C
cruiser
Gjest
Tøv. Italienerne har litt andre vaner enn oss her oppe i nord men, det er ikke styrt av viskositeten på pastavannet..
Sist redigert av en moderator:
Det er vel deres måte å bevare stivelsesmettet pastavann på, hvilket er nøkkelen til best mulig resultat, både for pasta og saus. Lite å hisse seg opp over, syns jeg.Litt pastavann i sausen er jo noe helt annet enn å fryse ned pastavann
Ingen som er hissige her men jeg forbeholder meg retten til å le av degDet er vel deres måte å bevare stivelsesmettet pastavann på, hvilket er nøkkelen til best mulig resultat, både for pasta og saus. Lite å hisse seg opp over, syns jeg.Litt pastavann i sausen er jo noe helt annet enn å fryse ned pastavann
"You could have fooled me," men bare hyggelig at jeg sprer litt glede hos deg!Ingen som er hissige her men jeg forbeholder meg retten til å le av degDet er vel deres måte å bevare stivelsesmettet pastavann på, hvilket er nøkkelen til best mulig resultat, både for pasta og saus. Lite å hisse seg opp over, syns jeg.Litt pastavann i sausen er jo noe helt annet enn å fryse ned pastavann
Fra din egen artikkel..Men det er også en mulighet for å sette spørsmålstegn ved alt man har lært, eller tror.
Her er et eksempel fra en som også har stått lenge over kjelene.
EDIT - feil link: The Food Lab: A New Way to Cook Pasta? | Serious Eats
Jeg er langt fra å kunne kalle meg en profesjonell kokk, men jeg er veldig dyktig til å spise mat og har gjort det i mange land og flere kontinenter.
Som dullet med over lengre tid av Mediaset i Roma og Milano fikk jeg noen morsomme erfaringer, blant annet altså: we don't want the early pasta.
Som førte til at jeg spurte hvorfor.
Tasted side by side, all three noodles were indistinguishable from each other.
Du må lese ordentlig. Han tester flere forskjellige ting. Det du siterer fra handler om størrelsen på kjelen og mengden vann. Du glemte å ta med den biten da du siterte.Fra din egen artikkel..Men det er også en mulighet for å sette spørsmålstegn ved alt man har lært, eller tror.
Her er et eksempel fra en som også har stått lenge over kjelene.
EDIT - feil link: The Food Lab: A New Way to Cook Pasta? | Serious Eats
Jeg er langt fra å kunne kalle meg en profesjonell kokk, men jeg er veldig dyktig til å spise mat og har gjort det i mange land og flere kontinenter.
Som dullet med over lengre tid av Mediaset i Roma og Milano fikk jeg noen morsomme erfaringer, blant annet altså: we don't want the early pasta.
Som førte til at jeg spurte hvorfor.
Tasted side by side, all three noodles were indistinguishable from each other.
Det er vel ingen som har sagt at svensker ikke kan lage pasta.Skal ikke inngå i noen pissekonkuranse, folk må gjerne koke pastaen sin i tapetlim for min del. Man trenger ikke overkomplisere alt. Man kan lage suveren pasta uten pastavann på frysen. Svensker kan også det uten å reise utenlands. Det er også mulig å bake tilhørende brød uten biodynamisk urkorn som er kvernet for et kvarter siden.
Har også vært på ramenkjøret engang i tiden med natron i vannet, til og med bakt natron fordi det ville ta nudelkonsistensen og smak til nye høyder. Har stått timesvis i køer på lokale nudeljointer i japan for den ultimate bollen.. nå driter jeg litt i det og lager nudlene mine på det melet jeg til en hver tid har og lager en god suppe/buljong/kraft.
Man kan fint ha matglede og god mat uten å hoppe på alle moter, hyper og trender. Artikler som begynner med "glem alt du har lært/visst" er 99% av gangene bs
Jeg har åpenbart et kjempeproblem!....Pastaskole....
Vel, det kan hende det var Kjemi da...Fysikkteori og pasta?
Helt greit.Jeg har åpenbart et kjempeproblem!....Pastaskole....
Kokt mye pasta i min tid, og har rent erfaringsbasert kommet på hva jeg selv liker best...:
Olje i vannet
Lengre koketid enn anbefalt (IKKE Al Dente!!)
Ikke så mye salt.
Det er jo mat vi snakker om, da burde vel smak komme inn i bildet, eller...? Blir jo litt rart at en italiener skal kunne si noe om rett og galt, bare fordi han kommer fra et land der man lager mye pasta.
Disqutabel
Jeg tror du misforstår dette med en kabel eller pollitikktråd [emoji6]Ingen som krangler her.. dette er vel et diskusjonsforum?