Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• D

Danke

Gjest
    Gjøkalvsålene var fantastiske, jeg og kona var helt enige.

Min var mer rosa inni enn en fuckings cupcake Rosa blogg og sødme i melkekjøttet.

Og veldig fin og folkelig kombi med en litt bedre Ripasso..

Men kalven er historie for i år, jeg får bare håpe at de beholder den leverandøren.

Nå har vi iallefall nok i fryseren frem til lammets tid..

Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk

Sist redigert:
    C

cruiser

Gjest
    [emoji23] komiker

Har du leid hus på 90 tallet?
    Er det derfor du er talsmann?
    Hvordan har husleie med matlaging å gjøre??

Nysgjerrig på svaret..

Ellers leier jeg også leilighet helt siden 2014. Er bra stolt av 90 kvadrat med to epletre, landlig og ren idyll.
    Dersom leilighet i Norge gjør en bedre til å lage mat så blir jeg kraftig imponnert.

Jeg har også kokebøker, faktisk 2. Fikk de av mor mi og mistenker at det har med bakgrunn. Den ene heter Mat for folk flest av Bjarne Håkon Hanssen, den andre Hellstrøm enkle og perfekte menyer.

Bjarne er enkelt, men faktisk mye bra [emoji23]

Hellstrøm er veldig interessant men mer avansert.. og mye mer historie [emoji6]

Hva er detta for rør?

D

Danke

Gjest
    Det er rødvinsrør... Ikke fyllerør... [emoji6]

Imorgen blir det bestemors kjøttkaker med nypoteter.

Slapp av Crusern, mindre krangel = mer matlaging [emoji6]

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    En liten sak ang Hellstrøms majones. Han har ofte olivenolje i sine oppskrifter. Muligens bruker han en spesiell type, men jeg synest majones laget på kun olivenolje er omtrent uspiselig. Jeg bruker en nøytral olje (raps/solsikke/soya) og evt kun en liten dæsj olivenolje.

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Jeg bruker Ole Martin sin oppskrift på majones. Rapsolje, egg (1 eller 2!!), dijonsennep, hvitvinseddik, salt, kajennepepper. I en smal og høy beholder og stavmikser.
    Alltid bra resultat og fin base for evt aioli.

C

cruiser

Gjest
    Nei majones på olivenolje er ikke kjempegodt. Syns heller ikke aioli skal lages på majones. Når jeg lager aioli bruker jeg en morter og kun hvitløk og olje

D

Danke

Gjest
    Tips nottert takker [emoji4], bruker solsikkeolje jeg, og tar vel bare en liten slump olivenolje bare da.

Sist redigert:

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Nei majones på olivenolje er ikke kjempegodt. Syns heller ikke aioli skal lages på majones. Når jeg lager aioli bruker jeg en morter og kun hvitløk og olje
    Ja det er i hovedsak to typer aioli, etter det jeg vet. Med eller uten egg & sennep. Jeg foretrekker den med. :)

6

65finger

Gjest
    Over fra hete diskusjoner om pastavann og svenskepasta fra sinnaklubben grei og over til proletarenes "leide industrikjøkken"

Igår var det kalkunburger med egen håndlaget chilidressing med Pepsi maxx [emoji4]

Idag blir det kalventrecote.

Får håpe det blir gode skosåler [emoji39]

du er så søt når du benytter småkårsfolk vs vestkantsfolk hersketeknikkene dine danke

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.896
    Torget vurderinger
    2
    Valnøttolje eller linfrøolje er bra til majones - jeg blander med olivenolje, 1/3 av sistnevnte. Får meget gode sammensetninger av Omega 6/3 med disse oljene. Linfrø er eksepsjonelt i så måte.

D

Danke

Gjest
    Takk, det er helt utilsiktet Fingern.
    :) Jeg synes vestkantfolk er staselige og har god grunn til å være stolte.

Jeg er også stolt, må jo være meg sjøl, og dere har jo mye og være stolte av også.

Vi var i militæret med vestkantfolk.. 50/50 Bærum og Asker og Øssfold..

En særdeles god mix som er meget kapabel til Strid.

Dessuten fikk jeg med meg mye god musikk på Ghetto blasteren deres mens vi pusset AG-3. Eurythmics Sweet dreams friskt i minne, høye morsomme samtaler og høye pannebånd.

Takk for musikken, vi hadde jo ikke noen boomblaster?
    Jeg husker jeg hadde en Sony bærbar CD spiller med Koss porta pro., Men det var jo ikke en JVC boomblaster...

Those days
    Kult

;D

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Til lunch i dag ble det Byggrynsgrøt med korn 3,8km fra Sjåk, tyttebærsyltetøy fra Lauta i Åsnes, håndplukket jordbær fra Reistad i Lierbakkene, håndsmidd dessertskje fra Sheffield, håndlaget teakbord fra 1953, stående på selvvalgt parkett fra Kärs, lagt av negere når negere var lov å si, sukker dyrket i vinduskarmen til alenemødre med fire unger og lettmelk fra frittgående okser i bur.

D

Danke

Gjest
    Til lunch i dag ble det Byggrynsgrøt med korn 3,8km fra Sjåk, tyttebærsyltetøy fra Lauta i Åsnes, håndplukket jordbær fra Reistad i Lierbakkene, håndsmidd dessertskje fra Sheffield, håndlaget teakbord fra 1953, stående på selvvalgt parkett fra Kärs, lagt av negere når negere var lov å si, sukker dyrket i vinduskarmen til alenemødre med fire unger og lettmelk fra frittgående okser i bur.
    Lang omreisende kar du med mye gode minner [emoji6] kjenner sånne folk som går endel...

Var rea på Coop, jeg fikk to halvannen litere Økologisk melk for 5 kroner!! Kjempestart, håper det var ei ku da og ikke okse[emoji4]

Det blir bestemors vafler i morgen da. For 5 kr liksom, egg Fria utomhus.. kjøpte kvalitet håper jeg, er så jævla lei fria høns INOMHUS.. Prøvær å lure utlenningær vettu...

Sist redigert:
    T

TT.

Gjest
    Var bare et grellt eksempel på hvor latterlig matreklame og matlaging har blitt. Man kan snart ikke tappe vann fra egen kran uten at den har vært kortreist, økologisk og klimavennlig, syngende ut av kranen.

D

Danke

Gjest
    Var bare et grellt eksempel på hvor latterlig matreklame og matlaging har blitt. Man kan snart ikke tappe vann fra egen kran uten at den har vært kortreist, økologisk og klimavennlig, syngende ut av kranen.
    Så klart du kan bare kjør på, man har de råvarer man har tilgang til.

Det går allikevel an å lage god mat, man gjør kompromisser.

Akkurat som med hifi. Jeg bruker Xtz produkter og Yamaha feks. Jeg synes det er kjempebra for prisen.

Andre som er vel bemidlede bruker McIntosh, eller kanskje enda bedre, og Jbl array eller noe sånt. Eller håndlaget fra Sweitz.

Selvom mine høytalere er lagd i Kina og sikkert også er indusstri, så er jeg veldig fornøyd med oppsettet mitt.

Det blir samme med mat. [emoji4]

D

Danke

Gjest
    Hellstrøms mayonnaise inneholder ikke olivenolje.

Sånn ser den ut...

4 eggeplommer
    4 ss Dijon sennep sterk og frisk

4dl druekjerne olje
    Salt
    Pepper
    Kajennepepper
    4 dråper Tabasco
    1 SS Worcestershiresaus
    Litt varmt vann

D

Danke

Gjest
    I aioli har han derimot 3dl Extra vierge olivenolje

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Hellstrøms mayonnaise inneholder ikke olivenolje.

Sånn ser den ut...

4 eggeplommer
    4 ss Dijon sennep sterk og frisk

4dl druekjerne olje
    Salt
    Pepper
    Kajennepepper
    4 dråper Tabasco
    1 SS Worcestershiresaus
    Litt varmt vann

Ser grei ut den, det som er kontroversielt er kajennepepper, tabasco og worchestershire-saus. Det går også helt fint å lage med betydelig mindre egg og sennep, men det pårvirker selvsagt smak og farge en del - alt etter hva man liker. Fra en eggeplomme kan man lage flere liter majones om man så vil.

Jeg bruker som regel litt hvitvinseddik når jeg lager. Jeg bruker for øvrig også kajennepepper, men det er vel strengt tatt en liten "modernifisering" av klassisk majones.

C

cruiser

Gjest
    Ganske smalt bruksområdet på den majonesen der.. du har den ikke på rekene for å si det sånn

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    14.716
    Ganske smalt bruksområdet på den majonesen der.. du har den ikke på rekene for å si det sånn
    Basert på Hr. Hellstrøms oppskrifter til hjemmebruk så er han veldig glad i kajennepepper og temmelig glad i tabasco og worchester-saus.... dersom man i utgangspunktet liker Mills fra pose/tube ville jeg laget mye enklere og mer klassisk.

C

cruiser

Gjest
    Samt 4 ss med dijon. Det blir en meeeget kraftig majones som ikke passer sammen med alt. Spesielt ikke lette og delikate smaker som endel fisk og skalldyr. Hvertfall ikke i min gane.

D

Danke

Gjest
    Jeg liker at det er litt bett i ting. Ikke minst får jeg brukt seneppen fra Poupon. Som ellers kun blir brukt til löksuppe og dressinger.

Vi spiser ikke så mye reker og krabbe, men blir nok blåskjell moules og krabbe på Fredag. Edit det blir krabber og laks, tror jeg..

Diijon majones har jeg hört av en vinkjenner passer hånd i hanske med en petit Chablis og sjömat.

Det jeg bruker majones mest til er brødmat og kjøttpålegg.... Til dette kan jeg godt trenge litt mere bett..

Sist redigert:
    D

Danke

Gjest
    Idag ble det bestemors kjøttkaker med kokte poteter og gulrøtter, og rester av kantarellfløtesaus.

Det er en fryd å smake bestemors kjøttkaker, mor min lager også men bestemors er best. Jeg må se å få lært meg hvordan hun gjør det. Hun er tøff bestemor, men begynner å merke alderen.

Vi drakk Pepsi Max til, jeg synes det er godt til sånn tradisjonell mat.

Vafler og jordbærsyltetøy etter middagen.

Sist redigert:

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Det enkleste av det enkle; pinnekjøttrester fra en annen årstid. Var vannet ut og fryst ned. Stappe og mandelpotet. Slikt skal ikke køddes med. Med øl; uten dram.

pinne.jpg

D

Danke

Gjest
    Jeg har lagd en godt stekt pizza, drakk Pepsi Max til.

Imorgen blir det litt høyere standar, men enkelt og naturell for det meste.

Jeg holder på å lager majones, tips fra krusern er nottert. Bruker mindre Dijon enn Hellstrøm.

C

cruiser

Gjest
    Vi har pizza annenhver fredag her i huset. Deigen er akkurat satt til heving, når jeg kommer hjem fra jobb imorgen deles deigen i individuelle boller som settes i kjøleskapet for hvile til ca en halvtime før utbaking. Da er det bare å håpe på godt vær slik at jeg kan bruke ovnen ute, ellers blir det inne i prontoen.

Tidligere var det mulig å kjøpe tipo 00 mel i kg poser til drøye 20 kroner på butikken. På de butikkene rundt her er dette blitt byttet ut med "Pizzabakeriet" sitt tipo 0 mel som de skal ha OVER 40 kroner for pr kilo.
    Den lokale innvandrer sjappa tar inn 25kg sekk tipo00 for den nette sum av 250 ved forespørsel. Så har man mulighet til å lagre tørt tett og litt kjølig er dette en no brainer

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.561
    Jeg kjøper fort 10-12 stk av disse når jeg er innom Nordby senteret. Pris drøye 15-16 kr pr kg.

130151.png

D

Danke

Gjest
    Her blir det krabbe fra Nordsjøen og sitron bakt laks fra Laholmen Fisk.

En Budapest kake fra Kaffedoppet til dessert.

Og un petit Chablis pour le petit peuple. [emoji4]

Bryllupsdag..

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn