Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • G

    Gjestemedlem

    Gjest
    1 røkt svineknoke, 500g gule erter som har ligget i vann et døgn. 3 gulrøtter hakket i biter, 1 l vann. 10 timer i en slowcooker. Litt pepper på toppen før servering.

    Helsikke så godt.

    Kjøpte en ny knoke i dag for å lage en runde til. Tror jeg hiver i litt rosmarin og hvitløk neste gang. Men det er sikkert ikke nødvendig, for det er mye smak på knoken i seg selv og den behøver ikke noe mer krydder eller smaker.
    Ta med to store løk og noe timian så har du min favoritt.:)
    I dag ble det en kg nyplukket asparges og et par kurver jordbær fra kjøpmannen på hjørnet. Det er høysesong for slikt snadder her i Italia for tiden. Med litt Bassiano-skinke og parmeggiano så ble dette et bra måltid.
    To store løk blir for mye her. Konsistensen var allerede overgangen mellom suppe og ertestuing. Men én medium løk og timian er jeg helt med på. Tror du har et poeng med timian i stedet for rosmarin i denne.

    Siden du er nedi der. Kjøp et stykke med god Guanciale! Snop som ikke er å oppdrive i det frosne kongeriket.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Pastavri på null tid:

    Kok spaghetti etter anvisningen på pakken.
    Imens surrer du finhakket hvitløk, sjarlottløk,chili og fennikel i olivenolje. Hell over en dæsj tørr hvivin eller noilly prat og kok inn. Bland inn pastaen og sleng på en tallerken. Riv god med sort pepper over, sleng over noen kapers og skivet vårløk. Topp med en boks hermetisk tunfisk i olje og noen stråler god olivenolje. Sorte oliven er også godt til. Dropp tunfisken for en vegetar-variant.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kom over et godt program for å samle oppskrifter.

    Copy Me That: Recipe organizer and meal planner

    Ganske snissig program, eller nettbasert tjeneste er vel riktigere. Besøker man en nettside med en eller annen oppskrift man vil ta vare på, så trykker man bare på en knapp på bokmerkelinjen i nettleseren, og oppskriften vil bli automatisk lagret i samlingen din, pent oppdelt med fremgangsmåte og ingrediensliste. Man kan også koble dette til telefonen, slik at man enkelt kan lage seg en handleliste rett fra oppskriften og ha med i butikken.

    Helt gratis er det også, så vidt jeg kan se.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    7.866
    Kok spaghetti etter anvisningen på pakken.
    Det tar ikke mye lenger tid å lage spaghettien selv. Man trenger tross alt bare egg og "tipo 00" mel. En pastamaskin gjør selvsagt det hele enda enklere, spesielt for spaghetti, men det går helt fint å lage for eksempel tagliatelle også uten.

    Hjemme hos oss har Spaghetti Aglio, Olio e Peperoncino blitt en klassisk favoritt, også for ungene.

    Knar først sammen egg og mel med en teskje salt til pastadeig. Mens jeg lar deigen hvile litt sauterer jeg rikelig med grovhakket, lokalprodusert hvitløk (ikke den smaksløse kinesiske varianten) sammen med finhakket rød pepper (bruker en mildere variant for ungene sin skyld) og paprika på middels varme i en god olivenolje i rundt 10 minutter. Når hvitløken har begynt å bli gylden skrur jeg ned varmen til laveste nivå, rører inn godt med grovhakket persille mens spaghettien får noen minutter i rikelig med kokende vann til al dente. Når spagettien er klar blandes den sammen med oljen og serveres sammen med ferske baguetter og litt meierismør.


    Blir ikke mye enklere pastamiddag enn dette, men dette er også en rett vi aldri ser ut til å gå lei.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Syns fersk og tørr pasta har hver sine bruksområder og går nødvendigvis ikke om hverandre
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Syns fersk og tørr pasta har hver sine bruksområder og går nødvendigvis ikke om hverandre
    Ja, den største misforståelsen til alle som har kjøpt pastamaskin er at ferk alltid er best. I beg to differ. Har maskin selv og kan lage min egen og gjør det innimellom.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    7.866
    Syns fersk og tørr pasta har hver sine bruksområder og går nødvendigvis ikke om hverandre
    Ja, den største misforståelsen til alle som har kjøpt pastamaskin er at ferk alltid er best. I beg to differ. Har maskin selv og kan lage min egen og gjør det innimellom.
    Det må du naturligvis gjerne gjøre. Vi bruker også tidvis tørr pasta, alt etter hvilken rett vi skal lage. Jeg ser ikke noe poeng i å lage fersk pasta for en minestronesuppe for å ta ett eksempel. Det sagt så foretrekker vi jevnt over fersk fremfor tørr pasta. Ikke fordi tørr pasta nødvendigvis er et dårligere alternativ smaks- eller ernæringsmessig, men fordi vi liker å lage så mye som mulig fra bunnen opp. Men hver sin kokk.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.092
    Antall liker
    20.644
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Grilla noen koteletter. som har stått i en hjemmelaget, hva vi hadde i skapet marinade.

    Hjemmelaget potet salat. Grønnsalat, noen fyllte søtpaprika, og et par maiskolber. Så nå skal jeg rulle meg inn fra terrassen og klage over at jeg spiste altfor mye.... Til dette blir det nok et par plater...
     

    OAlex

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2006
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.456
    Sted
    Trondheim
    Most grønnsakssuppe med bacon.

    En løk og noen fedd hvitløk gyldnes i smør.
    Har i vann, sellerirot, kålrabi, gurkemeie, chilli, salt, fiskesaus, soyasaus.
    Koker opp og siler av skum.
    Har i søtpotet og lar hvile.
    Steker bacon sprøstekt.
    Moser grønnsakene med en stavmikser rett i kjelen.
    Har i baconet, og moser det litt, men ikke helt.
    Ferdig :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Det må du naturligvis gjerne gjøre. Vi bruker også tidvis tørr pasta, alt etter hvilken rett vi skal lage. Jeg ser ikke noe poeng i å lage fersk pasta for en minestronesuppe for å ta ett eksempel. Det sagt så foretrekker vi jevnt over fersk fremfor tørr pasta. Ikke fordi tørr pasta nødvendigvis er et dårligere alternativ smaks- eller ernæringsmessig, men fordi vi liker å lage så mye som mulig fra bunnen opp. Men hver sin kokk.
    Nå siktet jeg ikke nødvendigvis til deg... men pastamaskin er typisk noe som kjøpes inn og så er folket fulle av entusiasme om hvor mye bedre det er og så burtetter. Etter to-tre gangers bruk finner den sin plass innerst i skapet sammen med fonduesettet og aldri ser de dagslys igjen. Pasta består jo kun av vann eller egg og mel så for min del står ikke det øverst på listen over ting hvor det er mye å tjene på lage noe fra bunnen av selv. Lager det stort sett til ravioli og lignende, men siden den er myk i utgangspunktet blir den ikke al dente på samme måte som tørket pasta blir. Den er jo myk allerede før den blir kokt.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har aldri laget pasta fra grunnen av selv, men det må jeg vel prøve. Har dog fått det servert (pleide å spise mye på Pasta Sentral i gamledager) og har også kjøpt ferdigprodukter. Til tomatsauser av ymse slag foretrekker jeg tørket når jeg skal lage det selv, den ferske blir fort for blaut og som nevnes ... til ravioli og annet fylt er det noe annet. Dvs. pasta sentral hadde en svært tykk spaghetti (som sikkert heter noe helt annet) som var riktig god med tomat/sjømatsaus. Gnocci er også god fersk.

    Men stort sett går det i tørket her.

    Er veldig veldig glad i en god Carbonara. Men det er nesten umulig å få tak i Guanciale her i landet, så det blir gjerne kun i månedene etter et utenlandsopphold den kan lages. Bacon funker rett og slett ikke til dette. Det blir spiselig ... men en helt annen rett.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Denne har jeg så lyst til å lage .. om jeg får tak i riktige ingredienser:

    [video=youtube;T2itVD1Atfc]https://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=T2itVD1Atfc[/video]
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Hva er egentlig al dente fersk pasta? Den er mykere enn al dente før koking.
     

    noruego

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Innlegg
    6.817
    Antall liker
    7.866
    Det må du naturligvis gjerne gjøre. Vi bruker også tidvis tørr pasta, alt etter hvilken rett vi skal lage. Jeg ser ikke noe poeng i å lage fersk pasta for en minestronesuppe for å ta ett eksempel. Det sagt så foretrekker vi jevnt over fersk fremfor tørr pasta. Ikke fordi tørr pasta nødvendigvis er et dårligere alternativ smaks- eller ernæringsmessig, men fordi vi liker å lage så mye som mulig fra bunnen opp. Men hver sin kokk.
    Nå siktet jeg ikke nødvendigvis til deg... men pastamaskin er typisk noe som kjøpes inn og så er folket fulle av entusiasme om hvor mye bedre det er og så burtetter. Etter to-tre gangers bruk finner den sin plass innerst i skapet sammen med fonduesettet og aldri ser de dagslys igjen. Pasta består jo kun av vann eller egg og mel så for min del står ikke det øverst på listen over ting hvor det er mye å tjene på lage noe fra bunnen av selv. Lager det stort sett til ravioli og lignende, men siden den er myk i utgangspunktet blir den ikke al dente på samme måte som tørket pasta blir. Den er jo myk allerede før den blir kokt.

    For all del. Italienerne bruker jo mye tørr pasta selv, med et klart nord-sør skille. Kan også godt være at mange som har kjøpt pastamaskin fort plasserer den innerst på spisskammerset. Sikkert de samme som etter noen få entusiastiske forsøk med hjemmelagd pizza går tilbake til Grandis og Peppes, hva vet jeg. Du skrev at den største misforståelsen blant alle dem som kjøper pastamaskin er at fersk alltid er bedre enn tørr. Selv mener jeg det er en større misforståelse og problem i Norge at det ikke koster all verden i verken tid eller penger å lage mer ting fra grunnen selv. For egen del, og etter å ha bodd ved Middelhavet i en rekke år, så har det også blitt et poeng å involvere ungene i matlaging og dertil forståelse av råvarer, fra de var små. Sikkert også en grunn til at pastamaskinen dermed er hyppig brukt her i heimen da det å rulle ut spaghetti er noe av det artigste de gjør.

    Forøvrig er min personlige erfaring at fersk pasta er best når man ønsker at den skal absorbere smakene fra sausen, mens tørr pasta er bedre i retter hvor man ønsker den skal bevare sin egen smak og karakter. Jeg var vant med hjemmefra at spaghettien ble servert på et fat, og så øste man inn sausen i midten. Etter å ha bodd sydpå foretrekker jeg nå helt klart å blande spaghettien inn i sausepannen før den serveres, derav også min preferanse for den ferske, hjemmelagde varianten.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.760
    Antall liker
    2.386
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    ............
    To store løk blir for mye her. Konsistensen var allerede overgangen mellom suppe og ertestuing. Men én medium løk og timian er jeg helt med på. Tror du har et poeng med timian i stedet for rosmarin i denne.

    Siden du er nedi der. Kjøp et stykke med god Guanciale! Snop som ikke er å oppdrive i det frosne kongeriket.
    De har av og til guanciale på Fiskeriet i Sandvika og sikkert også på Fiskeriet på Youngstorget i Oslo. Men den koster mer enn de 10 euroene jeg betaler for kiloen her.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.760
    Antall liker
    2.386
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Enkel middag i dag, pasta med nyplukkede trøfler kjøpt inn hos trøffelhandleren i Isernia i går.

    P1010050.JPG
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    13.769
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Gadd ikke lage middag. Tok 20-bussen en holdeplass, løp inn til Xiangs Kjøkken, løp hjem og spiste....
    Han har forøvrig vært kokk på Slottet.

    Sorry for feil farger på kjapt mobilbilde
    IMG_20150524_183105.jpg

    Godt var det, sææærlig fritert softcrab med avocado, chillimajo toppet m/flyvefiskrogn. (ikke slankekost)

    Egentlig lager samboern like god sushi (Pat på Nodee lærte henne), men hun er også blitt lat......

    B
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.855
    Torget vurderinger
    23
    Xiang på Carl Planers Bæsj?
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.855
    Torget vurderinger
    23
    Kjenner gubben der, sønnen også. De lager faktisk spisandes sushi. Ikke er de dyre heller.
     

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.760
    Antall liker
    2.386
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    5
    Nok en enkel middag. To tommetykke biffer av lokal okse fra slakteren på hjørnet, kapers fra Pantelleria, sitron fra egen have og et glass frizzante fra den lokale vinprodusenten. Dette blir fulgt av en sjokoladekake fra bakeren på det andre hjørnet og en passito av moskatodruer fra samme produsent.
    P1010051.JPG
    P1010052.JPG
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.798
    Antall liker
    10.211
    Torget vurderinger
    2
    Kona serverte ovnsbakte poteter og rotgrønsaker og noen andelår fra Stange gård, Jeg elsker denne kona;D
    Capture.JPG
     

    slendrian

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Innlegg
    175
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    8ende søndag på rad med surret svinestek...
    Jeg GLEDER meg til å komme hjem til eget kjøkken for å si det mildt!
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Tagliatelle med panchetta og svartkålpesto laget på svartkål fra egen hage.

    Svartkålpesto er veldig godt, lages stort sett som konvensjonell pesto.

    Ta bort den grove stilken i midten på bladene og skjær i store biter. Vei mengden blader. Skyll og vask som du ville gjort med salat.
    Ta pinjekjerner, tilsvarende ca 75% av vekten av kålbladene er passe, men det er ikke så nøye.
    Rist pinjekjernene i tørr stekepanne eller i ovn, la de avkjøle og mos de i en morter eller med stavmikser.
    Kok kålbladene i ca 5 minutter og avkjøl raskt i kaldt vann.
    Ha de kunste pinjekjernene i en bolle
    Finhakk 1-2 hvitløksfedd og bland med pinjekjernene.
    Ha i revet parmesan tilsvarende halvparten av vekten av kålbladene.

    Klem ut mest mulig vann av kålbladene og grovhakk de.
    Ha bladene i bollen.
    Rør og bland godt (kålbladene henger godt sammen etter at vannet er klemt ut av de)
    Spe med god olivenolje til passe konsistens.
    Smak til med salt og pepper.

    Dette er veldig god og en fin måte å bruke svartkål på. Bladene kommer igjen og igjen på plantene og holder seg til godt ut på vinteren. Lagde dette flere ganger etter at det ble nattefrost sist vinter.

    Godt til pasta, på surdeigsbrød, som tilbehør til kjøtt osv osv.

    Dersom noen googler etter oppskrift finner man en fra Bama hvor det bruke sæterrømme. Det har ingen ting i pesto å gjøre.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Siden det er sesong for kål i hagen om dagen må det brukes til noe fornuftig, så her om dagen lagde jeg grønnkålstuing, fint som tilbehør til grillet svinekjøtt for eksempel.

    Det er veldig enkelt: Skjær bort den grove stilken, grovkutt bladene, kok de i lettsaltet vann i 7-10 minutter. Avkjøl i isvann. Ta vare på kokekraften.

    Lag standard hvit saus. En ss meirismør smeltes (pass på at det ikke blir brunt). Ha i ca 1ss hvetemel, rør godt og la det surre noen sekunder. Spe med melk/fløte til passe konsistens (det tykner en del når det koker opp). La koke 10 minutter, ha i revet muskatnøtt og smak til med salt og pepper.

    La vannet renne av kålen, grovhakk og ha i sausen. La det koke noen få minutter, ha i et finhakket hvitløksfedd rett før det er ferdig og smak til med salt, pepper og evt litt cayennepepper.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    57.114
    Antall liker
    108.855
    Torget vurderinger
    23
    Direkte på NRK2 nå... mer stemningsfullt fra våre fjordarmer er det vanskelig å få... dette er det EKTE Norge, med tradisjon, slitere og lokale tilhørigheter. Fantastisk. Lokal trading med frukt og grønt.. slik det burde vært mye mer av. Husker godt feriene på Vestlandet hvor ankomsten av rutebåten to ganger daglig var et av høydepunktene.

    22.jpg
     
    Sist redigert:

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.376
    Antall liker
    13.769
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bun rieu, asiatisk hverdagsrett. Vanlig til frokost eller som kveldsmat.

    Godt...

    IMG_20150802_192656.jpg
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.527
    Antall liker
    14.084
    Kanskje Det Beste Som Finnes:

    Selvplukket kantarell stekt i smør på surdeigsbrød.
     

    emokid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2004
    Innlegg
    5.296
    Antall liker
    6.659
    Sen lunsj: minimezze; hummus, grillet pita, marinerte oliven og tabouleh.
    Sen middag: pasta på fristil: to fedd hvitløk, finhakket. En halv ts fenikkelfrø, knust. En liten neve soltørket tomat, finhakket. Tørket hel chilli, knust mellom fingrene. Frest i olivenolje før havrefløte lagde saus av smakene. Rørt inn i pastaen med en god dæsj av kokevannet for en smooth feeling.
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.386
    Antall liker
    93.673
    Sted
    Nedre Tonsåsen
    Torget vurderinger
    99
    Ikke middag men til frokost har jeg hatt grove rundstykker med Mills Kaviar og malingflass fra tubene. Sykt irriterende, men jeg vet at Mills er klar over problemet.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn