Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • C

    cruiser

    Gjest
    Tøv. Italienerne har litt andre vaner enn oss her oppe i nord men, det er ikke styrt av viskositeten på pastavannet..
     
    Sist redigert av en moderator:

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Jeg kan garantere deg at det å få til en suveren pastarett virkelig er styrt av mengden stivelse i pastavannet. Noe som heldigvis ble klart for meg på 1990-tallet, da jeg leide en villa i Toscana i fem uker og plagde kokken som fulgte med med en uhyrlig mengde spørsmål om hvordan man tilbereder italiensk mat, og spesielt pastaretter. Hvilket betyr at jeg har kunnet servere god pasta siden dengang.

    Så - noen tips til de nysgjerrige.

    Ikke prøv å spare inn på koketiden ved å legge pastaen i kaldt vann og la det koke opp. Vannet skal fosskoke når du legger i pastaen.

    Sørg for å bruke nok salt i vannet når du koker. Italienere bruker mye salt.

    Mye vann i kjelen til langpasta, men ikke nødvendig med mye vann til mindre pastabiter, du ønsker en stivelseskonsentrasjon. Det skal selvsagt være nok til at pastaen får rørt på seg i det fosskokende vannet.

    Bruk ikke olje i vannet. Det forsegler pastaen og gjør at den ikke tar opp sausen. Du ønsker en forening av saus og pasta i sluttproduktet, ikke en stand-off på typisk HFS-vis.

    Pass på koketiden. Italienere syns vi koker for lenge og at vi ikke skjønner hva al dente betyr. Pastaen skal ikke være bløt, men fast, og likevel kokt. Er pastaen tykk nok vil man se at den i gode italienske kjøkken har endret farge på "utsiden", men har opprinnelig farge på tørrpastaen innerst.

    Ikke vær redd for å bruke tørrpastaer. Her er det like stor uenighet som på det meste om komponenter innen HiFi, men også veldig mange som mener at pasta blir best om man bruker en tørrpasta. (Summon the firing squad!)

    Kjemien i kjelen:
    Ikke la det koke over. Det som skummer er stivelse som slippes fri fra pastaen, du ønsker å bevare mest mulig av denne i kjelen. Så pass på, skummet kommer kjapt. Justér ned temperaturen straks det begynner å skumme, men sørg for at det fortsatt fosskoker.

    Om du vil ha Ramen-konsistens på pastaen (som i japanske nudler), kan du tilsette natron i vannet! Noe skjer altså med pastaen alt etter hva den kokes i og hvordan.

    Sausen har du tilberedt separat, men snart skal de to forenes.

    Beregn det slik at de to siste minuttene koketid skjer i sausen. Først skal pastaen ut av vannet og det ordner man greit. MEN - sørg for å ta vare på minst én kopp av pastavannet, for vannet skal opp i sausen. (Noe du har tatt høyde for da du beregnet dens konsistens).

    Og det er årsaken til at godt tilberedt pasta smaker utrolig mye bedre enn feil tilberedt pasta. Og mengden stivelse i vannet avgjør to ting:

    1. Hvor mye stivelse pastaen avgir når den koker. Er vannet mettet så avgis mindre. Det gir bedre pasta.
    2. Hvor god blend det blir mellom pasta og saus når du tilsetter stivelsesmettet vann til sausen.

    Og derfor venter italienerne til pastakjelene har fått seg noen runder.

    Dette kan man fint teste selv.

    Vi dropper "studentpasta", som er kokt opp pasta som vannet er helt av og som man slenger kald pastasaus oppi for å kjøle ned retten før man slenger den i seg. (Noe jeg mistenker at mange gjør, gitt hva jeg har fått servert gjennom årene).

    1. Du tar tilberedt, varm saus og blander den med ferdigkokt (helst al dente) pasta i en kjele/serveringsfat, men ikke på ovnsvarme.
    2. Du tar sausen i pastakjelen etter at vannet er helt av, tilsetter pastavannet du la til side i en kopp og rører vannet godt inn i sausen, så tilsetter du pastaen og gir det hele to minutter i kjelen under forsiktig omrøring, slik at pasta og saus blandes godt sammen. (Husk at du har beregnet sluttoppvarming i denne kjelen, ca to minutter).

    Nå kan du sammenligne de to.

    Mangia! Mangia! Si non se rifreddo!

    (Skyll for guds skyld ikke av pastaen når du har slått ut kokevannet).

    Min pastaskole. Stor takk til Angela!



    villa_bernardini_2043.jpg
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.887
    Torget vurderinger
    23
    Samme fremgangsmåte som benyttes her. Jeg så et intervju med Italias presumptivt beste pastafabrikk en gang, og hans svar på spørsmålet om å kjøpe tørrpasta kontra fersk var (selvsagt noe farget..) enkel - hvorfor betale dyrt for vann du sikkert har selv...

    Innimellom når jeg er "so poor I can hardly even pay attention" og ikke har råd til annet enn bare pasta så ryker det en god porsjon godt smør oppi kjelen (ikke olje altså) etter at vannet har rent av. Fantastisk godt i all sin enkelhet! Finner jeg noen tomflasker så investeres det i en persillebunt som FINHAKKES med virkelig skarp kniv - urter skal finhakkes fort, ikke slites i stykker og smøres ut over skjærefjøla. D agår all den gode smaken tapt. Prøv selv.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Litt pastavann i sausen er jo noe helt annet enn å fryse ned pastavann
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Litt pastavann i sausen er jo noe helt annet enn å fryse ned pastavann
    Det er vel deres måte å bevare stivelsesmettet pastavann på, hvilket er nøkkelen til best mulig resultat, både for pasta og saus. Lite å hisse seg opp over, syns jeg.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    første forsøk på suppebase med tørket ansjos og tang (kombu/stortare)

    lot tangen og ansjosene trekke i vannet i en time, tok ut tangen mens vannet kokte opp, og kokte ansjosene i 10min. (fjernet ikke innvoller)
    skum ble fjernet underveis.

    DSCN5714.jpg

    smakte det til med litt katsuoboshi for å få litt røyksmak og deiset oppi litt vårløk og udon nudler.
    ville holde det enkelt, for å få mest mulig smak av selve kraften.

    ble veldig godt, og hadde en herlig smak av sjø.

    kan nok også fint piffes opp med et lettkokt egg, noe sopp og kanskje litt svin i en eller annen form :cool:

    DSCN5715.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Litt pastavann i sausen er jo noe helt annet enn å fryse ned pastavann
    Det er vel deres måte å bevare stivelsesmettet pastavann på, hvilket er nøkkelen til best mulig resultat, både for pasta og saus. Lite å hisse seg opp over, syns jeg.
    Ingen som er hissige her men jeg forbeholder meg retten til å le av deg :)
    "You could have fooled me," men bare hyggelig at jeg sprer litt glede hos deg!
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Etter 17 år på kjøkken verden rundt fikk jeg nok... "kjemien i pastavannet" er et godt og typisk eksempel på fjaset og hysteriet som har overtatt i bransjen. Har nå fått meg en "skikkelig" utdannelse og matlagingen er tatt helt tilbake til basic, gode råvarer og et heeelt avslappet forhold til kjemien i pastavannet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    ^Prøv natron — et par teskjeer pr liter vann — for å se på hva som kan skje med vanlig pasta dersom du er ute etter ramen.

    Ellers hyggelig at du har forenklet. Det tilstreber jeg også. Men det er fint å være nysgjerrig, mange av dine tilbakemeldinger gir meg inntrykk av at du ikke trives over grytene, men det er sikkert bare meg.

    Her har du litt kjemi for pasta. Når man lager ramen så bruker man alkalisk vann, kansui. Det bruker man ikke til italiensk pasta, men ved å tilsette natron til pastavannet får man tilsvarende reaksjon i pastaen som den man tilstreber i Japan.

    Bare le. Men slik er det. Kjemi! Det kokende vannet frigjør hydrogen fra natron! Det omdanner pastavannet til Kansui! Jippi!
    (Og det har mye å si for konsistensen i pastaen om den er kokt i stivelsesmettet vann eller om det er første runde med vann fra springen og første batch pasta i kjelen. Slikt kan man også finne ut av selv, ved å prøve. Det er enkelt.)

     
    C

    cruiser

    Gjest
    Gidder ikke, hvor mange runder pasta i vannet er ikke der slaget står for meg. Ikke er det spesielt praktisk heller, da må jeg fryse ned pastavannet flere ganger og være halvfornøyd ved flere måltider før kjemien er perfekt, evt så må jeg sette av en time til pastakoking å kaste overskuddet av pasta før vannet blir perfekt.

    Istedenfor koser jeg meg med riktig pasta kokt i friskt vann fra springen tilsatt bra mengde salt samt en frisk og enkel saus på gode råvarer.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    kan jo ikke bare kaste ansjosene etter å ha kokt kraft på dem!

    De får en tur i pannen med litt olje
    DSCN5716.jpg

    litt sesamfrø
    DSCN5717.jpg

    deretter varmes en spiseskje honning, to skjeer med sukker, en skje soya og litt vann til det blir en seig masse (burde egentlig ha hatt litt sake i også)
    DSCN5718.jpg

    så blander man alt sammen, og lar det kjøle seg ned.
    DSCN5719.jpg
    DSCN5722.jpg

    så ender man opp med noen veldig gode kandiserte ansjoser (for spesielt interesserte) ;)
    DSCN5725.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    ^Strålende. Dette skal utprøves. Nå må jeg skaffe tørket ansjos, hvor kjøper du dem?
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    Gode asia-sjapper (f.eks A-food i oslo) har dem som regel vakumpakket i kjøledisken.

    De kandiserte ansjosene blir selvfølgelig best om man ikke lager kraft av dem først, siden de ikke blir skikkelig crispy igjen etter å ha blitt kokt, men smaken er fortsatt god selv om de er litt mykere enn optimalt ;)
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.887
    Torget vurderinger
    23
    Du får også knallgode sardiner hos A Food, vendes i godt saltet/pepret mel og rask dypp i olje - herlig snacks! Bare si ifra Fela, så legger jeg en pakke i Valdresexpressen :D
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.878
    Denne dintomien rundt pasta og annet illustrerer jo et greit poeng: uansett hvor flinke vi glade amatører måtte være så vedder jeg relativt mye på at ingen av oss er i nærheten av cruisers nivå på kjøkkenet. Etter hvert kommer man kanskje til den erkjennelsen at det enkle faktisk er det beste og at slaget ikke står der man tror det står, som i nedfryst pastavann eller at maten kun kan spiset av kjennere etter at vannet har fått seg noen runder med turistpasta.

    Sist jeg sjekker spiser for øvrig italienere lunch også, og der lenge før turistene tar middag.

    De spiser sent i Hellas, Spania Og Frankrike også. Uten å vente på turister som spiser pasta før de. Neppe pastavannet som er grunnen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Skal ikke inngå i noen pissekonkuranse, folk må gjerne koke pastaen sin i tapetlim for min del. Man trenger ikke overkomplisere alt. Man kan lage suveren pasta uten pastavann på frysen. Svensker kan også det uten å reise utenlands. Det er også mulig å bake tilhørende brød uten biodynamisk urkorn som er kvernet for et kvarter siden.

    Har også vært på ramenkjøret engang i tiden med natron i vannet, til og med bakt natron fordi det ville ta nudelkonsistensen og smak til nye høyder. Har stått timesvis i køer på lokale nudeljointer i japan for den ultimate bollen.. nå driter jeg litt i det og lager nudlene mine på det melet jeg til en hver tid har og lager en god suppe/buljong/kraft.

    Man kan fint ha matglede og god mat uten å hoppe på alle moter, hyper og trender. Artikler som begynner med "glem alt du har lært/visst" er 99% av gangene bs
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Men det er også en mulighet for å sette spørsmålstegn ved alt man har lært, eller tror.

    Her er et eksempel fra en som også har stått lenge over kjelene.
    EDIT - feil link: http://www.seriouseats.com/2010/05/how-to-cook-pasta-salt-water-boiling-tips-the-food-lab.html

    Jeg er langt fra å kunne kalle meg en profesjonell kokk, men jeg er veldig dyktig til å spise mat og har gjort det i mange land og flere kontinenter.
    Som dullet med over lengre tid av Mediaset i Roma og Milano fikk jeg noen morsomme erfaringer, blant annet altså: we don't want the early pasta.
    Som førte til at jeg spurte hvorfor.
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.887
    Torget vurderinger
    23
    Det er valgmulighetene som er det fine. Noen ganger har en tid/lyst til å gjøre ting fra scratch. etter alle kunstens regler - andre ganger ikke. Men grunnleggende kunnskap er viktig å ha uansett. Viktigste med pasta er NOK salt i vannet som må fosskoke, og at siste rest av koketiden gjøresi sausen. Dette koster ikke mer og tar heller ikke lenger tid. En trenger faktisk ikke saus en gang - bare litt god olje, persille og hvitløk! La hvitløken være med i oljen fra kald panne - gir mye mer smak og gjør det enklere å unngå brent hvitløksom er bittert og uspiselig. Så rett oppi med pastaen og kaste rundt mens en drysser persille over.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Det er mengder av måter å tilberede pasta på, og hver enkelt entusiast er garantert overbevist om at dette er den eneste rette. Jeg liker å sette spørsmålstegn og er åpen for andre måter å gjøre ting på.
    Da jeg foreslo et altfor tidlig tidspunkt for middag overfor mine forretningsforbindelser fikk jeg vite hvorfor man gjerne utsetter måltidet slik at primo piatto skal bli best mulig.

    Ingen grunn til å overdrive og påstå det blir å koke i tapetlim.

    Og ellers helt enig i at pasta kan gjøres meget enkelt og likevel være utrolig godt. Friske nyhakkede urter og olivenolje (eller godt smør) kan bli vidunderlig, slik Sluket foreslår.
     

    Sluket

    Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    56.895
    Antall liker
    107.887
    Torget vurderinger
    23
    Og nå nærmer det seg toppen på soppsesongen - hva er vel bedre enn et stykke godt grovt brød (som etter tilberedningen av soppen får boltre seg oppi panna og suge opp smaken - med en crisp fin overflate som er enda bedre egnet til denne retten enn bare helt ferskt brød) med ristet sopp? Gjerne to-tre varianter, kantarell, steinsopp og gjerne ordinær champignon som er saftig og god....

    Igjen, kun god olje, s/p, hvitløk, gjerne litt finhakket sjalottløk og små baconterninger, hehe.... når dette er passe frest opp så er det oppi med soppen og kaste rundt. Ikke for mye varmebehandling, bare nok til at den er gjennomvarm og beholder saftigheten. God fart på panna er viktig. Avslutt med - selvfølgelig - finhakket persille!
    Et herremåltid som alle kan lage!

    Stalltips; samme ingredienser og fremdrift PLUSS en god porsjon kremfløte til slutt - som reduseres en god del - og den perfekte soppstuingen til hjortefileten er et faktum!

    Nå må jeg ut og handle lunsj kjenner jeg. Kanskje det er fersk kantarell å få i dag....
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Men det er også en mulighet for å sette spørsmålstegn ved alt man har lært, eller tror.

    Her er et eksempel fra en som også har stått lenge over kjelene.
    EDIT - feil link: The Food Lab: A New Way to Cook Pasta? | Serious Eats

    Jeg er langt fra å kunne kalle meg en profesjonell kokk, men jeg er veldig dyktig til å spise mat og har gjort det i mange land og flere kontinenter.
    Som dullet med over lengre tid av Mediaset i Roma og Milano fikk jeg noen morsomme erfaringer, blant annet altså: we don't want the early pasta.
    Som førte til at jeg spurte hvorfor.
    Fra din egen artikkel..

    Tasted side by side, all three noodles were indistinguishable from each other.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.878
    I dag skal jeg lage en av mine sommerlige klassikere. Enkelt, godt og i sesong. Og billig.

    Grillede svinekoteletter med potetsalat og urtesmør.

    Potetsalat kan jo lages på et utall måter, jeg gjør det på slump, men stort sett som følger: Kok nypoteter møre i lettsaltet vann og la de kjøle seg ned på benken før de skjeres i passe store biter.

    Basen til salaten er litt man tager hva man haver, men jeg bruker stort sett creme fraiche, litt god olivenolje, rødløk skjært i tynne skiver, hvitløk, litt sylteagurk, kanskje noe kapers, sennep salt og pepper. Stangselleri om man føler seg litt gærn. Rikelig med friske urter i - det meste er godt: Salvie, estragon, bladpersille, oregano, dill - hva man må måtte ha. Selvsagt salt og godt med nykvernet pepper. Litt chili og/eller cayennepepper om man vil ha litt sting i den. Ha i potetene mens de fortsatt er lunkne. Frawned upon både av Grethe Roede og lavkarbofolket, så da vet man at man sannsynligvis har gjort noe riktig.

    Om man ikke er så vant til å bruke salvie så er det en av grisens aller beste venner.

    Kryddersmør og stekesjyen fra kotelettene holder lenge som saus.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.697
    Antall liker
    17.718
    Torget vurderinger
    2
    Men det er også en mulighet for å sette spørsmålstegn ved alt man har lært, eller tror.

    Her er et eksempel fra en som også har stått lenge over kjelene.
    EDIT - feil link: The Food Lab: A New Way to Cook Pasta? | Serious Eats

    Jeg er langt fra å kunne kalle meg en profesjonell kokk, men jeg er veldig dyktig til å spise mat og har gjort det i mange land og flere kontinenter.
    Som dullet med over lengre tid av Mediaset i Roma og Milano fikk jeg noen morsomme erfaringer, blant annet altså: we don't want the early pasta.
    Som førte til at jeg spurte hvorfor.
    Fra din egen artikkel..

    Tasted side by side, all three noodles were indistinguishable from each other.
    Du må lese ordentlig. Han tester flere forskjellige ting. Det du siterer fra handler om størrelsen på kjelen og mengden vann. Du glemte å ta med den biten da du siterte.

    Granted, during the time it takes for the water to come back up to a boil, the smaller pot will be at a lower temperature than the bigger pot, but it's only for a short period of time—is that enough to make a difference in the finished pasta?

    Nope.
    Tasted side by side, all three noodles were indistinguishable from each other.


    Dette er en grundig artikkel, skrevet av en profesjonell kokk. Du skal forbi Reason 1, som du stanset ved og siterte fra, og ned til Reason 3.

    Teaser: This cloudy, starchy pasta water is the line cook's secret weapon.

    I spent a couple years working the pasta station at a restaurant known for its pasta. We did at least a hundred covers a day, and at least three-fourths of them would have at least one pasta course. That's an awful lot of pasta to cook. I cooked it all in a large, six-slot pasta cooker that held about 15 gallons of water at a constant boil.

    Now at the very beginning of the shift, the pasta water was completely clear. Obviously, as the night wore on, the water would get cloudier and cloudier, until by the end of the night, it was nearly opaque.
    This cloudy, starchy pasta water is the line cook's secret weapon.


    Det han tester er påstanden om at man må ha mye vann i pastakjelen for å unngå at det blir for mye stivelse i vannet, siden mange tror at dette gjør at pastaen kleber. Testen tilbakeviser den misforståelsen.

    Dette er en nysgjerrig kokk, som er villig til å teste ut sine fordommer.

    EDIT: La faktisk først nå merke til hans NB i del 3, som bekrefter hva jeg påstår (etter at jeg ble fortalt om sammenhengen av italienske pastaelskere) og hva du bestrider så intenst, med dine tapetlimutspill.

    N.B. Of course, this means that go into any restaurant that serves a lot of pasta, and chance are, the later in the night you go, the better the consistency of your sauce will be!


    Og her er det altså slik at mange mener at også selve pastaen får en bedre konsistens, fordi den avgir mindre stivelse til vannet, pga at dette er blitt "mettet" med stivelse.

    Og derfor skal man altså unngå å være for tidlig i restauranten om man vil ha god pasta og stedet er anerkjent for dette. (Artikkelen som fikk deg i antihipster-fistel viste at noen løser det å ha godt pastavann hjemme ved å fryse det etter bruk ... hvorfor ikke?)
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Det jeg siterte er jo det vi diskuterer. Vil mer stivelse i vannet gi seg utslag på nudlene..
     
    D

    Danke

    Gjest
    Skal ikke inngå i noen pissekonkuranse, folk må gjerne koke pastaen sin i tapetlim for min del. Man trenger ikke overkomplisere alt. Man kan lage suveren pasta uten pastavann på frysen. Svensker kan også det uten å reise utenlands. Det er også mulig å bake tilhørende brød uten biodynamisk urkorn som er kvernet for et kvarter siden.

    Har også vært på ramenkjøret engang i tiden med natron i vannet, til og med bakt natron fordi det ville ta nudelkonsistensen og smak til nye høyder. Har stått timesvis i køer på lokale nudeljointer i japan for den ultimate bollen.. nå driter jeg litt i det og lager nudlene mine på det melet jeg til en hver tid har og lager en god suppe/buljong/kraft.

    Man kan fint ha matglede og god mat uten å hoppe på alle moter, hyper og trender. Artikler som begynner med "glem alt du har lært/visst" er 99% av gangene bs
    Det er vel ingen som har sagt at svensker ikke kan lage pasta.

    Og det virker fint som det er å pizze lengst når man er så kranglete om pasta i middagstråden, istedenfor å ta til seg kunnskap og skal teste ting inne i Fysikkteori før man aksepterer det.

    Synk ned i fysikkteori og les om stivelse og vann da....

    Grunnen til at vi handler pasta i Norge er sef fordi vi bor så nær grensen og av billig pasta for almuen så er den norske bedre for oss.

    Dersom vi derimot bodde i Gøteborg så ville vi fint klart oss med Barillia fra Wasa....
     
    Sist redigert:

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    11.245
    Antall liker
    11.117
    ....Pastaskole....
    Jeg har åpenbart et kjempeproblem! :)

    Kokt mye pasta i min tid, og har rent erfaringsbasert kommet på hva jeg selv liker best...:

    Olje i vannet
    Lengre koketid enn anbefalt (IKKE Al Dente!!)
    Ikke så mye salt.

    Det er jo mat vi snakker om, da burde vel smak komme inn i bildet, eller...? Blir jo litt rart at en italiener skal kunne si noe om rett og galt, bare fordi han kommer fra et land der man lager mye pasta.

    Disqutabel
     
    D

    Danke

    Gjest
    Fysikkteori og pasta? :)
    Vel, det kan hende det var Kjemi da...

    Men poenget står, hvorfor så kranglete om pasta? Who cares? Skulle nesten tro vi diskuterte pollitikk eller kabler..

    Pasta liksom, folk lager pasta forskjellig, jeg fryser ikke kokevann men synes det bare er intressant å lese om det.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    ....Pastaskole....
    Jeg har åpenbart et kjempeproblem! :)

    Kokt mye pasta i min tid, og har rent erfaringsbasert kommet på hva jeg selv liker best...:

    Olje i vannet
    Lengre koketid enn anbefalt (IKKE Al Dente!!)
    Ikke så mye salt.

    Det er jo mat vi snakker om, da burde vel smak komme inn i bildet, eller...? Blir jo litt rart at en italiener skal kunne si noe om rett og galt, bare fordi han kommer fra et land der man lager mye pasta.

    Disqutabel
    Helt greit.

    Jeg bruker aldri olje hverken i vannet eller etterpå, men jeg ser også at Gordon Ramsay bruker denne metoden og at Jaime Oliver sier at det ikke betyr så mye. Så selv om jeg ikke gjør dette, og er uenige med dem så betyr ikke det at dette ikke kan bli til topp pasta. Jeg kan se nytten av litt olje i vannet til ravioli og slikt, men jeg liker det ikke.

    Ikke så mye salt sier mer om nivået - det må salt til men hva som er best saltnivå på vannet kan man fint smake seg til, og det kandler kanskje like mye om hvor mye salt man bruker i sausen.

    Om man liker vassen pasta ... så versågod... det hender også at jeg overkoker pasta med vilje men ikke ofte. Men liker man de slik så ja, da lager man den slik! Tror jeg liker den litt mer kokt når det er masse fløte involvert, og mye mindre når det er tomatsaus eller helt "bar" med olje og urter.
     

    bjarnetv

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2008
    Innlegg
    3.870
    Antall liker
    5.775
    Sted
    oslo
    kjenner en halvt italiener, og han bruker MYE salt i kokevannet, og lar selvfølgelig pastaen bli "ferdig kokt" på tallerkenen blandet med sausen, og ikke i vannet.

    Har begynt med det selv, og pastaen blir bedre.
    Jeg pleier dog ikke å salte selve tomatsausen, men sper på med det salte pastavannet helt på slutten.
    om man ikke har rutinene på plass, så kan det fort bli litt salt, men den tabben gjør man bare en eller to ganger (kanskje tre) :rolleyes:

    Han var forresten usikker på dette med ettermiddagspastaen, da sjappene bytter pastavann ganske ofte.
    At det var bra med stivelse i vannet trodde han derimot på, og han foretrakk å koke pasta med lite vann i gryten.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Ingen som krangler her.. dette er vel et diskusjonsforum?
    Jeg tror du misforstår dette med en kabel eller pollitikktråd [emoji6]

    Tråden heter sånn ca-Hva lagde du til middag idag.

    Sånn du ser det, så hadde den vært omlag sånn.

    -Diskkuter hva du lagde til middag idag...

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Da får du finne deg en blogg.. dette er et diskusjonsforum og når noen gjør seg til talsmann for et helt folk fordi man leide et hus der på nittitallet må man forvente andre innlegg om temaet.
     
    D

    Danke

    Gjest
    [emoji23] komiker

    Har du leid hus på 90 tallet?
    Er det derfor du er talsmann?
    Hvordan har husleie med matlaging å gjøre??



    Nysgjerrig på svaret..

    Ellers leier jeg også leilighet helt siden 2014. Er bra stolt av 90 kvadrat med to epletre, landlig og ren idyll.
    Dersom leilighet i Norge gjør en bedre til å lage mat så blir jeg kraftig imponnert.

    Jeg har også kokebøker, faktisk 2. Fikk de av mor mi og mistenker at det har med bakgrunn. Den ene heter Mat for folk flest av Bjarne Håkon Hanssen, den andre Hellstrøm enkle og perfekte menyer.

    Bjarne er enkelt, men faktisk mye bra [emoji23]

    Hellstrøm er veldig interessant men mer avansert.. og mye mer historie [emoji6]

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Over fra hete diskusjoner om pastavann og svenskepasta fra sinnaklubben grei og over til proletarenes "leide industrikjøkken"

    Igår var det kalkunburger med egen håndlaget chilidressing med Pepsi maxx [emoji4]

    Idag blir det kalventrecote.



    Får håpe det blir gode skosåler [emoji39]

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.363
    Antall liker
    13.878
    Ramen. Siste batch fra frysen så nå må snart Den Store Gryta frem siden det var et langtidsprosjekt å lage kraften sist. Noe originalt tilbehør i dag, utover gris, egg, nudler og vårløk brukte jeg rå nepe i løvtynne skiver, forvellet mangold og thaibasilikum. Funket forsåvidt ganske bra.

    Vi har noe jæ..lig med mangold i bedene så om noen har bra tips til bruk er det bare å fyre løs. Ikke den veksten jeg hat mest befaring med akkurat.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Imorgen skal vi koke eplemost med vaniljestang, og jeg skal prøve meg på Hellstrøms majones...

    Gleder meg til fårikål, sesongen. Det er en folkelig rett som også vestkanten har tatt til seg.

    Høsten er alt her. Lammet blir svensk og fersk, kålen blir svensk og pepperet er vel som alltid fra der den gror.



    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    D

    Danke

    Gjest
    Bakte nypotetskiver, og gulrøtter med olivenolje og tørket billig timian. Dette blir tilbehør​ til gjøkalvsålene. Med kantarellsaus.

    Må passe på dere som har tilgang til Nordmarka, det er et SOLID, sopp, bær og epleår. Har aldri sett makan så lenge jeg kan huske...


    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn