Hva lytter du til i dag ?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Status
    Stengt for ytterligere svar.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Ikke så mye annet å si enn at dette er brutalt vakkert, rett og slett.
    70-tallet står for mange nedturer (og gudskjelov en god del oppturer også). Plata her er obligatorisk, intet mindre. Heldigvis ser det ut til at musikkinteresserte verden over, har skjønt akkurat det for lengst.
    Denne er virkelig bra. Men den er vel strengt tatt fra 60-tallet.

Tunet den inn på Spotify nå:

spotify:album:6hbpxDihBVM33Wk3eVd2qt
    Jeg synes Nick Drake er bra og Five Leaves Left er beste skiva, MEN, jeg synes kompisen hans John Martyn er enda bedre. Sjekk feks. ut Solid Air:

For en fantastisk låt:
    http://www.youtube.com/watch?v=LOi_wxypeGc

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Det har du strengt talt rett i, men til mitt forsvar så går det et musikalsk skille ved 1967. Mye av 70-talls suppa har røtter fra det helvetes hippie og drug-våset fra de tre sista åra av historiens beste årtiene.
    Bah, det var da 60-tallet startet. Det før var vel like strengt tatt bare gammelpop.

Men det var i allefall kjekt å høre på Drake. Kjøpe meg noen flasker med god vin og legge frem platene klar til de nye høyttalerne kommer i hus senere i måneden. (med "legge klar platene" menes forøvrig flytte filene over i Squeezeboxkatalogen 8) )

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Det har du strengt talt rett i, men til mitt forsvar så går det et musikalsk skille ved 1967. Mye av 70-talls suppa har røtter fra det helvetes hippie og drug-våset fra de tre sista åra av historiens beste årtiene.
    Bah, det var da 60-tallet startet. Det før var vel like strengt tatt bare gammelpop.

Men det var i allefall kjekt å høre på Drake. Kjøpe meg noen flasker med god vin og legge frem platene klar til de nye høyttalerne kommer i hus senere i måneden. (med "legge klar platene" menes forøvrig flytte filene over i Squeezeboxkatalogen 8) )
    Gammelpop??
    Det er jo nettopp ved skillet 1967 at musikken ble sidrævva og langtekkelig kjedelig. Booooooooooring.........

Unnskyld uttrykket, men fy faen er det mulig å være på så bærtur. Har du røyka sokka eller no sånt? Til og med bergensere (ihvertfall en god del av de jeg omgås) har musikk-IQ et par hakk over et sånt utsagn. Shame on you!

Du må gjerne kalle det her gammelpop:

Gjerne si ifra hvis du er innom Oslo en dag. Kanskje jeg snurrer skiver på byen en kveld, så kan du jo selv bestemme hva du tycks. (ellers så er sjansene for at jeg spiller i Bergen i løpet av noen måneder ganske stor ;) )

men men, det er bra vi er forskjellige.......... 8)

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:

Litt Ot. hvordan høytalere er det som kommer i hus?

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    65finger skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:

sikkert no pirat-greier. ;D

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Todd skrev:
    Gjestemedlem skrev:
    ErosLoveking skrev:
    Ikke så mye annet å si enn at dette er brutalt vakkert, rett og slett.
    70-tallet står for mange nedturer (og gudskjelov en god del oppturer også). Plata her er obligatorisk, intet mindre. Heldigvis ser det ut til at musikkinteresserte verden over, har skjønt akkurat det for lengst.
    Denne er virkelig bra. Men den er vel strengt tatt fra 60-tallet.

Tunet den inn på Spotify nå:

spotify:album:6hbpxDihBVM33Wk3eVd2qt
    Jeg synes Nick Drake er bra og Five Leaves Left er beste skiva, MEN, jeg synes kompisen hans John Martyn er enda bedre. Sjekk feks. ut Solid Air:

For en fantastisk låt:
    http://www.youtube.com/watch?v=LOi_wxypeGc

takk for tips, sånt liker vi.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Eros: spørs om ikke John Martyn blir litt for 70 talls for deg, men jeg kan ta feil..hehe

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Gammelpop??
    Det er jo nettopp ved skillet 1967 at musikken ble sidrævva og langtekkelig kjedelig. Booooooooooring.........
    Når man ser bort fra folk- og visesang så er var det vel nå den mest spennede musikken begynte å dukke opp, når musikk begynte å bli stemnigsfull og inspirerende og ikke bare noe man trampet takten til. Slutten av 60 og begynnelsen av 70 var en fin tid for psykedelia og hippiemusikk, samt den spede begynnelse av ekte rock. Det skled riktignok ut med stadionprog og slikt etterhvert, men det er et annet kapittel.

Ikke all musikk som følger tidsriktig genre. Los Saicos er bra det, sikker ikke i Rune Larsens reportoir en gang. Men det er vel litt beskrivende at man må langt ut på den peruviuanske landsbygda for å finne spede spirer til 70-tallets musikkuttrykk.

Gjerne si ifra hvis du er innom Oslo en dag. Kanskje jeg snurrer skiver på byen en kveld, så kan du jo selv bestemme hva du tycks. (ellers så er sjansene for at jeg spiller i Bergen i løpet av noen måneder ganske stor ;) )
    I Oslo er jeg knapt en gang i året eller så, men gi en lyd hvis du skal spille noe i Bergen så skal jeg dukke opp så sant jeg har anledning.

men men, det er bra vi er forskjellige.......... 8)
    Inni er vi like, men det er utenpå.

G

Gjestemedlem

Gjest
    65finger skrev:
    Kjøpte det paret med Snell A/III som noen var snill å tilby på bruktbørsen. Har lenge hatt lyst å ha slike, så får vi se om det funker. Tenker de egner seg godt til gammel hippemusikk og slikt i allefall.

Skal innvie dem med en flaske whisky og et par doorsplater når de finner veien over fjellet.

Liten vuggevise før horisontalen:

[video]J72hq9kLyUQ[/video]

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    65finger skrev:
    Kjøpte det paret med Snell A/III som noen var snill å tilby på bruktbørsen. Har lenge hatt lyst å ha slike, så får vi se om det funker. Tenker de egner seg godt til gammel hippemusikk og slikt i allefall.

Skal innvie dem med en flaske whisky og et par doorsplater når de finner veien over fjellet.

Liten vuggevise før horisontalen:

[video]J72hq9kLyUQ[/video]
    Det blir sikkert bra 8)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Gjestemedlem skrev:
    Ikke all musikk som følger tidsriktig genre. Los Saicos er bra det, sikker ikke i Rune Larsens reportoir en gang. Men det er vel litt beskrivende at man må langt ut på den peruviuanske landsbygda for å finne spede spirer til 70-tallets musikkuttrykk.
    Skjønte med engang at den kom til å bli brukt i mot meg når jeg postet Los Saicos. (for eksotisk lissom)

Her er et knippe kjapt sammenrasket eksempler på alternativ "gammelpop" som kan serveres når som helst, fra 7 tommer selvsagt, alt fra verdens beste land
    A M E R I K A (også kjent som USA)
    Så kan dere gruble på hvilken singel av de ti som faktisk er fra 70-tallet, og hvilke band (eller bandmedlemmer) som fortsatte under andre navn, og noen er stjerner i store bandnavn som turnerer den dag idag. :-* :-* :-* :-*

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    The Damned er sikkert kjent for de fleste, men langt flere burde fått opp øra for et av frontfigur Dave Vanians sideprosjekter.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    avrunder med en kjær artist.
    Når skal jeg få ut finger´n å få sett ham live. Har jo til og med spilt i Oslo noen ganger. :-\

K

Kaare G. Opsahl

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    avrunder med en kjær artist.
    Når skal jeg få ut finger´n å få sett ham live. Har jo til og med spilt i Oslo noen ganger. :-\

Han er en kul fyr. avslutter med denne platen
    spotify:album:5jqYjjgO34psCyRM9pAqak

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    ErosLoveking skrev:
    Skjønte med engang at den kom til å bli brukt i mot meg når jeg postet Los Saicos. (for eksotisk lissom)
    Nah, Los Saicos er bra det. Har jo postet dem selv tidligere så dette er jo musikk jeg kan finne på å lytte til nå og da. Men strengt tatt er det vel ikke musikken i seg seg som er mest interessant, men mer at de var litt utypiske for gammelpopens tidsalder samt det faktum at de kom fra et sted i verden der panfløyter og rangler har vært det som dominerte lydbildet.

Her er et knippe kjapt sammenrasket eksempler på alternativ "gammelpop" som kan serveres når som helst, fra 7 tommer selvsagt, alt fra verdens beste land
    A M E R I K A (også kjent som USA)
    Var jo endel artig her. Men det tidige er at alt låter nesten som om det er det samme bandet som spiller samtlige, kanskje med noen ukers og et par krobesøks mellomrom.

Denne låten illustrerer vel litt overgangen til bedre tider:

[video]cPvqcGf_N9Y[/video]

Bedre tider. Musikk er ikke lenger bare 2-3 akkorder, et bosspann og en skranglebass.

[video]nXkGVAwWIrk[/video]

Fra riktig side av tidsskillet:

[video]0x6chChxzV0[/video]

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.101
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Van Morrison: Astral Weeks.

En av mine "ha med på en øde øy"-plater, dette. Jeg må bare innrømme at jeg ikke syntes noe særlig om denne da jeg hørte den første gang for 40 år siden. Heldigvis er det lov å forandre mening.

samlanes

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.02.2008
    Antall liker
    551
    Sted
    Hordaland
    Torget vurderinger
    1
    Lytter til Unni Boksasp.

Songar frå Havdal.

Nydelig lydbilde og opptak på Nordmørsdialekt med bla trøorgel og hardingfele.

Mvh.

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Etter min mening kanskje 60-tallets beste plate! Perfekt, fra start til slutt! Burde lagt meg, men skal nyte de 4 siste sporene....

Love - Forever Changes.

Vedlegg

U

utgatt60135

Gjest
    Da hermer jeg etter deg og setter også på en av 60-tallets beste :).

Todd

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.06.2009
    Antall liker
    46
    Lyngen skrev:
    Da hermer jeg etter deg og setter også på en av 60-tallets beste :).
    Du har jo også kommet deg gjennom en av de andre store utgivelsene fra det sene 60 tall idag - S.F Sorrow :D Får spare den til imorgen.

Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn