Diverse Hva leser du i dag.

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Krigen i Ukraina har i det minste oppdatert meg på geografi i området, og da er det mer utbytterikt å lese denne:
    9F73E811-D10F-4CA4-8511-749BA236FA5B.jpeg 79764591-838F-4FC5-B395-C23DEF5D8233.jpeg
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    F5CD3521-27CE-47CF-BCA1-9D771FC271D6.jpeg
    Nettopp lest denne. En øyenvitneskildring fra øvre middelklasse i Moskva gjennom de tre siste tiår. Fortalt i new journalism stil gjennom korte og ikke fullt så korte portrett av personer som den engelskfødte sønnen av russiske emigranter møter når han skal lage tv innslag til russiske tv sendinger. Anbefales!
     
    Sist redigert:

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Her er et mer reflekterende utdrag fra siste del av boka.
    A19296DB-6E54-440A-8F4E-F9CB163A7759.jpeg A45655CB-583A-41C8-96CE-7784F252FB7D.jpeg A8DF6F92-107A-4727-B4E4-34A47037CDA8.jpeg
    En kan spørre seg om det er noen vits i å informere russerne om det "sanne bildet" av hva som foregår i Ukraina. Kanskje de vet det allerede, men er så vant til å leve doble liv at det ikke endrer noe.
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.387
    Antall liker
    11.093
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Årstidene har noen faste bøker. Min vårbok er vanligvis My War Gone By I Miss It So av Anthony Loyd. Det er når det lysner og blir varmere jeg takler best å tenke over hvor dårlige vi er i flokk. Men denne gangen føltes det nødvendig å rykke om på leseplanen og plukke frem Kapuściński sin Imperium.

    Boken starter med russland sin invasjon av den Polske byen han bor i som barn, og ender opp etter imperiets kollaps.
    Jeg vet det er dårlig til anbefaling når jeg ikke beskriver hvorfor nettopp disse to bøkene er fryktelig aktuelle nå, men jeg evner ikke å finne de fornuftige ordene akkurat nå.

    Kapuściński er nok min favorittutenrikskorrespondent, alt av ham anbefales.

    Vis vedlegget 806891
    Nettopp fullført Anthony Loyd. Vel anvendt lesetid. Takk for påminnelsen. Har stått på lista mi alt for lenge.
     

    666

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.09.2013
    Innlegg
    2.511
    Antall liker
    6.121
    Torget vurderinger
    14
    Kastet ut tv,n i Januar. Angrer ikke det.
    Denne nå på engelsk.
    Så blir det Mark Twain og Charles Dickens utover høsten og vinteren.
    Lasse. 20220611_174446.jpg
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Historien er nok verst, noko som påverkar bokinnhaldet, rimelegvis. Her heng ting saman.
    Husker enda en road-movie dokumentar fra den russiske landsbygda jeg så for noen år siden - trengte nesten antidepressiva da rulleteksten gikk...
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Selv skal jeg i gang med siste bind av stockholmstrilogien til Niclas Natt och Dag. Gruer meg litt De to foregående var like bestialske som de var bra Vis vedlegget 825180
    Jeg har lest den første, fæle greier - får se om jeg prøver meg på de to andre.

    Siste boken jeg leste Den tause pasienten av Alex Michaelides, herlig vri på slutten av boken.

    Nå er jeg i gang med Torsdagsmordklubben av Richard Osman - som kanskje er mest kjent som "dommer" i Pointless.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Selv skal jeg i gang med siste bind av stockholmstrilogien til Niclas Natt och Dag. Gruer meg litt De to foregående var like bestialske som de var bra Vis vedlegget 825180
    Gleder meg til 1795. De forrige, 1793 og 1794 var begge gode. Litt samme stemning som Suskins "Parfymen". Samtidig får man et innblikk i hvordan både fattige og fintfolk levde i Stockholm på Bellmans tid. Hårda bud. 🙈
    Kombinasjon av krim/thriller /histore er fint å lese på hytta. 🙂
     

    bia

    Hvordan målte middagen i dag?
    Ble medlem
    03.04.2007
    Innlegg
    2.073
    Antall liker
    3.503
    Torget vurderinger
    8
    Sønnen på 5 har valgt ut kvalitetslitteratur fra Erlend Loe. Jeg ler bare jeg ser omslaget…
    11CD24F7-0555-4ABB-94AE-EF210B4054FC.jpeg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Akkurat lastet ned til lesebrettet



    Liker faren hans, Stephen King, satser på at den er bra.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Las denne her om dagen, svært lesverdig og aktuell i disse tider når det er mye snakk om råvarepriser og råvaremarkeder

    worldforsale.jpg


    Noe av det mest fascinerende med verdens store råvarehandler er hvor lite kjent de er i allmenheten. Firmanavn som Vitol, Trafigura, Glencore, Cargilll, Gunvor osv er ikke akkurat fremst på folk flests lepper, men disse gigantene håndterer er svært stor del av verdens råvareflyt og opp gjennom de siste tiårene har de dratt til stadig mer dodgy steder og hatt relasjoner til stadig mer dysfunksjonelle stater etter hvert som verdens behov for råvarer har økt kraftig. De har tidvis i praksis fungert som banker for diktaturer og separatistbevegelser, hatt sin del av skylden for revolusjoner og sosial uro her og der, inntil relativt nylig operert godt under radaren, tjent enormt med penger og gjort de sentrale personene styrtrike på reisen.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    ^ Trakk meg ut av en stiftelse da den ga en pris til David MacLennan, President & COO of Cargill.

    Stiftelsens mål var å belønne næringslivsledere som gjorde en solid innsats både for samfunnet og for bunnlinjen.

    Cargill tåler ikke nærmere gransking i så måte. Råvaregigantene er som egne stater, med egne lover og et alternativt syn på bærekraft.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.481
    Sted
    Holmestrand
    Las denne her om dagen, svært lesverdig og aktuell i disse tider når det er mye snakk om råvarepriser og råvaremarkeder

    Vis vedlegget 833088


    Noe av det mest fascinerende med verdens store råvarehandler er hvor lite kjent de er i allmenheten. Firmanavn som Vitol, Trafigura, Glencore, Cargilll, Gunvor osv er ikke akkurat fremst på folk flests lepper, men disse gigantene håndterer er svært stor del av verdens råvareflyt og opp gjennom de siste tiårene har de dratt til stadig mer dodgy steder og hatt relasjoner til stadig mer dysfunksjonelle stater etter hvert som verdens behov for råvarer har økt kraftig. De har tidvis i praksis fungert som banker for diktaturer og separatistbevegelser, hatt sin del av skylden for revolusjoner og sosial uro her og der, inntil relativt nylig operert godt under radaren, tjent enormt med penger og gjort de sentrale personene styrtrike på reisen.
    Og nettopp derfor er det så skummelt at vi har lagt ut strømmen som en børsvare.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.753
    Antall liker
    13.243
    Og nettopp derfor er det så skummelt at vi har lagt ut strømmen som en børsvare.
    Tja, mye av råvaretradingen baserer seg på å kjøpe opp, lagre, selge senere og flytte rundtomkring i verden. Det er ikke mulig med fysisk strøm uanstt så ganske annerledes sånn sett.

    Da oljeprisen trynet under covid f.eks chartret en av de en flåte med supertankere, kjøpte opp masse olje til spotpris og lagret på båtene som bare å til kai i påvente av at prisene skulle stige igjen f.eks. Slikt kan man ikke gjøre med strøm.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.481
    Sted
    Holmestrand
    Tja, mye av råvaretradingen baserer seg på å kjøpe opp, lagre, selge senere og flytte rundtomkring i verden. Det er ikke mulig med fysisk strøm uanstt så ganske annerledes sånn sett.

    Da oljeprisen trynet under covid f.eks chartret en av de en flåte med supertankere, kjøpte opp masse olje til spotpris og lagret på båtene som bare å til kai i påvente av at prisene skulle stige igjen f.eks. Slikt kan man ikke gjøre med strøm.
    At strøm (i praksis) ikke kan lagres, gjør selvsagt strømmarkedet litt annerledes.
    Men det ser ikke ut som det er noe som helst problem å sende strøm ut av Norge, og til utenlandske markeder.
    Der er hav ikke noe problem.
    Å transportere den innenlands derimot har vist seg nærmest umulig.
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Leser den siste til min favorittforfatter



    In a review, Matt Bell of The New York Times wrote "Fairy Tale is a multiverse-traversing, genre-hopping intertextual mash-up, with plenty of Easter eggs." He also added that it is a "solid episodic adventure, a page-turner driven by memorably strange encounters and well-rendered, often thrilling action."
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.689
    Antall liker
    58.631
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Står i hylla sammen med Et Guds Barn, Veien, Grensetriologien og The Sunset Limited (den enste jeg har lest av han på engelsk). Passasjeren står for tur.
    Veien har jeg kun sett på film. The Road m Viggo Mortensen.
    Også Coenbrødrenes No Country for Old Men, selvsagt. 👌
    Har ikke lest "Sunset" eller Passasjeren, men kommer til å prøve meg på alle.
    Alle de vakre hestene er også god.
    En av de store. Takk for påminnelsen.
     

    Dr Dong

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    14.002
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    en kollega av meg fikk gjort dette skriftet før pesten tok ham. han er i sine skrifter full av humor, sarkasme, ironie og innsikt. her begår han en liten perle for almuen om modernitetens opplysningsprosjekt; et skritt tilbake (spinoza) for å slå sterkere tilbake (mot dagens opplysningsmotstandere). ikke ofte en drar på smilebåndet når en leser om slike gjenstander. han var nok et mye mer konservativt vesen enn meg, men vi delte overbevisningen om at modernitet og opplysning er et moralsk fremskritt. anbefales! (lærerikt og gøy!)

    7FA12F2F-79DC-4190-8414-B13A099CD482_1_105_c.jpeg
     
    Sist redigert:

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985


    eller Vindens skygge - som den heter på norsk, kul bok.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    22.656
    Antall liker
    15.753
    Torget vurderinger
    2
    Jahrs detaljerte gjennomgang er rystende, oppskakende, omveltende lesestoff, som samtidig gir et godt dypdykk inn i rettsvesen, påtalemakt, politietat og medieverdenen. Burde være obligatorisk.

    Jeg har aldri hatt så mange «nei, ikke faen, det gjorde de ikke, det er ikke mulig» øyeblikk under lesing av en faktabok.
    Måten det etablerte mobiliserte på, mot gjenopptakelse og frikjenning, er kriminell adferd. Det gjenstår å se om noen blir trukket til ansvar.

    Boken inneholder gjennomgang av gjerningene og rettssakene, men hovedvekten er på apparatet som mobiliseres for å få saken belyst påny, og kampen mot at så skal skje.

    Anbefales tungt.
     

    Vedlegg

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Starta på Ian Flemmings bøker om James Bond for en tid tilbake.

    Må si bøkene er varierende i "kvalitet". Fenger til tider, men har også dødpunkter og partier som rett og slett kunne vært kuttet ut.

    Merker at de er skrevet i en annen tid.
    Utsnittet under er fra the spy who loved me, mistenker at dette hadde vært stoppet i dag:
    "All women love semi-rape. They love to be taken. It was his sweet brutality against my bruised body that had made his act of love so piercingly wonderful."

    Så langt er det On her majesty's secret service som har vært mest lik filmene. Liker egentlig best å lese bøkene først.

    Bok 12/13/14 står for tur.
     

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.080
    Antall liker
    1.085
    Sted
    '
    Det tredje riket.
    Bok nummer tre i den foreløpige trilogien Morgenstjernen.
    Et fragmentert blikk inn i folk flest sine nevrotiske hverdager og haltende evner til omgås andre og seg selv, bunnet sammen av noe som ligger utenfor rekkevidden av vår forstand.

    16OV12HK333VA3D.jpg
     

    MrSpock

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.03.2007
    Innlegg
    5.251
    Antall liker
    5.985
    Har kommet til den andre boken i Linwood Barclays "Promise Falls Trilogy" - Far From True



    Bra bøker, spennende, skikkelige bladvendere
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Noen av dere som har planlagt å "hamstre" lesestoff på Mammutsalget som starter nå?

    For en som er "flasket opp" med at "familiebokhandleren" ja vi hadde en slik, kom innom med stasjonsvogna og lastet av 2-3 kasser fulle med bøker er Mammutsalget nesten en religiøs opplevelse!
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn