ha koll på kjøttet separat dersom jeg bruker biff for at det ikke skal bli overstekt.
    Ha evt litt syltet agruk på helt til slutt.

Godt til storfe, kylling og svinekjøtt. Serveres med ris, poteter eller stekte rotgrønnsaker.

Restene kan fryses og varmes forsiktig opp igjen.

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    Med tanke på hvor mange millioner høner som destrueres hvert år så får hønsekraften nesten en ekstra dimensjon

Sist redigert av en moderator:

aam01

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    2.386
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Bergfinn dette med hønekoking gleder mitt gourmet-hjerte. Vi lever dessverre i et land hvor det kastes hundretusenvis av høner hvert år fordi nesten ingen behersker kokekunst lenger. En god gammeldags hønsefrikasse er noe jeg liker.

Gurba

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.12.2014
    Antall liker
    86
    Hjemmelaget fiskegrateng. Det er første forsøk så det er mulig det blir frossenpizza i stedet. :)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.973
    Torget vurderinger
    23
    Bergfinn dette med hønekoking gleder mitt gourmet-hjerte. Vi lever dessverre i et land hvor det kastes hundretusenvis av høner hvert år fordi nesten ingen behersker kokekunst lenger. En god gammeldags hønsefrikasse er noe jeg liker.
    Vi bruker hønsekraft til veldig mye - som suppebasis og til sauser også. Problemet faktisk er at det til tider er vanskelig å oppdrive gode høner i butikken - og franske gourmethøner til 250,-/stk. fra Jakob's er litt drøyt å bruke på kraft...

C

cruiser

Gjest
    Er mange grunner til at man gasser noen millioner høner i året, den viktigste grunnen er nok som aam01 hevder, manglende marked.

Kjøper endel høne i Sverige, på velassorterte forretninger så har man godt utvalg, fra eldre verpehøns, til yngre kyllingkullmødre og til kvalitetshøner

Sist redigert av en moderator:

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.102
    Rema på Lambertseter har innimellom til 10 kroner kiloen.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.973
    Torget vurderinger
    23
    For en stakkar som er vokst opp med bl.a. hønsefrikasse og skikkelig hønsesuppe så er det fælt å se at slike ressurser kastes vrak på.

C

cruiser

Gjest
    Ferske oksehaler er også noe som savnes, fåes også bare unntaksvis og da gjerne med en litt for høy kilopris, selvom jeg ser at distribusjon av så marginal vare kan være kostbart. Margben/kraftben er også snodig priset da det ofte koster mer enn kjøttet som er rundt

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    108.973
    Torget vurderinger
    23
    Margben er nesten ikke å oppdrive dessverre, noe så godt! Ovnsstekt f.eks. Delikatesse. Men det er å få i Sverige (selvsagt) men det blir så dumt når slikt må planlegges hele tiden. Oksehaler er enklere, ihvertfall frossent, men til hensynsløs kilopris som du sier. Men det værste må være lammeskank, som etter å ikke ha fått noe oppmerksomhet plutselig ble "in" blant eksklusive restauranter. Da kom de fort i butikken også, og med en kilopris på 160-170,- til sammenligning med lammelår som steady kan kjøpes for 70-80,-

I England er lammeskank standard pubmat og koster stort sett veldig lite.

C

cruiser

Gjest
    Fikk servert beinmarg med sugerør i New York for noen år siden, toppen av lykke

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.102
    Margben er nesten ikke å oppdrive dessverre, noe så godt! Ovnsstekt f.eks. Delikatesse. Men det er å få i Sverige (selvsagt) men det blir så dumt når slikt må planlegges hele tiden. Oksehaler er enklere, ihvertfall frossent, men til hensynsløs kilopris som du sier. Men det værste må være lammeskank, som etter å ikke ha fått noe oppmerksomhet plutselig ble "in" blant eksklusive restauranter. Da kom de fort i butikken også, og med en kilopris på 160-170,- til sammenligning med lammelår som steady kan kjøpes for 70-80,-

I England er lammeskank standard pubmat og koster stort sett veldig lite.
    Har kjøpt margben hos Annies pølsemakeri på Mathallen. Ellers fikser nok ferskevarediskene på gode Meny-butikker/Ultra/Jacobs dette for deg om du bestiller.

Oksehaler fås jevnt over på innvandrerbutikker, men de har nok fort vært frosne først.

Don't get me started on lammeskanker. Hugger av en del og dobler kiloprisen - god butikk for butikken... Eller spareribs - skjer bort det som hovedsaklig er ben fra ribba og gang prisen med 3-4-5x. Kjøper ferske ribben av gris i Sverige for 50 kroner kiloen, vakuumerer selv og fryser. Fint i grillsesongen og utenfor grillsesongen.

Bergfinn

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Antall liker
    13.775
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Ja, høne er undrevurdert blant mye annet av gode rimelige råvarer. Oksekale kjøper vi også ofte, det er mye godt i en hale.
    En god kraft er base for 1000 gode retter.
    Ser dessverre ut som kokekunsten/gleden er prioritert bort i tidsklemma for den moderne norske familie.
    Selv synes jeg det er mye hyggeligere å tilbringe ledig tid på kjøkken m/radio og kjerring femfor eks tv titting,som for meg blir siste utvei om jeg skulle kjede vettet av meg. Noe jeg sjelden gjør.
    Det er fortsatt rimeligst å lage det meste fra grunnen, og det smaker fortsatt myyye bedre enn ferdig/halvferdige prudukter.
    B

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.867
    Ja, høne er undrevurdert blant mye annet av gode rimelige råvarer. Oksekale kjøper vi også ofte, det er mye godt i en hale.
    En god kraft er base for 1000 gode retter.
    Ser dessverre ut som kokekunsten/gleden er prioritert bort i tidsklemma for den moderne norske familie.
    Selv synes jeg det er mye hyggeligere å tilbringe ledig tid på kjøkken m/radio og kjerring femfor eks tv titting,som for meg blir siste utvei om jeg skulle kjede vettet av meg. Noe jeg sjelden gjør.
    Det er fortsatt rimeligst å lage det meste fra grunnen, og det smaker fortsatt myyye bedre enn ferdig/halvferdige prudukter.
    B
    Har blitt mye mer bevisst på dette etter at vi fikk barn og dermed betydningen av hva de spiser. Det er få kvelder det ikke står en kjele og putrer for å lage kraft til neste dags suppe. Ofte er dette kjøttbein fra den lokale slakteren, priset som hundebein. Paradoksalt nok spiser vi som regel både billigere og bedre nå enn vi gjorde før ungene kom. Med kontorjobb er det dessuten ikke så mye arbeid som velkommen avveksling å grisle litt på kjøkkenet på kvelden med enkle men gode råvarer for neste dags måltider.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn