Mat, drikke og røyk Hva lagde du til middag i dag?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Lagde Biff Stroganoff til mor og sønn i kveld. Vel og merke ikke posevarianten. Nå sitter de og smiler og klapper seg på magen. Stappmett.
     

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.748
    Antall liker
    1.087
    IMG_0656.jpg

    Måtte på hytta, Rondane nord, slå graset på taket. Fredags-middag alene, ser ikke så værst ut men ikke så veldig godt heller, 2 kyllinglår, waldorf salat, og litt frisk grønn salat, ganske smakløse tomater, dressing med olivenolje, basilico og noen dråper trøffelolje. Mange eldre enslige herrer sliter med kosthold og jeg er en av de, men prøver litt av og til da. Rødvin var en enkel Valpolicella.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Gratulerer Danke.

    Dog med en liten bismak.....
    Dette var ikke gode nyheter. Jeg elsker krabber....
    https://www.dagbladet.no/mat/nervegift-funnet-i-norske-krabber---aldri-sett-sa-hoye-verdier/68602882
    De var fra Nordsjøen Irland.

    Det er dog fare for mye med sjømat, jeg er ikke så urolig for alger i Norge, Mattilsynet og blåskjell varsel/alger er vel kjent for de fleste.

    Jeg er mer bekymret for miljøavfall og kvikksølv..

    Men til vårt litt beskjedne bruk så er jeg ikke urolig.

    Man kan jo peke på radioaktivitet i vilt og sau feks også, men jeg nyter maten i ro.

    Glad jeg ikke bor i Tsjernobyl der myndighetene sier alt er helt ok.

    Isåmåte syns jeg blåskjell varsel og Mattilsynet er bedre...

    Bare noen tanker.

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.581
    Antall liker
    7.115
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    I dag var det full rulle med arbeid på hytta. Middagen ble av det enkle slaget.
    IMG_2597.jpg

    Toast laga på bålpanna.

    Toastjernet var burstagsgave fra stingsilda.

    Johan-Kr
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.391
    Antall liker
    17.157
    Torget vurderinger
    2
    C

    cruiser

    Gjest
    Idag blir det burger av høyrygg og bringe. Gjør også klar morgendagens porchetta.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Alltid stusset på hvorfor det står à la Capri og ikke alla caprese på de der. Kanskje noen som fant det morsomt å blande inn fransk i navnet på produktet?
    Capri var et meget eksotisk sted da dette ...dette....produktet kom på markedet, og spaghetti var meget eksotisk. Kanskje han som kom på navnet var meget opphengt i denne: https://www.youtube.com/watch?v=6sUnRIi13yA

    OBS OBS !! Linken åpnes på eget ansvar!!!
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg har smakt Capri og har ikke noe imot det, men liker det ikke. Men av hermetisk kjøtt så har jeg noen guilty pleasures selv. Ble lei fiskeboller i hvit saus som barn, men så sjelden jeg spiser det nå, så synes jeg det er godt i hjemmelaget hvit saus og poteter gulerøtter og karri.

    En annen boksemat jeg liker er Joika kaker.

    Men man blir vel mett av Capri, men jeg synes stridsrasjons gryterettene vi fikk i militæret smaker bedre, men vi var sultne også da, helvetesuke er noe man lærer bebrepet sult i uten å ha lest Hamsun.

    En gatekjøkken pizza og hamburger har aldri smakt så godt som etter den turen i bushen.
     
    Sist redigert:
    D

    Danke

    Gjest
    Enig men er man sulten nok så er det vomfyll...

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     

    TT.

    The smooth jazz guy! 😉🇳🇴
    Ble medlem
    15.11.2007
    Innlegg
    42.038
    Antall liker
    91.525
    Sted
    Knapstad
    Torget vurderinger
    99
    Du nått underestimæit the påwer of Joika!

    Joika i hodekålblad, varmet på primus på stranda en varm sommerdag, er bare himmelsk. Dere aner ikke hva dere går glipp av
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Forsvarets RSP servert kald, er blant de matopplevelsene jeg har hatt størst glede av. Det er ikke fordi det er god mat. Det smaker høgg, ganske enkelt. Men faen så sulten jeg har vært i møte med noen sånne.

    Om du er sulten nok til å like spagherimi og RSP til hverdags, så er det i sannhet synd på deg.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Den RSP vi hadde var på aliminumsposer, en miks som blandet med vann ble noe Toro aktig. Men det smakte godt, og inneholdt mye næringstoffer noe som lignet kjøtt og grønnsaker. Vi fikk lov til å varme med primus da.

    Kaffe, snus-tobakk, melkesjokolade, mariekjeks og Stridsrasjoner var essensielt viktig for moralen, så var om å gjøre å ha med seg sånt om vi fikk lov...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.528
    Antall liker
    9.972
    Nå er det vel rett før noen presenterer lungemosen de serverte til middag....
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.

    aam01

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    3.729
    Antall liker
    2.341
    Sted
    Sandvika
    Torget vurderinger
    4
    Det er da ikke noe galt med lungemos, syltede rødbeter og kokte poteter?
     
    • Liker
    Reaksjoner: TT.
    D

    Danke

    Gjest
    Lunge mos er ok, blodklubb med ister sukker og melk er bedre...

    Sent fra min VTR-L29 via Tapatalk
     
    6

    65finger

    Gjest
    IMG_0001.jpg
    Blinis med løyrom. Synd løyrom er for dyrt ellers, gjerne hver dag
     
    Sist redigert av en moderator:

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.546
    Antall liker
    785
    Hvor er løyromen? Ser bare blini, rømme og rødløk...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Trondhjem Preserving Co. hadde/har noe turistproviant som var til forveksling lik RSP, om jeg ikke husker feil. God spise!

    Vis vedlegget 453715
    Trondhjems og Stabburet tura om å levere. Stabburet baserte vel sin på Erter, kjøtt og flesk, som er noe i samme gata, men så vidt jeg vet bare levert i store bokser. Uansett er nok ikke RSP heeeelt det samme. Hardere kokt for lengre holdbarhet, og antageligvis hakket mindre 'sortert'. For å sette pris på RSP må i det minste jeg være sulten på ordentlig, i hvert fall om den serveres kald...

    Dere andre, ungdommen, dere har nok ikke spist RSP, men Drytech, som selges til private som Real turmat. Det er frysetørret, men ellers ganske normal mat (dog ganske kaloririk). Det er et betydelig antall hakk opp på den kulinariske skalaen. Det har også vært en ganske så god utvikling fra de første sølvpapirposene mot slutten av '90-tallet og frem til i dag. Nå er den nesten så man kan spise den hjemme...
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Jepp. Eller åpnet med samekniv, og spist med samekniv som eneste bestikk. Med lyserøde rosinfingre, under en busk, mens regnet høljer ned, og man gir faen i det aller meste, fordi man ikke har hatt søvn på mer enn et døgn, og man uansett ikke kan bli våtere enn man er.

    Men, altså, om man setter pris på sånne måltider til hverdags, så har man et ganske så 'barskt' liv.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Jepp. Eller åpnet med samekniv, og spist med samekniv som eneste bestikk. Med lyserøde rosinfingre, under en busk, mens regnet høljer ned, og man gir faen i det aller meste, fordi man ikke har hatt søvn på mer enn et døgn, og man uansett ikke kan bli våtere enn man er.

    Men, altså, om man setter pris på sånne måltider til hverdags, så har man et ganske så 'barskt' liv.
    kakeblokkene var det jævligste i den pakken. spiste krigsrasjon kun på befalskolen. det var ikke mye næring i den bikkjematen
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Tror jeg innimellom åt alt unntatt spriten...

    Kakeblokkene burde ikke åpnes med mindre man hadde ei jerrykanne med vann innarfor en armlengdes avstand. SR63 har nok traumatisert hele generasjoner.. Men tross alt, ikke en ting i den pakka som var stort verre enn spagherimi..
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.196
    Antall liker
    13.711
    Selv den tapreste må hvile innimellom:

    IMG_1591.JPG

    Tomahawkbiff (entrecôte på benet) kjøpt på harryhandel. Angus langreist fra Australia. Ganske dårlig CO2-avtrykk, men veldig bra kjøtt og en giveaway til 399 svenske for kiloen. Kjørte trippelkokte fries, salat fra hagen med en søt sennepsvinaigrette og en slags peppersaus til. Gnidde biffen litt med hvitløk og pisket den frekt med en rosmarinkvast under grillingen.

    Sausen var eg godt nøgd med - gjorde som følger:

    Finhakk sjarlottløk til ca 2ss
    Putt den sammen med 1dl tørr hvitvin og kok inn til det nesten ikke er noe igjen.
    Ha i ca 3dl oksekraft og kok inn til det halve (oksekraft fås på Meny om du ikke gidder å lage selv - bruk for all del ikke buljong eller fra flaske, de er som regel altfor salte)
    Rist 1ts hver av grønn pepper, hvit pepper og rosepepper i tørr stekepanne ved siden av.
    Når sausen er kokt inn has pepperen i og smakes evt til med mer pepper fra kvern.
    Like før servering monteres sausen med ca 100g smør - skjær i skiver eller terninger og visp inn litt og litt. Jeg brukte saltet smør, men om du har brukt saltet buljong, bruk for all del usaltet smør.
    Ha i ca 1ss finhakket fersk estragon, eller 1ts tørket om du ikke har fersk.

    Juster med salt og pepper om det trengs.

    For de som måtte innvende at hvitvinsbasert saus ikke passer til rødt kjøtt vil jeg påpeke at dette er en fin måte å få syrlighet i retten på. Fett kjøtt som entrecôte trenger litt syre, og sausen er en fin måte gjøre det på.0
    Saus tykner mye når man monterer den med smør, så ikke vær bekymret om den er litt vel flytende før smør. Om den blir for tykk med smøret i, juster med litt og litt vann til riktig konsistens.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Jeg personlig hadde byttet ut hvitvinen med cognac samt droppet hvit og rosépepper. Ellers så høres og ser alt helt riktig ut :)
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.196
    Antall liker
    13.711
    Bruker normalt cognac e.l. men samboeren var litt underwhelmed sist så tok en annnen variant. Syltet grønnpepper er vel klassikeren, men jeg liker litt ulike typer i sausen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn