I går: Markveien Grooveband i en liten kjellerklubb i Fredensborgveien. Med plass 1 meter fra keybordet, men likevel uten fare for hørselen, så var ihvertfall fidelity ivaretatt ;D
I kveld: Manu Katché med band på Cosmopolite....og for et band han har !
Våre norske representanter på horn, Trygve Seim på sax og Mathias Eick på trompet fikk mye plass og de låter bare kanon sammen. Eick har jeg aldri hørt live før og var positivt overrasket. Kanskje ikke overrasket etter hva jeg har hørt på skiva, men han har et herlig sound, - fresht, vart, likevel edge og trøkk, typisk nordisk. Savnet aldri Stanko som spilte på første skiva. Det er en prestasjon i seg selv av Eick. Seim derimot synes jeg blir mer anonym....dyktig seff....men uten den distinkte tilstedeværelsen som Garba har, og viste på første skiva. Sammen derimot er de to som sagt kanon. Jeg lot meg også imponere av pianisten, Marcin Wasilewski, med hans energiske fremtreden ved flygelet. Ser frem til å høre mer fra han. Manu selv var som alltid distinkt, men ikke påtrengende, tilstede i lydbildet med alle sine krydderier. Forbilledlig og til etterfølgelse for alle trommiser. Med unntak av den obligatoriske trommesoloen da...har aldri hatt sans for det, selv ikke om det er Manu Katche.